شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۷
مروري بر حوادث سه شنبه برفي تهران
سونامي در ابعاد خيلي كوچك 
029541.jpg
عكس رضا محدث
محمدرضا نصيري 
برقراري ارتباط با مشترك موردنظر مقدور نمي باشد. مشترك موردنظر در دسترس نمي باشد. جاده ها بسته است. اينترنت كار نمي كند. خط روي خط افتاده، سوسك هم توي اين برف سنگين صاحبش را نمي شناسد. آيا ما جنبه برف را نداريم؟
آقاي برف 
نداريم كه نداريم؛ جنبه برف را مي گويم. ساعت 3 صبح است. راديوپيام مي گويد: شهرداري تهران 3 هزار نيروي آماده براي مقابله با شرايط بحراني در اختيار دارد. حدود 900 نفر فقط مشغول آماده سازي اتوبان چمران و نقاط شمالي تهران هستند. عبور و مرور در نقاط برف خيزي مثل اقدسيه و آجودانيه و ... كاملا مختل شده است.  شهرداري خواستار تعطيلي عمومي تهران است... واقعا شرايط بحراني است... آموزش و پرورش تمام مدارس مقاطع ابتدايي تا پيش دانشگاهي را تعطيل كرده...
اين سونامي است؟...نه، يك زلزله 12 ريشتري است...نه، نه، ستاره هالي به زمين برخورد كرده... نه، او كسي نيست جز برف.
هما، تعطيل 
هما تعطيل است. اعلام كرده اند كه از يك كيلومتري فرودگاه هم رد نشويم. برف آمده، جيز است، خطر دارد.
فرودگاه مهرآباد 14 پرواز داخلي ديگر را نيز لغو كرد، پروازهايي كه قرار بود مردم را به كرمانشاه، كرمان، اصفهان، اردبيل، يزد، اروميه و چابهار ببرد و بياورد، اما اين رفت و آمد انجام نخواهد شد. حالا شايد يك نفر بچه اش را در شهرستان روي چراغ گاز گذاشته باشد. تكليف چيست؟ هما مي گويد: پروازها بماند براي وقتي ديگر كه اصطلاحا اطلاع ثانوي خوانده مي شود.
از ما خارجي ترها
اينجا هم تبعيض. راستي، مگر برف خارجي ها رنگين تر از ماست؟ به هر حال آنها از ما بهتران هستند يا حداقل از ما خارجي ترها! سازمان هواپيمايي ايران اعلام كرده كه همه پروازهاي خارجي هما طبق برنامه انجام مي شود، اما به خاطر شرايط خاص باند فرودگاه مهرآباد، اين پروازها با تاخير صورت خواهد گرفت. اين اولين باري است كه تقصير تاخير به گردن برف انداخته مي شود.
روابط عمومي سازمان هواپيمايي از بليت داران اكيدا درخواست كرده كه از مراجعه به فرودگاه خودداري كنند. هر كس بليت در دست، زگيل فرودگاه شود، پشت دستي مي خورد.
جايزه براي سر بهمن 
بر اثر سقوط بهمن در ايالت هيماچل پرادش هند، 3 عضو يك خانواده جان باختند. واقعا كه امان از دست اين آقا بهمن كه اينقدر قاتل است. اين خانواده در حال گذر از يك ناحيه برفگير بودند كه ناگهان برف آنها را غافلگير كرد و كشت. خدا را شكر كه بهمن، هندي است و با ما كاري ندارد.
نمك و زنجير
از درياچه قم نمك برمي دارند و مي پاشند روي جاده تهران قم تا شايد اين جاده باز شود، اما تا 8 صبح باز نمي شود كه نمي شود. در گردنه نعلبندان 70 سانتيمتر برف گزارش شده. كار امدادرساني به خودروهاي گير كرده اين منطقه ادامه دارد. برف براي ابرشهري كه آمادگي آن را ندارد، مثل يك زخم چركين است. درد دارد. احتمالا اين تنها زخمي است كه وقتي نمك روي آن بپاشند، خوب مي شود. در كمربندي ها و اتوبان ها فقط اتومبيل هاي مجهز به زنجير چرخ را راه مي دهند. ورود ماشين هاي غير زنجيري، ممنوع!
خوشحالي براي بچه  مدرسه اي ها
بيش از 12 هزار و 600 ماشين شامل كاميون، لودر، گريدر، خاور و وانت نيسان براي عمليات برف روبي از اماكن ترددمردم به كار گرفته شده اشت. بيش از هزار نيروي شهرداري طي 3 روز اقدام به پاكسازي برف از خيابان ها و كوچه ها كردند.
برف شادي؟ حرفش را هم نزنيد. مردم فقط از پشت شيشه پنجره اتاقشان شادمان شدند. وقتي مثل آدم در برف گير كني و ماشين هم گيرت نيايد، دليلي براي شادي وجود نخواهد داشت.خوشحالي مي    ماند براي بچه  مدرسه اي ها كه مشق شان را هم نيمه كاره نوشته بودند و برف باعث خوشحالي آنها شد.
نمك به جاي سكنجبين 
۳۵ تن نمك و شن و ماسه براي مبارزه با برف مصرف شد. تصورش را بكنيد كه اين 35 تن نمك و مصالح اگر قرار بود از آسمان ببارد، چه مصيبتي مي  شد. شايد برفنامي معادل برفي سونامي نام مناسبي براي اين هديه آسماني باشد.
قديمي ها وقتي برف مي  آمد روي آن سكنجبين مي  ريختند و مي  خوردند، حالا نمك مي  پاشند و شن مي  ريزند. مي  بينيد كه ذائقه ها چقدر تفاوت پيدا كرده و فاصله بين نسل ها به چه شكاف عميقي تبديل شده است؟
سلام، آژانس!
آب گرفتگي و برف گرفتگي معضل اصلي خيابان هاست؛ هر چند كه به خاطر تعطيلي مدارس، خيابان ها تا حدودي خلوت تر شده اند. البته بي   نظمي همچنان هست. ماشين ها ليز مي   خورند و تلوتلو خوران به راه خود ادامه مي   دهند.
زنگ مي  زني آژانس و مي  گويي:سلام بلافاصله جواب مي  دهند: ماشين نداريم و قطع مي  كنند. دوباره شماره آژانس را مي  گيري و مي  گويي:سلام، مي  خواستم بگويم چه صبح برفي دل انگيزي است. روز خوبي داشته باشيد!
اتوبوس سواران حرفه اي هم براي استفاده از امكانات موسسات كرايه اتومبيل سختگيري خود را در دست به جيب شدن فراموش كرده اند.
تمام اين بدبختي ها در حالي است كه فقط كمتر از يك وجب برف آمده است. از ميهمان ناخوانده سفيدپوش هيچ كس استقبال گرمي نكرد.
در خيابان وليعصر، حوالي ميدان منيريه يك درخت زيربار سنگين پذيرايي از اين ميهمان ناخوانده، كمر خم كرد و روي سر مردم فروريخت. سقوط درخت باعث شد خسارات شديدي به دو دستگاه اتومبيل سواري پژو و پيكان كه در كنار خيابان پارك كرده بودند وارد شود.
درخت هاي پير سرمايي 
از پارك ملت هم گزارش رسيد، بسياري از درخت ها به حالت دولادولا روزگار مي  گذرانند. يخ زدن آب جوي هاي سيماني كنار خيابان ها نيز باعث صدمه زدن به ريشه درختان خياباني كارتن خواب؟ شد. مدير عامل سازمان پارك هاي شهرداري گفت: اغلب درختان تهران از قدمتي بيش از 20 سال برخوردارند.
درخت ها مجبورند در اين سن وسال بالا بامصيبت برف و سرما دست و پنجه نرم كنند، در حالي كه در اين فصل سال هيچ لباسي هم از برگ بر تن ندارند.
نبار اي برف 
شاعري كه شعر ببار اي برف را سرود، احتمالا در زمان سرودن اين شعر محصل يكي از مدارس تهران بود. دانش آموزان روز سه شنبه تنها قشري بودند كه از بارش برف سنگين رضايت داشتند. در روز سه شنبه ثابت شد كه تهراني ها جنبه  برف را ندارند و فقط ترجيح مي  دهند از پشت پنجره به سفيدي برف در افق چشم بدوزند، البته اگر افقي در برابر پنجره هاي تودرتوي ساختمان هاي تهران معلوم باشد. شايد با تجربه هاي اين روز بتوانيم به افق هاي آينده نيز چشم بدوزيم و براي مقابله با اين نعمت يكدست سفيد طبيعت به اندازه كافي آماده باشيم.شرايط اضطراري و مسووليت هاي شهروندي
تهران اخلاق برف مي خواهد!
آيا ما انتظار داريم شهرداري آنقدر نيروي خدماتي داشته باشد كه بلافاصله بعد از بارش برف، حتي كوچه هاي فرعي را هم برف روبي كند؟
اين چند روز اخير، اگر به شهروندان پياده و بدون وسيله خيلي سخت گذشته باشد، نبايد به برخي از مسافركش هاي شخصي و راننده هاي تاكسي بد گذشته باشد
سازمان هواشناسي پيش بيني كرده كه بارش به صورت برف يا باران، امروز شنبه هم ادامه داشته باشد و حتي احتمال داده اند كه تهران فردا نيز حال و هوايي مشابه خواهد داشت.

ر واقع غافلگيري از سه شنبه هفته گذشته شروع شد كه ارتفاع برف روي برخي از خودروهاي در حال تردد تا نيم متر هم مي رسيد. برفي كه از دوشنبه شب شروع به باريدن گرفته بود در واقع تمام رشته هاي حوزه خدمات شهري شهرداري تهران را پنبه كرد.
تمام 22هزار و 250 تن شن ونمكي كه در نقاط حساس شهري تهران پخش شده بود به وسيله برف پوشيده شد تا روز از نو و روزي از نو. كاركنان خدمات شهري مجبور شدند دوباره عمليات لايروبي مسيل ها، نهرها و جوي ها را از سر بگيرند تا مشكل آبگرفتگي پيش نيايد.
چندين دستگاه به 1025 دستگاه ماشينآلات سنگين هم افزوده شد و تعداد نيروها به حدود 8هزار نفر رسيد تا برف  روبي ها و يخ زدگي در بزرگراه ها، خيابان ها، معابر اصلي و فرعي درجه يك و درجه دو رفع شود. منظور از معابر فرعي درجه يك و دو، معابر مقابل اماكن عمومي از قبيل دانشگاه ها، بيمارستان ها، مدارس، مساجد، ايستگاه هاي اتوبوس، قطار شهري و ساير مناطق حساس است كه اياب و ذهاب شهروندان در آن نقاط بيشتر از ساير نقاط است.
به هر حال گريدر، كاميون، لودر و بيل هاي مكانيكي حوزه خدمات شهري به كمك 8هزار نيروي آموزش ديده آمدند تا عبور و مرور عادي در تمامي معابر شهر تهران برقرار باشد.
اين چند روز اخير، اگر به شهروندان پياده و بدون وسيله خيلي سخت گذشته باشد، نبايد به برخي از مسافركش هاي شخصي و راننده هاي تاكسي بد گذشته باشد. كرايه ها در ساعات اوليه صبح، زماني كه ازدحام جمعيت براي رفتن به محل كار شبه صف هاي طولاني كنار خيابان تشكيل مي دادند تا 50 درصد افزايش مي يافت و خوش انصاف ها نرخ كرايه ها را تا 70 درصد و حتي صد درصد بالا مي بردند.
به طور مثال شخصي ها كرايه ميدان رسالت تا ونك را كه روزهاي عادي 300 تومان بود به 500 و حتي 600 تومان رساندند و نرخ كرايه برخي از آژانس ها در همين مسير از 2500 تومان به 4هزارتومان هم رسيد.  خلوتي جاده ها و بزرگراه ها به دليل تعطيلي مدارس بيشتر به كمك اين گروه آمد تا درآمد بيشتري نصيب آنها شود. البته نبايد از خوش انصاف هاي واقعي نيز غافل شد كه نه تنها نرخ را بالا نبردند بلكه با احساس مسووليت بيشتري مسافرها را جابه جا مي كردند.
روزهايي كه گذشت البته براي مدرسه اي ها روزهاي خوش يمني بود. تعطيلي هاي پشت سر هم اين امكان را به آنها داد تا هر وقت كه خواستند در رختخواب هايشان باقي بمانند و به كلاس هايي فكر كنند كه حالا لغو شده اند.
جبارزادگان مدير روابط عمومي معاونت حمل و نقل شهرداري تهران مي گويد: در روزهايي كه گذشت، كمتر شاهد تردد خودروها بوديم. از طريق تلويزيون هاي مركز نظارت و كنترل شهر تهران مي شد به كاهش قابل ملاحظه خودروها به علت بارش برف سنگين پي برد. بسياري از مردم ترجيح  مي دادند در منازل خود باقي بمانند و بيرون نيايند.
او ادامه مي دهد: شهرداري هاي مناطق يك تا 5 بسيار تلاش كردند تا با شن پاشي و نمك پاشي معابر را باز نگه دارند.
اين تلاش ها البته باعث شد تا دكتر بهبهاني معاون حمل و نقل شهردار، از طريق پيام بي سيم از اين شهرداري ها به خاطر زحماتي كه متحمل شدند، تشكر كند. با اين حال مسير شرق به غرب بزرگراه تهران كرج برخلاف ساير مسيرها ترافيك سنگيني داشت. علت نيز اين بود كه پليس خيلي از خودروها را به علت اينكه از زنجير چرخ استفاده نمي كردند ملزم به استفاده از آن مي كرد و خودروهايي را نيز كه فاقد زنجير بودند به تهران باز مي گرداند. بماند اينكه تقاضا براي خريد زنجير چرخ فوق العاده بالا رفته بود و براي تهيه آن نياز به سرزدن به حداقل 43 مغازه بود. البته در اين روزها خيلي از عشق سفرها همچنان به مسافرت هاي خود ادامه دادند و شمال و ساير نقاط خوش آب و هوا را از ياد نبردند. گرچه پليس اعلام كرد كه محورهاي هراز، چالوس، فيروزكوه و همدان احتمال دارد كه بسته شود و تردد در آنها در صورت باز بودن بدون زنجير چرخ امكان پذير نخواهد بود. در اين بين يك مسوول هم در پاسخ به سوال خبرنگاري كه به فكر نيروهاي پليس كنار جاده ها بود، گفت: اكثر آنها لباس هاي مخصوصي دارند كه داخل آن پشم شيشه است، ضمن اينكه در اين نقاط اتومبيل هاي بنز و مجهز در اختيار آنان قرار داده شده است. بهتر است به سطح شهر برگرديم و از كسب و كار برف پاروكن ها نيز كمي خبردار شويم.
يوسف بچه سنندج كه همراه يك گروه 4نفره كار مي كند و در روزهايي كه گذشت، برف پارو مي كرد، مي گويد:كسب و كارمان بد نبود. او برف هاي ساختماني را پارو مي كرد كه درست مقابل ساختمان همشهري قرار داشت و وقتي اين ساختمان را به او نشان داديم و گفتيم چقدر مي گيري تا برف هاي آن را پارو كني، گفت: 40 هزار تومان!
شايد از بارندگي هاي اخير و بارش برف سنگين بيشتر از همه، 3 كوهنوردي آسيب ديدند كه براي فتح دماوند عازم هراز بودند.اين 3 كوهنورد كه اعضاي يك تيم 4نفره بودند پس از حركت در 14 دي ماه به علت بارش برف و يخبندان در مسير پناهگاه امدادي سوم دچار سانحه و جراحت شدند و پس از تماس هاي مكرر از نيروهاي امدادي تقاضاي كمك كردند.اكيپ 14 نفره امداد كوهستان جمعيت هلال احمر مازندران براي امدادرساني عازم منطقه شد، ولي به علت صعب العبور بودن و شدت يخبندان نتوانست به مصدومان دسترسي پيدا كند و فقط يك نفر را نجات داد. روزهايي كه گذشت، روزهاي متفاوتي براي تهران و اكثر نقاط ايران بود. بارش برف، بارش شادماني بود و شوينده ناراحتي ها... خدايا اين نعمت را از ما نگير!

دكه
بودجه كشاورزي بوش
029565.jpg
آتلانتا مطلب اصلي صفحه اول خود را به تحليلي آماري از بودجه پيشنهادي دولت بوش اختصاص داده است. بودجه كشاورزي درخواستي بوش براي دهه آينده با هدف حمايت مزرعه دار به 7/5 ميليارد دلار بالغ مي شود. برنج، ذرت، حبوبات و گندم و پنبه تحت پوشش اين بودجه هستند. در بخش پاييني صفحه مطلبي درباره التون جان در يك برنامه تبليغاتي يك شركت هواپيمايي شركت كرده و 50 هزار دلار براي صندوق حمايت از ايدز كه خود او موسس آن است، جمع آوري كرده است.
تريليون دلار يعني ...
029520.jpg
در صفحه نخست روزنامه سانفرانسيسكو كرونيك بايد چرتكه به دست بگيريد و صفرهاي جلوي رقم بودجه درخواستي جورج بوش را بشماريد. بودجه 13 رقمي او گفته مي شود پس از بودجه ريگان، كمترين بودجه بين روساي جمهوري اخير آمريكاست. 000/000/000 /568/2 ميليارد دلار، چيزي توي مايه هاي تريليون دلار! بودجه عمومي با 1/2 و نظامي با 5/4 درصد افزايش و بودجه غير دف اعي با يك درصد كاهش مواجه شده است. دولت بوش با 390 ميليارد دلار كسري بودجه رو به رو است.

كوتاه تر از گزارش
نگار خانه مرتضي مميز
نگارخانه هنرمندان ايران از روز 27 تا 29 بهمن، نام مرتضي مميز استاد برجسته گرافيك ايران را برخود دارد. طبق مصوبه شوراي عالي خانه هنرمندان ، نمايشگاه سه روزه كتاب كودك به نام مميز ناميده مي شود تا وي كه در بستر نقاهت از بيماري است، حس كند كه تنها نيست. مميز كه قرار بود با وي ديدار و گفت وگويي داشته باشيم به دليل آنكه 3 الي 4 روز هفته در تهران نيست و البته به دليل كم حوصلگي ناشي از روزهاي دشوار گذشته به تعويق افتاده است. مرتضي مميز چهره قابل احترام گرافيك ايران است كه در انتظار بازگشت او به شرايط عادي هستيم. جايي كه كتاب ها و نشريات در انتظار دستان هنرمند و ذهن خلاقش هستند.
پدر كلاشينكف در ابوظبي 
ميكائيل كلاشنيكف پدر اسلحه 47AKيا همان كلاشينكف در نمايشگاه اسلحه روسي در نمايشگاه و كنفرانس بين المللي دفاع حضور مي يابد. خبرگزاري ايتادتاس روسيه به نقل از كلاشينكف نوشت: شركت در اين نمايشگاه خاورميانه اي فرصت خوبي براي كارخانه هاي اسلحه سازي روسيه است تا توانايي هايشان را به نمايش بگذارند. وي گفت: كارخانه هاي ما كاركرد اين اسلحه ها را تضمين مي كنند و براي همكاري هاي درازمدت آمادگي دارند. كلاشينكف اسلحه اي نسبتا ارزان، راحت و قابل اعتماد است. كلاشينكف يكي از اسلحه هاي مورد علاقه گروه هاي تروريستي و ارتش هاي جهان است و تاكنون بيش از 100 ميليون از اين اسلحه در سراسر جهان به فروش رسيده است.
آنفلوآنزاي برلوسكوني 
نخست وزير ايتاليا در اثر مبتلا شدن به آنفلوآنزا ملاقات هاي كاري خود را لغو كرد. دفتر نخست وزيري ايتاليا علام كرد: سيلويو برلوسكوني هنوز هم تب دارد و به قول معروف كسل است! برلوسكو ني قرار بود تا روز دوشنبه در تلويزيون ايتاليا به همراه يكي از دولتمردانش ظاهر شود، با اين حال برلوسكوني 68 ساله جرات لغو ديدارش را با كاندو ليزارايس، وزير امورخارجه آمريكا براي شنبه صبح نداشت و با وي ديدار مي كند. هواي سرد رم بسياري همچون پاپ ژان پل دوم و برلوسكوني را دچار آنفلوآنزاي شديد كرده است.
زايش قسطي 
يك خانم رومانيايي 2 ماه پس از به دنيا آوردن فرزندش دوباره به بيمارستان مراجعه كرد و يك پسر ديگر به دنيا آورد. اين خانم 33 ساله ابتدا با انجام عمل سزارين يك پسر 6/2 كيلوگرمي به دنيا آورد. فرزند دوم وي كه 59 روز بعد از تولد اولين فرزندش به دنيا آمد، 6/1 كيلوگرم وزن دارد. پزشكان حال عمومي اين خانم و دو فرزندش را خوب توصيف كردند. وي در گفت وگو با خبرگزاري مدي فاكس گفت: از اينكه همه چي به خوبي پيشرفت، خوشحالم.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |