دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۵ - Jun 6, 2005
حضرت امير المؤمنين علي (ع): علم مونس است در بيمناكي، و يار است در تنهايي، و سلاح است بر ضد دشمنان، و آرايشي است در ميان دوستان.
«امالي» صدوق/ ۵۵۱
امروز با حافظ
چون بشد دلبر و با يار وفادار چه كرد
ديدي اي دل كه غم عشق دگر بار چه كرد
واه از آن مست كه با مردم هشيار چه كرد
آه از آن نرگس جادو كه چه بازي انگيخت
محمد مهدي حيدريان:
فارابي و انجمن سينماي دفاع مقدس
موظف به برپايي جشنواره شدند
ايسنا: محمد مهدي حيدريان، معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت وگو با ايسنا درباره برگزارنشدن جشنواره فيلم دفاع مقدس گفت: به نظر من برگزاري اين جشنواره سير غلطي را شروع كرده بود و به پيش مي رفت و چون موضوع حوزه ارزشمند و مقدسي بود تلاش بنده اين بود كه زودتر به مسير اصلي برگردد.
حيدريان، با بيان اينكه تشريح و توضيح بي تجربگي ها و صدمه واردكردن به خود موضوع و جريان، كمكي به حل آن نمي توانست باشد تصريح كرد: من در دلسوزي همه دوستان و برادري همكار و غير همكار خودم ترديدي ندارم و نداشتم اما در كار آمديشان در اين حوزه خاص قطعاً بايد تامل كرد و حاصل كار هم گواه همين است.
معاونت امور سينمايي با بيان اينكه ما قبل از انجام وظيفه، اسباب حيثيت خودمان و سينمايمان مي دانيم كه خدمتي را در اين حوزه در زمينه هاي مربوطه به دفاع مقدس انجام دهيم اظهار داشت: جشنواره فيلم دفاع مقدس اينگونه آثار را به ارزيابي مي گذارد و متذكر اين نكته مي شود كه مثل خود دفاع مقدس، آدم هاي مختلف با نگاه هاي متفاوت اما مشترك در يك اصول كه حاكم بر كليت دفاع مقدس بوده اند مي توانند و بايد حضور داشته باشند.
معاون امور سينمايي با بيان اينكه مراقبت از برگزاري جشنواره فيلم دفاع مقدس به بنياد سينمايي فارابي سپرده شده است به ايسنا گفت: اين جشنواره در كنار سه جشنواره ملي ديگرمان فيلم كوتاه، فجر و كودك و نوجوان به طور ثابت طراحي شده و جزو مأموريت دوستان قرار گرفت و قرار است شهريور ماه امسال در هفته دفاع مقدس برگزار شود و از دوره بعد هم (كه دو سال ديگر است)در سالگرد فتح خرمشهر كه قله  ماندگاري در دفاع مقدس است برپا خواهد شد.

آيين نامه جديد مركز هنرهاي نمايشي اعلام شد
بودجه سالن هاي نمايش تهران درسال ۸۴ از سوي مركز هنرهاي نمايشي اعلام شد.
به گزارش ايسنا، طبق آيين نامه جديد مركز هنرهاي نمايشي كه تا بهمن ۸۴ قابل اجراست، بودجه اختصاص يافته به هر تالار متناسب با بودجه كلي مركز هنرهاي نمايشي روشن شد.
بنابر همين گزارش، بودجه كلي مركز در سال ،۸۴ ۶۰۰ ميليون تومان خواهد بود كه ۴۰۰ ميليون تومان به مجموعه تئاتر شهر اختصاص مي يابد، بودجه تالار هنر و خانه نمايش اداره تئاتر هر يك ۴۰ ميليون تومان خواهد بود و بودجه اختصاص يافته به تالار سنگلج، ۷۰ ميليون تومان پيش بيني شده است.همچنين در اين آيين نامه آمده است كه شوراي ساخت با توجه به سقف بودجه توليد تئاتر در موارد خاص و به طور محدود حداكثر تا ۲۱ ميليون تومان مجاز به عقد قرارداد خواهد بود و گروه هاي نمايشي براي جبران كمبود بودجه خويش بايد حامي مالي بگيرند.
بر اساس اين گزارش، گروه هايي كه اولين، دومين يا سومين اجراي حرفه اي خود را به نمايش مي گذارند، حداكثر تا ۲ هفته نوبت اجرا خواهند داشت.ضمن اينكه عقد قرارداد نيز متناسب با تعداد اجراها خواهد بود.همچنين شوراي ساخت با هر كارگردان تنها يك قرارداد منعقد مي كند.
در بخش ديگري از اين آيين نامه،  به توليدات جديد در ۶ ماهه دوم سال ۸۴ اشاره شده كه بر اساس آن، ۷۰ درصد توليدات مربوط به نمايش هاي ايراني تازه نوشته شده خواهد بود، ۷۰ درصد به نمايشنامه هاي تازه ترجمه شده  اختصاص مي يابد، ۱۰ درصد ويژه نمايش هايي كه قبلا اجرا شده اند تعريف شده با در نظر گرفتن اينكه بايد ديده تازه اي در اين اجراها لحاظ شده باشد.
به گزارش ايسنا حداكثر تعداد نمايش هايي كه قرار است تا پيش از جشنواره اجرا شوند، ۷۵ درصد نمايش تعريف شده ضمن اينكه حداكثر هزينه براي طراحي پوستر و بروشور ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و با توجه به نيازمندي هاي جاري، بودجه تهيه لباس، دكور، فيلم، اسلايد و... براي هر گروه ۳ ميليون تومان پيش بيني شده است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
راز مرگ ناپلئون
ديروز يك مسئله تاريخي ۱۸۴ ساله با استفاده از پيشرفت هاي تازه علمي حل شد و دكتر «پاسكال كينتس» ، پزشك قانوني معروف، اعلام كرد مرگ ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه، كه پس از شكست نظامي واترلو به جزيره سنت هلن در اقيانوس اطلس جنوبي تبعيد شده بود، بر اثر خورانيدن تدريجي داروي مرگ موش بوده كه احتمالاً به غذايش اضافه مي شده و او پس از آزمايش موي ناپلئون متوجه شده است كه ميزان آرسنيك موجود در آن ۳۷ تا ۴۲ برابر حالت عادي بوده است. انگليسي ها كه زندانباني از ناپلئون را بر عهده داشتند قبلاً اعلام كرده بودند كه مرگ رهبر سابق فرانسويان در نتيجه سرطان معده بوده است. ناپلئون ۵۱ سال عمر كرد. اشتباه ناپلئون، دشمن سوگند خورده انگليسي ها، حمله به روسيه بود. همان اشتباهي كه هيتلر مرتكب شد. استخوان هاي ناپلئون سال ها پس از مرگش براي تدفين به فرانسه انتقال يافت و مورد استقبال كم نظير مردمي قرار گرفت. انجمن جهاني ناپلئونيك در پي اعلاميه دكتر كينتس مدعي شد كه به احتمال زياد، انگليسي ها در سال ۱۸۲۱ پس از اين كه متوجه شدند هواداران ناپلئون در فرانسه هنوز از نود درصد جمعيت كشور بيشترند و احتمال ربودن او از جزيره و بركرسي امپراتوري نشاندنش زياد است، وي را مسموم كردند. اين انجمن تصميم دارد كه خواستار رسيدگي قضايي شود.
گزارش قدرت نظامي ايران و مصاحبه تلويزيون آمريكا با جوانان ايراني
جمعه شب گزارش مصاحبه خياباني با جوانان ايران ارسالي «تام بروكاو» سردبير بازنشسته اخبار شبكه ان بي سي از تهران از اين شبكه پخش شد كه همه مصاحبه شوندگان به زبان انگليسي از ادامه برنامه اتمي ايران و دستيابي به تكنولوژي هسته اي حمايت كرده بودند. آنان كه غالباً دانشجو (پسر و دختر) بودند گفته بودند كه در گذشته دور، وطنشان قدرتي بزرگ وكشوري پيشرفته بود و مايلند كه آن را دوباره قدرتمند ببينند.آنان گفته بودند تكنولوژي هسته اي در زمان حاضر يعني قدرت و شهرت و در نتيجه غرور ملي. اين مصاحبه دومين برنامه ارسالي «بروكاو» از تهران بود و در پربيننده ترين ساعت (اخبار مشروح ساعت شش و نيم بعد از ظهر) پخش شد. «بروكاو» در اين برنامه گفت: بيش از ۵۰ درصد جمعيت ايران را جوانان تشكيل مي دهند و اكثر آنها موافق ادامه برنامه هاي اتمي اين كشور باستاني هستند و ديگران بايد به اين حقيقت توجه داشته باشند.
پيش از پخش اين خبر، شبكه هاي تلويزيوني آمريكا اظهارات وزير دفاع ايران را پخش كرده بودند كه گفته بود ايران قادر است سوخت جامد توليد كند و موشك شهاب ۳ با اين سوخت و بوستر مربوط به آن مي تواند به هدفهاي دورتر برسد و دقيقتر عمل كند. اين شبكه ها سپس اظهارات يك ژنرال روس را درباره قدرت و تجهيزات نظامي ايران و دستيابي ايران به هرگونه تكنولوژي تازه نظامي و آگاهي از انواع تاكتيك را پخش كردند. اين ژنرال روس گفت: هركس كه قدرت نظامي ايران و علاقه مندي ايرانيان به ارتششان را دست كم بگيرد مرتكب اشتباهي بزرگ شده است.
انتقادهاي تازه آمريكا و رويداد سال ۱۹۸۹ پكن
رامسفلد، وزير دفاع آمريكا، در سالروز رويدادهاي ژوئن ۱۹۸۹ پكن، موسوم به ماجراي ميدان تيانانمن، چين را مورد انتقاد قرار داد كه چرا دست به تقويت نظامي خود زده است حال آن كه خطري اين كشور را تهديد نمي كند. وي گفت كه بودجه نظامي چين بيش از آن است كه اعلام شده و اين تقويت نظامي ما را (آمريكا را) را نگران ساخته است. در همين روز وزير بازرگاني آمريكا از ادامه كسري تراز بازرگاني چين و آمريكا كه به زيان آمريكاست ابراز نگراني كرد و گفت كه اگر اين روند ادامه يابد، ما مجبوريم در برنامه آزادي تجارت تجديد نظر كنيم.منابع چيني درپاسخ به اظهارات وزير دفاع آمريكا گفته اند: چه دولتي آمريكا را كه ميان دو اقيانوس و به دور از قاره هاي ديگر واقع شده است تهديد مي كند كه لحظه اي دست از تقويت نظامي بر نمي دارد و به ساخت زيردريايي و ناو هواپيمابر كه ابزارهاي تعرضي هستند ادامه مي دهد. اين منابع درباره تراز بازرگاني دو كشور گفته اند: اگر كالاي ارزان چين وارد آمريكا نشود صداي آمريكايي ها از گراني بلند مي شود به همين گونه كه از گراني بنزين به فرياد آمده اند.

نمايشگاه بزرگ هنر معنوي در فرهنگسراي نياوران
گروه ادب و هنر: ساعت ۱۸ دوشنبه ۱۶ خرداد، نمايشگاه بزرگ هنر معنوي در فضاي باز فرهنگ سراي نياوران گشايش مي يابد.در اين مراسم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سخنراني مي نمايد و از ساعت ۱۹ «بخشي  نام آور خراسان» ، «حاج قربان سليماني» و پسرش «عليرضا» به اجراي موسيقي فولكلوريك شمال خراسان مي پردازند.سه هزار مترمربع از فرهنگ سراي چهار هزار مترمربعي نياوران براي اجراي برنامه هاي موسيقي، تئاتر و برپايي نمايشگاه هنرهاي تجسمي هنر معنوي آرايه بندي شده است.
علاقه مندان از ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۱۶ خرداد مي توانند با مراجعه به فرهنگ سراي نياوران از ۵ كنسرت موسيقي فولكلوريك، سنتي و آئين، سه اجراي تئاتر، چهار جلسه نمايشنامه خواني را به همراه «۱۶۲ اثر نقاشي،  ۲۶ اثر حجم و ۲۲ اثر هنرهاي جديد» ديدن نمايند.
۲۴ و ۲۵ خرداد نيز همايش هنر معنوي با حضور اساتيد و هنرمندان شاخص در سالن خليج فارس فرهنگ سراي نياوران برپا خواهد شد.

پاسخ به پرسش پزشكي
مصرف نمك طعام
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه براي جلوگيري از مشكلات قلب و عروق، فشار خون، تورم قوزك پا تا چه حد بايد در مصرف نمك طعام امساك شود. اين است پاسخ او: مصرف نمك طعام لازم است ولي نه تا حد افراط. ميزان امساك را در صورتي كه مشكلات فشار خون و قلب داريد، دكترتان تعيين مي كند. امساك زياد در مصرف نمك طعام عوارض ديگري به وجود مي آورد كه كمتر از عارضه افراط نيست. تعادل در سديم را بايد رعايت كرد و تعيين ميزان در دست دكتر شما است.

بهارستان
نماز تهجد، كار پيرزنان است، حج كردن تماشاي جهان است، نان دادن كار جوانمردان است.
مناجات نامه - خواجه عبدالله انصاري

معاونت امور سينمايي : بايد با ساخت آثار
در خور شخصيت امام (ره) جبران گذشته كنيم
معاونت امور سينمايي : بايد با ساخت آثار در خور شخصيت امام (ره) جبران گذشته كنيم
محمدمهدي حيدريان معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت وگو با ايسنا، گفت: سينماي ما توانايي هايش را در بسياري از زمينه ها نشان داده است اما سينماي توانا اگر نتواند ارزش هايي كه زمينه ساز تولد، اعتبار و رسيدنش به اينجا بوده را معرفي  كند به خودش ظلم كرده است.
وي ساخته شدن آثار محدودي درباره حضرت امام (ره) را از جهتي به دليل سختي اينگونه كارها خواند و اظهار داشت: پرداختن به بزرگان و شخصيت هاي ويژه و تاريخ ساز سخت و مشكل است به خصوص امام(ره) كه حائز ابعاد معنوي خاصي بودند.همينطور كه مي بينيد درباره معصومين هم كارهاي بسيار ساخته مي شود اما با همه علاقه ها و تلاشي كه صورت مي گيرد رضايت كامل نه براي خود خالق اثر و نه براي مردم حاصل نمي شود.
وي با بيان اينكه اميدوارم هنرمندان اين نقيصه را براي هنر سينما برطرف كنند تأكيد كرد: ما هم در خدمت هنرمندان هستيم تا با ساخت و توليد آثاري در خور شخصيت حضرت امام (ره) كه نه فقط در ايران كه در كل دنيا مسبب اتفاقات مهم و موثري بودند جبران مافات كنيم.

برگزاري شب شعر «در سوگ خورشيد» در جزيره قشم
به  مناسبت  شانزدهمين  سالگرد ارتحال  ملكوتي  حضرت  امام  خميني (ره ) بنيانگذار جمهوري  اسلامي ايران  با حضور شاعران  قشمي  و نيز جمعي  از شعراي  استان هرمزگان ، شب  شعر «در سوگ  خورشيد» در كانون  فرهنگي  هنري  سيدالشهداي  قشم ، برگزار شد. در اين  مراسم  كه  با هدف  زنده  نگهداشتن  ياد و خاطره  حضرت  امام خميني (ره )اسطوره  تقوي  و ايمان  و اخلاق  و اخلاص  و همچنين  آرمانهاي  بلند و والاي انقلاب  برگزار شد، فرماندار، امام جمعه  شهرستان  قشم  و جمعي  از مسئولان  محلي ، منطقه  آزاد قشم  و نيز شهروندان  قشمي حضور داشتند. شاعران  قشمي و شاعراني  از استان  هرمزگان  در اين  مراسم  كه  در فضايي معنوي  و با نمايش  فيلمي از آخرين  لحظات  عمر با بركت  رهبر فقيد جمهوري  اسلامي  همراه  بود، سروده هاي  خود را در باب  مقام  و منزلت  امام  راحل  (ره )، براي  شركت كنندگان  در اين  مراسم  عرفاني  ارايه  كردند.«مسلم  محبي » ، «حر شفقت » ، «ناصر رزمجو» ، «ممدوحي » ، « هاجر مهدي  حسيني»  و «محبوبه  اسماعيلي » از جمله  شعراي  شركت كننده  در شب  شعر در سوگ  خورشيد بودند كه  به  اجراي  سروده هاي  زيباي  خود در خصوص  رهبر فقيد جمهوري  اسلامي  ايران  پرداختند.
در اين  مراسم  همچنين  ياد زنده ياد، «محمدرضا آغاسي » شاعر تواناي  جبهه  و جنگ  كه  هفته  گذشته  به  ديار باقي  شتافت ، گرامي  داشته  شد.

مسعود كيميايي:
سينماي ايران در همه ابعاد در حال ضرردادن است
نشستي با عنوان «سينماي كيميايي» چالشهايي اجتماعي و سياسي، با نمايش فيلم دندان مار و با حضور مسعود كيميايي، علي معلم و حميدرضا افشار در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد. در ابتداي اين نشست علي معلم با اشاره به اينكه گوزنها و قيصر از سياسي ترين و اجتماعي ترين فيلمهاي تاريخ سينماي ايران هستند افزود: قيصر داستان فردي است كه براي حفظ خانواده اش مجبور به خشونت اجتماعي مي شود. معلم به ركود فعلي سينماي ايران اشاره كرد و افزود: مردم حس مي كنند فيلمهايي كه متعلق به آنان نيست در سينماها به نمايش در مي آيد. به گزارش ايسنا، مسعود كيميايي نيز در اين نشست با انتقاد از نسخه نامناسب فيلم «دندان مار» گفت: سينماي ايران در همه ابعاد در حال ضرردادن است. وي افزود: طبقه اي كه من در آن قيصر را ساختم ديگر وجود ندارد. حاشيه شهرها كه آن سنتها را ندارد ولي فشار را به جامعه وارد مي كند.

برگي از تاريخ
ايران تنها ابر قدرت سراسر گيتي
ششم ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۴۷۰ پيش از ميلاد (۴ ژوئن) سقراط به دنيا آمد و ۷۱ سال زنده بود و در سال ۳۹۹ پيش از ميلاد مجبور به نوشيدن جام زهر شد زيرا كه به جرم گمراه كردن جوانان به اعدام محكوم شده بود. در سال ۶۸ ميلادي نرون امپراتور وقت روم خودكشي كرد. در سال ۱۷۲۳ آدام اسميت فيلسوف و اقتصاددان اسكاتلندي به دنيا آمد و باني دروس اقتصاد و اقتصاد سياسي در دانشگاه ها شد. در سال ۱۶۰۵ نخستين روزنامه چاپي جهان كه داراي اخبار عمومي و متنوع بود در شهر استراسبورگ فرانسه (در آن زمان متعلق به آلمان) آغاز به كار كرد و نامش ارتباط (ريليشن) بود. سال هاست كه «انجمن جهاني روزنامه هاي خبري» (اختصارا «وان» ) در هفته تولد «ريليشن» در استراسبورك كنوانسيون تشكيل مي دهد. جهان در پايان سال ميلادي ۲۰۰۴ داراي شش هزار و ۵۸۰ روزنامه يوميه با تيراژ كل ۳۹۵ ميليون (تيراژ متوسط هر روزنامه ۷۰ هزار نسخه فروش) بود. در سال ۱۸۸۲ يك توفان دريايي بيش از يكصد هزار تن را در منطقه بمبئي هند بي جان ساخت. در سال ۱۹۱۹ اصلاحيه ۱۹ قانون اساسي آمريكا به زنان اين كشور حق شركت در انتخابات داد. در سال ۱۹۶۷ جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل آغاز شد. در سال ۱۹۶۸ رابرت كندي در جريان فعاليت هاي انتخاباتي براي رئيس جمهور شدن، در يك هتل شهر لس آنجلس ترور شد.
و اينك برگي از تاريخ:ششم ژوئن سال ۳۴۴ پيش از ميلاد اردشير دوم، شاه هخامنشي ايران شورش قبرسي ها برضد امپراتوري ايران را درهم شكست. قبرس از زمان داريوش بزرگ تا جنگ ايسوس و سلطه اسكندر بر شرق مديترانه، نزديك به دو قرن از سرزمين هاي امپراتوري ايران و پايگاه ناوگان ما در مديترانه بود. آتن طبق پيمان آنتالكيداس منعقده در سال ۳۸۶ پيش از ميلاد حكومت ايران بر قبرس را به رسميت شناخته بود. طبق اين پيمان كه به پيمان صلح جهاني معروف است، جهان يوناني زبان ايران را به عنوان قدرت اول گيتي به رسميت شناخته و متعهد شده بود كه اقدامي برضد منافع ايران به عمل نياورد. اوايل قرن گذشته، در اكتشافات باستان شناسي در قبرس تعدادي سكه ايراني رايج در قرن پنجم پيش از ميلاد (۲۵ قرن پيش) به دست آمد. اردشير دوم از سال ۴۰۴ تا ۳۵۸ پيش از ميلاد حكومت كرد. از رويدادهاي معروف دوران حكومت او، شورش برادرش كوروش كوچك است كه مدعي سلطنت بود و در جنگ «كوناكسا» كشته شد و شرح اين شورش را گزنفون مورخ و ژنرال يوناني در كتاب «عقب نشيني ده هزار نفري» آورده است. قبرس پس از گسترش قلمرو امپراتوري روم تا شرق مديترانه به دست اين دولت افتاد. بعداً جمهوري «ونيز» آن را مالك شد و آنگاه به تصرف عثماني در آمد. عثماني در روز چهارم ژوئن ۱۸۷۸ در ازاء تعهد دولت انگلستان كه در هر جنگ عثماني و روسيه از عثماني حمايت كند، قبرس را به انگلستان واگذار كرد و اين دولت در سال ۱۹۱۴ (آغاز جنگ جهاني اول) قبرس را ضميمه خود ساخت. قبرس در پي يك بپاخيزي طولاني و خونين بر ضد سلطه انگلستان، در سال ۱۹۶۰ استقلال به دست آورد وجمهوري شد. با وجود اين، دولت انگلستان پايگاه نظامي خود را در آن جزيره حفظ كرده است. در دهه ۱۹۷۰ ترك هاي قبرس كه در دوران سلطه عثماني به اين جزيره مهاجرت كرده بودند با كمك نظامي تركيه كه نيرو به قبرس فرستاده بود اين جزيره را تجزيه كردند كه اين مسئله در حال حل شدن است. داستان قبرس درس عبرتي است براي مللي كه در صدد تجزيه و كوچك كردن و تضعيف خود باشند، وضعيتي كه قدرت هاي بزرگ خواهان آنند.
www.iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دست و دلباز
با همسر دوم رئيس اداره مان در يك ميهماني زنانه آشنا شدم. مي گفت: مرد خيلي خوب و دست و دلبازي است و بعد به گردنبندها و دست بندهاي گرانبهايي كه به خودش آويخته بود اشاره كرد و گفت: احساسات زنانه را خوب مي فهمد!داشتم به زن اولش فكر مي كردم كه همه چيز حتي حلقه ازدواجش را فروخته بود كه خرج تحصيل شوهرش را بدهد، كه همكارم آهسته به من گفت: مثل دست و دلبازي اش در اداره.
از گرده كارمنداني كه به حلال و حرام ناني كه درمي آورند معتقدند كار مي كشد و پاداش را مي دهد به آنهايي كه از كار درمي روند و تنها بلدند تملقش را بگويند.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
سقوط مهمانان
دهلي : خواب آلودگي راننده يك خودروي وانت، مراسم عروسي را در هند به عزا تبديل كرد. اين راننده كه وانت حامل تعدادي از ميهمانان عروسي را مي راند، در اثر خواب آلودگي مهار خودرو را از دست داد و آن را به سوي گودالي عميق و پر از آب هدايت كرد. بر اثر سقوط وانت به درون گودال چهار زن، سه كودك و خود راننده كشته شدند. پليس هند علت مرگ قربانيان را ضرب ديدگي و خفگي در اثر غرق شدن اعلام كرده است.
توقيف براي تاخير
واشنگتن: مدير يك دبيرستان در آمريكا دستور توقيف يك ساعته مادر يكي از دانش آموزان را صادر كرد. مادر توقيف شده، يك پرستار ۳۹ ساله است كه چندي پيش دختر خود را نيم ساعت زودتر از پايان وقت مدرسه از اين محل خارج كرد.
او براي اينكه به موقع به آ رايشگاهي كه قبلا از آن وقت گرفته بود برسد، ناچار شد زودتر از موعد به دنبال دخترش برود. اما مدير مدرسه هنگامي كه متوجه موضوع شد تصميم گرفت مادر را توقيف كند. مادر اين مجازات را پذيرفت و مدير مدرسه گفته است كه اين، عادلانه ترين رفتاري بود كه مي شد در اين مورد انجام داد.
داوطلبان پير
مكزيكوسيتي :پليس مكزيك براي مقابله با كودك ربايي در اين كشور دست به ابتكار جالبي زده است. براساس طرح تازه پليس، گشت هاي دو نفره از پيرمردهاي داوطلب بالاي شصت سال براي گشت زني در اطراف مدارس و محل هاي بازي بچه ها سازماندهي مي شود. اين افراد به طور غيرمسلح و با لباس هاي مخصوص كه آرم پليس دارد، گشت مي زنند و موارد مشكوك را با تلفن همراه به مركز پليس گزارش مي كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۳۹ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۴۸ دقيقه

گل و گياه
گل جعفري كوتاه
003951.jpg
نام علمي: Tagetes Patula Naughty Marietta
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله و سريع الرشد برگهاي معطر با بريدگي هاي عميق به رنگ سبز تيره و گلهاي دورنگ (زرد و قرمز مايل به قهوه اي) كه در تابستان و اول پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گسترش آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد. جهت ازدياد طول دوره گلدهي مرتباً گلهاي خشك را مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اسفند _ فروردين درون گلخانه و يا فروردين _ ارديبهشت مستقيما در باغچه، در حالت اول نشاها را در ارديبهشت يا خردادماه به باغچه منتقل مي كنند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |