شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۳
مصائب رنگارنگ و پرطراوت
براي انتخاب رنگ و شكل گل ، نكاتي بايد مدنظر گرفته شود ، اما نكته مهمتر قيمت  آن است. آيا تازگي به گلفروشي رفته ايد؟
002775.jpg
عكس :علي اكبر شير يان
 آرزو مي كرد كه اي كاش بتواند از يكي از گلفروشي هاي شمال تهران سبدي گل بخرد ، ولي اين اتفاق تنها با پرداخت يك چهارم از دستمزد ماهانه اش امكانپذير بود.
شما چطور؟  آيا شما هم از  آن دسته  آدم هايي هستيد كه به هر بهانه اي گل مي خرند و به منزل مي برند؟ يا از  آن دسته هستيد كه يك دسته گل مصنوعي خريده ايد و خود را از خريد هر نوع گل بي نياز مي دانيد؟ يا  آنكه جزو  آن دسته از افرادي هستيد كه قيد گل را بكلي زده ايد و با زندگي ماشيني ماشيني كنار  آمده ايد؟
گل از  آن دسته كالاهاي تزئيني است كه مي تواند در مراسم عروسي و عزا به كار رود و متناسب با فضا ، نقش در خور توجه را ايفا كند. شايد به همين دليل است كه از گل به عنوان گياهي تزئيني نمي توان انتظار داشت كه قيمت  آن در تمام گلفروشي ها و با هر نوع بسته بندي و شكل ظاهري يكي باشد.
به همين دليل است كه اگر كسي بگويد گلفروشي ها خودراي ترين ها هستند ، بيراه نگفته است.
بالاي شهر ، مركز شهر و پايين شهر ، وجب به وجب به هر گلفروشي كه سر بزنيد، قيمت متفاوت است و در بازار گل متفاوت تر با ديگر مراكز فروش گل و گياه تزئيني. گل در مراسم مختلف نقش انكارناپذيري دارد؛ از سخنراني هاي اداري ، ادارات و تزئين دفاتر گرفته تا مراسم شادي و غم . در هركدام از اين مراسم اگر گل نباشد ، حتما چيزي كم است و با هيچ چيز ديگر نمي توان خلاء  آن را پر كرد. تازگي ها هم يك مد جديد در انتخاب مهريه از سوي عروس خانم ها به وجود  آمده و  آن انتخاب گل و تعداد  آن به عنوان مهريه است. چندصد شاخه گل از لاله ، مريم و ... يا چند شاخه گل طلا ديگر چه فرقي مي كند؟
احمد وفايي ، يكي از فروشندگان و تزئين كاران گل شمال تهران به خريداران توصيه مي كند كه براي انتخاب گل حتما به نوع مجلسي كه مي خواهند در  آن شركت كنند ، توجه كنند.
او مثال مي زند در مراسم شادي بهتر است تعداد گلهاي دسته گل فرد باشد تا با صاحب ميهماني جفت شود و اين در مراسم غم برعكس است ، بايد عددي زوج را انتخاب كرد. مي خندد و ادامه مي دهد كسي كه از دنيا رفته كه نبايد جفت شود!
وفايي اين قاعده را براي دسته هاي گل تعريف مي كند ، شرايط سبد گل متفاوت است.
او كه حدود 15 سال سابقه تزئين گل دارد ، براي دسته گل هاي هديه تولد هم اصولي تعريف مي كند و مي گويد: براي يك پسر يك دسته گل با رنگ تند گرم مثل زرد ، بنفش و نارنجي مناسب تر است ، اما اگر براي يك دختر جوان باشد ، بهتر است گلي با رنگ روشن انتخاب شود. او مي گويد كه بيشتر خريداران براي هديه تولد رزهاي سرخ و صورتي را انتخاب مي كنند ، براي مراسم
002838.jpg
رسمي از گلهايي چون نرگس و زنبق استفاده مي كنند. در مراسم خواستگاري ، نامزدي ، تولد و عروسي از گلهاي رنگي مثل زنبق ،  آنتريوم ، رز ، استرزيا ، ليس  آن توس،  آنيمان يا شقايق و در مراسم ختم هم از گلايل ، مارگريت سفيد و شيپوري استفاده مي كنند.وفايي به عروس و دامادها توصيه مي كند كه از رنگهاي روشن استفاده كنند و ادامه مي دهد چندي است كه برخي از تزئين كارها از ميوه براي تزئين سفره عقد و ماشين عروس استفاده مي كنند. طبق گفته هاي او تزئين كارها براي تزئين سفره هاي عقد ، قيمتي بالاتر از 150 هزار تومان دريافت مي كنند. عروس و دامادها براي تزئين ماشين عروسي قيمتي بين 40 تا 200 هزار تومان مي پردازند ، ماشين عروس هايي كه با ميوه و گل تزئين مي شوند قيمتي بين 50 تا 100 هزار تومان دارند. قيمت دسته گل عروس هم از 10 هزار تومان شروع مي شود تا 60 يا 70 هزار تومان.
البته بنابر همان دليل كه گلفروش ها انسان هايي خودراي هستند ، اين قيمت در مناطق مختلف شهر متفاوت است.
دسته گلهاي مراسم ختم هم قيمتي حدود 30 تا 200 هزار تومان خواهند داشت.
قيمت متفاوت گل در نقاط مختلف تهران ناشي از دلايل مختلف است. يكي از اين دلايل، تفاوت در قيمت اجاره بهاي مغازه هاست.
مثلا در شمال تهران يك فروشنده بايد براي رهن يك مغازه 6 متري، حدود 50ميليون تومان بپردازد البته اين قيمت رهن يك مغازه با امكانات متوسط است. بنابراين تفاوت ها قيمت ماليات و سودآوري خيلي از مغازه هاي گلفروشي متفاوت است.
البته نمي توان كتمان كرد كه در يك مغازه گلفروشي شمال تهران، مي توان گل هاي زيباتري خريد! در اين نقطه گل ها تازه تر و با طراوت تر هستند و دوام بيشتري دارند. درست است كه قيمت گل در نقاط پايين تر ارزان تر است اما اين گل ها از كيفيت كمتري برخوردار هستند.
باغ گل نزديك بهشت زهرا
در باغ گل تهران، گل ها در انواع مختلف يافت مي شوند. اما به نفع كسي كه بخواهد مقداركمي گل تهيه كند، نيست كه مسافت محل سكونتش تا نزديكي بهشت زهرا را طي كند و با صرف بنزين يا كرايه ماشين زياد، اين مقدار گل را تهيه كند. معمولا مغازه داران براي تهيه گل مصرفي محل كار خود كه ميزان آن را به صورت تجربي مي يابند، به بازار گل در اين منطقه مراجعه مي كنند و به تهيه گل مي پردازند.
البته برخي از گلفروشي هاي معتبر و سابقه دار تهران نيز خود يا باغ گل اختصاصي دارند يا به صورت مستقل از كشورهاي صادركننده گل يا مناطق باغ هاي گل شهرهاي مختلف ايران همچون محلات، گل وارد مي كنند. نتيجه كار تزئين كاران گل ، سبدها و دسته گلهاي كم عمري است كه هر يك در خاطرات تلخ و شيرين نقشي كمرنگ ايفا مي كنند.
نتيجه كار زودگذر است ، اما...

موزه گردي يا كافي شاپ
002841.jpg
شما كدام يك را انتخاب مي كنيد؛ سينما، تئاتر، كافي شاپ،... يا موزه؟
آمار تعداد بازديدكنندگان موزه نشان مي دهد كه عده كمي از ما وقت خود را براي ديدن موزه ها صرف مي كنيم، تازه در اين ميان عده كثيري از بازديدكنندگان دانش آموز و دانشجوياني هستند كه به صورت گروهي به ديدار اماكن تاريخي مي روند و به نوعي براي بازديد آنها حتما الزامي وجود دارد!
طبق برآورد ما اگر كسي بخواهد از شرق تهران به بازديد موزه اي چون سعدآباد برود، بايد حدود 7 هزار تومان هزينه بپردازد. البته اين 7 هزار تومان صرف كرايه ماشين، بليت بازديد از موزه و احيانا يك ساندويچ براي نهار خواهد شد، اما ظاهرا كسي حاضر نيست چنين پولي صرف كند. بسياري از بازديدكنندگان پوهشگرند كه براي تفريح به موزه نمي روند، عده اي هم كه دانش آموزند و با تخفيف ويه از سوي موزه ها با يك سرويس به موزه ها مي روند. اين آمار براي كشوري كه به قول بعضي ها مي تواند قطب گردشگري خاورميانه باشد، قابل تامل است!
كدام يك از ما به غير از دود و دم تهران و عدم رعايت بهداشت، به نكته اي چون ميراث فرهنگي توجه مي كنيم؟
خيلي از ما در شرايط كاملا روشنفكرانه و خوشبينانه، تئاتر، سينما و حداكثر موزه هنرهاي معاصر را انتخاب مي كنيم، اما هيچ كدام به اين فكر نمي كنيم كه در نقطه هاي مختلف همين شهر مه آلود از بار ترافيك و آلودگي، مي توان جايي تاريخي را يافت كه لحظه اي ما را از همين مه غليظ رها مي كند. مثلا جايي مثل موزه سعدآباد كه با دار و درخت و زيبايي هايش تكه اي از بهشت است و درست است كه ممكن است در نگهداري آثارش كمي بي دقتي شود، ولي ديدن اين موزه حتما بهتر از صرف يك هزينه غيرقابل باور در كافي شاپ ها براي خريد يك بستني بركينافاسويي است!
صرف هزينه براي ديدار از كاخ موزه گلستان كه تكه اي از دوره قاجار است، بهتر است يا صرف وقت و هزينه در پلي استيشن ها!
چه كسي مي گويد ديدن بخش تاريخي بازار قديم تهران، نقاط مختلف تاريخي خيابان فردوسي، مغازه اصغرموش ها، خانه صباها، مصدق ها، نيما يوشيج ها و زورخانه شعبان بي مخ ها براي ساكنان تهران لازم نيست؟
آيا آشنايي با حافظه تاريخي اين شهر كه هر نقطه اش مي تواند براي ساكنان آن خاطره انگيز باشد، لازم نيست؟
فكر مي كنيد بازديد از هركدام از امامزاده ها، كليساها، كنيسه ها يا قهوه خانه هاي قديمي چقدر هزينه برمي دارد؟
حتما اين هزينه بيش از قيمت يك شام ساده و مختصر همچون پيتزا، ساندويچ و دو تا نوشابه براي يك زوج جوان نخواهد بود.
خيلي از اماكن فرهنگي - تاريخي كه بليت نمي خواهد، برخي هم كه بليت دارند براي دانشجويان و سالمندان تخفيف قائلند، آن دسته هم كه تخفيفي ندارند، كمتر از يكهزار تومان بليت مي فروشند.
اين هفته، هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي و گردشگري است و دست اندركاران و دوستداران ميراث فرهنگي در هر يك از موزه ها و اماكن تاريخي كشور، برنامه اي قابل توجه دارند. در يك مركز، شاهنامه خواني، در مركز ديگر، بازديد رايگان از موزه و در نقطه اي ديگر، نمايشگاه آثار تاريخي. مراسم بزرگداشت ميراث فرهنگي حداكثر دو هفته ادامه مي يابد، اما در كشوري همچون ايران و شهري همچون تهران حتما جاذبه هاي گردشگري تاريخي زيادي وجود دارد كه مي تواند هم مقرون به صرفه باشد، هم پر از اطلاعات ضروري زندگي براي هريك از شهروندان كه در طول سال قابل دسترس است.
با توجه به شرايط فرهنگي و اجتماعي كنوني شهر، اين شناخت ديگر از حالت تفنن خارج شده و ضروري است.
اين تفنن سابق و ضرورت اكنون هزينه چنداني برنمي دارد، حداقل هزينه اش بسيار كمتر از تفريحات غير ضروري شهروندان است.
اين هفته مي توان براي گردش آخر هفته، مراكز مختلف ميراث فرهنگي را انتخاب كرد و مطمئن باشيد كه هزينه چنداني برنمي دارد!

حجره
۲۰۰ شركت ليزينگ در ايران
002814.jpg
امروز بيش از 200 شركت ليزينگ در كشور وجود دارد كه از اين تعداد 25 تا 30 شركت فعال هستند.به گزارش ايسنا مديرعامل شركت پارس ليزينگ ميزان حجم مبادلات شركت هاي ليزينگ را حدود هزار ميليارد تومان دانست و گفت:  777 ميليارد تومان از حجم مبادلات، مربوط به شركت هاي عضو انجمن بوده كه بيش از 70درصد آن را تشكيل مي دهند و باقي نيز جزو انجمن نيستند.وي افزود: مشتريان ما در روز اول و آخر بابت نقل و انتقال ماليات مي پردازند، در حالي كه اين ماليات بايد در يك مرحله پرداخت شود.
اتحاديه جديد آمد
002796.jpg
اتحاديه سراسري تعاوني هاي كشاورزي و توليدكنندگان و مرغداران گوشتي با هدف تنظيم بازار مرغ تشكيل شد.محمد يوسفي، مديرعامل اتحاديه مرغداران كشور به مهر گفت:  اتحاديه سراسري تعاوني هاي كشاورزان و توليدكنندگان مرغ گوشتي كه متشكل از نمايندگان اتحاديه هاي مرغداران استان هاست در راستاي اهداف دولت مبني بر كوچك سازي دولت و استفاده از امكانات بخش خصوصي تشكيل شده است.
فراتر از پيش بيني
002703.jpg
اپني ها فراتر از پيش بيني هايشان توانستند به رشد اقتصادي دست يابند. خبرگزاري شينهوا اپن اعلام كرد كه رشد اقتصادي اپن در سه ماهه اول سال جاري 3/5 درصد افزايش داشته كه نسبت به ميزان پش بيني شده دو برابر بوده است.دفتر هيات دولت در توكيو گزارش داده است كه دومين اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه چهارم سال گذشته ميلادي، نرخ رشد اقتصادي يك دهم درصدي داشته است.
جذب 500 ميليون دلار سرمايه
002811.jpg
جذب سرمايه خارجي در ايران را يك نشريه خارجي منتشر كرد. اكونوميست با اعلام اينكه جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران در سال 2004 ميلادي 17 درصد افزايش يافته است ميزان جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي ايران در اين سال را 500 ميليون دلار اعلام كرد.
بنا بر اين گزارش،  بيشترين جذب سرمايه گذاري خارجي در پروه هاي نفت، گاز و پتروشيمي بر اساس قراردادهاي بيع متقابل بوده است.
اكونوميست افزود: ايران در انويه سال 2004 ميلادي براي اصلاح قرارداد هاي بيع متقابل طول مدت اين نوع قراردادها را از 5 تا 7 سال به 25 سال افزايش داده است تا از اين طريق تمايل شركت هاي خارجي را براي اخذ اين نوع قرارداد ها جذب كند.
صرفه جويي با كنتور
002784.jpg
تعويض كنتورهاي آب 6 ميليارد تومان صرفه جويي در سال گذشته به همراه داشته است. معاون درآمد و امور مشتركان آبفاي تهران به خبرنگار ايلنا گفت: در سال گذشته 680 هزار دستگاه كنتور تعويض شد كه اين امر سبب محاسبه دقيق 76 ميليون متر مكعب آبي شد كه تاكنون به حساب نيامده بود كه در نتيجه 6 ميليارد تومان درآمد شركت آبفاي تهران را افزايش داد. حيدري افزود: كنتور آب به لحاظ دقت در اندازه گيري سرعت آب، طول عمر كنتور و شرايط نصب آن از جمله موارد با اهميت است كه بايد به آن توجه شود. وي ادامه داد: با آغاز كار مطالعاتي شركت آب و فاضلاب بدون داشتن كنتور در سال 80 ، شركت با 70 درصد كنتور بالاي عمر مفيد و 15 درصد از كار افتاده، رو به رو شد كه با اعمال سياست حمايت از توليد كنترل داخلي توانستيم در پايان سال گذشته 680 هزار دستگاه كنتور را تعويض كنيم و پيش بيني مي كنيم امسال حدود 150 هزار كنتور ديگر تعويض شود.
قيمت تويوتا در ايران
مهر- شركت تويوتا، فهرست قيمت و مدل هاي سواري خود را براي استفاده كنندگان ايراني اعلام كرد. تعرفه ورود خودرو به كشور در سال جاري صد در صد تعيين شده است و خودروهاي وارداتي بايد براي ورود گواهي تعيين ضوابط استاندارد، بهينه سازي سوخت و گواهي سازمان محيط زيست را دريافت كنند.
بر اساس اين گزارش، قيمت فوب خودروي كرولا با تيپ XLI مدل ZZE122L - AEMDKV يك ميليون و 229 هزار و 200 ين است كه به اضافه هزينه تمام شده ارزش سيف آن در بندرعباس يك ميليون و 322 هزار ين است.
قيمت فوب تويوتا كمري 2400 تيپ XLI مدل ACV36 L - DEMDKV معادل 12 هزار و 670 دلار است كه قيمت سيف آن در بندرعباس 13 هزار و 770 دلار است.
قيمت فوب تويوتا كمري 3000 سي سي دنده اي مدل MCV36L - DEPDKV معادل 15 هزار و 710 دلار كه قيمت سيف آن در بندرعباس 16 هزار و 810 دلار است.
قيمت فوب تويوتا كمري 3000 سي سي دنده اتوماتيك مدل MCV36L - DEPDKV معادل 17 هزار و 680 دلار است كه ارزش سيف آن در بندرعباس 18 هزار و 780 دلار خواهد بود.
قيمت فوب تويوتاپارادو 2700 سي سي مدل TRG120 L- GKMEKY دو ميليون و 257 هزار و 300 ين است كه نرخ سيف آن در بندرعباس دو ميليون و 385 هزار و 800 ين خواهد بود.
اين در حالي است كه قيمت خودروهاي سفارش شده تويوتا در ايران به شرح زير خواهد بود: قيمت تويوتا كمري 2400 سي سي (چهار سيلندر) 29 ميليون و 800 هزار تومان، كمري 3000 سي سي (شش سيلندر) دنده اي 37 ميليون و 200 هزار تومان، كمري 3000 سي سي دنده اتوماتيك 41 ميليون و 400 هزار تومان، كرولا با تيپ XLI با آبشن بالا 24 ميليون و 800 هزار تومان و پرادو با 2700 سي سي 47 ميليون و 700 هزار تومان است.

زاويه ديگر
يك پيشنهاد ساده
براي خريداران گل
002778.jpg
خريدن گل براي افرادي كه سختگيرانه به دنبال اين محصول پرطراوت و زيبا نيستند عملي ساده است، اما هستند كساني كه هنگام ورود به گلفروشي با وسواس به همه گلدان ها مي نگرند و با دقت ميان رنگ هاي متنوع را مي كاوند. شاخه اي بيرون مي كشند، آن را دوباره سر جايش قرار مي دهند و از خريد منصرف مي شوند. حتي گاهي ممكن است اين افراد خريد نكرده مغازه گلفروشي را ترك كنند. سختگيري اين گروه به انتخاب گل محدود نمي شود. نوع سبد گل، تزئين آن و حتي چيدمان گل در يك دسته را نيز زير نظر قرار مي دهند. اگر گلفروش كم سليقه اي بخواهد براي رفع تكليف، شاخه هاي زيبايي كه به دقت انتخاب شده را كنار يكديگر بگذارد با واكنش شديد اين نوع خريداران مواجه مي شود. در اين لحظه نيز ممكن است كار به جايي بكشد كه خريداران از ورودشان به گلفروشي پشيمان شده و مغازه را ترك كنند. قيمت گل در نقاط مختلف شهر بشدت متفاوت است. يك شاخه گل سرخ در شمال شهر گاهي به 800 تا هزار تومان هم مي رسد و در همان زمان در مركز شهر اين رقم نصف، پايين تر و گاهي به يك چهارم مي رسد. دردسرهاي خريد گل تنها به نكات پيش گفته محدود نمي شود. مناسبت هايي كه گل بايد خريداري شود نيز حائز اهميت است. روز تولد، سالروز عروسي، تبريك براي موفقيت يا مراجعت به كشور پس از سالهاي متمادي، حتي عزاداري و ... مناسبت هايي است كه ممكن است مراجعه به گلفروشي را سبب شود. افراد آسانگير براحتي به گلفروش مناسبت را مي گويند و پيشنهاد او را مي پذيرند. اما سختگيران، باز تلاطم نوع و شكل و فرم در دلشان مي افتد. يك پيشنهاد ساده اين است كه اين افراد از خريدن اين محصول رنگين انصراف دهند و گزينه ديگري را انتخاب كنند، مثل شيريني براي مناسبت هايي كه شادماني به دل راه مي دهد يا گلاب و شمع در مراسم غم افزا.

دشوار، اما عملي
002712.jpg
بودجه بندي سالانه، يكي از زيربنايي ترين مباحث اقتصادي است كه از قضا در دخل و خرج خانواده نيز كارايي دارد. براي اين منظور، برنامه ريزي نكته اي اساسي است كه معمولا از يادها مي رود. درآمد خانوار، با تمام وجوهي كه طي يك سال - البته از راه حلال - نصيبش مي شود، نظير ارث، هديه و ... در اين شيوه بايد مدنظر قرار گيرد. اما پيش از بيان نحوه بودجه بندي، ذكر يك نكته و تشريح آن ضروري است. بودجه مي تواند متوازن يا نامتوازن باشد. بودجه متوازن زماني است كه درآمد دقيقا مساوي هزينه باشد. اين نوع بودجه بيشتر در امور كلان بويه مباحث بودجه كشور كاربرد دارد كه به صورت لايحه از سوي دولت تنظيم و براي تصويب به مجلس تقديم مي شود.
بودجه نامتوازن در اصطلاح زماني است كه هزينه و درآمد، مساوي يكديگر نباشند و يكي بيش از ديگري باشد. در اين شرايط معمولا هزينه بيش از درآمد است. در نتيجه خانواده دچار كسري بودجه مي شود و براي جبران هزينه هاي اضافي مشكلات عديده اي مقابل خانواده قرار مي گيرد. از آنجايي كه صندوق ذخيره ارزي - و حتي پس اندازي مختصر - نيز در خانواده محلي از اعراب ندارد، جبران اين كسري بودجه به معضلي لاينحل بدل مي شود.
اما پرسش اين است كه چگونه مي توان بودجه خانواده را به شكلي تنظيم كرد كه كسري بودجه پديدار نشود و در صورت امكان در پايان سال، مازاد درآمد به صورت اندوخته براي آينده حفظ شود يا دست كم مخارج از درآمد بيشتر نشود؟براي موفقيت در اين امر، هر خانواده ناگزير است كه با توجه به شرايط اقتصادي خويش به 3 كار اساسي بپردازد؛ نخست آنكه ميزان درآمد سالانه اش را تخمين بزند و تا حد امكان براي افزايش آن بكوشد. دوم، هزينه هاي خود را دسته بندي كند و تا حد ممكن به كاهش آنها بپردازد و نكته سوم كه از همه مهمتر است اينكه با يك برنامه ريزي در حد توان براي تنظيم و تناسب درآمد و هزينه ها بكوشد و از راه هايي همچون صرفه جويي و حذف مخارج غير ضروري، به بودجه اي متوازن دست يابد.
براي نيل به اين مقصود نخستين گام چنان كه اشاره شد، تخمين درآمد سالانه است. اين مرحله به ظاهر ساده است، كافي است درآمد ماهانه در عدد 12 ضرب شود، اما اين كار ريزه كاري هايي نيز دارد. به عنوان مثال بايد درآمدهاي غير ثابت را نيز در نظر گرفت، زيرا در مواردي علاوه بر درآمد ثابت و ماهانه خانواده، درآمدهاي گذرا و مقطعي نيز حاصل مي شود كه متاسفانه در اغلب برنامه ريزي ها مدنظر قرار نمي گيرد و به همين دليل به هدر مي رود.
پاداش و عيدي آخر سال حقوق بگيران از آن جمله است، همچنين سودهاي حاصل از فروش ملك يا اتومبيل.
نكته ديگري نيز قابل ذكر است، گاهي مي توان درآمد خانواده را با روشهاي بالقوه افزايش داد؛ كاري كه امروزه بسياري از شهروندان به آن تن داده اند، مثلا بعد از مرخص شدن از محل كار، مسافركشي يا ويزيتوري مي كنند.
نكته مهم ديگري نيز در اين ارتباط مطرح است، اگر درآمدهاي مورد انتظار محقق نشد چاره چيست؟ چون تمام معادلات به هم مي ريزد. پاسخ كاملا روشن است بايد به درآمدهاي ثابت اكتفا كرد و در برنامه ريزي، خريدها و هزينه هاي بيش از درآمد ثابت، حذف شوند.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |