سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۱ - Mar 15, 2005
خدمات داروخانه ها در قبال دريافت حق فني تشريح شد
مبلغ دريافتي به عنوان حق فني علاوه بر سودي است كه از
محل فروش دارو نصيب داروخانه ها مي شود
002661.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: نرخ «خدمات فني نسخه هاي دارويي» در شرايطي افزايش پيدا كرد كه اكثر ما نمي دانيم اين پول در قبال چه خدماتي از مراجعه كنندگان داروخانه ها دريافت مي شود.
برابر خبر اعلام شده، تعرفه  خدمات فني نسخه هايي كه مبلغ كل داروها از ۱۰ هزار ريال كمتر باشد ۲۵۰۰ ريال و براي نسخه هاي بالاي ۱۰ هزار ريال ۳۵۰۰ ريال تعيين شده است اين مصوبه از تاريخ ۱/۱/۸۴ اجرا مي شود.
هنوز در تعريف خدمات فني نسخه هاي دارويي بين مراجع مربوطه اشتراكي وجود ندارد و هر كدام نكته اي را براي دريافت اين پول از مردم مي گيرند.
هزينه خدمات فني نسخه هاي دارويي كه به «حق فني» شهرت دارد در زمان تحويل دارو به بيمار به اجبار از بيمار دريافت مي شود ولي اين كه دكترهاي داروساز تا چه اندازه چنين مشاوره علمي- تخصصي را به بيماران مي دهند، سؤالي است كه هر يك از ما فقط هنگام مراجعه به داروخانه پاسخ آن را درمي يابيم.
دكتر سعيد وافقي دبير انجمن داروسازان ايران «حق فني» را شامل موارد بيشتري مي داند و مي گويد: پزشك داروساز بايد توضيحات جامع و كاملي در مورد داروي تجويز شده به بيمار بدهد. بيمار بايد بداند كه داروي تجويز شده چه عوارضي دارد. زمان و نحوه مصرف و شرايط نگهداري از دارو چگونه است. چرا كه برخي از داروها در صورت نگهداري نامناسب و استفاده نادرست مسموميت دارويي شديدي را براي بيمار ايجاد مي كند.
وي درباره ديگر موارد «حق فني» مي گويد: بخشي از پولي كه به عنوان «حق فني» دريافت مي شود به دليل توانايي داروسازان در خواندن دست خط معمولاً ناخواناي پزشكان است. احراز آنچه كه در نسخه ها نوشته شده است بر عهده دكتر داروساز است.
برخي از پزشكان به قدري بدخط مي نويسند كه دكتر داروساز مجبور است بيماري فرد مراجعه كننده را بپرسد تا بتواند به نتيجه دقيقي از آنچه كه بر رو نسخه نوشته شده است برسد.
يكي از معاونين داروخانه هلال احمر در توضيح «حق فني» مي گويد: حق فني مبلغي است كه بابت نسخه پيچي پزشك داروساز گرفته مي شود. پزشك داروساز داروهايي را كه تكنسين داروخانه آورده است با نسخه  بيمار چك مي كند و همچنين دستور پزشك معالج را بر روي داروها منتقل مي كند و همچنين اگر سؤالي در مورد دارو داشته باشد پاسخ مي دهد.
دكتر گل مدير داروخانه آلفا در مورد مصاديق «حق فني» مي گويد: حق فني ويزيتي است كه دكتر داروساز براي تحويل داروها به بيمار دريافت مي كند كه شامل داروهاي گياهي و آرايشي نمي شود.
وي در توضيح بيشتر مي گويد: بيمار مي تواند علاوه بر نحوه مصرف دارو از تداخل داروي مصرفي با داروي ديگر، عوارض ناشي از مصرف و در مجموع تمام اطلاعات دارويي نسخه خود را بپرسد. اين موارد نكاتي است كه پزشك معالج يا از آن بي اطلاع است يا توضيح نمي دهد.
وي در ادامه مي گويد: ۵۰ تا ۶۰ درصد مراجعين به داروخانه ها را كساني تشكيل مي دهند كه بدون مراجعه به پزشك خواهان دريافت اطلاعات پزشكي و دارو براي بيماريشان هستند. مثلاً كسي كه دچار «ريزش آب بيني» ، «سردرد» ، «كمر درد» مي شود معمولاً در اولين اقدام به نزديكترين پزشك داروساز مراجعه مي كند. در اين موارد پزشكان داروخانه ها به دليل اشرافي كه نسبت به داروها و بيماريها دارند داروي مورد نياز را تجويز مي كنند. بخشي از «حق فني» كه داروخانه ها دريافت مي كنند بابت چنين مشاوره اي است.
هيچ كس دقيقاً نمي داند كه «حق فني نسخه هاي دارويي» از چه زماني در سيستم بهداشت و درمان كشور رواج پيدا كرده است.
به گفته سعيد وافقي دبير انجمن داروسازان تصويب اين حق مربوط به سالهاي بسيار قبل است. معاون داروخانه هلال احمر و معاون دارويي وزارت بهداشت و مسئول دفتر امور سازمان نظام پزشكي و... نيز از زمان ايجاد اين حق خبري ندارند.
تعيين نرخ سالانه «خدمات فني نسخه هاي دارويي» وضعيتي مشخص تر دارد. تا پيش از اين شوراي عالي بيمه تعرفه خدمات فني نسخه هاي دارويي را پس از بررسي به سازمان برنامه و بودجه ارائه مي كرد. اين سازمان پس از تصويب نرخ تعرفه، موضوع را در هيأت دولت مطرح و از طريق وزارت بهداشت به داروخانه هاي سراسر كشور ابلاغ مي كرد. از زماني كه آيين نامه سازمان نظام پزشكي آذرماه امسال تغيير پيدا كرده مسئوليت نظارت، تعيين و ابلاغ تعرفه خدمات فني نسخه هاي دارويي بر عهده شوراي عالي نظام پزشكي قرار گرفت. اين شورا در اولين نشست خود تعرفه خدمات فني را افزايش داد. مسئولان نظام پزشكي هر گونه توضيحي در مورد علت و ملاك افزايش تعرفه ها را منوط به تشكيل جلسه مشترك شوراي عالي نظام پزشكي كردند و گفتند بعد از اين كه حكم رياست سازمان به دستشان برسد. توضيح خواهند داد.
هيچ كس نمي داند كه توضيحي كه بابت حق فني بايد داده شود اجباري است يا نه. به اين معني كه اگر بيمار در مورد داروهايش سؤال نكند آيا اين وظيفه داروساز است كه بايد توضيح دهد، باقي مي ماند.
دكتر سعيد وافقي ارائه خدمات فني را حق مسلم بيماران مي داند و مي گويد: هر كس اين توضيحات را به بيمار ندهد كم فروشي كرده است.
مسئول دفتر فني سازمان نظام پزشكي ارائه توضيحات دكتر داروساز به بيمار را منوط به روابط بين آنها مي داند و مي گويد: اگر پزشك داروساز توضيح ندهد كم لطفي كرده است.
مبلغ دريافتي به عنوان حق فني علاوه بر سودي است كه از محل فروش دارو نصيب داروخانه ها مي شود.
به گفته رئيس انجمن داروسازان، داروها با رقمي در حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد زير قيمت براي مصرف كننده به دست مسئولان داروخانه ها مي رسد. اين رقم به عقيده اكثر مسئولان داروخانه ها كفاف امورات داروخانه ها را نمي دهد.
دكتر «گل» معتقد است: مجوز تأسيس داروخانه را به پزشكان داروساز مي دهند.
الزام براي وجود يك پزشك داروساز در داروخانه حق دريافت «حق فني» را براي مسئولان داروخانه ايجاد مي كند. تعرفه تعيين شده توسط مسئولان مربوط به اطلاعات علمي داروسازان است. خيلي از شغل ها نياز به اطلاعات علمي ندارد . همين دليل است كه دكترهاي داروساز خود را «بيمه مسئوليت شغلي» مي كنند. اكثر ما وقتي به داروخانه هاي شلوغ شهر مراجعه مي كنيم وقتي سؤالاتي از پزشك داروساز در مورد داروهاي تجويز شده مي پرسيم مي شنويم «اينها را بايد پزشكتان به شما بگويد.» اگر قرار باشد پزشكان داروخانه ها در قبال «حق فني» فقط داروهايي را از قفسه هاي داروها بيرون بياورند و بر رويشان دستورات پزشك را درج كنند مي توان از ساير مشاغل نيز انتظار داشت كه بابت در جعبه و كيسه قرار دادن اجناس هزينه اي علاوه بر سود خالص اجناس از مشتريان دريافت كنند.

به منظور پذيرايي و اقامت گردشگران نوروزي
بيش از ۴۰ هزار كلاس درس، چادر و كمپينگ به هتل ها
و مسافرخانه ها اضافه شد
002664.jpg
گروه اجتماعي: وعده هاي متعدد و رنگارنگي كه در دو هفته گذشته از طرف مسئولان گردشگري داده مي شود،  تعطيلاتي به يادماندني و نوروزي بهتر از روزهاي ديگر را نويد مي دهد.
اگر اين وعده ها را به قول و قرارهاي مسئولان نيروي انتظامي اضافه كنيم كه مي گويند هزاران نيرو و امكانات متعدد را براي حفظ امنيت جاده ها و منازل مردم به كار خواهند گرفت، دلگرمي ها بيشتر مي شود.
ضمن تبريك پيشاپيش سال جديد و حلول روزهاي نو و مبارك به همه مسئولان گردشگري و نيروهاي پليس در سراسر كشور، نتيجه وعده هاي آنان را در پايان ايام تعطيل مي توان از زبان شهروندان شنيد. اميد كه خوش باشد.در همين باره، خبرگزاري مهر، گزارش نسبتاً جامعي مخابره كرده است، كه مي خوانيد:
به گفته مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ايام نوروزحدود ۷ هزار راهنما و بلد محلي كه با جاذبه هاي گردشگري كشور آشنايي كامل دارند، اين اماكن را به مسافران معرفي مي كنند و همچنين بيش از ۴ هزار بازرس سيار، نامحسوس و عالي بر چگونگي كيفيت ارايه خدمات نظارت مي كنند.
در استانهاي كشور ۴۷۰۰ واحد اقامتي و پذيرايي كه شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذير، مهمانسرا و پانسيون با گنجايش ۱۵۴ هزار تخت براي اقامت مسافران آماده شده. همچنين امسال براي اولين بار به منظور اسكان مسافران مهمانسراهاي خانه معلم با ظرفيت پذيرش آماده شده اند، بطوريكه اين مهمانسراها با ظرفيت ۱۸۵ هزار و ۲۸۰ نفر و همچنين ۱۷ هزار كلاس درس، ۹ هزار چادر و ۱۳ هزار كمپينگ نيز براي پذيرايي از گردشگران در طول مدت نوروز آماده شده است.
رييس ستاد تسهيلات نوروزي دراين باره مي گويد: ستاد تسهيلات نوروزي به منظور راهنمايي، اطلاع رساني و همچنين نظارت و كنترل قيمتها و كيفيت خدمات ارايه شده در مراكز اقامتي، پذيرايي در تمام استانهاي كشور از تاريخ ۲۷ اسفندماه همزمان با آغاز سفر هاي نوروزي فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.
افزايش مسافران نوروزي تا ۲۰ درصد
علي رحيم پور مي افزايد: به منظور ارايه اطلاعات مورد نياز در رابطه با مراكز اقامتي، پذيرايي، تاريخي، ديدني و جاذبه هاي فرهنگي استانهاي مختلف ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار بروشور و نقشه تهيه شده و همچنين در ورودي هاي شهرها نيز ۳۰۰ تابلو تبليغاتي و ۲ هزار و ۱۰۰ كيوسك و چادر اطلاع رساني نصب مي شود.
او مي گويد: ۳۰۰ واحد موزه، كاخ موزه و محوطه تاريخي و باستاني در ايام نوروز به منظور بازديد مردم آماده و احيا شده كه از هر روز از ساعت ۷ و ۳۰ دقيقه صبح تا ۸ شب براي بازديد عموم باز هستند و همچنين ۱۱ هزار و ۳۸۰ اثر ثبت شده نيز براي بازديد گردشگران داخلي و خارجي در كشور وجود دارد.
رييس ستاد تسهيلات نوروزي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري تاكيد مي كند: به صورت شبانه روزي بر فعاليت مراكز اقامتي، پذيرايي و بين راهي نظارت مي شود و چنانچه اين مراكز دچار تخلف شوند در ايام نوروز به شكايت آنها رسيدگي مي شود و در صورت نياز پلمپ خواهند شد
تسهيلات استانهاي مختلف در ايام نوروز
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس در اين باره مي گويد: در اين استان ۱۵۳ واحد اقامتي و پذيرايي، ۶ هزار كلاس درس، ۱۰ سالن ورزشي، ۲۶ حسينيه و... براي اسكان مسافران نوروزي فراهم و بازسازي آماده شده است.
عليرضا قاعديان مي افزايد: همچنين در ۶ بوستان نيز در شهر شيراز براي اسكان مسافران و گردشگران چادر و كمپ در نظر گرفته شده و در ورودي شهرهاي استان فارس نيز به منظور ارايه اطلاعات از جاذبه ها و مراكز تاريخي و ديدني استان به گردشگران دفاتر اطلاع رساني ايجاد شده است.
تورهاي يك روزه رايگان
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان مي گويد: در ايام نوروز با همكاري شهرداري استان در وروديهاي تعدادي از شهرهاي استان خوزستان كه جاذبه هاي تاريخي و گردشگري زيادي دارد مانند مسجد سليمان، انديمشك، بهبهان كمپينگهاي چادري نصب مي شود تا در صورت نياز براي استقرار مسافران از آنها استفاده شود.
وي به برگزاري تورهاي يك روزه در ايام تعطيلات نوروز اشاره كرده و خاطر نشان مي كند: اين تورها به منظور بازديد از نقاط ديدني استان براي گردشگراني كه خودشان امكان اين كار را ندارند در نظر گرفته شده است.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد نيز مي گويد: به منظور رفع كمبود هتلها و مراكز اقامتي يزد با همكاري جمعيت هلال احمر و سازمان تربيت بدني استان تعداد زيادي چادر در سطح شهر مستقر شده و همچنين با كمك اداره آموزش و پرورش تمامي مدارس براي اسكان گردشگران و مسافران نوروزي مهيا شده اند.

پرونده نوروز به ثبت جهاني مي رسد
002658.jpg
مهر: پرونده نوروز با همكاري مجمع كشورهاي حوزه نوروز تهيه و به يونسكو فرستاده شده و به زودي به عنوان آثار فراملي به ثبت جهاني مي رسد .
مير شكرايي رئيس پژوهشكده مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين مطلب گفت : پرونده نوروز را تابستان امسال با همكاري ۱۰ كشوري كه نوروز در آنجا برگزار مي شود به شكل مجمع كشورهاي حوزه نوروز تدارك ديديم و اسناد و مدارك و فيلمهايي درباره آيين ها و مراسم نوروزي آن تهيه و ارائه كرديم .وي افزود: اين ۱۰ كشور عبارت بودند از تركيه ، آذربايجان ، قرقيزستان ، قزاقستان ، افغانستان ، پاكستان ، هندوستان و.. كه مراسم نوروز مي گيرند، البته در خيلي از كشورهاي دورتر از حوزه جغرافيايي، كشورهاي ديگري هم هستند كه بخاطرمهاجران ايراني نوروز در آنجا بطورگسترده اي برگزار مي شود كه در قديم چين بوده و امروز آمريكا و كانادا است .وي خاطر نشان كرد: در نهايت اين كشورها به ايران نمايندگي دادند كه از طرف مجموعه كشورهاي حوزه نوروز را پرونده نوروز براي ثبت در يادگارهاي جهاني به يونسكو ببرد.وي گفت: در حال حاضر پرونده به يونسكو فرستاده شده و قرار بود در صورت وجود ايرادات به ايران گفته شود اما تاكنون هيچ موردي گزارش نشده است .

جسته ، گريخته
توصيه نوروزي به بيماران قلبي
مهر: يك متخصص پيوند قلب با توجه به نزديك شدن ايام عيد نوروز و ديد و بازديدها به بيماران قلبي توصيه كرد كه از بي خوابي و شب نشيني در شب هاي عيد خودداري كنند.
دكتر مهرداد صالحي گفت: يكي از مشكلاتي كه در روزهاي عيد نوروز براي بيماران قلبي ايجاد مي شود، بروز اختلال خواب به علت بي خوابي طولاني ناشي از شب نشيني ها با بستگان و دوستان است.
وي اظهار داشت: بيماران قلبي بايد به ميزان ۸ ساعت در شب بخوابند و خوابيدن در روز نمي تواند بي خوابي در شب را براي اين بيماران جبران كند؛ بنابراين به بيماران قلبي توصيه مي شود كه زمان خواب خود را به علت ديد و بازديدها به مدت زمان زياد به تاخير نيندازند چون آنها را دچار مشكلات قلبي مي كند.
انتقاد از سليقه گرايي در گردشگري
ايرنا: معاون  سياسي  امنيتي  استانداري  تهران  از برخوردهاي  سليقه اي  در اماكن  تفريحي  تهران  انتقاد كرد.
«علي  اوسط  هاشمي » در نشست  گردشگري  و ميراث  فرهنگي  استان  تهران  گفت : سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  استان  و كارگروه  گردشگري  با برخوردهاي  سليقه اي ، به  جاي  قانون  آرامش  اجتماعي  را برهم  زده ، ذوق  و علاقه  سرمايه گذاران  را از بين  برده اند و منافع  ملي  را ناديده  مي گيرند.
هاشمي ، ناكارآمدي  و بي توجهي  به  قابليت هاي  فراوان  گردشگري  را يكي  از دلايل  مهم  ضعف  اين  صنعت  اعلام  كرد و گفت : اطلاع  رساني  مناسب  و توجه  به  نيازهاي  مردمي  در امر گردشگري  شرط  همراهي  مردم  است .
وام مكانيزاسيون به داروخانه ها
فارس: مشاور وزير رفاه و تامين اجتماعي از ارائه تسهيلاتي در قالب وام به داروخانه هاي كشور، به منظور مكانيزه شدن، خبر داد.
علي حسن زاده گفت: داروخانه ها با دريافت اين وام ها از سازمانهاي بيمه گر مي توانند تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري لازم را براي مكانيزه شدن تهيه نمايند.
مشاور وزير رفاه و تامين اجتماعي اظهار داشت: در حال حاضر بيش از ۵۲ درصد داروخانه هاي كل كشور مكانيزه هستند كه نسخ خود را براي بررسي توسط ديسكت به سازمانهاي بيمه گر ارسال مي كنند.
حسن زاده در ادامه گفت: تخلفات پزشكان كه در اكثر موارد در تجويز داروهاي اضافي متخلف شمرده مي شوند به راحتي از طريق اجراي سيستم مكانيزه و رايانه اي شدن داروخانه ها قابل پيگيري است.
در دانشگاه شهيد بهشتي
پذيرش دانشجوي دكترا با همكاري ايتاليايي ها
ايلنا: رئيس دانشگاه شهيد بهشتي، اعلام كرد: اين دانشگاه از سال آينده در دو رشته علوم تربيتي در مقطع فوق ليسانس، دانشجوي فراگير خواهد پذيرفت.
دكتر نديمي،  رئيس دانشگاه شهيد بهشتي، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، افزود: همچنين از سال آينده با همكاري يكي از دانشگاه هاي ايتاليا در مقطع دكتري دانشجوي مشترك خواهيم پذيرفت.
دانشگاه آزاد تا اروپا و آفريقا گسترش مي يابد
گروه اجتماعي:معاون  پژوهش  و بين الملل  دانشگاه  آزاد اسلامي  كشور اعلام كرد: تاسيس  واحدهاي  دانشگاه  آزاد اسلامي  در ديگر كشورها به ويژه  كشورهاي  اروپايي  و آفريقايي  ضرورت  اساسي  است  و در دستور كار اين  دانشگاه  قرار دارد.
دكتر كريم  زارع   افزود: هم اكنون  توان  علمي  اين  دانشگاه  به  گونه اي  است  كه  مي تواند دانشجويان  و دانش  پژوهان  را در ساير كشورها به  خود جذب  كند.

براي نخستين بار در نوروز ۸۴
با راه اندازي «گشت مجازي» پليس راه ،
جاده ها كنترل مي شود
گروه اجتماعي:  براي نخستين بار در كشور، با راه اندازي «گشت مجازي»   با به كارگيري يكهزار و ۷۰۰ نيروي جديد ناوگان پليس راه با كمك ۶۰ ايستگاه پليس جاده اي، ترافيك راهها كنترل مي شوند.
سردار رويانيان فرمانده پليس راه كشور افزود: تمامي پرسنل پليس راه امسال در جاده ها با لباس هاي زرد فسفري حاضر مي شوند.
وي با اشاره به تاكيدات فرمانده ناجا در خصوص حذف كمين گفت: به تمامي نيروهاي پليس راه دستور داده شده كه پيش از نقاط حادثه خيز مستقر شوند و در جاهايي كه احتمال دارد استقرار آن ها براي بخشي از جاده حالت كمين داشته باشد، رانندگان را جريمه نكرده و تنها به آن ها تذكر دهند.
به گفته فرمانده پليس راه كشور، جريمه تنها در نقاطي انجام مي شود كه حضور پليس از هر دو سمت جاده به طور كامل ديد داشته باشد.
وي با اشاره به اين كه ۳۵ تيم كنترل آشكار در محورها بر عمليات مأموران پليس راه نظارت مي كنند، تصريح كرد: امسال رانندگان اتوبوس مسافربري نمونه از طريق تماس تلفني شهروندان با پليس ۱۱۰ انتخاب و معرفي مي شوند. از سوي ديگر با رانندگان متخلف نيز برخورد خواهد شد.
به گفته سردار رويانيان در نوروز سال ۸۳ ، تصادف ۵۱ دستگاه اتوبوس، ۱۶۰ كشته و مجروح بر جاي گذاشت.
فرمانده پليس راه كشور تصادفات جاده اي را جنگي خواند كه سالانه ۲۶ هزار كشته داشته و دشمن آن تخلفات و نقاط حادثه خيز از آن است.
وي گفت: عامل بيش از ۵۰ درصد از مرگ و ميرهاي ناشي از تصادفات در كشور سرعت غيرمجاز و نبود فرهنگ رانندگي در جاده ها است.
سردار رويانيان با اشاره به اين كه ۳۰۰ افسر نيروي انتظامي نامحسوس در اتوبوس هاي بين شهري طي ايام نوروز مستقر مي شوند، گفت: ۱۲۳ دستگاه دوربين جديد نيز در جاده هاي كشور استفاده مي شوند.
وي تصريح كرد: سرعت و سبقت غيرمجاز و انحراف به چپ، عدم رعايت حق تقدم، توقف در سطح جاده ها كه سبب ايجاد ترافيك شود، حركات مارپيچ، حمل مسافر در قسمت بار و تخلف رانندگان اتوبوس، مهم ترين تخلفاتي است كه ماموران پليس راه در ايام نوروز با آن ها برخورد شديد مي كنند.
بر اساس اين گزارش سردار محسن انصاري معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي نيز گفت:  از يك ميليون و يكصد هزار پلاك جديد تخصيص يافته ۵/۵۳ درصد خودروهاي امسال تخلف كرده و ۵/۴۶ درصد بدون تخلف بوده اند.
وي افزود: از ميان رانندگان متخلف، ۲۱ درصد تنها يك خلاف داشتند كه در صورت اغماض از اين خلاف مي توان نتيجه گرفت كه ۵/۶۷ درصد رانندگان در سال ۸۳ تخلف نداشته و يا حداقل يك خلاف كرده اند و تنها ۵/۳۲ درصد از دو خلاف به بالا داشته اند.
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا در ادامه با اشاره به اينكه در سيستم جديد شماره گذاري براي هر راننده يك پرونده الكترونيكي تشكيل شده است گفت: ۱۴ راننده منضبط در سال ۸۳ كه در سوابق الكترونيكي آنها تخلفي ثبت نشده انتخاب شده اند كه به عنوان راننده منضبط سال ۸۳ كه اين عده از سردار سرتيپ شريفي، معاون هماهنگ كننده ناجا هداياي خود را دريافت مي كنند.

تهراني ها در جشن نيكوكاري
۵۰۰ ميليارد ريال به نيازمندان هديه كردند
مهر: قائم مقام كميته امداد امام خميني استان تهران رقم كمكهاي مردم اين استان را در روز شور نيكوكاري ، ۵۰۰ ميليارد ريال اعلام كرد.
عليرضا ظهيري از افزايش ميزان كمكهاي مردمي نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته ميزان كمكهاي نقدي يك ميليارد تومان بود كه اين مبلغ امسال در روز جشن نيكوكاري با مشاركت بيشتر مردم خير استان تهران به يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال افزايش يافت .
وي افزود: همچنين مردم استان تهران مبلغ ۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال نيز به صورت غيرنقدي مانند پوشاك، لوازم منزل و ... به نيازمندان كمك كردند.
وي خاطرنشان كرد: توزيع كمكهاي مردمي از روز شنبه بين نيازمندان و مستمندان استان تهران آغاز شده و تا روز پنج شنبه به پايان مي رسد و مابقي كمكها نيز به استانهاي محروم ارسال خواهد شد.

پيشنهاد فرمانده پليس تهران به دستگاه قضايي
اخلال گران چهارشنبه سوري تا پايان
فروردين در بازداشت بمانند
گروه اجتماعي: دادستان عمومي و انقلاب اسلامي و فرمانده پليس تهران در يك برنامه تلويزيوني شركت كرده و نسبت به اعمال مخل آسايش عمومي در چهارشنبه سوري هشدار دادند.
قاضي سعيد مرتضوي با تأكيد بر برخورد شديد با اخلال گران نظم عمومي تصريح كرد: هيجان زودگذر و كاذب نبايد مخل آسايش و امنيت ديگر شهروندان شود.
مرتضوي در همين باره توضيح داد: دستگاه قضايي براساس مواد ۶۱۸/۶۱۹ و ۶۲۰ قانون مجازات اسلامي با مزاحمان و اخلال گران نظم عمومي برخورد و اخلال گران به حبس هاي تعزيري محكوم خواهند شد.
وي آسيب   رساندن به ساختمان هاي عمومي، علائم راهنمايي و رانندگي و حريم خصوصي مردم را خارج از فرهنگ و سنت هاي ايراني دانست و افزود: اين افراد علاوه بر مجازات پيش بيني شده در قانون مجازات محكوم به پرداخت خسارت نيز مي شوند.
مرتضوي با بيان اين كه در مورد واردكنندگان مواد محترقه غيرمجاز، قانون تشديد مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاقچيان مسلح اعمال خواهد شد گفت: قانونگذار براي واردكنندگان مواد محترقه ۳ ماه تا ۳ سال مجازات تعيين كرده است.
همچنين در اين برنامه، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ به دادسراي عمومي انقلاب تهران پيشنهاد كرد، اخلال گران نظم عمومي در چهارشنبه  آخر سال تا پايان تعطيلات نوروزي در بازداشت بمانند.
سردار طلايي با اشاره به جلوگيري از اقدامات مخل آسايش مردم گفت: تاكنون ۶۵ نفر از عاملان توزيع مواد محترقه غيرمجاز بازداشت و تحويل مقامات قضايي شده اند.

مهمترين دغدغه هاي مردم در سفرهاي نوروزي اعلام شدند
گروه اجتماعي: ناامني جاده ها مهمترين مشكل در سفرهاي داخل ايران است.
براساس آخرين نظرسنجي انجام شده توسط وب سايت فرهنگي ايران مانيا (www.Iran Mania.com, ) بزرگترين مشكل تعطيلات، ناامني جاده ها اعلام شده است.اين نظرسنجي حاكي است، وضعيت امنيت جاده ها ۳۹ درصد، قيمت هتل ها ۲۴ درصد، وضعيت بهداشتي دستشويي ها ۱۹ درصد، كيفيت خدمات هتل ها ۷ درصد، كيفيت مكان هاي ديدني ۷ درصد و كيفيت رستورانها ۴ درصد به عنوان بزرگترين مشكلات تعطيلات در ايران گزارش شده اند.

بررسي اپيدمولوژي سوء مصرف مواد
بزودي در كشور آغاز مي شود
ايسنا: رييس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت اعلام كرد: بررسي اپيدميولوژي سوء مصرف مواد بزودي در كشور آغاز مي شود.
دكتر محسن وزيريان در ادامه با انتقاد شديد از كاهش ۸ برابري بودجه بخش پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد اعلام كرد: در صورت تصويب اين تبصره، بودجه اين بخش از ۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان به ۴۰۰ ميليون تومان تنزل مي كند.
وي اظهار اميدواري كرد كه اين تبصره تصويب نشود.رييس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت با بيان اينكه تا كنون قرارداد ۱۲ مركزDIC ، NGO ها منعقد و تعدادي نيز در حال راه اندازي هستند، گفت: در نظر داريم تعداد مراكز DIC را به ۱۹ مركز افزايش دهيم كه بر اساس قرارداد تنظيمي، در اين مركز مي بايستي حداقل روزانه ۱۲۰ سرنگ توزيع و ۱۰۰ نفر تحت درمان با متادون قرار گيرند. دكتر وزيريان با بيان اينكه پوشش اين مراكز صرفا توزيع سرنگ و متادون نيست، افزود: دادن غذا، پوشاك به معتادان خياباني و تزريقي از ديگر برنامه هاي اين مراكزست و نتايج اقدامات ما حاكي از آن است كه معتاداني كه ۷ عدد سرنگ يا بيشتر در هفته دريافت كرده اند ديگر از سرنگ مشترك استفاده نكرده اند كه اين در حد خود موفقيت چشمگيري در جهت كاهش آمار مبتلايان به HIV/ ايدز است.
وي با اعلام اين كه به زودي بررسي اپيدميولوژي سوء مصرف مواد در كشور آغاز مي شود، گفت:  بدين ترتيب از اين پس با استناد به آمار و ارقام، دقيق تر مي توان برنامه ريزيها را انجام داد.

از سوي وزارت بهداشت:
برنامه هاي «هفته سلامت» اعلام شد
گروه اجتماعي: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برنامه هاي هفته سلامت را كه از ۱۸ تا ۲۴ فروردين ماه هر سال در سراسر كشور برگزار مي شود، اعلام كرد.
به گزارش مدير روابط عمومي وزارت بهداشت و درمان شاخص مرگ و مير كودكان زير ۵ سال از ۱۳۵ مورد در هزار تولد زنده در سال ،۵۲ به ۲۶ مورد در هزار تولد زنده رسيده است همچنين مرگ و مير ناشي از بارداري زنان از ۹۰ در ۱۰ هزار به ۳۷ در ۱۰ هزار رسيده است ضمن اينكه پوشش خدمات بارداري زنان در كشور نيز اكنون به ۸۰ درصد رسيده است.
براساس اين گزارش ساعت ۶ صبح روز ۱۸ فروردين مراسم ورزش صبحگاهي با حضور وزير بهداشت، رئيس سازمان تربيت بدني و ۵ هزار نفر از شهروندان و دانش آموزان تهراني در ورزشگاه شهيد كشوري برگزار مي شود و در همين روز زنگ سلامت در يكي از مدارس تهران با حضور وزير بهداشت به صدا در مي آيد.
وي همچنين گفت: ۱۹ فروردين نيز با همكاري كميته امداد امام خميني(ره)، طرح شفا به منظور عيادت از بيماران بستري در بيمارستانها در سراسر كشور اجرا مي شود كه وزارت آموزش و پرورش و صدا وسيما نيز در برگزاري مناسب اين طرح همكاري مي كنند. مدير كل روابط عمومي وزارت بهداشت گفت: يادداشت تفاهم جامعي نيز با بيش از ۴۰ بند ميان وزارت بهداشت و نيروي انتظامي تنظيم شده كه مفاد آن ابعاد مختلفي از جمله مسائل آموزشي، جلوگيري از ورود لوازم بهداشتي و آرايشي غير قانوني به كشور و نيز رعايت اصول بهداشتي در مراكز نيروي انتظامي را در بر مي گيرد كه در روزهاي ۲۰ يا ۲۱ فروردين به امضاي دو طرف مي رسد.
وي ادامه داد: در طول هفته سلامت علاوه بر ۲۵ پايگاه اطلاع رساني سلامت كه به صورت داوطلبانه از سوي فرهنگسراهاي تهران برگزار مي شود دو پايگاه بزرگ سلامت نيز در ضلع جنوبي ميدان تجريش و پارك لاله تهران برپا مي شود كه همه انواع خدمات سلامت در اين پايگاهها به صورت رايگان به مردم ارائه مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |