امير بهادري نژاد
هنگامي كه براي اولين بار خبر پيوستن علي كريمي به تيم بايرن مونيخ منتشر شد، حتي خوش بين ترين افراد هم اين خبر را باور نمي كردند. جالب اينكه شرايطي مشابه هم در جامعه آلمان وجود داشت چون رسانه هاي آلماني به حدي باشگاه بايرن مونيخ را زير ذره بين دارند كه حتي آب خوردن اعضاي هيأت مديره، كادر فني و بازيكنان اين تيم از چشمان تيزبين آنها مخفي نمي ماند.
به همين دليل خبرنگاران آلماني باور نمي كردند كه مجبوب ترين تيم فوتبال آلمان بدون كوچكترين هياهو، يك بازيكن ايراني را كه مرد سال فوتبال آسيا نيز مي باشد، به خدمت گرفته باشد.
همين موضوع باعث شد تا خبرنگاران براي اينكه جبران اين خبر سوزي از طرف باشگاه بايرن را كرده باشند، به انتقاد از اولي هوينس مدير ورزشي بايرن مونيخ پرداخته و قابليت هاي علي كريمي را زير سؤال بردند.
به هر حال در اين مطلب سعي شده، انتقال علي كريمي به بايرن مونيخ از ۴ جنبه مورد بررسي قرار بگيرد. ابتدا پيامدهاي اقتصادي اين نقل مكان به روايت سايت اقتصادي بلومبرگ، سپس پيامدهاي مثبت و منفي احتمالي حاصل از اين انتقال، بعد دلايل انتخاب كريمي توسط بايرن و در نهايت نظر افراد مختلف در مورد اين بازيكن تكنيكي.
بلومبرگ _ علي كريمي بازيكن ۲۶ ساله تيم ملي فوتبال ايران كه ۸۷ بار براي تيم ملي كشورش به ميدان رفته و ۳۲ بار گلزني كرده است به «مارادوناي آسيا» معروف است. هنوز ياد و خاطره حركات انفجاري و اعجاب انگيز ديگو مارادونا در جام جهاني ۱۹۸۶ مكزيك در اذهان فوتبال دوستان زنده است و تنها يك بازيكن قادر است خاطرات مارادونا را براي مردم قاره آسيا زنده كند كه بدون ترديد، اين بازيكن علي كريمي نام دارد. اما سؤال اين است كه كدام عوامل اقتصادي باعث شد تا بايرن مونيخ به سراغ اين بازيكن آسيايي برود. با آنكه اين تيم در فاصله سه هفته به پايان رقابتهاي بوندسليگا، قهرماني خود را مسجل كرد اما فصل آينده بايد با بزرگاني چون يوونتوس، ميلان، چلسي و رئال مادريد در رقابتهاي ليگ قهرمانان اروپا مصاف كند.
به همين دليل اعضاي هيأت مديره اين باشگاه بسيار نگران هستند كه از لحاظ مالي نتوانند با رقيبان خود در انگليس، اسپانيا و ايتاليا به رقابت بپردازند چون حق پخش تلويزيوني دريافت شده توسط تيم هاي حاضر در بوندسليگا قابل مقايسه با پولي نيست كه باشگاههاي ساير كشورهاي اروپايي از شبكه هاي تلويزيوني دريافت مي كنند.
در سال ۲۰۰۳ شبكه تلويزيوني ARD كه يك شبكه دولتي به شمار مي آيد تقريباً به صورت رايگان حق پخش تلويزيوني رقابتهاي بوندسليگا را خريداري كرد و براي يك فصل تنها ۶۰ ميليون يورو پرداخت.
سال گذشته مجموع درآمد تيم هاي بوندسليگا از محل دريافت حق پخش تلويزيوني بازيها ۳۰۰ ميليون يورو بود در حالي كه تيم ها حداقل خواهان ۵۰۰ ميليون يورو هستند.
اين در حالي است كه تيم هاي مطرح حاضر در ليگ برتر انگليس، سه برابر بيشتر از بايرن مونيخ از محل حق پخش تلويزيوني پول دريافت مي كنند.
به همين دليل مديران ارشد بايرن مونيخ معتقدند به دليل اين فاصله مالي با باشگاههاي كشورهاي همسايه قادر به رقابت با آنها در صحنه ليگ قهرمانان اروپا نخواهند بود.
همين مشكلات اقتصادي باعث شد تا كارل هاينز رومينيگه و اولي هوينس دو تن از اعضاي هيأت مديره بايرن مونيخ به ماگات، مربي اين تيم تأكيد كنند كه هزينه ها را براي فصل بعد پايين بياورد كه بهترين راه براي كاهش هزينه ها، فروش بازيكنان مازاد و پا به سن گذاشته، استخدام بازيكنان ارزان قيمت خارجي و استفاده از بازيكنان تيم هاي پايه مي باشد.
با توجه به اين سياست بايرن مونيخ (سياست صرفه جويي) ماگات حاضر به استخدام علي كريمي شد. با آن كه هنوز مشخص نيست كه اين بازيكن دقيقاً چه ميزان پول از بايرن دريافت خواهد كرد اما به طور حتم اگر بايرن مي خواست بازيكني با ويژ گي هاي كريمي از يك تيم اروپايي به خدمت بگيرد مي بايست حداقل سه برابر كريمي به آن بازيكن پول پرداخت مي كرد.
همچنين پايان قرارداد كريمي با الاهلي امارات به اين معني است كه بايرن ديگر نيازي به پرداخت پول به باشگاه قبلي كريمي بابت صدور رضايتنامه ندارد.
قراردادي كه بايرن و علي كريمي امضا كرده اند به نفع طرفين است. اگر بايرن پيش از اتمام قرارداد كريمي بخواهد او را بفروشد، پول خوبي از محل فروش اين بازيكن نصيبش خواهد شد چون بدون ترديد قيمت بازيكني كه باشگاه مبدا آن بايرن مونيخ مي باشد بسيار بالاتر از قيمت بازيكني است كه مي خواهد از يك تيم اماراتي به يك تيم اروپايي بپيوندد.
البته در اين ميان علي كريمي نيز سود خواهد كرد چون تيم هاي آلماني كه از فقر بازيكن تكنيكي رنج مي برند حاضرند پول خوبي را براي بازيكني كه به راحتي دريبل مي زند، بپردازند.
يكي از دلايلي كه تيم هاي اروپايي بازيكنان آسيايي را استخدام مي كنند (بجز پايين بودن دستمزد آنها) نفوذ به بازار كالاهاي ورزشي و لوكس كشورهاي قاره كهن مي باشد. آيا فكر مي كنيد كه علت سفر رئال مادريد به شرق آسيا، عاملي بجز بازاريابي براي محصولات اين باشگاه است؟
امسال بايرن مونيخ قصد دارد در فصل تابستان براي برگزاري اردو به آسيا سفر كند و با توجه به اينكه بهترين بازيكن اين قاره (علي كريمي) در اين تيم عضويت خواهد داشت به طور حتم اقبال طرفداران فوتبال در آسيا به تيم بايرن مونيخ افزايش خواهد يافت و محصولات رسمي اين باشگاه از جمله شال گردن، ليوان، پيراهن، پرچم، گرمكن، عينك و... فروش خوبي در كشورهاي آسيايي خواهد داشت.
به هر حال، بايرن با يك تير، چند هدف را نشانه گيري كرده چون با استخدام يك بازيكن سرشناس آن هم با قيمت مناسب، بستر ايده آلي را براي برداشت هاي مالي كلان در ميان مدت ايجاد كرده است.
ديگران در مورد كريمي چه مي گويند؟
- وينفرد شفر مربي آلماني تيم الاهلي امارات: بازي علي كريمي مرا به ياد بازي مهمت شول مي اندازد. شول زير نظر من پرورش يافت و در سال ۱۹۹۲ او را در اختيار بايرن مونيخ قرار دادم؛ با اين حال تصور مي كنم كه كريمي به بازيكني بهتر از مهمت شول در بايرن تبديل شود چون هم از لحاظ فيزيكي قوي تر از اوست و هم يك بازيكن چندبعدي به شمار مي آيد. با آن كه كريمي يك بازيكن دريبل زن است اما وي را مي توان در تمام نقاط زمين به كار گرفت.
- اولي هوينس مدير ورزشي بايرن مونيخ: مطبوعات آلمان نوشته اند كريمي در بازي خود ثبات و تداوم ندارد اما آنها نبايد نگران باشند چون او بازيكن سال فوتبال آسياست و از ويژگي هاي لازم براي موفق شدن در بالاترين سطح فوتبال برخوردار مي باشد. فراموش نكنيد كه ما به او يك قرارداد يك ساله پيشنهاد كرده ايم و بايد ديد كه آيا انتظارات ما را برآورده خواهد كرد يا خير.اگر او بتواند در بيشتر بازي هاي بايرن مونيخ به تركيب اصلي راه يابد آنگاه قراردادش را براي يك فصل ديگر تمديد خواهيم كرد.