چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۷
آنغوزه گياهي با خواص درماني كه رو به نابودي است
شوكران شفابخش
004377.jpg
عكس:عزت قاسمي
سيد مهدي نبي يان
ايران همواره خاستگاه رويش گياهان فراوان و متنوع بوده است. تاكنون در ايران هشت هزار گونه گياهي شناسايي شده كه اين رقم برابر با كل گياهان قاره اروپاست. برخي كارشناسان نيز شمار گياهان موجود در كشور را بالغ بر 12هزار گونه اعلام كرده اند. در ميان گونه هاي شناسايي شده در ايران، گياهان دارويي سهم بسزايي دارند و گاه شهرت جهاني نصيبشان شده است.
اما متاسفانه باوجود پيشرفت هاي صورت گرفته در استفاده از اين گياهان، هنوز برداشت آنها به صورت سنتي و غيرعلمي از دشت ها و مراتع كشور انجام مي شود. از سوي ديگر عدم آگاهي، روند رشد جمعيت در مناطق روستايي و الگوي نامناسب بهره گيري از طبيعت، فشار مضاعف و روز افزوني را بر سرمايه هاي طبيعي كشور و بويژه گياهان دارويي وارد مي كند. يكي از اين گياهان كه ارزش بي نظيري دارد، آنغوزه است.
اواسط خرداد تا اوايل تير فصل برداشت اين گونه در معرض نابودي است. آنغوزه از خانواده گياهان چتري و همخانواده گياه سمي شوكران است و با نام علمي Ferula asa-foetida شناخته مي شود. اين گياه در روزگاري نه چندان دور در اكثر مناطق استپي و بياباني ايران گسترش داشت، اما امروزه كمتر در مناطق آزاد يافت مي شود، به عبارت ديگر چند سالي است كه آنغوزه تنها در مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست - يا همان عرصه هاي حفاظت شده- قابل رويت است. علت ناپديد شدن اين گياه در اكثر عرصه هاي رويشي، خواص درماني شيره آن است. شيره آنغوزه از ساقه زيرزميني آن به دست مي آيد و از ديرباز در ايران مصارف گوناگون داشته است.
مردم بومي مناطق خشك و گرم از شيره بد بوي آنغوزه براي تسكين دردهايشان استفاده مي كنند و به علاوه، خاصيت ضد انگل نيز براي شيره آن قائل هستند. در ميان رويشگاه هاي اين گياه، منطقه حفاظت شده بهرام گور كه در 60 كيلومتري شهرستان ني ريز استان فارس واقع است، از موقعيت ممتازي برخوردار است، اما باوجود تلاش محيط بانان، سودجويان در فصل برداشت اين منطقه را نيز آماج اهداف سوداگرانه خود قرار مي دهند، به نحوي كه ادامه اين روند بقاي آنغوزه را با خطري جدي مواجه كرده است.
عزت قاسمي، رئيس اداره حفاظت محيط زيست ني ريز درباره آنغوزه به خبرنگار طبيعت گفت:«قيمت بالاي شيره آنغوزه در بازار سياه صادرات و طمع افراد سودجو از طرفي و عدم ارائه و تصويب طرح هاي مرتع داري و بهره برداري علمي از اين گياه، با هماهنگي سازمان هاي حفاظت محيط زيست و منابع طبيعي استان از سوي ديگر، باعث شده اين گياه كه داراي ارزش دارويي است به نابودي كشيده شود.»
به گفته وي، برداشت شيره آنغوزه كه در سن 5 تا۷ سالگي گياه و قبل از موعد گلدهي و بذرافشاني آن صورت مي گيرد، به نابودي گياه مي انجامد؛ اين فرآيند در اصطلاح محلي «آنغوزه كشي» نام گرفته است.
قاسمي ، برخورد با متخلفان را يادآور مي شود:« محيط بانان از هرگونه برداشت آنغوزه جلوگيري مي كنند. متخلفان براي تخريب هر پايه گياه آنغوزه به 3 تا۲۰هزار تومان جريمه محكوم مي شوند.»
وي به قيمت شيره آنغوزه در بازار سياه اشاره كرد:«دلالان شيره اين گياه را تا كيلويي 12هزار تومان از مردم بومي خريداري مي كنند و آن را به بهاي گزاف به كشورهاي اروپايي و آسياي شرقي صادر مي كنند.»
رئيس اداره حفاظت محيط زيست ني ريز، راه هايي نيز براي حفظ  آنغوزه و مقابله با سود جويان ارائه كرد:« با ارائه و تصويب طرح هاي احيا، كاشت و برداشت آنغوزه ، در حواشي منطقه بهرام گور و ساير رويشگاه هاي مهم با همكاري سازمان هاي محيط زيست و منابع طبيعي، علاوه بر ايجاد اشتغال و درآمد براي مردم بومي، از نابودي اين گياه با ارزش در سطح وسيعي جلوگيري به عمل مي آيد و اثرات منفي ناشي از ورود بهره برداران كه متوجه حيات وحش است نيز به نحو چشمگيري كاهش مي يابد.» چنين طرح هايي گرچه در اولويت است؛ اولويتي كه افراد محلي و فعالان شهرستان ها، بيش از همه آنها را دريافته اند، اما گويي هيچ اثري از نابودي عناصر طبيعت در مركز احساس نمي شود. شايد امروز براي نجات آنغوزه فرصت زيادي باقي نمانده باشد.

كاليفرنيا پيشتاز در حفاظت محيط زيست
كاليفرنيا يكي از ايالت هاي آسيب پذيرآمريكا در برابر تغييرات اقليمي است و كيفيت آب و هواي آن در برابر افزايش دماي جهاني به شدت كاهش خواهد يافت
004383.jpg
كاليفرنيا براي كاهش توليد گازهاي گلخانه اي تلاش بي وقفه اي خواهد داشت.براساس دستورالعمل دولت ايالتي بايد گازهاي آلاينده كه باعث افزايش گرماي جهاني مي شود كاهش يابد و سازمان هايي كه حتي سهوا از آن تبعيت نكنند جريمه مي شوند. بدين ترتيب، قرار است كاليفرنيا تا سال 2010 ، 11 درصد از ميزان انتشار چنين گازهايي بكاهد. اين رقم در سالهاي 2020 و 2050 به ترتيب 25 و 80 درصد خواهد بود.اين دستور العمل كه توسط آرنولد فرماندار كاليفرنيا صادر شده است باعث تعجب عده اي از طرفداران محيط زيست شد، آنچه آرنولد گفت و با امضاي خود ذيل دستورالعمل اجرايي به آن متعهد شد، خلاف سياست هاي جاري دولت آمريكاست، چرا كه هنوز اين كشور به پيمان كيوتو قراردادي بين المللي براي كاهش گازهاي گلخانه اي- ملحق نشده، اما آنچه فرماندار كاليفرنيا وعده داده همراستا با اهداف اين پيمان جهاني است.
آرنولد در اين مراسم گفت:  «كاليفرنيا هدايت مبارزه با گازهاي گلخانه اي را در آمريكا به عهده خواهد گرفت. هدف غايي ما در اين ايالت كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي به منظورحفاظت از منابع طبيعي، سلامت عمومي، كشاورزي وحتي چشم اندازها و مناظر است... فرماندار كاليفرنيا به نكته ديگري نيز اشاره كرد: «با همكاري يكديگر قادر خواهيم بود به رشد اقتصادي و بالندگي زيست محيطي دست يابيم. با كمك هم مي توان ميراث زيست محيطي كاليفرنيا را حفظ كرد و با بهره گيري از نوآوري هاي تكنولوژيك مي توان در اين راه موفق بود.»
كاليفرنيا يكي از ايالت هاي آسيب پذيرآمريكا در برابر تغييرات اقليمي است و كيفيت آب و هواي آن در برابر چنين پديده اي به شدت كاهش خواهد يافت. افزايش دماي جهاني اثرات زيانباري براي سلامتي انسان به وجود مي آورد كه شيوع بيماري هاي واگير و افزايش بيماري هاي تنفسي نظير آسم از آن جمله اند. همچنين كارشناسان رسمي ايالت كاليفرنيا افزايش سطح آبها در خط ساحلي يكهزار و صد مايلي را به دقت زير نظر دارند، به علاوه اثرات گرم شدن دما روي كشاورزي، پراكنش و افزايش آفات و كيفيت آب از ديگر نكات قابل توجهي است كه توجه كارشناسان را به خود جلب كرده است. بااين حال يك اميدواري نسبي وجود دارد.تكنولوژي قادر است بهره وري سوخت را افزايش دهد و امكان استفاده از انرژي هاي تجديدپذير را فراهم سازد. بدين ترتيب كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي و بويژه دي اكسيدك۰۰۰۰۰۰۰۰۰ربن دور از انتظار نخواهد بود.
آلن لويد رئيس اداره محيط زيست كاليفرنيا در اين رابطه گفت: «تكنولوژي مي تواند انتشار گازهاي گلخانه اي را كه در كل جهان روبه افزايش است، تحت كنترل درآورد. او مسئول پيگيري و اجراي تعهدات فرماندار ايالت در ارتباط با دستورالعمل اجرايي كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي است. او بايد نخستين گزارش خود را در ژانويه 2006 درباره اين موضوع به فرماندار ارائه كند. لويد به آسوشيتدپرس گفت كه شركت ها وكارخانه هاي كاليفرنيا از تكنولوژي هاي مربوط به كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي استفاده خواهند كرد و در نتيجه منافعي نيز از اين رهگذر نصيبشان مي شود.اين تدبير به رشد اقتصادي و افزايش سلامت عمومي و محيط زيست كمك مي كند.»
دكتر مايكل هنمن، استاد دانشگاه بركلي ومدير مركز مطالعاتي تغييرات اقليمي بركلي نيز عقيده دارد: «گرمايش جهاني مخاطره اي براي اقتصاد كاليفرنيا به شمار مي رود.»
در ماه آوريل نزديك به 500 كارشناس، استاد دانشگاه و محقق تغييرات اقليمي اثرات زيانبار اين گازها را از جوانب مختلف طي نامه اي به فرماندار كاليفرنيا يادآور شدند.

نمايشگاه محيط زيست، خاطرات تكراري
امسال هم مانند سالهاي گذشته گروه هاي شركت كننده در نمايشگاه محيط زيست شامل وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي، صنايع مختلف، موسسات تحقيقاتي و پژوهشي، انجمن ها و NGOها (سازمان هاي غيردولتي) مختلف هستند كه هركدام به منظور خاصي و باتوجه به فعاليت هايشان، در نمايشگاه حضور خواهند داشت. مثلا صاحبان صنايع در اين نمايشگاه شركت مي كنند تا هماهنگي خود را با محيط  زيست نشان دهند يا برخي از NGOها براي انتقاد و اعتراض به عملكردهاي مسئولان و...
فضاي اختصاص يافته به نمايشگاه محيط زيست در حدود 16هزار مترمربع است كه نسبت به سال گذشته افزايش يافته و روي هم رفته 6سالن از نمايشگاه بين المللي براي اين كار در نظر گرفته شده است. كشورهاي خارجي مانند آلمان، فرانسه، ژاپن، سوئيس، انگلستان و ايتاليا هم جزو شركت كنندگان هستند كه تكنولوژي هاي زيست محيطي خود را عرضه مي كنند. همچنين۱۸۵شركت و سازمان داخلي و۵۰ NGO زيست محيطي آمادگي خود را براي حضور اعلام كرده اند.
ترافيك و نمايشگاه محيط زيست
تا دو سال قبل نمايشگاه محيط زيست همزمان با نمايشگاه خودرو برگزار مي شد.
گروه زيادي از مردم و بويژه جوانان براي ديدن  آخرين خودروهاي توليدي به سمت نمايشگاه بين المللي سرازير مي شدند و به هر حال اين جمعيت روي شمار بازديدكنندگان غرفه هاي زيست محيطي هم تاثيرگذار بود. در اين ميان عده اي بدون نقشه و راهنما وارد سالن هاي محيط زيست مي شدند و انتظار ديدن خودروهاي آخرين سيستم را داشتند. برخي هم بعد از بازديد خودروها به طرف نمايشگاه محيط زيست مي رفتند تا ببينند آنجا چه خبر است. اما مهمترين مشكل ادغام نمايشگاه ها، ايجاد ترافيك غيرقابل تحمل در اطراف محل دائمي نمايشگاه ها بود .
از آنجا كه ترافيك مشكلات زيست محيطي زيادي را به دنبال دارد، اين عامل يكي از علل تفكيك اين دو نمايشگاه تلقي مي شود. مهندس شفيعي، مدير ستاد برگزاري ششمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست، در اين باره مي گويد: «آمار بازديدكنندگان ما طي دو سال اخير نه تنها كم نشده، بلكه افزايش هم يافته و مهمتر اينكه شركت كنندگان رضايت بيشتري دارند چون مردمي كه براي بازديد مي آمدند هدفشان فقط ديدن نمايشگاه محيط زيست بود و از سر تفنن يا از روي اشتباه وارد اين سالن ها نشده بودند.»
برخي از انجمن ها و تشكل ها برنامه هاي بازديد از نقاط طبيعي گوناگون، تورهاي طبيعت گردي و آموزشي، كوه پيمايي و... دارند كه ليست و تاريخ برگزاري آنها مشخص شده است. در صورت تمايل مي توانيد آخر هفته ها را در طبيعت بگذرانيد يا براي تعطيلات تابستاني در اين زمينه برنامه ريزي كنيد.
ممكن است چند NGO براي اعتراض يا انتقاد به عملكرد خاصي، غرفه اي داشته باشند تا ضمن آگاه كردن مردم با آن معضل، همكاري و همياري سايرين را جلب كنند. اگر موافق بوديد از اين موضوعات استقبال كنيد.
در زمينه محيط زيست نشريات مختلفي وجود دارد كه در دكه هاي روزنامه فروشي به ندرت ديده مي شود. اين مجلات در نمايشگاه براحتي قابل خريد هستند. يك امكان ديگر هم وجود دارد كه فرم اشتراك نشريات را پر كنيد و با پرداخت مبلغي، آنها را از در منزل تحويل بگيريد. اغلب نشريات زيست محيطي فصلنامه هستند، بنابراين هزينه اشتراك يك ساله مبلغ قابل توجهي نيست.
از فعاليت هاي جانبي نمايشگاه ايجاد مكاني براي نقاشي كودكان، نمايش و... است. در ضمن دانش آموزان هم مي توانند مطالب تازه اي ياد بگيرند و كلاس هاي آموزشي براي آنها داير مي شود. بنابراين يكي از برنامه هاي ستاد برگزاري نمايشگاه، هماهنگي با مدارس براي بازديد است. قطعا دانستن مفاهيم زيست محيطي براي دانش آموزان، سودمند خواهد بود. ضمن اينكه چند ساعتي هم از فضاي آموزشي يكنواخت مدارس خارج مي شوند.
در كنار نمايشگاه محيط زيست دومين نمايشگاه انرژي هاي نو و تجديدپذير هم برگزار مي شود كه علاقه مندان مي توانند از فعاليت آنها بازديدكنند.
اهداف نمايشگاه
از همان 6 سال پيش كه قرار شد اولين نمايشگاه محيط زيست بر پا شود، اهداف آن هم مشخص شد و تا به امروز تغيير نكرده و همچنان ادامه دارد. چون بسياري از آنها در كوتاه مدت قابل تحقق نيستند. بنابراين براي دستيابي به آنها چندسال زمان لازم است. برخي از اين اهداف عبارتند از : گسترش فرهنگ طبيعت گردي، معرفي حيات وحش ايران ، آشنايي با گونه هاي گياهان زينتي، دارويي و مرتعي، معرفي صنايع سبز، آشنايي با سازمان هاي زيست محيطي، معرفي نرم افزارهاي زيست محيطي، معرفي روش هاي علمي و اصولي براي جلوگيري از تخريب محيط زيست، معرفي امكانات و تكنولوژي هاي جديد در زمينه محيط زيست، بالا بردن فرهنگ زيست محيطي در جامعه، ايجادزمينه هاي مناسب براي مشاركت مردم در حفاظت از محيط زيست، نقش تشكل هاي زيست محيطي در برنامه هاي توسعه و نيز ارائه توانمندي هاي خدمات فني و مهندسي زيست محيطي.

با عاشقان
جرالد دالر؛ عمري با حيوانات
004374.jpg
فعاليت هاي جرالد  دالر به نظر عده اي با اهداف طبيعت گرايانه همسو نبوده و او را متهم مي كنند كه بيش از هر چيز جمع آوري جانوران را از سراسر جهان دنبال مي كرده است، اما واقعيت اين است كه او براي آشتي انسان با جانوران، بي وقفه تلاش كرده است. نگاهي كوتاه به زندگينامه او مي تواند اين نكته را روشن كند.
جرالد در هندوستان متولد شد، وقتي فقط 3 سال داشت، خانواده اش به يونان نقل مكان كردند و 5 سال از دوران او در اين كشور گذشت. وقتي بچه بود پدرش، لارنس ساموئل دالر مرد و اين مادر بود كه بايد 4 فرزندش را به ثمر مي رساند. جرالد همواره به حيوانات علاقه مند بود. از كودكي هدفي را در ذهنش مي پروراند و آن راه اندازي يك باغ وحش بود. در اين دوره خانواده اش نيز او را همراهي كردند، پس از آنكه چند حيوان از اتاق جرالد فرار كردند و در قسمت هاي مختلف خانه ديده شدند، مادر اتاق زير شيرواني را در اختيار پسرش قرار داد تا او نمونه هاي زنده، حيوانات تاكسيدرمي شده و وسايل و ابزارش را در آن نگهداري كند. بدين ترتيب نخستين اتاق كار نصيبش شد.
آموزش و تحصيلات
معلم هاي خصوصي بخش اعظم دروس را به جرالد آموزش داده اند و به دليل علاقه او به طبيعت، معلمان نيز بيشتر به علوم زمين مي پرداختند. زمين شناسي در محيط باز تدريس مي شد؛ جايي كه جرالد بازي يا شنا مي كرد. آموزش زبان انگليسي را چندان دوست نداشت و تا آنجا كه مجبور به نوشتن نبود آن را دنبال مي كرد، اما بعدها ناگزير اين زبان را آموخت. وقتي 10 ساله شد به تربيت جانوران پرداخت و توانست با نگهداري و مشاهده صدها حيوان مختلف، از رفتار آنها آگاهي يابد و البته در اين ميان شاهد وقايع تراژيك هم بود. در مدتي كه جرالد به همراه خانواده در يونان بود، در سه خانه متفاوت روزگار مي گذراند، اما به ناچار اين كشور را ترك كرد و راهي انگلستان شد. جنگ جهاني دوم دليل اصلي اين نقل مكان بود.
رشد نا بهنگام
وقتي به انگلستان رسيدند جرالد تنها 8 سال داشت، اما در همان سن، كار كردن را آغاز كرد. او در يك مغازه جانور فروشي مشغول شد. شايد به اين دليل كه آپارتمانشان در لندن آنقدر بزرگ نبود كه او بتواند حيوانات را در خانه نگه دارد، از كارش لذت مي برد. پس از پايان جنگ او توانست موقعيت مناسبي را به عنوان دانش آموز در انجمن جانورشناسي ويپسنيد به دست آورد. (در كتاب او تحت عنوان چهارپايان در برج ناقوس من، اين دوران شرح داده شده است) 
جرالد نكات جالبي را هنگامي كه حيوانات را تميز مي كرد، غذا مي داد يا قفس هايشان را پاك مي كرد، آموخت و از تمام مشاهداتش يادداشت برمي داشت. در اين دوران او متوجه شد كه شماري از جانوران در معرض خطر قرار دارند. بنابراين آرزوي احداث باغ وحش بار ديگر در ذهنش قوت گرفت. تجربيات قابل ملاحظه اي در ويپسنيد نصيبش شد تا جايي كه توانست در سال 1947 براي گرفتن نمونه هاي جانوري به كامرون برود.
او در اين سفر 3 هزار پوند - تمام ارثيه فاميلي اش – را به همراه داشت و مي دانست كه چگونه بايد از آن استفاده كند. جرالد هنگام بازگشت، صدها پستاندار، پرنده و خزنده به باغ وحش انگلستان تحويل داد. در سال 1949 او به سفر ديگري رفت. اين بار مقصد، گوانا در آمريكاي جنوبي بود. او قصد داشت گونه هاي در معرض انقراض را بيابد.
تلاشي ديگر
جرالد پس از آنكه نخستين كتابش را به عنوان «صندوقچه خشكي» روانه بازار نشر كرد، تصميم گرفت نوشتن را جدي تر دنبال كند، علت اين تصميم استقبال بي سابقه اي بود كه از نخستين اثرش به عمل آمد و او را تشويق كرد بيشتر بنويسد. كتاب هاي «تازي بافوت» و «ماجراي سه تنها» نيز بسيار عامه پسند و پر فروش شد.
در سال 1953 جرالد بار ديگر به آمريكاي جنوبي سفر كرد تا گونه هاي ديگري را براي باغ وحش لندن تهيه كند، اما اين بار همسرش ژاكلين نيز او را همراهي مي كرد. پس از بازگشت، جرالد كتاب «جنگل مست» را نوشت كه در آمريكا و انگلستان پر فروش شد. در سال 1958 او تصميم گرفت براي باغ وحش خودش نمونه هايي را جمع آوري كند. او به آرژانتين رفت و در بازگشت جانوران را در منزل مادرش نگهداري كرد تا محلي مناسب براي احداث باغ وحش بيايد. سرانجام در سال 1959 باغ وحش مورد نظرش را در چنل ايلند بنا كرد. اين باغ وحش بعدها به پارك جانورشناسي جرسي تغيير نام يافت. جرالد در كتابي كه در سال 1964 به صنعت چاپ سپرد، شرح مفصلي از احداث اين باغ وحش ارائه كرد.
از آنجايي كه در باغ وحش جرالد شمار جانوران كم بود، او تصميم گرفت به نقاط مختلفي سفر كند و نمونه هايي را از گوشه و كنار جهان به باغ وحش بياورد. او به استراليا، ماليا و نيوزيلند سفر كرد و شرح اين مسافرت را در كتابي به نام «جفتي در سرزمين استراليا» نوشت. پس از آن به مكزيك رفت و ماجراهاي اين سفر را در كتاب «براي من ماري بگير» به چاپ رساند و داستان هاي سفرش به مارتيوس را در كتاب «خفاش طلايي و پنگوئن صورتي» شرح داد. او همچنين كتاب هايي براي كودكان به رشته تحرير در آورده است كه «پرنده مسخره»، «آهسته حرف زدن» و «الاغ هاي راستلر» از آن جمله اند. كتاب هاي جرالد دالر عامه پسند است و در عين حال ميل به خواندن و دنبال كردن داستان را نيز در خواننده بر مي انگيزند. او همچنين براي ساخت مستندهايي درباره حيوانات با شبكه جهاني بي.بي.سي همكاري كرده است. نكته جالب ديگري نيز درباره جرالد وجود دارد، او يكي از مربيان و آموزش  دهندگان حيوانات است. به علاوه در باغ وحش او گونه هاي در خطر انقراض نيز يافت مي شود؛ نظير گوزن پرديويد و اسب پرژيوالسكي.با فعاليت هاي او اين جانوران در اسارت توليد مثل كرده و شمارشان در باغ وحش جرالد افزايش يافته است.

گذرگاه
004413.jpg
زايمان گورخر
گورخر آسيايي باغ وحش ارم، روز سه شنبه با زايماني موفق، يك كره به دنيا آورد. گور آسيايي از جمله علفخواران شاخص مناطق استپي ايران است كه نسل آن در معرض خطر انقراض قرار دارد. حدود 400 راس از اين گونه در سراسر ايران در مناطق توران سمنان، بهرام گور فارس و مرز سرخس زيست مي كنند. تعدادي گور نيز در كالمندان يزد و در اسارت نگهداري مي شود.
علامت مشخصه اين حيوان، خط تيره پشتي است كه از ناحيه گردن تا ابتداي دم كشيده شده. برخلاف تصور عمومي، گور آسيايي راه راه نيست و رنگ آن شني ساده است.
004335.jpg
آلودگي زياد در چين
اكثر شهرهاي چين با آلودگي ناشي از باران هاي اسيدي مواجه هستند و رودخانه هاي اصلي و درياچه هاي اين كشور نيز بشدت آلوده اند.
به گزارش آسوشيتدپرس، هدف مقامات چيني در اعلام اين خبر، اهميت دادن به موضوعات و ارزش هاي زيست محيطي بوده كه بدون عنايت به آن رشد اقتصادي نيز دچار اشكال مي شود.
سال گذشته باران اسيدي كه به دليل سوختن زغال و ساير سوخت هاي گياهي در اين كشور نمود يافته- در 218 شهر چين ديده شده در حالي كه اين رقم در سال 2003 ميلادي 210 شهر را در بر مي گرفت. محيط زيست چين ظرف دو دهه اخير بشدت نابود شده كه بخش مهمي از آن به دليل تهيه غذا و فضايي براي مسكن جمعيت يك ميليارد و۳۰۰ ميليوني مردم بوده است.
معاون سازمان محيط زيست چين به آسوشيتدپرس گفت: رشد سريع اقتصادي، مشكلات زيست  محيطي فراواني براي كشور به وجود آورده است. ونگ جيرانگ گفت:« تمام مشكلاتي كه كشورهاي توسعه يافته ظرف قرن گذشته با آن مواجه بودند، چين طي دو دهه اخير آنها را تجربه كرده است.»
جدال براي صيد نهنگ
پيش بيني ها حاكي از آن است كه در اجلاس سالانه كميسيون بين المللي صيد نهنگ، جدال تازه اي ميان موافقان و مخالفان رخ دهد.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين نشست از 30 خرداد ماه در شهر اورسان كره جنوبي كار خود را آغاز مي كند و كشورهاي حاضر در آن تلاش خواهند كرد با تدوين و تصويب قوانيني از صيد بي رويه نهنگ جلوگيري كنند.
در نشست سال گذشته اين كميسيون در ايتاليا پيشنهاد شده بود كه يك نظام نظارتي براي كنترل تعداد سالانه صيد نهنگ در درياها و نوع نهنگ هايي كه صيد مي شوند تدوين و اجرا شود، اما اين پيشنهاد از جانب كشورهايي نظير استراليا كه بشدت مخالف صيد نهنگ است، رد شد.
004356.jpg
پليس برزيل مقابله مي كند
پليس فدرال برزيل در برابر تخلفات زيست محيطـــــي سختگيري هاي همه جانبه اي را اعمال كرده است. در اين ارتباط پليس، 48 مسئول رسمي محيط زيست و 32 تاجر كه با شبكه هاي مافيايي تخريب جنگل ها همكاري داشتند را دستگير كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، صدها كارگزار و دلال، حلقه فساد را در سازمان محيط زيست اين كشور تشكيل داده اند. اين گروه متهم اصلي تخريب 43هزار هكتاري جنگل ها هستند كه ارزش آن 370 ميليون دلار برآورد شده است.
براساس يافته هاي پليس، چوب اين درختان هم داخل برزيل و هم خارج كشور فروخته شده است.
حضور سختگيرانه پليس زماني رخ نمود كه مقامات عالي رتبه برزيل بعد از ناپديد شدن اكوسيستم هاي جنگلي زنگ هاي خطر را به صدا درآوردند.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |