چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۷
عينك دودي؛ اصل يا قلابي؟
004368.jpg
عكس: علي اكبر شير ژيان
الهام اناري
شايد چشم شما اين روزها به بساط رنگين دستفروشان كنار خيابان افتاده است كه در ميان آنها عينك فروش ها سهم قابل توجهي دارند.
شايد در گذشته اي نه چندان دور، تنها تابش نور خورشيد در روزهاي داغ تابستان باعث مي شد عينك آفتابي جزو يكي از وسايل كاربردي هر فردي به حساب آيد. عينك آفتابي در آن زمان تنها وسيله اي براي حفظ سلامت چشم ها بود و امروز كاركردهاي ديگري هم پيدا كرده كه چندان ضروري نيست. با اين حال خريد عينك آفتابي به هر دليلي چه براي حفاظت چشم ها و چه براي پيروي كردن از مد روز با اما و اگرهاي بسياري همراه است؛ عينك هاي مشتري پسندي كه قيمت هاي پاييني  دارند، از 2 هزار تا 4 هزار تومان كه در بعضي از موارد مارك عينك هاي معروف بر دسته آنها يا به صورت برچسبي بر شيشه عينك حك شده ميل مشتري را براي خريد اين كالا بيشتر مي كند.
اگر از اين فروشنده ها بپرسيد عينك ها ساخت كدام كشور هستند؟ با ادعاهاي مختلفي مواجه مي شويد.
بيشتر مي گويند چيني هستند، بعيد هم به نظر نمي رسد، چون چيني ها با اجناس ارزان قيمت خود قبل از اين هم بازار پوشاك و كفش را در بسياري از كشورها از جمله ايران تصاحب كرده بودند.
بعضي هم مي گويند ساخت تركيه، تايوان، تايلند و حتي ايتاليا! كه اين آخري بعيد به نظر مي رسد، مگر آنكه در فروشگاه هاي معتبري يافت شوند.
دستفروش ها عينك ها را از بازار تهران با قيمتي بين 1500 تا 2500 تومان خريداري مي كنند و با سود متوسط يكهزار تومان براي هر عينك، آنها را مي فروشند.
بعضي هم ادعا مي كنند عينك ها را به طور مستقيم از مناطق آزاد قشم و چابهار يا كشور تركيه وارد مي كنند و اتفاقا اين كار را با نظارت مستقيم گمرك انجام مي دهند، در حالي كه در سالهاي گذشته اين عينك ها به طور قاچاقي وارد كشور مي شد! و در اين آشفته بازار ورود عينك هاي ارزان، بازار مغازه هاي عينك فروشي تقريبا بي رونق شده است، اما علت اين موضوع چيست؟
عينك فروشاني كه در اين شغل سابقه طولاني دارند بدون استثنا مدعي هستند كه در بازار ايران، هيچ نوع از انواع عينك نرخ ثابتي ندارند. يعني يك مارك مشخص را مي توانيم در مغازه هاي نقاط مختلف شهر با قيمت هاي مختلفي ببينيم حتي با اختلاف زياد در قيمت.
از سوي ديگر عينك فروشان با سابقه كه زير نظر اتحاديه فعاليت مي كنند از وجود بازار سياه قاچاق و فروش عينك هاي آفتابي به عنوان مهمترين عامل بي رونقي بازار ياد مي كنند و از فعاليت  دلال ها براي خريد و فروش عينك هاي تقلبي گلايه دارند.
همچنين بيشتر خريداران قادر به تشخيص انواع اصل و متفرقه از يكديگر نيستند، چون معيار چنداني در اين زمينه وجود ندارد.
تنها دستگاه تشخيص ميزان مقاومت عينك در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشيد (دستگاه تست uv ) در اين زمينه وجود دارد كه آنهم به تنهايي كافي نيست. حتي گاهي دستفروش ها هم ادعا مي كنند عينك هايشان در مقابل اشعه ماوراي بنفش مقاومت دارد، يعني مقاومت شان در مقابل اشعه ماوراء بنفش 400 است.
عينك هاي آفتابي مارك دار اصل، قيمت هاي بسيار بالايي نسبت به انواع مشابه متفرقه دارند. خريداران اين كالا كه بيشتر جوانان هستند وقتي در ظاهر تفاوتي بين اين دو نوع عينك نمي بينند، ترجيح مي دهند عينكي را كه دست كم 50 هزار تومان ارزان تر است خريداري كنند.
آيا نقش محافظتي و طبي اين كالاها مورد توجه قرار مي گيرد يا تنها به طراحي و جنبه زيبايي ظاهر آن توجه مي كنند؟
آيا عينك آفتابي هم در كنار شلوار جين و كفش قرار مي گيرد كه تنها مد روز بودن شان اهميت دارد و آيا فراموش شده كه كيفيت اين وسيله به نوعي در ارتباط مستقيم با سلامت چشم هاي ما، اين مهمترين عضو بدن  است؟
پزشكان در مورد زيانبار بودن اثر تابش نور خورشيد بر چشم، عقيده دارند كه به طور عادي چشم مي تواند جلوي نفوذ نورهاي ماوراء بنفش و مادون قرمز را كه اثر زيانباري بر سلول هاي بينايي دارند بگيرد.  البته حفاظت چشم هاي روشن دشوارتر انجام مي شود و از سوي ديگر دستگاه بينايي انسان هر روز بيش از پيش با موقعيت هاي جديد جوي مواجه مي شود و چون نمي تواند به سرعت خود را با اين موقعيت ها وفق دهد به همين دليل زدن عينك آفتابي ضروري است. و حالا نقش عينك در اين ميان چيست؟
دراين زمينه بايد دو شاخص را در نظر گرفت، يكي نقش شيشه عينك به عنوان فيلتر وديگري كيفيت اپتيك شيشه عينك.
در اين ميان مقدار نور جذب شده توسط شيشه بسته به رنگ شيشه متفاوت است. چنانچه شيشه مثلا صورتي رنگ را انتخاب كنيم، عبور نور سرخ و در نتيجه مادون قرمز را آسان كرده ايم به همين گونه اگر شيشه آبي رنگ را انتخاب كنيم، عبور آبي، بنفش و ماوراء بنفش را تسهيل كرده ايم.
يعني براي حفظ سلامتي چشم بهتر است از رنگ هايي كه اغلب مد تحميل مي كند پرهيز كنيم. ضرر ديگري كه از اين عينك هاي شيشه رنگي به چشم مي رسد اين است كه انتخاب عينكي با يك رنگ مشخص براي هميشه مثلا زرد،  آبي يا قرمز باعث مي شود درك رنگ فرد مختل شود.
پزشكان توصيه مي كنند در انتخاب عينك آفتابي، رنگي را انتخاب كنيم كه از اجتماع رنگ هاي گوناگون طيف قابل رويت نور حاصل شده باشند مانند خاكستري، قهوه اي و سبز. در ضمن نبايد هميشه و به طور منظم عينك آفتابي زد چون باعث مي شود دستگاه بينايي به حفاظت عينك عادت كند. حضور دايمي پرده اي كه نور را جذب مي كند باعث انبساط مردمك مي شود. در صورت زدن عينك آفتابي در مواقعي كه روشنايي كم است دستگاه بينايي درست واكنشي را نشان مي دهد كه خاص غروب يا شب است و علاوه بر اين باعث پايين آمدن قدرت ديد و كاهش قدرت واكنش تطابق چشم مي شود.
امروزه بهترين نوع عينك، عينكي كه با شيشه فتوكروميك كه قدرت جذب آن متناسب با افزايش شدت نور افزايش مي يابد، است. علاوه بر اينها شيشه عينك آفتابي هم بايد نسبت به چشم خنثي باشد يعني نبايد باعث تاثير نزديك بيني شود و يا ميدان ديد را تغيير دهد.
يك عينك آفتابي استاندارد از چه ويژگي هايي برخوردار است؟
به راحتي مي توانيم بپذيريم كه بسياري از عينك هايي كه از سوي دستفروشان با قيمت هاي بسيار نازل و مارك هاي تقلبي عرضه مي شود نه تنها فاقد حداقل استانداردهاي لازم براي محافظت از چشم در برابر اشعه هاي زيانبار خورشيد است بلكه بعضا خود نيز در آسيب رساندن به چشم و جذب اين اشعه هاي زيانبار تاثير گذارند. اگر قرار است يك عمر از چشمانمان استفاده كنيم بهتر است سمت عينك هاي آفتابي تقلبي نرويم. خريد و استفاده از عينك ارزان يعني مراجعه به چشم پزشك و تحمل هزينه هاي فراوان!
به هر حال واقعيت آن است كه از حدود پنج سال پيش، فروش عينك هاي آفتابي از سوي دستفروشان آنهم به شكل گسترده اي آغاز و با استقبال مردم نيز روبه رو شد كه دليل اين موضوع را بايد در عدم توليد عينك هاي آفتابي استاندارد و داراي قيمت مناسب در ايران دانست.
از سوي ديگر رعايت نكردن قوانين مربوط به حقوق مولف و سازنده (كپي رايت) در ايران باعث شده كه سازندگان مارك هاي تقلبي با توجه به نياز بازار و اصل تقاضا، اقدام به توليد انواع عينك هاي آفتابي با قيمت هاي ارزان كنند و آنها را در بازار كشور به فروش برسانند كه اين موضوع خود نيز اثر ناخوشايندي بر چرخه اقتصاد بازار خواهد گذاشت.

غذايي براي همه نسل ها
در ميان ملل مختلف جهان، سيب زميني جزو غذاهاي مكمل يا اصلي است كه به عللي چون هضم راحت، قيمت مناسب و مغذي بودن محبوبيت بسياري دارد. روزگاري نيز قوت غالب فقرا بوده، اما امروز در كنار بسياري از غذاهاي اصلي سرو مي شود. در برخي شهرستان هاي ايران مثل قم و كاشان نيز سيب زميني آب پز صبحانه اصلي به شمار مي رود.
غذايي ارزان و قديمي
پوره سيب زميني جزو اولين غذاهاي پخته اي است كه كودكان مي توانند بخورند و شايد يكي از مهمترين غذاهايي باشد كه تا روزهاي پيري همراه انسان است.
علاوه بر اين به علت روش پخت آب پز كه مانع از دست رفتن نشاسته سيب زميني مي شود ورزشكاران براي تقويت بنيه خود از آن استفاده مي كنند.
تنوع غذاهايي كه با سيب زميني آب پز قابل طبخ هستند نيز بالا است.
متداول و پرطرفدار
در برخي كشورها مثل آلمان، سيب زميني جزو غذاهاي اصلي به شمار مي رود. با افزايش رستوران هاي فست فود در ايران نيز سيب زميني سرخ كرده جانشين نان شده است و با بسياري از غذاهاي سريع پخت، سرو مي شود. اما اگر پس از يك گردش طولاني در نمايشگاه بين المللي، خيابان يا در رستوران هوس خوردن سيب زميني سرخ كرده را داشته باشيد با قيمت هاي مختلفي از 500 تا 1500 تومان روبه رو مي شويد. از لحاظ كيفيت برخي سيب زميني هاي سرخ كرده ترد و خوش طعم و برخي سفت همراه با روغن هاي ماسيده هستند. پيش از خريد حتما به ميزان نرمي سيب زميني توجه كنيد.
جديدتر از هميشه
براي پخت و پز منزل مدتي است سيب زميني هاي نيم پخت آماده به بازار آمده است كه با گرفتن زمان كمتر آشپزي و جذب كمتر روغن به اقتصاد خانواده كمك مي كند البته در بسياري از رستوران ها نيز از همين نوع سيب زميني استفاده مي شود. بسته 850گرمي را با قيمت 850 تومان و بسته يك كيلويي را با قيمت يكهزارتومان مي توانيد خريداري كنيد.
اگر در يك روز تعطيل با كركره هاي پايين مغازه ها آرزوي طعم دلچسب سيب زميني آماده را داشتيد، مي توانيد با پرداخت 250تومان يك كيلو سيب زميني خريداري كنيد. براي آنكه سيب زميني تان بعد از سرخ كردن ترد شود، پس از خلال كردن به مدت 5دقيقه آن را در آب سرد و نمك بخوابانيد، سپس آن را شسته و قبل از سرخ كردن آن را خشك كنيد؛ اين روش پخت به علت از دست دادن نشاسته براي افرادي كه رژيم غذايي دارند نيز قابل مصرف است. اگر ارزش غذايي سيب زميني را كنار بگذاريم . چيپس هاي خلالي به عنوان تزئين غذايي به كار برده مي شوند. در كنار غذاهايي چون مرغ، جوجه كباب، كباب ، ميكر... چيپس خلالي گذاشته مي شود كه علاوه بر مغذي بودن باعث مي شود از لحاظ ظاهري تنوع بيشتري را براي غذا به وجود آورد. قيمت اين نوع سيب زميني نيز بسيار مناسب است، بسته هاي كوچك 350تومان و بسته هاي بزرگ با قيمت 500 تومان عرضه مي شوند .
تشخيص سيب زميني سالم
اگر مي خواهيد اين غذاي ارزان با روانه كردن به بيمارستان به اقتصاد خانواده تان لطمه وارد نكند، از خريد يا پخت سيب زميني هاي جوانه زده خودداري كنيد. قسمت سبز سيب زميني نيز سمي است.
براي  آنكه سيب زميني هاي خريداري شده مدت زمان بيشتري سالم بمانند بهتر است در كنار آنها يك سيب درختي قرار دهيد، البته از آنجا كه سيب درختي پس از مدت كمي مي گندد مراقب باشيد تا بموقع سيب تازه اي را جانشين آن كنيد.

قيمت انواع  گوشي هاي تلفن همراه در بازار
004428.jpg

بازار
004359.jpg
استانداردسازي خدمات مالي كشورهاي اسلامي
شوراي خدمات مالي اسلامي با ارائه طرحي 10 ساله، قصد دارد نرخ 200 ميلياردي صنعت خدمات مالي اسلامي در دنيا را توسعه دهد. به گزارش خبرگزاري مهر، شوراي خدمات مالي اسلامي،  مستقر در مالزي، وظيفه استانداردسازي جديد مالي مطابق با شريعت اسلامي را بر عهده دارد و به توسعه شفافيت و صحت صنعت خدمات مالي اسلامي مي پردازد.
اين شورا به عنوان نهاد تنظيم كننده استانداردهاي قانوني و نظارتي، به منظور تضمين صحت و ثبات صنعت خدمات مالي اسلامي خصوصا بانكداري، بازار سرمايه و بيمه شناخته مي شود.
اين بانك كه ايران به همراه مصر، اردن، اندونزي، بنگلادش، سنگاپور، سودان، امارات، كويت،  عربستان، بحرين و قطر در آن عضويت دارند، در پي حل چالش هاي پيش روي صنعت خدمات اسلامي است.
004362.jpg
پروازهاي كم سرنشين خصوصي در ايران
تا پايان سال 84 پرواز هواپيماهاي خصوصي 20 تا۳۵ سرنشين بين استان ها، در دستور كار سازمان هواپيمايي كشوري قرارخواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري مهر، سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري از تنظيم برنامه اي خبر داد كه طي آن تامين هواپيماهاي 20 تا۳۵ نفره در دستور كار اين سازمان قرار گيرد.
نورالله نياركي در اين خصوص گفت: «اين هواپيماها از تحريم به دور بوده و استفاده از آنها براي پروازهاي بين استاني تا پايان امسال در دستور كار اين سازمان قرار مي گيرد.»
وي با اشاره به اينكه با عملياتي شدن اين برنامه هزينه شركت هاي هواپيمايي داخلي نيز كاهش مي يابد، گفت:«سازمان هواپيمايي كشوري به طور جدي دنبال اجراي اين برنامه است.»
وي با اشاره به تمايل شركت هاي خصوصي براي خريد هواپيماهاي بدنه كوچك گفت:«براي شركت هاي هواپيمايي كه اين نوع خدمات را ارائه مي كنند، امتيازات ويژه اي در نظر گرفته مي شود.»
از گفته هاي او برمي آيد كه ايران در صدد خريد هواپيماي كوچك روسي و اروپايي است.
004365.jpg
واردات بيش از 30 هزار تن پنبه
دبير انجمن صنايع صنفي پنبه پاك كني استان خراسان گفت: از آغاز فصل بهره  برداري پنبه تاكنون بيش از 30هزار تن پنبه وارد كشور شده است.
به گزارش خبرگزاري مهر محمد علافچي با بيان اين مطلب افزود: از مهرماه سال 83 و همزمان با آغاز بهره برداري پنبه از مزارع، بيش از 30 هزار تن پنبه توسط صنايع نساجي و از كشورهاي آسياي ميانه بويژه ازبكستان و تركمنستان وارد كشور شده است.
004353.jpg
۵۴۵ هزار تن گندم براي سيلوهاي خوزستان
«تاكنون 36هزار و 303 تن گندم كشاورزان خوزستان توسط شركت غله و بازرگاني خوزستان خريداري و تحويل سيلوها و كارخانه هاي استان شده است.»
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، علي جعفري، مديرعامل شركت غله و بازرگاني خوزستان توضيح داد:«از يك ميليون و 128 هزار تن گندم خريداري شده توسط تعاون روستايي خوزستان۳۸۶، هزار و 103 تن تحويل سيلوهاي استان و 200 هزار تن تحويل سيلوهاي خارج از استان شده است.» او اضافه كرد:«۵۴۵ هزار تن گندم تعاون روستايي خوزستان در مراكز خريد استان آماده تحويل به سيلوهاي داخل و خارج استان است. »
چرخ نخ ريسي هندي ها درآمد ساز شد
دولت هند كه در زمان گاندي ميلياردها دلار هزينه واردات پارچه مي كرد، اكنون در نظر دارد با افزايش كيفيت محصولات نساجي خود و خريد ماشين آلات جديد تا 5 سال ديگر ارزش محصولات نساجي خود را به 40 ميليارد دلار در سال برساند.
به گزارش فارس و به نقل از فاينشنال اكسپرس، دولت هند در نظر دارد طي 5سال آينده صادرات محصولات نساجي خود را از سطح كنوني 12 تا۱۳ ميليارد دلار در سال، به 40ميليارد دلار تا سال۲۰۱۰ ميلادي برساند. ديكي تاير، رئيس فدراسيون كتان هند پايين بودن هزينه توليد در هند را از جمله مزاياي صنعت نساجي هند دانست و باتوجه به اين مزيت ابراز اميدواري كرد كه طي 5سال  آينده 12 ميليون شغل جديد در صنعت نساجي هند ايجاد و صادرات محصولات نساجي به 40ميليارد دلار برسد.

زاويه ديگر
آغاز گرما و صرفه جويي در مصرف آب
هر ساله با آغاز فصل گرما دست اندركاران رسانه هاي گروهي به فكر مشكل كمبود آب مي افتند و از مشتركان مي خواهند براي جلوگيري از كمبود آب، صرفه جويي هاي لازم را لحاظ كنند.
تهران همواره جزو شهرهاي كم آب است و نبود سدهاي مناسب با حجم منابع آبي همواره باعث ايجاد نگراني هاي مختلف مي شود.
از بحث عمراني منابع آبي كه بگذريم، مسئله رعايت نكات مختلف از سوي مشتركان جدي تر مي شود.
آيا مي دانيد تنها 49 درصد مشتركان دو و بيش از دو برابر از الگوي تعيين شده آب مصرف مي كنند؟
«عباس شفيعي » معاون وزير نيرو در اين باره توضيح داده است كه 38درصد مشتركان دو برابر الگو، آب مصرف مي كنند كه حجم آب مصرفي آنها 52 درصد كل آب مصرفي است.
البته اين آبهاي هدر رفته تنها بخشي از حجم ذخاير آبي كشور هستند.
معاون وزير نيرو با بيان اينكه 11درصد مشتركان نيز بالاي دو برابر الگوي تعيين شده، آب مصرف مي كنند، مي گويد:حجم آب مصرفي اين گروه پرمصرف 17درصد حجم كل ذخاير است.
ماشين شستن، شستن حياط و استفاده كردن آب به جاي جارو، باز گذاشتن بي رويه آب هنگام شست و شو هاي گوناگون و عدم توجه به سرمايه هاي ملي و حقوق شهروندان ديگر باعث شده تا نگراني ها در زمينه كمبود منابع آب افزايش يابد. 51درصد از مشتركان مصرف زير الگوي آب را برگزيده و 14درصد درآمد فروش آب را تامين مي كنند. مدير عامل شركت مهندسي آب گفته است:«هم اكنون تفاوت زيادي بين بهاي تمام شده هر متر مكعب آب با قيمت فروش آن وجود دارد كه اين موضوع ناشي از اعمال تعرفه هاي تكليفي دولت و پايين بودن نرخ آنهاست. درسال گذشته بهاي تمام شده هر مترمربع آب حدود يكهزار و 50ريال بوده و تفاوت قيمت تمام شده متوسط با نرخ فروش 528 ريال است كه تنها مبلغ 151 ريال آن در هر متر مكعب از طريق آبونمان و مصارف غير خانگي جبران مي شود. مبلغ 377 ريال باقيمانده حداقل زيان شركت هاي آب و فاضلاب در هر مترمكعب است كه با احتساب پيش بيني مصرف 3 هزار و 130ميليون مترمكعب آب توسط مشتركان زياني در حدود يكهزار و 180 ميليارد ريال به اين شركت ها تحميل مي كند.
باتوجه به اينكه در پايان سال 81 زيان انباشته اين شركت ها در حدود 4هزار و 200 ميليارد ريال بوده، پيش بيني مي شود زيان انباشته در سال 84 تا مبلغ 5 هزار و 400 ميليارد ريال افزايش يابد.

دخل و خرج
ايرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |