پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۰
به دنبال نقطه پايان مصرف بي رويه سوخت
قطعات گمشده پازل در حمل و نقل عمومي
001179.jpg
عكس:عطاالله طاهركناره
اتوبوس هاي شهري كشور 6/1 درصد بيشتر از اتوبوس هاي شهري ساير كشورها مسافر جابه جا مي كند
حمل و نقل نامناسب شهري، استفاده از ماشين هاي تك سرنشين، كمبودها و كاستي ها در بخش حمل و نقل و نواقص فني ماشين هاي فرسوده كه افزايش مصرف سوخت را به دنبال دارند، قطعه گمشده پازلي هستند كه مبحث مصرف سوخت و انرژي را در كشور تشكيل مي دهند.
بهبود حمل و نقل، اولين گام
وضعيت نامناسب حمل و نقل شهري و روستايي از مهمترين عوامل افزايش مصرف سوخت در ايران است. بسياري از جاده ها و خيابان هاي ايران فاقد استانداردهاي لازم هستند و وضعيت نامناسب آسفالت خيابان ها و معابر نيز موجب تشديد اين مشكل شده است.
هميشه شنيده بوديم كه استفاده از حمل و نقل عمومي چه در شهري و چه بين شهري تاثير خوبي در كاهش مصرف سوخت دارد، در حالي كه رسيدن به اين هدف نيازمند برنامه ريزي هاي ويژه اي است.
۳۰ ميليارد تومان اعتبار براي كاهش مصرف سوخت در حمل و نقل شهري و روستايي اختصاص يافته است تا يكي از گام هاي مناسب براي بهينه سازي مصرف سوخت در كشور برداشته شود. به موجب آئين نامه مصوب هيات وزيران، شركت ملي نفت موظف شده از محل منابع داخلي خود 30 ميليارد تومان به وزارت كشور و وزارت راه و ترابري پرداخت كند تا وضعيت حمل و نقل شهري و روستايي در سطح ملي بهبود يابد.
اين اعتبار بايد طبق مفاد موافقتنامه اي كه با سازمان مديريت و برنامه ريزي مبادله خواهد شد، هزينه شود تا اعتبارات لازم براي به انجام رسيدن اين هدف انجام شود. هرچند هنوز اولويت هاي وزارت كشور و وزارت راه و ترابري براي رفع مشكل معابر مشخص نشده، اما پيش بيني مي شود مكانيزم پرداخت اعتبارات در اين بخش از ابتداي خردادماه آغاز شود.
در عين حال آموزش رانندگي براي رانندگي بهتر نيز نقش زيادي در كاهش مصرف سوخت دارد، به طوري كه طبق آمارهاي به دست آمده اين نوع آموزش، مصرف سوخت خودرو را 10 تا 15 درصد كاهش مي دهد.
طبق تحقيقات انجام شده توسط مركز انرژي و حمل و نقل آمريكا، رانندگي نرم و جلوگيري از شتابگيري و ترمزهاي مكرر در طول حركت خودرو مصرف سوخت خودرو را كاهش مي دهد. بر اساس اين گزارش، آموزش رانندگي براي رعايت مسائلي از قبيل كاهش مصرف سوخت با تعويض زودتر دنده ها، انتخاب مسيرهايي با سراشيبي بيشتر و فشار آرام پدال گاز براي رسيدن به شتاب لازم در سربالايي ها، مصرف سوخت خودرو را 10 تا 15 درصد كاهش مي دهد. به گفته مسئولان اين تحقيق، خاموش كردن خودرو در توقف هاي طولاني و پيش بيني زمان تعويض چراغ راهنمايي و تنظيم سرعت براي رسيدن به چراغ سبز نيز مي تواند به مقدار قابل توجهي مصرف سوخت را كاهش دهد.
واگن هاي جديد مترو
زماني كه مترو در تهران راه اندازي شد، همه به اين فكر كردند كه كمي از فشارهاي ترافيك كم مي شود. تاثير رواني كه سرعت نسبتا بالا و زمانبندي شده مترو در كنار ويژگي هاي ديگر دارد نسبت به كاستي ها و نواقص آن تاثير بيشتري در مردم گذاشته است. به هر حال يكي از نواقص مترو، كمبود واگن بود كه جوابگوي هجوم جمعيتي كه به سمت مترو مي آمدند، نبود.
استفاده از مترو و افزايش واگن هاي آن مي تواند علاوه بر حل مشكلات ترافيك، نقش فرعي در كاهش مصرف سوخت داشته باشد. به هر حال مسئولان مترو گفته اند طي دو سال آينده 300 واگن جديد به مجموعه واگن هاي در حال حركت مترو افزوده مي شود.
بررسي هاي صورت گرفته در شركت راه آهن شهري تهران و حومه نشان مي دهد در صورت افزايش تعداد واگن هاي فعال، فاصله ورود قطار به ايستگاه 3 دقيقه برسد.
در حال حاضر به طور متوسط قطارهاي مترو در ساعت پيك هر 5 دقيقه يكبار به ايستگاه وارد مي شوند. فاصله ورود قطارهاي كرج نيز از نيم ساعت به يك ربع در ساعت هاي پيك كاهش پيدا كرده است.
گشايش اعتبار اسنادي خريد 300 واگن توسط شركت مترو تهران صوت گرفته و قرار است 150 واگن از خارج كشور وارد شده و 150 دستگاه واگن نيز در داخل ساخته شود. اين واگن ها تا 2 سال آينده وارد شبكه حمل و نقل مترو خواهند شد و فاصله رسيدن قطارها به ايستگاه را كاهش خواهند داد.
به طور متوسط روزانه 800 هزار سفر با استفاده از خطوط مترو صورت مي گيرد. مترو تهران در حال حاضر 33 ايستگاه فعال دارد كه تعداد اين ايستگاه ها تا پايان برنامه توسعه مترو و تكميل خطوط به 200 ايستگاه خواهند رسيد.
اما شنيدن خبر توقف خطوط توليد ميني بوس و اتوبوس گازسوز در مورد بهينه سازي مصرف سوخت چندان خوشايند نيست، با اين وجود معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت اگر قيمت گاز مصرفي اين خودروها نسبت به گاوزئيل كاهش نيابد،خطوط توليد ميني بوس و اتوبوس گازسوز متوقف مي شود.
يوسف حجت گفته است برخلاف ادعايي كه وجود دارد قيمت گازي كه در اختيار خودروهاي ديزلي كه گازسوز شده اند، قرار مي گيرد، گران تر از گازوئيل مصرفي اين خودروهاست.
او معتقد است: اتوبوس و ميني بوس كه گازسوز مي شود، قيمت آن بالاتر مي رود و وقتي سوختش هم گران تر از سوخت قبلي آن باشد، ديگر انگيزه اي براي كسي وجود ندارد كه خودرويي گران تر را خريداري كند كه سوختي گران تر هم مصرف مي كند.
وي گفت با ادامه اين روند هيچ انگيزه اي براي گازسوز شدن خودروها نيست و دولت همچنان بايد يارانه سنگين گازوئيل را بپردازد.
حجت تاكيد دارد سوخت گاز بايد از سوخت ديزل به صورت انگيزشي ارزان تر شود تا تمايل به سرمايه گذاري براي توليد خودرو گازسوز از بين نرود و توليد اين خودروها متوقف شود. بد نيست بدانيد سال گذشته كمترين و بيشترين ميزان گاز طبيعي در ماه هاي خرداد و بهمن در تهران مصرف شده است.
مشتركان شركت گاز تهران بزرگ سال گذشته نزديك به 10 ميليارد متر مكعب گاز مصرف كردند، به طوري كه از اين ميزان مصرف، بيشترين مصرف مربوط به ماه بهمن و كمترين مصرف مربوط به ماه خرداد است.
بر اساس اين گزارش، خردادماه سال گذشته 496 ميليون مترمكعب گاز مصرف شده، در حالي كه در بهمن ماه ميزان مصرف گاز طبيعي به دليل سردي بيش از اندازه هوا به يك ميليارد و 322 ميليون مترمكعب رسيده است.
بهتر است بدانيد آذر و دي ماه نيز از ماه هاي پرمصرف سال گذشته بود، چراكه در مجموع 2 ميليارد و 238 ميليون مترمكعب گاز در طول اين دو ماه به مصرف مشتركان تهراني رسيده است.
اما اينكه فاصله ايستگاه هاي اتوبوس در ايران بيشتر از ميانگين جهاني است، شايد پاسخي باشد به چرايي عدم تمايل برخي از افراد به استفاده از حمل و نقل عمومي.
ارزيابي هاي صورت گرفته توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي نشان مي دهد متوسط فاصله ايستگاه هاي اتوبوس در ايران 562 متر است، در حالي كه ميانگين جهاني اين رقم به 385 متر مي رسد.
زياد بودن فاصله ايستگاه ها يكي از عوامل بازدارنده در استفاده از اتوبوس توسط شهروندان است. كم بودن فاصله ايستگاه هاي اتوبوس، تعداد بيشتري از مسافران را متقاضي استفاده از اين خطوط مي كند.
فاصله ايستگاه ها در ايران در حالي نسبت به متوسط جهاني بالاست كه اتوبوس هاي شهري كشور 6/1 درصد بيشتر از اتوبوس هاي شهري ساير كشورها مسافر جابه جا مي كند. اين وضعيت نشان دهنده كمبود اتوبوس در كشور است و بالا بودن جابه جايي مسافر توسط يك دستگاه اتوبوس سبب فشار و ازدحام مسافر و افزايش نسبت مسافر ايستاده به مسافر نشسته مي شود و مشكلات ديگري را به همراه خواهد داشت.

رفع مشكل ترافيك تهران بدون كمك دولت امكانپذير نيست
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: دولت محترم قبلا براي رفع معضل ترافيك تهران مصوباتي داشته است، اما در مقابل اجراي همين مصوبات، از جمله مصوبه انتقال نمايشگاه به خارج از تهران، مقاومت شد.
حميد بهبهاني، با اشاره به نامه هاي متعدد شهرداري تهران از زمان آغاز كار مديريت جديد شهري براي دريافت اعتبارات ارزي جهت توسعه و تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي از دولت گفت: طي 2 سال گذشته، شهرداري طي نامه هاي متعددي 4 ميليارد دلار از دولت درخواست اعطاي اعتبار ارزي براي تجهيز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي كرده است، اما تا به امروز جز فاينانس مصوب مجلس، مبلغ قابل توجهي در اختيار شهرداري تهران قرار نگرفته است، يعني از 4 ميليارد دلار اعتبار درخواست شده تنها با 2 ميليارد دلار آنهم توسط مجلس به شكل فاينانس موافقت شده است، هرچند در قبال برخي درخواست ها همچون ورود 2 هزار دستگاه اتوبوس، رئيس جمهور موافقت و دستور شفاهي براي پرداخت پول و صدور مجوز نيز صادر كرده است، اما اين دستور در رده هاي پايين به نتيجه نرسيده است.
وي با اشاره به سخنان رئيس جمهور در مورد ترافيك و بي توجهي به بخش حمل و نقل عمومي طي 10 سال گذشته و عدم تخصيص اعتبار براي اين بخش تصريح كرد: 2 سال است كه شهرداري تهران فرياد مي زند تهران در خوشبينانه ترين حالت ظرف 5 سال آينده و در حالت بدبينانه طي 3 سال آينده به پاركينگ تبديل خواهد شد.معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه رفع مشكل ترافيك تهران بدون كمك دولت به هيچ عنوان امكانپذير نيست، تصريح كرد: در ايران نيز دولت همچون دولت هاي ساير كشورها بايد براي حمل و نقل عمومي همچون ساير زيربخش هاي شهري نظير آب و برق، سرمايه گذاري كند و به وظيفه خود براي تامين رفاه شهروندان عمل كند.
بهبهاني در پاسخ اين سوال كه چرا كمكهاي دولت براي توسعه و تجهيز حمل و نقل عمومي ضعيف است، خاطرنشان كرد: دلايل مختلفي همچون عدم باور ترافيك به عنوان يك معضل جدي براي شهر و مردم تهران در ميان مسئولان، محدوديت مالي و عدم اولويت بندي اعتبارات در تخصيص بودجه يا عدم باور به اين مساله كه توسعه حمل و نقل عمومي جزو وظايف ساختاري و زيربنايي دولت است، مي تواند از دلايل حضور كمرنگ دولت در اين بخش باشد.
وي با اشاره به طرح جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران مصوب سال 74 تاكيد كرد: با وجود آنكه در اين طرح سهم عمده اي مخصوصا در زمينه احداث مترو براي دولت ديده شده بود، اما دولت اقدام به واگذاري اين بخش به شهرداري بدون تامين تمامي منابع اعتباري آن كرد و تنها تامين 50 درصد منابع مالي را تقبل كرد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران افزود: البته ما خوشحاليم كه رئيس جمهور محترم به معضل ترافيك تهران و مشكلات مردم در اين زمينه توجه كردند و اميدواريم رئيس جمهور آينده رفع اين مشكل را جزو اولويت هاي خود قرار دهد.
وي با اشاره به مصرف روزانه 12 ميليون ليتر بنزين در تهران گفت: توسعه حمل و نقل عمومي مي تواند موجب كاهش 40 درصدي حضور اتومبيل هاي شخصي در سطح شهر و صرفه جويي 5 ميليون ليتري بنزين شود و اگر پول حاصل از اين صرفه جويي در اين بخش سرمايه گذاري شود، در يك حساب سرانگشتي سود حاصل از اين سرمايه گذاري زيربنايي خود را نمايان خواهد ساخت.وي خاطرنشان كرد: آيا اين درست است كه با افزايش ارز براي خريد بنزين موافقت شود و توليدكنندگان خودرو نيز همچنان به روند توليد و كسب منافع خود ادامه دهند و منابع ملي را اينگونه از دست بدهيم، اما شهرداري بدون دريافت حمايت و سرمايه گذاري پاسخگوي ظرفيت خيابان ها و ترافيك شهر باشد؟

برنامه هاي شهرداري منطقه 15 براي بازار گل و گياه
اينجا گل شاهد بازاري است
001182.jpg
اگرچه حافظ گفته است: «در كار گلاب و گل حكم ازلي اين بود‎/ كاين شاهد بازاري وان پرده نشين باشد» اما اينجا حكم چيز ديگري است. شاهد بازاري در اينجا، در گوشه اي از كشور گل و بلبل و شعر، همان گل است. در جنوب شرقي تهران، در گوشه اي از منطقه 15 شهرداري، نزديك همان جاده اي كه مسافران خراسان رضوي با عبور از آن با تهران وداع مي كنند، بازار بزرگ بين المللي گل و گياه تهران، هر روز گلهاي پرورش يافته در گوشه و كنار كشور و اطراف تهران را روانه بازارهاي مختلف مي كند؛ جايي كه با وجود 580 غرفه عرضه گل كه از ساعت 5 تا 10 صبح روزانه بيش از 40 نوع گل و گياه را عرضه مي كنند، از داشتن امكانات اوليه يك بازار بزرگ پرمحصول محروم مانده است.
بهروز سلطانمحمدي، مدير بازار گل و گياه امام رضا (ع) مي گويد: «روزانه حدود 6 ميليون شاخه گل از سراسر كشور وارد اين بازار مي شود كه به علت مشكلات صادراتي موجود از جمله حمل و نقل، بسته بندي، عدم بازاريابي صحيح و پيشرفت كشورهاي رقيب در توليد گل و گياه، بيش از نيمي از اين محصولات از بين مي رود. اين در حالي است كه كشور ما در توليد گل در بين 17 كشور اول جهان قرار دارد، اما در صادرات آن رتبه اي بهتر از 107 كسب نكرده است.»
توليد ساليانه در جهان يك ميليارد و 300 ميليون شاخه است و در تهران يكهزار و 700 هكتار زير پوشش گلخانه اي قرار دارد. به گفته مسئولان اين بازار گل، حدود 90 درصد از گل و گياه كشور در اين بازار در معرض فروش و صادرات قرار مي گيرد كه اين نشان مي دهد توسعه امكانات آن چقدر مي تواند در اشتغالزايي، بخصوص براي مناطق جنوب شرق تهران موثر باشد.
به گفته امرالله اميني و علي كدخدا، دو نفر از توليدكنندگان و عرضه كنندگان گل و گياه در بازار امام رضا (ع) توليدكنندگان اين مركز توانسته اند مقام اول توليد گلهاي مريم، گلايل و داوودي را درجهان كسب كنند و مقام هفتم جهاني را در توليد بيش از 30 نوع گل و گياه در هلند به دست بياورند. شايد به همين دليل هم هست كه شهرداري منطقه 15 به دنبال رفع مشكلات و كمبودهاي اين مركز است. سلطانمحمدي مي گويد: «نبود امكانات سردخانه اي، ساختمان هاي اداري و سرويس هاي بهداشتي از ديگر مشكلات اين بازار است كه با همكاري شهرداري منطقه 15 تهران در آينده نزديك رفع خواهد شد.
به گفته او برگزاري جشنواره هاي گل و گياه با هزينه هاي توليدكنندگان براي اولين بار در كشور توانسته است شتاب بيشتري به روند شناساندن انواع گل و گياه توليدي در كشور و توانمندي هاي طبيعي براي مردم و توليدكنندگان بدهد، اما در عين حال مشكلاتي نظير تهيه كود، سموم دفع آفات نباتي و تسهيلات مناسب از سوي بانك ها به مشكلات توليدكنندگان بازار گل امام رضا (ع) افزوده است.
اشتغالزايي براي 30 هزار نفر به طور مستقيم و غير مستقيم توسط توليدكنندگان اين بازار به روشني نشان مي دهد كه همكاري شهرداري و برنامه هاي شهرداري منطقه 15 براي تجهيز اين مركز تا چه حد مي تواند در رونق و رفع مشكلات صادراتي اين محصول و ايجاد اشتغال موثر باشد، بويژه وقتي كه سهم ايران را با كشورهاي همسايه در درآمد جهان از بازار گل مقايسه كنيم. سهم ايران از درآمد 60 ميليارد دلاري گل و گياه در جهان، تنها 5/1 ميليون دلار است و اين در حالي است كه تركيه 3 ميليارد و هندوستان 4 ميليارد دلار از اين درآمد سهم دارند.
عباس محمدي و داوود محرابيان، دو نفر از توليدكنندگان بازار گل، تامين سوخت حرارتي را يكي ديگر از مشكلات عمده بخش توليد گل عنوان كردند، آنهم در شرايطي كه ميلياردها دلار يارانه به بخش بنزين اختصاص پيدا مي كند.

زاويه ديد
تاثير تغييرات تراكمي ساختمان ها در شبكه حمل و نقل و ترافيك
001185.jpg
رضا رضايي
تغييرات تراكمي، تاثيرات عمده اي بر شبكه حمل و نقل و ترافيك دارد.
بررسي اثرات تغيير تراكم ساختماني بر حمل و نقل نشان مي دهد ميزان جمعيت پذيري و به عبارتي ديگر تراكم ناخالص جمعيت در يك سطح شهري به ميزان اراضي تخصيص داده شده به سه كاربرد مسكن، معابر و خدمات بستگي دارد.
مهمترين عامل در تحقق افزايش بهره وري يا افزايش تراكم در شهرها كاهش متوسط سطح سرانه زمين مسكوني (به عبارت ديگر افزايش تراكم ساختماني) است كه دو كاربرد ديگر يعني شبكه معابر و خدمات، امكان تغيير بسيار كمتر از كاربردهاي مسكوني دارد.
از لحاظ نظري افزايش تراكم ساختماني در زمينه مسكن به خصوص با توجه به امكان احداث ساختمان هاي بلند، تقريبا نامحدود به نظر مي رسد، ولي در عمل به دليل ضرورت تخصيص بخشي از اراضي شهر به كاربردهاي زمين (معابر، فضاي باز و سبز و بسياري از انواع تسهيلات ويژه) چنين نيست و ارتباط متقابل بين اين سه متغير در ميزان افزايش تراكم ساختماني در بخش مسكن محدوديت جدي ايجاد مي كند و در نظر نگرفتن اين واقعيت موجب بروز نارسايي هاي شديد در حمل و نقل و خدمات شهري شده است.
افزايش تراكم بر اين اصل استوار است كه تراكم بالا مي تواند بسياري از مسائل موجود در ارتباط با محدوديت ها، بخصوص زمين و هزينه ها را حل و در اين راستا از اتلاف زمين به عنوان عامل اصلي، طبيعي و حياتي توسعه شهر ها جلوگيري كند و تغييرات تراكمي، تاثيرات عمده اي بر شبكه حمل و نقل، ترافيك و جذب سفرها دارد.
انديشه توسعه شهر در ارتفاع، در جهت افزايش كارايي سيستم حمل و نقل شهري بايد قبل از طراحي صورت پذيرد، به گونه اي كه شبكه ها متناسب با نوع سيستم حمل و نقل شهري به وجود آيد. در اين صورت توسعه عمودي شهر نه تنها از نقطه نظر استفاده از زمين بسيار باصرفه تر است، بلكه مي تواند تا اندازه اي مشكل حمل و نقل شهرهاي بزرگ را حل كند.
نوع و ميزان تراكم ها در برنامه ريزي حمل و نقل شهري تاثير مهمي دارد، با توجه به اينكه تعيين نوع تراكم ها از كارهاي عمده برنامه ريزان شهري است، لذا با يكسري اقدامات علمي و عملي مي توان تراكم متناسب با سيستم حمل و نقل شهري را تعيين كرد.
با توجه به بررسي هاي به عمل آمده افزايش يا كاهش موجودي مسكن، تاثير مستقيمي بر ميزان جمعيت ساكن در محدوده مورد بررسي دارد، لكن به رغم اهميت اين مساله، تاثيرات تراكم ساختماني بر ميزان جمعيت در يك محدوده در مطالعات انجام شده در سطح كشور، تراكم به عنوان يك متغير موثر در توليد و جذب سفرها به كار گرفته نشده است.

از شهر
مقاوم سازي خانه دكتر شريعتي
كارگاه مرمت خانه دكتر علي شريعتي به منظور مقاوم سازي اين بناي تاريخي در برابر زلزله و مرمت بخش هاي آسيب ديده آن، با اختصاص بخشي از يك ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده براي ساماندهي اين بنا، آغاز به كار كرد.
خانه شريعتي نخستين بنايي است كه تاكنون در كشور در مقابل زلزله و بر اساس استانداردهاي جهاني مقاوم سازي مي شود.
مهرداد بهمني، سرپرست كارگاه مرمت خانه دكتر شريعتي در اين باره گفت: «بخش عمده اعتبارات اختصاص داده شده در سال 84 براي خريد ابزار و لوازم موردنياز به منظور مقاوم سازي بنا بر اساس استانداردهاي جهاني، هزينه شده است.»
وي تصريح كرد: «طرح مطالعاتي مرمت خانه شريعتي از سوي كارشناسان تهيه شده و در اختيار مسئولان شهرداري قرار گرفته تا پس از ارائه طرح از سوي شهرداري به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران و موافقت اين سازمان، برنامه هاي مرمتي خانه شريعتي آغاز شود.»
در پروژه مقاوم سازي خانه شريعتي در مقابل زلزله، ابتدا سازه موجود به طور دقيقي آناليز و نقاط ضعف آن در مقابل تنشهاي كششي ناشي از زلزله يا اضافه بار تعيين مي شود و سپس محل نصب FRP با زيرسازي مخصوص آماده و به صورت نسخه، ورقه و ميلگرد با استفاده از چسب ويژه به سطوح آجري اضافه شده و وظيفه تحمل تنشهاي كششي به آن محول شد. طرح مقاوم سازي خانه شريعتي از سوي يك شركت سوئيسي آماده و بخش هاي سنتي كار به شكل بومي و با استفاده از دانش معماران و مرمتكاران ايراني انجام مي شود.
001203.jpg
۲۴ هزار دلار جريمه براي تخريب آثار باستاني
شهروندان پكني در صورت تخريب يا صدمه رساندن به ساختمان هاي قديمي اين شهر كه در فهرست آثار ملي اين كشور ثبت شده اند، 200 هزار يوان (معادل 24 هزار دلار) جريمه خواهند شد.
اين جريمه كه براي بسياري از پكني ها معادل ده ها سال درآمد آنهاست، به اجرا درمي آيد تا ميراث فرهنگي اين شهر تاريخي حفظ شود.
اين قوانين در دوران رونق ساخت و ساز در پكن، براي حفاظت بناهاي قديمي تنظيم شده است.
در شروع حكومت مردمي چين در سال 1949 پكن، يكي از قديمي ترين پايتخت هاي جهان بود كه از شروع سلطنت سلسله مينگ (1368 تا 1644) تا آن زمان چندان تخريب نشده بود.
رهبران كمونيست چين در كمتر از 50 سال اين ميراث را اول با تخريب ديوارهاي شهر در دهه هاي 1950 و 1960 و بعد با ويران كردن خانه هاي بيرون از محدوده شهر براي احداث جاده يا عمليات عمراني در 10 سال اخير نابود كردند.
001173.jpg
شهرداري از بازسازي بافت هاي فرسوده گزارش دهد
رئيس كميته زلزله شوراي شهر تهران سه شنبه به هنگام بررسي درخواست شهرداري تهران براي اعطاي مجدد امتيازات تشويقي براي بازسازي بافت هاي فرسوده خواستار ارائه گزارش از نقاط قوت و ضعف اجراي اين مصوبه در سال 83 شد.
حمزه شكيب به هنگام بررسي دو فوريت لايحه اعطاي مجوز اعمال سياست هاي تشويقي براي بازسازي بافت هاي فرسوده تهران در خصوص مخالفت خود با بررسي دوفوريتي اين لايحه گفت: تاكنون هيچ گزارشي از نقاط قوت و ضعف اجراي اين مصوبه طي يك سال گذشته از سوي شهرداري تهران به شورا ارائه نشده است، اما شهرداري بار ديگر خواستار تصويب چنين لايحه اي شده است.
بر اساس اين گزارش اميررضا واعظي آشتياني، عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران به عنوان موافق دو فوريت لايحه گفت: شرايط بافت هاي فرسوده به گونه اي است كه نمي توان گزارش واضحي براي آن ارائه كرد، ضمن آنكه در مدت زمان كوتاه و به سرعت نمي توان از عملكردها در اين زمينه گزارشي ارائه كرد.
وي افزود: با وجود تلاش هاي شوراي شهر، دولت نه تنها در اين زمينه اقدامي نكرده است، بلكه 160 ميليون دلار فاينانس مصوب سال 81 هنوز در اختيار شهرداري قرار نگرفته است.
حسن بيادي، نايب رئيس شوراي شهر تهران نيز به عنوان مخالف دوفوريت لايحه تصريح كرد: اعطاي امتيازات تشويقي براي بافت هاي فرسوده بايد از توجيه اقتصادي، فرهنگي و شهرسازي برخوردار باشد.
وي افزود: شهرداري بايد گزارشي از تاثير مالي اعطاي اين امتيازات در كاهش يا افزايش درآمدهاي خود ارائه كند.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
محيط زيست
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |