پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۰ - Feb 3, 2005
طرح جامع تهران از سال آينده اجرا مي شود
تقدير وزير مسكن از مصوبه شوراي شهر تهران
براي نوسازي بافت هاي فرسوده
گروه شهري: تخفيف ۹۰ درصد عوارض شهرداري و تسهيلات جديد مصوب شوراي شهر در بازسازي بافت هاي فرسوده، اقدامي قابل تقدير و همگام با سياست هاي دولت بود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر عبد العلي زاده، وزير مسكن و شهرسازي در حاشيه مراسم گشايش كارگاه بررسي ضوابط و ساماندهي نهايي اطراف ايستگاه مترو ضمن بيان اين مطلب افزود: وزارت مسكن در بودجه سال ۸۴ به مجلس پيشنهاد كرده بود كه اين وزارتخانه در صورتي در بافت هاي فرسوده سرمايه گذاري مي كند كه شهرداري و شوراهاي شهر، براي نوسازي اين بافت ها در عوارض خود حداقل ۵۰ درصد تخفيف قائل شوند كه شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران در اقدامي هماهنگ با سياست هاي اجرايي دولت اين تخفيف را تا ميزان ۹۰ درصد افزايش دادند و انتظار مي رود انبوه سازان از اين فرصت به دست آمده استفاده كنند و به اين ترتيب شاهد رونق ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده باشيم.
وزير مسكن و شهرسازي در اين مراسم همچنين گفت: ايستگاه هاي راه آهن شهري فرصتي براي شهرسازي است و بويژه در بافت هاي فرسوده شهري مي تواند نقطه تحولي در سرزندگي اين مناطق محسوب شود و از اين ايستگاه ها مي توان به عنوان مراكز تجاري و فرهنگي يا به عنوان زيرگذري براي ارتباط ميان دو سمت خيابان يا چهار راه استفاده كرد، در حالي كه به علت عدم طراحي و برنامه ريزي ورودي و خروجي، ايستگاه مترو در ميدان هفت تير در مركز ميدان واقع شده كه اين مغاير با اصول معماري و شهرسازي مي باشد.
عبدالعلي زاده ايستگاه هاي راه آهن شهري را با توجه به استفاده وسيع گردشگران خارجي از اين ايستگاه ها مكاني مناسب براي تجلي هنر سفالگري و كاشي گري ايران ذكر كرد و گفت: مي توان با تلفيق هنر معماري و كاشي و سفالگري نمادهاي اين هنر اصيل ايراني را در چنين مكان هايي به معرض نمايش گذاشت.
وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به ضرورت گسترش شبكه راه آهن شهري در تهران و ديگر كلان شهرها گفت:  متأسفانه راه آهن شهري در كلان  شهرها بويژه تهران از تقاضاي شهروندان بسيار عقب مانده و ضروري است با برنامه ريزي و هماهنگي ميان دستگاه هاي ذيربط اين شبكه گسترش يابد.
وزير مسكن در اين مراسم با اشاره به تدوين طرح جامع شهر تهران تا پايان سال گفت: اين طرح از سال آينده در تهران اجرا مي شود.
در حاشيه اين مراسم دكتر پيروز حناچي، معاون شهرسازي و معماري وزارت مسكن در جمع خبرنگاران در خصوص حريم شهر تهران گفت: چندي پيش بنا به درخواست شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران، رئيس جمهور از شوراي عالي شهرسازي خواست تا نظرات كارشناسي خود را در زمينه حريم تهران اعلام كند كه بر اين اساس دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي طي نامه اي نظرات كارشناسي خود را در اين زمينه به رئيس جمهور ارائه كرد.
حناچي با اشاره به ضرورت وجود حريم براي شهر تهران افزود: در گزارش ارسالي به رئيس جمهور، راهكارهايي براي حفظ حريم شهر نيز پيشنهاد شده است.
حناچي خاطرنشان كرد: حريمي كه در حال حاضر شهرداري به آن استناد مي كند حريم مصوب شوراي عالي شهرسازي در سال ۷۲ و ماقبل آن است.
در اين كارگاه، مهندس رئوفي، دبير شوراي عالي ترافيك با اشاره به نقش ارزنده راه آهن شهري در حمل و نقل عمومي گفت: روزانه ۱۲ ميليون نفر در تهران و به همين ميزان سفر در شهرهاي با بيش از يك ميليون نفرجمعيت در كشور انجام مي شود كه در اين ميان سهم اتوبوس و ميني بوس ۳۰ درصد و سهم خودروهاي شخصي ۲۷ درصد، سهم موتورسيكلت ۸ درصد، سهم تاكسي ۲۳ درصد و مسافربر ۵ درصد است كه با برنامه ريزي تلاش مي شود تا سهم جابه جايي مسافر با راه آهن شهري و اتوبوس  ها تا سقف ۵۰ درصد افزايش يابد.
به گفته وي، سرعت سواري در شريان هاي شهر تهران به طور متوسط ۴/۲۹ كيلومتر در ساعت است كه اين سرعت در بزرگراهها تا ۷۰ كيلومتر افزايش دارد، در حالي كه سرعت جابه جايي مسافر با وسايل حمل و نقل عمومي ۱۷ كيلومتر در ساعت است كه اين سرعت در اتوبوس ۱۲ كيلومتر در ساعت مي باشد و از همين رو، شهروندان ترجيح مي دهند با خودروهاي شخصي در سطح شهر تردد كنند، لذا به منظور افزايش سرعت اتوبوس با تمهيداتي در خطوط ويژه تلاش مي شود سرعت اتوبوس به ۲۳ كيلومتر در ساعت برسد.
رئوفي با اشاره به اينكه در سال ۸۳ ، ۳۰ هزار ميليارد ريال اعتبار براي پرداخت يارانه بنزين اختصاص يافته گفت: با اين اعتبار مي توان ۵ خط مترو در تهران به طول ۱۰۰ كيلومتر احداث كرد و يا ۳۵ هزار اتوبوس گاز سوز كه بيش از ۲ برابر اتوبوس هاي موجود ناوگان اتوبوسراني شهري است، خريداري كرد يا ۵/۱ ميليون خودروي فرسوده را از شهر ها حذف كرد.
وي اظهار اميدواري كرد، با سياست هاي پيش بيني شده، بخشي از يارانه هاي سوخت به گسترش شبكه حمل و نقل عمومي بويژه مترو اختصاص يابد.

در حرم بنيانگذار انقلاب اسلامي
شهردار و اعضاي شوراي شهر تهران
با آرمانهاي امام(ره) تجديد ميثاق كردند
001587.jpg
ايرنا: مسئولان شوراي شهر و شهرداري تهران، ديروز به مناسبت دهه مبارك فجر با حضور در مرقد مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي با آرمانهاي آن حضرت تجديد ميثاق كردند.
شهردار، رئيس و اعضاي شوراي اسلامي و شهرداران مناطق بيست ودوگانه تهران همچنين با توليت آستان مقدس حضرت امام ديداركردند. در اين ديدار، نوه امام در سخناني كوتاه به روند رو به رشد خدمات شهري و عمراني شهر تهران اشاره كرد. سيدحسن خميني گفت: اميدوارم با تلاش مشترك شوراي شهر و شهرداري تهران مشكلات شهر و شهروندان به حداقل برسد.
شهردار، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و همراهان، همچنين با حضور در گلزار شهداي بهشت زهرا، ياد و خاطره شهداي انقلاب اسلامي بويژه شهيدان بهشتي، رجايي و باهنر را گرامي داشتند.

همزمان با ايام دهه فجر آغاز مي شود
بهره برداري از دهها طرح عمران شهري در ۴ منطقه تهران
001581.jpg
گروه شهري: دهها طرح عمران شهري، در ايام دهه فرخنده فجر در شمال و جنوب تهران به بهره برداري مي رسد. از جمله اين طرح ها ۴۴ پروژه عمراني، ترافيكي، خدماتي، رفاهي، فرهنگي و ورزشي مي باشد كه توسط شهرداري منطقه ۳ در شمال تهران افتتاح مي شود.
به گفته دكتر علي اصغر تهراني شهردار منطقه ۳ تهران در راستاي ساماندهي و كاهش بار ترافيكي معابر عمومي شمال تهران، ۱۴ پروژه ترافيكي از جمله تعريض رمپ خيابان پاسداران به بزرگراه شهيد بابايي، تعريض رمپ خيابان شريعتي به بخش شرقي بزرگراه همت، اصلاح هندسي بزرگراه حقاني و خيابان كاويان، حذف چراغ راهنما در تقاطع گل نبي _ شريعتي، تملك زمين پايانه ونك، توقفگاه تقاطع بزرگراه حقاني _ خيابان سليمان، ۲ پل هوايي ويژه عابر پياده در تقاطع بزرگراه حقاني-نفت و تقاطع شيخ بهايي- بزرگراه همت و نصب سرپناه و همسطح سازي ايستگاه اتوبوس با پياده رو اجرا شده است. همچنين با مشاركت بخش خصوصي توقفگاه طبقاتي در محله ظفر ساخته مي شود و پيش بيني مي شود با بهره برداري از پروژه هاي ياد شده، ضمن افزايش ضريب ايمني و رواني تردد خودروها، شاهد كاهش زمان سفرهاي درون شهري و نيز كاهش منابع آلاينده هواي تهران باشيم.
دكتر تهراني افزود: به منظور افزايش سرانه هاي فرهنگي، عمليات اجرائي يك مجموعه سينمايي ۴ سالنه در جنوب بوستان ملت آغاز شد و براي نخستين بار در تهران، بزرگترين آكواريوم در محل باغ موزه آب با هدف ارتقاء سطح سرانه فضاهاي تفريحي افتتاح مي شود.
وي همچنين گفت: طرح نوسازي و ساماندهي ده ونك و محله هاي زرگنده و ساير بافت هاي فرسوده منطقه در حال انجام است.
همچنين در دهه مبارك فجر بيش از ۴۰ طرح عمراني، ترافيكي، خدماتي، فرهنگي، ورزشي و فضاي سبز در محدوده شهرداري منطقه ۱۱ تهران به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار دفتر خبري منطقه مركزي تهران محمداصغري شهردار منطقه ۱۱ گفت: براي بهره برداري از اين طرح ها بيش از ۱۰ ميليارد تومان هزينه شده است.
وي افزود: اين طرح ها شامل احداث مجتمع هاي تجاري و اداري، احداث و توسعه معابر، احداث مجموعه ها و مكانهاي تفريحي، ورزشي و فرهنگي، توسعه فضاي سبز و احداث بوستان، بهبود ترافيك شهري، طرح هاي خدمات عمومي شهري و بهبود محيط شهري است.
وي گفت :آزادسازي باقيمانده املاك معارض بزرگراه يادگار امام واقع در محدوده شهرداري منطقه ۱۱ و نيز آزادسازي باقيمانده املاك معارض رمپ حق شناس از جمله طرح هاي مورد بهره برداري در زمينه احداث و توسعه معابر است.
مجموعه فرهنگي- ورزشي در خاك سفيد
شهردار منطقه  چهار شهرداري  تهران  نيز از افتتاح  مجموعه  فرهنگي ، ورزشي  ومذهبي  گلشن  در منطقه  خاك  سفيد، در دهه  مبارك  فجر خبر داد.
«وحيد زارع » افزود: احداث  اين  مجموعه در محله  خاك  سفيد اثرات  خوب  فرهنگي  و محيطي  در اين  منطقه  خواهد داشت .
وي  اظهارداشت : اين  مجموعه  در فضايي  به  مساحت  ۳۰ هزار مترمربع  احداث شده  كه  بخش  عمده اي  از مطالبات  ساكنان  منطقه  چهار و محله  خاك  سفيد به  خصوص جوانان  و نوجوانان  به  عنوان  نسل  پويا و فعال  جامعه  در عرصه  فرهنگي ، ورزشي و مذهبي  را تأمين  مي نمايد.
وي  هزينه  اختصاص  يافته  براي  اين  مجموعه  را بالغ  بر ۳۲ ميليارد ريال عنوان  كرد و گفت : فاز اول  مجموعه  گلشن  شامل  ساختمان هاي  تجاري  كوچك  و بزرگ شامل  ۳۵ باب  مغازه ، سوله  سرپوشيده  شامل  سالن هاي  چند منظوره ، اتاق  بازي كامپيوتري ، ساختمان  اداري  زمين هاي  فوتسال  واليبال  و بسكتبال  مي باشد.
به  گفته  وي ، فاز دوم  مجموعه  گلشن  نيز شامل  بازار ميوه  و تره  بار وبيمارستان  در هفته  دولت  در سال  ۸۴ به  بهره  برداري  مي رسد.
زارع  افتتاح  ورزشگاه  چند منظوره  مجيديه  به  عنوان  بزرگترين  ورزشگاه شمال  شرق  تهران  و بهره  برداري  از بوستان هاي  تولد و پايدار و همچنين احداث  آبنماهاي  بوستان هاي  اركيده  و گلريز و عمليات  تكميلي  پروژه  خانه  مشق  و سلامتي  را از ديگر پروژه هاي  دهه  فجر دانست .
توسعه پارك ملي خجير
همچنين شهردار منطقه  ۱۳ شهرداري  تهران  از افتتاح  ۸۶ طرح  عمراني ، خدماتي ، ترافيكي  و فرهنگي  همزمان  با دهه  فجر در اين  منطقه  خبر داد.
عباس  قديري  روز چهارشنبه  در گفتگو با خبرنگار ايرنا، مركز استان تهران  افزود: اين  طرح هاي  عمران  شهري  با اعتباري  بالغ  بر ۸۹ ميليارد ريال آماده  بهره  برداري  شده  است .
وي  اظهار داشت : طرح  توسعه  ۳۰۰ هكتاري  پارك  ملي  خجير در شرق  تهران  و جاجرود؛ منتهي  اليه  حوزه  خدمات  شهري  منطقه  ۱۳ با هدف  تقويت  ريه  تنفسي  شهرافتتاح  مي شود.
وي بهره برداري  از ۹ بوستان  در شهرك  زينبيه  و بوستان هاي  محلي  در محدوده  منطقه  راجزء طرح هاي  خدمات  شهري  برشمرد.
قديري  خاطرنشان  كرد: در ايام  مبارك  دهه  فجر ۲۱ طرح  خدمات  شهري ، ۳۸ طرح حمل  و نقل  و ترافيك  و ۲۷ طرح  عمراني ، فرهنگي  - اجتماعي  در محدوده  منطقه گشايش  مي يابد.
گسترش خدمات شهري
همچنين اعلام شد از ابتداي سال جاري تاكنون تعداد ۲۶ شعبه جديد پيك بادپا در سطح مناطق بيست و دوگانه شهر تهران راه اندازي شده است.
مديرعامل شركت حمل و نقل كالاي شهرداري تهران با اعلام اين مطلب همزمان با بيست و ششمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، اظهار داشت: توسعه و گسترش كمي و كيفي فعاليت هاي پيك بادپا در دستور كار مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيك قرار دارد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس علي اكبر گلرخي با بيان اين كه در حال حاضر پيك  بادپا بالغ بر۱۹۲ شعبه دارد، تصريح كرد: پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري اين تعداد به ۲۰۰ شعبه افزايش يابد.

استفاده از تايرهاي فرسوده
001584.jpg
آسمان آبي ايران: پژوهشگاه نيرو وابسته به وزارت نيرو با ارايه طرحي خواستار استفاده از لاستيك هاي مستعمل و فرسوده خودروها در كوره هاي پخت سيمان جهت كاهش مصرف انرژي و آلودگي محيط زيست شد. سوختن تاير در كوره سيمان باعث ايجاد مشكلات زيست محيطي نخواهد شد؛ به طوري كه گزارشهاي سازمان حفاظت محيط زيست آمريكا (EPA) بيانگر آن است مواد منتشره از اين كوره ها مشكل ساز نبوده و در بعضي موارد باعث كاهش آلاينده هاي منتشره مي شود.براين اساس در سال ۲۰۰۱ حدود ۶۰ كوره سيمان آمريكا از تاير به عنوان سوخت كمكي استفاده كرده و بيش از ۵۳ ميليون حلقه تاير را به مصرف رسانده اند.

تردد ۹ ميليون و ۷۰۰ هزار دستگاه
وسيله نقليه بنزين سوز در ايران
001575.jpg
قلم سبز ايران: بيش از ۹ ميليون و ۷۰۰ هزار دستگاه وسيله نقليه بنزين سوز در كشور تردد مي كند.
آخرين آمارهاي ارايه شده از سوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت نشان مي دهد بيش از سه ميليون دستگاه موتورسيكلت و ۶ ميليون و ۷۰۰ هزار دستگاه انواع خودروي بنزين سوز در كشور تردد مي كند.براساس اين گزارش ۲ ميليون و ۵۷۴ هزار دستگاه از مجموع خودروهاي درحال تردد عمري كمتر از ۵ سال دارند.كمترين مقدار خودروهاي درحال تردد به خودروهايي با ميانگين سني ۱۵ تا ۲۰ سال تعلق دارد. ۲۴۲ هزار دستگاه خودرو با اين متوسط عمر در كشور تردد مي كنند.

رتبه بندي انبوه سازان
001578.jpg
ايسنا: وزير مسكن از برخورد قانوني با جاعلان عنوان «انبوه ساز» خبر داد و گفت: با آغاز سال آينده هر كسي كه بدون طي مراحل قانوني و عضويت در انجمن صنفي انبوه سازان از عنوان انبوه ساز استفاده كند، تحت تعقيب قرار خواهد گرفت.وي افزود: تا پايان برنامه پنج ساله بايد ۵۰ درصد خانه هاي شهري توسط انبوه سازان ساخته شده كه براساس اين برنامه در سال چهارم برنامه ۴۴درصد خانه هاي شهري توسط انبوه سازان ساخته شده و اميدواريم تا پايان سال اين ميزان به ۵۰ درصد پيش بيني شده برسد.وي تاكيد كرد: از اول سال آينده هيچ انبوه سازي بدون استفاده از مهندسان پذيرفته نخواهد شد و انبوه سازان تنها تا پايان سال فرصت دارند با عضويت در انجمن ها موقتاً با گرفتن پايه سه و جذب شريك مهندس براي بهبود رتبه خود تلاش كنند.

نگاه
001572.jpg
فريد مرتضوي
بوش: دولت آينده عراق با حضور ما در عراق موافق خواهد بود

خبر و نظر
تاكسي هاي رسمي، تاكسي هاي غيررسمي و ...
ديروز در خبري به نقل از سازمان تاكسيراني شهر تهران و در همين صفحه نوشته بوديد كه «خانم ها در تهران از سوارشدن به خودروهاي سواري فاقد آرم تاكسيراني خودداري كنند.»
اين توصيه زماني عملي خواهد بود كه اولا تاكسي آرم دار به تعداد كافي باشد، تاكسي ها اغلب دنبال مسافر دربستي نباشند و از همه مهم تر براي هزاران خودرو مسافربر فاقد آرم، جايگزين مناسب و رسمي پيدا شود، چون در اغلب خطوط كه سواري هاي خطي تردد دارند، بيشترين جابجايي مسافر توسط خودروهاي فاقد آرم تاكسي انجام مي شود و آخرين مطلب اين است كه آرم تاكسي ها بايد شب هم قابل رؤيت باشد، وگرنه تشخيص و تفكيك تاكسي از غيرتاكسي در شب بسيار سخت است. اميدوارم كه با برنامه ريزي درست، رفت و آمد شهروندان در تهران به طرز مناسب ساماندهي  شود تا خطراتي كه توسط بعضي رانندگان خلافكار در كمين مسافران به ويژه بانوان است، برطرف شود.
يك شهروند از شهرك غرب

مراكز غيرقانوني عرضه دام زنده
در تهران بايد جمع آوري شود
ايرنا: مديرعامل سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري تهران گفت: مراكز غيرقانوني عرضه دام زنده در تهران بايد جمع آوري شود.«حسن طاهري» گفت: در مناطق مختلف تهران، مراكزي وجود دارند كه در قالب گاراژ و يا باغ به عرضه غيرقانوني دام زنده مي پردازند و اين مسئله مشكلات زيادي را به همراه دارد. وي از بيمار بودن بسياري از اين دامها و انتقال آن به شهروندان به عنوان يكي از اين مشكلات نام برد.
وي با اشاره به تعطيلي كشتارگاه مركزي تهران در سال ۶۹ تصريح كرد: با تعطيلي اين مركز دهها مركز غيرقانوني و ناقل آلودگي در نقاط مختلف تهران فعال شده است كه بايد جمع آوري شود. طاهري با بيان اين كه براساس آمار رسمي، سالانه ۵۵۰ هزار رأس دام به صورت غيرقانوني در تهران ذبح مي شود، خاطرنشان كرد: با جمع آوري مركز مذكور ذبح غيرقانوني در تهران به صفر مي رسد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |