دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۸
تلاقي عتيقه هاي كهن و عتيقه هاي مدرن
عتيقه فروشي آنلاين 
030456.jpg
نتايج جديدترين مطالعات موسسه Key note systems نشان مي  دهد كه 3 سايت آمازون،برنرز و نوبل و وب سايت هاي circuitcity فروشنده برتر كالا و خدمات در فضاي مجازي بوده اند و ebay رتبه  چهارم را به خود اختصاص داده  است. پژوهشگران اين موسسه همچنين تحقيقات مفصلي را در مورد الگوهاي رفتاري كاربران سايت هاي مذكور انجام داده  اند و 250 معيار مختلف را كه براي افزايش تمايل مشتريان به استفاده از يك سايت خدمات تجارت الكترونيك بايد مورد توجه قرار بگيرد ذكر كرده اند.
محمد رضا نصيري
سايت eBay يكشنبه بازار تمام عيار است. از شيرمرغ تا جان آدميزاد، فرقي هم نمي كند كه نو باشد يا كهنه، در اين سايت به حراج گذاشته مي شود. بيشتر اين اشيا متعلق به افراد سرشناس است يا اينكه جنس هاي فروشي قبلا از زيردست يكي از ستاره ها رد شده است.
آخرين مورد به بنز سياه رنگي مربوط مي شود كه يك بار ديويد بكام با آن عكس انداخت. مرسدس بنز مدل۰۰۵ S متعلق به ستاره انگليسي تيم فوتبال رئال مادريد در eBay به مبلغ 75 هزار پوند ناقابل به حراج گذاشته شده است. ويژگي اين اتومبيل اين است كه جناب ايشان يكبار با آن عكس انداخته و برحسب اتفاق عكس مزبور چندي بعد براي خودش شهرتي به هم زده است.
به خريدار اين مرسدس سندي اعطا خواهد شد كه طي آن از صاحب سرشناس قبلي اين اتومبيل نيز نام برده مي شود. يعني خريدار مي تواند به دوستانش فخر بفروشد كه چي؛ كه پشت فرمان اين ماشين سرشناس، ديويد بكام مي نشسته و دنده عوض مي كرده.
به فاصله چند ساعت پس از اعلام اين حراج، صدها درخواست خريد به شركت تي ال سي لوجتسيكس واصل شد. اين در حالي است كه قيمت اعلام شده دقيقا 3 برابر قيمت واقعي يك دستگاه مرسدس با اين مشخصات است.
از اين حاتم طايي ها كه ديوانه خريدن اجناس متعلق به ستاره ها هستند، زياد پيدا مي شود. فقط كافي است نام ستاره مورد نظر خود را در e Bay جست و جو كنيد. براي آقاي بكام حداقل 9 صفحه باز مي شود و چيزي حدود 1700 مورد جلوي نام وي رديف مي شود.
پرمشتري ترين جنس فروشي در صفحه اول يك گوشواره مردانه  (!) است كه قبلا از يكي از گوش هاي اين بازيكن انگليسي آويزان مي شده و 3 نگين دارد.
براي كشته و مرده هاي بچه معروف ها از اين اشيا زياد هست. مثلا يك جفت صندل زنانه كه ويكتوريا آدامز همسر بكام با آن روي پاركت كف منزلش راه مي رفته. گوشواره را مي توانيد به قيمت 5 /11 پوند (چيزي نزديك به 20 هزار تومان) و صندل خانم والده را به مبلغ 5 پوند خريداري كنيد. براي گوشواره بدلي تاكنون 10 پيشنهاد خريد رسيده است و براي صندل تا هفته گذشته فقط يك خريدار داوطلب شده بود. شايد چند وقت ديگر پستانك يا بند قنداق بچه سوم بكام كه هفته گذشته به دنيا آمد، به قيمتي گزاف در eBay به حراج گذاشته شود.
براي اجناس حراجي زمان هم تعيين مي شود، مثلا اعلام مي شود كه براي ارايه تقاضا فقط يك ساعت و 3 دقيقه يا به طور مثال 14 دقيقه وقت باقي مانده است. عكس امضا شده بكام كه در تصوير مشخص است 4 پوند ارزش دارد.
كفش فوتبال با امضاي او و با مارك آديداس به قيمت 63 دلار به فروش مي رسد و پوستر تيمي رئال مادريد 94/9 چوق قيمت دارد.
اشياي گرانقيمتي هم هست. فكر مي كنيد پيراهن شماره 7 ديويد بكام در تيم ملي را با چه قيمتي مي توانيد بخريد؟ براي در اختيار داشتن اين پيراهن بايد 216 تا 220 دلار بپردازيد كه در ايران با 2 برابر اين پول مي توانيد برويد مخابرات و براي موبايل ثبت نام كنيد.
بعضي ها ويروس اين كارها را دارند؛ كه اشيايي بخرند كه قبلا به يك شخصيت مشهور ربط داشته است. eBay چيزي است شبيه همين عتيقه فروشي هاي خودمان كه در آنها به طور نمونه پارچي كه قبلا پدر جد دختر خاله ناصرالدين شاه توي آن دوغ خورده بود به معرض فروش گذاشته مي شود. در اين سايت هم وضع به همين منوال است. سكه نقره زمان نادرشاه، ضرب شده در سال 1736 ميلادي كه در گواتمالا (!) پيدا شده 300 دلار قيمت دارد و 3 درخواست هم براي آن ارايه شده است.
اسكناس 10 ريالي سال 1967 ميلادي (۱۲ سال قبل از انقلاب اسلامي) مبلغ 09/30 دلار قيمت گذاري شده است. البته قيمت ها حساب و كتاب ندارد و بر اساس همت عالي يا سليقه اي تعيين مي شود. اسكناس 20 ريالي سال 1969 را 49/2 دلار قيمت گذاشته اند. گفتيم كه اين يك نوع ويروس است. چندي پيش توپي كه ديويد بكام هنگام نواختن ضربه پنالتي در جريان ديدار تيم هاي ملي انگليس و پرتغال در يورو 2004 به ميان تماشاگران فرستاد، به پرمشتري ترين كالاي فروشي در e Bay تبديل شده بود.
نمي دانم از جان اين نام هاي رنگين چه مي خواهند. اگر غذا خوردن نادرشاه در ظرفي كه مربوط به صدها سال پيش است، براي اين ظرف فضيلت به همراه مي  آورد، به خاطر سنديتي است كه در دل خود دارد و شهادتي است كه تاريخ و قدمت اين كالا را گواهي مي كند. روي صندل همسر ديويد بكام چه نامي مي توان گذاشت؟
آيا عاشقان سينه چاك اين عتيقه هاي نه چندان كهنه، دلدادگان تاريخ اين اشيا هستند يا خودباختگاني كه در برابر نام هاي مشهور سر تعظيم و تسليم فرود مي آورند؟
e Bay محلي است براي تجمع هر دو اين دسته ها: عشاق عتيقه هاي كهن، دلباختگان عتيقه هاي مدرن.

دكه
030438.jpg
شكوفه هاي زودرس 
درختان جوانه زده اند و حيوانات در دره ها از شوق بهار زودرس به اين سو و آن سو مي  پرند. در حالي كه ننه سرما هنوز دست از سر اروپا برنداشته است، مردم سن خوزه به استقبال بهار رفته اند. روزنامه سن خوزه مركيوري نيوز چاپ آمريكا كه همچون شكوفه ها خيلي زود به استقبال بهار رفته نوشته است: بسياري از درختان 2 هفته پيش از زمان هميشگي شكوفه داده اند.
030441.jpg
تهديد شهرك ها
روزنامه منطقه اي عرب نيوز، مهمترين عنوان خود را به اقدام اسرائيل كه آتش بس بين گروه هاي فلسطين و اسرائيل را به خطر انداخته، اختصاص داده است. مقامات رژيم صهيونيستي درصددند تا شهرك هاي صهيونيست  نشين بيشتري در مناطق اشغالي احداث كنند. اين روزنامه همچنين خبردستگيري همراه الزرقاوي، تروريست اردني كه در عراق سر چندين گروگان را از تن جدا كرده، به چاپ رسانده است.

كوتاه تر از گزارش
آزاد اما زنداني
در يكي از زندان هاي كشور آرژانتين، يك زنداني پس از آنكه به جرم سرقت از يك كافي شاپ دستگير شد، مي تواند براي پرداخت مبلغ جريمه، هفته اي 11 ساعت زندان را ترك و به عنوان يك نقاش ساختمان در محيط بيرون كار كند. البرتوپريرا 34 ساله كه توان مالي پرداخت جريمه را نداشت از وكيل خود خواست تا قاضي دادگاه را متقاعد سازد چند ساعتي در هفته او را آزاد كند تا بتواند با كار در شهر مبلغ جريمه را بپردازد. قاضي دادگاه نيز در مصاحبه با يكي از روزنامه كلارين گفت: ما به دقت كار اين زنداني را پيگيري خواهيم كرد و از مردم جامعه مي خواهيم كه براي كار به او اعتماد كنند. واقعا نمي شد كه او قبل از سرقت به حرفه خود، نقاشي ساختمان مي پرداخت؟!
ممنوع!
جمعيت يك ميليارد و 300 ميليون نفري چين باعث اتفاقات عجيب و غريبي در اين كشور مي شود كه از مردم كشورهاي ديگر بعيد مي نمايد. پس از اينكه چيني ها قانون تك فرزندي را تصويب و اجرا كردند، حال قانوني در دولت هاي محلي چين در حال اجراست كه به موجب آن هر فردي گزارشي مبني بر سقط جنين ارايه كند، 120 دلار جايزه مي گيرد. اين قانون در پرجمعيت ترين استان چين، خنن كه 97 ميليون نفر جمعيت دارد اجرا مي شود. اما دليل اين تصميم چيني ها به اين دليل است كه والدين به محض اينكه از جنسيت فرزندشان مطلع مي شدند و آن را مخالف ميل خود مي ديدند دست به سقط جنين و كشتن نوزادشان مي زدند. در چين سقط جنين به خودي خود غيرقانوني نيست، اما دولت چين سقط جنين انتخابي را غيرقانوني اعلام كرده است. سقط جنين انتخابي در چين به دليل برخي از باورهاي سنتي و نياز داشتن به فرزند پسر انجام مي شود. چيني ها در امور كشاورزي به فرزند پسر نياز دارند و به همين دليل ترجيح مي دهند فرزندشان پسر باشد تا دختر. همين باور نياز چيني ها به فرزند پسر، شرايطي را در كشور چشم بادامي ها به وجود آورده كه به ازاي 119 پسر، 100 دختر و به ازاي 107 نوزاد پسر 100 نوزاد دختر وجود دارد.
030459.jpg
گران ترين تي بگ
جواهري Boodles به مناسبت هفتاد و پنجمين سالگرد تاسيس كارخانه چاي PG، كيسه چاي به ارزش 7500 پوند درست كرد. ساخت اين كيسه چاي كه با دست صورت گرفته است، 3 ماه به طول انجاميد و براي ساخت آن از۲۸۰ تكه الماس استفاده شده است. پيت  هاربور، سخنگوي چاي PG مي  گويد: ما مي  خواستيم كاري كنيم تا مردم به ياد داشته باشند كه چقدر اين چاي انگليسي را دوست دارند. شركت PG Tips از محل فروش اين چاي كيسه اي براي كمك به بيمارستان كودكان منچستر استفاده خواهد كرد.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |