يكشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۴ - Apr 3, 2005
دكتر احمدي نژاد:
حجم كار شهرداري امسال دو برابر مي شود
شهرداري تهران اعلام كرد: كرايه تاكسي افزايش نيافته است
متخلفان را معرفي كنيد
002964.jpg
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه حجم كار شهرداري تهران در سال جديد تقريبا دو برابر سال گذشته خواهد بود، تصريح كرد: بايد فضاي صميميت و همدلي در ميان مردم پراكنده شود و در صورتي كه بتوانيم اين احساس را در شهروندان ايجاد كنيم كه نهادي به نام شهرداري تهران همواره دغدغه رفع مشكلات شهروندان را دارد، مسلما اين امر به تدريج زمينه ساز افزايش اعتماد مردم به مسئولين شده و اين امر به يك باور عمومي در ميان مردم تبديل خواهد گشت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد در ايام نوروز و در جمع معاونان، شهرداران مناطق، مديران ارشد و نيز كاركنان شهرداري تهران با بيان اين مطلب افزود: يك سال ديگر را به لطف الهي پشت سر گذاشتيم، سالي با تلاش و همت و سرشار از عطر خدمت رساني به شهروندان تهراني و من به سهم خود از زحمات كاركنان زحمتكش و سختكوش شهرداري تهران سپاسگزاري مي كنم.
وي با تاكيد بر اينكه پايان سال همواره فرصتي براي جمع بندي و شناسايي نقاط ضعف و قوت است، اظهار داشت: خوشبختانه نقاط قوت بسيار زياد بود اما نقاط ضعفي هم داشتيم كه بايد آنها را بشناسيم و در جهت رفع آنها تلاش كنيم؛ در يك كلام خدمت رساني به مردم را تا جايي ادامه دهيم كه اين امر به يك فرهنگ عمومي در سازمانهاي كشوري تبديل شده و تا اعماق سازمانهاي اداري كشور پيش رود البته ما سالها از اين جايگاه دور افتاده بوديم و بايد با تلاش و اصلاح نگرشها دوباره به سمت اين ارزشها بازگرديم و براي تحقق اين هدف نيز به عده اي جلودار نيازمنديم.
وي ادامه داد: اميدوارم همه عزيزان در سال جديد، تازه نفس و با روحيه قوي خدمت رساني، همچون گذشته كارها را پيش ببرند و بدانند كه خداوند و همه نيروهاي عالم، يار و ياور كساني هستند كه صادقانه به مردم خدمت مي كنند.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه در طول ۱۰۰ سالي كه از تاسيس شهرداري تهران مي گذرد، هيچگاه شهرداري تهران مانند اين دو سال گذشته با مشكلات، ناملايمات و عدم همدلي ها و برخي موانع پيش رو مواجه نبوده است، اظهار داشت: در سال جديد در حوزه شهرسازي و معماري بايد دولت الكترونيك را راه اندازي كنيم، در حوزه عمراني صدها طرح را بايد به پايان برسانيم، در بخش حمل و نقل در حال حاضر ترافيك مهمترين معضل پيش روي مديريت شهري است كه بايد با شناسايي راهكارهاي مناسب آن، كه يكي از مهمترين نكاتش توسعه حمل و نقل عمومي در بخش تاكسيراني و اتوبوسراني است، جهش قابل توجهي داشته باشيم، همچنين در زمينه توسعه فضاي سبز، خدمات شهري، بازيافت، تفكيك زباله بايد گامهاي بلندي در سال جاري برداريم.
شهردار تهران نام گذاري سال جديد به سال همبستگي ملي و مشاركت مردم را انتخابي هوشمندانه و دقيق دانست و اظهار داشت: ما يك ملت بزرگ و يك خانواده واحد هستيم و در تمام عرصه ها نيازمند حضور و مشاركت مردم هستيم چرا كه همين همبستگي رمز اصلي بقاء و دوام اين انقلاب است؛ البته دشمنان اين انقلاب و نظام نهايت تلاش خود را مي كنند تا از طرق مختلف و با نامهاي گوناگون همچون قوميت، گروهگرايي، حزب، جناح و... مردم را از حضور گسترده در عرصه هاي مشاركت مردمي بازداشته و اين همبستگي را از آنها بگيرند اما بايد بدانند كه تمام اينها يك خيال خام بيشتر نيست و هرگز به اين امر دست نخواهند يافت.
احمدي نژاد در ادامه با تاكيد بر اينكه مديريت شهري در جهت تحقق اهداف خود با موانع بسيار و عدم هماهنگي ها و همدلي هاي زيادي مواجه است اما با تمام اينها لحظه اي از وظيفه اصلي خود كه همان خدمت رساني به شهروندان است، غافل نمي شود، تصريح كرد: به عنوان مثال بارها و بارها تاكيد كرده ايم كه توسعه حمل و نقل عمومي يكي از مهمترين راهكارهاي كاهش بار ترافيكي شهر تهران است و مدتهاست كه براي ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس تلاش مي كنيم تا نظر موافق مسئولين ذيربط را جلب نماييم اما متاسفانه هنوز هم به نتيجه مطلوب نرسيده ايم.شهردار تهران در پايان تاكيد كرد: به هر حال سال جديد براي مديريت شهري و به واسطه آن براي تمام مديران ارشد شهرداري تهران و كاركنان آن سالي پر از تلاش و روحيه خدمت رساني به مردم خواهد بود و بايد تمام ما تلاش كنيم تا با تقويت اين انگيزه، يك گام ديگر براي جلب رضايت خداوند متعال برداشته و توشه اي براي آخرتمان فراهم كنيم چرا كه عبادت بجز خدمت خلق نيست.

روز طبيعت در دامان طبيعت
002946.jpg
002961.jpg
عكس: عطا طاهركناره
ميليون ها ايراني روز ۱۳ فروردين را
در كنار زيبايي هاي طبيعت سپري كردند

گروه شهري: روز ۱۳ فروردين از ديرباز، روز گشت و گذار در طبيعت و برخورداري از زيبايي هاي بهار بوده است، اما در دهه هاي اخير كه آلودگي محيط زيست و تخريب روزافزون طبيعت شتاب گرفته، اين روز را روز طبيعت نيز نام نهاده ايم تا مردم ضمن گردش در صحرا و دشت و برخورداري از مواهب و زيبايي هاي بهار، خود به نوعي اين مواهب را پاس دارند و از آسيب رساني به طبيعت پيشگيري كنند.
سيزده فروردين امسال يا همان روز سيزده بدر هزاران نفر از شهروندان ساكن كلان شهر تهران براي گذران اين آيين كهن، راهي بوستان هاي شهري، ييلاقات اطراف تهران شدند و عده زيادي نيز در حاشيه بزرگراه ها اطراق كردند.
يكي از نشانه هاي خوب در رفتار مردم با طبيعت، اين است كه اكثريت شهروندان، پذيرفته اند كه از  آتش افروزي در دامان طبيعت خودداري ورزند و براي اين كار از وسايلي مثل اجاق گاز پيك نيكي و منقل استفاده كنند. در گذشته هاي دورتر، كه هنوز منابع طبيعي ازجمله جنگل ها اين چنين بيرحمانه در معرض نابودي قرار نگرفته بود استفاده از چوب براي افروختن آتش يك رفتار عادي به نظر مي آمد، اما امروز، بايد از هر درخت و جوانه  اي مراقبت كرد تا اكسيژن كافي براي شهرهاي بزرگ و پرجمعيت مثل تهران باقي بماند.
گردشگران روز ۱۳ فروردين، اغلب با خود سبزه هم حمل مي كردند و متاسفانه، مثل هر سال، سبزه ها را در كنار جاده ها و گذرگاه ها رها كردند. در اين مورد يادداشتي در همين صفحه درج كرده ايم. نكته مهم آن است كه هدف از روياندن سبزه اعم از گندم يا عدس و... افزودن بر باروري و بركت زمين بوده است. طبيعي است كه نياكان ما، سبزه ها را پس از روياندن، در خاك يا سبزه زارها، قرار مي دادند و هرگز رهاكردن سبزه در كوچه و خيابان و نابودكردن بركت خدا، رواج نداشته است.
امسال با وجود تاكيد و تلاش فراوان شهرداري تهران و ساير دستگاه هاي مسئول، ازجمله سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر پيشگيري از وقوع آتش سوزي در بوستان ها و پارك هاي جنگلي اطراف تهران، در برخي موارد شاهد بي احتياطي هايي بوديم كه خساراتي نيز به همراه داشت. بديهي است وظيفه يك يك ما مراقبت از طبيعت ازجمله بوستان ها، پارك هاي جنگلي و درختزارهاي پيرامون تهران است تا هر سال بتوانيم دوباره با بهار و طبيعت زيبا ديدار داشته باشيم.
در ۱۳ فروردين امسال، همچنين خبرگزاري جمهوري اسلامي تحت عنوان «سنت كهن سيزده بدر در پارك هاي تهران جاري و زنده است» ، خاطرنشان مي كند: آيين  سيزده  بدر (روز طبيعت ) ويژه  ايرانيان  بوده  است  و امروز نيز جداي از كشورهاي  تاجيكستان  و افغانستان  كه  طيف  گسترده اي  از مردم  سيزده  بدر را به  گردش  مي روند، اين  آيين  در ايران  به  قوت  گذشته  و به صورت  يك  روز تعطيل  رسمي  برگزار مي شود.
ساكنان  پايتخت  ايران  ديروز نيز مانند نياكان  خود سيزدهمين  روز از سال نو را به  دامان  طبيعت  رفتند، اگرچه  برخي  رسوم  اين  آيين  در طول  زمان  دگرگونه ، حذف  يا اضافه  شده  است .
در گذشته  همه  براي  گذراندن  اين  روز از شهر و روستا خارج  مي شدند اما در زمان  حاضر اين  امكان  در شهرهاي  بزرگ  براي  همه  وجود ندارد، بنا بر اين بوستان هاي  شهري  مملو از مردمي است  كه  نحوست  سيزده  را از زندگي  و وجود خود مي زدايند.
پارك  ملت  شلوغ ترين  بوستان  داخل  شهر تهران  بود كه  با هوايي  مطبوع  و نسيم  دلچسب  بهاري  تهراني ها را پذيرا شد.
در اين  پارك  تقريبا فضاي  خالي  باقي  نمانده  بود  و با وجود  كمبود جا كودكان  و جوانان  تلاش  داشتند تا توپ  بدمينتون  يا واليبال  خود را از فراز سرجمعيت  رد و بدل  كنند چون  سيزده  بدر بدون  بازي  و تحرك  براي  آنها بي معناست .
ته  مانده  آجيل  عيد نيز ديروز مصرف   شد تا نقطه  پايان  خوشي  بر سفره عيد و تعطيلات  ويژه  نوروز باشد.
از آنجا كه  در چند سال  اخير  پارك ها محل هاي  خوبي  براي  آنها كه  به  هر دليل مثلا نداشتن  خودرو شخصي  يا كمبود وقت  نمي توانند نحوست  سيزده  را به  خارج  از شهر ببرند، شده  است  لازم  است  تا مسئولان  شهري  تسهيلات  ويژه اي  براي  اين  روز خاص  در نظر بگيرند.
اينها خواسته  چند خانواده  بود كه  در پارك  نياوران  رحل  اقامت  يك  روزه افكنده  بودند.
البته  آنها كه  سحر خيز بوده اند چادرهاي  تفريحي  يا قاليچه  را در بهترين محل  پارك  قرار داده  و جا گرفته  بودند.
خيابان هاي  تهران  ديدني  شده  بود ، خلوت  و كم  سر و صدا، اما در اطراف محل هاي  تفريحي  يافتن  جاي  توقف  براي  خودرو همان  معضل  آشنا بود .
گردش  اين  روز بهاري  از ديرباز يك  گردش  دسته  جمعي  و خانوادگي  بوده  است اما شيوه  زندگي  در شهرهاي  بزرگ  و صنعتي ، گردشگران  يك  يا دو نفره  را افزايش  داده  است .
اين  افراد تنها، گاه  كهنسال اند و فرزندانشان  در سرعت  سرسام  آور زندگي  پر مشغله  شهري ، پدر تنها يا مادر پير را جا گذاشته اند.
برخي  ديگر جوان  و پرتوان  هستند اما تنها گوشه  نيمكت  يك  پارك  نشسته اند و نگاهشان  از ميهمان  دوم  و سوم  اين  نيمكت  استقبال  مي كند.
* طبيعت  زيباي  مازندران  ديروز سيزدهم  فروردين  كه  آن را با عنوان  روز طبيعت نامگذاري  كرده اند گسترده ترين  ميهماني  خود را برگزار كرد.
براي  مردم  مازندران  كه  همواره  در بطن  طبيعت  زيسته اند و معيشت  خود را از سازگاري  با آن به دست  آورده اند هر روز، روز طبيعت  است  اما سيزده بدر براي آنها مانند تمام  ايرانيان  روزي  ويژه  است .
سيزده  بد ر همواره  مورد توجه  مردم  اين  ديار بوده  است  و مردم  اين  استان در اين  روز با حضور در طبيعت  سبز در دامنه  كوهپايه ها يا كنار ساحل  و يا در دل  جنگل  يك  روز نوروزي  را در سايه  آرام  طبيعت  و با حفظ حرمت  آن  مي گذرانند.
در سنت  مازني ها آيين  سيزده بدر تنها يك  تفرج  و تفريح  نبوده  بلكه  با حمل  سبزه هاي  سفره  هفت  سين  خود به  دل  طبيعت  تحفه اي  نمادين  به  نشان  انس  با طبيعت  و سپاس  از نعمت هاي  خداوندي  به  عالم  حيات  پيشكش  مي كنند.
* استان  خراسان  رضوي  و مشهدالرضا (ع ) در سيزدهمين  روز فروردين  ماه  امسال نيز مانند سالهاي  گذشته  شاهد عزيمت  تعداد زيادي  از مردم ، مسافران  و زائران امام  هشتم  شيعيان  جهان  به  دامان  طبيعت  بود.
بر اين  اساس  جمع  كثيري  از شهروندان  مشهدي  و مسافران  از ساعات  اوليه  صبح روز شنبه  براي  گذراندن  آخرين  روز از تعطيلات  نوروزي  به  مناطق  خوش  آب  و هوا ،جنگلها و بوستانهاي داخل  و اطراف  اين  شهر مانند كوهسنگي ، پارك  وكيل  آباد، طرقبه ، شانديز، زشك  و غيره  رفتند.
* براساس  يك  سنت  ديرينه  در سيزدهمين  روز از نوروز، مردم  خطه  قزوين  روز انس  با طبيعت  موسوم  به  سيزده  بدر را در بيرون  از منازل  و در دامن طبيعت  سپري  كردند.
مردم  قزوين  با روانه  شدن  به  بوستانها، گردشگاهها و تفرجگاهها، اين  روز را در هوايي  مطبوع  و منظره هاي  چشم نواز آن گذراندند.
* مردم  همدان  با برپايي  آيين  سنتي  سيزده  بدر روز شنبه  را در دامن  طبيعت سپري  كردند.
به  همين  مناسبت  دامنه هاي  كوه  الوند، كناره هاي  سد اكباتان  و بوستان هاي  مردم  و ارم  مملو از جمعيت  است .
انداختن  سبزه  به  آب ، گره  زدن  سبزه هاي  نورسته ، پختن  غذاهاي  محلي  و انجام بازي هاي  بومي از جمله  آيين هاي  مردم  همدان  در روز سيزده بدر است .
* مردم  سيستان  و بلوچستان  آيين  سيزده  بدر و روز انس  با طبيعت  را با رفتن به  آغوش  طبيعت  گذراندند.
مردم  اين  ديار كويري  پس  از گذر از هفت  سال  خشكسالي در آخرين  روزهاي  پارسال شاهد بارش  رحمت  الهي  و نو شدن  لباس  طبيعت  بودند و سال  ۱۳۸۴ را بار ديگر با سبزي  و طراوت  آغاز كردند.
* همزمان  با سيزدهمين  روز فصل  بهار، هزاران  نفر از مردم  خونگرم  و ميهمان  نواز استان  خوزستان  به  آغوش  طبيعت  زيباي  اين  ديار شتافتند و ميهمان  لاله  ها، شقايق ها و فضاي  عطرآگين  دشت ها شدند.
* مردم  و مسافران  در استان  گيلان  به  رغم  پيش  بيني هاي  سازمان  هواشناسي  مبني بر كاهش  درجه  هوا و ريزش  باران  در كرانه هاي  درياي  خزر به ويژه  در گيلان ، روز۱۳ فروردين  ماه  امسال ، به  دامن  طبيعت  پناه  بردند.
هزاران نفر از مردم  استان  گيلان  كه  از چند روز پيش  برنامه  سفر به  دامن طبيعت  را چون  گذشته ، تدارك  ديده  بودند، ديروز در زير باران  و سردي  هواي  بهار ۸۴ براي  يك  روز به  يادماندني  ديگر به  دل  طبيعت  زيبا و سرسبز گيلان آمدند تا با گره  زدن  سبزه  ها، گره  از مشكلات  خود در سال  جاري  بگشايند.

۴۵۰ ميليون متر مربع جاي پارك مي خواهيم
خبرگزاري مهر: معاون فني و عمراني شهرداري تهران اعلام كرد: در صورتي كه بخواهيم تهران را از بحران ترافيك نجات دهيم بايد حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري در حوزه حمل و نقل صورت گيرد.
مهندس محمد علي آبادي با تاكيد بر غير ممكن بودن چنين حجم سرمايه گذاري و اعتباري از سوي شهرداري تهران گفت: اگر فرض بگيريم كه چنين اعتباري نيز تامين شود حداقل به ۴۰ سال زمان نياز است كه بتوان طرحهاي روان سازي ترافيك را در تهران اجرا كرد.وي با اشاره به وجود سه ميليون دستگاه خودرو در تهران افزود: براي تامين مكان پارك و توقف اين خودروها به ۴۵۰ ميليون متر مربع فضا نياز است كه تهران چنين وسعتي ندارد.معاون فني و عمراني شهرداري تهران با تاكيد بر استفاده از سيستم ريلي براي تردد و جابجايي روزانه شهروندان گفت: براي تردد آسان و مطلوب خودروها در تهران حداقل بايد ۱۲۰ ميليون متر مربع آسفالت وجود داشته باشد.

مدير عامل سازمان تاكسيراني:
كرايه تاكسي ها در سال جديد افزايش نخواهد يافت
برخورد با رانندگان متخلف و اصلاح وضعيت موجود نيازمند همكاري و مساعدت شهروندان تهراني است
مدير عامل سازمان تاكسيراني شهر تهران با تاكيد بر اينكه نرخ كرايه تاكسي ها در سال جديد افزايش نخواهد يافت، گفت: شهروندان مي توانند رانندگان تاكسي هاي متخلف خطي و گردشي را كه اقدام به افزايش خودسرانه نرخ كرايه ها در ابتداي سال جديد كرده اند به واحد بازرسي سازمان تاكسيراني معرفي كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري امير محمود دهلوي با تاكيد بر اينكه هيچ دليلي براي افزايش نرخ كرايه تاكسي ها در سال جديد وجود ندارد،  اظهار داشت: خوشبختانه با اعلام ثابت ماندن قيمت بنزين در سال جديد ديگر دليلي براي افزايش نرخ كرايه ها نيز وجود نداشته و نرخ امسال ثابت خواهد ماند.وي برخورد با رانندگان متخلف و اصلاح وضعيت موجود را نيازمند همكاري و مساعدت شهروندان تهراني در ابتداي سال جديد دانست و تاكيد كرد: از شهروندان درخواست مي كنيم در آستانه سال جديد در صورت مشاهده موارد تخلف در تاكسي هاي خطي و گردشي ضمن برداشتن شماره پلاك تاكسي موارد را با شماره تلفن هاي ۳۷۳۶۶۶۶ و ۳۷۳۷۷۷۷ واحد نظارت و بازرسي سازمان تاكسيراني گزارش داده و مطمئن باشند كه بلافاصله پس از تماس، واحدهاي گشت سيار بازرسي سازمان تاكسيراني به خطوط متخلف اعزام و در مورد تاكسي هاي گردشي نيز راننده تاكسي متخلف براي رسيدگي به سازمان تاكسيراني احضار خواهد شد.
دهلوي تاكيد كرد: سازمان تاكسيراني تمام تلاش خود را در جهت بهبود وضعيت موجود و جلوگيري از قانون شكني برخي رانندگان متخلف بكار بسته و اين امر را تا اصلاح وضعيت موجود ادامه خواهد داد.

رئيس شوراي شهر تهران:
شركت هاي وابسته به شهرداري تهران بايد عملكرد ارائه كنند
خبرگزاري مهر: رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: تمامي شركت هاي وابسته به شهرداري تهران بايد بعد از تصويب اعتبارات بودجه سال آينده در مجمع، عملكرد سال گذشته خودشان را به شوراي شهر ارايه دهند.
مهندس مهدي چمران با اعلام اينكه زمان ارايه گزارش عملكرد شركت هاي وابسته به شهرداري تهران طي دو ماه آينده خواهد بود، در پاسخ به سئوال خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، مبني بر مخالفت مجلس با تصويب بودجه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران از سوي شوراي شهر افزود: بودجه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران توسط هيات امناي سازمان تهيه مي شود.
رييس شوراي شهرتهران با عنوان اين مطلب كه سقف بودجه سازمان فرهنگي و هنري چهار درصد كل بودجه شهرداري تهران است، تصريح كرد: شوراي شهر وظيفه نظارت بر بودجه اين سازمان را بر عهده دارد.
چمران با تاكيد بر اينكه شوراي شهر مشكلي با سياست هاي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران ندارد، افزود: چون رييس اين سازمان در عين حال معاون اجتماعي شهرداري تهران است، لذا مشكلي درخصوص چگونگي هزينه كردن بودجه سازمان وجود ندارد.
رييس شوراي شهر بودجه سال آينده معاونت اجتماعي شهرداري تهران را ۵۸ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان اعلام كرد و گفت: ۳۰ ميليارد اين بودجه توسط حوزه معاونت اجتماعي شهرداري و مابقي آن در مناطق هزينه مي شود.

صبح ديروز بازار بزرگ ميوه و تره بار شهرري افتتاح شد
بازار ميوه و تره بار شهيد كريمي واقع در منطقه ۲۰ شهرداري تهران صبح ديروز با حضور معاون خدمات شهري شهرداري تهران به بهره برداري رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران با اشاره به اينكه بازار مذكور به عنوان يكي از بزرگترين بازارهاي ميوه و تره بار واقع در شهر تهران محسوب مي شود، گفت: اين بازار با ۶ ميليارد ريال سرمايه گذاري و ايجاد ۱۴ غرفه مختلف در يكي از مناطق پرجمعيت شهر ري افتتاح شد. مهندس محمود صلاحي زمان شروع به كار احداث بازار شهرري را در سال ۸۲ عنوان كرد و افزود: اين بازار شامل غرفه هاي ميوه، سبزي، فرنگي، پروتئيني، ارزاق كوپني و مواد غذايي و شوينده ها است.

نگاه
002955.jpg
فريد مرتضوي

گستره
غربت سبزه
خودرويي را در يكي از بزرگراه هاي تهران در روز ۱۳ فروردين مجسم كنيد كه جمعي در آن نشسته و شادمانه، عازم يك گردشگاه طبيعي اند تا روزي را در پناه زيبايي هاي طبيعت با شادماني و سرخوشي بگذرانند، اما صحنه آزار دهنده، غربت سبزه اي است كه روي كاپوت جلوي خودرو نشسته است و به آخرين لحظه هاي زندگي خود مي انديشد. او كه تا ديروز در پناه خانواده و در سفره عزيز و مبارك هفت سين، از جلوه هاي بهار دل انگيز محسوب مي شد، امروز به دليل انحرافي كه به مرور در رفتارهاي ما پديد آمده و به يك عادت ناپسند تبديل شده محكوم به مرگ است. مي توانيد مجسم كنيد كه در سر يك پيچ تند يا با يك ترمز ناگهاني، سبزه از روي كاپوت فرو مي افتد و لحظاتي بعد، زير چرخ خودروها له مي شود و حضور شادمانه و سبزش در سپيده دم زندگي پايان مي گيرد. به راستي نياكان ما با سبزه چنين رفتاري داشته اند؟ هرگز! در هيچ دفتر و لوحي، نشانه اي از چنين رفتار ناپسند با سبزه ثبت نشده است. در مناطق روستايي ايران كه ساكنان آن بيشتر امانت دار رفتار پيشينيان اند، از جمله در مازندران و در طالقان هنوز سبزه را در دشت و صحرا، مي كارند، تا به زندگي اش ادامه بدهد.
اين رفتار درست نوعي شكرگزاري نسبت به مواهب پروردگار و طلب بركت بيشتر براي سال جديد است. هيچ عقل و منطقي حكم به روياندن سبزه و نابودي آن نمي دهد. شايد در فضاهاي شهري، از جمله تهران دسترسي به مكان هايي كه بتوان مثل ايرانيان قديم سبزه را در دامان طبيعت گذاشت، دشوار باشد، اما رها كردن سبزه در بوستانها و دشت و صحرا، به مراتب بهتر از پرتاب كردن آن در خيابانها و بزرگراه هاست. آيا هيچ يك از ما راضي هستيم يك مشت گندم را، در يك گذرگاه زير چرخ خودروها رها كنيم. سبزه كه حكم يك نوزاد زنده را دارد و چنين رفتاري با آن در حكم كشتن يك موجود زنده است. به خاطر داشته باشيم كه در فرهنگ ما هنوز، خرده نان به عنوان بركت خدا از زير دست و پا جمع آوري مي شود. سبزه، همان نان و بركت خداست و شاينده رفتاري بهتر و نيكوتر مي باشد. امسال كه گذشت، بياييد عهد ببنديم كه در آينده، اگر سبزه اي مي رويانيم، آن را عزيز بداريم و زير چرخ خودروها و كنار زباله ها رهايش نكنيم. سبزه نماد زندگي و بركت است. وظيفه ماست كه در حد امكان به تداوم زندگي اش كمك كنيم. در باغچه كوچك خانه ها، در بوستانها، در دشت و دمن و حتي در گلدان ها، اين كار شدني است.
بهارزاد

۱۴۰ دوربرگردان در تهران
002973.jpg
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: به منظور روان سازي ترافيك، ۱۴۰ دوربرگردان در شبكه عبوري تهران طراحي شده كه به تدريج مورد بهره برداري قرار مي گيرد.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر حميد بهبهاني درمراسم بهره برداري از ۵۰ پروژه ترافيكي، عمراني، اجتماعي و فرهنگي در منطقه ۱۵ با اشاره به معضلات ترافيكي شهر تهران افزود: در راستاي ايجاد سرعت و سهولت حركت درمعابر عمومي در فاز نخست ۱۴۰ دور برگردان در نقاط مختلف شهر طراحي شده و به تدريج اجرا مي شود كه تاكنون ۲۰ دور برگردان از جمله در بزرگراههاي جنوب شرق تهران، بزرگراه شهيد چمران و مسير بهشت زهرا(س) به بهره برداري رسيده است .

شناسنامه فني ساختمان در سال ۸۴
002970.jpg
خبرگزاري فارس: مدير امور اجرايي سازمان نظام مهندسي كشور با اشاره به موافقت وزارت مسكن و شهرسازي با دستورالعمل نحوه تهيه شناسنامه فني ساختمان از الزام اجراي اين دستورالعمل براي شهرداري هاي كشور از ابتداي سال ۸۴ خبرداد.
محسن غفاري تصريح كرد: سال ۸۴ فرصت مناسبي است تا شهرداري هاي كلان شهرها ادعاي خود را مبني بر آمادگي شان جهت استاندارد سازي ساخت و سازها از طريق اجراي طرح تهيه شناسنامه فني ساختمان، به اثبات برسانند.وي افزود: علاوه بر دستورالعمل فوق، دستورالعمل هايي نيز درخصوص نحوه نظارت بر ساختمان تدوين شده است .

توزيع ۱۲۵ هزار كيسه زباله
002967.jpg
به گفته مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران ۱۲۵ هزار كيسه زباله به منظور جمع آوري زباله هاي روز ۱۳ فروردين (روز طبيعت) توسط عوامل اين سازمان در ميان مردم توزيع شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر ابوالفضل ابراهيمي با اعلام اين مطلب افزود: هر ساله با اتمام مراسم روز ۱۳ فروردين كارگران خدمات شهري با حجم زيادي از زباله هايي كه شهروندان مي ريزند مواجه مي شوند.به گفته وي اين بار سازمان بازيافت و تبديل مواد در يك حركت نمادين به منظور جلوگيري از ريختن زباله ها و پسماندها در سطح تفرجگاه ها، پارك ها و طبيعت و همچنين ترويج اين فرهنگ در بين شهروندان تهراني، ۱۲۵ هزار كيسه زباله را در روز ۱۳ فروردين ميان شهروندان توزيع كرد.

ارديبهشت ماه امسال
طرح استحصال گاز متان در كهريزك به اجرا درمي آيد
گروه شهري: شهرداري تهران بر آن است تا طرح تفكيك زباله از مبدا، دفع بهداشتي زباله و بازيافت مواد را در كلان شهر تهران به صورت سراسري به اجرا درآورد.
اين طرح هم اكنون در برخي از محله هاي شهري آغاز شده است و طرح تبديل مواد ازجمله تبديل كاغذ باطله و سرشاخه هاي درختان شهر به كاغذ و همچنين تبديل زباله تر به كود نيز در ظرفيت هاي محدودي به اجرا درآمده است. به گفته كارشناسان باتوجه به نقش اساسي شهروندان در موفقيت انجام چنين طرح هايي، لازم است، همزمان با اجراي طرح ها، كار فرهنگ سازي در جامعه شهري نيز انجام گيرد.
شهرداري تهران، برنامه هايي را در قالب فيلم هاي تلويزيوني و همچنين تراكت هاي تبليغاتي و توزيع آگاهي نامه ميان شهروندان آغاز كرده است.
همچنين يكي از برنامه هاي مهم شهرداري تهران، پايان بخشيدن به دفن زباله در كهريزك و استحصال گاز متان در اين منطقه است. درهمين راستا مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران از آغاز مراحل اجرايي استحصال گاز متان از محل دفن زباله هاي منطقه كهريزك از ابتداي ارديبهشت ماه امسال خبرداد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر ابوالفضل ابراهيمي با اعلام اين خبر افزود: كارهاي مطالعاتي اين پروژه به اتمام رسيده و پيمانكار بين المللي نيز انتخاب شده است و در فاز اول كه از اوايل ارديبهشت ماه آغاز مي شود و مدت شش ماه به طول مي انجامد، گمانه زني ها و استخراج آزمايشي گاز انجام خواهد شد.
وي با اشاره به اين كه از مركز كهريزك مي توان بين ۵/۶ تا ۱۰ ميليون تن گاز متان استخراج كرد، اظهار داشت: فاز دو اين پروژه كه استخراج كامل گاز متان است بين ۶ تا ۸ سال به طول مي انجامد.
مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران در ادامه هزينه اجرايي اين پروژه را ۱۲ ميليون دلار برآورد كرد و گفت: اين هزينه توسط بانك جهاني تامين مي شود به نحوي كه به ازاي هر تن گاز ۴ دلار اختصاص مي دهد كه از اين مقدار دو دلار آن صرف استحصال و مابقي براي بهسازي و ساخت فضاي سبز و تفرجگاه در اين محل هزينه خواهد شد.
از سوي ديگر خبرگزاري فارس با ارايه يك گزارش تحليلي درباره معضل جمع آوري و دفع بهداشتي زباله در تهران و ديگر مناطق كشور،خاطر نشان كرده است: حجم فراوان توليد زباله در شهر تهران كه مطابق بررسي هاي انجام شده به ميزان ۰/۹ تا ۵/۱ كيلوگرم به ازاي هر نفر در هر روز برآورد مي شود، مسئله جمع آوري و دفن اصولي زباله را به يك معضل تبديل كرده است.
وجود همين واقعيت كه هر روز هفت هزار تن زباله در تهران توليد و شش هزار تن آن دفن مي شود، باعث آن شده كه كارشناسان بخش پسماندها و بازيافت پسماندها به زباله لقب طلاي كثيف بدهند.

شهري
اقتصادي
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |