سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۲
درخششي از جنس الماس
اين روزها تزئين لباس با سنگ هاي رنگي و تزئيني، منجوق و پولك متداول شده است
004857.jpg
شايد تعجب آور باشد در كشوري كه درآمد كلاني از صادرات فولاد دارد سنجاق هاي قفلي دانه اي بين 50 تا۱۰۰ تومان قيمت دارد و سوزن دانه اي 50تومان و سوزن ته گرد آن بسته اي 850تومان باشد، البته سنجاق هاي وارداتي
شما از دفترچه هاي پارچه اي خياطي دختران دبيرستاني چه مي دانيد؟ دفترچه اي با برگ هاي پارچه اي كه دبيرهاي حرفه و فن در آن روش هاي مختلف دوخت را به دانش آموزان مي آموزند، اما به نظر مي رسد 95 درصد از دختر خانم هاي جوان از مادر، خاله يا مادربزرگ مهربانشان مي خواهند كه تكليف گلدوزي آنها را انجام دهند.همه اينها را گفتيم تا بحث را به سوي خرازي ها بكشانيم.جايي كه هيچگاه خالي از مشتري نيست و بيشتر مشتريانش يا هنرجو هستند يا هنرمند!
اين روزها كه دوخت هاي سنتي و منجوق دوزي روي لباس ها باب شده است،  خيلي ها يا لباس هاي ساده را خريده و روي آن را با دوخت هاي سنتي و گلدوزي تزئين مي كنند و با قيمتي نزديك به سه برابر مي فروشند يا آنان كه صبر و حوصله بيشتري دارند و كمي هنر، خود به گلدوزي روي لباس هايشان مي پردازند.
در اين روزها دوختن گل هاي منجوق و مليله شكسته در بين توليدي هاي لباس متداول شده است.
مواد تزئيني دوخت و دوز به خاطر هويت تزئيني خود، قيمت هاي گوناگوني داشته و در هيچ يك از مغازه هاي خرازي نرخ يكساني نداشته، شايد به اين دليل كه نوع مشخصي ندارند. در بيشتر موارد هم نوع خارجي و داخلي آنها مشخص و ثابت نيستند.
در مراكز خريد و فروش وسايل خرازي كه سرشناس ترين آنها مي توان گفت، از شير مرغ تا جان آدميزاد را مي فروشند، در تجريش و چهارراه تلفنخانه نارمك يا فلكه دوم صادقيه مستقر هستند، اما گذشته از آن اگر كسي بخواهد وسيله معمولي بخرد بهتر است از نزديك ترين محل به منزل خود جنس مورد نظر را خريداري كند،  اما اگر جنس عمده مي خواهد يا در موقع كار جنسي را كم آورده كه تمام طرح دوخته شده به آن مربوط مي شود، مي تواند به اين مراكز مراجعه كند، چون تنوع اجناس در اين مراكز بيشتر است.
دكمه هاي كشيده پر خريدار
معمولا در خرازي هاي كوچك و بزرگ تهران نمونه اي از دكمه را بر جعبه هاي كوچك كه قاعده 15در۴ سانتيمتر مربعي آنها نمايان است، مي چسبانند. دكمه ها در طرح ها و رنگ هاي مختلف هستند،  اما به گفته يكي از فروشندگان لوازم خياطي، تنها تعدادي از مدل هاي دكمه هاي كوچك پيراهن هاي مردانه در كارخانه هاي ايران ساخته مي شوند، بيشتر اين دكمه ها در كشورهايي چون چين، كره و تايوان ساخته و از آنجا وارد كشور مي شوند.
در حال حاضر بيشتر دكمه هاي كشيده و مستطيل شكل كه به قول يكي از فروشنده ها متداول تر هستند، اكثر خريداران را به خود جلب مي كنند.
قيمت آنها در حال حاضر تقريبا 70 تا۹۰ تومان بيشتر از دكمه هاي گرد و مدل هاي مختلف است، يعني قيمت دكمه هاي معمولي در سايزهاي كوچك نزديك به 140 تومان و در سايز بزرگ 180 تومان است، اما دكمه هاي كشيده مات 250 توماني هستند. دكمه هاي قابلمه اي يعني همان دكمه فلزي هاي با قطر نيم سانتيمتر كه در يك جعبه مقوايي 36 تايي تعبيه شده اند، حدود 600 تومان فروخته مي شوند.فروشنده يكي از خرازي هاي تهران مي گويد: رنگ هاي سبز مغزپسته اي و صورتي در حال حاضر متداول تر شده اند. دكمه هاي ريلي نيز متري هزار تومان فروخته مي شوند.
نخ خالص آلمان
هر كس در خانواده، مسافري خوش ذوق از اروپا برگشته داشته باشد، حتما گلدوزي هاي ظريف و با رنگ هاي زنده و روشن كشورهاي آلمان،  هلند و... را ديده است.
شايد همين استفاده لازم شده تا نخ هاي خالص آلماني رنگي شفاف تر، متنوع تر و بادوام تر داشته باشند. يك فروشنده لوازم خياطي مي گويد: بيشتر مشتري ها بيش از هر چيز به رنگ اهميت مي دهند كه البته امري بديهي است، اما برخي از آنها با كشش و تاباندن نخ ها، آنها را امتحان كرده و از عمر و دوام آنها مطمئن مي شوند.
سيگارت هاي نخ كه از جنس كتان و نخ هستند قيمتي بين 100 تا 300 تومان دارند كه نوع و قدرت نخ ها روي پوشش طلقي شكل آنها نوشته شده است. از سوي ديگر قرقره هاي دوك 750 تومان و دوك هاي سه دور 450تومان نيز هستند.
آنان مشتري هستند
اغلب خريداران خرازي ها، خانواده هايي هستند كه در فكر تهيه جهيزيه اند. در اين حالت بيشتر خريداران به فكر تهيه بقچه هاي تزئين شده با دوخت سنتي هستند و آنها براي تزئين پارچه هاي ترمه از يراق هاي براق استفاده مي كنند كه قيمتي نزديك به 550 تومان دارند، البته نوع مرغوب تر آنها كه در شهري چون يزد ساخته و فروخته مي شود قيمتي بين 750 تا يكهزار و 500تومان دارد.
اما طرز استفاده ديگر اين يراق ها در يقه و دور آستين هاي لباس و مانتوهاي زنانه است. البته يراق هايي كه روي آنها كاري شبيه به كار دست شده باشد، قيمتي بين يكهزار و 800 تا 2 هزار و 500 تومان دارند، نوع ساده آنها كه بي زرق و برق ترند نيز قيمتي بين 800 تا يكهزار تومان دارند.برخي از خريداران به جاي خريد نوع اول، دومي را انتخاب مي كنند و طرح مورد علاقه خود را با مليله هاي شكسته تزئين مي كنند. نوارهاي مغزي و تورهاي پيليسه كه براي لباس هاي ديگر هم متداول ترند 450 تومان است.
به گفته يكي از فروشندگان لوازم دوزندگي تزئيني، برخي از خريداران هم در پي خريد سنگ هاي رنگي و شيشه اي هستند تا آن را روي شلوارهاي جين بدوزند كه قيمتي بين 60 تا۸۰ تومان براي هر يك از آنها پرداخت مي شود. روبان هاي اورگانزا هم در حال حاضر خريدار بيشتري دارند. ريشه هاي متري يعني همان خزهاي دور آستين و يقه لباس ها قيمتي بين 350 تا يكهزار   و۵۰۰ تومان دارند و نوار اريب متري 100تومان است.
سنگ هاي رنگي گوناگون نيز قيمتي نزديك به بندي 2هزار و۵۰۰ تومان دارند.
گل هاي آماده و پارچه اي لباس ها با قيمت پايه 60تومان تا 400 تومان فروخته مي شوند و گل هاي كاغذي كوچك در بسته هاي 10 تا يي بين 350 تا 600 تومان عرضه مي شوند.
از همه وسايل تزئيني گفتيم، اما وسايل اوليه را فراموش كرديم. شايد تعجب آور باشد در كشوري كه درآمد كلاني از صادرات فولاد دارد سنجاق هاي قفلي دانه اي بين 50 تا۱۰۰ تومان قيمت دارد و سوزن دانه اي 50تومان و سوزن ته گرد آن بسته اي 850تومان باشد، البته سنجاق هاي وارداتي!
در خرازي هاي پرمشتري تهران، بشكاف بين 250تا۹۰۰ تومان فروخته مي شود، صابون خياطي 350تومان، صابون خياطي مدادي 550تومان و رول خياطي 550 تومان فروخته مي شود .
كاغذ الگو برگي 50 و 70تومان، مترهاي ساخت چين 350تومان و ميله قلاب بافي 350تومان است.
البته ساعت فروش لوازم خياطي با ساعات بيكاري يا بهتر است كه بگوييم كم كاري خانم هاي خانه دار هماهنگ تر است. ساعت 11 تا۱۲ ظهر و 6 تا۸ بعدازظهر خرازي ها ساعات شلوغ خود را مي گذرانند، البته آنها در شلوغ ترين روزكاري حدود 60 هزار تومان فروش دارند، يعني به طور متوسط ماهي يك ميليون و 800 هزار تومان در شرايط مطلوب كه بخش عمده اي از آن صرف هزينه اجاره مغازه مي شود.
البته اين ميزان درآمد تابستان و زمستان نمي شناسد و در ماه هاي گوناگون سال 12رنگ ايراني تفاوتي ندارد.

بازار
004818.jpg
رومينگ بين المللي ايران و ژاپن
ژاپن به مجموعه كشورهاي طرف قرارداد رومينگ با شركت ارتباطات سيار پيوست. به گزارش واحد مركزي خبر، مشتركان يكي از اپراتورهاي ژاپن(DOCO) كه به ايران سفر مي كنند با شبكه ارتباطات سيار ايران مي توانند ارتباط برقرار كنند و بزودي مشتركان ايراني نيز در سفر به اين كشور از خدمات اين اپراتور استفاده خواهند كرد.
004881.jpg
نوع ديگري از خودرو دو ديفرانسيل
ايران خودرو قصد دارد خودرويي دو ديفرانسيل در استان خراسان توليد كند، براي اين منظور با شركت سوزوكي نيز وارد مذاكره شده است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شركت خودرو دو ديفرانسيل را حدود 6هزار دستگاه توليد خواهد كرد. درباره توليد خودرو دو ديفرانسيل يكي از مديران ايران خودرو گفته است كه سبد توليدات اين شركت كمبودهايي داشت كه از آن جمله مي توان به خودرو ارزانقيمت و بياباني دو ديفرانسيل اشاره كرد.

كفاشان به  WTO مي روند
صنعت كفش ايران براي ورود به سازمان تجارت جهاني از آمادگي لازم برخوردار است. علي شكري، عضو هيات رئيسه انجمن صنايع كفش ايران به مهر گفت: صنعت كفش ايران در سال گذشته پوست اندازي لازم را براي رقابت پذيري انجام داده است. به علت اينكه بيشترين توليد كفش در بخش خصوصي صورت مي گيرد و رقابت پذيري در اين بخش زياد است بر اين اساس براي ورود به WTO به طور بالقوه آمادگي دارند.

زاويه ديگر
بهاي رفع تشنگي
الهام اناري - آب آشاميدني تهران، از گواراترين آبهاست. از ارتفاعات البرز در غالب رودخانه كرج و جاجرود سرچشمه مي گيرد و پشت آب بندهاي اميركبير، لتيان و لار به انتظار مي نشيند تا پس از تصفيه شدن وارد شبكه لوله كشي آب آشاميدني شهر شود.سازمان آب منطقه اي همواره اعلام مي كند، آب لوله كشي شهري سالم و عاري از آلودگي است، پس دليل استفاده روزافزون مردم از آبهاي معدني چيست؟
با توجه به اختلاف كيفيت آب تهران با ساير نقاط كشور، شايد مصرف آب معدني در بعضي مناطق توجيه منطقي داشته باشد،  اما تهراني ها و ديگر افرادي كه شهرشان آب گوارايي دارد، چرا از آب معدني استفاده مي كنند؟
اگر فكر مي كنيد با استفاده از آب معدني بيش از پيش حفظ سلامت خود و خانواده تان را تضمين مي كنيد، بد نيست بدانيد به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشگاه علوم پزشكي ايران اعلام كرده كه بيوفيلم هاي ميكروبي، سلامت بطري هاي آب معدني را تهديد مي كند. يعني ميكروب ها روي سطوح آب معدني تجمع مي كنند و خطراتي از جمله مسموميت را براي مصرف كننده همراه مي آورند.ديگر اينكه سطوح داخلي بطري هاي آب ممكن است در محيط كارخانه آلوده شده باشند كه اين امر زمينه را براي رشد و نمو ميكروارگانيسم هاي مولد فساد و بيماري آماده مي كند.
بيوفيلم، اجتماع ميكروبي است كه اغلب در سطوح صاف و مرطوب ايجاد مي شود و براحتي مي تواند در برابر مواد ميكروب كش و ضدعفوني كننده مقاومت كند و در درجه حرارت هاي بالا هم از بين نرود.
از طرفي آبهاي معدني نه به خاطر استخراج از معادن، بلكه به دليل داشتن املاح و عناصر معدني به اين نام شناخته مي شوند كه بيشتر اين عناصر هم جزو مواد رسوب كننده هستند و علاوه بر اينها مي توان گفت، منابع آب لوله كشي شهر تهران تقريبا با منابع تهيه آبهاي معدني مشترك است.اما اگر يك خانواده چهارنفري بخواهد نياز آب شرب روزانه اش را با بطري هاي آب معدني تامين كند ماهيانه چقدر بايد هزينه كند؟
هر انسان سالم روزانه به هشت ليوان آب نياز دارد، يعني حدود 2 ليتر در روز.با اين حساب خانواده بايد روزانه 2 هزار تومان و ماهيانه 60 هزار تومان براي خريد آب هزينه كند. اين در حالي است كه قيمت هر بطري آب معدني 200 تومان در نظر گرفته شده است .آب معدني كه زماني فقط در سوپرماركت هاي بين جاده اي مشتري داشت، اين روزها يكي از اقلام اصلي سبد خريد خانواده در بسياري از مناطق شهري است.قيمت يك بطري آب معدني برابر بهاي چند متر مكعب آب لوله كشي است كه بدون زحمت تنها با پيچاندن شير آب در خانه هاي ماست.حالا كه مي دانيم بطري هاي آب معدني هم مي توانند مكاني براي رشد ونمو ميكروب ها باشند و مصرف هميشگي آنها هم هزينه نسبتا زيادي مي برد، پس بهتر است وسواس زيادي به خرج ندهيم .

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
درمانگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |