يكشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۹ - Apr 10, 2005
ورزش
Front Page

فوتبال ليگ برتر
تقابل ديدني استقلال و فولاد در اهواز
003498.jpg
گروه ورزشي - جهانگير كوثري : پس از موفقيت تيم ملي فوتبال ايران در بازي هاي مقدماتي جام جهاني براي استمرار فوتبال و رسيدن و يا حفظ آمادگي نفرات برتر، ليگ دوباره آغاز مي شود. انگيزه هاي دوجانبه ملي پوشان الف و ب و رقابت براي قرارگرفتن در فهرست تيم هاي ملي بازيكنان را به تلاش بيشتر در ليگ ترغيب مي كند.
به جز چند بازي عقب افتاده براي پاس، پرسپوليس، سپاهان و... به هفته بيست و چهارم مي رويم. سرآمد بازي ها در اهواز بين تيم هاي استقلال تهران و فولاد صدرنشين انجام مي شود. اين بازي از جهات مختلف ديدني است.
براي متوقف كردن فولاد اين بهترين فرصت و شايد آخرين فرصت تيم هاي تعقيب كننده آن باشد، آنهم استقلال تهران كه در خوزستان محبوبيت و علاقمندان بيشتري دارد. سابقه تاريخي حمايت از استقلال كمك مي كند تا فرضيه استقلال رنگ واقعيت بگيرد. تقابل جوانان دو تيم نيز با داشتن چند ملي پوش به نوعي جايگاه خود را دارد. اگر استقلال فولاد را در اهواز شكست دهد، ذوب آهن و پرسپوليس نيز برايش هورا خواهند كشيد. استقلال نيز خود از اين پيروزي مي تواند لباس قهرماني را سفارش دهد.
پرسپوليس هم در تهران بازي زيبا و جانانه اي با صباباتري دارد تا بتواند در كورس قهرماني باقي بماند. پرسپوليس بدون كاظميان و صبا بدون دايي براي كسب سه امتياز به ميدان مي روند. براي پرسپوليس كه با يك بازي كمتر در رده چهارم قرار دارد، كسب هر سه امتياز مي تواند يك پرش بلند باشد. اگر پرسپوليس در سد صباباتري متوقف شود، استقلال اهواز مي تواند در انتظار بازي با ابومسلم خود را به مربع بالاي جدول برساند.
استقلال و ابومسلم به دليل داشتن بيش از سه بازيكن در تيم ب اين هفته بازي نخواهند كرد.
ذوب آهن تيم دوم جدول با همشهري خود ديدار مي كند. سپاهان كه يك پايش در ليگ قهرماني باشگاه هاي آسياست، قصد دارد اين دربي حساس را به سود خود به پايان ببرد، ضمن اينكه ذوب آهن با يك امتياز اختلاف نسبت به فولاد، در انتظار پيروزي استقلال تهران است تا خود با شكست دادن سپاهان به صدر جدول برود. سپاهان در رده سيزدهم شرايط چندان مناسبي ندارد،  اما نقشه هايش را براي آسيا طراحي كرده است.
پاس تهران پس از پيروزي پر گل در مقابل السالميه با روحيه اي عالي در ورزشگاه خود با فجرسپاسي روبه رو مي شود. براي تيمي كه دنيزلي را دارد و السالميه را شكست مي دهد، عبور از سد فجر چندان نبايد مشكل باشد، مگر اينكه فجرسپاسي تصميم ديگري داشته باشد. پاس بدون خداداد يك تيم شده است؟ اين را در بازي با فجر بايد ديد.
ملوان تيم رده هفتم جدول در تهران به مصاف پايين ترين تيم جدول يعني پيكان مي رود. آيا كاظمي قادر است مانع ازرده خارج شدن پيكان شود؟ ملوان را بردن كار ساده اي نيست، اما شايد اين پيكان با انگيزه بتواند به اين مهم دست بزند و به دنبال آن در شش بازي باقيمانده خود امتيازات بقا و حيات را در ليگ برتر جمع آوري كند. ايراندوست نيز براي خود برنامه هايي دارد تا در پايان ليگ كارنامه قابل قبولي به مسوولين ملوان ارايه دهد.
برق در شيراز از شموشك نوشهر پذيرايي مي كند. برق نگران صعود پگاه و پيكان است. آنها با پگاه سه امتياز و با پيكان پنج امتياز فاصله دارند. برق بايد شموشك را ببرد تا سنگيني فضاي ته جدول را فراموش كند. پيوس و شموشك نيز به دنبال سه امتياز ديگرند تا بتوانند به رده دهم برسند.
پگاه، نااميد نيست و بهترين فرصت را اين هفته در كرج به دست آورده است تا با شكست دادن سايپا و شكست برق يك پله خود را بالا بكشد. پگاه پتانسيل لازم دارد، اما هنوز شكل يك تيم را بخود نگرفته است. سايپا تيم رده دهم نيز از اين بازي براي خود سه امتياز كنار گذاشته است، آيا اين اتفاق خواهد افتاد؟ در هفته بيست و چهارم همه چشم ها به اهواز است تا نتيجه برخورد دو تيم مقتدر را در زمين فوتبال تماشا كنند.
وظيفه فريدون اصفهانيان داور اين بازي شايد سخت تر از بازيكنان دو تيم باشد.

افتتاح بازي هاي همبستگي اسلامي
نخستين طلايي ايران از كاراته بود
003501.jpg
مكه مكرمه - محمدرضا منصوريان خبرنگار اعزامي همشهري: در كنار غار حرا در شهر مكه و در حوالي همان مكاني كه محمد مصطفي پيغمبر مسلمانان با انجام رسالتي بزرگ پيام آور دين مبين اسلام شد بيش از ۶ هزار ورزشكار مسلمان از بيش از ۵۰ كشور اسلامي در ورزشگاه فيصل بن عبدالعزيز مكه در مراسم افتتاحيه اولين دوره بازي هاي همبستگي كشورهاي اسلامي شركت كردند و در اين ورزشگاه مدرن رسما با پيام امير مكه اين بازي ها آغاز شد.
از يكي دو روز قبل از شروع اين بازي ها كانال هاي تلويزيوني و روزنامه هاي مختلف عربستان تبليغات وسيع خود در رابطه با اين رقابت ها را آغاز كردند و روزنامه عكاظ يكي از پرتيراژترين روزنامه هاي اين كشور در شماره روز جمعه بيش از ۶ صفحه از مطالب خود را به اين بازي ها اختصاص داد كه در اين ميان چاپ عكس ۴ تن از خبرنگاران و عكاسان ايراني جلب توجه مي كرد.چنين به نظر مي رسد كه هدف اصلي از برپايي چنين رويدادي صرفا انجام مسابقات و مبارزه رودر روي شركت كنندگان در ۱۵ رشته ورزشي نيست، بلكه اهدافي بزرگ تر و مهم تر از انجام آن وجود دارد كه مشخص ترين آن ايجاد همبستگي و اتحاد وسيع ميان ممالك اسلامي است و اين نكته بسيار مهمي است كه از سوي مقامات ارشد سياسي و ورزشي عربستان ميزبان اين بازي ها و ديگر مقامات كشورهاي اسلامي ازجمله كشورمان بارها و بارها بر آن تاكيد شده است.
در مراسم افتتاحيه تماشاگران حاضر در ورزشگاه فيصل بن عبدالعزيز به هنگام ورود ورزشكاران فلسطيني به داخل ميدان با شور و هيجان خاصي آن ها را تشويق كردند و اين شايد مهم ترين و جذاب ترين صحنه اي بود كه توسط دوربين خبرنگاران و عكاسان ورزشي حاضر در اين ورزشگاه ثبت شد.پرچمدار كاروان ورزشي ايران در اولين دوره بازي هاي همبستگي كشورهاي اسلامي عباس صميمي يكي از قهرمانان دو و ميداني كشورمان بود كه به اتفاق قهرمانان اعزامي ايران در رشته هاي شمشيربازي، دووميداني تكواندو در مراسم رژه شركت كردند.بازي هاي همبستگي كشورهاي اسلامي از روز شنبه در ۱۵ رشته ورزشي با حضور ۶ هزار ورزشكار در شهرهاي مكه، مدينه، طائف و جده آغاز شده است.
اولين طلاي ايران
كاروان ورزشي ايران خيلي زود در همان شروع بازي ها ظهر ديروز طلايي شد. محسن اشرفي كاتاروي ايران در رقابت با ۲۳ ورزشكار از كشورهاي ديگر به مدال طلا رسيد. قهرمان مالزي در جاي دوم ايستاد و عنوان مشترك سومي هم به قهرمانان مالزي و مصر تعلق گرفت. كاراته كاهاي ايران براي تصاحب ده مدال طلا رقابت سختي با حريفان دارند. در مسابقات شنا حميدرضا مبرز در ماده ۵۰ متر پروانه به دور نهايي راه يافت. وي در مرحله مقدماتي با ركورد ۲۵ ثانيه و ۹۶ صدم ثانيه در گروه خود چهارم شد.

نبرد بزرگ در سانتياگو برنابئو
003504.jpg
براي رئال مادريد آخرين فرصت است تا شانس قهرماني را از دست ندهد. رئالي ها امشب در نبرد ال كلاسيكو در سانتياگو برنابئو ميزبان تيم بارسلون هستند و در صورت شكست دادن اين تيم به فاصله ۶ امتيازي اين تيم خواهند رسيد.
در حال حاضر بارسلون با ۶۹ امتياز در صدر جدول قرار دارد. بارسلون در اين بازي دكو هافبك پرتغالي خود و كارلوس پويول را در اختيار نخواهد داشت. بارسلون كه در بازي رفت سه بر صفر رئال را در نيوكمپ مغلوب كرده بود اكنون انگيزه فراواني براي تكرار نتيجه دور رفت دارد!تيم رئال مادريد در اين بازي والتر ساموئل را در اختيار ندارد اما زيدان محروميتش خاتمه يافته و ديويد بكهام نيز با رهايي از بند مصدوميت مي تواند در تركيب اصلي نقش مهمي را براي رئال ايفا كند.

يوفا پيش مي رود
رقابت هاي مرحله رفت يك چهارم نهايي جام يوفا روز پنجشنبه برگزار شد و طي آن تيم زسكامسكو موفق شد با ۴ گل اوسر را در مسكو شكست دهد. اين پيروزي قاطع مي تواند زسكا را به نيمه نهايي ببرد. در ساير بازي ها نتايج به گونه اي بود كه تكليف تيم هاي صعودكننده در پرده ابهام قرار دارد.در سنت جيمزپارك نيوكاسل در يك بازي پرانتقاد مقابل اسپورتينگ ليسبون به برتري يك بر صفر رسيد. آلن شيرر تنها گل اين ديدار را به ثمر رساند.در اسپانيا نيز تيم آلكمار هلند شگفتي ساز شد و دو بر يك ويارئال را شكست داد.در اتريش نيز تيم هاي پارما ايتاليا و استراوين به تساوي يك بر يك رسيدند.

زيكو با ژاپن مي ماند
ژاپني ها با وجود شكست  تيم فوتبال كشورشان مقابل ايران همچنان به حمايت از زيكو ادامه مي دهند. آنها خوب مي دانند كه در شرايط سخت بازيها و سه ديدار باقيمانده كشورشان نبايد، تيم را از حالت فعلي خارج كنند. «سابورو كاوابوچي» رئيس فدراسيون فوتبال ژاپن از زيكو خواست به شايعات توجه نكند و مطمئن باشد، فدراسيون محكم و استوار از او حمايت خواهد كرد.
زيكو در نظر دارد قبل از بازيهاي برگشت، دو ديدار با كشورهاي پرو و امارات انجام دهد. اين دو بازي به ترتيب در اول و ششم ارديبهشت ماه انجام خواهد شد.

بوندس ليگا
بايرن مونيخ پيروز شد، شالكه ۳ گل خورد
حسن حيدري: در يك روز خوب براي بايرن مونيخ اين تيم با پيروزي دو بر يك مقابل گلادباخ در صدر جدول باقي ماند. اگرچه در اين بازي اوليچ در دقيقه ۶۵ دروازه كان را باز كرد اما مونيخي ها در دقايق ۶۶ توسط شول و بالاك ۸۴ نتيجه را تغيير دادند تا اين تيم ۵۹ امتيازي شود.زيباترين خبر براي صدرنشين از اشتوتگارت آمد، تيم فوتبال اين شهر موفق شد در يك بازي پرگل سه بر صفر شالكه رقيب بايرن را شكست دهد تا شالكه از حريفش عقب بيفتد. كوراني در اين بازي ستاره بود و هر سه گل تيمش را به ثمر رساند.در ساير بازي هاي روز گذشته هرتابرلين سه بر يك فرايبورگ را مغلوب كرد. لوركوزن در خانه با يك گل برابر دورتموند شكست را پذيرفت. بوخوم با همين نتيجه از سد هانوور گذشت. ماينتز در زمين خود دو بر صفر از ولفسبورگ شكست خورد.هامبورگ نيز در خانه دو بر يك برابر وردربرمن مغلوب شد.كلوزه و كلاسنيج براي وردربرمن در دقايق (۷۰ و ۸۰) و مهدوي كيا در دقيقه (۵۷) براي هامبورگ گلزني كردند.

مقام سيزدهم جهان براي تيم بسكتبال دانش آموزان
گروه ورزشي: تيم بسكتبال دانش آموزان ايران در رقابت هاي جهاني لهستان با كسب عنوان سيزدهم بكار خود خاتمه داد. تيم ايران براي دستيابي به اين عنوان تيم هاي لهستان و انگلستان را مغلوب كرد. تيم ايران در آخرين ديدار خود با نتيجه ۶۳ بر ۴۷ انگليس را شكست داد. درمجموع تيم ايران در ۶ بازي انجام داده خود صاحب سه پيروزي مقابل تيم هاي لوكزامبورگ، انگليس و لهستان شد و در برابر تيم هاي بلژيك، يونان و ايتاليا شكست خورد. تيم هاي يونان و تركيه به بازي نهايي اين دوره از مسابقات راه يافتند. عنوان قبلي تيم ايران در مسابقات جهاني مقام پانزدهم بود.

برنامه هفته بيست وچهارم ليگ برتر ايران (امروز)
* سايپا تهران _ پگاه گيلان (شريعتي كرج)
* پاس تهران _ فجر سپاسي، (دستگردي تهران)
* ذوب آهن اصفهان _ فولاد مباركه سپاهان (فولادشهر)
* پيكان تهران _ ملوان انزلي (ايران خودرو)
* برق شيراز _ شموشك نوشهر (حافظيه)
* فولاد خوزستان _ استقلال تهران (تختي)
ساعت اين شش بازي ۱۷ اعلام شده است
* پيروزي تهران _ صبا باطري، ساعت ۱۹ (آزادي)
همچنين ديدار دو تيم ابومسلم خراسان و استقلال اهواز به دليل داشتن بيش از سه بازيكن در تيم منتخب باشگاه هاي ايران كه در بازي هاي كشورهاي اسلامي در عربستان شركت دارند، به زمان ديگري كه متعاقبا اعلام خواهد شد موكول گرديده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |