يكشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۹
ماجراي دستگيري تحريف شده است
031218.jpg
سيدحسين غضنفري
چندي پيش روزنامه عربستاني المدينه با فردي به نام نديم رابح گفت و گويي داشت كه وي تمام ماجراي دستگيري صدام را دروغ ارتش آمريكا خوانده بود. اما سخنگوي پنتاگون خانم چريل اروين تمامي اين سخنان را كذب محض دانست . گفته مي شود رابح اكنون در لبنان به سر مي برد. ارتش آمريكا همچنين از وجود چنين فردي اظهار بي اطلاعي كرد.
همه ما تصاويري را كه دسامبر 2003پخش شد ديديم. صدام حسين با انبوهي ريش مثل موش از سوراخي كه در مخفيگاهش واقع در شهر تكريت ايجاد كرده بود بيرون  آورده شد.
سياستمداران به اين صحنه ها كلي خنديدند و مردم آمريكا هم كلي لطيفه درباره صدام ساختند. مخصوصا درباره مخفيگاهش و با فلا كتي كه توسط سربازان آمريكايي از سوراخ بيرون كشيده شد. يك سطل آشغال خالي هم گوشه اتاق گذاشته شده بود.اما نكته اينجاست كه صدام هرگز در اين مكان مخفي نشده بود. واقعيت با سناريويي كه رسانه هاي آمريكا از ماجراي دستگيري صدام ساخته اند خيلي فرق مي  كند. يك تفنگدار سابق نيروهاي آمريكايي به نام نديم رابح كه اصليت لبناني دارد ماجراي دستگيري صدام را به نحو ديگري تعريف مي  كند:
من يكي از افراد يك تيم 20نفره بودم كه در نزديكي شهر تكريت به دنبال مخفيگاه صدام مي  گشتيم. 8نفر از ما اصليت عربي داشتند. ما او را در يك خانه معمولي پيدا كرديم و آنطور كه مي  گويند صدام از سوراخ بيرون كشيده نشد.او را پس از يك درگيري شديد كه طي آن يك سرباز سوداني الا صل كشته شد توانستيم دستگير كنيم. رابح ماجراي درگيري نيروهاي آمريكايي با صدام را به اين شكل توضيح مي  دهد:صدام با تفنگش از پنجره طبقه دوم ما را نشانه مي  گرفت و بدون ملا حظه به سمت ما تيراندازي مي  كرد و مقاومت بسياري از خود نشان مي  داد، اما لا زم بود تا او را زنده اسير كنيم و يكي از سربازان به عربي خطاب به صدام فرياد زد كه هيچ راه فراري ندارد و بايد تسليم شود، خانه در محاصره كامل است. به هر حال صدام به مقاومت بيهوده پايان داد. شايد مي  دانست كه سربازان آمريكايي بايد او را زنده دستگير مي  كردند. به همين دليل براي مدتي سعي كرد خودي نشان دهد.
تصاوير تلويزيوني نشان دهنده خروج صدام از يك سوراخ تنگ و تاريك بود؟ رابح در اين باره ميگويد:پس از دستگيري صدام، تيمي از ارتش،فيلم دستگيري صدام را مونتاژ كرد، در حالي كه آن چاه، چاهي متروكه بود . اين سرباز ارتش آمريكا به نقل از صحبت هاي صدام با وكيلش ميگويد :صدام در خانه يكي از دوستانش دستگير شد و به مدت دو روز تحت شكنجه بود. تمام اخباري كه در سايت هاي گوگل، سي.ان.ان، تايم و ديگر سايت ها وجود دارد، عكس هاي مونتاژ شده و اخبار دروغين ارتش آمريكا را به نمايش گذاشته است، بدون آنكه خود تحقيقي در اين باره انجام داده باشند. ظاهرا تعريفي كه از اخبار معتبر در رسانه هاي آمريكا جا افتاده است، تعريف آنچنان درست و دقيقي نيست. ماجراي دستگيري صدام اولين ماجرايي نيست كه مقامات آمريكا در آن اينچنين غلو كرده اند. در سال 1989و پس از اشغال پاناما، آمريكاييان به خبرنگاران اجازه ورود به اتاق مانوئل ريگارا دادند و او را يك آزاردهنده جنسي معرفي كردند. در اتاقي كه خبرنگاران از آن بازديد كردند، تصاويري از كودكان، هيتلر، لباس زير و همچنين مجلا ت مستهجن وجود داشت و به اين نحو چهره كثيفي از مانوئل ريگا به جهان معرفي شد. بعد از چند ماه يكي از ارتشيان آمريكا در اين باره لب به سخن گشود. وي گفت كه اولين نفري بود كه وارد اتاق رئيس جمهور سابق پاناما شد و غير از ميز و تلفن و وسايل اداري چيز ديگري نديد و هر آنچه خبرنگاران پس از دستگيري مانوئل ريگادر اتاق او مشاهده كردند، جز صحنه سازي آمريكاييان چيز ديگري نبود. 16سال قبل از اشغال پاناما، رئيس جمهور شيلي به قتل رسيد. خبرنگاران در اتاق سالوادور آلنده مجلا ت مستهجن، عكس هاي كودكان، عكس هيتلر و ...را مشاهده كرده بودند. سازمان جاسوسي سيا به خيال اينكه بين اين دو واقعه 16سال فاصله زماني بوده است به خود زحمت نداد تا تاكتيك خود را در خراب كردن چهره اين دو نزد افكار عمومي تغيير دهد. اما از شانس بد سيا، خبرنگاري كه در سال 1973در شيلي حضور داشت، همان صحنه ها را در سال 1989و در پاناما مشاهده كرد. اما درباره صدام اين تاكتيك ديگر استفاده نشد و در عوض او را بدين گونه تحقير كردند. آمريكاييان در اين مورد ناشي گري هاي بسياري از خود نشان داده اند. براي مثال عكس سربازان آمريكايي در كنار يك زمين بيسبال در عراق منتشر شده است، در حالي كه هيچ زمين بيسبالي در عراق وجود ندارد. عكس هاي زمين بيسبال ثابت كرد كه اين زمين در نقطه اي در جنوب شرقي ايالا ت متحده قرار دارد. مقامات آمريكا مي  گويند كه صدام هيچ مقاومتي از خود نشان نداد در حالي كه او ديوانه وار به سوي سربازان آمريكايي تيراندازي مي  كرد.

۱۶ دقيقه كار براي خريد يك بليت كافي است
هند، ارزانترين سينماي جهان
031212.jpg
.حسام گلبري-سينماي كشورهاي هندوستان و ايالا ت متحده آمريكا، نسبت به درآمد مردمان اين كشورها ارزانترين گيشه هاي جهان را در اختيار دارند. بر اساس ميانگين درآمد مردم هند و قيمت ها، دوستداران فيلم در اين كشور بايد براي كسب مبلغ بليت هر فيلم، فقط 16 دقيقه كار كنند.
در كشور آمريكا اين زمان 24 دقيقه است. در ليست فهرست ارزانترين سينماهاي جهان، سينماي كشور چين با 26 دقيقه رقيب نزديك آمريكا است و كشور انگلستان، با 36 دقيقه رتبه يازدهم را از آن خود كرده است.
در انتهاي جدول نيز نام كشور بلغارستان با 123 دقيقه به چشم مي  خورد. يعني براي مردم اين كشور تماشاي يك فيلم معادل دستمزد 2 ساعت كار هزينه دارد.
درآمد كارگران هندي در هر ساعت 70 سنت است و اين در حالي است كه بليت هر فيلم تنها 19 سنت قيمتگذاري شده است. ميانگين جهاني مدت زمان كار كردن براي كسب هزينه يك فيلم 57 دقيقه است. در ايران هم اگر حداقل دستمزد يك كارگر را در ازاي روزي 8 ساعت كار، ساعتي نيم دلا ر (معادل 4417 ريال) در نظر بگيريم، ايراني ها براي رفتن به سينما بايد حدود دو ساعت ونيم كار كنند.

پرونده سازي كمونيست ها
پاپ بپا داشت
031215.jpg
در عصر حكومت كمونيست ها، پليس مخفي لهستان بخش ويژه اي را مامور زير نظر داشتن تحركات كليساي كاتوليك ها كرده بود. در دهه 60 پليس مخفي لهستان توجه مخصوصي را معطوف كارول و وجتيلا  كه اكنون پاپ ژان پل دوم است، كرده بود. اخيرا نسخه لهستاني نشريه نيوزويك مدارك جالبي را درباره بپا ي ستاره كليساي كاتوليك لهستان، پاپ ژان پل دوم به دست آورده است. يكي از كشيشان همدوره پاپ به نام ولا ديسلا  و كولزيسكي تا زمان مرگش در سال 1968 مرتبا گزارشهايي مربوط به پاپ فعلي به اطلا ع پليس مخفي دولت كمونيستي لهستان مي رسانيد و كوچكترين فعاليت پاپ رابه آنها گزارش مي داد. وي يكي از مشاوران عاليرتبه مقامات كليسا بود و دايما از محبوبيتي كه كارول ووجتيلا ي جوان كسب مي كرد، ناراضي بود. در گزارش ها كولزيسكي به پليس مخفي لهستان، وي همواره و وجتيلا  را محكوم مي كرد و او را شخصيتي غير متين مي ناميد. بالا خره پليس مخفي لهستان متوجه شد گزارش هايي كه كولزيسكي براي آنها فراهم مي كند تحت تاثير حسادت او نسبت به ووجتيلا  آماده شده است و دقت لا زم را ندارد و نمي تواند مبناي درستي براي تحقيقات و نتيجه گيري هاي پليس مخفي درباره و وجتيلا  باشد، اما گزارش هاي وي درباره ديدارهاي ووجتيلا  با برخي اشخاص، امنيت آنها را از سوي پليس مخفي به خطر انداخت. مدارك به دست آمده از پليس مخفي دوران كمونيستي لهستان نشان مي دهد كه 15 درصد كشيش هاي كاتوليك در دهه 70 و 80 ميلا دي براي پليس مخفي لهستان خبرچيني مي كردند.

دكه
031206.jpg
جزيره رويايي
روزنامه ريچموند تايمز ديسپچ با عكس زيبايي از يك جزيره رويايي مطالبي را درباره خريد جزيره توسط افراد ثروتمند نوشته است. يكي از اين خريداران مل گيبسون، خالق فيلم مصائب مسيح است. اين روزنامه همچنين خبر كشف 41 جسد از عراقيان را به چاپ رسانده است.
031209.jpg
مداواي يوشنكو
تصويري از طرفداران يك تيم دانشگاهي در جريان مسابقه اي كه منجر به باخت تيم تراپينز در مريلند شد، عكس روز روزنامه واشنگتن پست است. در اخبار سياسي اين روزنامه هم خبر دادن ضرب الا جل از سوي سازمان ملل به مقامات سوري را مي خوانيم. خبر اين است كه پزشكان آمريكايي رئيس جمهور اكراين را مداوا مي كنند.

كوتاه تر از گزارش
مرد يخچالي
واقعا اين دنيا چه دارد كه بعضي ها حتي بعد از مرگ هم از آن دل نمي كنند. مرد ثروتمند آمريكايي كه در سن 120 سالگي درگذشت پيش از مرگ خود وصيت كرده بود بازماندگانش او را در يخچال نگهداري كنند و هر سال هم او را از يخچال بيرون آورند و نظافت كنند. او از فرزندانش خواسته است اين كار را تا روزي ادامه بدهند كه علم به قدري پيشرفت كند كه بتواند مرده ها را زنده كند. بعضي ها به 120 سال عمر هم قناعت نمي كنند.
سرقت از كاهدان
دزد مسلحي در ژاپن در حين دزدي موجب خنده خيلي ها شد. اين دزد 26ساله پس از ورود به مكاني با اسلحه سرد خود تقاضاي پول نقد كرد، اما پس از مدتي فهميد كه جاي درستي را براي دزدي انتخاب نكرده است. مكاني كه وي وارد آن شده بود، خوابگاه پليس  هارماچي بوده است. اين دزد 26ساله پس از آنكه اطراف خود را پر از مامور پليس ديد، گفت: اصلا  فرق نداشت كجا بروم، فقط تصور اينكه به خوابگاه پليس وارد شوم را نداشتم."
تلا ش پاريس برباد مي رود
فرانسوي ها خيلي دوست دارند ميزبان بازي هاي المپيك تابستاني 2012باشند و در اين راستا اقدامات گوناگوني انجام داده اند، اما ظاهرا تمام تلا ش هايي كه اين مدت انجام داده اند، قرار است برباد رود. گفته مي شود 3نفر از افرادي كه در اين امور دخيل بوده اند، مرتكب فساد مالي شده اند. از همين رو هياتي از كميته بين المللي المپيك وارد پاريس شده است تا احيانا از هرگونه ساخت و پاختي كه براي برگزاري المپيك در فرانسه صورت گرفته، مطلع شوند. به هر حال به نظر مي رسد حال فرانسوي ها گرفته خواهد شد.
نوشدارو پس از مرگ سهراب
در يك اتفاق جالب و شايد هم تاسفبار، به كارملو كيسابلا _ مرد 39 ساله اي كه تنها 6 ماه ديگر زنده خواهد ماند_ گفته شد تا 14 ماه ديگر در دادگاه حضور يابد.
كارملو كيسابلا_ به خاطر مريضي خاصي كه ستون فقرات وي را هدف قرار داده است از سوي يك دادگاه ايتاليايي حكم احضارش را در 14 ماه دريافت كرد. البته وي به خاطر مشخص شدن وضعيت بيمه اش در دادگاه پرونده اي دارد. او نيز كه از اين اقدام به ستوه آمده بود، خود را به ميله هاي بيروني محوطه دادگاه زنجير كرد.
در ايتاليا مثل برخي از كشورهاي ديگر كه خودمان هم آنهارا خوب مي  شناسيم، به طور ميانگين 3541 روز براي به نتيجه رسيدن يك پرونده وقت لا زم است.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |