پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۶
ايرانشهر
Front Page

گذري به بازار دوربين هاي عكاسي
قيمت ثبت خاطرات چقدر است
001875.jpg
عكس :علي اكبر شيرژيان
به دوربين ها كه مي نگريد متوجه مي شويد يك خريدار محترم قبل از شما از دوربين استفاده كرده است. پس مي پرسيد نو است يا دست دوم؟ در جواب به دست دوم بودن دوربين اشاره مي كند و...
دوربين موبايل شما چه حساسيتي دارد؟ تاكنون به خاطر دوربين گوشي تلفن همراهتان به چند نفر از همكارها، همكلاسي ها و قوم و خويش فخر فروخته ايد؟
سعي كنيد براي عكس گرفتن از نامزدي خواهر، دخترعمو يا عروسي پسرخاله و دايي عزيز از دوربين موبايل ها استفاده نكنيد، چون به آنها نمي توان اعتماد كرد.شايد بهتر باشد به جاي خريد يك موبايل كه تازه نمي توان خيلي هم به عكس آن اطمينان كرد، يك گوشي معتبر و خوب و يك دوربين كه شايد كمي هزينه بر هم باشد، ولي ماندني تر و قابل استفاده تر است، فكر كنيد.
دوربين مكانيكي را پيشنهاد مي كنند
شايد شما هم جزو آن دسته از افرادي باشيد كه براي خريد جنس موردنظر تمام بازار را زيرورو كنيد يا شايد بخواهيد با اطمينان به يك دوست با هم به ديدار آقاي فروشنده و دوربين هايش به خيابان «باب همايون» برويد يا ممكن است به نزديك ترين خدمات عكاسي محل زندگي مراجعه كنيد!
به هر حال اگر به يكي از فروشنده هاي محترم باب همايون مراجعه كنيد، ممكن است براي استفاده هاي خانوادگي دوربين هاي مكانيكي را پيشنهاد كنند.
سعي كنيد براي اينكه جواب مناسب تري دريافت كنيد، دوستي، آشنايي يا آشناي دوستي را معرفي و از اسم او به عنوان ميانجي استفاده كنيد.
با فرض اينكه فروشنده از شما شنيده است كه دوربين را براي استفاده هاي خانوادگي مي خواهيد، در جواب اين سوال كه دوربين هاي ديجيتال بهتر است يا مكانيكي مي گويد: «اگر كار خانوادگي داريد بهتر است يك دوربين مكانيكي بخريد. به خاطر بدنه محكمي كه دارد هزينه بر و گران هم نيست.»
به دوربين ها كه مي نگريد متوجه مي شويد يك خريدار محترم قبل از شما از دوربين استفاده كرده است، پس مي پرسيد نو است يا دست دوم؟ در جواب به دست دوم بودن دوربين اشاره مي كند و ادامه مي دهد كه دست دوم هستند، آكبند نداريم. اين دوربين ها ساخته ژاپن هستند و ساليان سال است كه به نحو احسن كار مي كنند. قيمت مارك «پركتيكا» آنها حدود 100 هزار تومان، نوع «كانن» 200 هزار تومان و «پن تاكس» 150 هزار تومان است. چون شما آشناي يك آشناي معتبر آقاي فروشنده هستيد، توضيح مي دهد كه مطمئن باشيد كه آكبند اين دوربين ها بازار مشترك است و هرگز به خوبي همنوع دست دوم خود نيستند. البته اگر دوربين را فقط براي استفاده خانوادگي در منزل مي خواهيد با 30 هزار تومان هم مي توانيد يك دوربين تهيه كنيد.
آقاي فروشنده مصرانه ادامه مي دهد كه نوع دست دوم دوربين هاي منوئل مكانيكي به مراتب حرفه اي تر هستند، از آلياژي درست شده اند كه جنسشان قابل اعتماد است. اصل ژاپن هستند و ...
نه، دوربين ديجيتال بهتر است!
اگر به يكي از مراكز فروش دوربين خيابان ميرداماد كه خيلي هم معروف است تلفن كنيد، آقاي فروشنده خواهد گفت كه به نوع استفاده شما بستگي دارد. چاپ آنالوگ و ديجيتال هيچ فرقي با هم ندارد، اگر مي خواهيد دوربيني بخريد بهتر است به دفتر ما مراجعه كنيد و قيمت دوربيني كه مصرف خانوادگي داشته باشد، بين 200 تا 300 هزار تومان است. اما «محمد فروغي» يكي از فروشندگان دوربين هاي ديجيتال عكسبرداري و فيلمبرداري معتقد است حال كه دنيا رو به پيشرفت است، چه لزومي دارد از دوربين هاي آنالوگ استفاده كنيم؟
او مي گويد: «هزينه هاي جانبي دوربين هاي ديجيتال كمتر از دوربين هاي آنالوگ است. درست است كه در حال حاضر چاپ عكسهاي ديجيتال گران تر است اما خانواده ها كه اكثر آنها يك كامپيوتر خانگي دارند، مي توانند عكسها را در كامپيوتر آرشيو كنند و تنها عكسهاي موردنظر را چاپ كنند، از سوي ديگر چاپ عكسهاي ديجيتال تا دو سال آينده ارزان تر خواهد شد.»
البته بايد توجه كنيد كه اگر يك فروشنده محترم دوربين هاي ديجيتال به شما قيمت دوربيني را كه لنز جدايي دارد اعلام كرد، قيمت اعلام شده قيمت بدنه است و لنز دوربين بنا به كيفيت، قيمت هاي متفاوتي دارد، البته بايد بدانيد كه اين دوربين ها به جاي همان فيلم هاي گذشته كارت حافظه اي دارند كه بنابر ظرفيت، عكسها را حفظ خواهند كرد كه آنها هم نسبت به نوع و مقدار ظرفيت، قيمت متفاوتي دارند.
با هم فرقي ندارند
يك عكاس حرفه اي هم معتقد است كه فرق چنداني ميان دوربين هاي ديجيتال وجود ندارد و هركس كه مي خواهد دوربيني را انتخاب كند، بايد بداند چه امكاناتي را براي استفاده هاي مختلف لازم دارد.
مثلا اگر كسي قرار است در فضايي كه نور زيادي دارد عكس ديجيتال بگيرد؟ دوربين هاي «نيكون» امكاناتي دارند كه مي توانند رنگ عكس را بهتر نمايش  دهند. در عوض دوربين هاي «كانن» قدرت فوكوس كردن بهتري دارند و با سرعت بيشتري مي توان به تصوير شفاف دست يافت. البته بين دوربين هايي كه در ايران استفاده مي شوند، كانن و نيكون خريدار بيشتري دارند، گرچه مدتي است كه دوربين هاي ديجيتال سوني نيز به اين رقابت قدم گذاشته است. به هر حال آنچه كه در انتخاب دوربين هاي ديجيتال مهم است، كاربرد آنهاست؛ اينكه كسي بخواهد به طور حرفه اي عكاسي كند بهتر است از دوربين هاي با حساسيت بالا و گرانقيمت استفاده كند، از سوي ديگر آنهايي كه در يك آتليه در پي گرفتن عكسهاي تبليغاتي هستند، مي توانند از دوربين هايي با امكانات متفاوت و قيمت پايين تر استفاده كنند.
بايد توجه داشت كه دوربين هايي كه هر روز تازه تر از ديروز به بازار مي آيند، توانايي ها و قابليت هاي بالايي دارند، اما بايد روش كار و استفاده آنها را دانست، چون در غير اين صورت از يك دوربين قوي تر كه قيمت بيشتري براي آن صرف شده است، همان استفاده اي مي شود كه از يك دوربين ضعيف تر با قيمت كمتر خواهد شد.
از سوي ديگر لزومي ندارد وقتي با دوربين ديجيتال از موضوعي عكس مي گيريد همه عكسها را چاپ كنيد. تنها عكسهايي كه كيفيت بهتري دارند، مي توانند در قاب چوبي خانه شما جاي گيرند. بهتر است بقيه را در حافظه كامپيوتر خانگي يا لوح هاي فشرده نگهداري كنيد.

مسكن همچنان سوژه اي داغ است
نياز سالانه كشور به واحدهاي مسكوني براساس آمارهاي موجود، 900 هزار واحد است و پيش بيني مي شود اين ميزان در سالهاي 85 تا 86 به يك ميليون واحد برسد. برخي آمارها نيز حكايت از نياز كشور به 5/1 ميليون واحد مسكوني در مقايسه با رشد جمعيت و تعداد متقاضيان دارد. اين در حالي است كه سطح تقاضاي مسكن در جامعه نشان مي دهد سياست ها و برنامه هاي اجراشده در اين ارتباط موفق به برطرف كردن مشكل مسكن نشده است.
با نگاهي گذرا به روند قيمت مسكن طي سالهاي گذشته مي توان دريافت كه قيمت زمين و مسكن از چند سال پيش تاكنون به طور برگشت ناپذيري رو به افزايش بوده است، به طوري كه سودآوري سرمايه گذاري هاي انجام شده در بخش زمين و مسكن، با هيچ يك از بخشهاي ديگر اقتصاد كشور قابل مقايسه نيست و زمين و مسكن، به جاي كالاهاي مصرفي بادوام به كالاهاي سرمايه اي پربازده تبديل شده اند.
در همين حال بر اساس اطلاعات منتشرشده، نرخ رشد تورم در بخش مسكن و در طول برنامه سوم توسعه 3/5 درصد بالاتر از نرخ تورم اعلام شده در اقتصاد بوده است. بنابراين مي توان گفت كه همواره نرخ تورم در بخش مسكن بالاتر از نرخ رشد درآمد حقوق بگيران در سطح كشور بوده است، به طوري كه قدرت خريد و اجاره مسكن نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد كاهش يافته است.
اين در حالي است كه رشد تقاضاي مسكن را در هيچ برهه اي از زمان نبايد از نظر دور داشت. به طوري كه پيش بيني مي شود ميزان تقاضاي سالانه واحد مسكوني بين سالهاي 89 الي 92 بيش از 2 ميليون واحد خواهد بود. همچنين طبق پيش بيني هاي انجام شده، جمع كل تقاضاي مسكن در برنامه پنجم توسعه به بيش از 5 ميليون واحد برسد.
تحولات جمعيتي، تركيب سني و تشكيل خانوارهاي جديد، مهاجرت و شهرنشيني همواره از جمله عوامل موثر بر افزايش تقاضاي مسكن در سطح جامعه بوده است. كارشناسان افزايش درآمدهاي نفتي طي چند سال گذشته و گسيل نامتناسب سرمايه هاي سرگردان به بخش مسكن به دنبال برخي سياست هاي نادرست دولت را از ديگر عوامل تاثيرگذار بر افزايش بي رويه بهاي مسكن و عدم قدرت كنترل اين پديده و ورود نقدينگي به اين بخش مي دانند.
كارشناسان اقتصادي و تحليلگران بخش مسكن و ساختمان معتقدند تثبيت قيمت ارز، ثابت ماندن حدودي قيمت خودرو، به وجود آمدن ثبات در قيمت طلا و سكه و عواملي از اين دست باعث شده تا سرمايه هاي سرگردان جامعه به سمت زمين و خانه در اقصي نقاط كشور كشانده شود. اين امر منجر به افزايش تصاعدي و دور از انتظار قيمت زمين طي سالهاي گذشته شده، به طوري كه در يك دهه اخير قيمت زمين در شهرها همواره با نوساناتي افزايشي روبه رو بوده است. در مجموع در دهه 73 تا 83 متوسط قيمت زمين در 30 شهر بزرگ كشور 5/7 برابر افزايش يافته است. اين در حالي است كه شاخص تورم در يك دهه گذشته 5/9 برابر شده است.
از ديدگاه سطح و رشد قيمت ها نيز شهر تهران گوي سبقت را از ساير شهرهاي بزرگ ايران ربوده است.
متوسط قيمت يك مترمربع زمين معامله شده در سال 1373 در بالاترين حد خود در شهر تهران 445 هزار ريال و كمترين آن در همان سال در شهر دزفول برابر با 79 هزار ريال براي يك متر مربع محاسبه شده است. اين در حالي است كه روند صعودي قيمت زمين متوسط قيمت يك متر مربع زمين را در سال 1381 به 4717 هزار ريال رساند. بنابراين مي توان به اين نتيجه رسيد كه روند تغييرات قيمت زمين در سالهاي رونق بخش مسكن، منجر به رشد بسيار بالاي قيمت زمين و در سالهاي ركودبخش مسكن، رشد كم يا حداكثر ثبات قيمت ها را منجر شد.
نقش بازار مسكن در تهران
در اين ميان نكته قابل توجهي كه قابل انكار نيست، آن است كه بازار مسكن به معناي قلمرويي كه در آن تقاضاي موثر و عمده توليد انبوه مسكن وجود دارد، به نوعي تنها مختص تهران و چند شهر بزرگ كشور است.
بنابراين مي توان گفت كه ارتعاشات نوسانات شديد بازار مسكن بيش از هر شهر ديگري در تهران مشاهده مي شود، چراكه به طور متوسط تهران به تنهايي حدود 30 درصد كل ساخت و سازها و خانه هاي نوساز را در خود جاي داده است. به همين دليل است كه نوسانات بازار مسكن در پايتخت همواره تاثير قاطعي در بخش مسكن و كل اقتصاد ايران گذاشته و مي گذارد.
همچنين بر اساس آمار منتشرشده از سوي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، تهراني ها در طول برنامه 5 ساله سوم توسعه بيش از 71 هزار و 185 ميليارد ريال در بخش مسكن سرمايه گذاري كرده اند. بر اساس همين آمار، ميزان سرمايه گذاري بخش خصوصي در احداث ساختمان هاي جديد در تهران طي سال گذشته 14 هزار و 114 ميليارد ريال گزارش شده است.
كارشناسان و تحليلگران اقتصادي معتقدند گسيل سرمايه سرمايه داران به بخش مسكن نه به دليل ايجاد اقتصاد مولد بلكه تنها با انگيزه كسب سود بيشتر بوده است. اين امر به نوبه خود منجر به كاهش قدرت اقتصادي و وارد كردن زيان هاي پنهان به بدنه اقتصاد كشور شده است. كاهش 30 درصدي قدرت خريد و اجاره مسكن شهروندان در طول سومين برنامه توسعه دليل اين مدعاست.
از سوي ديگر نرخ تورم در بخش مسكن طي سالهاي گذشته بسيار بالاتر از نرخ رشد درآمد حقوق بگيران بوده، به طوري كه نرخ رشد تورم در بخش مسكن و در طول برنامه سوم توسعه حداقل 3/5 درصد بالاتر از نرخ تورم اعلام شده در اقتصاد كشور محاسبه شده است.
نياز يك ميليوني
آمار اعلام شده از كاهش قدرت خريد در كنار افزايش نرخ تورم در بخش مسكن زماني كه با آمار و ارقام مبني بر نياز شهروندان و جمعيت جوان كشور به مسكن همراه شود، بزرگي گره كور معضل مسكن را بيش از پيش به رخ مسئولان و دست اندركاران مي كشد.
بررسي ها نشان مي دهد كه بر اساس نرخ رشد ازدواج و شمار جوانان متاهل 25 تا 29 ساله تعداد جوانان اين گروه در سال 84 به 2 ميليون و 114 هزار و 643 نفر مي رسد كه از ميان آنها يك ميليون و 57 هزار و 341 نفر نيازمند و متقاضي مسكن خواهند بود.
همچنين تعداد جوانان متقاضي مسكن تا پايان برنامه چهارم توسعه به يك ميليون و 361 هزار و 654 نفر خواهد رسيد و اين افزايش تقاضا همچنان ادامه خواهد داشت.
داستان تكراري و نخ نماي مسكن، امروز بيشتر از قبل و فردا بيشتر از امروز نيازمند توجه مسئولان است، بنابراين معلوم نيست كه اگر اين روند همچنان ادامه يابد، مشكل مسكن و نياز جوانان به سقفي بالاي سر براي زندگي و ... چه آينده اي را براي ايران، مردم و اقتصادش رقم خواهد زد.
مسئولان شوراي پول و اعتبار براي حل اين مسئله تصميم گرفتند ميزان سقف وام مسكن را از 5 ميليون تومان به 7 ميليون تومان و از 7 ميليون تومان به 12 ميليون تومان افزايش دهند، با اين حال برخي كارشناسان معتقدند اقداماتي از اين دست مي تواند موجب افزايش قيمت ها در بازار مسكن شود. بنابراين با تصميمات و برنامه هاي تئوريك و استراتژي هاي كوتاه مدت نمي توان مشكل هزارتوي مسكن را حل كرد و شايد براي ريشه يابي و آسيب شناسي صحيح اين معضل چاره كار را بايد در جايي ديگر جست وجو كرد.

سرمقاله
عكاسي با خيال راحت
عكاسي هميشه وسوسه برانگيز بوده است. حتي افرادي كه علاقه چنداني به اين هنر ندارند، گاهي با شك و ترديد به اين جعبه كوچك اما جادويي دست زده اند تا حداقل خاطرات شيرين و- گاه تلخ- خود را براي هميشه ابدي كنند.عكاسي براي شيفتگان آن، يك هنر به شمار مي رود اما براي آنان كه به ثبت رويدادهاي شخصي و خاطرات بسنده مي كنند، موضوع اندكي متفاوت مي شود. اين عده از چاپ و ظهور مطلوب عكس ها، مرور و مشاهده آنها لذت مي برند. با اين حال هزينه هاي خريد فيلم، ظهور و چاپ عكس ها پيوسته نگراني هايي را برايشان به وجود آورده است.
در اين رابطه، عكاسان حرفه اي بخوبي مي دانند كه به كدام آتليه و لابراتوار عكاسي مراجعه كنند اما گروهي كه تفنني به عكاسي مي پردازند، بايد نگران چاپ تصويرهايشان باشند برخي لابراتوارها و عكاسخانه ها به دليل عدم آشنايي با ظهور و چاپ، با مشتريان ناراضي مواجه مي شوند و مشترياني كه در دل افسوس مي خورند:«كاش جايي ديگر را براي چاپ عكس هايشان انتخاب مي كردند.» اما اين افسوس چندان كارساز نيست چون فيلم به شيوه اي نامناسب ظاهر شده و متعاقب آن عكس  ها نيز كيفيت مطلوب را ندارد بويژه هزينه فيلم، چاپ و ظهور كه حداقل 5هزار تومان براي هر حلقه تمام مي شود را روي دست مشتري ناراضي باقي گذاشته است.
سرانجام با ورود دوربين هاي ديجيتال به بازار اين مشكل حل شد. كاربري آسان، امكان انتخاب عكس ها در لحظه و رها شدن از هزينه هاي فيلم و چاپ سبب شد تا اينگونه دوربين ها با استقبال عمومي روبه رو شوند. اما پرسش اساسي در اين باره وجود دارد، چه دوربين  ديجيتالي بايد خريد؟ فروشندگان معمولا بهترين دوربين ها را معرفي مي كنند و واژگان تخصصي عكاسي را به زبان مي رانند كه هيچ كمكي به مشتري نمي كند. قابليت هاي دوربين ها را با استفاده از واژگان فرنگي – به اين دليل كه معادل فارسي آن هنوز از سوي فرهنگستان زبان فارسي ابداع نشده – بيان مي كنند و مشتري بيش از آنكه اطلاعاتي از دوربين به دست آورد و جذب آن شود، به سخنان فروشنده گوش مي سپارد و در ذهن خود به دنبال ترجمه واژگان به كار رفته مي گردد.
براي گريز از چنين موقعيتي بهترين روش در ابتدايي ترين قدم، برآورد قطعي هزينه است. به عبارت ساده چقدر پول مي خواهيد خرج كنيد تا صاحب يك دوربين ديجيتال شويد؟
اگر تنها به دنبال ثبت خاطرات هستيد، دوربين هايي كه حدود يكصدهزار تومان قيمت دارند، از قابليت زوم- بزرگنمايي- نيز برخوردارند و به طور اتوماتيك كار مي كند، بهترين گزينه براي خانواده ها به شمار مي رود اگر به «وب كم» هم بدل شود كه چه بهتر! بدين ترتيب با خريد دوربين ديجيتال براي هميشه از خريد فيلم و ظهور و چاپ آن خلاص مي شويد.

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  عكاس خانه  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |