پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۰ - Feb 3, 2005
تفهيم قتل غيرعمد به مدير عامل يك كارخانه
001500.jpg
گروه حوادث: مديرعامل يك كارخانه سيمان سازي به دليل مرگ دلخراش كارگر آن كارخانه در محل كارش به قتل غيرعمد محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، دوازدهم مهر ماه حادثه اي دردناك در يك كارخانه سيمان واقع در روستاي باخ كيش از توابع بومهن رخ داد.
در اين حادثه كه كارگر تراشكاري اين كارخانه كه يك مرد ۴۷ ساله بود ساعت ۸ و ۳۰ دقيقه صبح روز حادثه در حين كار كردن بر روي يك دستگاه پليش كاري ناگهان گوشه اي از لباسش بين دستگاه قرار گرفت و كارمند تحت تأثير نيروي چرخشي كه در هر دقيقه ۵۰۰ دور مي زد كشيده شد. نيروي دوراني موجب شكستگي و خورد شدن اعضاي بدن كارگر و همچنين بريده شدن گلوي او شد. جسد اين كارگر كه ۲۷ سال سابقه كار بر روي اين دستگاه را داشت بعد از اين كه بررسي هاي اوليه توسط مأموران نيروي انتظامي و بازپرس ويژه كشيك قتل آن زمان انجام شد به پزشكي قانوني انتقال يافت.
تحقيقات كارشناسي براي مشخص شدن علت اصلي مرگ كارگر مذكور ادامه يافت تا اين كه در نهايت شاه محمدي بازپرس سوم دادسراي امور جنايي تهران بعد از مطالعه دقيق نظريه كارشناسي مدير عامل كارخانه را به دليل بي احتياطي و بي مبالاتي در اجراي نظامات ايمني و عدم تهيه پوشش مناسب براي كارگران در مرگ كارگر مقصر دانسته و اتهام قتل غيرعمد را بر پايه ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامي به مدير عامل تفهيم كرد . بر پايه اين قانون در صورتي كه قتل غيرعمد به واسطه بي احتياطي يا بي مبالاتي يا اقدام به امري كه مرتكب در آن مهارت نداشته است يا به سبب عدم رعايت نظامات واقع شود مسبب به حبس از يك تا سه سال و نيز به پرداخت ديه در صورت مطالبه از ناحيه اولياي دم محكوم خواهد شد مگر اين كه خطاي محض باشد. البته اين قانون شامل قتل غيرعمد در اثر تصادف رانندگي نمي شود.

متهمان به قتل عمد در يك نزاع خياباني روانه  زندان شدند
001497.jpg
گروه حوادث: پسر ۱۸ ساله اي كه در يك نزاع دسته جمعي دخالت كرد و با وارد آوردن ضربه  چاقو به قلب «علي اصغر. الف» او را به قتل رساند، هم اكنون در انتظار تشكيل دادگاه است.
علي سام خانيان، بازپرس دادسراي جنايي شهرستان اسلامشهر در اين زمينه اظهار داشت: در تاريخ ۱۹/۱۰/۸۳ جوان ۲۲ ساله اي در نزاع خياباني به قتل مي رسد و قاتل نيز متواري مي شود، در تحقيقات اوليه «سعيد. ق» و «ميثم. ن» شركت كنندگان در نزاع دستگير و متهم اصلي «بهزاد. ص» تحت تعقيب قرار مي گيرد و دستگير مي شود.
وي با تاكيد بر لزوم كنترل رفتار و ارتباطات اجتماعي جوانان با دوستانشان توسط والدين، گفت: والدين فرزندانشان را از داشتن آلات قتاله مثل پنجه بوكس، چاقو، قمه و... منع كنند.
همچنين «بهزاد. ص» ۱۸ ساله اتهام قتل عمد را نپذيرفت و افزود: سعيد قبل از ورود به دعوا چاقويي را به من داد و گفت در صورت حضور افراد زياد، وارد دعوا شو؛ من انگيزه براي قتل نداشتم.
به گفته وي در هنگام درگيري با علي اصغر، سعيد او را به طرف مقتول هل داده كه سبب وارد شدن چاقو به قلب علي اصغر شده است.
با نظر بازپرس دادسراي جنايي اسلامشهر «بهزاد. ص» با قرار بازداشت موقت و «ميثم. ن» ، «سعيد. ق» هر كدام با قرار وثيقه ۱۲۰ ميليون ريالي روانه زندان رجايي شهر كرج شدند.
«بهزاد. ص» متهم به قتل عمد بعد از ۲۴ روز متواري بودن در شهر مشهد با تلاش كارآگاهان ويژه ي قتل معاونت آگاهي شهرستان اسلام شهر شناسايي و دستگير شده است.
«بهزاد. ص» فرزند طلاق است و پدرش اكنون در زندان به سر مي برد؛ بهزاد پيش از اين به علت استعمال و نگهداري مواد مخدر مدتي در زندان قزل حصار محكوميت خود را سپري كرده بود.

كريمي راد:
رئيس قوه قضائيه، پاسخگوترين فرد در قوه قضائيه است
001506.jpg
فارس: سخنگوي قوه قضائيه از صدور حكم براي يكي از متهمان پرونده جاسوسان هسته اي در دادگاه انقلاب خبر داد و گفت: اين حكم با اعتراض متهم در ديوان عالي كشور در حال رسيدگي است و در مورد سه متهم ديگر اين پرونده كيفرخواست صادر شده و يك مورد هم در دادسرا در حال پيگيري است.
جمال كريمي راد صبح ديروز در نشست هفتگي خود با احياء دادسراها، ايجاد شعبات شوراي حل اختلاف، حقوق شهروندان، دادگاه خانواده، رسيدگي به جرايم سنگين با حضور ۵ قاضي، پاسخگو بودن و پاسخگو كردن مسئولان مجموعه قضائي، اطاله دادرسي و حق دفاع را از دستاوردهاي دستگاه قضايي عنوان كرد و افزود: ما ادعا نمي كنيم كه به معناي واقعي توانسته ايم همه خواسته هاي شهروندان را پاسخ دقيق بدهيم ولي درصدها و استانداردها در قوه قضائيه در مقايسه با كشورهاي پيشرفته از نظر قوانين و مقررات منابع انساني، حل مشكلات حقوقي مردم داراي وضعيت مطلوبي است.
كريمي راد با اشاره به تقويت دادگاه هاي خانواده در كشور اظهار داشت: در اختيار گذاشتن حوزه هاي قضايي به دعاوي خانوادگي تا حد بسياري در تقويت و استحكام دادگاه هاي خانواده در كشور موثر واقع شده است.
كريمي راد درباره پرونده ها ي رسيدگي شده در قوه قضائيه گفت: نود و يك درصد پرونده هاي وارد در ده سال اول مديريت قضايي و ۹۳ درصد پرونده ها در مديريت دوم و در دوره جديد نيز اكثر پرونده ها مورد رسيدگي قرار گرفته است.
كريمي راد به پرونده هاي سنگين مواد مخدر و رسيدگي به اين پرونده هاي در مدت زمان كوتاه در دادگاه انقلاب اشاره كرد و گفت: دستگاه قضايي كشور ما در بحث مبارزه با مواد مخدر به قدري موفق بوده كه در اين زمينه براي بشريت فعاليت كرده نه براي شهروندان ايراني و تاكنون قريب به ۴ هزار شهيد در اين راه داده است.
سخنگوي قوه قضائيه آمار دستگيري قاچاقچيان مواد مخدر را از سال ۶۸ تا ۸۲ ۹۴۲ هزار و ۵۳۷ نفر عنوان كرد و گفت: معضل مواد مخدر تنها با امر پليس، اعدام و مصادره حل شدني نيست زيرا اين پديده يك معضل جهاني است و نيازمند تشريك مساعي بين المللي در جهت درمان كردن و پاسخ دادن به اين معضل است.
كريمي راد نظارتهاي بدون اغماض در دستگاه قضايي را از افتخارات اين قوه عنوان كرد و اظهار داشت: نظارتهاي قوه قضائيه نظارت دقيق به روز و به موقعي است به طوريكه همه شهروندان مي توانند به مراكز نظارتي به راحتي دسترسي پيدا كنند و موارد را اعلام كنند. وي پاسخگوترين فرد در قوه قضائيه را رئيس قوه قضائيه خواند و گفت: من مي توانم ادعا كنم كه اين فرد پاسخگوترين فرد در نظام جمهوري اسلامي است كه به كوچكترين مسائل در دستگاه قضايي حساس است و هيچ مسئولي در دنيا نداريم كه اينقدر نسبت به جزئي ترين مسائل حساس باشد كه حساسيت وي حكايت از مديريت مدرن ايشان است.
كريمي راد تصريح كرد: رئيس قوه قضائيه ديدار با مردم را به عنوان الگوي مديريتي ارائه دادند كه خيلي ها با برگزاري اين ديدارها احساس ناامني كردند و به دنبال اين بودند كه اين جلسات را مختل كنند و به نحوي وي را از ادامه كار مايوس كنند، ولي ايشان با قدرت و شجاعت اين مسئله را تاكنون پيگيري كردند.
وي در خصوص متوقف ماندن رسيدگي به پرونده هاي مطبوعات گفت: با توجه به تصويب قانون تغيير هيات منصفه در مجلس ششم اجراي آن قانون با مشكل مواجه شده كه پيرو آن قوه قضائيه با جلسات متعددي كه در دادستاني كل كشور داشته اين مشكل بررسي شده و قرار است نمايندگان مجلس طرحي را ارائه كنند كه اگر به نتيجه برسد پرونده هاي موجود كماكان با قانون قبلي رسيدگي خواهد شد تا امكانات براي عملي كردن قانون جديد فراهم شود.
سخنگوي قوه قضائيه در خصوص اقدامات هيات رسيدگي كننده به ادعاهاي وبلاگ نويسان گفت: تمامي ادعا ها جمع آوري شده و پيش بيني شده كه پرونده توسط هيات مورد مطالعه قرار گيرد بنابراين اين ادعا در حال بررسي است و به دنبال اين هستيم كه براي ادامه كار دستور رئيس قوه قضائيه را اخذ كنيم.
وي در خصوص پرونده ميلياردي زمين خواري گفت: متهمين اين پرونده با تخلف در قانون براي زمينهايي كه جز اموال عمومي و اموال مصادره اي بود سند مالكيت گرفته بودند كه اين اسناد باطل شده است.
كريمي راد از زمين خواري برخي افراد در يكي از استانها خبر داد و گفت: اين افراد با قراردادي كه با مراجع دولتي منعقد كرده بودند در صدد بودند كه در رابطه با پروژه بزرگي كه مربوط به آماده سازي زمين براي مسكن بود اقدام به گرفتن مالكيت اين زمينهاي بكنند كه با پيگيري هاي وزارت اطلاعات و سازمان بازرسي مشخص شد كه قرارداد منعقده به نفع بيت المال نيست و با آن برخورد شد.
كريمي راد در خصوص سفر گزارشگر ديده بان حقوق بشر به ايران گفت: معاونت حقوقي و قضايي قوه قضائيه قرار است جلسه اي با ايشان داشته باشد.
خبرنگاري از سخنگوي قوه قضائيه پرسيد مدير اداره زندانهاي استان تهران اظهار داشته است كه ما هتل داري مي كنيم نه زندانباني آيا اين صحبت تشويق افراد به جرم نيست،كريمي راد در پاسخ گفت: پاسخ مدير زندانهاي استان تهران به كساني است كه زندانهاي ما را زير سئوال مي برند و ناشي از اشكالات متعدد افراد در ژست هاي مختلف در داخل كشور و عنادي است كه افراد در خارج از كشور با ما دارند بنابراين زندان نوعي مجازات است و زندانهاي ما براي تنبيه مجرمين است.
خبرنگاري از سخنگوي قوه قضائيه پرسيد كه دادستان كل كشور اعلام كرده با تخريب كنندگان چهره كانديداها برخورد خواهد شد مصاديق اين برخورد چيست؟
سخنگوي قوه قضائيه اظهار داشت: اگر كانديدايي در اين زمينه شكايت كند دستگاه قضايي رسيدگي مي كند بنابراين در صورتي كه افرادي با باندبازي و سياسي كاري به نحوي عمل كنند كه همه نيروهاي ارزشي را مخدوش و اصل انتخابات را زير سؤال ببرند قوه قضائيه برخورد خواهد كرد و در مورد يك شخص در صورت شكايت فرد وارد رسيدگي خواهد شد. كريمي راد در خصوص تدوين لايحه رشوه خواري اظهار داشت: در زمينه مبارزه با رشوه خواري قوانين سفت و سختي وجود دارد ولي براي اين كه كليه قوانين و مقررات در جهت اصلاح كارمندان در كل نظام متمركز شود نياز به بازنگري در قانون بود تا مشخص شود كه تاثير قوانين و مقررات تاكنون چگونه بوده است. وي گفت: در لايحه جديد پيش بيني شده كه مجازاتهاي جايگزين اعمال شود تا با تنوع مجازات نتيجه بهتري گرفته شود.

حادثه در جهان
001503.jpg
دادگاه رسيدگي به پرونده مشهورترين متهم قرن
مايكل جكسون در دادگاه

بي بي سي: مايكل جكسون ستاره موسيقي پاپ آمريكا، در نخستين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهاماتش در خصوص سوء استفاده جنسي از كودكان در ايالت كاليفرنيا حضور يافت.
صدها نفر از طرفداران اين خواننده در بيرون از دادگاه رسيدگي به اتهامات وي كه در ساعت ۴‎/۵ بعد از ظهر به وقت گرينويچ برگزار مي شود، جمع شده و براي اثبات بي گناهي او دست به اعتراض زده اند.
در نخستين جلسه دادگاه مايكل جكسون حدود ۷۵۰ عضو بالقوه هيأت منصفه حضور خواهند داشت كه از ميان آنها بايد اعضاي هيأت منصفه اصلي انتخاب شود. اين دادگاه ممكن است تا شش ماه ادامه داشته باشد.
جكسون ۴۶ ساله كه روز يكشنبه در بيانيه اي تقاضاي برگزاري يك دادگاه عادلانه كرده و ده مورد اتهام خود را در خصوص سوء استفاده جنسي از كودكان و آزار آنها رد كرده است.در صورتي كه اتهامات جكسون در اين دادگاه اثبات شود ممكن حداكثر تا ۲۱ سال به حبس محكوم شود. قرار است جكسون در ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت گرينويچ در محل برگزاري دادگاه حاضر شود.
در طول برگزاري دادگاه اعضاي احتمالي هيأت منصفه در گروه هاي ۱۵۰ نفري شخصا با آقاي جكسون روبرو خواهند شد.
اعضاي احتمالي هيأت منصفه يك پرسشنامه هفت صفحه اي درباره پرونده جكسون دريافت خواهند كرد كه بايد آن را ظرف يك هفته بازگردانند.
سپس رادني ملويل، قاضي اين دادگاه شخصا از اعضاي احتمالي هيأت منصفه سئوال خواهد كرد و تيمهاي وكلاي مدافع و دادستانها به اتفاق هيأت منصفه نهايي متشكل از ۱۲ عضو با ۸ عضو جايگزين را انتخاب خواهد كرد.
جلسات دادگاه هاي رسيدگي به اتهامات مايكل جكسون از شبكه هاي تلويزيوني پخش نخواهد شد اما رسانه ها پوشش خبري گسترده اي از جلسات اين دادگاه كه از آن به عنوان دادگاه رسيدگي به پرونده مشهورترين متهم قرن ياد شده، خواهند داشت. بيش از هزار خبرنگار مجوز شركت در دادگاه را درخواست داده اند.
جكسون در يك ضبط ويدئويي كه از طريق وب سايتش پخش شد، اعلام كرد كه اگر حقيقت گفته شود او بيگناه شناخته شده و تبرئه خواهد شد.وي همچنين افزود: من به سيستم قضايي كشور اعتقاد كامل دارم و مانند هر شهروند آمريكايي ديگري سزاوار برگزاري دادگاهي عادلانه براي رسيدگي به اتهاماتم هستم.
مايكل جكسون كه در اكتبر سال ۲۰۰۳ به اتهام سو استفاده جنسي از يك كودك دستگير شده بود، در دسامبر ۲۰۰۳ رسما در ۸ مورد توسط دادستان شهر سانتا باربارا واقع در ايالت كاليفرنيا متهم شد. هفت مورد از اين اتهامات به سوء استفاده او از يك كودك ۱۴ ساله بر مي گردد.
تام سندان، دادستان مسئول پيگيري اتهامات مايكل جكسون در آن زمان اعلام كرد كه علاوه بر اين هشت مورد اتهام، آقاي جكسون به علت خوراندن مشروبات الكلي به يك فرد زير سن قانوني به قصد انجام جرم در دو مورد ديگر متهم شده است. در ميان اين اتهامات اتهام ويژه سوء رفتار جنسي گنجانده شده، كه در صورت اثبات آن در دادگاه، آقاي جكسون، براي تقاضاي عفو مشروط، واجد شرايط نخواهد بود.
نوجوان ۱۵ ساله و اتهام قتل
گروه حوادث: نوجوان ۱۵ ساله اي كه در نوامبر سال ۲۰۰۱ پدر و مادربزرگ خود را با ضربات گلوله به قتل رسانده و سپس منزل آنها را به آتش كشيده بود، روز گذشته در اولين جلسه رسمي دادگاه اعلام كرد كه پدربزرگش روز حادثه وي را چندين ساعت در اتاقش حبس كرد و در طول اين مدت وي را با كمربند به شدت كتك زده است.
كريستوفر پيت من، كه زمان ارتكاب جرم ۱۲ سال سن داشته است، در دادگاه ادعا كرد كه مرگ حق پدر و مادربزرگش بوده است. دادگاه عالي ايالت كاروليناي جنوبي طبق قوانين قضايي اين ايالت با كريستوفر مانند افراد بالغ برخورد خواهد كرد. وكيل مدافع كريستوفر در مقام دفاع از وي ادعا كرد كه كريستوفر لحظاتي پيش از ارتكاب جرم قرص هاي آرام بخش مصرف كرده بوده است.
به گفته يك منبع آگاه، كريستوفر كه سه سال را در بخش نوجوانان زندان ايالتي در انتظار دادگاه خود به سر برده است اواخر هفته جاري با قرار وثيقه آزاد و تا زمان تشكيل دادگاه بعدي در تكلف خانواده اش خواهد بود.
كريستوفر در خصوص روز حادثه گفت: يك روز پيش از اين اتفاق در مدرسه با يكي از دوستانم دعوا كردم. ناظم مدرسه از من خواست كه روز بعد با يكي از والدينم به مدرسه بروم. روز حادثه پس از بازگشت به منزل همراه مادربزرگم، وي من را در اتاق زنداني كرد. پدربزرگم من را تهديد كرد در صورتي كه از اتاق بيرون بيايم من را كتك خواهد زد. پس از گذشت چند ساعت، بسيار تشنه شده بودم، زماني كه قصد داشتم از يخچال آب بردارم، پدربزرگم به شدت من را كتك زد. پس از آن كه آنها براي خواب به اتاقشان رفتند اسلحه را برداشته و هر دو را به قتل رساندم. به هيچ وجه از كاري كه كردم متأسف نيستم، آنها من را به شدت عذاب داده بودند. وي در پاسخ به سؤال دادستان در خصوص احتمال تكرار مجدد اين جرم گفت: نمي دانم آيا باز هم در شرايطي شايد همين كار را خواهم كرد يا خير؟ همه از من متنفرند و هيچ كس من را دوست ندارد.
به گفته پزشك دادگستري ايالت كاروليناي جنوبي، دارويي كه متهم پيش از ارتكاب قتل خورده است از جمله داروهاي ضد افسردگي و شادي آور است كه اثرات مخربي بر ذهن افراد كم سن و سال مي گذارد. در صورتي كه دادگاه، كريستوفر را مقصر تشخيص دهد وي به حداقل سي سال حبس محكوم خواهد شد.
دستگيري ۲ آدم ربا در افغانستان و آزادي ۱۸ كودك در بند
ايسنا: با دستگيري دو آدم ربا، گروه ضربت وزارت كشور افغانستان ۱۸ كودك را از بند آدم ربايان نجات داد.
گروه ضربت وزارت كشور افغانستان در حمله اي غافلگيركننده دو تن از قاچاقچيان كودك را بازداشت كرد و ۱۸ تن از كودكان ربوده شده توسط آنان را نجات داد.
در پي بازرسي پليس از يكي از هتل هاي كابل دو تن از قاچاقچيان اطفال شناسايي و بازداشت شدند كه در حال حاضر نيز كودكان تحت نگهداري پليس هستند تا به والدينشان تحويل داده شوند. افسر استراليايي به قتل متهم شد
يك پليس استراليايي به اتهام قتل يك نوجوان متهم و مجروح كردن يك فرد ديگر كه دو سال پيش حين انجام ماموريت مرتكب شد، ديروز محاكمه گرديد.
به گزارش روزنامه «هرالدسان» ، يك افسر ۳۶ ساله استراليايي به نام «وايتينگتون» دو سال پيش حين انجام ماموريت، به طور اشتباهي متهم ۱۸ ساله را با شليك گلوله از پاي درآورد و يك نفر ديگر را نيز زخمي كرد. وي ديروز به اتهام قتل در اولين جلسه محاكمه حاضر شد.
بر اساس اين گزارش، «واتينگتون» كه با انجام اين اشتباه از كار اخراج شد تاكنون هيچ دفاعي از خود نكرده است.
گفتني است، اين سومين پرونده اي است كه در آن يك افسر پليس در شمال استراليا حين انجام وظيفه مرتكب قتل شده است.

سرقت ۴ ميليون توماني از بانك صادرات تهران
گروه حوادث: پليس استان تهران در جستجوي سه سارق مسلح است كه ديروز مبلغ ۴ ميليون و ۴۰۰ هزارتومان وجه نقد بانك صادرات شعبه حسيني پور تهران را ربودند.
به گزارش خبرنگار ما، در ساعت ۱۰ و ۵۰ دقيقه روز گذشته مأموران كلانتري ۱۱۹ (مهرآباد جنوبي) از سرقت مسلحانه بانك صادرات شعبه ايستگاه حسيني پور واقع در خيابان ۴۵ متري زرندي ، مطلع شدند. رئيس اين بانك در توضيحاتش به پليس گفت: ۳ سارق نقابدار مسلح وارد بانك شدند و با شليك چند تير هوايي از كليه كاركنان خواستند تا هرچه قدر پول در باجه دارند تحويلشان دهند.
اين مقام مسئول افزود: مردان مسلح در فاصله اندكي، مبلغ ۴ ميليون و ۴۰۰ هزارتومان وجه نقد را ربوده و سريعاً از محل متواري شدند.
گفتني است، تلاش مأموران براي شناسايي و دستگيري سارقان فراري ادامه دارد.

پرونده قتل بدون شناسايي قاتل بسته شد
گروه حوادث: روز گذشته از سوي يكي از شعبات دادسراي امور جنايي تهران به دليل ناشناخته ماندن عامل يك جنايت بعد از گذشت چند سال حكم پرداخت ديه از سوي بيت المال صادر شد.
به گزارش خبرنگار ما، بيست و نهم خرداد ماه سال ۷۹ جسد يك مرد كه در ابتدا هويت وي نامشخص بود، در حوالي شهر تهران كشف شد.
بعداز حضور قاضي جواد اسماعيلي در صحنه كشف جسد و انجام تحقيقات پليسي اوليه از سوي مأموران دايره ۱۰ آگاهي مركز، جسد به پزشكي قانوني انتقال يافت.
بعد از انجام آزمايشات پزشكي بر روي جسد علت تامه مرگ مقتول شكستگي جمجمه و خونريزي ناشي از آن اعلام شد.
مأموران دايره ۱۰ چهار سال تمام تلاش كردند تا عامل يا عاملان اين جنايت را شناسايي كنند ولي تمامي تحقيقات پليسي به بن بست رسيد.روز گذشته قاضي جواد اسماعيلي رئيس شعبه ۱۱۵۷ دادسراي امور جنايي تهران به دليل عدم وجود قرائن و شواهد لازم در محل كشف جسد و ناشناخته باقي ماندن قاتل يا قاتلان بر طبق ماده ۲۵۵ قانون مجازات اسلامي حكم پرداخت ديه كامل يك مرد مسلمان در حق اوليا دم توسط بيت المال را صادر كرد.

پسر ۱۳ ساله  لاي آسانسور جان باخت
گروه حوادث: پسر ۱۳ساله اي در شهرك اكباتان در حالي كه قصد داشت خود را نجات دهد، لاي آسانسور گير كرد و جان باخت.
به گزارش خبرنگار ما،در اين حادثه كه عصر دو روز پيش در فاز ۲ شهرك اكباتان اتفاق افتاد پسر ۱۳ ساله اي به نام محمد صابر به طرز فجيعي جان باخت.
مادر محمد صابر در اين باره به خبرنگار ما گفت: عصر روز دوشنبه زماني كه به همراه دو پسرم و برادرزاده ام براي تفريح به بيرون از خانه آمديم. همگي در طبقه هفتم سوار آسانسور شديم.
دو طبقه پايين  رفتيم كه در همان لحظه آسانسور گير كرد. در ابتدا ما فكر كرديم چون تعداد مان زياد است آسانسور گير كرده است به همين خاطر وقتي با تكاني كه به آن داديم در طبقه ششم ايستاد من پياده شدم و بقيه به پايين رفتند. اما ظاهراً آسانسور مجدداً بين دو طبقه گير كرده و يكي از پسرهايم به همراه پسردايي اش خود را از آسانسور بيرون كشيده، اما محمدصابر نتوانسته بود خود را نجات دهد. به اين ترتيب وقتي محمدصابر قصد بيرون پريدن از آسانسور را داشته ناگهان آسانسور به پايين پرتاب شده و پسرم بين دو طبقه گير كرده و جان باخت.
مادر محمدصابر در ادامه صحبت هايش گفت: اين در حالي است كه دقايقي قبل از وقوع حادثه مسئول طبقات به يكي از همسايه ها گفته بود كه آسانسور در طبقه ۱۱ خراب است و قصد درست كردن آن را دارد. هم اكنون در اين زمينه پرونده اي در كلانتري ۱۳۵ آزادي تشكيل شده و تيمي از مأموران تجسس در حال تحقيق بر روي پرونده هستند.

سرقت از مجموعه ورزشي
پليس - دو نوجوان كه ماه گذشته به يك مجموعه ورزشي در اصفهان دستبرد زده بودند، ديروز دستگير شدند.
چندي پيش فردي به نام «حسن- الف» ، كارمند يك مجموعه ورزشي در اصفهان با مراجعه به ماموران انتظامي از سرقت بخشي از اموال اين مجموعه خبر داد.
بر پايه اين گزارش، از آنجا كه اين ورزشگاه مراجعه كنندگان زيادي داشت، ماموران از ميان آنان به دو نوجوان ۱۴ و۱۶ ساله كه به طورمداوم براي ورزش و تمرين به اين مكان رفت و آمد مي كردند، مشكوك شدند و آنها را براي بازجويي به كلانتري انتقال دادند.
اين گزارش حاكي است، اين دو نوجوان به نام هاي «رضا» و «محمد» در بازجويي هاي بعمل آمده ضمن اعتراف به سرقت اموال اين ورزشگاه ازجمله، كپسول آتش نشاني، بلندگو، صندوق نوشابه و يك قطعه النگوي طلا، مجموعاً به ارزش ۱۵ ميليون ريال، درباره انگيزه خود گفتند: «به خاطرهيجاني كه دزدي داشت، اقدام به اين كار كرديم.» !
يادآور مي شود، برخي ازنوجوانان براي تخليه هيجانات رواني دست به اعمال مجرمانه و ازجمله سرقت مي زنند تا از اين طريق بتوانند هيجانات روحي مختص اين دوران را ارضا كنند كه لازم است والدين ضمن آگاهي به خواسته ها و نيازهاي نوجوانان دراين دوران حساس، با توصيه هاي بجاي خود اين انرژي بالقوه را در مسيري مناسب هدايت كنند.

پايان خونين جشن ازدواج
ايسنا: نزاع بر سر مسائل جزئي، پاياني خونين براي مراسم جشن ازدواج در يكي از منازل مسكوني تهران رقم زد.
اين حادثه، شنبه شب  هفته جاري و زماني رخ داد كه دو جوان مدعو كه سابقه اختلاف با يكديگر داشتند، بر اثر مسأله اي جزئي شروع به كتك كاري و مجلس عروسي را به محل نبرد تبديل كردند.
در جريان دعواي شديد اين دو جوان كه به دنبال تنه خوردن آن دو به يكديگر در ميان جمعيت حاضر در مجلس رخ داد، شمار ديگري از مدعوين نيز به خيابان آمده و به هواداري اين دو جوان با يكديگر درگير شدند كه در نتيجه آن دست داماد شكست و تعدادي ديگر نيز به ضرب چاقو مجروح شدند.
دعواي اين دو جوان حتي با دخالت ديگران نيز خاتمه پيدا نكرد و در نهايت يكي از اعضاي خانواده كه جواني ۲۳ ساله و «عليرضا . م» نام داشت، در اين حادثه مورد حمله يكي از مدعوين قرار گرفت و ۴ ضربه چاقو به كمر ، سر، دست و پهلوي وي وارد شد.
با رساندن پيكر نيمه جان عليرضا به يكي از مراكز اورژانس تهران، پزشكان او را از مرگ حتمي نجات دادند. بدين صورت جشن ازدواج با مصدوميت شديد عليرضا پايان يافت.
دكتر جلال يونسي، نظريه پرداز بحث مقايسه اجتماعي در ايران و عضو هيأت علمي دانشگاه معتقد است: شخصيت جامعه در مواردي، مبتلا به مرض «مقايسه اجتماعي» شده است و عدم تحمل ديگران، پرخاشگري اجتماعي، اغلب ريشه در همين مسأله دارد ؛ به گونه اي كه مردم نمي توانند يكديگر را تحمل كنند و با كوچكترين تحريكي، ستيزه جويي و حمله به يكديگر را شروع مي كنند. اين روانشناس با اشاره به فقر احساسي شكل گرفته در شخصيت مردم گفت: حداقل ۳ ميليون نفر در ايران زندگي مي كنند كه حقوق ماهانه آنها بيش از ۸۰۰ هزار تومان است، اما تعدادي از اين گروه به عنوان قشر مرفه در مشاهدات باليني، در پرسشنامه يك نظرسنجي، خود را فقير دانسته اند؛ اين درحاليست كه گروه مذكور از لحاظ اقتصادي فقير نيستند و دچار فقر روانشناختي شده اند.
وي با تقسيم بندي شخصيتي جامعه در دو مرحله زماني، پيرامون علل شكل گيري مقايسه اجتماعي و رشد پرخاشگري افزود: مرحله اول زماني اين شكل گيري، ۷ سال قبل از انقلاب و حدود ۱۰ سال بعد از انقلاب را در بر مي گيرد. به گفته دكتر يونسي طي اين دوره، «خود مشاهده گري» به عنوان يكي از منابع شكل گيري شخصيت فرد در جامعه نه تنها از سوي مردم به عنوان يك اصل اجتماعي پذيرفته شد، بلكه همراهي مباني ديني طي ۱۵ سال ، مردم را به سوي وفاق ،  همدلي، دوستي و عدم رقابت و خودداري از حسادت اجتماعي سوق داد و سرلوحه زندگي اجتماعي مردم قرار گرفت. اين محقق پيرامون مرحله دوم زندگي اجتماعي مردم ايران گفت: جامعه ايران در رژيم سابق، در اثر اعمال سياست هاي خاص، دچار از خود بيگانگي شد و رنج ناشي از آن تشنگي شديدي در شخصيت افراد در رابطه با خود مشاهده گري ايجاد كرد كه نمونه آن استقبال از كتابهاي شريعتي در دهه ۵۰ بود كه در پي آن مردم خواهان خودمشاهده گري و رقابت سالم بودند، اما ادامه اين روند به حدي رسيد كه جامعه در قسمت هاي ديگر شخصيتي، با كمبود روبه رو شد و نتيجه آن عطش در دهه دوم انقلاب يعني طي ۱۰ سال گذشته بود كه بر اثر آن شاهد افزايش چشمگير مقايسه اجتماعي بوديم؛ بطوري كه مردم ديگر در حوزه  هاي زندگي، ديگران را كمتر تحمل مي كنند. عضو هيات علمي دانشگاه خاطرنشان كرد: زماني كه در جامعه اي شكل گيري شخصيت افراد بيش از حد بر اساس مقايسه اجتماعي باشد، نتيجه آن، كاهش عميق ميزان تحمل ديگران مي شود؛ چرا كه افراد ديگران را در موضع رقابت شديد و ستيزه جويي با خود مي بينند و در نهايت كوچكترين تحريك و تلنگري را با نزاع هاي خونين سركوب مي كنند.
دكتر يونسي با اشاره به تحقيقات روانشناسان امريكا اظهار كرد: مقايسه مردم با گروه بالاتر از خود، در ۱۰۰در صد موارد منجر به نارضايتي از وضع موجود مي شود.
اين محقق در خاتمه تنها راه حل  رهايي جامعه از حسادت ها و رقابت هاي اجتماعي منجر به رفتارهاي پرخشونت و درگيريهاي منجر به مرگ را هم انديشي گروهي بر مبناي افزايش خودآگاهي و خود مشاهده گري و مشاهده جنبه هاي مثبت «خود» در جامعه عنوان كرد و گفت: آغاز راه هم انديشي گروهي و «خود مشاهده گري» بايد از مدارس و دانشگاهها و مراكز رسانه اي همچون صدا و سيما باشد و ادامه اين مسير در سياست هاي دولتي مردم را به سوي اتحاد گذشته سوق دهد.

خودسوزي زن جوان
پليس: زن جواني دوشنبه گذشته در شهرستان كهكيلويه و بوير احمد به دليل آزار و اذيت همسرش اقدام به خودسوزي كرد.
دوروز پيش ماموران انتظامي شهرستان كهكيلويه و بويراحمد، ازخودسوزي زن جواني به نام كوكب مطلع شدند، خانواده اين زن به پليس گفتند: دخترشان ازمدت ها قبل با همسرش مشكلات زيادي داشته و آنها بارها با يكديگردعوا و كتك كاري كردند.
برپايه اين گزارش، كوكب كه دچار۵۰ درصد سوختگي شده است دراظهارات خود به ماموران گفت: براي رهايي از دست همسرم مجبوربه انجام اين عمل شدم، من و او هميشه با هم اختلاف نظر داشتيم، چرا كه هرگز به نيازهاي عاطفي من توجهي نداشت وازهمه كارهايم بي دليل بهانه مي گرفت، من ديگرازاين وضعيت خسته شده بودم، بنابراين تصميم به خودسوزي گرفتم. شوهراين زن براي تحقيقات بيشتر به مراجع قضايي معرفي شد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |