در سال 1346 ايرانيان سوار پيكان شدند و تاريخ 35 ساله آن آغاز شد
آرو يعني تير، خدنگ، پيكان
سرمايه كارخانه ايران ناسيونال در آغاز 40 ميليون بود كه بعد از 7 سال سرمايه اين شركت به 579125000 دلا ر رسيد
|
|
پيكان اگرچه بعد از گذشت 35 سال به معتبرترين خودرو جهان تبديل نشد، اما خيلي زود به ذائقه ما ايرانيان نشست و به خودرو ملي تبديل شد و هنوز هم بعد از گذشت 35 سال از تولد آن، براي خداحافظي انگار آماده نيستيم.
ماني راد
وقتي خسته از راه سفر، اندوهگين و با اندكي هيجان در ميان دوستان و نزديكانش حاضر شد، همه منتظر بودند تا او از كارخانه هاي بزرگ و مشهور آن روز نام ببرد و اعلا م كند كه قصد همكاري با فيات يا في يستا يا ولوو و حتي بنز را دارد و آمده است تا با آنان وارد صحبت شود. اما در كمال حيرت و شگفتي همه ديدند كه او نامي مهجور بر زبان آورده و خبر از همكاري با شركتي ورشكسته را داد. من مي خواهم اتومبيل آرو از محصولا ت كارخانه اتومبيل سازي روتس انگلستان را به ايران بياورم.
هيچ كس تاب نياورد. صدايي كه انگار او هم خستگي سفر را در خود داشت از ميان جمعيت برخاست. مگر خودت نگفتي روتس يك كارخانه ورشكسته است؟ پس انتخاب آن معنايي ندارد ! دوباه او سر در گريبان فرو برد و با صدايي كه انگار زمزمه اي خفيف باشد و به گوش كسي نرسد گفت: انسان در زندگي هميشه مختار نيست هر كاري را كه مي خواهد انجام دهد. ناگهان برقي در چشم هايش دويد و در حالي كه افق روشني پيش رويش ظاهر شده باشد، صدايش قوت گرفت و خنده اي بر صورتش سايه انداخت و جمله اي ديگر به گوش حاضران نشست. به زودي خواهيد ديد كه من اين مدل ورشكسته را به يكي از معتبرترين اتومبيل هاي جهان تبديل مي كنم.
اين شروع زندگي پيكان است. خودرويي كه اگرچه بعد از گذشت 35 سال به معتبرترين خودرو جهان تبديل نشد، اما خيلي زود به ذائقه ما ايرانيان نشست و به خودرو ملي تبديل شد و هنوز هم بعد از گذشت 35 سال از تولد آن، براي خداحافظي انگار آماده نيستيم و نمي توانيم اين اتومبيل بومي شده را از ذهن و خاطرمان پاك كنيم و به تاريخ بسپاريمش. اين گزارش و ساير نوشته هاي امروز، نوعي وداع طولا ني با اين وسيله نقليه ايراني شده است و انگار هنوز دلمان نمي خواهد تا اين محصول را از زندگيمان خارج كنيم.
تاريخچه و تاسيس كارخانه
در پائيز سال 1346 حسين دانشور از مقامات دربار رژيم شاهنشاهي، از خبرنگاران دعوت كرد تا در مجموعه ايران ناسيونال در جاده كرج به تماشاي اولين اتومبيل ساخت ايران بروند.
او در حاليكه خودرو پيكان را به همه نشان مي داد اعلا م كرد كه به زودي كارگران اين كارخانه بهترين اتومبيل ها را سوار خواهند شد. اگرچه اتومبيل پيكان و حتي نمونه بعدي آن كه در همان سال به بازار آمد، در آن زمان و در ميان انبوهي از اتومبيل هاي وارداتي از آمريكا و اروپا بهترين نبود، اما خيلي زود توانست در ميان ايرانيان جا باز كند و به اتومبيل طبقه متوسط جامعه تبديل شود.
كارخانه ايران ناسيونال در آغاز سال 46 افتتاح شد. اين كارخانه، با حضور مقامات كشوري فعاليت خود را آغاز كرد. احمد خيامي، موسس و سهامدار بزرگ كارخانه با گزارشي مربوط به توليد پيكان و برنامه آينده، تنها كسي بود كه روزهاي شكوهمند آينده را شايد به وضوح مي ديد. او در گزارش خود اعلا م كرده بود كه كارخانه ايران ناسيونال با سرمايه اي معادل 40 ميليون تومان شامل زمين و اعتبار بانكي و ماشين آلا ت نو و كهنه تاسيس شده است.
در روزهاي آغازين كارخانه ايران ناسيونال، با توليد روزانه 10 دستگاه اتومبيل سواري و 7 دستگاه اتوبوس و كاميون كار خود را شروع كرد. شايد هيچ كس تصور نمي كرد كه اين كارخانه در برابر توليد فراوان رقباي خارجي دوام آورد و در حالي كه توليد سالا نه خودروسازان اروپايي و آمريكايي به چند ميليون مي رسد، اين محصول نوپا كه اتفاقا، از محصولا ت يك شركت ورشكسته در انگلستان است بتواند در ميان ايرانيان جا باز كند و روزهاي شكوفايي را آغاز كند، اما اينگونه شد. پيكان خيلي زودتر از آنچه تصور مي شد، به ميان مردم آمد و شد خودرو محبوب آنها. اين در حالي بود كه شركت هاي خارجي با صدور آخرين مدل از توليداتشان سعي در جذب بازار داشتند، اما انگار اتفاقي نيفتاده است. مردم ايران سوار پيكان شدند و تاريخ اين خودرو آغاز شد. درست 7 سال بعد اين كارخانه در گزارشي با اعلا م سرمايه خود شگفتي همگان را برانگيخت. در سال 1353 كارخانه طي گزارشي از وضع كار و سرمايه اعلا م كرد كه سرمايه اش به 579 ميليون و 125 هزار دلا ر رسيده.
شايد اين اندازه توجه مردم به اين خودرو اعجاب انگيز باشد، اما گويا ماجرا همان بود كه احمد خيامي بعد از سفر پر ماجرايش به كشورهاي غربي گفت.
از لنگي كوچك تا بزرگترين كارخانه كشور
در سال 1303 كودكي در خانواده سيد ابوالقاسم خيامي، مرد روحاني مشهدي به دنيا آمد و نامش را احمد گذاشتند. هيچ كس نمي توانست تصور كند كه اين كودك از خانواده اي متوسط روزگاري پايه گذار صنعتي شود كه امروز در كشور اعتبار و نام فراوان يافته. احمد در روزگار كودكي، خيلي زود علا قه و اشتياقش را به صنعت و خودرو نشان داد. او در ضمن تحصيل به كار پرداخت و از جمله مشاغلي كه در سنين نوجواني پشت سر گذاشت، پاك كردن و شستن ماشين بود. او لنگي كوچك با خود به همراه داشت و اشتياق فعاليت و كار در او با شستن اتومبيل بروز داده مي شد. اگر چه مختصر درآمدش صرف مخارج زندگي شان مي شد، اما او هيچ گاه از پا ننشست. احمد خيلي زود توانست مدارج رشد را بپيمايد. او با تهيه تعدادي آچار و لوازم تعمير اتومبيل، در كوچه و خيابان هاي مشهد به تعمير اتومبيل روي آورد. پس از چندي توانست كارگاهي براي خود تهيه كند و در آنجا به همراه برادر كوچكترش محمود به كار بپردازد، اما فكري كه در ذهن او وجود داشت، نمي توانست در جايي مثل مشهد به بار بنشيند. او خيلي زود راهي تهران شد و روابط بسياري با تجار معتبر فراهم كرد. احمد، در تهران متوجه شد كه بسياري از شركت ها با توليد دستي بدنه اتوبوس ها، آن را مونتاژ مي كنند. او با برادران كاشانچي كه مونتاژ خودرو فيات را در اختيار داشتند روابط نزديكي به وجود آورد. از سوي ديگر از طريق فروش قطعات يدكي بازار خوبي براي خود فراهم كرد. پس از چندي خيامي توانست مغازه هاي اطراف خيابان اكباتان را بخرد و فروشگاهش را گسترش بدهد. بعدها اين فروشگاه به نام پي .ل. پي به صورت يكي از بزرگترين فروشگاه هاي قطعات يدكي اتومبيل در ايران درآمد.او در طي اين مدت همانند بسياري از تازه به دوران رسيده هاتوانست با پول خرج كردن و دادن هدايا و شركت در همايش ها كم كم با درباريان و دولتمردان اواخر دهه 30 و اوايل دهه 40 آشنا شود و به اين ترتيب ثروت و رابطه همراه با هوش و شناسايي موقعيت، به تدريج او را به آرزوي ديرينه اش يعني تاسيس يك كارخانه توليد اتومبيل نزديك كرد. با گسترش فعاليت، او قطعه زميني در جاده كرج به قيمت متري يك تومان خريد و سالن بزرگي در آنجا ساخت و وسايل كار ساخت اتاق اتوبوس را در آنجا نصب كرد.
احمد با ايجاد ابتكارات ويژه خيلي زود توانست رقبايش را كنار زده و سكاندار اين حرفه باشد. پس از آن نوبت اجراي رويايش رسيد. دولت هويدا و دربار شاه كه آرزوي داشتن صنعت خودرو در ايران و فخر فروختن با مونتاژ خودرو سواري را داشتند وي را تشويق كردند و بانك ها را وادار نمودند تا وام هاي زياد و كم بهره به اوبدهند.
خيامي با سفر به كشورهاي اروپايي و بازديد از كارخانه هاي اتومبيل سازي معروف آن روز، مانند: فولكس واگن و بنز آلمان، پژو، سيتروئن و رنوي فرانسه، فيات و في يستا ايتاليا و ساپ و ولوو سوئد و روتس و جاگوار انگليس، تصميم به توليد يكي از محصولا ت آن شركت ها گرفت. اگرچه نظر واقعي او بر توليد بنز يا پژو يا ولوو بود، اما او تصميم گرفت محصول كمپاني روتس را كه مشكلات مالي بسيار داشت و آرو و اونجر( هيلمن) توليد مي كرد را به ايران بياورد. تجربيات زيادش در اين سفر منجر به راه اندازي خط مونتاژ پيكان در ايران شد. او باخريد موتور و گيرباكس و ساير قطعات شاسي اتومبيل از اين كمپاني آنها را از ورشكستگي نجات داد و شاه و دولت و خود را دلخوش به ساخت اتاق ايراني با موتور انگليسي نمود. نامگذاري اين خودرو هم به اين جهت بود كه او از كمپاني روتس انگلستان مدل آرو را انتخاب كرده و آرو به زبان فارسي به معني تير ، خدنگ يا پيكان بود كه او نام پيكان را بر اين محصول گذاشت.
تاسيس كارخانه
اولين كار احمد خيامي بعد از انتخاب اتومبيل انگليسي آرو براي مونتاژ تاسيس يك شركت بود. او شركت ايران ناسيونال را در همان اراضي جاده كرج تاسيس و در كنار مونتاژ اتوبوس، شروع به مونتاژ و در نهايت توليد پيكان كرد. از جمله سهامداران شركت او حاج علي اكبر خيامي، محمود خيامي، احمد خيامي، مرضيه خيامي و زهرا سيدي رشتي بودند. اگرچه در روزهاي اول تعداد توليدات اين كارخانه 17 دستگاه سواري و اتوبوس بود اما خيلي زود اين كارخانه گسترش و آمار روزانه آن افزايش يافت. در سال 1376 يعني 30 سال بعد ميزان توليد اين كارخانه به 111/111 دستگاه خودرو سواري رسيد. ميزان سرمايه اين شركت در سال 1381، به بيش از 240/468/750/000 تومان رسيد و هم اكنون اين كارخانه با نام ايران خودرو يكي از بزرگترين شركت هاي توليد كننده اتومبيل در ايران و بيستمين توليدكننده اتومبيل در جهان است. اين شركت هم اكنون علا وه بر توليد پيكان كه متوقف شده خودروهايي چون پژو 405 و RD و پارس و 206 را توليد مي كند.
|