يكشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۹ - Apr 10, 2005
حضرت امام رضا(ع): دوست هر كس عقل و دانايي او است، و دشمن هركس جهل و ناداني او.
اصول كافي ۱ / ۱۱
امروز با حافظ
چون گوي چه سرها كه به چوگان تو بازم
گر دست رسد در سر زلفين تو بازم
در دست سر مويي از آن عمر درازم
زلف تو مرا عمر درازست ولي نيست
آتن به پيشواز همايش «حافظ، گوته و سكليانوس» مي رود
همايش حافظ، گوته و سكليانوس به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و با همكاري شوراي گسترش زبان فارسي و انستيتوي گوته دوشنبه ۲۲ فروردين ماه در سالن آمفي تئاتر انستيتوي گوته در آتن برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در آتن رايزن فرهنگي كشورمان گفت: هدف از برگزاري اين همايش ايجاد ارتباط بين استادان ادبيات ايران و يونان و معرفي حافظ به فرهيختگان يوناني است.
محمدرضا دربندي همچنين بررسي تحولات فكري گوته پس از آشنايي با حافظ، تبيين عرفان اسلامي با توجه به گسترش عرفان لاييك در جهان و تاكيد بر فرازماني لسان الغيب را از ديگر اهداف برگزاري اين همايش عنوان كرد.
وي با بيان اين مطلب كه اين همايش با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افتتاح خواهد شد، افزود: معاون وزير آموزش و پرورش و امور مذهب يونان، سفير آلمان در آتن، سفير و رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و رئيس موسسه گوته، سخنرانان بخش افتتاحيه اين همايش مي باشند.
دربندي افزود: سخنرانان علمي اين همايش پيرامون موضوعات، «انسان، در جهان بيني حافظ» ، «چهره اميدوار كننده مذهب» ، «گوته، ادبيات جهاني و آموزه هاي شرق» ، «حافظ و ما، شرق و غربي وجود ندارد» ، «آيا هنوز گوته، الگوي ديالوگ بين شرق و غرب است» و «حافظ، شاعر غزل سراي ايراني» به سخنراني خواهند پرداخت.
وي گفت: تقي پور نامداريان، حافظ شناس معاصر، محمود حدادي مترجم آثار گوته به فارسي، از ايران و دو استاد حافظ شناس از آلمان و دو استاد يوناني، سخنرانان علمي اين همايش هستند.

كنار رودخانه در ۲ جشنواره جهاني
ايسنا: كنار رودخانه ساخته عليرضا اميني به بخش مسابقه دو جشنواره بين المللي سنگاپور و سن فرانسيسكو راه يافت.
فيلم كنار رودخانه پيش از اين، جايزه بهترين فيلم از نگاه فدراسيون جهاني انجمن هاي فيلم در دنيا كه به جايزه «دن كيشوت» معروف است را در سي و نهمين دوره از جشنواره بين المللي كارلووي واري را دريافت كرده بود.«در كنار رودخانه» اين جايزه را به خاطر نگاه انسان دوستانه و شاعرانه كارگردان آن دريافت كرده است.
براساس همين گزارش، داستان اين فيلم در زمان جنگ عراق مي گذرد، دامادي مي خواهد عروسش را از مرز عراق وارد ايران كند كه در اين ميان پاي عروس بر روي مين مي رود. ساير عوامل اين فيلم عبارتند از مدير فيلمبرداري: تورج اصلاني و بازيگران آن بومي  هستند. در كنار رودخانه تاكنون در ۱۵ جشنواره حضور داشته است.

پيش فروش بليت هاي جشنواره تئاتر دانشگاهي
خبرگزاري فارس: پيش فروش بليت هاي هشتمين جشنواره بين المللي تئأتر دانشگاهي ايران ۲۱ فروردين آغاز مي شود.
به گزارش ستاد خبري هشتمين جشنواره بين المللي تئأتر دانشگاهي ايران بليت هاي نمايش هاي اين جشنواره با تخفيف ويژه جهت دانشجويان به فروش مي رسد.علاقه مندان مي توانند از امروز يكشنبه ۲۱ فروردين جهت تهيه بليت اجراهاي اين جشنواره به آدرس خيابان انقلاب- چهار راه ولي عصر- رو به روي مجموعه تئأتر شهر- كوچه شهيد بالاور- دبيرخانه اين جشنواره بين المللي مراجعه نمايند.هشتمين جشنواره بين المللي تئأتر دانشگاهي ايران از ۲۴ فروردين تا ۳ ارديبهشت ماه در سالن هاي مولوي سمندريان، پلاتوي مركزي دانشكده سينما تئأتر، دانشگاه هنر و تالار هنر برگزار مي شود.

۴ تالار نمايش تعطيل شد
خبرگزاري فارس: فروردين و ارديبهشت ماه سال جاري در حالي با اجراي ۹ نمايش دنبال مي شود، كه تالار خانه خورشيد، تالار مولوي، تالار سنگلج و تالار هنر هر يك در اين ماه ها به علت نداشتن مدير و همچنين عدم معرفي گروه هاي تئاتري از سوي مركز هنرهاي نمايشي، هيچ فعاليتي ندارند و به خرداد ماه چشم دوخته اند.
يكي از نمايش هايي كه در روزهاي پاياني ماه اول سال جاري و در تمامي ارديبهشت ماه به اجرا گذاشته مي شود، «غزل كفر» به كارگرداني حسين مسافر آستانه نام دارد، كه تنها نمايشي است كه در تالار وحدت اجرا مي شود، مابقي آثار كه همگي در سالن هاي تئاتر شهر به نمايش گذاشته خواهند شد، به اين شرح هستند: «چشم اندازي از پل» ساخته منيژه محامدي كه در سالن اصلي اجرا خواهد شد، «سانتاكروز» به كارگرداني هما روستا كه به مدت يك ماه در سالن چهارسو به نمايش در مي آيد و «خانم سرگرد باربارا» كه كاري است از مهرداد راياني مخصوص و در سالن قشقايي پذيراي مخاطبان خواهد بود.
نمايش «شما خانمي با مانتوي آبي نديديد؟» كه در جشنواره تئاتر فجر با استقبال تماشاگران روبرو شد و به باور بسياري از منتقدان در صورت رقابتي بودن جشنواره جوايز متعددي را از آن خود مي كرد، از اجراهاي ديگر در سالن هاي تئاتر شهر است كه با كارگرداني رحيم نوروزي در تالار سايه به نمايش گذاشته خواهد شد.
«اپراي رستم و سهراب» هم كه كاري است از بهروز غريب پور، همزمان با جشنواره تئاتر فجر به روي صحنه رفته و همچنان اجراي آن ادامه دارد، به طوري كه در ارديبهشت ماه هم تالار فردوسي همچنان ميزبان اين اپرا خواهد بود.
«عروسي خون، دايره گچي قفقازي» به كارگرداني امير دژاكام، «روياي بسته شده به اسبي كه از...» به كارگرداني آروند دشت آراي و «نقل زنان سنگي» از ديگر نمايش هايي هستند كه به ترتيب در سالن هاي كوچك،  كارگاه نمايش و تالار نو در ارديبهشت ماه به نمايش درمي آيند.

استاد نواب صفا درگذشت
003519.jpg
گروه ادب و هنر: استاد اسماعيل نواب صفا كه بسياري از ايرانيان با ترانه ها و سروده هايش خاطراتي به همراه دارند، جمعه گذشته و به دليل بيماري و كهولت سن درگذشت.
زنده ياد نواب صفا در سال ۱۳۰۳ در اصفهان به دنيا آمد و همكاري خود در زمينه ترانه سرايي را از سال ۱۳۲۶ با راديو آغاز و در سال ۱۳۳۵ به عضويت شوراي نويسندگان راديو درآمد. وي بناگذار برنامه كارواني از شعر و موسيقي بود كه در سال هاي ۳۹ تا ۴۲ از راديو پخش و هواخواهان فراواني داشت. ترانه معروف «آمد نوبهار» از ساخته هاي وي است و آثار و سروده هاي وي را مرحوم بنان نيز خوانده است. گزارش همشهري حاكيست كه پيكر اين استاد پيشكسوت ترانه سرايي در ساعت ۸ صبح ۲۳ فروردين از مقابل بيمارستان ايران مهر تشييع و مجلس ختم آن زنده ياد نيز در ساعت ۱۶ و ۱۵ دقيقه ۲۶ فروردين در مسجد الرضاء (واقع در ميدان نيلوفر) برگزار خواهد شد.

كامران ملكي معاون هماهنگي و طرح و
برنامه خانه سينما شد
ايرنا: طي  حكمي از سوي  «سيد ضياء  هاشمي » مديرعامل  خانه  سينماي  ايران  «كامران  ملكي » به  سمت  معاون  هماهنگي  و طرح  و برنامه  جامعه  اصناف  سينماي  ايران  منصوب  شد.
به  گزارش   خانه  سينماي  ايران  در اين  حكم  با اشاره  به  سوابق  ملكي در شوراي  مركزي  و كانون هاي  تاثيرگذار خانه  سينماي  ايران  ابراز اميدواري  شده ، با تصميم سازي ، برنامه ريزي  عملياتي،  انجام  مطالعات  راهبردي ، كارشناسي اصناف  و انجمن ها و همچنين  تشكيل  كميسيون هاي  مشورتي  (فرهنگي ، اقتصادي ، حقوقي ، آموزشي ، پژوهشي  و اجرايي ) كه  در حيطه  مسوليت هاي  اين  معاونت  است  برنامه ريزي هاي  درست  و اصولي  هر چه  سريعتر محقق  شده  و جنبه  عملي  به  خود بگيرد.

بهارستان
نقل است كه در بغداد دزدي را آويخته بودند. جنيد برفت و پاي او را بوسه داد. او را سئوال كردند،  گفت: «هزار رحمت بر وي باد كه در كار خود مرد بوده است و چنان اين كار را به كمال رسانيده است كه سر در سر آن كرد» .
در ذكر جنيد بغدادي -تذكره الاولياي عطار

پاسخ به پرسش پزشكي
كساني كه از ابتلا به لقوه (پاركينسونز) مي ترسند
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه چه بكنيم تا به لقوه (پاركينسونز) دچار نشويم و او گفته است: وزن خود را كنترل كنيد، نه لاغر شويد و نه چاق. از ابتلا به يبوست بپرهيزيد. از مصرف غذاي داراي پروتئين زياد پرهيز كنيد. ورزش روزانه را ترك نكنيد. ماهيچه ها را براي مدتي طولاني بدون كار باقي نگذاريد. كاري نكنيد كه در گردش خون اختلال ايجاد شود و ماساژ (مشت و مال) بهترين راه حل است. خواب خود را از دست ندهيد. منظماً تحت نظر دكتر آزمايش خون كنيد تا بدنتان كمبود مواد معدني نداشته باشد. عضلات و وضعيت اعصاب شما نيز بايد معاينه منظم شود تا به موقع هرگونه اختلالي برطرف شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
مردي كه ۷۲ سال و ۶ ماه و ۸ روز روزنامه نگاري كرد
«جورج  هالبرت تاكر» روزنامه نگار تاريخ نويس آمريكايي و يكي از آغازگران تاريخ نگاري ژورناليستيك در نيمه قرن گذشته، پريروز در ۹۶ سالگي درگذشت. «تاكر» تا دو هفته پيش (۹۶ سالگي) كار نوشتن را متوقف نكرده بود و ستون او به صورت هفتگي ادامه داشت. قبلاً ده ها سال اين ستون به صورت روزانه انتشار مي يافت. وي پس از اتمام تحصيلات دانشگاهي، هفتاد و دو سال و شش ماه و هشت روز براي روزنامه ها بدون وقفه قلم زده بود كه در تاريخ جهان، نويسندگان انگشت شماري به اين ركورد رسيده اند. تاكر و چند تاريخدان روزنامه نگار ديگر پنجاه و چند سال پيش، از مطالعه تاريخ و ادامه جريان و مسير آن و مشاهده روند رويدادها به اين نتيجه رسيده بودند كه در دنياي امروز هركس علاوه بر خواندن و نوشتن، بايد داراي سواد هاي ديگر (ليترسي) باشد تا در مسير تحولات قرار داشته باشد، بتواند آنها را تفسير و با چشم بازتر هدف ها و برنامه هاي آتي خود را تنظيم كند و ثابت كردند كه بدون برخورداري افراد از «ليترسي تاريخ» انگيزه آنها در مشاركت در دمكراسي و كارهاي ميهني ضعيف خواهد بود و انجام وظايف ملي و تكاليف جهاني را به گردن هم خواهند انداخت كه نمونه اش اين خواهد بود كه بگويند: «به من چه مربوط!» . اين مبتكران تاريخ نويسي ژورناليستيك سپس انديشه خود را به ميان مردم و رسانه ها بردند و آن را پياده كردند. قرار دادن رويدادهاي گذشته در قالب «خبر روز» كه رسانه ها خريدارش باشند و مردم بخوانند و درك كنند در آن زمان كاري به آساني امروز نبود و پدران اين روش تازه مجبور شدند كه با استفاده از سبك خبرنويسي و تفسيرخبري، برايش قاعده و اصول بنويسند به گونه اي كه همانند خبر روز باشد و در همان رديف قرار گيرد. آنان گام ديگري برداشتند و آن رايج ساختن «سابقه نويسي» برخبرها بود تا براي همگان و كساني كه در مورد ماجرا خالي الذهن باشند قابل استفاده باشد. از اين «سابقه نويسي» تقريباً از همان آغاز كار سوءاستفاده بسيار شده كه مي بينيم به جاي سابقه، تفسير مي نويسند و در يك خبر مطلق، اظهار نظر و سياست خاصي را تلقين مي كنند كه عملي مغاير روزنامه نگاري حرفه اي است و اين انحراف از اصول، عمدتاً در گزارش خبرگزاري هاي اصطلاحاً فراگير (جهاني) ديده مي شود كه رسانه ها به علت نداشتن خبرنگار در همه جا، وسيعاً از آنها نقل مي كنند. تقويم تاريخ و تفسير رويدادها از ديدگاه تاريخ و ذكر سوابق گذشته و يافتن وجود مشابهت ها و تضادها كه امروزه در رسانه ها مشاهده مي شود نتيجه ابتكار جورج تاكر و همفكرانش است كه نمونه اش «برگي از تاريخ» است كه در همين صفحه مي خوانيد.
مسئله مهاجرت موضوع اصلي بحث رسانه هاي آمريكا شده است
«مهاجرت» موضوعي است كه در چند روز اخير مورد بحث رسانه هاي آمريكاست، زيرا قرارست كه بزودي تردد ميان آمريكا و كانادا نيز با مشاهده و بازديد دقيق گذرنامه و مهر زدن آن صورت گيرد. درحال حاضر در مورد اتباع دو كشور، ارائه گواهينامه رانندگي كافيست. همچنين قرار است براي پاييدن مرزهاي ايالات متحده با مكزيك، علاوه بر مأموران دولت و استفاده از دستگاه هاي الكترونيك، از مردم داوطلب استفاده شود و اين داوطلبان از ميان كساني انتخاب مي شوند كه اعتراض به مهاجرت غير قانوني به آمريكا دارند و نمي خواهند كه جمعيت اين كشور از سيصد ميليون تجاوز كند. در حال حاضر هم شصت تا هشتاد ميليون تن از ساكنان آمريكا در كشورهاي ديگر متولد شده اند. روي كار آمدن محافظه كاران تندرو موضوع محدود كردن مهاجرت را به ميان آورده است و تأكيد مي كنند پروانه اقامت دائم (كارت سبز) بايد در دست كساني باشد كه بخواهند بيشتر ايام سال را در آمريكا به سر برند و پس از احراز شرايط تابعيت، تبعه آمريكا شوند و كارت سبز يك ويزاي ورودي دائمي نيست كه بتوان با آن هر سال چند روز به آمريكا آمد و سپس بازگشت. دارنده آن بايد در آمريكا كار كند و ماليات بدهد. اصرار بر تبعه شدن كارت سبزي ها عمدتاً به اين جهت است كه يك تبعه تازه بايد به تعهداتي كه در دادگاه و با قيد سوگند در برابر قاضي مي سپارد و با حضور مأمور دولت زير آنها را امضاء مي كند وفادار بماند كه نقض چنين تعهداتي مجازات سنگين دارد. برخي از تعهدات كه بدون سوگند به رعايت آنها تبعه شدن امكان پذير نيست از اين قرارند: حمايت از قانون اساسي و شكل نظام حكومتي آمريكا، حمل اسلحه و جنگ در راه آمريكا در صورت احضار شدن و طبق دستور، انجام امور غير نظامي براي دولت و نيروهاي مسلح آمريكا (مثلاً جمع آوري اطلاعات و خدمات تبليغاتي و...) در موارد لازم و طبق ضوابط (دستور)، انجام كارهايي كه از نظر دولت خدمات ملي محسوب مي شوند و در جهت منافع آمريكا هستند و...با توجه به اين مراتب، اتباع تازه آمريكا آزادي كارت سبزي ها براي انجام هركاري را ندارند و دستشان مخصوصاً در امور سياسي باز نيست.

برگي از تاريخ
كنستانتين حاضر به ادامه جنگ با ايران نشد
جهان در روز دهم آوريل (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۷۴۴ ميلادي «به آفريد» در زوزن خراسان پرچم مبارزات ميهني را بلند كرد. پيروان او را سبز جامگان ناميده اند. در سال ۱۸۲۶ تزار وقت روسيه به دولت عثماني در مورد سرزمين هاي اسلاونشين منطقه دانوب از جمله صربستان التيماتوم داد و از اين دولت خواست كه از اين مناطق خارج شود و بيش از اين متعرض اسلاوها نباشد. روسيه به خاطر صربستان سه بار با عثماني جنگيد، به حمايت از صرب ها وارد جنگ جهاني اول شد و در جريان جنگ جهاني دوم آلمان ها را از صربستان بيرون راند، اما در دهه ۱۹۹۰ به دليل ضعف رهبري موفق نشد از حمله نظامي ناتو به صربستان جلوگيري كند. روس ها و صرب ها هم نژاد هستند. در سال ۱۹۱۹ اميليانو زاپاتا انقلابي معروف مكزيك در ۳۹ سالگي در دامي كه براي قتل او طراحي كرده بودند افتاد و كشته شد. در سال ۱۳۱۲ هجري مصطفي قريب روزنامه نگار معاصر در تهران به دنيا آمد. او ده ها سال سردبير كل اخبار بين الملل خبرگزاري پارس و نخستين سردبير اخبار خارجي تلويزيون دولتي ايران بود و در سمت سردبيري مجله بانك مركزي ايران خود را بازنشسته كرد. راه اندازي بخش اخبار انگليسي خبرگزاري پارس(ايرنا) و به كارگيري تكنولوژي تازه دراين خبرگزاري از ابتكارات قريب است. او بود كه براي نخستين بار كار فرستادن اخبار ايران به زبان انگليسي را از طريق خبرگزاري پارس آغاز كرد و با كرايه كردن وقت از يونايتدپرس اينترنشنال آنها را به سراسر جهان مي فرستاد. آموزش و تربيت خبر نويس براي خبرگزاري و راديو- تلويزيون ملي، يكي ديگر از كارهاي قريب بود. در سال ۱۳۴۴ (۱۰ آوريل ۱۹۶۵) سرباز وظيفه رضا شمس آبادي در كاخ مرمر به سوي شاه كه رهسپار دفتر كار خود بود آتش گشود. گلوله ها به شاه اصابت نكرد ولي دو درجه دار گارد و ضارب كشته شدند. در سال ۱۳۵۰ هجري هنگامي كه سرلشكر فرسيو رئيس وقت دستگاه قضايي ارتش از خانه اش در قلهك عازم محل كار خود بود هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد. سه روز پيش از ترور فرسيو، در نزديكي همين محل به سوي پاسدار ورودي كلانتري پليس قلهك تيراندازي مرگ آور شده بود. در سال ۱۳۵۸ امير عباس هويدا در پايان دومين جلسه محاكمه در دادگاه انقلاب به اعدام محكوم شد و حكم، دقايقي بعد در محوطه زندان قصر در باره او به اجرا درآمد. در سال ۱۹۹۳ «كريس هاني» رهبر وقت حزب كمونيست فدراسيون آفريقاي جنوبي در ۵۰ سالگي در يوهانسبورگ به دست يك آواره (پناهنده) ضدكمونيست لهستاني كشته شد و قاتل بعداً اعتراف كرد كه افراطيون سفيدپوست او را براي ارتكاب اين قتل اجير كرده بودند.
و اينك برگ امروز: كنستانتين امپراتور روم دهم آوريل سال ۳۳۶ ميلادي به بهانه شركت در مراسم سي امين سال حكومت خود آتش بس دوهفته اي با ارتش ايران را كه ۲۲ روز طول كشيده بود به صورت نامحدود تمديد كرد و بعداً از ادامه جنگ چشم پوشيد و جنگ دو امپراتوري كه سال بعد از سر گرفته شد و ۲۶ سال متناوباً طول كشيد بدون اخذ نتيجه پايان يافت. فرماندهي ارتش ايران يك روز مانده به نوروز به احترام ايام عيد ملي، دو هفته آتش بس داده بود و كنستانتين كه واحدهايش به دليل تلفات سنگين نياز به تجديد سازمان داشتند با اين آتش بس موافقت كرده بود كه پس از آن، محاربه تا كنستانتين زنده بود تجديد نشد. كنستانتين ۲۲ ماه مه ۳۳۷ در قسطنطنيه در گذشت و جنگ هاي شاپور دوم (ذوالاكتاف) با كنستانتين دوم جانشين او از همين سال آغاز شد. تا سال ۳۳۶ دو ابر قدرت وقت در رعايت پيمان صلح منعقده در سال ۲۹۷ كوشش داشتند كه نرسي شاه ايران و ديوكلسين (ديوكلتيان) امپراتور روم آن را امضاء كرده بودند و در آن مدت جز دو سه برخورد محدود ازجمله نبرد سال ،۳۲۶ جنگ چشمگيري صورت نگرفته بود.
www.iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده

روستا در تالار چهار سو
نمايش «سانتاكروز» به كارگرداني «هما روستا» از اواسط هفته در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه مي رود. به گزارش ايلنا، اين اثر نمايشي كه نويسندگي آن به عهده «ماكس فريش» بوده و «هما روستا» آن را به فارسي ترجمه و كارگرداني كرده است در بيست و سومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، در جلسه نمايشنامه خواني اجرا شده بود و قرار است به زودي در تالار چهارسو اجرا شود. «ميكائيل شهرستاني» ، «سيما تيرانداز» ، «بهرام ابراهيمي» ، «آرش آبسالان» ، «فرهاد شريفي» و گروهي از دانشجويان تئاتر به عنوان بازيگر در اين نمايش ۹۰ دقيقه اي حضور دارند.

«سردبير فصلنامه شعر» عضو شوراي شعر
سازمان صدا و سيما شد
مهر: مصطفي محدثي خراساني - سردبير فصلنامه شعر، وابسته به حوزه هنري عضو شوراي شعر سازمان صدا و سيما شد. سردبير فصلنامه شعر از اعضايي است كه در دوره مديريت جديد شوراي شعر سازمان صدا و سيما مشغول به كار شده است، پيشتر مديريت شوراي شعر صدا و سيما برعهده علي معلم دامغاني بود و پس از وي، محمد حسين صوفي اين سمت را عهده دار شده و ساعد باقري به عنوان مشاور وي مشغول به كارگرديده است.
مسئوليت شوراي ياد شده، تهيه و تصويب شعرها و ترانه هاي مناسب و ارجاع آن به آهنگسازان صدا و سيماست، غالبا سرودها و ترانه هايي كه از راديو و تلويزيون پخش مي شود، در ابتدا به تصويب شوراي شعر اين سازمان مي رسد.

تأثير متقابل ادبيات و سينما در خانه كتاب بررسي مي شود
تأثير متقابل ادبيات و سينما عنوان پنجاه و دومين نشست كتاب ماه كودك و نوجوان است كه با حضور «وحيد نيك خواه آزاد» امروز يكشنبه در خانه كتاب برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند براي شركت در نشست مذكور ساعت ۱۵ به سالن اجتماعات خانه كتاب واقع در خيابان انقلاب بين فلسطين و صباي جنوبي ساختمان شماره ۱۱۷۸ مراجعه كنند.

ترجمه دو كتاب از جري اسپينلي منتشر شد
«خرس جنگي» و «كفتر كش»
گروه ادب و هنر: «خروس جنگي» و «كفتر كش» دو رمان تازه اي هستند كه با ترجمه پروين علي پور و مژگان كلهر از سوي انتشارات افق به بازار كتاب عرضه شده اند.
اين دو كتاب كه براي رده سني نوجوانان نوشته شده اند، در سالهاي دهه نود كتاب برگزيده انجمن كتابخانه هاي آمريكا شده بود.
«خروس جنگي» داستان فوتباليست جنجالي كلاس هفتم است كه از وقتي توانست راه برود هر چيزي را از سر راهش برداشته است.«كفتر كش» نيز داستاني جذاب و طنزآميز دارد. نويسنده اين دو رمان جري اسپينلي است كه داستانهايش سرشار از طنز و دلتنگي اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
گل هاي بنفشه
بيشتر وقتها كه به گلهاي بنفشه توي ايوان نگاه مي كنم صداي گفتگو و خنده گل ها را مي شنوم.
اما بعضي روزها صداي حرف و خنده شان نمي آيد، آن وقت آب پاش را پر مي كنم و برگها و گلبرگهايشان را كه از دوده و خاك پوشيده شده اند، مي شويم؛
دوباره ايوان پر از صداي شادي و خنده مي شود....
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
سرقت گوريل
واشنگتن: يك گوريل پلاستيكي كه ۳/۱۰ متر ارتفاع داشت از يك مركز خريد در آمريكا به سرقت رفت. مسئولان اين مركز خريد، گوريل پلاستيكي را كه در واقع، يك بادكنك بود هر روز باد مي كردند و از سقف اين مكان مي آويختند.اما دو شب پيش، سارقان اين گوريل را به سرقت بردند. اين گوريل به حدي بزرگ بود كه براي باد كردن آن با دستگاه، حداقل به ۱۰ دقيقه زمان نياز بود.به هر حال هر فردي كه موفق به يافتن اين گوريل شود، ۵۰۰ دلار پاداش نقدي دريافت خواهد كرد.
دكتر رواني
نيوجرسي: يك دانشجوي دوره دكتراي رياضي دانشگاه پرينستون آمريكا به جرم كوتاه كردن موي دانشجويان دختر از خوابگاه دانشگاه اخراج شد.اين دانشجوي ۲۸ ساله در اتوبوس هاي خوابگاه بدون اينكه دانشجويان دختر متوجه بشوند به كوتاه كردن موهاي آنان با قيچي مي پرداخت كه سرانجام در دام مأموران امنيتي گرفتار شد.
او به دليل ابتلا به بيماري رواني در كلينيك روانپزشكي بستري شده است.
انجام ۴۸ دقيقه محاسبه در مغز
پاريس: يك دانشجوي ۲۴ ساله در فرانسه موفق شد ريشه سيزدهم يك عدد ۲۰۰ رقمي را بدون ماشين حساب محاسبه كند.وي كه دانشجوي فوق ليسانس رشته كامپيوتر است طي ۴۸ دقيقه و ۵۱ ثانيه موفق به كسب نتيجه اين محاسبه كه يك عدد ۱۶ رقمي بود، شد.جالب اين كه در جريان اين محاسبه او از كامپيوتر، ماشين حساب، كاغذ و حتي مداد استفاده نكرد و تمام محاسبات را در مغز خود انجام داد.چند ماه پيش اين دانشجو موفق شده بود تنها طي ۶/۳ ثانيه، ريشه سيزدهم يك عدد ۱۰۰ رقمي را بيابد.
ربات پليس
توكيو: يك ربات پليس در شهر فوكواوكا ژاپن، حفاظت از جان مردم را برعهده گرفت. اين ربات كه ۱۵۷ سانتي متر طول و ۱۰۰ كيلوگرم وزن دارد با كمك يك باتري به گشت زني در شهر مي پردازد.او همچنين به توزيع جزوه هاي آموزش ترافيك در ميان رانندگان مي پردازد. در واقع وي اولين ربات پليس كشور ژاپن به شمار مي آيد.
هنرپيشه جنجالي
لندن: گريس جونز، بازيگر سرشناسي كه اهل كشور جامائيكا ست اما در آمريكا سكونت دارد، از يك قطار اروپايي بيرون انداخته شد.
اين هنرپيشه زن ۵۶ ساله كه قصد سفر از پاريس به لندن را داشت، يك بليت عادي خريداري كرد اما پس از ورود به قطار در قسمت درجه يك نشست به همين دليل رئيس قطار كه او نيز يك خانم بود از جونز خواست يا مابه التفاوت بليت خود را بپردازد يا از قسمت درجه يك قطار خارج شود.اما جونز پاسخ داد: نه پولي پرداخت خواهم كرد و نه جاي خود را تغيير مي دهم.به همين دليل ميان وي و رئيس قطار درگيري فيزيكي به وجود آمد و در ايستگاه بعدي، پليس حمل و نقل انگليس او را از قطار اخراج كرد.
رانندگان خشن
ليما: افرادي كه قصد دارند در شهر ليما در پرو سوار بر تاكسي يا اتوبوس شوند بايد بسيار شجاع باشند. نظرسنجي اخير يكي از دانشگاه هاي اين كشور نشان مي دهد، در حدود ۴۰ درصد از رانندگان تاكسي و اتوبوس در اين شهر با مشكلات روحي و رواني مواجه هستند و به همين دليل برخوردي خشن با مسافران دارند. همچنين اغلب اين رانندگان مشكل دار پس از زيرگرفتن عابران پياده احساس گناه نمي كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳ و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۹ و ۵۲ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۱۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۹ دقيقه

گل و گياه
گل تاج خروس دم گربه اي
003516.jpg
نام علمي:Amaranthus caudatus
خانواده:AMARANTHACEAE
گياه يكساله با برگهاي تخم مرغي به رنگ سبز روشن كه سنبله هاي آويخته و بلند گلهاي قرمز رنگ آن با طولي حدود ۴۵ سانتيمتر در تابستان و پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۲/۱ متر و گستردگي آن به ۴۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك غني از مواد آلي و يا حاصلخيز و داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر بهار در هواي آزاد امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |