دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۵ - Jun 6, 2005
حداد عادل:
نتيجه انتخابات حفظ استقلال و آزادي كشور است
ايرنا: رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : نتيجه  انتخابات  رياست  جمهوري  حفظ استقلال  و آزادي  كشور است  كه  آمريكايي ها با اين  نتيجه  مخالفند.
غلامعلي  حدادعادل  در سخناني  به  مناسبت  سالگرد قيام  ۱۵ خرداد در حرم  مطهر امام  خميني  (ره ) با اشاره  به  نامه  مقام  معظم  رهبري  به  شوراي نگهبان  درخصوص  شركت  همه  سليقه ها در انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : انتخابات  آينده  را هيچ  كس  پيش  بيني  قطعي  نمي كند و خود كانديداها هم  اطمينان  ندارند، پيروز انتخابات  چه  شخصي  است .وي  به  بيان  مفهوم  سياسي  اصولگرايي  و اصلاح  طلبي  پرداخت  و گفت : اصولگرا كسي  است  كه  از سيره  و انديشه  حضرت  امام  خميني (ره ) پيروي  كند. و اصلاح  طلب  كسي  است  كه  نسبت  به  رفع  مشكلات جامعه  كوشش  كند و با فقر، فساد و تبعيض  مبارزه  جدي  نمايد.حداد عادل  تأكيد كرد: رئيس  جمهور آينده  بايد در مسير حضرت  امام  و مقام معظم  رهبري  حركت  كرده  و با فقر و فساد و تبعيض  مبارزه  كند.وي  گفت : ما از رئيس  جمهور آينده  پيشرفت  مادي  و معنوي ، تلاش  براي  آزادي ، ايجاد امنيت ، رونق  اقتصادي ، پاسداري  از اخلاق  و فرهنگ  را مي خواهيم .

بازتاب مراسم سالگرد ارتحال امام خميني(ره)
در رسانه هاي خارجي
گروه اجتماعي: شانزدهمين سالگرد ارتحال ملكوتي امام خميني (ره) با حضور صدها هزار نفر از گروههاي مختلف مردم از شهرها و روستاهاي مختلف كشور، مقامات و شخصيت هاي سياسي، سفرا و نمايندگان كشورهاي خارجي و نيز خبرنگاران و گزارشگران مختلف با شكوه و عظمت خاصي روزهاي ۱۳ و ۱۴ خرداد در بهشت زهراي تهران برگزار شد.
مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي با سخنراني مقام معظم رهبري، رئيس جمهوري، رياست مجلس شوراي اسلامي و وزير كشور همراه بود.
خبرگزاري  فرانسه  در گزارشي  از تهران  در خصوص  مراسم  سالگرد ارتحال  امام  خميني  (ره ) مي نويسد: آيت الله  روح الله  خميني (ره ) همچنان  جمعيت  زيادي  ازمردم  ايران  را گردهم  مي آورد.
به  گفته  اين  خبرگزاري  صدها هزار نفر روز ۱۴ خرداد در مرقد وي  حضور داشتند و پيام  آنها اين  بود كه  انقلاب  اسلامي نمرده  است  و با وجود تقسيم  بندي هاي  سياسي  پيشاپيش  انتخابات  ۱۷ ژوئن  رياست  جمهوري ، ميراث  الهي  خميني (ره ) دست نخورده  باقي  است .
حاج  عيسي  ۷۸ ساله  يكي  از شركت  كنندگاني  است  كه  امام  خميني  را بهتر ازتقريبا هر كس  ديگري  مي شناخته  است .
وي  با ريشي  سفيد در حالي  كه  دهها هزار نفر از عزاداران  در اين  مرقد واقع  در جنوب  تهران  گردهم  آمده  بودند، به  خبرگزاري  فرانسه  گفت:  من  مدت هشت  سال  و نيم  شبانه  روز براي  امام  چاي  مي بردم  و تا لحظه  دفن  ايشان  با اوبودم .وي  گفت : «امام  مرد فروتني  بود.» به  ياد مي آورم  يك بار داشتند با پسرشان قدم  مي زدند و پسرشان  درباره  قدرتهاي  بزرگ  آمريكا، شوروي ، انگليس  و فرانسه  صحبت  مي كردند.
امام  خشمگين  شدند و جواب  دادند كه  اين  قدرتها نابود خواهند شد و ايران  باقي  خواهد ماند.
عيسي  كه  هنوز از خانه  امام  خميني (ره ) در تهران  مراقبت  مي كند، گفت  بيش  از هر چيز، ايشان  وحدت  مي خواست  و مي گفت  اگر ايران  متفرق  نشود، دشمنان  هيچ  كاري  نمي توانند بكنند.
حاج  بخشي ، كشاورزي  ۷۲ ساله  كه  كهنه سرباز جنگ  ايران  و عراق  است  و با لباس  جنگ  در مراسم  شركت  كرده  بود، گفت  «اين  انقلاب  خدا بود.»وي  ادامه  داد «ما اينجاييم  تا به  دنيا نشان  دهيم  اين  انقلاب  هنوز زنده  است . آمريكاييها بايد بدانند تا زماني  كه  انقلاب  زنده  است  آنها نمي توانند هيچ  كاري  عليه  ما انجام  دهند» ، و سپس  به  درون  حرم  رفت  تا به شعارهاي  «مرگ  بر آمريكا» بپيوندد و به  سخنراني  جانشين  خميني ، آيت الله علي  خامنه اي  گوش  فرا دهد.حاج  بخشي  كه  دو پسر، يك  داماد و يك  برادرش  را در جنگ  سالهاي  ۱۹۸۰ تا۱۹۸۸ ايران  و عراق  از دست  داده  است ، مي گويد: اين  رژيم  باقي  خواهد ماند و تنش هاي  اصلاح طلبان  و محافظه كاران  صرفا «جزييات » است .
علاوه بر تهران در شهرهاي مختلف كشور نيز خيل مشتاقان و شيفتگان امام خميني (ره) با برگزاري مجالس سوگواري وعظ و سخنراني ياد امام راحل را گرامي داشتند و با روح خدا پيمان بستند كه راهش را در پاسداري از آرمانهاي انقلاب اسلامي ادامه دهند.
علاوه بر ايران در كشورهاي مختلف جهان نيز دوستداران امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي با برگزاري مراسم هاي مختلف ياد امام خميني (ره) را گرامي داشتند.

۱۵ ميليون نفر از اقشار محروم كالا برگ
ويژه دريافت مي كنند
۱۰ ميليون و ۷۰۰ هزار دانش آموز امسال از شير يارانه بهره مند مي شوند
ايسنا: مديركل دفتر تخصيص منابع و هدفمندي يارانه هاي وزارت رفاه با اشاره به اختصاص ۸۵۰ ميليارد ريال اعتبار از سوي شوراي عالي رفاه براي توزيع شير يارانه اي در كشور گفت: بر اين اساس ۱۰ ميليون و ۷۰۰ هزار كودك و نوجوان امسال در مهد كودك ها، مدارس ابتدايي و مقطع راهنمايي با اولويت مناطق محروم و دختران از شير يارانه اي برخوردار مي شوند.
طباطبايي در گفت وگو با خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: درخصوص كالاهاي كالابرگي براي تغيير جهت از كالاهاي مضر مانند روغن و قند و شكر، به سمت كالاهاي مفيدتر براي رشد و سلامت افراد با وزارت بهداشت و بازرگاني، مذاكرات و جلسات كارشناسي برگزار شده است كه براي تصميم گيري بزودي به شوراي عالي رفاه ارايه مي شود.
به گفته طباطبايي در سال جاري در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي ضمن اين كه سعي شده كمترين تغيير و تنشي در شرايط عمومي زندگي مردم ايجاد شود، به سمت هدفمندي بيشتر يارانه ها حركت مي شود.به گفته وي با ايجاد پايگاه اطلاعاتي در كشور، در عوض توزيع يارانه عام اين يارانه فقط به اقشار آسيب پذير پرداخت مي شود كه اميدواريم حداكثر در سال ۸۵ به نتيجه برسد.
طباطبايي خاطرنشان كرد: البته در سال هاي گذشته با توزيع كالابرگ ويژه علاوه بر كالابرگ هاي عمومي ميان خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي، اين گروه به طور خاص مورد توجه بودند.
در سال جاري نيز با مصوبه مجلس در قانون بودجه، ۴۰ درصد سهميه اين افراد نسبت به سال گذشته افزايش خواهد يافت كه اين اقدام گامي در جهت هدفمندترشدن يارانه ها است.وي افزود: همچنين در مناطق محروم كشور جمعيتي حدود ۱۵ ميليون نفر از كالا برگ ويژه علاوه بر كالابرگ هاي عمومي برخوردار مي شوند.

انتخاب نهم
003975.jpg
قانون تبليغ در انتخابات بايد اصلاح شود
گروه سياسي: دكتر احمدي نژاد كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري پنج شنبه گذشته، در حاشيه ملاقات مردمي با شهروندان منطقه ،۱۱ در جمع خبرنگاران گفت: از نظر من تبليغات پوستري و تابلويي چندان موضوعيت ندارد و اگر مسئله اطلاع رساني به مردم است مي توان از شيوه هاي ديگري بهره برد. وي ضمن انتقاد از هزينه هاي گزاف تبليغاتي برخي كانديداها خاطرنشان ساخت: اين تبليغات نشان مي دهد كه قانون تبليغ در كشور نياز به بازنگري و اصلاح دارد. صرف هزينه هاي ميلياردي براي تبليغات چه از محل منبع كانديدا تأمين شده باشد و چه از جاي ديگر، قابل تأمل است. به اعتقاد اين نامزد انتخابات رياست جمهوري، بايد در قانون انتخابات تجديد نظر شود و وزارت كشور كه متولي برگزاري انتخابات است تريبون ويژه اي به اين كار اختصاص دهد و با تعيين سهميه براي هر كانديدا اين فرصت را فراهم سازد كه داوطلبان بتوانند اهداف و برنامه هاي خود را از اين طريق به عموم مردم معرفي نمايند. زيرا نصب و توزيع پوسترهاي رنگارنگ با صرف هزينه هاي گزاف براي برانگيختن مردم به شركت در انتخابات تأثيري ندارد و اين تصور غلطي است كه با روي آوردن به چنين شيوه هايي بتوان مردم را بر سر شوق آورد و به حضور در صحنه انتخابات ترغيب نمود.
مي توان سالي يك ميليون شغل ايجاد كرد
علي لاريجاني گفت: متاسفانه برخي از داخل كشور، آدرس غلط به دشمن داده اند كه ما نفت و گاز داريم، چرا دنبال فناوري اتمي  برويم.دكتر علي لاريجاني، نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در جمع مردم يزد اظهار داشت: اين عده آن قدر آدرس هاي غلط داده اند، كه موثر بود و شيراك گفته با آمريكا صحبت كرديم تا ايران از فناوري اتمي دست بردارد و ما يك فروند هواپيماي ايرباس به ايران بدهيم؛ اين گريه دارد.وي افزود: بدانيد كه اگر روزي ملي شدن صنعت نفت براي ايران مهم بود، امروز فناوري اتمي  بايد مهم باشد.وي افزود: مساله بعدي توان اقتصادي ماست. درآمد سرانه هر ايراني در كشور بنابر آمارهاي رسمي ۲ هزار دلار است، ولي دقيق تر آن ۱ هزار و ۶۰۰ دلار است، كه ۴۰ درصد سرمايه كشور از آن دهك هاي بالاست. دهك هاي پايين وضع خرابي دارند و ده ميليون نفر زير خط استاندارد معيشتي زندگي مي كنند.وي تصريح كرد: ترديد ندارم در كشور سالي يك ميليون شغل مي توان ايجاد كرد.در حالي كه ۸۰۰ هزار شغل نياز داريم، ۴۵۰ هزار شغل توليد مي كنيم و علت آن است كه رويكردمان به توليد داخل نيست، به خريد از خارج است.لاريجاني با بيان اينكه ريشه تورم كسري بودجه است، گفت:   در بودجه درآمدها را بالا مي گيرند و در مقابل هزينه ها را مد نظر دارند.سپس هزينه رخ مي دهد، اما درآمد به وقوع نمي پيوندد و دودش به چشم مردم مي رود.
حمايت انشعابيون سازمان مجاهدين انقلاب از كانديداتوري مهدي كروبي
فارس: «مجمع مجاهدين انقلاب اسلامي» با انتشار بيانيه شماره ۳ خود ضمن تبيين مواضع انشعابيون از سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، حمايت خود را از كانديداتوري مهدي كروبي به عنوان كانديداي اصلح اصلاح طلبان اعلام كرد.در اين بيانيه كه در پايگاه اطلاع رساني اين گروه منتشر شده، آمده است: در بيانيه شماره ۲ به آگاهي رسانديم كه سران سازمان مجاهدين متمسك به شيوه «فرافكني» شده و ضمن انكار هرگونه انشعاب در مجاهدين انقلاب بيانيه شماره يك را به ديگران منتسب نمودند. ليكن با ارائه سندي در بيانيه شماره ۲ جاي هيچ گونه طفره روي براي رهبران سازمان باقي نماند به همين دليل هيچگونه عكس العملي از ايشان ديده نشد.
اين بيانيه با بيان اينكه برخي از اعضاي شوراي مركزي به ويژه شخص بهزاد نبوي عيلرغم بي تفاوت نشان دادن خود شديداً به تكاپو افتاده و اقداماتي را در دستور كار قرار داده اند، افزود: از جمله اينكه به محض اطلاع از انشعاب و انعكاس آن از طريق رسانه ها تلاش زيادي نمودند تا كانون مركزي انشعاب را متلاشي كنند تا از ادامه اين حركت و عميق تر شدن شكاف جلوگيري كنند. اما غافل از اينكه دوستان ما در مجمع بعد از بحث هاي طولاني و تامل عميق به اين نتيجه رسيدند و با اين تهديدها در عزم خود راسخ تر مي شوند.مجمع مجاهدين انقلاب اسلامي  در ادامه بيانيه خود با اشاره به اتفاقات جديدي كه در درون سازمان افتاده است، از همراهي ضمني اوليه محمد سلامتي با نظرات گروه انشعابي خبر داده و با اشاره به عدم همراهي وي در مرحله بعد افزوده است: آقاي مهندس سلامتي به شدت از سوي برخي از اعضاي شوراي مركزي از جمله بهزاد نبوي و آرمين تحت فشار بوده و تهديد شده است.لذا عدم همراهي وي با مجمع تا حدودي براي ما قابل درك مي باشد. اين بيانيه با ادعاي اينكه برخي از عناصر انشعابي از سازمان طي تماس تلفني به صورت تلويحي تهديد به حذف فيزيكي شده اند، مي افزايد: با توجه به موضوع تهديد و عدم همراهي مهندس سلامتي، چيزي كه چندان غيرقابل پيش بيني نبود، برادران ما در مجمع طي ساعت ها بحث و تبادل نظر به اين نتيجه رسيدند كه فعلاً از برگزاري كنفرانس مطبوعاتي صرف نظر نمايند .
نامزدهاي اصولگرا به نفع قاليباف كناره گيري كنند
ايرنا: قائم  مقام  جمعيت  ايثارگران  انقلاب  اسلامي از نامزدهاي  اصولگرا خواست  كه به  نفع  «محمدباقر قاليباف » از عرصه  رقابت هاي  نهمين  دوره  انتخابات  رياست جمهوري  كناره گيري  كنند.«علي  دارابي » گفت : بر اساس تحليلي  كه  ما در جمعيت  ايثارگران  داريم ، قاليباف  بالاترين  راي  را دارد و اكبر  هاشمي رفسنجاني  رقابتي  نفس گير و جدي  با او خواهد داشت .وي ، يكي  ديگر از دلايل  فراخوان  نامزدهاي  اصولگرا به  كناره گيري  به  نفع قاليباف  و افزايش  احتمال  پيروزي  اصولگرايان  در انتخابات  رياست  جمهوري  را فاصله  زياد آنان  با وي  در نظرسنجي ها دانست .اين  فعال  سياسي  همچنين ، از نامزدهاي  اصولگرا دعوت  كرد كه  يك  بار ديگر راهبردهاي  انتخاباتي  مورد توافق  را مرور كنند.
انگيزه من براي ورود به صحنه انتخابات دفاع از حقوق مردم است
ايرنا: نامزد انتخابات  رياست  جمهوري  در انديمشك  گفت : آنچه  براي  من  اهميت  دارد، دفاع  از حقوق  مردم  است  كه  عمده  آن را قشر جوان  تشكيل  مي دهد.
مصطفي  معين ، در نشستي  در حضور جمعي  از هوادارانش  در مسجد محمدي  انديمشك  افزود: انتخابات  كه  زمان  تعيين  سرنوشت  است ، حق  طبيعي  هر شهروندي است  و ما معتقديم  كه  انتخابات  صورت  گيرد نه  انتصابات .اين  نامزد رياست  جمهوري  فضاي  باز سياسي  و آزادي  انتقاد را از جمله  دستاوردهاي  دولت  هشت  ساله  خاتمي دانست  و گفت : نقد بي طرفانه  عملكرد گذشتگان  براي  شناسايي  و ارزيابي  نقاط ضعف  خوب  و مفيد است .معين  اظهار داشت : دوره  قهرمان  گرايي  و فضل  سالاري  به  سر رسيده  و اينك  جمع است  كه  تصميم  مي گيرد.وي  گفت : اقتدار دولت  نيز همانند تنوع  قوميت  و تنوع  فرهنگي  جامعه  نيازمند تنوع  فرهنگي  و قوميت  است .اين  نامزد انتخابات  رياست  جمهوري  افزود: بنده  با خداي  خود عهد بسته ام  مسايل  را صادقانه ، صريح ، شفاف  و بدون  دلبستگي  به  پست  و مقام  مطرح  نمايم .
هاشمي رفسنجاني: راهكار مبارزه با تهاجم فرهنگي تقويت فرهنگ و ارزشهاي ديني است
فارس: نامزد انتخابات رياست جمهوري راهكار لازم براي مبارزه با تهاجم فرهنگي را تقويت فرهنگ و ارزشهاي ديني دانست.در ادامه سلسله سخنرانيهاي نامزدهاي انتخابات در صدا و سيما، اكبر  هاشمي رفسنجاني با حضور در شبكه يك سيما با بيان اينكه ايران غني ترين سرمايه فرهنگي را داراست، تصريح كرد: بايد از اين مقوله كه جوهره زندگي فردي و اجتماعي است، به طور مناسب بهره گيريم.وي راهكار لازم براي مبارزه با تهاجم فرهنگي را تقويت فرهنگ و ارزشهاي ديني دانست.نامزد انتخابات رياست جمهوري، آموزش و پرورش را در امر تربيت مهمتر از آموزش عالي دانست و بيان داشت: از آنجا كه مهمترين عنصر در تربيت جوانان و فرزندان كشور معلمان هستند، بايد براي تامين معيشت آنان تلاش كرد.رفسنجاني با تأكيد بر لزوم توجه هر چه بيشتر به امر كتابخواني و فرهنگ روزنامه خواني گفت: من به دليل نداشتن كارهاي اجرايي، روزي هشت ساعت مطالعه مي كنم.هاشمي رفسنجاني افزود: شرط تحقق همبستگي ملي حضور سلايق مختلف در جامعه و دوري گزيدن آنان از هر گونه غوغاسالاري است.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به مذاكرات هسته اي آنرا يكي از چالشهاي مهم خواند و خاطرنشان كرد: نظام نمي تواند از اين خواسته عمومي كوتاه بيايد.به گفته اين نامزد انتخابات رياست جمهوري، امروز اگر از فناوري هسته اي كوتاه بياييم سابقه بدي از خود براي نسل  هاي آينده بر جاي خواهيم گذاشت، بنابراين بايد در مذاكرات به اروپاييها ثابت كنيم كه در مسير حركت به سمت فناوري هسته اي صلح آميز هستيم.هاشمي رفسنجاني مذاكره هسته اي را راهكاري خوب توصيف كرد و ادامه داد: اگر چه مذاكرات سخت و حوصله بر است، اما بايد براي اعتمادسازي حوصله به خرج داد.وي در پايان با بين اينكه اگر در داخل كشور سياست نامطلوب داشته باشيم به تبع آن سياست خارجي و فرهنگ آسيب خواهد ديد، گفت: افراط و تفريط براي جامعه مضر است و بايد در اداره كشور تعادل را در پيش گرفت.
دولت  آينده  بايد عدالت محور باشد
نامزد نهمين  انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : دولت  آينده  بايد عدالت  محورباشد و جلوي  بي عدالتي هاي  كنوني  را بگيرد.محمود احمدي نژاد در جمع  گروهي  از مردم  ياسوج  در مصلاي  اين شهر، افزود: هوشياري  مردم  در اين  دوره  از انتخابات ، دولتي  عدالت  محور راايجاد مي كند كه  در اين  دولت  از تبعيض ها و رانت  خواري ها جلوگيري  خواهدشد.وي  تصريح  كرد: دولت  بايد نقش  هدايت گر، حمايت گر و نظارتي  داشته  باشد تابتواند مردمسالاري  ديني  را به  معناي  واقعي  آن در جامعه  اسلامي تحكيم  بخشد.وي  در ادامه  با بيان  اينكه  ۱۶ مورد ضعف  در دولت هاي  گذشته  سبب  شده  كه فاصله هاي  طبقاتي  در كشور بيشتر شود، اظهار داشت : تا اين  ضعف ها در دولت آينده  مرتفع  نشود به  يقين  نمي توانيم  به  چشم انداز ۲۰ ساله  اميدوار باشيم .احمدي  نژاد، تغيير نكردن  نگاه  دولت  به  مردم ، رايج  نكردن  شيوه  مردمسالاري ديني  در كشور و بي عدالتي  و تبعيض  را مهمترين  ضعف هاي  كنوني  دولت  دانست .وي  گفت : عدالت  در جامعه  سبب  مي شود تا مردم  نسبت  به نظام  و اسلام  رضايتمندي خود را اعلام  كنند و دنباله  اين  رضايتمندي  نيز تثبيت  نظام  جمهوري  اسلامي است .وي  افزود: افزايش  هزينه هاي  مصرفي  دولت  يكي  از دلايل  بي عدالتي ها درجامعه  است  كه  متاسفانه  در بودجه  جاري  دولت  بخش  زيادي  از اين  بودجه ها به اموري  از قبيل  برگزاري  سمينارها، مسافرت هاي  خارج  از كشور و دكوربندي اتاق هاي  مديران  و وزرا اختصاص  يافته  است .
جراحي هاي  دولت  اميد، صداي  عده اي  را درخواهد آورد
ايرنا: علي  لاريجاني  گفت : دولت  اميد براي  حاكم  كردن  فضاي  اميد در كشور قطعاجراحي هايي  صورت  خواهد داد كه  اين  جراحي ها صداي  عده اي  را بلند خواهد كرد.نامزد اصولگرايان  در نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  درجمع  مردم  بجنورد افزود: اگر بخواهيم  هواي  تازه  در كشور وزيدن  گيرد ناگزيراز مبارزه  با فاسدان  و كساني  هستيم  كه  دست  در بيت المال  دارند.وي  با اشاره  به  دو گام  نخست  دولت  خود گفت : من  در درجه  اول  مديران  كشور را از هرگونه  فعاليت  اقتصادي  منع  كرده  و از آنان  تعهد مي گيرم  كه  در صورت داشتن  تخلفي  آنان  را از طريق  راديو و تلويزيون  به  مردم  معرفي  كنم .لاريجاني  افزود: گام  ديگر برخورد با دانه  درشتهاي  غارتگر بيت المال  است كه  در زير چتر قدرت  سياسي ، حاشيه  امن  دارند، و من  بدون  ملاحظه  با آنان برخورد كرده  و به  هيچكس  رحم  نخواهم  كرد.وي  گفت : اگر دولت  با چند مورد از اينها كه  موجبات  ياس  مردم  و وهن  نظام را فراهم  كرده اند، برخورد كند ديگر لغزشي  صورت  نخواهد گرفت  كه  بعد با آن  برخورد بشود.
تكرار دولت هاي گذشته باعث ادامه وضع موجود مي شود
محسن رضايي در تبريز به خبرنگاران گفت كه ميثاق ۴ نفره كانديداهاي اصول گرا با شرايط مشخص بين آنان مورد حمايت دو گروه سياسي اصولگرا قرار داشت كه با انصراف يك كانديدا به نفع كانديداي ديگر و اعلام حمايت دو گروه سياسي ياد شده از دو نفر از كانديداها كه خارج روند ميثاق ۴ نفره صورت گرفت، اين ميثاق عملا فروپاشيد.رضايي افزود: با اين حال وحدت نيروهاي انقلاب مي تواند در تقويت مشاركت عمومي و افزايش آراي رئيس جمهور آينده، اثر مثبتي داشته باشد و به اين جهت حركت جديدي را براي وحدت اصول گرايان آغاز كرده ام كه اميدوارم به نتيجه برسد.رضايي همچنين در همايش بزرگ حاميان دولت كارآمد و مردمي در اسلامشهر با گراميداشت ياد و خاطره حضرت امام خميني (ره) با بيان اين كه متاسفانه طي ۱۵ سال گذشته سياست از مردم فاصله گرفته است، افزود: هيچ تهديدي بالاتر از اين مساله نيست و تكرار دولت هاي گذشته باعث ادامه وضع موجود مي شود.
افكار عمومي از نتيجه عملكردها در ۱۶ سال گذشته راضي نيست
فارس: قاليباف با تأكيد بر اينكه افكار عمومي امروز از نتيجه عملكردها در ۱۶ سال گذشته راضي نيست، گفت: اگر از عموم مردم در اقشار مختلف سئوال شود به جز قشر محدودي كه از شرايط اين چند سال به هر دليل منتفع شدند، از زندگي خود راضي نيستند و منتقد وضعيت موجود مي باشند.محمدباقر قاليباف كه در جمع مردم قزوين در مسجد محمد رسول الله(ص) اين شهرستان سخن مي گفت، اظهار داشت: واقعيت اين است كه ما بعد از جنگ به طور واقعي به مردم توجه نكرديم.چرا كه بعد از جنگ مديران ما قدرت واقعي مردم را باور نكرده و به اين نكته توجه نكردند كه براي حل مشكلات كشور بيش از پول به حمايت هاي مردمي و توانمنديهاي مردم نياز است.اين كانديداي اصولگراي انتخابات با تأكيد بر اينكه ريشه اشكالات در نوع مديريت هاست، خاطرنشان كرد: متاسفانه در سالهاي اخير فرصت هاي زيادي را براي بحث در موارد غير ضروري همچون توسعه سياسي اولويت  دارد يا توسعه اقتصادي از دست داديم.
مهم حضور گسترده مردم در انتخابات است
ايرنا: نامزد نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : براي  من  مهمتر از پيروزي ، منافع  ملي  كشور است  كه  با حضور گسترده  مردم  در پاي  صندوق هاي  راي  بدست مي آيد.كروبي  در مسجد حجتيه شهر تاكستان ، افزود: قطعا هرنامزدي  كه  واردصحنه  رقابت  انتخاباتي  مي شود، مهمترين  اصل  برايش  پيروزي است ، ولي  براي  من  مهمتر از پيروزي ، منافع  ملي  كشور اهميت  دارد.وي  بابيان  اينكه  انتخابات  صحنه  رقابت  و كوشش  و بحث  كردن  است ، گفت : تعيين مسئولان  از طريق  انتخابات  بهترين  شيوه  حكومت  داري  است  كه  موجب  استحكام پايه هاي  نظام  مي شود.وي  اظهارداشت : اگر انتخابات  نباشد مسئولان  خودكامه  شده  و به  نظر مردم  وخواست  آنان  اهميت  نمي دهند. كروبي  با اشاره  به  اينكه  داوطلبان  انتخابات  رياست  جمهوري  بايد با برنامه درصحنه  حضور پيدا كنند و تنور انتخابات  همواره  گرم  نگه داشته  شود، خاطرنشان ساخت : هرداوطلبي  بايد حرفهايش  را به  مردم  بزند ومردم  نيز براساس  برنامه ها و حرفهاي  نامزدها، فرد مورد نظر خود را انتخاب  كنند.
تنها راه  نجات  ايران  دموكراسي  است 
ايرنا: نامزد انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : تنها و تنها راه  نجات  ايران  در شرايط كنوني  دموكراسي  است .مصطفي  معين ، شنبه شب  در جمع  هوادارانش  در اهواز افزود: در عصر جهاني  شدن و دانايي  و گسترش  ارتباطات ، حقوق  بشر، آزاديخواهي ، ظلم ستيزي  و دموكراسي ، حقوق  زنان  واقليتها و جوانان  همه  مسايلي  جهاني  است  كه  هيچ  كشوري  نمي تواندخود را از توجه  به  اين  مقوله ها به  دور نگهدارد.وي  اظهارداشت : بايد با زمانه  زندگي  كرد و با درك  شرايط و با يك  ديد جهاني  و شناخت  واقعيتهاي  سياسي  واجتماعي  درپي  حاكم  شدن  آحاد ملت  برسرنوشت خودشان  باشيم بي آنكه  نياز به  قيم  يا وكيل  و وصي  داشته  باشيم.معين  درپاسخ  به  سوالي  درزمينه  ديدگاهش  درباره  آمريكا و اسرائيل  و مساله فلسطين  گفت : درارتباط با فلسطين  ما نمي توانيم  فلسطيني  تر از فلسطيني  هاباشيم ، همه  ما به  دليل  كيش  و انسانيت  خود از مردم  و آرمان  فلسطينيان  دفاع مي كنيم ، ولي  وقتي  ملتي  با آزادي  خود انتخاب  مي كند كه  چه  نوع  حكومتي  رامي خواهد ما حق  دخالت  نداريم  و بايد به  انتخاب  و نظر آنها احترام  بگذاريم و ملاك  نظر همانها خواهد بود.وي  افزود: موضوع  آمريكا هم  يكي  از چالشهاي  سياست  خارجي  ما بوده ، سياست خارجي  دولت  جديد اصلاحات  بازنگري  كلي  درسياستهاي  دولتهاي  قبلي  با يك  ديدعلمي خواهد بود و براين  اساس  سياستهاي  جديدي  تدوين  خواهد شد كه  برپايه منافع  ملي  مشترك  دو كشور در يك  شرايط برابر واحترام آميز پايه ريزي  خواهدشد، اگر سوء تفاهمي بوده  بايد رفع  شود و براساس  اعتمادسازي  و رفع  حساسيت هاي  بي مورد در چارچوب  اختيارات  رئيس  جمهوري  جبران  مافات  شود.
نيروهاي مسلح هيچ نقشي درامور اجرايي و نظارتي نخواهند داشت
ايرنا: سردار عليرضا افشار معاون  فرهنگي  و تبليغات  دفاعي  ستاد كل  نيروهاي مسلح ، تأكيدكرد: نيروهاي  مسلح  درصورت  درخواست  مسئولان  ذيربط، براي  برقراري امنيت  انتخابات  همكاري  مي نمايند اما هيچ  نقشي  در امور اجرايي  و نظارتي نخواهند داشت .سردار افشار افزود: بسيجيان  تنها در حين  خدمت ، عضو نيروهاي  مسلح  محسوب  مي شوند و فعاليت  سياسي  آنها بدون  استفاده  از عنوان  و لباس  بسيج  بلامانع است  و لذا حضور آنها در هيات هاي  اجرايي  و نظارتي  انتخابات  مجاز مي باشد.
احتمال انصراف هاي تازه در جناح اصولگرا وجود دارد
مهر: دكتر زيبا كلام بزرگترين مشكل پيش روي اصلاح طلبان را مشكلي مشابه انتخابات شوراها و مجلس هفتم يعني عدم شركت طرفدارانشان عنوان كرد و اظهار داشت: آنچه كه از شواهد موجود بر مي آيد بخشي عظيمي از اين طرفداران هنوز بناي شركت در انتخابات را ندارند و به همين دليل معين در اين رقابت شانس زيادي ندارد و رقابت و رويارويي اصلي از نظر من ميان  هاشمي و اصولگرايان است. اين استاد دانشگاه با بيان اينكه از بخت خوش هاشمي اصولگرايان نتوانستند به اجماع برسند و در برابر او به جاي يك نفر چهار چهره را در صحنه دارند. دكتر زيبا كلام ضمن تاكيد بر اينكه به اعتقاد من راي هاشمي به تنهايي بيش از مجموع آراء اصولگرايان است گفت: بنابراين بعيد به نظر مي رسد كه انتخابات به دور دوم بكشد هر چند اگر اين امر اتفاق بيفتد باز رقابت اصلي در دور دوم ميان هاشمي و احتمالا قاليباف خواهد بود.
توافق لاريجاني و احمدي نژاد مي تواند شور ايجاد كند
قائم مقام جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اينكه دانشجويان حاضر نيستند به سادگي زير علم كسي شعار دهند، گفت: جنبش دانشجويي دچار نااميدي شده و خواستار هواي تازه در ساختار فرهنگي و سياسي نظام هستند. مجتبي سلطاني اظهار داشت: با توجه به عدم انسجام و اتحاد اصولگرايان و پراكندگي آرا ميان كانديداهاي مختلف اصولگرا به نظر من انتخابات به دور دوم كشيده مي شود چرا كه هيچ كدام از كانديداها موفق نشده اند ديدگاه هاي غالب مردم را به سمت خود جلب كنند. وي پيش بيني كرد: بعيد نيست از تعداد كانديداهاي اصولگرا كاسته شود و همچنين توافق لاريجاني و احمدي نژاد مي تواند شور و اميد تشكيلاتي ايجاد كند كه اين شور انتخاباتي در بدنه تشكيلاتي اصولگرايان توان و اميد آنان را چندين برابر مي كند و نقش موثري در افزايش مشاركت مردم دارد.
پليس راه سمنان مانع فعاليت هاي انتخاباتي لاريجاني شد
فارس: گشت پليس راه نيروي انتظامي در مسير سبزوار به شاهرود اتوبوس حامل علي لاريجاني كانديداي انتخابات را متوقف و مانع از فعاليتهاي انتخاباتي وي شد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد انتخاباتي لاريجاني، به  رغم توضيحات داده شده از سوي همراهان و ارائه حكم ماموريت، افسر گشت پليس راه بي مورد بر توقف اتوبوس «هواي تازه» و «دولت اميد» اصرار داشت.به علت طولاني شدن مذاكرات همراهان و عدم رضايت افسر پليس، لاريجاني نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خود شخصاً از خودرو خارج و توضيحات لازم را به افسر گشت پليس راه ارائه كرد.متاسفانه افسر مذكور توضيحات را نپذيرفت و بر توقف خودروي نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي اصرار داشت.به  رغم صراحت قانون درخصوص برخورد مؤدبانه افسران پليس با مردم، افسر گشت مورد نظر و همراهان وي از برخورد محترمانه دريغ كردند.توقف اتوبوس «دولت اميد» ۳۰ دقيقه به بهانه هماهنگي افسر مربوطه با فرماندهي طول كشيد.توقف اتوبوس بدون اعمال قانون و بدون صدور برگ جريمه راننده براي تخلف احتمالي صورت گرفته بود كه لاريجاني خود شخصاً دستور حركت را صادر كرد.بنا بر اين گزارش خبرنگاران و عكاسان رسانه هاي گروهي مختلف شاهد اين ماجرا بوده و عكس، خبر و فيلم مربوط را تهيه كردند كه افسر پليس راه نيروي انتظامي اصرار داشت در صورت تحويل فيلم عكاسي و فيلم دوربين تصوير برداري اجازه حركت اتوبوس را صادر خواهد كرد.پيش از اين در اصفهان و تربت حيدريه نيز حركتي مشابه عليه اتوبوس حامل دكتر لاريجاني صورت گرفته بود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |