دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۷ - Jun 20, 2005
طرح تفصيلي منطقه ۲۱ به زودي تصويب مي شود
پايان بلاتكليفي براي ساكنان شهرك آزادي،
ورد آورد و چيتگر
گروه شهري: بعد از ۱۴ سال به زودي طرح تفصيلي منطقه ۲۱ به تصويب كميسيون ماده ۵ مي رسد.
مهندس چگيني شهردار منطقه جديدالتاسيس ۲۱ از اين طرح به عنوان سند توسعه منطقه نام برد كه اداره و هدايت امور شهري را هدفمند مي سازد.
به گزارش خبرنگار ما بخش هايي از منطقه ۹ تهران كه از يك سال قبل از آن جدا شده و به عنوان منطقه اي مستقل تحت عنوان منطقه ۲۱ با وسعت ۵۸ كيلومتر مربع شكل گرفته همواره به عنوان منطقه اي حاشيه اي از توجه جدي مسئولان به امر مبلمان شهري، توسعه و حفظ و نگهداري فضاي سبز، احداث ورزشگاه ها، مراكز تفريحي، آموزشي، فرهنگي و توسعه و عمران شهري محروم مانده بود و ساكنان آن ازجمله اهالي شهرك آزادي، تهرانسر، وردآورد، چيتگر و شهرك ۲۲ بهمن كه براي ساخت و ساز و تعيين كاربري املاك خود دچار بلاتكليفي هستند اميدوارند با ابلاغ طرح تفصيلي منطقه شاهد برطرف شدن مشكلات و پايان اينگونه بلاتكليفي ها باشند.
بنابراين گزارش وجود فضاي سبز حاشيه منطقه ۲۱ كه در قالب جنگل كاري مصنوعي سرانه فضاي سبز منطقه را به ۲۰ متر رسانده مي تواند جاذبه طبيعي مناسبي براي مسافران مسيرهاي شرقي _ غربي و شمالي _ جنوبي تهران به شمار آيد كه روزانه در بزرگراه هاي فتح، آزادگان، تهران _ كرج و جاده مخصوص در رفت و آمد هستند.
در همين راستا چگيني شهردار منطقه ۲۱ مي گويد: كار احداث تفرجگاه بين راهي به مساحت ۱۰ هكتار در مجاورت رودخانه قوري چاي بين اتوبان كرج و جاده مخصوص و در كنار شهرك سينمايي دردست اجراست كه انواع امكانات تفريحي، خدماتي، رفاهي به همراه يك درياچه مصنوعي وسيع در آن تدارك ديده شده است. به گفته وي اين طرح با اعتباري بالغ بر ۵ ميليارد تومان دردست اجراست.
وي همچنين خبر از عقد تفاهم نامه اي ميان شهرداري با سازمان صداوسيما داد كه بر مبناي آن شهرك سينمايي موجود در اين منطقه بعد از توسعه خدمات رفاهي و احداث امكانات جديد و مناسب از جانب شهرداري جنبه استفاده عمومي تر به خود گرفته و شهروندان مي توانند با استفاده از تورهاي تهران گردي و يا به طور مستقل و شخصي از ابنيه و فضاهاي جذاب و ديدني اين شهرك سينمايي استفاده ببرند.
شهردار منطقه ۲۱ همچنين گفت: احداث بزرگراه رو گاز به مساحت ۴ كيلومتر كه بزرگراه فتح را به جاده مخصوص و در ادامه به بزرگراه تهران _ كرج وصل مي كند به زودي به مرحله عملياتي مي رسد و فاز اول آن به طول يك كيلومتر كه اتصال بزرگراه فتح به جاده مخصوص است امسال به اتمام مي رسد.
چگيني هزينه اجراي اين پروژه ۴ كيلومتري را بدون احتساب تملك املاك واقع برسر راه اين طرح حدود ۱۰ ميليارد تومان اعلام كرد.

تلاش براي ايجاد زير ساخت هاي شهري
آيين نامه اجرايي قانون ساخت تونل مشترك
تاسيسات شهري تصويب شد
000225.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: هيات وزيران براساس پيشنهاد وزارت كشور، آيين نامه اجرايي ماده ۶ قانون احداث تونل تاسيسات شهري را تصويب كرد.
براساس اين تصويب  نامه، تونل تاسيسات شهري، تونل دسترسي، تمركز و تجميع خطوط تاسيسات زيربنايي كه جايگزيني شبكه هاي دفني يا هوايي در اجراي تاسيسات زيربنايي شهري شده، برنامه ريزي، طراحي و اجرا مي شود.
هيات وزيران درحالي آيين نامه يادشده را تصويب مي كند كه تونل تاسيسات شهري به استثناي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، در هيچ يك از مناطق شهري، روستايي و شهرك ها اجرا نمي شود. براساس اخبار به دست آمده شهرداري منطقه ۲۲ تهران براي نخستين بار با دراختيارداشتن طرح تفصيلي، گام هاي عملياتي براي ساخت اين تونل مشترك را برداشته است.
در بسياري از كشورهاي جهان، به ويژه كشورهاي درحال توسعه با ازدياد جمعيت و بزرگ شدن شهرها، از يك طرف كاهش ظرفيت يا استهلاك زودرس تاسيسات زيربنايي پديد آ مده و از طرف ديگر مساله رفت و  آمد شهري بغرنج تر مي شود و هم اينكه محيط زيست و آسايش خدشه دار مي شود.واقعيت ديگر، آن است كه باتوجه به محدوديت عمر تاسيسات زيربنايي اصولا نمي توان تاسيسات زيربنايي را براي دوره هاي بيش از ۲۵ الي ۳۰ سال پيش بيني نمود و به اجرا درآورد.
دكتر علي محمد شاعري _ شهردار منطقه ۲۲ تهران در اين باره مي گويد: تاسيسات زيربنايي شهري ازجمله آب، برق، گاز و تلفن و... شريان يك شهر را تشكيل مي دهند كه كوچكترين غفلت باعث خواهد شد كه به معضلات و مشكلاتي كه در سطح شهر تهران موجود مي باشد گرفتار شويم. طبق گزارشات اعلام شركت هاي تاسيساتي سيستم فعلي توزيع تاسيسات شهري در شهر تهران داراي تلفات زيادي است كه علت اصلي اين تلفات در داخل شهرها، كهنگي شبكه و يا تعداد انشعاب ها بدون محاسبات لازم مي باشد. در بعضي از شبكه هاي برق رساني فشارقوي و متوسط بعضا به خاطر عوض شدن مسيرهاي تغذيه (فيدرها) از يك پست به پست ديگر، خط احداث شده قبلي از شبكه جدا مي گردد و بلااستفاده باقي مي ماند و كابل هايي كه روزي با هزينه بالا خريداري و نصب گرديده حال بدون مصرف درآمده است.
وي افزود: علاوه بر اين مسايل، در خيابان هاي شهر هر روز شاهد حفاري هاي جديد هستيم كه جهت توسعه شبكه هاي موجود و يا براي ايجاد شبكه هاي جديد انجام مي گيرد كه در اثر اين حفاري ها شهروندان دچار خسارت هايي مي گردند و پس از آن به دليل مشكلات اجرايي نوار حفاري بدون زيرسازي صحيح روكش مي گردد كه بعد از مدتي نشست كرده و ايجاد يك سطح غيرهم تراز مي نمايد كه باعث مشكلات زيادي ازجمله افزايش استهلاك اتومبيل هاي ترددكننده مي گردد.همه اين مشكلات را مي توان با ايجاد تونل زيرزميني تاسيسات شهري حل نمود.
شهردار منطقه ۲۲ مي گويد: شهرداري منطقه مصمم است تا براساس قانون احداث تونل مشترك شهري مصوب ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۷۲ هيات وزيران براي استقرار بخش عمده اي از تاسيسات زيربنايي از تونل مشترك تاسيسات بهره جويد.

بررسي بهداشت دهان و دندان كارگران شهرداري تهران
000228.jpg
شركت شهر سالم در راستاي حفظ و كمك به تامين سلامت كارگران پيماني شهرداري تهران، اقدام به بررسي بهداشت دهان و دندان اين گروه از كارگران كرده است. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شركت شهر سالم همچنين به منظور كمك به حفظ سلامت قشر كارگر، به بررسي آماري ميزان استعمال دخانيات توسط كارگران فعال در شركتهاي پيمانكاري خدمات شهري و فضاي سبز طرف قرارداد با شهرداري تهران اقدام كرده است و در همين راستا در خلال كلاسهاي آموزشي، كيف هاي حاوي خميرداندان، مسواك، صابون، برس و حوله در بين كارگران توزيع شده است.

بررسي مشكلات ساكنان منطقه هفت
معاونان و مديران ارشد شهرداري تهران به همراه اعضاي شوراي اسلامي شهر، روز پنج شنبه ۳ تير ماه، ضمن حضور در منطقه ۷ شهرداري تهران از نزديك با شهروندان ساكن در اين منطقه ديدار مي كنند و پاسخگوي مشكلات آنها خواهند بود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهروندان ساكن منطقه ۷ تهران مي توانند براي طرح مشكلات خود و ملاقات با معاونان و مديران ارشد شهرداري تهران، روزهاي دوشنبه و سه شنبه، ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه به مركز ارتباطات مردمي شهرداري تهران واقع در ضلع جنوبي پارك شهر خيابان بهشت جنب درب ورودي دفتر مركز ارتباطات مردمي مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۵۶۳۵۵۴۵ و ۵۶۳۸۸۴۲ تماس حاصل نمايند.

دولت ريالي در احياي بافت هاي فرسوده هزينه نمي كند
000234.jpg
مهر: عضو كميسيون عمران و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: منابع داخلي با دريافت سودهاي كلان باعث مي شوند مردم ميل و رغبتي براي استفاده از تسهيلات بانكي جهت نوسازي بافت هاي فرسوده نداشته باشند.
دكتر خسرو دانشجو افزود: بانك هاي داخلي با سودهاي كلان نزديك به ۳۰ درصد، تقريبا استفاده از تسهيلات را براي مردم غير ممكن كرده اند.
در حالي كه منابع خارجي حاضرند با سود به مراتب كمتر در اين حوزه ها سرمايه گذاري كنند. وي با اشاره به حضور سرمايه گذاران چيني در امر احياي بافت هاي فرسوده تهران، گفت: سيستم دولتي و نظام دولتي مجبور است بعد از بروز يك اتفاق و حادثه در جهت بازسازي مكان هاي تخريب شده، ميلياردها تومان هزينه كند، اما حاضر نمي شود در شرايط طبيعي و قبل از اينكه اتفاقي رخ دهد، اين سرمايه ها را هزينه نمايد.
دانشجو ضمن انتقاد از نوع نگاه دولت به احياي بافت هاي فرسوده، تصريح كرد: چرا دولت حاضر نمي شود در شرايط طبيعي ريالي هزينه كند، تا هيچ گاه شاهد پرداخت هزينه هاي به مراتب كلان تر از سوي دولت نباشيم.
وي گفت: متاسفانه دولت حتي هزينه حضور خودش در تهران را با گردن كلفتي پرداخت نمي كند و اين در حالي است كه ميلياردها تومان به شهرداري تهران بدهي دارد.

تشكيل شوراي راهبري طرح جامع مديريت
بحران شهر تهران
گروه شهري: رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران از تصويب و تشكيل شوراي راهبري طرح جامع مديريت بحران (كاهش خطر پذيري لرزه اي) خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر مازيار حسيني با اعلام اين خبر افزود: براساس طرح جامع مديريت بحران شهر تهران كه در هفتمين نشست ستاد پيشگيري و مديريت بحران به رياست معاون اول رئيس جمهور به تصويب رسيد مقرر شد تا ۱۵ پروژه اولويت دار با يك برنامه زمانبندي ۱۲ ساله به منظور كاهش خطرپذيري لرزه اي شهر تهران به اجرا درآيد.
رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، بررسي و تصويب جزئيات پروژه ها، تعيين اولويت هاي اجرايي و نظارت عاليه بر حسن اجراي طرح ها را از جمله وظايف شوراي راهبردي عنوان كرد و اظهار داشت: مصوبات شورا پس از تصويب در ستاد لازم الاجراست.
وي افزود: بنابر مصوبه ستاد رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران دبير شوراي راهبردي بوده و اين سازمان آمادگي دارد تا به محض ابلاغ مصوبه، دبيرخانه شوراي راهبردي را تشكيل داده و به صورت فعال كار خود را آغاز كند.
وي در خصوص ساختار شوراي راهبري گفت: قائم مقام معاون اول رئيس جمهور، رئيس شورا و معاونين وزارتخانه ها و سازمانهاي ذي ربط از اعضاي اين شورا محسوب مي شوند.
دكتر حسيني در خاتمه با تاكيد بر اينكه طرح مذكور افق روشني را در جهت كاهش خطر پذيري لرزه اي شهر تهران ايجاد مي كند، تصريح كرد: مقاوم سازي مدارس و بافت هاي فرسوده، اجراي بيمه اختصاصي زلزله، اختصاص وام هاي كم بهره بلند مدت و مكانيزم هاي تشويقي براي ترغيب بخش خصوصي و مردم به مقاوم سازي ساختمانهاي فرسوده، نوسازي ساختمانهاي دولتي و توانمند سازي مركز مديريت بحران شهر تهران از جمله تمهيدات و طرح هاي پيش بيني شده در طرح جامع مديريت بحران شهر تهران است.

نرخهاي جديد كرايه تاكسي
000231.jpg
خبرگزاري فارس: مديرعامل سازمان تاكسيراني گفت: نرخ هاي كرايه تاكسي در سال ۸۴ شوراي شهر تهران در حال بررسي است. اميرمحمود دهلوي با تأكيد بر توجه به كليه عوامل موثر در هزينه رانندگان تاكسي اعم از بيمه، ترافيك در تدوين نرخ هاي سال ۸۴ تاكسي اظهار داشت: نرخهاي سال ۸۴ كرايه تاكسي از هفته گذشته دراختيار كميسيون عمران شوراي شهر قرار گرفته است. وي با اشاره به اشكالات وارده از سوي كميسيون عمران شوراي شهر به هنگام بررسي نرخ ها گفت: سازمان تاكسيراني به سوالات اعضا و اشكالاتي كه بر اين لايحه پيشنهادي كرده اند با استناد به بررسي هاي كارشناسي پاسخ داده است و منتظر اتمام بررسي نرخها در صحن علني شورا هستيم.

توسعه محدوده طرح پاركبان
000237.jpg
معاون اجرايي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از ارائه پيشنهاد توسعه محدوده اجراي طرح پاركبان در ۱۲ منطقه شهر تهران، به شوراي اسلامي شهر تهران خبرداد. سيد علي رضوي با بيان اين مطلب افزود: استقرار كاربري هاي تجاري، فرهنگي و اداري كه جاذب سفرهاي بسياري هستند، كمبود فضاي پاركينگ و سرگرداني رانندگان براي يافتن محل پارك، موجب ترافيك سنگين، اتلاف سوخت، آلودگي هوا و آلودگي صوتي در كلان شهر تهران مي شود كه در همين راستا از سال گذشته طرح پاركبان به عنوان يكي از راهكارهاي مناسب براي توزيع فضاي پارك خودرو، در برخي از نقاط تهران به اجرا درآمد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |