سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۵
پرسه هاي آخر سال در چند اداره پست
دو قبضه اش كنيد بي زحمت 
030897.jpg
عكس : هادي مختاريان 
آقاي خوشدل مردي است با موهاي فلفل نمكي كه سالهاي بازنشستگي را مي گذراند. او در اين روزها كه بوي عيد و بهار مي آيد به فكرفرزندش است كه در جايي دور از ميهن روز و روزگار مي گذراند. آخر، دوري از فرزند در شرايطي كه رنگ آسمان، حال و روز آفتاب و ابر بهار را فرياد مي زند، دشوار است. عقربه هاي ساعت بدون درنگ در تقلا هستند تا زودتر دست بهار را بگيرند و بياورند به شهر. زمين و زمان دست به يكي كرده اند تا همه چيز را باور كنند و نوروز را به بازار بياورند. آقاي خوشدل گزارش ما، حضور اين روح غريب و خوشايند را در شهر حس كرده. نشانه ها براي او كامل و روشن هستند؛ تكاپوي مردم، آتش بازي هاي كودكانه معمول اين روزها و شلوغي خيابان ها و بزرگراه هاي پيچ در پيچ. در هر حال اين روح نوروزي به همه جاي شهر و مردمش سرك مي كشد و همه چيز را قلقلك مي دهد.
براي همين است كه خيلي ها از جمله آقاي خوشدل را هوايي مي كند و به فكر مي اندازد.
اين روزها چيزي در خودش دارد كه آدم را به ياد دوستان و آشنايان مي اندازد، به خصوص آنها كه دور از ما و به قول معروف آن  ور آب زندگي مي كنند. در اين طور مواقع طبيعي است كه بازار نامه نگاري و مكالمه هاي تلفني و غير تلفني داغ مي شود و بسته هاي پستي در قالب هديه و چشم روشني رد و بدل مي شوند. حالا شما مي توانيد آقاي خوشدل را تصور كنيد كه سخت در فكر تهيه هديه اي براي فرزند دلبندش است و مدام كابوس شلوغي سال گذشته اداره پست محله اش را پيش چشم مي بيند. او نسبت به اين طور مسايل حساس است و از طرفي دغدغه فرستادن هديه نوروزي سالهاي سال است كه گريبانش را رها نكرده است. براي همين است كه يك جمله پرسشي روي اعصابش رژه مي رود؛ اداره پست خلوت مي شود؟
قطاب يزدي به مقصد توكيو
اسفندماه آخر سال است و تهران در اين وقت سال شلوغ ترين و پرتقلاترين روزها را تجربه مي كند. غير از ترمينال ها و امور مربوط به مسافران،  شايد نقطه اوج كاري مربوط به اداره هاي پست باشد. اين آخري يك دليل عمده دارد. ايراني ها در روزهاي پايان سال براي قوم و خويش ها هديه مي فرستند و شايد اين دوستان همه جاي دنيا پراكنده باشند. پس اداره پست يكي از ابزارهاي ارتباط و ديدار است. فرستادن ديوان حافظ و مثنوي معنوي، يك تخته گبه يا گليم تركمن، پسته ، بادام، زعفران يا كارت پستال هايي از مكان هاي ديدني ايران هم مي تواند دستمايه مناسبي براي زنده شدن و تجديد حيات ارتباط هاي دور و نزديك باشد. با اين توضيح مي شود وضعيت آقاي خوشدل را بهتر درك كرد و نگراني هايش را فهميد. حالا ماجرا را از نزديك نگاه مي كنيم. اداره پست ميدان فردوسي براي قدم اول نقطه دم دست خوبي است. اينجا هم رنگ و بوي عيد با ازدحام جمعيت و هيجان گره خورده است. مركز شهر براي كساني كه سرگرم كار و كسب روزانه اند مي تواند در روزهاي مياني آخرين ماه سال ميداني باشد كه مدام از مردم پر و خالي مي شود. ازدحام جمعيت نگران، حالتي غيرعادي به اداره پست حوالي ميدان فردوسي داده است. مجسمه  مشهور سرجاي خودش ايستاده و به افق دودآلود نگاه مي  كند.
براي او همه چيز يكسان است. روزهاي شلوغ را با همين بي تفاوتي تاب آورده است. در اداره پست صف هاي طولاني پشت پيشخوان ها تاب خورده و تا انتهاي سالن پيش رفته است. اينجا اكثر آدم ها براي حواله هاي داخلي مراجعه كرده اند و كمتر كسي هست كه به قصد ارسال هدايايي به خارج از كشور صابون  شلوغي و دردسر را در روزهاي باقيمانده سال به تن كشيده باشد. رئيس اين حوزه مي گويد: معمولا در ماه اسفند تعداد مراجعه كنندگان افزايش چشمگيري پيدا مي كند و به همين خاطر فشار زيادي به كارمندان وارد مي شود. طبيعي است كه در چنين فضايي سطح كيفي و كارايي آنها هم افت مي كند.
030900.jpg
بعد از سخنان رئيس حوزه به ياد دغدغه هاي بي پايان آقاي خوشدل مي افتيم و اينكه هديه او به فرزندش چه مي تواند باشد؟ حتمات مرد گزارش ما هديه اش را بارها سبك و سنگين كرده تا از ميزان وزن واقعي آن باخبر شود. او خوب مي داند كه عقربه  ترازو به سادگي با پولي كه او بايد بسلفد نسبت مستقيم برقرار كرده اند. پس پاسخ پرسش ما از رئيس حوزه براي او شنيدني است: قيمت فرستادن محموله هاي پستي، امسال با سال گذشته هيچ تفاوتي نكرده است.
مرد جواني كه در صف پشت پيشخوان پا به پا مي كند، توي بازار تهران غم نان را سبك مي كند. او آمده است تا براي برادرش كه چند سال است در ژاپن كار مي كند يادگاري بفرستد. خودش مي گويد: برادرم آنجا ماندگار شده و با زني ژاپني ازدواج كرده است. ما اهل نازي آباد هستيم و معمولا هر سال اسفندماه براي برادرم هديه اي مي فرستم. قطاب يزدي ، انجير و ديگر تنقلات ايراني چيزهايي هستند كه مي فرستم ژاپن...
به نظر اين مرد جوان قيمت پست نسبت به سال قبل تفاوتي نكرده، اما نسبت به سالهاي پيش از آن تفاوت بسياري كرده است. او معتقد است كه نرخ ارسال كالاهاي پستي افزايش قابل توجهي داشته است.
سيدخندان تجريش؛ بدون توقف 
حوالي سيدخندان يك حوزه پستي ديگر قرار دارد. آقاي هادي كارمندي است كه از سالها قبل در اين حوزه كار مي كند. تمام كساني كه از اين حوزه، بسته پستي به خارج از كشور مي فرستند، با او آشنا هستند.
آقا  هادي به نكته اي جالب اشاره مي كند و آن اينكه چند سال است كه سال نوي مسيحي به رقيبي بالقوه براي عيد نوروز تبديل شده و تعداد زيادي مراجعه كننده در دي ماه علاوه بر اسفند به باجه هاي پستي مراجعه مي كنند و هدايايي به خارج از كشور مي فرستند. شايد ازدواج ايراني ها با غيرايراني ها در اين سالها رواج بيشتري يافته است.
از آقاي  هادي درباره اشيايي كه فرستادن آنها به خارج از كشور ممنوع است، مي پرسم. او كاغذي را به من نشان مي دهد كه نام اين اشيا روي آن نوشته شده است: تمبرهاي قبل از انقلاب، موادمخدر و مشروبات الكلي، سنگ هاي قيمتي همچون الماس و زمرد، كالاهاي يارانه اي مانند قند، شكر و كاغذ و عتيقه جات .
پيش از اين، فيلم و عكس قبل از فرستادن به خارج از كشور بايد در اداره ارشاد تاييد مي شد، اما اكنون اين قانون حذف شده و آنها با دردسر و صرف وقت كمتري مي توانند چنين اقلامي را براي آشنايان بفرستند.
حوزه بعدي در حوالي ميدان تجريش است. مي توان انبوه زنان و مردان كهنسالي را ديد كه براي فرستادن اجناس خود به اداره پست مراجعه كرده اند. فرزندان آنها اكثرا در خارج از كشور به سر مي برند و آنها برايشان از سبزي خشك تا فرش و پتو مي فرستند.
تعدادي از آنها گله مندند كه اگر كشور مقصد كانادا يا آمريكا باشد به خاطر اينكه كالاهاي پستي ايران مستقيم به آنجا نمي روند و از طريق آلمان يا هلند ترانزيت مي شوند، هزينه بالاتر مي رود.
يكي از كارمندان درباره بيمه اجناس مي گويد: بنا به درخواست سفارش دهنده اجناس بيمه مي شود و براي هر 10 هزار تومان، يكهزار تومان حق بيمه گرفته مي شود. هزينه ديگر، قيمت كارتن است كه با درخواست خود شخص با هزينه بيشتر، مي تواند كالا را دو قبضه سفارشي كند تا به فرستنده اطلاع دهند، چيزي كه فرستاده به مقصد رسيده است.
اكنون بهاي فرستادن يك كيلو كالا به استراليا 19 هزار و 200 تومان است كه بيشترين قيمت در ميان مراسلات است.
نقطه پايان 
حالا يواش يواش دارد نوبت به آقاي خوشدل مي رسد. او صف طولاني را با صبر و تحمل پشت سر گذاشته و فقط به فكر اين است كه يك كيلو و 270 گرم كتابي كه مي خواهد به مقصد سيدني بفرستد برايش چقدر آب مي خورد. غير از اين نگراني، باقي ذهن آقاي خوشدل در حالت آرامش ظهرگاهي به سر مي برد. او حالا لبخند مي زند و اين جمله را با زيركي مرور مي كند: اداره هاي پست در روزهاي 29 و 30 اسفند تعطيل نيستند و ساعت كاري آنها مانند روزهاي قبل از 8 صبح تا 30:2 بعدازظهر است.

خدمات جديد شركت پست
لطفا در خانه بمانيد
030903.jpg
صنم بياناتي سرويس هاي جديد شركت پست، راهي است كه به صرفه جويي در وقت و هزينه ما كمك شاياني مي كند، مي پرسيد چگونه؟ بازار الكترونيك پست، پست تركيبي، سيستم گوياي دو سويه و سيستم ره گيري از جمله خدماتي است كه در دسترس شماست.
رضا رمضان رئيس اداره پردازش داده هاي شركت پست در خصوص اين خدمات جديد مي گويد: استفاده شركت پست از فن آوري جديد براي بهينه سازي خدمات، امري اجتناب ناپذير است. سرويس هاي جديد ما سفارشات حمل را روي شبكه افزايش داده و سهولت پذيرش خدمات را نيز براي كاربران و مشتريان در پي خواهد داشت. اولين چيزي كه جلب توجه مي كند، بازار الكترونيك پست است كه با ورود به وب سايت پست قابل دستيابي است. با ورود به سايت شما به جز سفارش كالا مي توانيد اقدام به ايجاد يك فروشگاه مجازي كنيد. با استفاده از اين بازار الكترونيك امكان خريد كالاهاي مورد نياز از محل اقامت افراد مهيا مي شود. شركت پست هم كالاهاي خريداري شده را از محل مورد نظر دريافت و به گيرنده آن تحويل مي دهد. هزينه اين كار نيز هم مي تواند به صورت نقدي پرداخت شود و هم توسط كارت خريد پستي در هنگام سفارش روي اينترنت. از ديگر امكانات بازارهاي الكترونيك امكان دسته بندي محصولات عرضه شده هر فروشگاه، امكان گروه بندي فروشگاه تحت عنوان رسته كاري، امكان تسويه حساب دوره اي فروشگاه ها با پست، امكان عرضه محصولات روي اينترنت به صورت تمام وقت و بدون صرف هزينه هاي جانبي فروشگاه، امكان جست وجوي كالاي مورد نياز مشتري به طور همزمان در چندين فروشگاه، امكان خريد چندين كالا از فروشگاه هاي مختلف به طور همزمان و امكان مشاهده وضعيت سفارش در هر لحظه از روي اينترنت است. رمضان مي گويد: همه كالاها به همان شكل و كيفيتي كه معرفي شده اند وجود دارند و از آنجا كه شركت پست يك سازمان دولتي است، تضمين سلامتي معامله نيز توسط اين شركت صورت مي گيرد.
سرويس جديد ديگر، سيستم پست تركيبي است. رمضان در رابطه با خدمات اين سرويس مي گويد: پست تركيبي امكان ارسال نامه از طريق اينترنت را فراهم مي آورد. اين نامه ها در كمتر از يك ثانيه توسط شبكه هاي ديجيتال به شهر يا مكان مورد نظر منتقل مي شود و سپس در مقصد توسط دستگاه هاي چاپگر پيشرفته پستي چاپ و در كمتر از يك روز به گيرنده تحويل داده مي شود. همچنين اين سرويس جديد امكان ارسال بروشورها و كاتالوگ را به گروهي از گيرندگان فراهم مي سازد.
اين سيستم جديد امكان ارسال SMS به تلفن هاي همراه داخل كشور را از طريق وب، امكان ارسال فكس به گيرندگان داخلي از طريق وب و امكان ارسال فكس و SMS به گيرندگان به صورت گروهي را مهيا مي سازد.
در سيستم گوياي دو سويه، هر فرد مي تواند يك صندوق صوتي شخصي داشته باشد كه از طريق تلفن بتواند پيام هاي خود را گوش دهد. علاوه بر اين در صورت عدم دسترسي به تلفن، امكان استفاده از وب روي اينترنت براي دريافت پيام ها وجود دارد.
با استفاده از سيستم گوياي دو سويه، سازمان ها مي توانند تمامي نيازهاي خود را با مردم و مشتركان به سهولت انجام بدهند. اين سيستم فوق، قابليت ارسال سرويس هاي Voice Mail را نيز در خود گنجانده است. همچنين از اين سيستم مي توان به عنوان تلفن مجازي يا منشي تلفني نيز بهره جست.
شماره هاي اين صندوق هاي صوتي از شماره تلفن عادي 2 تا 3 رقمي بزرگتر است و قابليت ارسال و دريافت فكس را نيز دارد.
مهندس رمضاني در خصوص سيستم ره گيري مي گويد: در اين سرويس مردم مي توانند به صورت آنلاين مرسولات خود را دنبال كنند و در واقع مرسولات آنها در هر نقطه اي كه باشد قابل پيگيري است.
كارت پستي
تهيه كارت از دفاتر پستي امكانپذير است. مبلغ اين كارت ها از 5 هزار تومان آغاز و به 50 هزار تومان ختم مي شود. افراد مي توانند با مراجعه به وب سايت شركت پست WWW.Post ir يك حساب الكترونيك براي خود ايجاد كنند، ضمن اينكه اين سيستم به كاربران اين امكان را مي دهد كه گردش مالي حساب الكترونيك خود را در وب سايت شركت پست ملاحظه كنند. همچنين امكان ارايه خدمات زير ساخت مالي به صورت الكترونيك براي نرم افزارهاي اينترنتي مخصوص شركت ها و ادارات نيز وجود دارد.
گمشده ها
اگر كارت يا مداركي را گم كرده ايد، به وب سايت مراجعه كنيد. اگر يابنده، آن را به صندوق پست انداخته باشد، امكان كشف مجدد آن وجود دارد. علاوه بر اين سايت پست با فروش انواع و اقسام تمبرها در خدمت شماست. كافيست گزينه مورد نظر خود را انتخاب كرده و سفارش دهيد تا در اسرع وقت تمبر خريداري شده به دست شما برسد كه در نهايت منجر به حذف سفرهاي بي مورد شهري خواهد شد. نقطه طلايي، شركت پست است كه سعيد فائقي مدير عامل شركت و همكاران در جهت رسيدن به اين هدف حركت خود را آغاز كرده اند. جايي كه مقصد آنهاست، پست شامل مراسله و پست نيست؛ پست يك خدمت عظيم شهري است... براي آنكه همه راحت تر نفس بكشيم!

مواد شوينده ارزان  مي شوند؟!
در پي تصويب طرح تثبيت قيمت ها در سال آينده برخي واحدهاي توليدي نظير توليدكنندگان مواد شوينده از هم اكنون اقدام به افزايش قيمت كالاهاي خود كرده اند.
احمديان، رئيس سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت كالا و خدمات، در اين خصوص مي گويد: افزايش قيمت  مواد شوينده مانند پودر دستي و ماشيني به دليل يك اشتباه رخ داده است چرا كه كارخانه  ها تصور مي كردند چون به سقف تعهدات مشمول يارانه دولتي خود در طول سال عمل كرده اند مي توانند مازاد توليد بر تعهدات خود را با قيمت ديگري عرضه كنند كه اين امر به آنها تذكر داده شد و مقرر شد تا مازاد توليد نيز مشمول يارانه قرار گيرد.

تاخير در صدور عابر بانك ها
اگر شما هم مايل به استفاده از عابر بانك هستيد، يكي دو ماه زودتر تقاضاي خود را به بانك ارايه دهيد، البته شايد شما به مصاحبه مدير عامل بانك ها كه وعده صدور عابر بانك در زماني كمتر از يك هفته را مي دهند دلخوش باشيد، ولي توجه داشته باشيد كه معمولا هزار و يك اتفاق ممكن است بيفتد كه وعده هاي اين افراد تحقق پيدا نكند. مثلا در بانك ...كه بهترين عملكرد را در زمينه كارت هاي اعتباري داشته است، گاهي صدور كارت عابربانك 2 ماه به طول مي انجامد، تازه اين در حالتي است كه كاركنان وظيفه شناس اين بانك، مدارك شما را گم نكنند.
يكي از مسوولان واحد انفورماتيك بانك ... كه خواست نامش منتشر نشود در اين زمينه به خبرنگار ما مي  گويد: قبل از عيد تقاضاي زيادي به ما رسيده كه امكان پاسخگويي به همه آنها را نداريم، ضمن آنكه به دليل پرداخت حقوق كاركنان برخي شركت ها و اداره ها از طريق كارت عابر بانك، امكان پاسخگويي سريع به همه تقاضا ها را نداريم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه پس چرا مسوولان بانك ها وعده صدور يك هفته اي عابر بانك ها را مي دهند گفت: اين را ديگر بايد از خودشان پرسيد.

وعده تثبيت قيمت گوشت مرغ
وقتي سال نو مي آيد، قيمت ها هم تغيير مي كند، اما قبل از اين تغيير قيمت ها وعده هايي خلاف واقعيت داده مي شود. آيا اگر شما هم اين خبر را بخوانيد، اظهارات سخنگوي تشكل هاي مرغداران را باور مي كنيد؟ آيا مرغي كه هر روز قيمتش تغيير مي كند تا تابستان گران نمي  شود؟
سخنگوي مجمع تشكل هاي مرغداران ايران مي گويد: با نظارت بر توليد جوجه يكروزه قيمت گوشت مرغ تا پايان بهار سال آينده افزايشي نخواهد داشت.
مصطفي سيد مصطفوي مي افزايد: آمار جوجه هاي يكروزه گوشتي در ماه هاي اخير نشان مي دهد به پشتوانه توليد ماهانه در سقف 70 ميليون قطعه جوجه و ذخاير كافي گوشت مرغ در روزهاي پاياني سال و همچنين ايام نوروز، نگراني از بابت كمبود گوشت مرغ و افزايش قيمت آن وجود ندارد.
دبير انجمن صنفي توليدكنندگان جوجه يكروزه خاطرنشان مي كند: با تامين كافي نيازهاي مورد نياز مرغداران و بسته به ذخاير موجود كنجاله سويا وذرت، قيمت گوشت مرغ ثابت، از يكهزار و 400 تا يكهزار و 550 تومان و در نهايت يكهزار و 600 تومان فراتر نخواهد رفت.

شكر گران، نوشابه گران
اينكه مي گويند دانستن حق شماست مال همين روزهاست. اگر در اين روزها از افزايش قيمت نوشابه تعجب كرده ايد علتش را به عرض شما مي رسانيم. خبر گزاري  فارس گزارش داده است: افزايش قيمت شكر در بازار كه ناشي از اعلام قيمت سال 84 آن در سال جاري است، موجب بالا رفتن نرخ شكر و در نهايت گران شدن نوشابه در بازار شده است.
در هر سال دولت يك بار اقدام به افزايش قيمت شكر مي كند كه اين امر نيز در اوايل ارديبهشت ماه هر سال اتفاق مي افتد. امسال يكباره شاهد افزايش قيمت شكر بوديم كه دليل آن انتشار خبري مبني بر تعيين قيمت 510 تومان براي شكر در سال 84 بود، چرا كه دارندگان شكر از عرضه اين محصول به بهانه گران شدن و رسيدن به قيمت 510 تومان امتناع مي كنند.
اين خبر موجب بالارفتن 20 درصدي قيمت شكر در بازار شده است و تمامي توليد كنندگاني كه با شكر سر و كار دارند، با بحران تامين شكر مواجه اند.
دبير انجمن صنايع نوشابه سازي مي گويد: هم اكنون شكري كه پيش از اين با قيمت 380 تومان در بازار عرضه مي شد، با قيمت 540 تومان نيز يافت نمي شود!
وي توضيح داد: ما جزو معدود كشورهايي هستيم كه صنايع مصرف كننده به 2 برابر قيمت شكر را مي خرند.
نكته: اين كه دانستن اين موضوع كمكي به حل مشكلات مي كند، بحث ديگري است.

دست واسطه ها را كوتاه كنيد
خبري كه از دهان مديرعامل يك شركت تعاوني زراعت و باغباني نقل شده است، اميدوار كننده است. او مي گويد: سردخانه هاي تهران و اطراف آن پر از ميوه است و كمبودي وجود ندارد.
در نشست تصميم گيري براي واردات ، به وزارت بازرگاني اعلام شده است كه كمبود ميوه وجود ندارد و نيازي به واردات نيست. طبق اين گزارش، اين تعاوني سيب درجه يك دماوند را در فصل برداشت به قيمت هر كيلوگرم 200 تا 220 تومان خريده است كه با احتساب هزينه هاي جمع آوري، نگهداري در سردخانه و افت كيفيت به كيلويي 340 تا 350 تومان رسيده است. اگر سيب درجه يك را به قيمت هر كيلوگرم 400 تا۴۲۰ تومان بخرند، ما سردخانه داران راضي هستيم، ولي قيمت همين سيب براي مصرف كننده به 1000 تا 1200 تومان مي رسد. به گفته او از اضافه قيمت ميوه كه در بازار به وجود آمده، هيچ چيزي نصيب كشاورزان نمي شود و در واقع كشاورز باغدار براي توليد هر كيلوگرم سيب درجه يك دماوند حداكثر 200 تا 220 تومان دريافت كرده است. در عين حال واسطه ها با داشتن پول نقد و دسترسي به انبار و سردخانه، بيش از 40 درصد محصول كشاورزان را خريداري كرده و از بازار جمع آوري مي كنند و سپس شب عيد به قيمت گران مي فروشند. يك سردخانه دار مي گويد: من 1200 تن سيب درجه يك در سردخانه  دارم، ولي واسطه ها از من بيشتر از 400 تومان نمي خرند، در حالي كه همين سيب كيلويي 1200 تومان به مصرف كننده مي رسد. وي پيشنهاد كرد: شهرداري با در اختيار قرار دادن غرفه هاي رايگان براي سردخانه داران، عرضه مستقيم سيب و پرتقال شب عيد را توسط خود دارندگان ميوه فراهم كند تا مردم بتوانند ميوه ارزان به دست آورند.
ابراهيمي گفت: واسطه ها در طول سال هستند، ولي منتظر فرصتند و هرگاه بخواهند قيمت ميوه  را بالا و پايين مي برند، زيرا از ناچاري كشاورزان سوءاستفاده مي كنند.

درد دل
لطمه به آثار باستاني 
در سيوند فارس مشغول سدسازي هستند كه لطمه شديدي به آثار باستاني خصوصا كاخ پاسارگاد وارد خواهد ساخت، چرا مسوولان جلوي اين كار را نمي  گيرند. لااقل روزنامه همتي نشان دهد.

حفاري بي  نتيجه 
از منطقه فرمانيه زنگ مي  زنم، هر چند وقت يكبار به دليلي كوچه ها و خيابان هاي اين محله را حفاري مي  كنند و سپس رهايش مي  سازند، اين مساله باعث شده تا آب، زير پي خانه ها نفوذ كند و خطر ريزش را در پي داشته باشد.

تجهيزات كهنه درمان 
چند وقت پيش براي عكسبرداري به تامين اجتماعي ابوريحان مراجعه كردم. گفتند دستگاه هاي ما قديمي است و اوزان بالاي 70 كيلو را عكس نمي  گيرند. بيمارستان ميلاد هم به اين زودي ها وقت نمي  دهد. تكليف چيست؟

اقساط سنگين وام مسكن 
براي مسكن 4 ميليون تومان وام گرفتم، ماهي 66 هزارتومان قسط بندي كرده اند. با حقوق 106 هزارتومان چگونه اين اقساط را بپردازم؟
جمشيد سنجري 

راننده فراري 
در بلوار انديشه پايين تر از شهرزيبا ساعت 9 شب اتومبيلي با پرويز درخشنده از خطاطان بنام تصادف كرد و از محل گريخت. اين هنرمند در بيمارستان رسول الله بستري است. كساني كه صحنه تصادف را ديده اند و مي  توانند كمكي به اين مورد بكنند خانواده مصدوم را ياري دهند.

قبض عوارض نوسازي 
براي پرداخت عوارض نوسازي سال 1387 به شهرداري منطقه 7 شهيدقندي مراجعه كردم، قبوض سال هاي 81 و 82 را خواستند. آن را موقع خود پرداخته ايم ولي قبوض را گم كرده ايم. مسوول مربوطه حاضر نشد از طريق كامپيوتر و مراجعه به سابقه مشكل را حل كند.

بي  ربطي بيمه ها
براي بيمه موتور و پرداخت جريمه عدم بيمه مراجعه كردم، گفتند بايستي 5 هزار تومان هم بابت بيمه آتش سوزي و حوادث خانه خود بدهي. بيمه موتور چه ربطي به بيمه منزل دارد؟

تعديل ترافيك 
تشكر مي  كنم از راهنمايي، رانندگي جهت اينكه در تهرانپارس، خ 142 غربي، تقاطع 113، ورودي بهار و رشيد را مسدود كردند و با اين عمل جلوي خيلي از تصادفات و همچنين ترافيك گرفته شده.

قيمت عجيب دلار
چطور وقتي بانك جهاني مي گويد دلار زير 200 تومان باشد هيچ توجهي به آن نمي  كنند ولي وقتي مي  گويد بنزين 300 تومان باشد اعلام مي  كنند كه بانك جهاني چنين گفته و بنزين بايد گران شود؟

دردسر اهالي 
چند ماه است ميدان صياد شيرازي در خيابان پاسداران را كنده اند و به حال خود رها كردند كه باعث دردسر براي اهالي منطقه شده است. چرا شهرداري اقدامي نمي  كند.

چك هاي بلامحل 
ارزش چك نزد مردم بسيار تنزل كرده، به دليل اينكه صادركنندگان چك هاي بلامحل و مجرمان حرفه اي بعد از صدور چك  هاي بلامحل با طرح شكايت واهي مبني بر اينكه ربا و كلاهبرداري بوده متاسفانه مورد حمايت قضائي قرار مي  گيرند و با ترساندن دارندگان، چك ها را از دست مالباخته خارج مي  كنند و دادسراها هم از صاحبان چك حمايت لازم را به عمل نمي  آورند.

چه كسي پاسخگو است 
۲ سال و نيم پيش جهت گرفتن ماشين سيناد كوپه در شركت كيش خودرو ثبت نام كرديم. 5/7 ميليون از ما گرفتند ولي هنوز سيناد كوپه خط توليدش راه نيفتاده، پول هاي ما را هم نمي  دهند و اجبار مي  كنند كه بايد سيناد دو تحويل بگيريد. چه كسي مسوول رسيدگي به اين كلاهبرداري ها است و چرا در سال پاسخگويي به ارباب رجوع، شركت هاي خصوصي اصلا پاسخگو نيستند و كسي بر عملكرد آنها نظارت نمي  كند.

تغيير مكان امتحان 
امتحان كارشناسي ارشد رشته مهندسي فن آوري اطلاعات قرار بود پنج شنبه 6 اسفند ساعت 3 بعد از ظهر برگزار شود، اما در همان روز به ما اطلاع دادند مكان امتحان عوض شده است و تا ساعت 4 بعد از ظهر جلوي درهاي دانشكده فني اميرآباد منتظر مانديم و ساعت 10:4 دقيقه امتحان شروع شد، در حالي كه هنوز برگه هاي سوال و پاسخنامه را به ما نداده بودند.

نماي شهر
در ارتباط با ماه محرم بالاي مغازه خود واقع در شهرري، بر ميدان تاريخ، پرچم مظلوم حسين را نصب كرديم. از شهرداري آمدند و گفتند پرچم را برداريد، نماي شهر را بر هم زده است! چطور چاله چوله هاي خيابان  نما و زيبايي شهر را بر هم نمي   زند ولي پرچمي كه درباره محرم نصب كرده ايم زيبايي شهر را بر هم مي   زند؟
اسماعيلي

ساخت وساز غيراصولي 
در منطقه شريعتي، خ موسيوند، كوچه ارغوان، يك ساختمان 6 طبقه نشست كرده و در حال ريزش است. ساكنان، ساختمان را تخليه كرده  اند، گويا ساختمان غيراصولي ساخته شده و خلافي داشته. پس مهندسان و ناظران شهرداري چه مي  كنند؟ اگر اين نشست فاجعه  به بار مي   آورد چه كسي جوابگو بود؟
از ساكنان منطقه 

كمبود اتوبوس 
اتوبوس هاي مسير رسالت رهبر با توجه به تراكم جمعيت اين منطقه بسيار كم است، هر يك ساعت، يك اتوبوس مي  آيد. در صورت امكان ترتيبي اتخاذ كنند تا اتوبوس هاي اين خط بيشتر شود.

انجمن نيكوكاران 
از طرف انجمن حمايت از بيماران خاص شهرستان نوشهر، از نيكوكاران و خيرين بزرگوار اين شهرستان تقاضا مي كنم بيماران خاص همشهري خود را فراموش نكنند.
(شماره حساب اين انجمن در دفتر روزنامه موجود است)

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |