شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۳
ترس از دندانپزشكي
اگه گريه كني مي بريمت دندانپزشكي
بيماري كه مي ترسد نبايد ترس خود را مخفي كند و بايد حتما آن را با دندانپزشك درميان بگذارد. بيمار بعد از صحبت كردن با دندانپزشك مي تواند كم كم با تلقين مثبت احساس ترس را از خود دور كند. چون ترس آموختني است
002754.jpg
به هيچ وجه نبايد كودك را ترساند يا اينكه او را به زور مجبور به پذيرش درمان كرد
دكتر عليرضا آشوري
هر كسي يك بار، فقط يك بار دندان درد گرفته باشد، با تمام وجود خود اهميت دندانپزشكي و مراقبت از دندان ها را درك خواهد كرد. اينكه چرا دندان ها و بافت هاي نگهدارنده آنها مثل لثه دچار تخريب مي شوند، بحث مفصلي را مي طلبد كه مهمترين آن عدم رعايت بهداشت دهان و دندان عمدتا به دليل تنبلي است.با اين حال يك دليل فرعي اما بعضا مهم هم براي عدم مراجعه و درمان بيماران به دندانپزشك(جدا از مشكلات مالي) وجود دارد و آن ترس است. اگر با خيلي ها درباره ترس از دكتر حرف بزنيم، شايد بخندند و مسخره كنند اما اين واقعيت انكارناپذير است. حتما ديده ايد كه بعضي از مردم بخصوص كودكان از آمپول زدن مي ترسند اما اين ترس با بالا رفتن سن كم كم برطرف مي شود ولي در برخي موارد اين ترس به صورت پايدار باقي مي ماند. در مورد دندانپرشكي قضيه دقيقا به اين منوال است.
ترس از دندانپزشكي يا Dental phobia يكي از انواع ترس هاي مرض گونه است. ترس هايي مثل ترس از ارتفاع، ترس از ديدن رنگي خاص، ترس از خيابان و..... در اين موارد، بيمار بنابر دلايلي رواني كه اغلب ريشه در سالهاي دور دارد از چيزي مي ترسد و اين ترس با هيچ معيار عقلي قابل توجيه نيست. وقتي فردي دچار چنين وضعيتي مي شود انگار كه با شوك شديدي مواجه شده باشد مي ترسد، رنگش مي پرد، عرق سرد بر صورتش ظاهر مي شود، نفسش به شماره مي افتد و حتي در موارد شديد ممكن است از شدت ترس بيهوش شود. در اين شرايط فرد حس مي كند در برابر آن عامل محرك و ترسناك بي يار و ياور است و هيچ كس و هيچ چيز نمي تواند به او كمك كند. در نتيجه احساس ترس و اين تلقين ناخودآگاه دور باطلي ايجاد مي كند كه شكستن آن بعضا به چالشي بزرگ براي روانپزشك تبديل مي شود. جالب اينكه بعداز رفع حالات حمله، فرد بشدت از ترس و وضعيت قبل خود احساس شرمندگي و خجالت مي كند. همين احساس خجالت بعضا در برخي موارد باعث مي شود فرد حتي قادر به مطرح كردن مشكل خود نباشد.
ترس از دندانپزشكي شدت و ضعف دارد و از حالات خفيف تا شديد و بيمارگونه را شامل مي شود.
اين ترس ها از منابع متفاوتي مي آيند و مي توانند باعث بروز واكنش هاي ترس شوند. دكتر حسن شايسته، متخصص جراحي لثه، ايمپلنت هاي دنداني و بيولوي دهان از دانشگاه UCLA آمريكا و عضو هيات علمي بخش بيولوي دهان قسمت تحقيقات استخوان و ايمپلنت همان دانشگاه در مورد علل  ترس از دندانپزشكي مي گويد: دنتال فوبيا عمدتا به خاطرات بد از دندانپزشكي در دوران كودكي باز مي گردد. وقتي بچه  اي در كودكي به زور و به دنبال دندان درد به مطب دندانپزشكي مي رود و به زور او را مجبور مي كنند تا روي يونيت دندانپزشكي بنشيند حتي اگر درمان در نهايت نتيجه مثبتي هم داشته باشد، خاطره بد اين درمان براي او باقي مي ماند و مي تواند در آينده بشدت دردسرساز شود. يعني اين ترس باقي بماند و در بزرگسالي هم آن فرد از دندانپزشكي بترسد. در بزرگسالان اين مشكل ابتدا به ساكن كمتر ايجاد مي شود اما اگر ايجاد شود دليل آن عمدتا درمان دردناك و نبودن بيحسي مناسب حين درمان هاي قبلي بوده است. چنين وضعيتي معمولا هنگام درمان هاي اندو(ريشه دندان) يا كشيدن دندان اتفاق مي افتد كه به خاطر عفونت يا برخي شرايط ديگر بيمار بخوبي بي حس نشده و خاطره  آن درمان دردناك برايش باقي مي ماند. دكتر شايسته مي افزايد:گاهي اين خاطره آنقدر ناخوشايند است كه وقتي فرد در خيابان بوي يكي از مواد دندانپزشكي به نام انول به مشامش مي خورد از شدت ترس دچار حالت شوك مي شود.(انول ماده اي است كه بوي خاص مطب هاي دندانپزشكي مربوط به آن است)
جدا از موارد فوق دلايل ديگري هم براي ايجاد اين ترس مرضي وجود دارد. دكتر شايسته مي گويد:برخي از لوازم مورد استفاده در دندانپزشكي واقعا ترسناك هستند مثل سرنگ تزريق يا فورسپس هاي مخصوص كشيدن دندان كه بيمار آن را به شكل گازانبر مي بيند. از سوي ديگر صداي لوازم چرخشي دندانپزشكي مثل صداي سوت توربين و ساير هندپيس ها كه بيماران به آن مته مي گويند بسيار گوشخراش است و بيماران بخصوص بچه ها حق دارند از آنها بترسند. وضعيت خاص بيماران روي يونيت و تسلط دندانپزشك بر آنها هم در ايجاد اين ترس بي تاثير نيست!
دكتر شايسته مي افزايد: ظاهر دندانپزشك هم يكي از عوامل ناخوشايند است. وقتي دندانپزشك ماسك بزند در كنار نور شديدي كه از چراغ يونيت مي تابد، مي تواند به برخي از بيماران احساس ناخوشايندي القا كند.
اما يكي از مهمترين دلايل ترس از دندانپزشكي، تبليغات و برنامه هاي نادرست و حرف هاي اغراق آميز دوستان و آشنايان درباره دردناك بودن و وحشتناك بودن اين درمان ها است. بسياري از بچه ها را با اين جمله مي ترسانند كه اگه گريه كني مي بريمت دندانپزشكي!. اگر دندانپزشكي اينقدر رشته مخربي بود، مطمئنا آن را از برنامه تحصيلي تمام دانشگاه هاي دنيا جمع مي كردند.
ترس روح را مي خورد
اين ترس مرض گونه بايد درمان شود وگرنه بيمار هرگز نمي تواند درمان مناسب و قابل قبولي دريافت كند و اين مساله باعث از بين رفتن دندان ها يا ايجاد مشكلاتي جدي نظير عفونت هاي وسيع ناحيه سر و گردن خواهد شد. دكتر شايسته در مورد راهكارهاي مقابله با اين ترس از سوي دندانپزشك مي گويد: در مورد كودكان اين مساله بسيار مهم و جدي است. به هيچ وجه نبايد كودك را ترساند يا اينكه او را به زور مجبور به پذيرش درمان كرد. بعضا پيش مي آيد كه متخصصان اطفال يك يا دو جلسه بدون انجام هيچ كار دندانپزشكي صرفا با كودك صحبت كرده و با او ارتباط برقرار مي كنند. البته اين مورد به مورد فرق مي كند ولي اگر ارتباط صحيح و مناسبي با كودك برقرار شود او بسيار ساده تر درمان را مي پذيرد و ديگر خاطره بدي در ذهنش باقي نخواهد ماند.
ترس در بزرگسالان كمي پيچيده تر است. اين افراد حتي بعضا از بيان ترس خود شرم دارند. در اين موارد تشخيص اينكه بيمار مي ترسد، با دندانپزشك است. دكتر شايسته مي گويد: كليد اصلي حل اين مشكل صحبت كردن با بيمار و گوش كردن به مشكلات اوست. بايد درمان را براي او تشريح كنيم و تا وقتي كاملا بي حس نشده نبايد برايش كار كنيم. البته گاهي بيمار آنقدر مي ترسد و استرس دارد كه حتي به رغم يك بي حسي كامل و مطمئن بازهم احساس درد مي كند. در اين شرايط تا استرس بيمار برطرف نشود نمي توان كاري انجام داد چون او از شدت اضطراب و ترس احساس درد خواهد داشت.دكتر شايسته مي گويد: بايد محيط كار آرام باشد. از سوي ديگر بيمار با چنين مشكلي بايد زماني ويزيت شود كه از لحاظ روحي وضعيت مناسبي دارد مثلا صبح زود؛ بايد با بيمار صحبت كرد تا آرام شود. اما اگر به رغم اين مسائل باز هم مشكل پابرجا بود چه بايد كرد؟ دكتر شايسته مي گويد: يك راه، استفاده از داروهاي آرامبخش قبل از آغاز درمان است كه دندانپزشك برحسب مورد از شب قبل از درمان دستور مصرف دارو را مي دهد. اما اين بيماران بايد حتما كسي را همراه داشته باشند تا احيانا به دليل خواب آلودگي ناشي از مصرف دارو دچار مشكل نشوند. دكتر شايسته مي افزايد: در آمريكا مي توان از گاز اكسيدنيترو N2O استفاده كرد ولي در ايران مجاز به استفاده از آن نيستيم. اين گاز به نسبت 25 به 75 با اكسين تركيب شده و بيمار آن را استنشاق مي كند و در كاهش اضطراب بيمار بسيار موثر است بخصوص در دندانپزشكي اطفال فوق العاده مفيد است. اما اگر هيچكدام از اين روش ها جواب نداد تنها راه، فرستادن بيمار به اتاق عمل و درمان تحت بيهوشي عمومي است. البته بعضي بيماران از اتاق عمل هم مي ترسند ولي بسياري، اتاق عمل را ترجيح مي دهند. بخصوص هنگام انجام جراحي هاي وسيع مثل ايمپلنت يا پيوند استخوان. جراحي در اتاق عمل، هم براي بيمار مطلوب تر است، هم براي دندانپزشك.
دكتر شايسته در مورد روش هاي كاهش ترس از دندانپزشكي از ديد بيماران مي گويد: بيماري كه مي ترسد نبايد ترس خود را مخفي كند و بايد حتما آن را با دندانپزشك درميان بگذارد. گاهي اوقات ما مجبوريم حتي بيمار را به يك روانپزشك ارجاع دهيم. در آمريكا بخصوص اين كار فوق العاده مرسوم و نتايج فوق العاده اي داشته است. اگر هم اين كار را انجام ندهيم بيمار بعد از صحبت كردن با دندانپزشك مي تواند كم كم با تلقين مثبت احساس ترس را از خود دور كند. چون ترس آموختني است، پس مي توان به طريقه معكوس آن را از بين برد. بيمار بايد بداند اگر بر ترس خود غلبه نكند و تحت درمان قرار نگيرد ممكن است دچار عوارض به مراتب بدتري شود.
انجمن دندانپزشكي ايالات متحده چند راه جالب براي كاهش ترس از مطب هاي دندانپزشكي به بيماران توصيه كرده است، جدا از مواردي كه قبلا ذكرشان رفت، مي توان به استفاده از واكمن براي نشنيدن صداهاي تند و تيز لوازم دندانپزشكي، استفاده از روش هاي ريلكسيشن روي يونيت و در مطب و تلقين هاي مثبت براي فراموش كردن ترس اشاره كرد.
به والدين اكيدا توصيه مي شود: هرگز كودكان خود را از دندانپزشكي نترسانند. تزريقات دندانپزشكي بندرت دردناك هستند و تحمل سروصداي ناخوشايند لوازم دندانپزشكي صدها بار به تحمل دندان درد و عوارض و عواقب بعدي آن مي ارزد.

ضربان تند، ضربان كند
002832.jpg
كساني كه قلبشان در حالت استراحت خيلي تندتر از حد معمول مي زند و در حالت ورزش كندتر از حد معمول، بشدت در معرض خطر مرگ ناگهاني قرار دارند.
محققان معتقدند: مرگ ناگهاني در افراد سالم با آزمايش هاي ساده استرس كه بعضا از بيماران قلبي به عمل مي آمد، قابل پيش بيني است. محققان مي گويند اين يافته ها بدين معنا نيست كه افراد سالم بايد به طور طبيعي آزمايش بدهند، اما معتقدند وقتي بيمار تست مي دهد، پزشكان بايد الگوي ضربان قلب را به دنبال يافتن نشانه هايي از مشكل بررسي كرده و صرفا به مدارك مبتني بر مسدودبودن شريان ها تكيه نكنند؛ چيزي كه اكنون به طور روزمره رخ مي دهد.
دكتر مايكل لوئر، متخصص قلب در كلينيك كليولند مي گويد: ما مي دانيم كه مردم در حال راه رفتن مثل بمب ساعتي هستند. در حالي كه هيچ مدركي دال بر مرگ زودرس در اين افراد وجود ندارد، شخصا هر چيزي را كه بتوانم تصحيح مي كنم. اين تصحيح شامل تجويز داروهاي رقيق كننده خون، كنترل فشار خون و كلسترول و تشويق آنها به ورزش براي بهبود وضعيت قلب است.
آخرين مطالعه در اين زمينه كه در ورنال پزشكي نيوانگلند به چاپ رسيد، اشاره مي كند كه خطر مرگ ناگهاني در مرداني كه هنگام استراحت قلبشان تندتر از حالت عادي مي زند يا در هنگام ورزش از حدي كه بايد باشد پايين تر است، 4 برابر بيشتر از مردان عادي است. به همين ترتيب مرگ ناگهاني در مرداني كه ضربان قلبشان بعد از ورزش تا حد معمولي پايين نمي آيد، 2 برابر بيشتر از ساير مردان است كه دچار اين مشكل نيستند. دكتر اكساوير يووه، استاديار بخش قلب بيمارستان اروپايي جورج پمپيدو پاريس مي گويد: اين نخستين بار است كه الگوي ضربان قلب در خلال ورزش با افزايش خطر مرگ ناگهاني در مردان سالم با هم مرتبط مي شود. اين نتايج مشابه يافته هاي اوليه در افراد مبتلا به بيماري هاي قلبي هستند.
مرگ ناگهاني وقتي رخ مي دهد كه فرد دچار حمله قلبي يا بعضا ريتم نامنظم شده و قلب از كار بيفتد. اين حملات، افراد در دهه سوم و چهارم زندگي را هدف مي گيرد و مسئول 5 الي 10 درصد كل مرگهاي كشور آمريكاست. يعني سالانه 350 تا 500 هزار نفر را از پا درمي آورد.
دانشمندان فرانسوي در تحقيق خود 5713 نفر مرد ميانسال فرانسوي كه طي معاينه از سال 1967 تا 1972 تست استرس داده بودند را مورد بررسي قرار دادند. بعد از 23 سال پيگيري، 83 نفر از آنها در عرض 11 سال و نيم در اثر مرگ ناگهاني از بين رفتند. مرداني كه از مرگ ناگهاني قلبي مردند، فقط مي توانستند 6 دقيقه ورزش كنند كه يك دقيقه از بقيه افراد مورد بررسي كمتر بود و يك پنجم آنها يكي از والدين خود را در اثر مرگ ناگهاني از دست داده بود. ضربان قلب گروه در معرض خطر هنگام استراحت 75 ضربه در دقيقه و اندكي بيشتر از حد طبيعي بود. در خلال ورزش ضربان قلب تا كمتر از 89 ضربه در دقيقه بالا مي رفت و بعد از خاتمه ورزش، ضربان قلب به كمتر از 25 ضربه در دقيقه كاهش مي يافت. اين نتايج احتمالا در مورد زنان نيز مصداق دارد. دكتر لوئر و دكتر دانيل شنيدلر، متخصص قلب و استاد دانشكده پزشكي رابرت وود جانسن، هر دو اين مسئله را تاييد مي كنند. مطالعات اخير نشان مي دهد زنان سالمي كه ضربان قلبشان بعد از ورزش بدرستي پايين نمي آيد، بيشتر احتمال دارد در اثر مشكلات قلبي فوت كنند. دليل ايجاد اين ناهنجاري در الگوي ضربان قلب، اشكال در سيستم اعصاب پاراسمپاتيك است كه مسئوليت پايين آوردن ضربان قلب بعد از استرس و خطر را برعهده دارد. پروفسور شنيدلر مي گويد: مطالعه جديد براي يافتن داروي مناسب جهت كاهش ضربان قلب اين افراد طراحي شده است.
دكتر پل تامپسون، سخنگوي انجمن قلب ايالات متحده آمريكا و متخصص قلب بيمارستان هارتفورد در كانكتيكات مي گويد: اين مطالعه جديد مي تواند باعث ساخت داروهاي جديدي شود، ولي اين كار بايد قبل از انجام تست استرس روي بيماران در معرض خطر مرگ ناگهاني انجام مي گرفت.
عموما افرادي نسبت به انجام تست استرس اقدام مي كنند كه يا مشكوك به بيماري قلبي باشند يا از بيماري قلبي خود كاملا اطمينان داشته باشند. براي انجام تست استرس، فرد روي يك تردميل (Treadmill) راه مي رود و سنسورهايي به قفسه سينه اش متصل مي شود كه فعاليت قلبي او را طي راه رفتن روي تردميل ثبت مي كند.
فرانسوي ها هنگام ورزش عمدتا از دوچرخه ثابت به جاي تردميل استفاده مي كنند. استفاده از دوچرخه ثابت به جاي تردميل در بسياري از كشورهاي اروپايي طرفداران بيشتري دارد، ولي آمريكايي ها تردميل را ترجيح مي دهند.
منبع: USA today

خرچنگ
قاتلي از جنس خال
002745.jpg
چندي پيش در همين ستون درباره سرطان هاي پوست صحبت كرديم. امروز مطلبي را نقل مي كنيم درباره خطرناكترين سرطان پوست و يكي از بي رحم ترين انواع سرطان به نام ملانوما. ملانوما به رغم پيشرفت هاي چشمگير در زمينه درمان سرطان هنوز بسيار خطرناك  و بشدت مرگبار است. طي 30 سال گذشته، پيش آگهي افراد مبتلا به ملانوما پيشرفته هيچ تغييري نكرده است! دانشمندان آمريكايي در همايش سالانه انجمن سرطان شناسي باليني آمريكا در اورلاندو فلوريدا اعلام كردند ملانوما به سادگي تمام پيشرفت هاي پزشكي در درمان سرطان را شكست داده است.
دكتر ويجي تريسال، استاديار بخش جراحي سرطان در مركز سرطان دوارت كاليفرنيا مي گويد: حقيقت غير قابل انكار اين است كه آمار نجات  يافته گان از متاستازهاي ملانوما هيچ فرقي نكرده است.
پرفسور لن  ليختنفلد، مقام مسئول انجمن سرطان آمريكا مي افزايد: اين مسئله نااميد كننده است اما اصلا مرا متعجب نكرد.
همان طور كه قبلا هم اشاره شده بود ملانوما، نوعي سرطان پوست و يكي از مرگبارترين انواع سرطان هاي مهاجم محسوب مي شود. ملانوما از سلول هاي ملانوسيت  كه مسئول ساختن رنگدانه ملانين در پوست هستند منشا مي گيرد. رنگدانه ملانين رنگ پوست را تعيين مي كند و اجتماع اين رنگدانه باعث ايجاد خال در سطح پوست مي شود. بعضي از انواع اين خال ها مي توانند سرطاني و تبديل به ملانوما شوند. (البته هر خالي به ملانوما تبديل نمي شود. خال هاي بزرگ، وسيع و بدشكل، اصلي ترين كانديداهاي سرطاني شدن هستند، بخصوص اگر در اندام ها و يا روي صورت باشند و مدام تحت فشار و كشش و تروما قرار گيرند.) به گزارش آكادمي درماتولوي آمريكا از هر 62 آمريكايي يك نفر در خطر ابتلا به ملانوما قرار دارد كه اين رقم از سال 1930 تاكنون 2 هزار درصد افزايش داشته است.
دكتر تريسال مي گويد: نرخ افزايش ملانوما ترسناك است. اين سريع ترين رشدي است كه در تمام انواع سرطان ها در آمريكا مشاهده شده است.
در حالي كه پيشرفت هايي براي درمان مراحل اول و دوم ملانوما حاصل شده، اما ملانوما در مراحل بالاتر همچنان مرگبار است. به گزارش محققان، 35 درصد از 50 درصد افراد مبتلا به مرحله سوم ملانوما و 5 درصد از 10 درصد مبتلايان به ملانوما مرحله 4 در طولاني مدت زنده مانده اند. هنوز تنها راه درمان اين سرطان جراحي است كه موفقيت ثابت و قابل پيش بيني دارد. تريسال مي گويد: تنها شيمي درماني كاربردي در مورد ملانوما استفاده از اينترفرون است كه در بهترين حالت خود 15 تا 20 درصد جواب مي دهد. اين يعني حجم تومور كوچك مي شود نه اينكه به طور كامل درمان شود.
دكتر شان اي يانگ، متخصص جراحي سرطان در مركز سرطان جان وين در سانتامونيكا كاليفرنيا مي گويد: ما درمان هاي مكمل متعددي ابداع كرده ايم ولي هيچ كدام كارايي نداشته اند. اين درمان ها بعد از آغاز درمان اوليه براي بيمار تجويز مي شوند. تيم تحقيقاتي دكتر يانگ ۸۲۲، بيمار با تشخيص ملانوما مرحله سوم را با پروتكل تجربي خود تحت درمان قرار دادند اما تعداد نجات يافتگان تفاوتي با گروه كنترل نداشت. استفاده توام از شيمي درماني، راديوتراپي يا درمان هاي بيولويك در مورد ساير سرطان هاي بدخيم مثل تومورهاي پستان يا روده بزرگ موثر بوده است اما استفاده از آنها براي درمان ملانوما بي نتيجه بود.
دكتر تريسال مي گويد: وقتي دانه اي مي كاريد 10 يا 15 سال بعد ميوه را مي چينيد. فكر مي كنم تعداد مطالعات صورت گرفته در مورد ملانوما طي 15 سال گذشته حداقل بوده است. خود ما محققان ملانوما را به عنوان تهديدي جدي در نظر نگرفتيم.
درمان هاي تجربي مثل استفاده از واكسن ها آن طور كه بايد و شايد اميدوار كننده نبوده است.
اما بخش مثبت اين ماجرا اين است كه ملانوما قابل پيشگيري و تشخيص است. اگر در مراحل اوليه تشخيص داده شود شانس زنده ماندن حدود 91 درصد است.
دكتر تريسال مي گويد: ملانوما كاملا قابل تشخيص است. اين تنها تفاوت بزرگ ملانوماست. اما اگر بيمار مرحله سوم سرطان پستان هنوز شانس معقولي براي زنده ماندن دارد بيمار مبتلا به ملانوما مرحله سوم عملا هيچ شانسي ندارد. مهمترين نكته براي درمان ملانوما تشخيص آن در مرحله اول و دوم است.
Healh day report

اتاق انتظار
سالانه 16 هزار نوزاد ايراني به كام مرگ مي روند
002751.jpg
ايسنا - يك فوق تخصص نوزادان با هشدار نسبت به اينكه سالانه در كشور 16 هزار نوزاد متولد شده به كام مرگ مي روند،  دليل اين امر را عدم آگاهي از نحوه عمل احياي درست و مناسب اعلام كرد. دكتر هادي سمائي در حاشيه كارگاه آموزشي احياي نوزادان با اعلام اين خبر اظهار كرد: اگر متخصصان زنان، اطفال و بيهوشي، عمل احيا و روشهاي انجام آن را در برخورد با نوزادان بياموزند، مي توانيم بگوييم اين 16 هزار نوزاد را از مرگ نجات داده ايم.
وي افزود: متاسفانه اگر عمل احيا  بدرستي انجام نشود، نوزادان دچار عوارض عصبي، انواع معلوليت ها و حتي مرگ مي شوند.
اين فوق تخصص نوزادان در ادامه تصريح كرد:  در كارگاه احياي نوزادان، ابتدا به صورت تئوري طرز رفتار با نوزاداني كه دچار خفگي هستند آموزش داده مي شود، سپس روي مولاهايي كه به همين منظور تهيه شده اند و كاملا مشابه نوزاد هستند كار احيا را به طريق عملي انجام مي دهند.
دكتر سمائي در پاسخ به اينكه اين كارگاه ها تا چه ميزان در كاهش مرگ و مير نوزادان موثر بوده اند،  خاطرنشان كرد: امروزه مي توان با تغيير طرز تفكر مردم، متخصصان بيهوشي، اطفال و زنان و علم جديد، نوزاداني كه در اتاق زايمان دچار مشكلات تنفسي و كمبود اكسين مي شوند (حتي نوزاداني كه 700 گرم وزن دارند) را نجات داد.
استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران همچنين خاطرنشان كرد: اكنون با برگزاري اين كلاس ها بسياري از اتاق هاي زايمان به وسايل و تجهيزاتي از قبيل دستگاه اكسين، ماسك و تختهاي مخصوص براي نوزادان مجهز شده اند.
وي در پايان اظهار كرد: وجود اين كارگاه ها باعث مي شود سطح علمي دانشجويان پزشكي، پزشكان و  رزيدنت ها در جهت احياي نوزادان افزايش يابد.
دفاتر شركت شميم كوثر پلمپ شد
ايسنا - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اطلاعيه اي از پلمپ دفاتر شركت شميم كوثر خبر داد. وزارت بهداشت در اين اطلاعيه اعلام كرد: با توجه به عدم توفيق شركت شميم كوثر در دريافت مجوزهاي فعاليت هاي قانوني در زمينه امور بيمه اي و ارائه خدمات درماني، با دستور مقام قضائي، دفاتر شركت مذكور پلمپ شد.
دلايل انجام ندادن پاپ اسمير توسط زنان
ايسنا - سهل انگاري و عدم آگاهي، مهمترين علت انجام ندادن مرتب تست پاپ اسمير توسط زنان است.
نجوا بلندگرامي، دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي لارستان در اولين همايش سراسري مراقبت هاي پرستاري در تست هاي تشخيصي با اشاره به كاهش مرگ و مير ناشي از سرطان دهانه رحم در كشورهاي پيشرفته به علت تشخيص زودرس آن گفت: آسان ترين و غيرتهاجمي ترين روش تشخيص سرطان دهانه رحم، تست پاپ اسمير است.
وي با اشاره به تحقيق انجام شده روي 310 زن شهرستان لار در مورد اطلاعات آنها پيرامون تست پاپ اسمير گفت: ميزان انجام پاپ اسمير در زناني كه سطح سواد بالاتر و آگاهي بيشتري داشته اند، كمتر و در خانم هايي كه سابقه نازايي و عفونت داشته اند، بيشتر بوده است. بلند گرامي تاكيد كرد: علت اصلي عدم انجام تست پاپ اسمير، سهل انگاري و عدم آگاهي زنان عنوان شده است.
وي افزود: با توجه به اهميت پاپ اسمير در تشخيص زودرس سرطان دهانه رحم، ضرورت دارد كه به موازات گسترش تكنيك هاي پزشكي و آگاهي پرسنل به ايجاد منابع آگاهي درجامعه پرداخت.
كاهش ارائه خدمات به تالاسمي ها
ايسنا - در پي اعلام كاهش ارائه خدمات درماني به بيماران تالاسمي در بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص)،  رئيس اين بيمارستان اعلام كرد: بنياد امور بيماري هاي خاص هيچ مبلغي از زمان آغاز به كار درمانگاه تالاسمي به اين بيمارستان پرداخت نكرده است.
دكتر كدخدايي با اشاره به تعداد كم مراجعان بيماران تالاسمي به بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص) اظهار كرد: از آنجايي كه براي خدمات بيماران تالاسمي هيچ مبلغي به بيمارستان واريز نمي شود، بيماران مجبورند تجهيزات مورد نياز خود را تهيه كنند به همين دليل تعداد كمي از بيماران به بيمارستان مراجعه مي كنند.
وي تصريح كرد: با بنياد امور بيماري هاي خاص مكاتبات زيادي داشتيم، ولي متاسفانه هيچگونه كمكي از جانب اين مركز به بيمارستان نشده است.
رئيس بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص) با بيان اينكه تاكنون سرويس هاي لازم در درمانگاه تالاسمي اين بيمارستان به بيماران داده شده است، گفت: با توجه به مراجعه محدود بيماران به اين مركز قرار بر اين شد كه از اين به بعد بيماران براي ويزيت به درمانگاه اطفال و سپس براي تزريق به بخش مراجعه كنند.
وي در پايان با تاكيد بر اينكه منع پذيرش بيماران تالاسمي در اين بيمارستان صحت ندارد، خاطرنشان كرد: عدم پرداخت سوبسيدهاي لازم به بيماران علت مراجعه محدود بيماران به اين بيمارستان و در نتيجه محدود شدن خدمات اين بيمارستان است.

درمانگاه
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |