سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۱ - Mar 15, 2005
مقام معظم رهبري:
رأي اولي ها بايد به اين انتخابات
به عنوان جشن تكليف سياسي بنگرند
به رغم اين پيشرفت ها، هنوز فاصله  زيادي تا جامعه اسلامي
آرماني برخوردار از عدالت و پيشرفت مادي و معنوي وجود دارد
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، ديروز در ديدار پرشور هزاران نفر از اعضاي انجمن هاي اسلامي دانش آموزي سراسر كشور، با اشاره به نقش و تاثيرگذاري نوجوانان و جوانان در ابتداي انقلاب اسلامي و نسل جوان بعد از آنان در عرصه هاي مختلف، بسياري از پيشرفت ها و موفقيت هاي كشور را مرهون اين نقش آفريني دانستند و تصريح كردند: نسل جوان امروز نيز بايد با تلاش علمي، خودسازي معنوي، اميد به آينده، آگاهي سياسي و هوشياري، مسير گذشتگان خود را تكميل نمايد و با فتح قله هاي علمي و اخلاقي، جامعه اي اسلامي، پيشرفته و همراه با عدالت را ارايه نمايد.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار با تاكيد بر اين كه اگر تجربه موفق انقلاب اسلامي در همان زمان قيام مشروطيت اتفاق مي افتاد و اين قيام مردمي منحرف نمي شد و به شكست نمي انجاميد، اكنون ملت ايران مسافت زيادي از مسير پيشرفت مادي و معنوي خود را طي كرده بود، افزودند: در زمان مشروطيت، دشمنان و در رأس آنها انگليس، با استفاده از بي تجربگي ملت ايران و رهبران روحاني قيام مشروطيت، اين قيام را خاموش كردند و با تحميل سلطه  خود، حركت بزرگ ملت ايران را كه همانا استقلال و آزادي در سايه اسلام بود، دهها سال به عقب انداختند و هر آن چه كه توانستند بر سر اين ملت آوردند.
ايشان با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي ايران به واسطه  آگاهي ملت و وجود رهبري پرقدرت، با اراده و بانفوذ خاطرنشان كردند: در انقلاب اسلامي، ملت ايران و رهبران روحاني و روشنفكران صادق كشور با استفاده از تجربه مشروطيت در مقابل توطئه  دشمنان، هوشياري نشان دادند و با تكيه بر ارزش هاي انقلاب و حفظ حصارهاي معنوي و ايماني، دشمنان را ناكام گذاشتند.
مقام معظم رهبري، مهم ترين عامل استمرار حركت انقلاب اسلامي و پيشرفت همه جانبه  كشور را، حفظ هوشياري و بيداري در مقابل دشمنان و از يادنبردن طمع آنان براي سلطه مجدد بر كشور، دانستند و خاطرنشان كردند: اين كه ملت ايران بعد از ۲۶ سال، همچنان شعار مرگ بر آمريكا را فراموش نكرده، نشان دهنده بيداري مردم است و همانگونه كه شيطان دائما در كمين انسان است، آمريكا نيز به عنوان شيطان بزرگ، همواره درصدد سلطه مجدد و مانع شدن از پيشرفت كشور مي باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر اين كه پيشرفت هاي كنوني كشور همچون دستيابي به دانش هسته اي و ساخت سلول هاي بنيادي ناشي از فضاي خودباوري و بدون حضور سلطه بيگانه در پي پيروزي انقلاب اسلامي است، افزودند: به رغم اين پيشرفت ها، هنوز فاصله  زيادي تا جامعه اسلامي آرماني برخوردار از عدالت و پيشرفت مادي و معنوي وجود دارد و اين فاصله جز با همت نسل جوان و تلاش بي وقفه علمي آنان، رعايت نظم و انضباط اجتماعي، سرگرم نشدن به بازيچه ها و هوس هاي گوناگون، همبستگي، اميد به آينده، وجدان كاري، برنامه ريزي مدبرانه و در راس همه آن ها توكل بر خداوند، طي نخواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، آگاهي و درك نسل جوان امروز از مسائل مهم سياسي جهان و كشور را غير قابل مقايسه با قبل از انقلاب ارزيابي كردند و با تاكيد بر لزوم افزايش آگاهي ها و تحليل هاي سياسي جوانان به دور از سياسي كاري ها و آلت دست احزاب شدن، افزودند: نوجوانان و جوانان از ابتداي انقلاب اسلامي در صحنه هاي مختلف به ويژه انتخابات گذشته تاثيرگذاري و نقش آفريني خود را به اثبات رسانده اند و در انتخابات آينده رياست جمهوري نيز جوانان از جمله راي اولي ها بايد به اين انتخابات به عنوان يك عمل صالح و كار بزرگ و جشن تكليف سياسي بنگرند و تاثيرگذاري خود را در انتخاب فرد اول اجرايي كشور به منصه ظهور برسانند.
ايشان با تاكيد بر اين كه دشمنان، براي جوانان كه موتور محرك پيشرفت كشور هستند، برنامه ريزي كرده اند، لزوم پرهيز نوجوانان و جوانان از گرفتار شدن در برخي مسائل پوچ را يادآور شدند و آنان را به درس خواندن جدي، پاكدامني، تفريح سالم و شادابي توصيه كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان، انجمن هاي اسلامي دانش آموزي را مجموعه هايي پرتلاش و با ايمان دانستند و خاطرنشان كردند: انجمن هاي اسلامي دانش آموزان بايد ضمن استحكام تشكل، حفظ انسجام، گسترش دايره تاثيرگذاري و غني سازي مطالب محتوايي جلسات خود،  از لحاظ حضور در صحنه هاي گوناگون اجتماعي و سياسي، شاخص و الگوي ديگر نوجوانان و جوانان باشند.
در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبري، حجت الاسلام علي اكبري نماينده ولي فقيه در انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، با اشاره به ۳۵۰ هزار عضو اين تشكل دانش آموزي در سراسر كشور،  ايمان و شور انقلابي نوجوانان و جوانان عضو انجمن هاي اسلامي دانش آموزان را همچون جوانان دوران دفاع مقدس دانست و گفت: برگزاري همايش جهان بدون آمريكا، برگزاري كنگره هشتم و انتخاب اعضاي مجمع مركزي و برگزاري اردوهاي استاني از مهم ترين فعاليت هاي اين تشكل دانش آموزان در سال جاري است و دانش آموزان آماده حضور حداكثري در انتخابات آينده رياست جمهوري هستند.
پيش از اين ديدار، جمعي از اعضاي مجمع دانش آموزان اتحاديه  انجمن اسلامي به طور جداگانه و در فضايي صميمي با حضرت آيت الله خامنه اي ديدار كردند.

كميسيون تلفيق ، ايرادات شوراي نگهبان را برطرف كرد
ربوي بودن فاينانس ها و وام هاي اعطايي به دانشجويان مبهم بودن
نرخ ارز و رابطه دولت و شركت ملي نفت از جمله ايرادات شوراي نگهبان بود
گروه اقتصادي: با اعلام ايرادات شوراي نگهبان نسبت به لايحه بودجه سال ،۱۳۸۴ ديروز كميسيون تلفيق لايحه بودجه مجلس شوراي اسلامي با هدف بررسي و اصلاح ايرادات شوراي نگهبان تشكيل جلسه داد.
به گزارش خبرنگار ما، از آنجا كه قرار است تا قبل از پايان سال جاري لايحه بودجه براي اجرا و در شكل قانوني به دولت ابلاغ شود، امروز موارد اصلاحي مورد نظر شوراي نگهبان كه در كميسيون تلفيق بررسي شده در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح و مورد بررسي قرار مي گيرد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس به فارس گفت: در كميسيون تلفيق، ايرادات شوراي نگهبان به قانون بودجه ۸۴ برطرف شد.
مرتضي تمدن با اشاره به هشت مورد ايرادي كه شوراي نگهبان به بودجه سال ۸۴ گرفته است، اظهار داشت:  شوراي نگهبان در مورد قطعي كردن نرخ دلار در لايحه بودجه ايراد وارد كرد.
وي گفت: بر اساس تصميم مجلس قرار بود نرخ دلار به نرخ روز تعيين شود و نرخ ۹۰۹ تومان با افزايش و كاهش سه درصدي در نظر گرفته شده بود.
وي افزود: شوراي نگهبان گفته است اگر قرار است نرخ دلار به نرخ روز تعيين شود پس قيمت ۵/۹۰۹ با افزايش يا كاهش سه درصدي براي چه تعيين شده است.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس اظهار كرد:  براي رفع اين مشكل بند ب تبصره ۲ حذف و قرار شد نرخ دلار به صورت كنترل شده توسط دولت هدايت شود.
تمدن در بيان اشكال وارده ديگر شوراي نگهبان به بودجه افزود: شوراي نگهبان فاينانسي كه در بودجه آمده را وام ربوي محسوب كرد.
وي گفت: در بودجه ۸۴ مبلغ ۷۰۰ ميليارد تومان فاينانس در نظر گرفته شده بود كه شوراي نگهبان آن را وام ربوي و خلاف شرع اعلام كرد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد:  كميسيون تلفيق براي اصلاح اين مورد تصميم گرفت به شرطي از فاينانس استفاده شود كه ربوي نباشد.
تمدن گفت: در قانون بودجه در بند «س» تبصره ۲ آمده بود وام كم بهره به دانشجويان داده شود و شوراي نگهبان چون بهره خلاف شرع است اين مورد را نپذيرفت.
وي افزود: كميسيون تلفيق براي حل اين مشكل وام كم بهره را به قرض الحسنه با كارمزد كم تبديل كرد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس به مشكل بند «ر» تبصره ۱۱ از نظر شوراي نگهبان در قانون بودجه اشاره كرد و گفت: وضعيت اساسنامه شركت ملي نفت ايران مبهم است، شوراي نگهبان اظهار نظر در اين مورد را به رفع ابهام در اين زمينه موكول كرد.
وي افزود: براي رفع مشكل بند «ر» تبصره ۱۱ كميسيون تلفيق مصوب كرد وزارت نفت اساسنامه شركت ملي نفت، شركت ملي گاز و شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران را تا پايان خرداد ۸۴ با رعايت اصل ۸۵ قانون اساسي و قانون مصوب سال ۱۳۶۶ جهت تصويب به مجلس تقديم نمايد.
تمدن در ادامه گفت: با اين شرايط امور نفت طبق مقررات حاكم و در چارچوب اين قانون اداره خواهد شد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان كرد: ابهامات ديگر جزئي بودند كه در كميسيون تلفيق برطرف شد. تمدن اظهار داشت: امروز بودجه به صحن علني مجلس خواهد رفت و در صورت تصويب مجددا به شوراي نگهبان مي رود و در صورت تصويب شوراي نگهبان به مجلس ابلاغ مي شود و مجلس نيز آن را به دولت ابلاغ خواهد كرد.
وي افزود: اگر مجددا شوراي نگهبان نپذيرفت بودجه به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستاده مي شود كه امكان اين مساله بسيار كم است.

تنها هفت وزير كابينه در پرسمان حضور يافتند
مهر: در حالي كه رمضان زاده سخنگوي دولت همچنان بر آمادگي هيات وزيران براي پاسخگويي و نبود رسانه براي بيان عملكرد دولت تاكيد مي كند، تهيه كننده برنامه تلويزيوني پرسمان از بي پاسخ ماندن پرسش هاي مردم از مسئولان انتقاد كرد و گفت: در سال پاسخگويي فقط هفت وزير كابينه در پرسمان حضور يافتند.
محمدرضا راهپيما تهيه كننده برنامه تلويزيوني «پرسمان» ، با بيان اين مطلب گفت: عليرغم اينكه تلاش شد در اين برنامه تلويزيوني كه از شبكه يك سيما به مناسبت سال پاسخگويي تهيه و پخش شد، بستر مناسبي فراهم شود تا مسئولان با حضور در اين برنامه تلويزيوني علاوه بر ارايه عملكرد و بيلان كاري، به پرسش ها و انتقادات موجود در حيطه كاري خود پاسخ دهند ولي تاكنون رويكرد مناسبي از مسئولان براي حضور در اين برنامه تلويزيوني ديده نشد و مسئولان از پاسخگويي در سيما گريزان بودند.
وي افزود: اسامي مسئولاني كه عليرغم دعوت قبلي و هماهنگي از حضور در برنامه پرسمان خودداري كردند امروز از آخرين برنامه پرسمان كه با حضور وزير اطلاعات پخش مي شود، اعلام خواهد شد.

عليزاده با اشاره به اظهارات اخير هاشمي شاهرودي:
دستور رئيس قوه قضائيه ارشادي است
رئيس كل دادگستري استان تهران اعلام كرد كه كارشناسان تعيين شده از سوي هيات بررسي صحت وبلاگ نويسان، هنوز گزارش خود را تهيه نكرده اند.
عباسعلي عليزاده، در حاشيه  آخرين ديدار مردمي امسال خود، در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالي درخصوص پاسخگو بودن دستگاه قضايي در سال پاسخگويي گفت: كارنامه  بدي نداشتيم؛ ما رسيدگي كرديم اما معنايش اين نيست كه همه افراد به خواسته شان رسيده باشند؛ مواردي است كه كار به عهده  ما نيست و ما وظيفه مان را انجام داديم.
در ادامه  اين گفتگو خبرنگاري سوال كرد: رئيس قوه  قضاييه بر عدم برخورد با مطبوعات تأكيد كرده و بيان كردند كه اين مساله از قانون هم برمي آيد، اگر اين گونه است، روزنامه ها در گذشته با چه برداشتي توقيف شدند و با توجه به نظر حقوقدانان كه از اين بخش از صحبت رئيس قوه چنين برداشت كردند كه اقدام قبلي درباره  روزنامه ها مغاير با قانون بوده، خسارت مادي و معنوي به وجود آمده، بر عهده  كيست؟ رئيس كل دادگستري استان تهران گفت: به عنوان مثال مي گويند اگر كسي سرقت كرد، اگر واجد شرايط اجراي حد بود كه حد جاري مي شود، اگر واجد شرايط نبود تا ۷۴ ضربه شلاق تعزير مي شود و اگر اين شرايط را داشت تا ۲ سال زنداني مي شود؛ اگر به واجد شرايط، قاضي ۷۴ ضربه شلاق داد، در چارچوب قانون است حالا اگر رئيس قوه  قضاييه بيان كردند كه به جاي ۷۴ ضربه شلاق، ۲۰ ضربه شلاق بزنيد نيز در چارچوب قانون است و آيت الله هاشمي شاهرودي، دستورشان ارشادي است؛ اگر قاضي گفت مي خواهد ۷۴ ضربه شلاق جاري شود، رئيس قوه  قضائيه نمي تواند بگويد حتما بايد اين گونه باشد.عليزاده در ادامه درباره اظهارات اخير رئيس قوه قضائيه گفت: منظور اين نيست كه توقيف نيست و بايد حتما با مجرم برخورد شود.وي مي گويد شما كه مي خواهيد از مواد توقيفي استفاده كنيد در شرايط فعلي كه روزنامه هاي ما هم در جهت جمهوري اسلامي، قرار گرفته سعي كنيد مطبوعه اي توقيف نشود و اگر جرمي اتفاق افتاده با مجرم برخورد كنيد اما معنايش اين نيست كه اگر توقيف شد، خلاف قانون است يا اگر زندان رفت خلاف قانون است.
وي خاطر نشان كرد: قانونا آن زمان استدلال شده و قانونا تأييد شده در چارچوب ضوابط و مقررات است.
عليزاده همچنين در اين گفتگو تاكيد كرد حكم روزنامه «نشاط» نقض نشده است.

اخبار كوتاه
رئيس جمهور: حيات فرهنگي هر ملت با حساسيت به موقع جوانان آن سنجيده مي شود
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهور در پيامي به «همايش دست هاي نيلگون» با بيان اين كه حيات فرهنگي هر ملت با حساسيت به موقع جوانان آن سنجيده مي شود، تصريح كرد: براي همه ما موجب افتخار است كه در مواجهه با يك جعل تاريخي، كه نام هميشگي خليج فارس را هدف داشت، دانشجويان عزيز از جمله نخستين گروه هايي بودند كه براي دفاع از حقيقت، راه گشودند و گام برداشتند.در اين پيام آمده است: تلاش ارجمند دانشجويان عزيزي را كه به شوق پاسداشت نام «خليج فارس» و سربلندي ايران عزيز رنج سفري بر خويش هموار كردند، صميمانه ارج مي گزارم.خاتمي در اين پيام تاكيد كرد: تاريخ به خوبي نشان مي دهد كه تكيه ايرانيان بر هويت و وحدت ملي نه تنها مايه اي براي فروبستگي و تعصب نبوده كه همواره موجبي براي گفت وگو و تفاهم نيز بوده است. خدمات متقابل اسلام و ايران شاهدي بر اين مدعاست كه در خلال انقلاب اسلامي و پس از آن نيز، به تجربه درآمده است.
سند ارتقاي هويت ديني و ملي جوانان بررسي مي شود
فارس: بيست و دومين جلسه شوراي عالي جوانان فردا به رياست سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري تشكيل مي شود تا در آن سند ارتقاء هويت ديني و ملي جوانان بررسي شود.بنابراين گزارش، در اين نشست كه با حضور اعضاي شوراي عالي جوانان و رياست سازمان جوانان برگزار مي شود رحيم عبادي مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان عملكرد شوراي عالي جوانان در دو سال اخير و نيز روند اجرايي برنامه هاي مصوب اين شورا را تشريح مي نمايد.
شايان ذكر است در سال ۸۳ ده جلسه با حضور رياست جمهور و يا معاون اول رئيس جمهوري و اعضاي شوراي عالي جوانان و همچنين ۸ جلسه با حضور نمايندگان دستگاه هاي عضو شوراي عالي جوانان و ده جلسه با حضور اعضا كميسيون هاي شوراي عالي جوانان برگزار شده است.
دستاوردهايي همچون اسناد جامع ازدواج جوانان، اشتغال، مسكن، اوقات فراغت، سند جامع ساماندهي امور جوانان و سي برنامه عملي مربوط به جوانان و برنامه ملي جوانان به تصويب اين شورا در يكسال اخير رسيده است.
پيشنهاد چند تشكل دانشجويي براي نامگذاري مجدد سال ۸۴ به نام «پاسخگويي»
فارس: چهار تشكل عمده سياسي دانشجويي در نامه اي به محضر رهبر معظم انقلاب، مجددا خواستار نامگذاري سال ۸۴ به نام سال «پاسخگويي» شدند.
پرويز اميني، سخنگوي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه ها در اين باره گفت: چهار تشكل سياسي دانشجويي جامعه اسلامي دانشجويان، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه ها، بسيج دانشجويي و طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت تصميم گرفته اند نامه اي را به محضر مقام معظم رهبري ارسال كنند و از معظم له بخواهند كه سال ۸۴ را هم يا مجدداً سال «پاسخگويي» نامگذاري كنند يا اين كه جهت گيري سال ۸۳ را در سال آينده و در مهندسي اجتماعي خودشان در پيام نوروزي بگنجانند تا مسئله پاسخگويي به سال ۸۳ محدود نباشد.
فرمانده نيروي زميني ارتش:
براي مقابله با هر گونه تهديد و ناامني در مرزهاي ايران اسلامي  آماده ايم
ايسنا: امنيت مرزهاي غرب و جنوب كشور، حاصل حضور هوشيارانه لشكرها و تيپهاي عملياتي اين نيروست.امير سرتيپ ناصر محمدي فر، فرمانده نيروي زميني ارتش افزود: امنيت مرزهاي جنوب و غرب كشور حاصل حضور هوشيارانه لشكرها و تيپ هاي عملياتي نيروي زميني ارتش است كه پس از پايان جنگ تحميلي كماكان به حراست از مرزهاي زميني كشور مشغولند.
اميرسرتيپ دكتر ناصر محمدي فر در اولين يادواره فرماندهان و هزار لاله سرافراز تيپ ۳ لشكر ۹۲ زرهي خوزستان با اعلام اين مطلب افزود: تا زماني كه روحيه شهادت طلبي در مردم و نيروهاي مسلح وجود دارد، هيچ دشمني قادر نخواهد بود تماميت ارضي و استقلال ميهن اسلامي را به مخاطره بيندازد.محمدي فر با اشاره به طرح هاي اين نيرو براي دفاع از كيان و استقلال كشور افزود: ما براي مقابله با هر گونه تهديد و ناامني در مرزهاي ايران اسلامي  آماده ايم.
رئيس قوه قضائيه:
اتخاذ موضع قاطع ايران عليه تبليغات آمريكا در زمينه حقوق بشر و انرژي هسته اي ضروري است
ايسنا: رئيس قوه قضاييه با اشاره به موضع گيري خصمانه آمريكا در مساله انرژي هسته اي ايران، گفت: استكبار جهاني به ويژه آمريكا، ايران را مانع اصلي در راه رسيدن به اهداف شوم خود در منطقه خاورميانه مي داند و به همين دليل درصدد تهديد و زير فشار قرار دادن ايران است.
آيت ا... هاشمي شاهرودي در جلسه مسئولان عالي قضايي با تبريك ميلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) افزود: آمريكا و رژيم صهيونيستي همچنان گروه هاي مقاوم فلسطيني و حزب ا... لبنان را آماج حملات و تهديدات خود قرار داده اند تا مقاومت و ايستادگي آنها را در مقابل زورگويي و اشغالگري خود از بين ببرد.
رئيس قوه قضاييه با تاكيد بر اين كه مسائلي مانند حقوق بشر، انرژي هسته اي و تروريسم بهانه هايي براي حضور در منطقه و مقابله با ملت ها و گروه هاي ضد استكباري است، گفت: تاريخ نشان داده كه هر جا ملت ها در مقابل زورگويي استكبار، مقاومت كرده اند، پيروز شده اند.
رئيس قوه قضاييه، مقاومت مردم لبنان عليه آمريكا و رژيم صهيونيستي را تودهني محكمي به آنها توصيف كرد و گفت: مقاومت و ايستادگي در مقابل آمريكا و رژيم صهيونيستي و دموكراسي و آزادي دروغين و ظاهري آنان توفيق بزرگي براي حزب ا... و مردم لبنان و نمونه اي از بيداري مسلمانان جهان عليه ترفندهاي استكباري است.
رئيس قوه قضاييه، با مقايسه برخي رفتارهاي متناقض با شعارها و ادعاهاي مربوط به دموكراسي و حفظ حقوق بشر از سوي آمريكا و كشورهاي مدعي، افزود: آنها به فيلترينگ چند سايت اينترنتي ضداخلاقي اعتراض مي كنند اما شبكه هاي خبري العالم و سحر را فيلتر مي كنند و در حالي كه مدعي دفاع از حقوق اديان مختلف هستند در مقابل حجاب زنان در برخي كشورهاي اروپايي موضع منفي مي گيرند و مانع از ورود آنها به اجتماع و مراكز آموزشي مي شوند.
در اين جلسه آيت ا... هاشمي شاهرودي از توجه دولت، مجلس و سازمان مديريت و برنامه ريزي به بودجه سال ۸۴ قوه قضاييه قدرداني كرد.
موسوي لاري در ديدار از كابل:
ايران خواستار همكاري جدي تر افغانستان در مبارزه با مواد مخدر است
فارس: وزير كشور در ديدار با همتاي افغان خود بر افزايش سطح همكاريهاي متقابل امنيتي بين جمهوري اسلامي و افغانستان تأكيد كرد.
عبدالواحد موسوي لاري در ديدار با وزير داخله افغانستان گفت:  حاكميت طالبان براي ما مرزهاي ناامني ساخته بود و براي مناطقي از شرق كشور ما بحران امنيتي ايجاد كرده بود. اكنون كه در دوران جديد دولت افغانستان با راي مردم و با انگيزه خدمت و سازندگي در اين كشور وجود دارد، ما نيز به عنوان دوست و همسايه شما آماده همكاري هستيم و افتخار مي كنيم بتوانيم براي توانمندسازي و عزت افغانستان كمك كنيم، زيرا اعتقاد داريم ثبات در افغانستان آرامش در منطقه  را در پي دارد.وزير كشور افزود:   دولت ما و وزارت كشور در كنترل مرز و مبارزه با مواد مخدر خواهان همكاري جدي تر دولت افغانستان است.
همچنين روز گذشته دو وزارتخانه كشور ايران و افغانستان يك سند همكاري درخصوص مبارزه با مواد مخدر، جرايم سازمان يافته و آموزش پليس افغانستان امضا كردند.وزير كشور، مهمترين اولويت در برنامه هاي مشترك امنيتي دو كشور را انسداد و كنترل مرزهاي دو كشور دانست و افزود: ما در برنامه  هفت ساله در طرح انسداد مرزهاي شرق كشورمان اقدامات مهمي شامل تقويت پاسگاه ها، تجهيزات آنها و ساخت جاده هاي ارتباطي بين پاسگاهها به انجام رسانده ايم و گامهاي بلندي در تسلط بر قسمت اعظم مرزهاي شرقي در مرز افغانستان برداشته ايم.وزير كشور همچنين در مورد حمل و نقل درون شهري، آموزش آتش نشانها، آموزش پليس و راههاي مقابله با اشرار و قاچاقچيان با همتاي افغاني خود به تبادل نظر پرداخت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |