ساخت ۸۵ كيلومتر قطار هوايي و ۱۰۷ كيلومتر خط مترو
شوراي شهر طرح جامع حمل و نقل و ترافيك
تهران را بررسي مي كند
|
|
گروه شهري: در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران، گزارش مربوط به مراحل تدوين طرح جامع حمل و نقل و ترافيك تهران ارايه و بررسي شد.
به گزارش خبرنگار ما، مديرعامل شركت مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافيك تهران با ارايه گزارشي گفت: در طرح جامع حمل و نقل و ترافيك تهران كه هم اكنون در دست تهيه است، احداث ۸۵ كيلومتر قطار هوايي و ۱۰۷ كيلومتر خط مترو پيش بيني شده است.
دكتر شهريار افندي زاده افزود: در تدوين طرح جامع حمل و نقل برنامه ريزي براي ايجاد زيرساخت هاي ترافيكي و تقاضاي سفر براساس افق ۱۴۰۵ درنظر گرفته مي شود كه درنهايت سهم حمل و نقل عمومي انبوه و بخش خصوصي به شرايط تعادلي نزديك خواهد شد.
وي گفت: احداث قطار هوايي، گسترش خطوط مترو، اتوبوسراني، تاكسيراني و ميني بوسراني ازجمله راهكارهايي است كه در طرح جامع حمل و نقل به منظور بهبود وضعيت ترافيك تهران پيش بيني شده است.
افندي زاده گفت: درصورت پياده سازي شبكه هاي معابر و بزرگراه در افق ۱۴۰۵ شبكه ريلي به راحتي تقاضاي سفري كلان شهر تهران را پوشش خواهد داد.
از سوي ديگر مهندس اميررضا آشتياني عضو هيات رييسه و خزانه دار شوراي شهر با انتقاد از گزارش ارايه شده گفت: از اين گزارش نمي توان حتي يك جمع بندي ۵ خطي به دست آورد و باتوجه به پراكندگي اطلاعات بهتر بود در سه مرحله ارايه مي شد.
دكتر نادر شريعتمداري رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز گفت: اصل قضيه اين است كه آقايان از شوراي شهر تنها يك دوره زماني يك ساله را خواستار شدند و تاكنون هر رديف بودجه اي كه تقاضا كرده اند شوراي شهر آن را پذيرفته است.
وي ضمن يادآوري اظهارات قبلي برخي مسئولان حوزه حمل و نقل شهرداري گفت: زمان را خود آقايان پيشنهاد كردند. ۲۰۷ كيلومتر منوريل را مي خواستند ۳ ساله بسازند و ۶ كيلومتر آن را ۱۸ ماهه تحويل دهند و گفتند طرح جامع حمل و نقل را يكساله تحويل مي دهيم.
درمورد بودجه هم گفتند براي كل آن ۲ ميليارد موردنياز است و براي شروع كار ۵۰۰ ميليون تومان كافي است كه آوردند و تصويب شد.
شريعتمداري گفت: اطلاعات مديريتي ترافيك در اذهان عمومي فقط تجربه ديدن است و به بيان ديگر تجربه مديريتي مردم براي حل مسائل در اين زمينه اگر بيشتر نباشد كمتر نيست.
وي درعين حال افزود: براي تهيه طرح جامع حمل و نقل بايد نوعي اجماع علمي و عملي بين كارشناسان، مسئولان حوزه ترافيك ايجاد شود تا درصورت تغيير مديريت ها اجراي طرح با مشكل مواجه نشود.
از سوي ديگر دكتر حسن زياري رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر نيز با اشاره به تصويب ۵۰۰ ميليون تومان اعتبار اوليه اين طرح گفت: شوراي شهر بايد امكانات و اعتبارات كافي براي پيشبرد طرح درنظر گيرد و ما بايد دست مجري را براي تهيه و ارايه طرح جامع حمل و نقل باز بگذاريم.
وي گفت: در تهيه طرح بايد سهم حمل و نقل عمومي، پاركينگ ها، فن آوري اطلاعات، سياست هاي افزايش وسايل نقليه و خروج خودروهاي فرسوده نيز درنظر گرفته شود.
دكتر خسرو دانشجو عضو و مخبر كميسيون شهرسازي نيز گفت: انتظار تامين بودجه طرح جامع حمل و نقل، انتظاري است كه از كميته ترافيك و كميسيون عمران و شهرسازي كه خود آقاي زياري رييس آن هستند بايد برآورده شود.
دكتر حمزه شكيب عضو كميسيون شهرسازي نيز گفت: بايد نقاط قوت و ضعف طرح جامع حمل و نقل و ترافيك شناسايي شود.
وي با انتقاد از اظهارات مديرعامل شركت مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافيك كه همواره بر كارشناسي و تخصصي بودن گزارش خود تاكيد مي كرد گفت: ۱۰ نفر از اعضاي شوراي شهر تهران عضو هيات علمي دانشگاه ها هستند و با توضيحاتي كه شما ارايه داديد چيزي دست گير دوستان نشد.
از سوي ديگر رسول خادم رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز در تذكري گفت: به جاي اينكه دكتر احمدي نژاد شهردار تهران درباره اين طرح گزارش دهند تريبون به راحتي دراختيار هركس قرار مي گيرد و اظهارنظرهايي مطرح مي شود.
رسول خادم با بيان اينكه شورا خانه مردم است و نبايد وقت اين گونه هدر رود گفت: معاونت حمل و نقل شهرداري سال گذشته قول دادند طرح را ظرف يك سال ارايه بدهند ولي اكنون اينطور نيست.
محمود خسروي وفا عضو كميسيون فرهنگي نيز در تذكري ديگر گفت: چرا به جاي شهردار در جلسه روز يكشنبه پيمانكار بايد گزارش بدهد.
مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر كه در غياب مهندس چمران رياست جلسه را برعهده داشت با اشاره به اظهارنظرهاي مطرح شده پيرامون گزارش مربوط به طرح جامع حمل و نقل و ترافيك تهران گفت: اين طرح فعلا درحال يك بحث علمي است و از اين رو انتقادات هم بايد در آن لحاظ شود.
وي از شهرداري خواست مطالعات خود را طي لايحه اي به شوراي شهر ارايه دهد تا در كميسيون هاي مربوطه مورد بررسي قرار گيرد.
انتقاد اعضاي شوراي شهر از تاكسيراني
در جلسه ديروز دكتر مهنوش معتمدي آذر عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر با انتقاد از سازمان تاكسيراني گفت: چرا تاكسيراني قبل از تصويب شوراي شهر اقدام به ايجاد صندوق قرض الحسنه و پرداخت وام ۵۰۰ هزار توماني آن هم با بهره ۲۵ درصد و ايجاد نارضايتي در بين تاكسيرانان كرده است.
وي افزود: اين صندوق ۵۰۰ هزار تومان پرداخت و با احتساب بهره ۶۵۰ هزار تومان دريافت مي كند.
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز پرسيد محل تامين وام ۵۰۰ هزار توماني به تاكسيرانان چيست؟
دكتر نادر شريعتمداري با بيان اينكه توقعي ايجاد نكنيم كه نتوانيم پاسخ مردم را بدهيم گفت: در بحث تعيين نرخ كرايه تاكسي ها بايد به رانندگان تاكسي نيز توجه كرد زيرا موضوع ما در اين بحث دفاع از مردم است و رانندگان تاكسي هم جزيي از مردم هستند.
وي افزود: با افتتاح فرودگاه امام خميني (ره) براي تاكسي هاي فرودگاه مشكل ايجاد شده است و براي راه اندازي تاكسي فرودگاه با يك شركت خصوصي قرارداد بسته شده است. از اين رو بايد بررسي شود كه چرا مسئولان فرودگاه با وجود سازمان تاكسيراني و شركت اتوبوسراني برخلاف قانون با يك شركت خصوصي قرارداد بسته اند.
حبيب كاشاني عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز گفت: اخيرا شاهد افزايش نرخ كرايه تاكسي هاي خطي هستيم و بايد براي جلوگيري از افزايش نرخ ها كنترل مضاعف صورت گيرد.منظر خير حبيب اللهي نيز گفت: علاوه بر افزايش نرخ كرايه ها متاسفانه تاكسي ها همچنان ۲ سرنشين روي صندلي جلو سوار مي كنند.وي افزود: مردم مي گويند درمورد نرخ كرايه ها يا حرف نزنيد يا درست مديريت كنيد.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني نيز گفت: گرچه درحال حاضر نظارت بر تاكسيراني بهتر شده ولي اين نظارت بايد بيشتر شود.
وي همچنين گفت: به دليل عدم اطلاع رساني درست، تاكسيرانان هنوز تعاوني مصرف تاكسيرانان را با سازمان تاكسيراني و اقدامات و وظايف اين دو را با يكديگر اشتباه مي گيرند درحالي كه تعاوني مصرف تاكسيرانان يك شخصيت حقوقي مستقل از سازمان تاكسيراني دارد.
بنا به اين گزارش يكي از دستورات جلسه ديروز شوراي شهر لايحه «ايجاد صندوق رفاه رانندگان تاكسي شهر تهران» بود كه بررسي آن به جلسه هفته آينده موكول شد.
در اين جلسه همچنين اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه چگونگي اعطاي تسهيلات به صاحبان نانوايي ها مورد بررسي قرار گرفت و با انجام اصلاحاتي براي فرمانداري ارسال شد.
در اين اعتراضيه فرمانداري با اشاره به تبصره ۳ ذيل ماده ۵ قانون تجميع عوارض ، ارايه تخفيف در عوارض به نانوايي ها را رد كرده بود ولي اعضاي شوراي شهر اعلام كردند كه در قانون تجميع عوارض دربين كالاهاي نام برده شده هيچ اشاره اي به موضوع نان و نانوايي نشده است؛ ضمن اينكه در اينجا موضوع اعطاي تخفيف مطرح نيست.
|