شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۳
نود ميليون دفترچه بيمه
هزينه هاي بالاي خدمات پزشكي و آسيب پذيري اقشار كم درآمد، شرايطي را به وجود آورده كه اكثر كشورها بحث بيمه مردم و حمايت آنها در پرداخت هزينه هاي ناگهاني درمان را به عنوان وظايف اصلي خود مي دانند
002709.jpg
افشين شاعري
استفاده از خدمات درمان دولتي نيازمند برخورداري از دفترچه خدمات درماني است كه در حال حاضر توسط چند ارگان مختلف شامل سازمان خدمات درماني، سازمان تامين اجتماعي و سازمان خدمات درماني نيروهاي مسلح به صورت موازي ارائه مي شود.
موازي كاري اين سازمان ها در بيمه خدمات درماني موجب شده عده اي از مردم به طور همزمان از چند دفترچه بيمه درماني استفاده كنند و در همين زمان عده ديگري از مردم بدون برخورداري از هيچ بيمه اي لحظات سخت بيماري و حادثه را با نگراني و اضطراب سپري كنند. حسينعلي شهرياري، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس مي گويد: متاسفانه آمار دقيقي از تعداد بيمه شدگان و افراد برخوردار از خدمات بيمه درماني در كشور وجود ندارد و هر يك از سازمان هاي تامين اجتماعي، خدمات درماني و بيمه نيروهاي مسلح آمارهاي جداگانه اي را از افراد تحت پوشش خود اعلام مي كنند.
نماينده مجلس اضافه مي كند: اگر همه آمارهاي اين ارگان ها را با هم جمع كنيم اين تصور به وجود مي آيد كه 80 تا 90 ميليون بيمه شده خدمات درماني در كشور وجود دارد در حالي كه جمعيت كشور از 69 ميليون نفر تجاوز نمي كند و ما مي دانيم كه عده قابل توجهي از مردم شامل فقرا، بيكاران و افراد متمكن تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند بنابراين مسلم است كه عده اي از مردم از 2 يا۳ سازمان به طور همزمان دفترچه بيمه دريافت كرده اند. شهرياري معتقد است: تاسيس وزارت رفاه اين اميد را به و جود آورد كه مشكل پراكندگي بيمه هاي درماني در كشور حل شود و همه زير چتر يك دستگاه واحد بيمه گر قرار بگيرند، اما هنوز نتوانسته ايم يك سيستم واحد بيمه درماني را در كشور راه اندازي كنيم. وي مي گويد: خوشبختانه امسال روستاييان كشور براي اولين بار تحت پوشش بيمه خدمات درماني قرار مي گيرند، اما باوجودي كه گفته مي شود در اين طرح 23 ميليون روستايي صاحب دفترچه خدمات درماني مي شوند، بازهم دقيقا معلوم نيست روستاييان كشور 23 ميليون، 20 ميليون يا 18 ميليون نفر هستند.
او ادامه مي دهد: به طور كلي به نظر مي رسد 20 ميليون نفر از مردم، بيمه درماني سازمان تامين اجتماعي هستند، حدود۶ ميليون كارمندان و كارگران دولتي به اضافه 23 ميليون روستايي تحت پوشش سازمان بيمه خدمات درماني هستند كه البته بيمه شده هاي آزاد و خويش فرما نيز به آنها اضافه مي شود و حدود۵‎/۲ميليون نفر نيز زير پوشش بيمه درماني نيروهاي مسلح هستند.
وي مي گويد: براساس اين آمارها حدود 95درصد جمعيت كشور به نوعي بيمه درماني هستند،طلاب، دانشجويان معلولان و افراد تحت پوشش بهزيستي نيز بيمه سازمان خدمات درماني هستند و كميته امداد نيز كه به افراد تحت پوشش خود دفترچه بيمه خدمات درماني مي دهد، قرار است با اجراي طرح بيمه روستاييان اعتبارات بيمه درماني خود را از روستاها به شهرها منتقل كند.
شهرياري معتقد است: همه بيمه شدگان خدمات درماني مي توانند از خدمات درماني با نرخ دولتي در بيمارستا ن  هاي دولتي برخوردار شوند و تقريبا همه انواع خدمات درماني تا سطح تخصصي و فوق تخصصي در بيمارستان هاي دولتي ارائه مي شود و به جز برخي شهرهاي كوچك، مشكلي از نظر دريافت اين خدمات وجود ندارد.
وي مي گويد:علاوه بر برخورداري همه آحاد مردم از خدمات پايه درماني، براساس قانون برنامه چهارم توسعه و پس از تصويب آئين نامه هاي لازم در شورايعالي بيمه، قرار است شرايط لازم براي برخورداري همه مردم از بيمه هاي تكميلي به صورت داوطلبانه و با پرداخت بخشي از هزينه هاي آن فراهم شود و به اين ترتيب هزينه عمل هاي ليزيك چشم، جراحي پلاستيك و عمل هاي زيبايي را هم دولت پرداخت خواهد كرد.
شهرياري مي گويد: عده اي از مردم هم هستند كه يا بيكارند يا در سازمان هاي دولتي و غير دولتي با قراردادهايي كار مي كنند كه هيچ بيمه اي به آنها تعلق نمي گيرد و اين ظلم آشكاري است كه حتي در نهادهاي دولتي هم ديده مي شود. وي معتقد است: دولت و مجلس براي حل اين موضوع نيز در حال بررسي هستند كه با اصلاح قانون و تدوين آئين نامه هاي لازم بزودي شاهد بيمه همه آحاد مردم كشور خواهيم بود.
واقعيت هاي موجود در جامعه  نشان مي دهد كه با توجه به بحران بيكاري و اشتغال در كشور، بسياري از كارفرماها با سوءاستفاده از نياز به شغل جوانان طي قراردادهاي كاملا يكطرفه افراد استخدام شده را بيمه نمي كنند، به اين ترتيب بخش قابل توجهي از شاغلان كشور نيز بيمه نيستند و با كوچكترين اتفاقي مجبورند همه دارايي خود را خرج دارو و درمان كنند.
مشكلات بيمه نبودن شاغلان، هنگامي آشكارتر مي شود كه حتي بيمه شدگان هم به علت هزينه هاي سرسام آور دارو و بيمارستان با وقوع اندك بيماري بشدت آسيب مي بينند، به طوري كه به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت 8 درصد مردم فقط با يك بار مراجعه به پزشك فقير مي شوند.
در كنار شاغلان غير بيمه، موج عظيم بيكاران نيز نشسته اند و روزگار را با هراس بيمار شدن سپري مي كنند.
سيد حسن علم الهدا، معاون سازمان بهزيستي مي گويد: تعريف هاي مختلفي از فقر در جامعه وجود دارد، اما بر اساس يك تعريف منطقي حدود 11 ميليون نفر از مردم كشور زير خط فقر هستند و اگر نگاه هاي حمايتي دولت نباشد با كمترين تلنگري آسيب مي بينند.
هزينه هاي بالاي خدمات پزشكي و آسيب پذيري اقشار فقير و كم درآمد، شرايطي را به وجود آورده كه تقريبا همه كشورها اعم از كشورهاي با اقتصاد آزاد يا دولتي، بحث بيمه مردم و حمايت آنها در پرداخت هزينه هاي ناگهاني درمان و عمل هاي جراحي را به عنوان وظايف اصلي خود تلقي مي كنند.
ابوالقاسم موسوي، رئيس سازمان بيمه خدمات درماني كشور مي گويد: به طور كلي 38 ميليون نفر از مردم كشور تحت پوشش بيمه خدمات درماني هستند و 23 ميليون روستايي كشور كه تا پايان سال فقط با استفاده از كارت بيمه مي توانستند خدمات درماني بستري را به صورت دولتي دريافت كنند از امسال جزو بيمه شدگان سازمان خدمات درماني هستند و همه انواع خدمات درماني را با استفاه از دفترچه بيمه دريافت مي كنند.
وي مي افزايد: بر اساس تفاهمنامه اي كه با وزارت بهداشت منعقد شده 2 هزار و 500 مركز بهداشتي و درماني در سراسر كشور خدمات درماني را با استفاده از دفترچه هاي بيمه به روستائيان ارائه مي كنند.
موسوي اضافه مي كند: در زمان حاضر علاوه بر 23 ميليون روستايي، 6 ميليون و 200 هزار نفر از كاركنان دولت، 5/1 ميليون نفر شامل خانواده شهدا، جانبازان، دانشجويان، طلاب، وكلا، هنرمندان و مدد جويان بهزيستي تحت پوشش سازمان خدمات درماني هستند، 600 هزار نفر نيز به صورت خويش فرما بيمه شده و دفترچه گرفته اند.
رئيس سازمان بيمه خدمات درماني مي گويد: علاوه بر دارندگان دفترچه بيمه خدمات درماني همه آحاد جامعه كه تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند نيز كه حدود 6/5 ميليون نفر مي شوند تحت پوشش بيمه بستري سازمان بيمه خدمات درماني هستند و چه كارت بيمه خود را دريافت كرده باشند و چه كارت بيمه درمان خود را نگرفته باشند با اولين بستري در يك بيمارستان دولتي، كارت بيمه درمان آنها صادر مي شود و دولت 90 درصد هزينه هاي درمان آنها را مي پردازد و فقط 10 درصد هزينه ها بر عهده بيمار است.
گفته هاي رئيس سازمان بيمه خدمات درماني هنگامي كه در كنار وعده هاي وزير رفاه و تامين اجتماعي قرار بگيرد بيشتر معنا دار مي شود.
محمد حسين شريف زادگان، وزير رفاه و تامين اجتماعي مي گويد: حمايت هاي اجتماعي و بيمه اي از خانواده ها و همه آحاد جامعه در همه برنامه هاي دولت قرار دارد. در مورد بيمه هاي درماني اگرچه هنوز بخشي از بيمه ها همپوشاني دارند و تا حدي موازي كاري وجود دارد، اما برنامه هايي هست كه بر اساس آن بزودي همه مردم كشور تحت پوشش بيمه هاي خدمات درماني قرار مي گيرند. وي اضافه مي كند: در زمان حاضر 94 درصد مردم تحت پوشش يكي از بيمه هاي درماني، تامين اجتماعي، نيروهاي مسلح و كميته  امداد هستند و فقط 6 درصد مردم كه يا بسيار متمكن يا بسيار فقير هستند تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند. شريف زادگان مي گويد: برنامه خاصي در دولت براي پوشش 100 درصدي بيمه درماني مردم وجود دارد كه اجراي آن نياز به منابع مالي و قانون دارد و اگر اين دو مشكل برطرف شود اجراي آن يك سال هم طول نمي كشد.

در همين حوالي
روزهاي خوش آينده
002844.jpg
۲۱بهمن 83 حادثه اي در تهران پايتخت رخ داد كه قلب مردم را لرزاند. مسجد ارك در مركز تهران در شب عاشورا آتش گرفت و حدود 60 نفر در اين حادثه جان باختند و آنان كه ماندند روزهاي سختي را در بيمارستان سپري كردند. بسياري از سوختگان مسجد ارك بيمه نبودند، اما لازم بود تحت عمل جراحي پلاستيك قرار بگيرند. اين امر باتوجه ويه دولت سامان يافت و دولت هزينه هاي درمان آنان را به صورت ويه تقبل كرد، اما حادثه مسجد ارك يك حادثه استثنايي بود كه به علت ابعاد خاص اجتماعي، فرهنگي و عرفي آن بشدت مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفت و همه رسانه هاي داخلي و خارجي با انعكاس لحظه به لحظه وضعيت حادثه ديدگان، توجه مسئولان را برانگيختند، اما آيا با هزاران حادثه مشابهي كه در گوشه و كنار كشور رخ مي دهد با همين ميزان دقت برخورد مي شود؟ سالانه 27هزار نفر بر اثر حوادث ترافيكي در كشور جان خود را از دست مي دهند و 300 هزار نفر كه بر اثر همين حوادث مجروح و معلول مي شوند، بايد مدتها و گاه تا آخر، راه بيمارستان تا خانه را طي كنند و بيشتر آنها نمي توانند از پس هزينه هاي درمان و بستري در بيمارستان برآيند.
مسئله هزينه هاي سنگين خدمات درماني در كشور بخصوص در بخش خصوصي نظر اكثر مردم را متوجه بيمارستان هاي دولتي كرده است، چنانچه 90 درصد خدمات درماني كشور در بيمارستان هاي دولتي انجام مي شود و اكثر مردم اگرچه در تخت هاي لوكس بيمارستان هاي خصوصي بستري نمي شوند، اما از حداقل امكانات پزشكي و جراحي مورد نياز با استفاده از سوبسيدهاي دولتي بهره مند  شده و بهبود مي يابند.
تاسيس وزارت رفاه و تامين اجتماعي در چند ماه گذشته اميدواري هاي زيادي را در مردم براي برخورداري از حداقل هاي يك زندگي معمولي به وجود آورده است، بخصوص اينكه بر اساس قانون اساسي، تامين سلامت مردم در كنار آموزش و امنيت جزو وظايف ذاتي دولت است.
شايد تا چند سال آينده وزارت رفاه بتواند رفاه همگاني را براي مردم به ارمغان آورد تا ديگر كسي در هراس بيماري و حوادث ناگهاني، روزهاي خوش خود را نيز تلخ نكند.

در شهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |