شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۷
حج ارزان بدون گوشت يخي
029559.jpg
مدير روابط عمومي سازمان حج و زيارت گفت: هزينه حج تمتع براي هر زائر ايراني در حجي كه گذشت، 15 تا 30 درصد ارزانتر از سال گذشته بود.عبدالله نصيري افزود: امسال حج تمتع براي هر زائر ايراني، 14 ميليون و 500 هزار ريال تا 17 ميليون و 500 هزار ريال هزينه در برداشت.
وي افزود: طي قرارداد سازمان حج و زيارت و بانك ملي مركزي، از سال 80 ، وجه متقاضيان حج تمتع به عنوان وديعه در اين بانك سپرده گذاري شد.وي اين نوع سپرده گذاري را نوعي مضاربه و به شكل عقود اسلامي دانست و گفت: امسال 300 تا 650 هزار تومان از محل اين عقود اسلامي نصيب زائران حج تمتع شد.
نصيري در خصوص تغذيه زائران گفت: امسال براي اولين بار از طبخ سنتي خودداري شد و تغذيه همه زائران ايراني در مدينه توسط دو آشپزخانه متمركز صورت گرفت.او همچنين گفت: از سال گذشته، حذف گوشت منجمد از تغذيه زائران شروع شد كه اين طرح امسال براي صد درصد زائران ايراني اجرا شد.اين مسوول ادامه داد: در حج تمتع امسال، گوشت گرم براي تغذيه زائران، هم در سيستم طبخ سنتي و هم سيستم متمركز به صورت روزانه تهيه مي شد. نصيري در خصوص حمل و نقل زائران گفت: امسال براي نخستين بار هواپيماي جمهوري اسلامي در فرودگاه مدينه بر زمين نشست وفاصله 87 ساعتي جده مدينه از گردونه سفر زائران حذف شد.وي گفت: همچنين در سال جاري طي قرارداد سازمان حج و زيارت ايران با 2 شركت اتوبوسراني تاسكو و حافل در عربستان، تمامي حمل و نقل برون شهري زائران ايراني توسط اتوبوس هاي اين شركت صورت گرفت.

انبوه سازان و گراني مسكن
029550.jpg
رئيس كانون سراسري انبوه سازان كشور گفت: بالا رفتن قيمت مسكن به انبوه سازان مربوط نمي شود.
محمود اسكندرنيا ضمن بيان اين مطلب افزود: دليل اصلي افزايش قيمت مسكن در سطح كشور بالا رفتن قيمت مصالح ساختماني است.
در ادامه تمركز ساخت و ساز واحدهاي مسكوني احداث شده يا در حال ساخت انبوه سازان در خارج و حاشيه شهر را از مشكلات اساسي اين بخش ذكر كرد. رئيس سازمان مسكن و شهرسازي خراسان رضوي هم گفت: ايجاد بستر مناسب در امر سرمايه گذاري مسكن، باعث افزايش سرمايه ها در اين بخش شده است.
محمدرضا سعيدي افزود: بكارگيري افراد حرفه اي و متخصص در زمينه ساخت و ساز مسكن موجب بهبود كيفيت مسكن  هاي احداثي توسط انبوه سازان شده است.
كارشناسان امر مسكن يكي از دلايل مهم بالا بودن قيمت مسكن در ايران را عدم آشنايي انبوه سازان با فن آوري هاي جديد در اين زمينه مي دانند. به گونه اي كه خانه هاي طراحي شده توسط آنان براي راحتي ساكنان بايد از متراژ بالا برخوردار باشد. اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته تر، آپارتمان هاي با متراژ كمتر از 50 متر كه با هزينه كمتري ساخته مي شود به دليل استفاده از تكنولوژي هاي جديد از راحتي و آسايش بيشتري برخوردار هستند.

پيش بيني تغيير قيمت اتومبيل
طرح كوپني شدن بنزين، تحولاتي جزئي در قيمت اتومبيل ايجاد كرد. با توجه به اينكه وزارت نفت اعلام كرده قصد دارد از سال آينده بنزين را كوپني كند، قيمت اتومبيل هاي پرمصرف كاهش جزئي و كم مصرف ها افزايش جزئي يافته است، اما به نظر مي رسد با اجرايي شدن اين طرح، تغييرات ياد شده شدت بيشتري بيابند و تغيير قيمت ها به سقف 30 درصد قيمت هاي كنوني نيز برسد. هرچند چون در حال حاضر جديت اين طرح هنوز براي مردم مشخص نشده، تاثير اساسي نيز در بازار ايجاد نكرده است.
تحليلگران بازار خودرو پيش بيني مي كنند با كوپني شدن بنزين، قيمت اتومبيل هاي كم مصرف مانند پي كي و پرايد به حدود 6 و 8 ميليون ارتقا پيدا كند. اين قيمت ها در حال حاضر حدود 5 و 7 ميليون است. همچنين پيش بيني مي شود ركود حاكم بر بازار خريد و فروش  پي كي برطرف شود. اين اتومبيل كم مصرف كه در حال حاضر در بازار آزاد به قيمت 9/4 ميليون تومان خريد و فروش مي شود، توسط كمپاني توليدكننده به قيمت 1/5 ميليون تومان به فروش مي رسد كه حاكي از ركود شديد در بازار آن است. قابل ذكر است كه در حال حاضر اين كمپاني به دليل ارايه خدمات ليزينگ موفق به فروش محصولات خود مي شود. با اين حال به نظر مي رسد كه كاهش عرضه بنزين و دوقيمتي شدن آن بتواند تاثير بسيار منفي بر قيمت اتومبيل هاي آمريكايي موجود در بازار بگذارد. اين اتومبيل ها كه به رغم گذشت چند دهه از ساخت آنها، هنوز از راحتي و ايمني بالاتري برخوردارند، صرفا به دليل مصرف بالاي سوخت، قيمت پاييني در حدود 2 ميليون تومان دارند كه پيش بيني مي شود با حدود 25 درصد كاهش به 5/1 ميليون تومان برسد. مصرف روزانه 80 ليتر سوخت در اين اتومبيل ها به ازاي 10 ساعت حركت مداوم باعث شده تا اين اتومبيل ها، فقط در برخي مسيرهاي بين شهري كه به سرعت و راحتي بالايي احتياج دارد، به عنوان اتومبيل مسافركش حضور داشته باشند، اما با كوپني شدن بنزين، بعيد به نظر مي رسد كه بتوانند اين نقش را حفظ كنند و فقط مشترياني به دنبال آنها خواهند بود كه براي استفاده شخصي در مسيري غير متعارف به اتومبيل احتياج دارند.
فقدان اتومبيل با ايمني بالا و مصرف پايين سوخت در كشور، يكي از مشكلاتي است كه با افزايش بهاي بنزين، خود را بهتر نشان خواهد داد. هم اكنون اتومبيل پرايد كه از مصرف سوخت پاييني برخوردار است، به دليل ايمني بسيار پايين در تصادف يا حركت با سرعت بالا، بيشتر مورد علاقه جوانان است و افراد ميانسال تمايل كمتري به استفاده از آن نشان مي دهند.
كارشناسان اقتصادي تاكيد دارند كه همزمان با افزايش بهاي سوخت، بايد بازار داخلي اتومبيل نيز آزاد شود تا ضمن جبران هزينه هاي وارد شده به اين بخش، شهروندان دسترسي راحت تري به ابزارهاي حمل و نقل داشته باشند، چون در غير اين صورت شاهد افزايش شديد هزينه هاي حمل و نقل و ايجاد فشار اقتصادي مضاعف براي اكثر شهروندان خواهيم بود.

نمايشگاه فروش بهاره
رئيس مجمع امور صنفي معتقد است:  اگر واحدهاي صنفي شركت كننده در حراج ها و فروش هاي فوق العاده طي مدت زمان برپايي حراج، سرويس مناسب و تخفيفات خوبي به مصرف كنندگان بدهند، نمايشگاه بهاره ديگر برگزار نخواهد شد.
وي با تاكيد بر قوت گرفتن برگزار نشدن نمايشگاه بهاره در محل دايمي نمايشگاه ها گفت: از آنجايي كه تا اين لحظه محل مناسبي براي برگزاري نمايشگاه بهاره مشخص نشده، بنابراين طبق قانون نظام صنفي تصميم بر ترغيب و گسترش برپايي حراج ها و فروش هاي فوق العاده با همراهي اتحاديه ها و واحدهاي صنفي ذي ربط گرفته ايم.
او اعلام فراخوان اتحاديه هاي پوشاك و لباس دوخته، كيف و كفش، خرازي و آجيل و خشكبار براي مشاركت واحدهاي صنفي راغب به برپايي حراج ها و فروش هاي فوق العاده را خاطر نشان كرد و افزود: با رايزني با مسوولان اتحاديه هاي فوق درصدد برنامه ريزي  كمي و كيفي براي نحوه و چگونگي اجراي حراج ها و فروش هاي فوق العاده ايم. اگرچه واحدهاي مشاركت كننده ظاهرا سود كمتري مي  برند، ولي به دليل استقبال و ترجيح مردم، فروش آنان افزايش بسيار چشمگيري خواهد يافت؛ بنابراين اين واحدها موظفند 15 تا 20 درصد تخفيف وعده داده شده را به درستي رعايت كنند؛ اگرچنانچه واحدهاي صنفي به تعهدات خود عمل نكنند ما را به رغم ميل باطني مان مجبور به پيگيري و برگزاري نمايشگاه بهاره خواهند كرد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با توجه به شرايط فعلي اقتصادي، واحدهاي مشاركت كننده امكان چنين تخفيفي را واقعا دارند، تاكيد كرد: به  رغم شرايط اقتصادي فعلي، واحدهاي صنفي به صورت عام و واحدهاي پوشاك و پيراهن فروش به صورت خاص، كشش كاهش سود فروشي را دارند، چرا كه اين صنف در حال حاضر كالاي خود را با 30 درصد سود مي  فروشد.
فراهاني با پيش بيني استقبال بالاي فروشندگان از حراج ها و فروش هاي فوق العاده ياد آور شد: تجربه فروش پاييزه با توجه به مهلت يك هفته اي و فراخوان هاي اعلام شده، به ما نشان داد كه استقبال فروشندگان از چنين فروش هايي بالاست؛ بنابراين در اين دوره نيز با اتمام زمان ثبت نام واحدهاي صنفي در اتحاديه هاي ذي ربط، آمادگي برپايي فروش هاي فوق العاده و حراج ها در روزهاي آغازين اسفندماه را داريم.
او زمان، مكان و نحوه برگزاري فروش هاي فوق العاده را از طريق صدا و سيما و توزيع ليست واحدهاي مشاركت كننده را از طريق باجه ها و دكه هاي روزنامه فروشي در سطح شهر تهران اعلام كرد و اظهار داشت: اتحاديه هاي ذي ربط با تهيه ليستي از مشخصات و آدرس فروشندگان و توزيع ليست ها در سطح شهر از طريق دكه هاي روزنامه فروشي، مردم را به خريد از اين محل ها هدايت خواهند كرد.

فروشگاه
قيمت انواع لوازم بهداشتي آرايشي 
قيمت به ريال 
محصول 
۷۵۰۰
گوش پاكن 200 عددي شادي گل گونه كتان 
۱۰۶۰۰
دستمال 4 عددي لانه زنبوري چاپي نيكو
۳۲۰۰
دستمال ميني طرح ياسمين بنفشه جين جيريا
۴۲۰۰
خميردندان پين آپ 80 گرمي قاسم ايران 
۵۱۰۰
خميردندان سيگنال 50 گرمي فيلي قشم 
۳۶۰۰
دستمال 200 برگي طرح شكوفه گيلاس پاكان 
۳۰۰۰
دستمال 200 برگي فانتزي گل كاغذي 
۳۶۰۰
دستمال 300 برگي گل كاغذي پريسان 
۵۷۵۰
دستمال 300 برگي فانتزي كلبه شكوفه خراسان 
۲۰۵۰
دستمال كاغذي 200 برگ مكعبي گل كاغذي پريسان 
۳۸۰۰
دستمال كاغذي 200 برگي اتاق بچه اولدوز
۵۹۵۰
دستمال كاغذي 300 برگي طرح ميوه اولدوز
۶۱۵۰
نوار بهداشتي 12 عددي پروانه اي كوچك گلپر پارس سلولز
۷۲۰۰
نوار بهداشتي پروانه اي متوسط جعبه اي گلپر
۵۲۰۰
نوار بهداشتي پروانه اي بي تاگلپر
۷۱۵۰
مايع دستشويي 350 گرمي اسب دريايي اوه 
۶۹۰۰
مايع دستشويي زرد 500 گرمي خالص طرح اس اوه 
۶۳۵۰
مايع ظرفشويي 500 گرمي پت آنتي باكتريال آبي اوه 
۲۱۵۰۰
پوشك بچه كامل سايز بزرگ 14 عددي ماي بيبي 
۷۵۰۰
نرم كننده لباس 1000 گرمي بوژنه 
۶۵۰۰
مشمع گره اي چاپي سايز بزرگ 
۶۱۰۰
مشمع گره اي چاپي سايز كوچك 
۶۳۰۰
اسپري لكه گير كاسپين 150 ميل 
۱۹۳۰۰
كانتور پلاس پنج عددي مساوي با يك بسته زيباكيش تيغ 
۳۵۸۸۰
تيغ آبي 2 پلاس 10 عددي ژيلت ديداركيش 
۲۰۶۰۰
تيغ ساتين كر 4 عددي زنانه ژيلت زيباكيش 
۸۸۰۰
حوله دو قلو سفيد گل كاغذي پريسان 
۱۸۰۰
خميردندان نعناعي 50 گرمي پاوه 
۲۵۷۰
خميردندان دانتابچه با طعم توتي فروتي 50 گرمي پارس حيان 
۲۷۰۰
خميردندان سي گل 80 گرمي 
۳۶۰۰
دستمال 200 برگ ويژه طرح ياسمين بنفشه نازگل 
۲۷۰۰
دستمال 200 برگي نايلوني ترنج 
۳۸۰۰
دستمال 200 برگي گلدارگلريز خراسان 
۲۰۰۰
دستمال 200 برگي آرايشي شكوفه خراسان 
۳۰۰۰
دستمال 200 برگي با بسته شفاف گل وش 
۳۲۵۰
دستمال 200 برگي با كاغذ وارداتي ترنج شيراز
۳۲۴۰
دستمال 200 برگي سنتي با كاغذ خارجي پاكان 
۲۷۰۰
دستمال 200 برگي شكوفه خراسان 
۳۶۰۰
دستمال 200 برگ طرح جين جيريا پاكان 
۳۸۰۰
دستمال 200 برگ كلبه شكوفه خراسان 
۴۹۵۰
دستمال 300 برگي آفتابگردان پاكان 
۴۱۵۰
دستمال 300 برگي شكوفه خراسان 
۶۵۰۰
دستمال 300 برگي فانتزي ستاره حرير
۴۹۵۰
دستمال 300 برگي طرح جين جيريا دارپاكان 
۳۶۰۰
دستمال 300 برگي فانتزي گل كاغذي پرسيان 

افزايش هزينه حمل و نقل
بارش برف در هفته گذشته باعث افزايش حدود۲۰ درصدي هزينه حمل ونقل درون شهري و بين شهري شد. در حالي كه رانندگان به افزايش هزينه هاي استهلاك اتومبيل و سوخت و كاهش تعداد سفرهاي درون شهري خود به دليل بارندگي اشاره مي كردند، اقدام به افزايش كرايه ها كردند. در عين حال از كار افتادن خط مترو تهران كرج، كاهش تعداد تاكسي ها و مسافركش هاي فعال،  عدم ارايه خدمات توسط بسياري از آژانس هاي تاكسي تلفني و كاهش ظرفيت حمل و نقل اتوبوس هاي شركت واحد به دليل سرعت پايين به عنوان ديگر دلايل افزايش كرايه ها ياد مي شود.

آجيل ارزان و مغذي
شايد تصور شما از سويا و محصولات مشتق آن فقط پروتئين سوياكنجاله سويا باشد، اما خوب است بدانيد محصولات ديگري مثل انواع تنقلات و لبنيات نيز از سويا ساخته مي شود كه در مقام مقايسه با پروتئين سويا از كالري، املاح و ويتامين هاي بيشتري برخوردار است. در اين ميان آجيل سويا يكي از محصولاتي است كه به صورت بهداشت و بسته بندي شده و قابل رقابت با محصولات خارجي در ايران توليد مي شود. آجيل سويا هم مانند چيپس سيب زميني، طعم ها و مزه هاي مختلفي مثل نمكي، فلفلي، معطرگلپر، ترش و بدون نمك توليد مي شود. آجيل سويا كه سرشار از پروتئين است، به كاهش كلسترول و تنظيم قند خون كمك مي كند و در مقايسه با ساير تنقلات از نظر ميزان پروتئين، املاح و ويتامين ها بالاتر و از نظر قيمت نيز ارزان تر است. آجيل سويا را مي   توان در سالادها، همراه ميوه ها با عسل در انواع كيك يا مخلوط تنقلات استفاده كرد. علاوه بر اين در تهيه ماست و بستني ها نيز كاربرد دارد. ُ

۸ ميليون موبايل در سال آينده
رئيس هيات مديره شركت مخابرات ايران گفت: حجم شبكه تلفن همراه تا پايان سال آينده به سقف 8 ميليون خط مي رسد. مقدس در مصاحبه با راديو تهران افزود: 800 ميليارد تومان براي تعهدات باقيمانده شبكه سرمايه گذاري شده است. وي تاكيد كرد: با واگذاري سيم كارت هاي جديد تلفن همراه، شبكه از طريق كنترل و نظارت بهينه مي شود. وي افزود: با تغيير باند فركانس از 900 به يكهزار و 800 ، كيفيت شبكه تلفن همراه در تهران و استان ها مطلوب مي شود.
اما اينكه صحت ادعاهاي اين مقام مخابرات تا چه حد درست است، مساله اي است كه در سال آينده مشخص خواهد شد.

چك پول هاي جديد از امروز در بانك ها
چك پول و چك مسافرتي جديد با امنيت بالا از امروز به بازار مي آيد. مدير عامل شركت چاپ و نشر بانك ملي با بيان اينكه شاخص هاي امنيتي براي جلوگيري از جعل در اين پول ها از 16 مورد به 25 مورد افزايش يافته است افزود: در كاغذ اين چك ها از موادي استفاده شده كه در مقابل حلال ها و مواد شوينده حساس هستند، به طوري كه جاعل نمي تواند آن را دستكاري كند، زيرا كاغذ به سرعت تغيير رنگ مي دهد. در صورت كپي كردن از اين چك ها، مهر باطل شد و رقم اصلي چك نيز كه با چشم غير مسلح قابل مشاهده نيست نمايان مي شود.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |