چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۳ - Jun 1, 2005
كدام نرم افزار بهتر است؟
غفلت از امنيت نرم افزارهاي اينترنتي
003684.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: بسياري از كاربران كامپيوتر در جهان نمي دانند كه نوع نرم افزار اينترنتي به كار رفته در كامپيوتر آنها در تعيين ميزان امنيت اينترنتي آنها مؤثر است. جالب اينكه، در بسياري از مواقع، كاربراني كه مي دانند استفاده از يك نوع خاص نرم افزار اينترنتي، امنيت كامپيوترشان را به خطر مي اندازد، با اين حال اقدامي در جهت استفاده از نرم افزار ديگري انجام نمي دهند.
براساس نظرسنجي صورت گرفته، تنها ۵۱ درصد كاربران كامپيوتر در جهان از تأثيرگذار بودن نرم افزار اينترنتي بر امنيت كامپيوتر خود آگاه هستند و جالب اينكه تنها۱۱ درصد كاربران پس از مواجه شدن با مشكلات امنيتي اقدام به تغيير نرم افزار اينترنتي كامپيوترشان مي كنند.
در بسياري از مواقع، هكرها به نوع مشخصي از نرم افزارهاي اينترنتي حمله ور مي شوند كه در اغلب مواقع هدف آنان نرم افزارهايي است كه بيش از نرم افزارهاي ديگر مورد استفاده قرار مي گيرند.
در اين نظرسنجي صورت گرفته حتي ۱۷ درصد كاربران به صراحت اعلام كردند كه تغيير نرم افزار اينترنتي در امنيت كامپيوتر نقشي ندارد. با آنكه هنوز كاربران از اهميت تعويض نرم افزارهاي اينترنتي براي افزايش ضريب امنيتي دستگاه خود بي اطلاع هستند اما ۶۶ درصد افراد مي گويند، اگر تعويض نرم افزار منجر به افزايش امنيت اينترنتي آنها بشود، اين كار را انجام خواهند داد.
رئيس شركت توليد كننده نرم افزار اپرا در اين رابطه مي گويد: براي اينكه از ورود ويروس و كرم ها به داخل كامپيوتر و همچنين به سرقت رفتن اطلاعات جلوگيري كرد بايد به آسان و كوتاه ترين راه حل متوسل شد كه اين راه حل انتخاب نرم افزاري است كه از ضريب امنيتي بالايي برخوردار مي باشد.
چند روز قبل نسخه هشتم نرم افزار اپرا به بازار آمد كه به گفته مقامات اين شركت، ضريب امنيتي اين نرم افزار بسيار بالا مي باشد. يكي از ويژگي هاي اين نرم افزار، اطلاع رساني در مورد ميزان خطرساز بودن سايت هايي است كه كاربر به آن مراجعه مي كند.
به عنوان مثال هنگامي كه كاربر وارد يك سايت مي شود، پنجره اي ويژه توسط اين نرم افزار در گوشه مانيتور باز مي شود كه در آن ميزان خطرساز بودن سايت مورد نظر را اعلام مي كند. نرم افزار اپرا، خطرساز بودن سايت ها را به سه بخش تقسيم مي كند. اگر شماره ۳ روي پنجره ظاهر شود يعني سايت مورد نظر بسيار پرخطر است و احتمال انتقال ويروس ها و كرم ها از اين سايت به كامپيوتر كاربر بسيار بالا است. عدد ۲ نيز نشانه متوسط بودن خطر سايت مورد نظر و عدد يك نيز نشانه كم خطر بودن آن مي باشد. به اين ترتيب كاربر با اطلاع از ميزان خطر سايت مي تواند در مورد ورود به آن تصميم گيري نمايد.
با اين حال، تنها ۲/۰ درصد كاربران جهان از نرم افزار اپرا استفاده مي كنند و در حال حاضر نرم افزار IE مايكروسافت و همچنين نرم افزارهاي كدباز مانند فايرفاكس، بازار نرم افزارهاي اينترنتي را به تسخير خود درآورده اند. اين گونه به نظر مي رسد كه اغلب كاربران تنها به نام نرم افزارها توجه مي كنند و به مشخصات فني و امنيتي آن اهميتي نمي دهند. به همين دليل طبيعي است كه بدون كوچكترين تأملي به سراغ نرم افزار IE مايكروسافت مي روند.

راه اندازي بخش زبان چيني مايكروسافت
گروه انفورماتيك _ محمدتقي رسولي: مايكروسافت در قسمت توسعه خود و در آسيا قسمت MSN China را راه اندازي كرد كه در آن مطالب به زبان چيني مي باشد. اين طرح كار مشتركي از مايكروسافت و شركت Shanghai Alliance است.
در اين قسمت سرويس هايي نظير پست الكترونيك Hotmail و همچنين MSN Messenger فعال مي باشد و قرار است ساير سرويس ها به زودي فعال شوند.
با توجه به رشد جمعيت و تكنولوژي در چين، اين كشور سعي در فعال نمودن شركت هاي آمريكايي كرده است. در همين راستا پس از راه اندازي قسمت چيني در سايت هاي Yahoo و Google، مايكروسافت نيز در اين زمينه شروع به كار كرد.
با توجه به تعداد نفرات و بازار بسيار بزرگ چين، اين عمليات مي بايست بسيار زودتر انجام مي شد. به همين دليل شركت هاي Yahoo و Google داراي شركاي تجاري در چين مي باشند ولي مايكروسافت اين عمل را هنوز انجام نداده است.
طبق آمار گرفته شده نسخه چيني MSN Messenger با وجود اينكه مدت زيادي از آغاز انتشار آن نمي گذرد ۷ ميليون كاربر در چين دارد و با توجه به زبان مشترك در كشورهاي اطراف نظير هنگ كنگ و ماكائو و ... تعداد اين كاربران روز به روز افزايش پيدا مي كند.همچنين مقامات چيني قصد سازگار كردن Linux با زبان چيني در آينده بسيار نزديك را دارند.

اقامه دعوي عليه شركت گوگل
گروه انفورماتيك: دادگاه سن خوزه در شمال كاليفرنيا شركت گوگل را متهم به كوتاهي در اسرار تجاري با شركت Digital كرد. طي اين كيفرخواست آمده كه شركت گوگل در منطقه جورجيا قرارداد خود با شركت Digital را نقض كرده و باعث هزينه و ضررهايي براي شركت فوق شده است.
اين دو شركت در سال ۲۰۰۰ يك توافقنامه امضا كردند كه طي آن به دقت اشاره شده بود كه ملاقات كنندگان سايت Google  از سرويس IPدهي و تكنولوژي شركت Digitalاستفاده كنند و با توجه به آن نتيجه جستجوها و سرعت جستجو براي اين غول جستجو بهتر شود. شركت Digital در سال ۲۰۰۳ از سرويس دهي به Google  خودداري كرد. دليل اين كار استفاده Google   از تكنولوژي جديد و بكار گرفتن آگهي هاي بسيار زياد توسط يك شركت ديگر و در سايت ديگر بود.با توجه به متن قرارداد امكانات و سرويس هاي جديد Google  مي بايست با توافق مشترك Digital به صورت مشترك و با تكنولوژي اختصاصي Digital انجام مي شد.با توجه به اسناد موجود در دادگاه شركت Google تعهد كرده بود كه در تمام امور خود از تكنولوژي شركت Digital استفاده كند و از هيچ شركت سومي استفاده ننمايد.
شركت گوگل معتقد است كه Digital ديگر شايستگي و توانايي لازم را ندارد و اعتقاد دارد كه دادگاه از آنها حمايت مي كند. قبلاً شركت Digital در سال ۲۰۰۴ و در دادگاه آتلانتا شكايت كرده بود ولي شكايت به دليل محل امضاي قرارداد اوليه به جورجيا در سان خوزه و دادگاه آن انتقال پيدا كرد.

ربات هاي نظافت چي
ربات هاي جديدي با نام «اسكوبا» به بازار عرضه شده است كه علاوه بر جارو كردن اتاق ها، تنها با فشار يك دكمه قادر به نظافت زمين خيس و آلوده نيز هستند.اين ربات ها توسط يك شركت كاليفرنيايي طراحي شده است و هدف اين شركت كمك به والديني با بچه هاي نامرتب و افرادي كه از حيوانات خانگي در منزل نگه داري مي كنند، اعلام شده است.«اسكوبا» براي نظافت زمين هاي كثيف از آب تميز استفاده مي كند و بعد از شستشوي زمين آب هاي مصرف شده را جذب كرده و در مخزني ويژه نگه داري مي كند و به هيچ عنوان مواد جمع آوري شده را دوباره به روي زمين بر نمي گرداند.

اجلاس جامعه جهاني اطلاعات منطقه آسيا- اقيانوسيه
اجلاس جامعه جهاني اطلاعات منطقه آسيا- اقيانوسيه (WSIS) عصر ديروز (سه شنبه) با پيام رئيس جمهوري و سخنراني دكتر احمد معتمدي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و كيم هاك سو، دبير اجرايي اسكاپ، با حضور ۸۰ ميهمان خارجي از بيش از ۳۰ كشور منطقه، در محل مركز همايش هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران در تهران، رسماً  گشايش يافت.اين نشست كه در آن وزيران فناوري اطلاعات، مسئولان بلندپايه و صاحب نظران كشورهاي آسيا و اقيانوسيه حضور دارند، فردا (پنج شنبه) به كار خود خاتمه مي دهد.

سخت افزار
سوپر رايانه اي با قابليت انجام
محاسبات تا يك كادريليون درثانيه
گروه انفورماتيك: ژاپن قصد دارد سوپر رايانه اي را توسعه دهد كه در هر ثانيه يك كادريليون (عدد يك با پانزده صفر به توان ۲) عمليات و محاسبه را انجام دهد.
به گزارش خبرگزاري موج، وزير علوم و تكنولوژي ژاپن اعلام كرد اين رايانه در سال ۲۰۱۱ عرضه خواهد شد.سال گذشته ژاپن از آمريكا در عرضه سوپر رايانه ها عقب افتاد ،آمريكا و ژاپن از رقباي سرسخت در عرضه سوپر تكنولوژي ها هستند.
اين سوپر رايانه  قابل رقابت با سوپر رايانه  شركت IBM است .سوپر رايانه  شركت IBM سال گذشته عرضه شد و در هر ثانيه ۷۲/۷۰ تريليون محاسبه را انجام مي دهد.
سريعترين سوپر رايانه  ژاپن متعلق به شركت NEC است كه در شبيه سازي زمين و مطالعات آب و هوايي ، پيشگويي وضع جوي و مطالعات دارويي و ... استفاده مي شود، اين سوپر رايانه  قابليت محاسبه ۳۶تريليون محاسبات را در يك ثانيه داراست و سريعترين سوپر رايانه  جهان براي مدت چندين سال تا قبل از عرضه سوپر رايانه  IBM به شمار مي رفت.سوپر رايانه  جديد ژاپن به محققان پزشكي كمك مي كند شبيه سازي تأثير داروها را بر بدن انسان انجام دهد و تأثيرات آن را برمنطقه اي خاص از بدن ببينند. پيشگويي دقيق تر آب و هوا از ديگر كاربرد هاي آن است.

جو
شناسايي بادخيزترين نقاط جهان
لندن- ايرنا: محققاني كه با استفاده از نرم افزارهاي رايانه اي الگوهاي مربوط به تحولات آب و هوايي را تعيين مي كنند موفق به تكميل نقشه جديدي شده اند كه مسير وزش بادها را در جهان مشخص مي سازد.
در اين نقشه بادهايي كه در ارتفاع ۸۰متري بالاي سطح زمين مي وزد با دقت تعيين شده است. اين ارتفاع براي نصب توربين هاي بادي براي توليد برق بسيار مناسب است.
به گفته «كريستينا آرچر» ، مهندس محيط زيست در دانشگاه استنفورد، كه در تكميل نقشه جديد سهم داشته است، اغلب نقشه هايي كه براي مشخص كردن مسير باد تهيه شده سرعت و جهت باد را فقط تا ارتفاع ۱۰متري مشخص مي كند. در حالي كه هرچه از سطح زمين بالاتر برويم بر سرعت وزش باد افزوده مي شود و همين امر كار تهيه نقشه مربوط به نقاط مناسب براي نصب توربين ها را مشكل مي سازد. تهيه كنندگان نقشه اخير براي تكميل الگوي خود ناگزير شده اند اطلاعات مربوط به برخي از نقاط را از طريق انجام محاسبات مقاديري براي سرعت و جهت وزش باد در هزاران نقطه در روي زمين معين كنند. به اعتقاد متخصصان در هر ناحيه كه سرعت متوسط باد معادل ۲۵كيلومتر در ساعت باشد نصب توربين بادي از نظر اقتصادي مقرون به صرفه خواهد بود. به اعتقاد اين محققان شمار نقاط روي كره زمين كه چنين مشخصه اي داشته باشند آنقدر زياد است كه مي توان با نصب توربين هاي بادي در آن مناطق تا ميزان ۷۲تراوات (هر ترا معادل يك تريليون يا ۱۰۱۲است) برق توليد كرد.
فقط ۲۰درصد از اين ميزان انرژي براي تامين نياز انرژي كل جهان كافي است.
ميزان كل انرژي برق كه مي توان از باد توليد كرد به مراتب بيش از ۷۲تراوات است، اما ملاحظاتي نظير سروصداي توربين ها، خطرهاي احتمالي براي پرندگان مهاجر و دشواري نصب توربين در بخشهايي از سطح سياره، مي تواند تا اندازه اي بر رقم نهايي تاثير بگذارد. در نقشه جديد برخي از بادخيزترين نقاط جهان در درياي شمال، بخش شمالي آمريكاي جنوبي و درياچه بزرگ در آمريكاي شمالي معرفي شده اند. پربادترين ناحيه در جهان كوه واشنگتن در نيوهمپشاير است كه سرعت وزش باد در آن به ۶۰كيلومتر در ساعت مي رسد.
بر روي نقشه جديد بخش هايي در خراسان، استان مركزي و بخش جنوبي درياي خزر، آذربايجان، بندرعباس، و خليج فارس به عنوان بادخيزترين نقاط ايران معرفي شده اند.

ايران
استراتژي اجبار بهترين راه براي توسعه تجارت الكترونيكي
گروه انفورماتيك: سومين همايش دو روزه تجارت الكترونيك پيشرفته، تنگناها، راهبردها صبح ديروز در محل همايش هاي صدا و سيما با حضور مسئولان وزارتخانه ها و كارشناسان و صاحبنظران آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، محمد شريعتمداري، وزير بازرگاني، در مراسم افتتاحيه اين همايش گفت: يكي از پايه هاي اقتصاد نوين و تجارت الكترونيكي، جهاني شدن است و در يك طرف جهاني شدن موجب پويايي و نوآوري شده و به توسعه ICT و تجارت الكترونيكي كمك مي كند و از طرف ديگر انقلاب ICT ماهيت جهاني داشته و به فرآيند جهاني شدن كمك مي كند.شريعتمداري در ادامه با بيان توصيه هايي به شركت كنندگان در راستاي توسعه فناوري هايي چون تجارت الكترونيك اظهار داشت: در حوزه مديريت توسعه تجارت الكترونيكي بيشتر بحث برمي گردد به سياستگذاري توسعه تجارت الكترونيكي از يك طرف و از طرف ديگر هماهنگي و سازماندهي نيروهاي درگير در اين فناوري براي دست يافتن كه تنها استراتژي مناسب براي توسعه تجارت الكترونيكي استراتژي اجبار است.
وي با اشاره به چالش هاي موجود در مسير تحقق تجارت الكترونيكي تصريح كرد: آماده نبودن محيط ملي و تجاري كشور يكي از چالش ها است كه با درك اهميت و ضرورت ايجاد و توسعه تجارت الكترونيكي در ميان دولتمردان و مديران كشور، اقدامات زيادي در سطح ملي براي رفع موانع توسعه آن صورت مي گيرد. يكي ديگر از مهم ترين چالش هاي توسعه تجارت الكترونيكي عدم تناسب بين فرايند هاي سنتي و فرايندهاي نوين تجارت است. همچنين نبود زير ساخت مالي و اقتصادي حاكم بر كشور، عدم يكپارچگي بين زير ساخت سازماني با زير ساخت IT، عدم يكپارچگي سازمان هاي درگير در توسعه تجارت الكترونيكي، مديريت فناوري تجارت الكترونيكي و نيز امنيت در فضاي تبادل اطلاعات از جمله چالش ها هستند. بنابه اين گزارش در ادامه اين همايش سند ملي تجارت الكترونيكي نيز ارائه شده و بر روي آن بحث و بررسي صورت گرفت.
اين گزارش مي افزايد: سند ملي دولت الكترونيك نيز از طرف رياست جمهوري تهيه و ارائه شد. اين همايش امروز به كار خود پايان مي دهد.
ساخت حسگر هاي نانويي گاز در پژوهشكده نانو
گروه دانش: محققان پژوهشكده علوم و فناوري نانو دانشگاه صنعتي شريف موفق به ساخت حسگر هاي نانويي شناسايي گاز براي جلوگيري از حوادث ناشي از گاز شدند.
دكتر اعظم ايرجي زاد، رييس پژوهشكده علوم و فناوري نانو و دانشيار دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي شريف در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب افزود: با وجود منابع عظيم گاز در كشور و استفاده گسترده از آن در شهرها و روستاهاي مختلف، توجه جدي براي مقابله با حوادث ناشي از آن صورت نگرفته است. در اين راستا محققان اين پژوهشكده موفق به ساخت حسگرهاي دقيق گاز شده اند كه به دليل استفاده از تركيبات نانويي كه سطح تماس سيستم با گاز را افزايش مي دهد از حساسيت  بسيار بالايي نسبت به گازهاي موجود در محيط برخوردارست. وي خاطرنشان كرد: حسگرهاي نيمه هادي براي آشكارسازي گازهاي سمي و آلاينده هاي محيطي به كار مي روند و اغلب براساس رسانش الكتريكي در مجاورت گاز عمل مي كنند. مهمترين معيارهاي مطلوبيت اين حسگرها، حساسيت زياد، طراحي ساده و هزينه ساخت كم است.
ايرجي زادتصريح كرد: اساس اين حسگر بر اين است كه در آن از موادي استفاده شده كه مقاومت الكترونيكي آنها با قرار گرفتن در معرض گاز تغيير مي كند كه اين تغيير مي تواند نشان دهنده مقدار و نوع گاز باشد.وي در پايان خاطر نشان كرد: در اين تحقيق شناسايي گازهاي مورد نياز كشور مانند گاز متان، منوكسيدكربن و گازهايي كه در آينده نزديك استفاده بيشتري از آنها صورت خواهد گرفت و نيز سنسورهاي لايه اكسيد فلزي مانند اكسيد قلع و اكسيد تنگستن و لايه هاي متخلخل سيليكون براي گازهايي نظير هيدروژن مدنظر قرار گرفته است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |