سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۹ - Feb 15, 2005
مراقبت تنظيم خانواده تا يك سال
تفاهم نامه وزارت بهداشت با صندوق
جمعيت ملل متحد امضا شد
000582.jpg
ايسنا:  تفاهم نامه برنامه كشوري يك ساله صندوق جمعيت ملل، در جلسه مشترك معاونت سلامت وزارت بهداشت و صندوق جمعيت ملل متحد امضاء شد.
دكتر محمد اسماعيل اكبري معاون سلامت وزارت بهداشت در حاشيه امضاي اين تفاهم نامه گفت: پيرو توافق  كلي صورت گرفته ميان وزارت امور خارجه و سازمان ملل براي برنامه ۵ ساله ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ توافق هايي با دستگاههاي مختلف دولتي ايجاد شد.
وي گفت: در زمينه سلامت و بهداشت باروري نيز سند مربوطه بين وزارت بهداشت و صندوق جمعيت ملل متحد به امضا رسيد كه به موجب اين توافق نامه طرفين به مدت يك سال در پنج محور، فعاليت هاي مشتركي را با حمايت مالي صندوق جمعيت ملل خواهند داشت.
معاون سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: اولين محور توجه به «باروري جوانان» است؛ دومين محور مورد بحث در ارتباط با «كيفيت خدمات بهداشت باروري به ويژه كنترل جمعيت و تنظيم خانواده و مراقبت از مادران در دوران بارداري، زايمان و پس از زايمان» است.
اكبري اطلاع رساني با استفاده از تجربه بين المللي و اطلاعاتي در زمينه هاي مختلف را از ديگر عناوين مورد بحث دانست و خاطرنشان كرد: اطلاعاتي نيز در زمينه برنامه مشترك ايدز بين دولت و صندوق جمعيت مبادله شد كه عمدتاً حول محور مسائل مشاوره و ارائه خدمات در زمينه ايدز بود. اين كه افراد آلوده چه طور از چنگال ايدز خارج و يا زندگي كم عارضه و با كيفيتي داشته باشند.
به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت، پنجمين و جدي ترين توافق با صندوق جمعيت ملل متحد در ارتباط با كمك هاي سازمان ملل متحد در قالب برنامه هاي استاندارد شده براي بهداشت باروري در زمان بروز بلاياست كه بدين ترتيب از تجربيات جهاني در اين ارتباط استفاده مي شود تا با تهيه مجموعه هايي و ارائه آن به مديران مناطق مختلف شهري، ابزارهاي مناسبي براي خدمات رساني فراهم شود.
دكتر اكبري يادآور شد: جمع مبلغ مورد توافق صندوق جمعيت ملل متحد براي كمك به برنامه يكساله، ۵/۱ ميليون دلارست كه بيش از ۵/۲ ميليون دلار نيز از سوي دولت در قالب اعتبارات ريالي و بودجه هاي جاري دولت هزينه مي شود.
معاون سلامت وزارت بهداشت افزود: مبلغ در نظر گرفته شده براي كل پروژه  ۹ ميليون دلارست كه ۲ ميليون دلار نيز از ساير منابع تأمين مي شود كه از اين ۱۱ ميليون دلار، ۵/۵ ميليون دلار آن در قالب برنامه هاي پنج ساله با وزارت بهداشت به عنوان مجري اصلي برنامه هاي سلامت باروري به امضا رسيد.
دكتر اكبري در پايان خاطرنشان كرد: اگرچه در اين طرح، وزارت بهداشت به عنوان مجري اصلي، منتخب برنامه هاست. ولي بيشترين نقش اين ارگان هماهنگ كننده و ناظر بر خدمات ارائه شده است و در هر شرايطي سعي شده اين خدمات از طريق واگذاري به NGO  ها و ساير دستگاههاي دولتي نظير وزارت آموزش و پرورش، نهضت سوادآموزي، سازمان ملي جوانان، هلال احمر و بسيج ارائه شود.

زائران غيرقانوني عتبات پس از بازگشت دستگير مي شوند
ايلنا: فرمانده مرزباني نيروي انتظامي، گفت مرز ايران و عراق در روزهاي اخير به صورت يك  جانبه از سوي كشور عراق مسدود شده است. بنابراين، امكان سفر براي زائران ايراني به عتبات عاليات وجود ندارد.
سردار بهنام شريعتي  فر، فرمانده مرزباني نيروي انتظامي،تأكيد كرد: اواخر هفته گذشته با توجه به حوادثي كه سال گذشته در ايام محرم در كربلا و نجف رخ داده، عراقي  ها امسال به صورت يك  جانبه مرز را مسدود كرده  اند كه زائران به عتبات عاليات سفري نداشته باشند.وي افزود: عراقي  ها با اين اقدام، به دنبال تأمين امنيت در اين منطقه به واسطه كاهش جمعيت در عتبات عاليات هستند.سردار شريعتي  فر، با تأكيد بر اينكه ما تمايلي به مسدود بودن مرز نداشتيم، تصريح كرد: ما علاقه  مند بوديم كه تعداد منطقي از زائران به صورت رسمي و قانوني به عتبات عاليات سفر كنند و در كربلا و نجف حضور داشته باشند.به گفته وي، افرادي كه به صورت غيرمجاز به عراق و عتبات عاليات سفر كرده باشند، در زمان بازگشت دستگير و به مقامات قضايي تحويل داده مي  شوند، كه تعداد آنها روزانه كمتر از۵۰ نفر است.وي، با تأكيد بر بسته بودن موقتي مرزها، از ايرانيان خواست كه به منظور زيارت عتبات عاليات به نقاط مرزي سفر نكنند ؛ زيرا شرايط براي زيارت آنها به هيچ وجه مساعد نيست.

نماينده مردم رشت در مجلس:
مسئولان كشور هنوز از عمق فاجعه در
استان گيلان مطلع نيستند
گروه اجتماعي: مسئولان كشوري هنوز از عمق فاجعه بارش برف در استان گيلان مطلع نيستند و با گذشت يك هفته از بارش برف و علي رغم امدادرساني همه واحدها و ارگانها هنوز مردم اين مناطق با مشكلات اساسي مواجه اند و بحران همچنان جدي است.
نماينده مردم رشت در مجلس، با اشاره به اين كه مديريت  بحران  استان  تمهيدات  لازم  را براي  مقابله  با بارش  برف  پيش  بيني  نكرده  بودوبا اشاره  به  تاخير در تشكيل  ستاد بحران  براي  مقابله  با خطرات  احتمالي  بارش  برف  گفت: اين  ستاد از روز پنج  شنبه  آغاز به كار كرد و كارها نيز بدون  هماهنگي  و انسجام  بود.
وي  با انتقاد از استاندار گيلان  گفت : مديريت  ارشد استان  در مصاحبه  اول  خود مشكل  استان  را ۵ درصد اعلام  كرد در حالي كه  بحران  بيشتر از ميزان  اعلامي  بود و مي  بايست  از استانهاي  همجوار براي  باز كردن  راهها درخواست  كمك  مي كرد.
صادق زاده خاطرنشان  كرد: ۳۰ سال  پيش نيز چنين  برفي  در رشت  باريده  بود اما مردم  به  راحتي  با آن  مقابله  كردند اما اكنون  با پيشرفت  علم  و فن آوري ، رشت  با بحران  برف  مواجه  مي شود.
- اين گزارش حاكي است، امدادرساني به مردم آسيب ديده از بارش برف در استان گيلان توسط ۹ فروند بالگرد آغاز شده است و مايحتاج ضروري مثل: نان، آب، خرما و غذاهاي فاسد نشدني را توزيع كردند.
رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه كشور نيز گفت: تصفيه خانه رشت بازسازي شده و آب آشاميدني در لوله ها جاري است ولي در بعضي مناطق از طريق تانكر تأمين مي شود.
اين گزارش حاكي است، در پي تخريب ۲۰۶ واحد آموزشي تاكنون بيش از ۵۰ هزار دانش آموز گيلاني بلاتكليف شده اند و ثبت نام دانشگاه ها نيز از سوم اسفندماه آغاز مي شود.
اين گزارش مي افزايد: معاون  سلامت  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  اعلام  كرد: مشكل  دارويي  در استان  گيلان  وجود ندارد و كمبود اكسيژن  نيز از استانهاي  قزوين  و اروميه  تامين  شده  است. 
وي افزود: به  علت  نبود آمادگي  يكي  از نعمتهاي  خداوند به  بحران  تبديل  شده  است.  وي  با اشاره  به  حضور نيروهاي  امدادي  در شهرستان  رشت  گفت : مجروحان  حادثه  به  اورژانس  شهر منتقل  شده اند، اما مسدود بودن  راهها هنوز مانع  بزرگي  براي  دسترسي  مردم  به  مراكز بهداشتي  محسوب  مي  شود.
معاون  سلامت  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  در پايان  به  مردم  استان  گيلان  توصيه  كرد در صورت  ضرورت  استفاده  از آب  برف  براي  مصرف ، آن  را بجوشانند.
بر اساس اين گزارش، دانشگاه  علوم  پزشكي  استان  گيلان  با اشاره  به  انباشت  زباله ها در مناطق  بحراني  برف  زده  به ويژه  شهر رشت  نسبت  به  جمع آوري  آن  هشدار داد.
رئيس  روابط  عمومي  دانشگاه  علوم  پزشكي  استان  گيلان  گفت : اگر به  موقع  نسبت  به  جمع آوري  زباله ها اقدام  نشود، بيماريهاي  هپاتيت  و تيفوئيد شايع  مي شود.

شركت هاي بيماريابي شناسنامه دار مي شوند
ايلنا: شركت  هاي خصوصي بيماريابي كه در خارج از كشور فعاليت دارند و بيماران را براي درمان راهي ايران مي  كنند، ساماندهي و شناسنامه  دار مي  شوند.
محمد نوري، معاون اشتغال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: به دليل اينكه توريسم پزشكي يكي از مباحث جدي مجامع بين  المللي است، بايد اين كار را با برنامه  ريزي دقيق و بدون اشتباه انجام دهيم.وي افزود: در صورتي كه بيماران را بدون برنامه  ريزي درست جذب كنيم، اين امر ضد تبليغات براي كشور مي  شود و جبران آن بسيار سخت است.به گفته نوري، ۱۵ درصد توريسم بين  المللي را توريسم پزشكي تشكيل مي  دهد و ما نيز از سال ۸۱ اين بحث را در حوزه اشتغال پزشكان مطرح كرده  ايم.
وي تصريح كرد: ايران مدت  ها پزشك به كشور جذب مي  كرد؛ اما نزديك به ۱۰ سال است كه ديگر به اين كار نيازي نداريم.

«گردشگري در تعطيلات» منتشر شد
000585.jpg
نخستين شماره ماهنامه «گردشگري در تعطيلات» ، منتشر شد.
اين نشريه با رويكرد تخصصي به مسائل بازاريابي و تبليغات مي پردازد و در نخستين شماره خود نيز مقالاتي راجع به نقش بازاريابي و تبليغات در صنعت توريسم و اطلاع رساني در زمينه ميراث فرهنگي و گردشگري به چاپ رسيده است.
شوراي سردبيري اين نشريه هدف از انتشار اين نشريه را ارتقاي سطح تخصصي بازاريابي و تبليغات عنوان كرده و مخاطبان اصلي خود را نيز مسئولان و مديران دولتي و بخش خصوصي، مديران روابط عمومي ها، متخصصان بازاريابي و تبليغات، توليد كنندگان كالا و خدمات، بازرگانان و تصميم سازان نهادهاي خصوصي و دولتي مي داند. نشريه گردشگري تمام رنگي است.

كمبود مربي بهداشت، مبارزه با شپش را دچار مشكل كرده است
ايلنا: كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش تهران، گفت: طرح  هاي مبارزه با شپش به صورت ضربتي و دوره  اي در مدارس اجرا مي  شود ولي به دليل نداشتن مربي بهداشت، نمي  توان به صورت مستمر اين طرح را اجرا كرد.
سهيلا تبريزي، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، گفت: ميزان شيوع شپش در دانش  آموزان بسيار كاهش يافته است و در بسياري از مدارس يك مورد ابتلا به شپش نيز مشاهده نمي  شود.وي، با اشاره به آمار متغير دانش  آموزان مبتلا به شپش، افزود: افراد در اماكن عمومي، هتل  ها، استخرها و در بعضي از مسافرت  ها به شپش مبتلا مي  شوند و در مدارس نيز يك فرد مبتلا، مي  تواند ديگران را نيز به شپش مبتلا كند.تبريزي تصريح كرد: شپش در حال حاضر ريشه  كن نشده است، اما با توجه به برنامه  اي خاص، بايد كاري كنيم كه شپش بيماري  زا نباشد.كارشناس مسوول بهداشت و تغذيه مدارس تهران، گفت: وزارت بهداشت تمام اعضاي خانواده  اي را كه يك فرد آن به بيماري شپش مبتلا شده باشد، تحت پوشش قرار مي  دهد و در خصوص راه  هاي مبارزه و درمان اين بيماري به آنها آموزش داده مي  شود.به گفته تبريزي، آمار شپش در مقطع راهنمايي مدارس تهران، در آذر ماه از ۳۱ نفر به ۱۷ نفر رسيده است و اين رقم نشان دهنده كاهش چشمگير ابتلا به شپش در بين دانش  آموزان است.وي گفت: طرح مبارزه با شپش از ابتداي مهر ماه در ۱۹ منطقه تهران و در مدارس راهنمايي و دبيرستان دخترانه به صورت ضربتي در حال اجرا است.

توزيع ۳۰۰ هزار كارت پوشاك بين خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد
مهر: امسال با هزينه اي بالغ بر ۳۰ ميليارد ريال، بيش از ۳۰۰ هزار كارت پوشاك بين خانواده هاي تحت حمايت اين نهاد و نيازمندان آبرومند توزيع مي شود و پيش بيني مي شود كه در سال جاري با اقدامات انجام شده اين خانواده ها از تسهيلات بيشتري نسبت به گذشته برخوردار شوند. سيد رضا نيري سرپرست كميته امداد امام خميني ضمن اعلام اين مطلب افزود: طي پنج سال گذشته در تهران بيش از ۱۳۰ ميليارد ريال جهت تامين پوشاك و ديگر مايحتاج ضروري خانواده هاي تحت حمايت و نيازمندان آبرومند جامعه اسلامي از سوي كميته امداد امام خميني هزينه شده است.وي با اشاره به اين كه به مناسبت دهه فجر و به منظور ارايه تسهيلات به نيازمندان و محرومان جامعه اسلامي فروشگاه توزيع پوشاك خانواده هاي تحت حمايت كميته امداد امام خميني و نيازمندان در تهران آغاز به كار كرده است، گفت: با توجه به تنوع كالا و حق انتخاب خانواده هاي معزز تحت حمايت اين اقدام مورد استقبال جدي خانواده ها قرار گرفته و اميد مي رود با مشاركت هر چه بيشتر مردم و كمك هاي انساندوستانه آنان در آستانه سال نو امكان بهره مندي محرومان و خانواده هاي نيازمند از انفاق و احسان خيرين نيكوكار فراهم شود.

مقابله با قمه زنان در يزد
واحد مركزي خبر: دادستان يزد  گفت  با قمه  زنان  در ماه  محرم  قاطعانه  برخورد
مي  شود.
قاضي «قضاوتي » در جمع  اعضاي  كميسيون  جرايم  خاص  دادگستري  يزد با اشاره  به  قمه زني  برخي  از افراد در هيأت هاي  مذهبي  در ايام  محرم  تصريح  كرد: طبق  فتواي  اكثر مراجع  و مقام  معظم  رهبري  قمه زني  حرام  است  و با قمه زنان  به  شدت  برخورد مي شود.
وي  ماه  محرم  را ماه خودسازي  و درك  واقعيت هاي  قيام  عاشورا دانست  و تأكيد كرد در اين  ايام  علاوه  بر برخورد قاطع  با هرگونه  قمه زني  و تيغ زني  با افراد مخل  نظم  عمومي  جامعه  نيز برخورد قانوني  مي  شود.

يك خمير دندان تقلبي در بازار مصرف
ايرنا: معاونت  غذا و داروي  دانشگاه  علوم  پزشكي  اصفهان ، درباره  توزيع  گسترده  خمير دندان  تقلبي  «سنسوداين» هشدار داد.
بنابر اطلاعيه  ديروز   اين  معاونت ، بر روي  جعبه هاي  خمير دندان  مجاز «سنسوداين» برچسب  فارسي  به  شماره  مجوز ( ۲۳۸۵۶ ، ۶ ، ،۱د) و يا ( ۲۷۶۹۴ ، ۶ ، ،۱د) حك  شده  است .
همچنين  جعبه  و تيوپ  خمير دندان  مجاز داراي  حروف  انگليسي  است  و در انتهاي  جعبه  و تيوپ ، تاريخ  انقضاي  مصرف  وجود دارد.

وزير آموزش و پرورش:
بي سوادي تا ۱۰ سال ديگر ريشه كن مي شود
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش از تدوين طرح جامع ريشه كني بي سوادي خبر داد و گفت: بي سوادي تا ۱۰ سال ديگر در كشور ريشه كن مي شود.
مرتضي حاجي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه طرح جامع ريشه كني بي سوادي هم اكنون در مرحله بررسي است، افزود: بر اساس اين طرح برنامه آموزش كودكان و بزرگسالان را به طور جدي در دستور كار قرار داده ايم.
وي گفت: به منظور آموزش كودكان لازم التعليم، برنامه آموزشي براي همه اجرا مي شود و در همين راستا مراكز آموزشي نيز توسعه مي يابد.
وزير آموزش و پرورش گفت: هم اكنون پوشش تحصيلي كودكان لازم التعليم ۹۸ درصد است كه با اجراي اين طرح اين رقم بايد تا صد در صد افزايش يابد تا دانش آموزان ترك تحصيل نكنند.
حاجي تصريح كرد: همچنين پوشش تحصيلي كودكان و نوجوانان مناطق محروم دور افتاده كه فاقد مراكز آموزشي هستند از طريق توسعه مدارس شبانه روزي، روش روستا مركزي و آموزش از راه دور محقق مي شود.
وي افزود: دانش آموزان مناطق محروم به ترتيب اولويت، ابتدا از طريق مدارس عادي و در صورت نبود اين مدارس از طريق مدارس شبانه روزي يا روستا مركز و در نهايت با آموزش از راه دور ادامه تحصيل مي دهند.
وزير آموزش و پرورش تعداد افراد بي سواد در كشور را ۸ ميليون نفر اعلام كرد و به ايسناگفت: بر اساس طرح جامع ريشه كني بي سوادي، در برنامه چهارم توسعه، افراد كمتر از ۳۰ سال بي سواد، تحت پوشش آموزش قرار مي گيرند.
وزير آموزش و پرورش گفت: افراد بي سواد بالاي ۳۰ تا ۶۰ سال نيز در برنامه ۵ ساله پنجم تحت پوشش آموزش قرار مي گيرند و به اين ترتيب اميدواريم كه بي سوادي در ۱۰ سال آينده در كشور ريشه كن شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |