دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

جام كنفدراسيون ها
قاره هاي جهان در دامنه سبز فوتبال
جهانگير كوثري
002010.jpg
دنياي فوتبال امروز مرزهاي اقتصادي را درنورديده است و سرمايه هاي معنوي و مادي فراواني را جذب نموده است. جام جهاني، جام ملت ها، جام باشگاهها، جام يوفا و فوتبال المپيك ميدان هاي بزرگ و پيوسته به يكديگرند كه فوتبال را جان بخشيده اند و رشد فزاينده اي را در تمام قاره ها باعث شده اند. جام كنفدراسيونها نيز يكي از رخدادهاي بزرگ اين رشته است كه در ضمير خود الگوي فرهنگي و انساني را نيز تعريف مي كند. ايجاد اين گردهمايي كه با نام جام كنفدراسيونها شكل گرفته امروزه توانسته در دايره صلح و همزيستي مسالمت آميز به موفقيت هايي دست يابد.
يكي از اقدامات اخير فيفا براي معرفي تيم هاي ملي فوتبال در جهان برگزاري يك دوره رقابت به نام جام كنفدراسيونهاست. همانطور كه از نام آن نيز برمي آيد در اين مسابقات قهرمانهاي شش كنفدراسيون فوتبال از قاره هاي مختلف به همراه مدافع عنوان قهرماني و كشور ميزبان يا تيمي از قاره ميزبان در آن شركت مي كنند كه در جمع شمار تيمها را به هشت مي رساند.
تاريخچه
از سال ۱۹۹۷ جام كنفدراسيونها به عنوان يك رقابت مورد تأييد رسمي فيفا قرار گرفت، كه آن دوره در رياض عربستان برگزار شد، قبل از آن نيز دو دوره از اين رقابتها به سالهاي ۱۹۹۲ و ۱۹۹۵ با نام جام بين قاره اي در اين شهر برگزار شده بود.
آرژانتين گوي سبقت را ربود
عربستان ۱۹۹۲
در اولين دوره اين رقابتها آرژانتين به عنوان قهرمان آمريكاي جنوبي، مقام نخست اين رقابتها را نيز كسب كرد؛ آنها با ستارگاني مانند گويگوچه آ، باتيستوتا، ردوندو، گاني جيا و سيمونه پا به رقابتها گذاشتند و با شكست تيم ميزبان جام را تصاحب كردند. البته عربستان با حمايت تماشاگرانش به رتبه خوب دوم دست يافت.
تيمهاي شركت كننده به ترتيب رده بندي: ۱- آرژانتين ۲- عربستان ۳- آمريكا۴ - ساحل عاج
- شهرهاي ميزبان: تمام بازيها در شهر رياض برگزار شد.
- برترين گلزنان: گابريل باتيستوتا (آرژانتين) ۲ گل ، بروس موري (آمريكا) ۲ گل ، خالد مواليد(عربستان) ۱ گل
- تعداد تماشاگران: ۵۰۰/۱۶۹
- ميانگين تماشاگر: ۳۷۵/۴۲ نفر
ورود دانمارك از سرزمين هاي سرد
عربستان ۱۹۹۵
در دومين دوره رقابتها شش تيم حضور داشتند و اين بار دانمارك بود كه اين افتخار را نصيب كشورش كرد. آنها با بازيهايي درخشان تيمشان بويژه برادران لادروپ و با غلبه بر آرژانتين (مدافع عنوان قهرماني) به مقام قهرماني دست يافتند. مكزيك و نيجريه نيز به نيمه نهايي راه يافتند اما ژاپن و عربستان از صعود بازماندند.
- تيمهاي شركت كننده به ترتيب رده بندي: ۱- دانمارك ۲- آرژانتين ۳- مكزيك ۴- نيجريه ۵- عربستان ۶- ژاپن
- شهرهاي ميزبان: تمامي بازيها در شهر رياض برگزار شد.
- برترين گلزنان: لوئيز گارسيا(مكزيك) ۳ گل ، دانيل آموكاچي(نيجريه)، گابريل باتيستوتا(آرژانتين)، پيتر راسموسن (دانمارك) ۲ گل
- تماشاگران: ۰۰۰/۱۱۰ نفر
- ميانگين تماشاگر: ۷۵۰/۱۳نفر
درخشش برزيل
عربستان ۱۹۹۷
در سومين دوره اين رقابتها كه اولين بار با عنوان جام كنفدراسيونها برگزار شد، اين برزيلي ها بودند كه تسلط خود بر فوتبال را بار ديگر نشان دادند و جام را فتح كردند؛ استراليا با راهيابي به فينال اين دوره همه را متعجب كرد و تيمهاي چك و اروگوئه نيز به نيمه نهايي راه يافتند.
- تيم هاي شركت كننده به ترتيب رده بندي: ۱- برزيل ، ۲-استراليا،  ۳- چك ۴- اروگوئه، ۵-مكزيك ۶- امارات ، ۷- عربستان  ۸- آفريقاي جنوبي
- شهرهاي ميزبان: تمام بازيها در شهر رياض برگزار شد.
-برترين گلزنان: روماريو(برزيل) ۷ گل ، اسميچر(چك) ۵گل ، رونالدو(برزيل) ۴ گل
- تعداد تماشاگران: ۵۰۰/۲۹۳ نفر
- ميانگين تماشاگر: ۳۴۴/۱۸ نفر
جام در خانه مي ماند
مكزيك ۱۹۹۹
002013.jpg
در چهارمين دوره، مكزيكي ها واقعاً سزاوار قهرماني بودند و نيز يكي از دو تيمي بودند كه در اين رقابت شكست نخوردند. آنها در ورزشگاه خانگي خود آزتك به مدت هجده سال هيچ شكستي را متحمل نشدند كه جالب توجه است و برزيل نيز با بازيهاي خوب چهره هاي جديد ديگري را به دنياي فوتبال معرفي كرد.
در اين دوره شاهد حضور دروازه بانهاي خوب با استانداردهاي قابل قبول بوديم كه مي توان از كيسي كلر (آمريكا)، خورخه كامپوس(مكزيك)، ديدا (برزيل) و اوتينك (نيوزلند) نام برد. نكته جالب اين رقابت احياي عربستان پس از شكست پنج بر يك برابر مكزيك بود كه با پيروزي پنج بر يك برابر مصر جبران شد و اين تيم را به نيمه نهايي رساند. آمريكا توانست آلمان بزرگ را مغلوب كند و تنها با گل طلايي بهترين گلزن جام بلانكو از راهيابي به ديدار نهايي بازماند. نيوزلند با شادماني از كسب تجربه برابر آلمان و آمريكا به خانه بازگشت.
- تيمهاي شركت كننده به ترتيب رده بندي: ۱- مكزيك ، ۲- برزيل ۳- آمريكا ۴- عربستان ۵- آلمان ۶- بوليوي ۷- مصر ۸- نيوزلند
- شهرهاي ميزبان:مكزيكوسيتي و گوادالاخارا.
- برترين گلزنان:رونالدينيو(برزيل)، بلانكو(مكزيك)، الاوطيبي(عربستان) ۶ گل
- تعداد تماشاگران: ۰۰۰/۲۸۷ نفر
- ميانگين تماشاگر: ۶۲۵/۶۰ نفر
كلاس بالاي فرانسه در مشرق زمين
كره و ژاپن ۲۰۰۱
در پنجمين دوره اين رقابتها، تيم ملي فوتبال فرانسه، قهرمان جهان در برابر چشمان ۶۵ هزار تماشاگر ژاپني تيم ميزبان را با يك گل شكست داد و جام را فتح كرد تا اين سومين جام پياپي آنها از سال ۱۹۹۸ به بعد باشد. آنها در نيمه دوم بازي فينال مجبور شدند تا جلوي حملات ژاپن را بگيرند و در برابر آنها مقاومت كنند.
- تيمهاي شركت كننده به ترتيب رده بندي: ۱- فرانسه، ۲- ژاپن ۳- استراليا ۴- برزيل ۵- كره جنوبي ۶- كامرون ۷- كانادا ۸- مكزيك
- شهرهاي ميزبان: دايجو، سوون، اوسان، ايباراكي، ينگاتا، يوكوهاما
- برترين گلزنان: شاون مرفي(استراليا)، پاتريك  ويه را(فرانسه)، روبرپيرس(فراسه)، اريك كاريه (فرانسه)، سيلوين ويلتورد(فرانسه)، تاكايوكي سوزوكي(ژاپن)، سان هونگ هوانك (كره جنوبي) هر كدام ۲ گل
- تعداد تماشاگران: ۷۲۳/۵۵۶ نفر
- ميانگين تماشاگر: ۷۹۵/۳۴ نفر
ابقاي جام و تراژدي
فرانسه ۲۰۰۳
002004.jpg
فرانسه قهرمان جام ملتها و مدافع عنوان قهرماني ميزبان ششمين دوره جام كنفدراسيونها بود. اين رقابتها در سه ورزشگاهي كه جام جهاني نيز در آنها برگزار شده بودند يعني ليون، سنت اتين و سنت دني پاريس برگزار شد.
برزيل با نمايشي ضعيف خيلي زود به خانه بازگشت و تركيه نيز كه به مقام سومي جام جهاني دست يافته بود، نمايش بسيار خوبي داشت و فقط نتوانست به ديدار نهايي راه پيدا كند. تيم كامرون اين دوره تحت تأثير مرگ غم انگيز مارك ويوين فو قرار گرفت اما به ديدار نهايي راه يافت اما باز اين فرانسه بود كه جام را در خانه حفظ كرد.
- تيمهاي شركت كننده به ترتيب رده بندي: ۱- فرانسه، ۲- كامرون، ۳- تركيه ۴- كلمبيا ۵- برزيل ۶- ژاپن ۷-آمريكا ۸- نيوزلند
- شهرهاي ميزبان: پاريس (سنت دني)، ليون(استات گرلان)،سنت اتين (جفري گيشار)،
برترين گلزنان: تيه ري آنري(فرانسه) تونكاي سانلي (تركيه)، شونسوكه ناكامورا (ژاپن)، جيوواني هرناندز(كلمبيا)، روبرپيرس(فرانسه)، اوكان ايلماز(تركيه)، ۳ گل
- تعداد تماشاگران: ۷۰۰/۴۹۱ نفر
- ميانگين تماشاگر: ۷۳۱/۳۰ نفر
احياي دوباره
آلمان ۲۰۰۵
هفتمين دوره جام كنفدراسيونها از ۲۵ خرداد ۸۴ تا ۸ تير در شهرهاي فرانكفورت، هانوفر، لايپزيك، كلن و نورمبرگ برگزار خواهد شد و آلمانها كه ميزبان جام جهاني آينده نيز هستند اميدوارند تا با حضور تيمهاي مطرح جهان در اين رقابتها، خود را محك بزنند تا بتوانند بار ديگر بر قله فوتبال جهان يعني قهرماني جام جهاني دست يابند و به نظر مي رسد كه اين رويداد مكان خوبي براي برآورد توانايي آلمانها باشد. در اين دوره تيمهاي آلمان، آرژانتين، تونس و استراليا در گروه اول و تيمهاي برزيل، يونان، ژاپن و مكزيك در گروه دوم حضور خواهند داشت.
نكات جالب
بيشترين تعداد گلي كه در يك دوره اين رقابتها به ثمر رسيده به سال ۱۹۹۹ مكزيك بازمي گردد كه پنجاه و پنج گل به ثمر رسيد و پس از آن ۱۹۹۷ عربستان قرار دارد كه پنجاه و دو گل به تور دروازه ها نشست. بيشترين ميانگين گل در هر بازي به سال ۱۹۹۲ عربستان باز مي گردد كه معدل ۵/۴ گل براي هر بازي به ثبت رسيد و پس از آن مكزيك ۱۹۹۹ با ۴۴/۳ گل در رده دوم قرار دارد.
در تمامي دوره ها فقط يك بار بود كه آقاي گل از تيم قهرمان نبود و آن نيز در سال ۱۹۹۵ عربستان بود كه لوئيز گارسيا بالاتر از پيتر راسموسن قرار گرفت. پرگل ترين بازي نيز در سال ۱۹۹۹ (مكزيك) انجام شد كه در آن برزيل با نتيجه هشت بر دو عربستان را مغلوب كرد، پس از آن در سه بازي ديگر قرار دارند كه هفت گل در آنها به ثمر رسيد يعني سال ۱۹۹۲عربستان و بازي آمريكا و ساحل عاج كه پنج بر دو به سود آمريكا خاتمه يافت و نيز بازيهاي اروگوئه و آفريقاي جنوبي كه چهار بر سه به سود آفريقاي جنوبي و بازي فراموش نشدني مكزيك و برزيل در سال ۱۹۹۹ كه چهار بر سه به سود مكزيك خاتمه يافت.
بازيكنان، مربيان، داوران، تماشاگران
جام كنفدراسيونها به عنوان رقابتي براي حضور ستارگان فوتبال خود را معرفي كرده و اين امر زماني مشخص مي شود كه تاكنون ۳۳۲ بازيكن كه در آن حضور يافته اند در جام جهاني حضور داشتند و چهل و پنج تن از آنان (۲۷ برزيلي، ۱۶ فرانسوي، يك آرژانتيني، يك آلماني نيز) جام جهاني را فتح كردند.
حتي قبل از آن كه اين رقابتها به عنوان رقابت رسمي فيفا دربيايد (سال ۱۹۹۷) رقابتها فرم خود را پيدا كرده بود كه اين امر با حضور بازيكناني چون باتيستوتا، روگري، سيمونه، برادران لادروپ، ميورا، خورخه كامپوس، كاني جيا، گويگوچه آ، سوآرز، جي جي اوكوچاودانيل آموكاچي ميسر شده بود. با وجود پيشينه كم، جام كنفدراسيونها داوران خوبي را به دنياي فوتبال معرفي كرده كه از اين جمله مي توان به علي بوسيم (امارات) اشاره كرد كه بعد در ديدار پاياني جام در ژاپن بين فرانسه و تيم ميزبان به قضاوت پرداخت.
در فينال سال ۱۹۹۹مكزيك يكصد و ده هزار نفر شاهد ديدار پاياني بودند كه اين رقم در تاريخ رقابتهاي فيفا نيز كم نظير است و در اين دوره رقمي نزديك به شصت هزار نفر از هر مسابقه ديدن كردند كه اين ميانگين دومين رده را در تاريخ فيفا از آن خود كرده است.

كامپيوتر تنيس روي ميز در پايان راه
002007.jpg

امير ميرصادقي
«يان اووه والدنر» يك نام شناخته شده و فراموش نشدني و افسانه اي در تنيس روي ميز سوئد و جهان قلمداد مي شود. به عبارت ديگر، «والدنر» يك اسطوره در تنيس روي ميز جهان تلقي مي شود و نام او براي هميشه در تاريخ تنيس روي ميز جهان باقي مي ماند. «والدنر» به دليل توانايي هاي قابل توجه و با استعداد فكري وسيع و با قدرت فوق العاده، تمام مدارج قهرماني را در تنيس روي ميز خيلي سريع طي كرد و با مانورهاي خود، خيلي زود جاي خود را در ميان بهترين قهرمانان تنيس روي ميز جهان پيدا كرد و نيز خيلي زود اسرار و رموز و فنون تنيس روي ميز را ياد گرفت و از همه مهمتر جايگاه خاص خود را در قلوب مردم سوئد و جهان به معناي اخص كلمه پيدا كرد.
هدف ها و آرمان ها
«والدنر» در طول مدت فعاليت هاي ورزشي و قهرماني خود به هدف ها و آرمان هاي بالايي توجه داشت. والدنر مردانه مبارزه مي كرد و حتي در بعضي مواقع از خودگذشتگي نشان مي داد. به دفعات مختلف شاهد بوديم كه در جريان مسابقات مهم، داور به اشتباه يا با ترديد، امتياز بازي را به والدنر مي داد، ولي بازيكن با اخلاق سوئدي با موافقت داور، امتياز را به حريف بازمي گرداند و يا در غير اين صورت، توپ امتياز بعدي را به عمد به داخل تور يا به خارج از ميز مي فرستاد تا حق حريف خود را تضييع نكند و مشاهده مي نموديم كه انبوه تماشاگران حاضر در ورزشگاه براي اين عمل اخلاقي، براي او كف مي زدند. اين مسأله از روح انساني و پهلواني او حكايت مي كرد، حال در اين برهه از زمان بارها شاهد بوديم كه بسياري از قهرمانان با نيرنگ هاي گوناگون سعي داشتند به برتري در مسابقه برسند. والدنر به زبان سوئدي يعني قهرمان جهان كه محققاً  اين بازيكن خستگي ناپذير مستحق اين نام است.
آموزش در چين
اعجوبه تنيس روي ميز سوئد بعد از طي يك دوره آموزش مقدماتي در چين سه بار قهرمان جوانان اروپا شد و از مسابقات جهاني ۱۹۸۳ كه جايگزين بزرگان تنيس روي ميز سوئد كه پا به سن گذاشته بودند مانند «كجل يوهانسون» قهرمان اروپا و قهرمان دوبل جهان در سال ۱۹۷۳ و «استلان بنگتسون» قهرمان جهان در سال ۱۹۷۱ شد تا بازي هاي المپيك ۲۰۰۵ آتن پيروزي پشت پيروزي داشت و به همه عناوين مختلف قهرماني دست يافت.
والدنر، سه بار تيم سوئد را در مسابقات جهاني ۱۹۸۹ دورتموند، ۱۹۹۱ چيبا و ۱۹۹۳ گوته بورگ، قهرمان جهان كرد. دو بار در مسابقات جهاني ۱۹۸۹ دورتموند و ۱۹۹۷ منچستر در انفرادي، قهرمان جهان شد. در بازي هاي المپيك ۱۹۹۲ بارسلون مدال طلاي اين بازي ها را به خود اختصاص داد. دو بار جام قهرماني اروپا را بر سر نهاد.
جام جهاني ۱۹۹۰ در ژاپن را فتح كرد. دو بار در مسابقات جهاني ۱۹۹۱ و ۱۹۹۹ نايب قهرمان جهان شد. مدال نقره بازي هاي المپيك سيدني را تصاحب كرد. دو بار در مسابقات جهاني ۱۹۹۳ و ۲۰۰۳ به مقام سوم رسيد و در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن در سن ۳۹ سالگي تا مرحله نيمه نهايي پيش رفت و جزو ۴ بازيكن برتر اين دوره از بازي هاي المپيك قرار گرفت و بدون هياهو، شش بار برتري خود را در مسابقات ۱۲ بازيكن برتر اروپا، نشان داد.
پيروزي ها و موفقيت هاي او در تورنمنت ها و اپن ها و مسابقات بين المللي به حدي است كه نمي توان، يك به يك آنها را ذكر كرد و به راستي اگر بخواهيم تمام عناوين قهرماني اين بازيكن بزرگ را به دقت و كامل به رشته تحرير درآوريم، واقعاً به يك آمارگر مجرب و ماشين حساب و كامپيوتر نياز خواهيم داشت. به عقيده كارشناسان تنيس روي ميز برجسته جهان، بازي كردن با والدنر و پيدا كردن راهي براي پيروزي بر او، يك معما و يك راز است. او يك هنرمند و آرتيست بزرگ در تنيس روي ميز بود و داراي تجربيات عالي. هنگامي كه در بازي از حريف خود خيلي پيش بود. بعضي اوقات شيرين كاري هايي براي جلب رضايت تماشاچيان مي كرد و يك سري كارهاي غيرعادي را از خود نشان مي داد. موقعي كه والدنر يك نفس عميقي مي كشيد و عرق پيشاني خود را پاك مي كرد نشانه اين بود كه او آماده يك تهاجم تمام عيار مي شود.
تواضع و شخصيت اجتماعي
محبوبيت والدنر در ميان مردم، به خاطر ارائه تكنيك هاي عالي، حركات موزون و داشتن انواع مختلف تاكتيك هاي پيشرفته بازي اين بازيكن ۱۷۴ سانتي متري سوئدي است. تماشاي بازي هنرمندانه والدنر يك لذت خاصي را به انسان مي بخشد. مردم فقط به خاطر استعداد و قهرماني، وي را دوست ندارند بلكه تواضع و مهرباني و شخصيت برتر اجتماعي اوست كه اين محبوبيت را براي او بوجود آورده است. در مسابقات جهاني ۱۹۹۳ سوئد كه ما از نزديك شاهد و ناظر اين دوره از رقابت ها بوديم با وجودي كه والدنر مقام سوم جهان را به دست آورد يك جايزه نقدي قابل توجهي را دريافت كرد ولي بي درنگ اين پول را به فدراسيون تنيس روي ميز سوئد داد و درخواست كرد كه اين پول صرف توسعه و گسترش براي جوانان علاقه مند به تنيس روي ميز شود.
اغلب رقيبان والدنر، او را يك مرد خستگي ناپذير، خلاق، مبتكر و مخترع ضربه ها مي  دانند كه پيوسته و به طور مرتب، با ارائه و ابداع كارهاي جديد، يك تحول بزرگ در ورزش تنيس روي ميز ايجاد كرده و به اين طريق يك خدمت بزرگي به اين ورزش كرده است. بسياري از بازيكنان تنيس روي ميز جهان، حتي بازيكنان برجسته فعلي، با نگاه دقيق به بازي و كارهاي والدنر و تقليد از بازي او استفاده فراواني از تكنيك هاي اين بازيكن بزرگ سوئدي برده اند و سطح بازي خود را ارتقاء بخشيده اند و به طور كلي اغلب بازيكنان دنيا، شيوه بازي خود را با شيوه بازي والدنر تطبيق و هماهنگ كرده اند، به اين ترتيب والدنر، كمك بزرگي به بيشتر بازيكنان تنيس روي ميز كشورهاي جهان نيز كرده است. والدنر در پشت ميز، مانند يك مار حركت مي كند و مانند يك بوكسور، خيلي سريع، ضربه و نيش خود را روانه ميز حريف مي كرد. يكي از ويژگي هاي والدنر در بازي اين بود كه چشم و دست اين بازيكن سوئدي خيلي تند، كار مي  كند و به موقع حركات دست و پاي حريف را تشخيص مي داد و ابتكار شروع حمله را بدست مي گرفت. حضور والدنر، غير از پيروزي هاي او، يك اعتماد به نفس كامل به تيم ملي سوئد مي داد و باعث ارتقاي روحي بازيكنان سوئد مي شد. در بازي هاي المپيك ۱۹۹۲ بارسلون وقتي اعلام شد كه والدنر به فينال بازي ها راه يافته است، پادشاه سوئد فوراً  با هواپيماي شخصي خود به اسپانيا سفر كرد تا به صورت حضوري، شاهد گرفتن مدال طلاي اين ورزشكار جاودانه و هموطن خود باشد. در مسابقات جهاني ۱۹۹۷ منچستر كه والدنر براي دومين بار به مقام قهرماني جهان دست يافت. و ما هم نظاره گر بوديم در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبني بر اين كه تا چه زماني قصد دارد در مسابقات جهاني شركت نمايد اظهار داشت تا موقعي كه جزو بازيكنان برتر جهان قرار داشته باشم، در غير اين صورت با دنياي قهرماني وداع خواهم كرد. هنگامي كه در ارديبهشت ماه سال جاري كه چهل و هشتمين دوره مسابقات تنيس روي ميز جهان در شانگهاي برگزار شد والدنر پس از شكست زود هنگام در مرحله يك شانزدهم توسط «سامسون افت» از روسيه سفيد با نتيجه ۴ بر صفر به خبرنگاران حاضر در ورزشگاه اعلام داشت كه ديگر در مسابقات جهاني شركت نخواهم كرد و فقط در مسابقات ليگ و اپن بازي خواهم كرد به اين ترتيب به قول خود وفا و راكت خود را آويزان كرد و با دنياي قهرماني جهان وداع گفت. والدنر با اعلام خداحافظي خود قسمتي از وقايع اين دوره از مسابقات جهاني را تحت الشعاع نام «ماندگار» خود قرار داد. به عنوان يك خبر مهم در صدر خبرهاي مطبوعات و رسانه هاي گروهي و سايت هاي اينترنتي بين المللي قرار گرفت. ضمناً  لقب «بهترين بازيكن تاريخ پينگ پنگ جهان» را كه قبلاً در سال ۲۰۰۳ در جريان تورنمنت بزرگي كه در شهر شيكاگو آمريكا از طرف كارشناسان برجسته تنيس روي ميز جهان به او اعطاء شده بود، مجدداً  در مسابقات جهاني ۲۰۰۵ شانگهاي از طرف مسئولان فدراسيون بين المللي تنيس روي ميز رسماً  به او تفويض شد.
ماشين جنگي
مهمترين ويژگي بهترين بازيكن تاريخ تنيس روي ميز دنيا، توانايي و بي پروايي بيش از حد و قابل توجه او در مقابل حريفان خارجي در پشت ميز مسابقه است كه مانند يك ماشين جنگي پرقدرت با رقيبان خود مبارزه مي كند. والدنر از ۶ سالگي تا چهل سالگي از بازي كردن دست برنداشت و فراز و نشيب هايي را پشت سر گذاشت و هميشه براي مقابله با خطري كه از سوي حريفان در پشت ميز براي او كمين كرده بود به حالت تدافعي به تهاجم دست مي زد بازيكن تمام عيار سوئدي به بزرگترين توفيقي كه در ورزش نصيب كمترين كسي مي شود دست يافت و عاشقان تنيس روي ميز، هرگز او را فراموش نخواهند كرد و بنا به «جبر» زمان، سرانجام هر قهرمان برجسته، يك روز شكسته، خسته و خاموش مي شود و هر قهرماني، يك آغازي دارد و يك رشدي و بالاخره يك پاياني دارد كه «يان اووه والدنر» بهترين بازيكن تاريخ تنيس روي ميز جهان به اين نقطه رسيد.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   فرهنگ   |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |