سه شنبه ۷ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۴
هركه وزنش بيش، خرجش بيشتر
000813.jpg
سحر دادگر
با مراجعه به متخصصان لاغري به طور متوسط در برابر هر يك كيلو اضافه وزن، هزار تومان بايد بپردازيد. بنابراين اگر شما 20 كيلو اضافه وزن داشته باشيد، بايد 20 هزار تومان بپردازيد. در ازاي اين مبلغ از يك برنامه و تغذيه مشخص و علمي برخوردار خواهيد شد
انسان امروز به طرز شگفت آوري متوجه جسم خود شده است. حالا ديگر ويژگي هاي فيزيكي آدم ها به نوعي گوياي شخصيت و پيچيدگي هاي دروني و حتي اوضاع و احوال روحي آنها نيز به شمار مي رود. پس همه به ظاهر خود و ديگران توجه نشان مي دهند. شاهد مثال اين مدعا هم گفت وگوهايي است كه به محض ديدن يكديگر ميان ما رد و بدل مي شود. خوبي؟ چاق شدي؟ چرا اينقدر لاغر شدي؟ رژيم بگير يا بيشتر به خودت برس يا با يك پزشك مشورت كن... معمولا قسمت مهمي از اين اظهارات، مربوط به چاقي و لاغري و در پي آن انواع و اقسام رژيم هاي علمي و غير علمي است. همه به هم توصيه هاي پزشكي مي كنند و رژيم هاي ابداعي مختلف تجويز مي شود. اما رژيم هاي موجود، اغلب بسيار پرهزينه و همراه با تشريفات فراوان است به طوري كه در بيشتر مواقع كساني كه رژيم مي گيرند، پس از مدت كوتاهي خسته شده، رژيم خود را نيمه كاره رها مي كنند و دوباره به روال سابق بازمي گردند. دوباره روز از نو، روزي از نو (!) و اين بار چون بدن، يك دوره رژيم غذايي را سپري كرده و دوباره به وضعيت معمول يا حتي پرخوري بازگشته است، اقدام به لاغري دشوارتر و همراه با مشكلات بيشتر خواهد بود.
هرم غذايي
بدن انسان براي سلامتي احتياج به غذاهاي مختلفي دارد، اما ميزان مصرف اين مواد با هم متفاوت است. متخصصان تغذيه براي نمايش اين موضوع به بهترين شكل،از هرم تغذيه استفاده مي كنند. هرم تغذيه به چند طبقه تقسيم شده و در هر طبقه گروهي از مواد غذايي وجود دارد و از پايين به بالا ميزان مطلوب مصرف مواد غذايي كاهش مي يابد. براي داشتن تغذيه سالم،به ميزان زيادي از مواد غذايي مانند نان و برنج نياز داريم. روغن ها و چربي ها در طبقه فوقاني هرم قرار دارند. موادي كه در طبقه فوقاني قرار دارند، كمتر مصرف مي شوند و موادي كه در قاعده هرم جاي مي گيرند، بيشتر به مصرف مي رسند. از اين هرم ها معمولا در انتخاب و تدارك برنامه غذايي روزانه استفاده مي شود. براي اشخاصي كه داراي كلسترول بالا هستند يا از فشار خون رنج مي برند، معمولا غذاهاي خاصي در هريك از طبقات اين هرم در نظر گرفته شده و ميزان نياز بدن به انواع مواد خوراكي از ويتامين ها و املاح گرفته تا مواد معدني در اين هرم، دسته بندي مي شود. اين هرم ها در واقع نشان مي دهد كه به چند واحد از هر گروه غذايي نياز داريد.
زبان برچسب ها
اگر محصولات مختلف غذايي از جمله انواع نوشابه ها، لبنيات و بسته بندي هاي غلات و خشكبار و شيريني ها و ... داراي برچسب هاي تعيين كننده مقدار كلسترول، قند، نمك و ساير مواد به كار گرفته شده در تهيه آنها باشد، خريداران نيز مي توانند با توجه به اطلاعاتي كه از راه مطالعه اين برچسب ها به دست مي آورند، مواد غذايي را متناسب با وضعيت جسماني خود، خريداري كنند. در حال حاضر قوطي هاي كنسرو و انواع نوشيدني ها و لبنيات داراي برچسب يا جدول سنجش ارزش غذايي هستند. اين برچسب ها به انتخاب مواد كم چرب، كم سديم، كم كلسترول و كم كالري كمك مي كند. به هنگام خريد به اين اطلاعات توجه كنيد.
هزينه هاي رژيم لاغري
درست است كه وقتي رژيم مي گيريد معمولا كمتر از مقدار معمول غذا مي خوريد، اما از آنجا كه بايد طبق برنامه اي حساب شده و منظم و بر اساس قواعد مدون رژيم تجويز شده، غذا ميل كنيد، در نتيجه خريدهاي تازه اي كه گاه پرهزينه هم هستند، به برنامه سبد غذايي خانواده اضافه مي شوند.
گاه لازم است كه در بعضي وعده هاي غذايي صرفا جوجه كباب يا كباب گوشت قرمز بخوريد. گوشت مرغ و ماهي هم معمولا جاي خاص خود را در رژيم هاي غذايي دارند. علاوه بر اين خوردن مرتب و مستمر انواع ميوه ها و سبزي هاي تازه متناسب با فصل، معمولا از اركان مهم رژيم هاي غذايي است. ماست و شير بدون چربي و پنير طبيعي و كم چرب نيز اغلب در رژيم هاي غذايي به مقدار فراوان وجود دارد. خريداري اين اقلام به طور مرتب، مستلزم برنامه ريزي هاي اقتصادي حساب شده در خانواده است و دست كم در طول مدتي كه رژيم غذايي بايد اجرا شود، مسلما تغييراتي در نوع خريد خانواده شكل خواهد گرفت.
000885.jpg
000888.jpg
رژيم هاي گروهي
يكي از راه هاي خوب لاغر شدن، مراجعه به متخصصاني است كه به افراد چاق به صورت گروهي مشاوره مي دهند. اولين اقدامي كه با مراجعه به اين مراكز براي متقاضيان صورت مي گيرد، سنجش ميزان وزن و تعيين مقدار اضافه وزن آنهاست. در برابر هر يك كيلو اضافه وزن، هزار تومان پرداخت مي شود. بنابراين اگر شما 20 كيلو اضافه وزن داشته باشيد، بايد 20 هزار تومان بپردازيد. در ازاي اين مبلغ از يك برنامه و تغذيه مشخص و علمي برخوردار خواهيد شد. يك جلد كتاب و يك وزنه كوچك براي اندازه گيري وزن مواد خوراكي نيز به شما داده مي شود. به اين ترتيب رژيم غذايي متنوع و كاملي پيش روي شما خواهد بود كه نه تنها سبب ريزش مو يا خراب شدن پوست شما نمي شود، بلكه با رعايت آن بدون تحمل هرگونه گرسنگي به ميزان لازم، وزن كم خواهيد كرد و براي اينكه همه موارد بدرستي رعايت شود، هر دو هفته يكبار وزن و شرايط عمومي شما در مطب دكتر چك خواهد شد. معمولا از ماه دوم يا سوم حركات ورزشي نيز به برنامه اضافه مي شود.
پيشگيري بهتر از درمان
شيوع چاقي در دنياي امروز، 50 درصد افزايش داشته است كه نوع و چگونگي تغذيه و فعاليت هاي بدني از عوامل تاثيرگذار بر شيوع چاقي در ميان افراد است.
اگرچه امروز امكانات زيادي براي رفع معضل چاقي فراهم آمده است، اما شايد بهترين راه حلي كه مي توان براي جلوگيري از بروز چاقي پيشنهاد كرد، پيشگيري باشد. پيشگيري از چاقي بسيار آسان تر، ارزان تر و موثرتر از درمان است. اين بيماري كه در مراحل مختلف شكل مي گيرد، به صورت مستقيم با ناپرهيزي هاي آدمي طي زمان طولاني رابطه دارد.
طبق پژوهش هاي انجام شده در ايران، ميزان شيوع چاقي در مردان 27 درصد و در زنان 40 درصد است. همچنين شايع ترين محدوده سني ابتلا به چاقي در مردان 40 تا 50 سالگي و در زنان 50 تا 60 سالگي است.
خوشبختانه چاقي در ايران حدود 32 درصد شيوع دارد و ميزان آن از كشورهاي غربي كمتر است، ولي يك بررسي عمومي نشان مي دهد كه نزديك به 13 درصد از دختران تهراني در زمره افراد چاق قرار دارند و شيوع چاقي در سنين مدرسه 10 درصد تخمين زده شده است.
بررسي ها نشان مي دهد عوامل مختلفي همچون بيماري هاي روحي – رواني نظير افسردگي، اجتماع گريزي، كاهش اعتماد به نفس و سرخوردگي نيز در بروز چاقي تاثير مستقيم دارند. پس بهتر است قبل از افتادن به دام چاقي، به فكر حفظ تناسب اندام خود باشيم.
چاقي و مصرف انرژي
با تمام اين تفاسير، سئوال پس چرا چاق مي شوم؟ ذهن خيلي ها را به خود مشغول كرده است. چاقي در تعريفي ساده، ناشي از نامتعادل بودن ميزان دريافت انرژي از راه غذا و ميزان مصرف يا سوخت انرژي در نتيجه فعاليت بدني است. بنابراين موثرترين روش درمان چاقي، كم كردن ميزان دريافت انرژي و افزايش سوخت و ساز بدن است.
اگر كل انرژي مصرفي روزانه را به سه قسمت يعني مصرف انرژي در حالت استراحت، مصرف انرژي بعد از صرف غذا و مصرف انرژي بعد از فعاليت بدني تقسيم كنيم، در زمان استراحت، 60 تا 70 درصد كل انرژي بدن مصرف مي شود. مقدار آن در هر ساعت، حدود يك كيلوكالري به ازاي هر كيلوگرم از وزن بدن است كه متغيرترين ميزان مصرف انرژي در زمان فعاليت بدني است. اين ميزان در افراد كم تحرك 10 تا 15 درصد و در افراد فعال 30 تا 40 درصد از كل انرژي مصرفي را تشكيل مي دهد. ورزش از دو طريق موجب مصرف انرژي در بدن مي شود: يكي افزايش ميزان سوخت در زمان ورزش و ديگري افزايش مقدار مصرف انرژي در زمان استراحت. بعد از خاتمه ورزش به طور مثال فعاليت بدني با شدت متوسط به مدت 10 دقيقه مي تواند مصرف انرژي بدن را در حالت استراحت پنج تا 15 درصد به مدت 24 تا 48 ساعت افزايش دهد.
عادت به ورزش
در ورزشكاران ميزان مصرف انرژي در زمان استراحت پنج تا 25 درصد بالاتر از افراد عادي است. بنابراين يكي از مهمترين فوايد ورزش و فعاليت جسماني، بالا رفتن ميزان مصرف انرژي فرد فعال در زمان استراحت است.
بنابراين به نظر مي رسد ورزش مي تواند به ميزان زيادي از عوامل چاقي بكاهد. عادت به انجام فعاليت هاي بدني همچون پياده روي يا نرمش هاي ساده در منزل توسط خانم هاي خانه دار در طول زمان از بروز چنين مشكلي جلوگيري مي كند. در سالهاي اخير، با رشد كلاس هاي ورزش از جمله كلاس هاي بدنسازي و ايروبيك، بسياري از خانم هاي خانه دار جذب چنين ورزش هايي شده اند. اين كلاس ها كه هفته اي سه جلسه تشكيل مي شوند، در مناطق مختلف تهران قيمتي متفاوت دارند. قيمت اين كلاس ها بين پنج تا 15 هزار تومان است. اما در ايام تابستان مراكز مختلف شهرداري و سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران، با برپايي كلاس هاي ورزشي با قيمتي كمتر به ياري خانواده ها و ترويج ورزش پرداخته اند.

خبر
افزايش حجم نقدينگي
حجم نقدينگي در سال 83 معادل 2/30 درصد، پول 2/16 درصد و شبه پول 40 درصد افزايش داشته است. براساس آمار بانك مركزي، حجم سپرده اي بخش هاي غيرعمومي 4/31 درصد در سال۸۳ نسبت به قبل آن رشد داشته است. در اين گزارش به بخش هاي حقيقي اقتصاد اشاره شده و آمده است: براساس قيمت هاي پايه سال۱۳۷۶ و در مقايسه با سال 1382 بخش نفت 8/4 درصد و بخش هاي غيرنفتي 1/5 درصد رشد داشته اند. در سال 83 مخارج مصرفي بخش خصوصي 633 هزار و 803 ميليارد ريال و مخارج مصرفي بخش عمومي 164 هزار و 510 ميليارد ريال محاسبه شده است. نرخ تورم در اين سال 2/15 درصد نسبت به قيمت هاي پايه سال 1376 به دست آمده است. درخصوص وضعيت مالي دولت در سال 1383 آمده است: درآمد دولت در اين سال برابر با 251 هزار و 668 ميليارد ريال بوده در حالي كه هزينه هاي دولت، به 380 هزار و 4ميليارد ريال رسيده است. برهمين اساس جمع دارايي هاي غير مالي در اختيار دولت 151 هزار و 413 ميليارد ريال بوده است. ميزان صادرات كشور در همين سال 44هزار و 403 ميليون دلار و ميزان واردات 36 هزار و 369 ميليون دلار بوده است و جمع بدهي هاي خارجي كشور در پايان دوره مالي 15هزار و 665 ميليون دلار بوده است.
بازهم تخم مرغ
زمزمه هايي از گراني تخم مرغ شنيده مي شود. طي هفته گذشته اين دومين بار است كه دست اندركاران اتحاديه مرغداران از متضرر شدن توليدكنندگان اظهار نارضايتي كرده اند. ناصري، رئيس اتحاديه مرغداران تخمگذار استان تهران به ايلنا گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون، روزانه۶۰۰ هزارتن تخم مرغ در استان تهران توليد شد كه توزيع اين ميزان تخم مرغ توليد شده با متضرر شدن توليد كنندگان همراه بوده است. وي افزود: تاكنون از ميزان ماهانه۱۸ هزار تن تخم مرغ در استان تهران، روزانه هر كيلو 270 تومان ضرر در بازارهاي مصرف توزيع شده كه البته تامين ابزارهاي لازم، سردخانه هاي مورد نياز، صنايع تبديلي محصول و رفع مشكلات توليدكنندگان 9ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است كه متاسفانه تاكنون هيچ اقدام موثري در راستاي حل معضلات اين صنعت از سوي مسئولان صورت نگرفته است. بهتر است پيش از آنكه گراني تخم مرغ تحقق يابد، مسئولان امر وارد عمل شوند.
بانك هاي خصوصي تاسيس مي شوند
داوود دانش جعفري، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس، در گفت وگو با خبرگزاري فارس از بلامانع بودن تاسيس بانك هاي خصوصي خبر داد و با اشاره به اصل 44 قانون اساسي گفت: پس از بررسي مجدد مجمع تشخيص و پاسخگويي به برخي شبهات، مقام معظم رهبري در ارتباط با واگذاري بانك هاي دولتي تصميم گيري مي كنند. دانش جعفري با اشاره به نقش موثر بانك ها در تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه اظهار داشت: بانك ها بايد با حركت به سمت بانكداري الكترونيك و مجهز شدن به امكانات روز حضور پرقدرتي در عرصه اقتصادي داشته باشند.

بازار
توسعه موازي گردشگري و صنايع دستي
جهانگردي از ديدگاه فرهنگي قدمت زيادي دارد، اما توجه اقتصادي به اين مقوله در مبادلات بين المللي پديده اي نسبتا جديد است. امروز در بسياري از كشورهاي جهان ،صنعت توريسم يكي از منابع مهم درآمد ارزي يا افزايش درآمد ارزي تلقي مي شود. حميدرضا نصيري زاده، عضوهيات علمي دانشگاه يزد، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان جوان  (ايسنا)، ضمن تاكيد بر اهميت روزافزون صنعت گردشگري در توسعه مناطق گفت: محدوديت هاي قريب الوقوع ذخاير و عرضه نفت به عنوان مهمترين صنعت صادراتي جهان براي تامين ارز در آينده نزديك، اتخاذ استراتژي توسعه صادرات كالاهاي غيرنفتي را اجتناب ناپذير ساخته است.
در همين راستا و به منظور گسترش صنعت توريسم و توسعه صادرات غيرنفتي توجه به مسئله صنايع دستي نيز مطرح مي شود. طبق  آمار سازمان جهاني جهانگردي، بيش از 50درصد از معضل اشتغال در كشورهاي در حال توسعه با توجه به جنبه هاي مختلف صنعت گردشگري قابل حل است. صنايع دستي در اين ميان به دليل ويژگي هاي خاصي كه دارد جايگاه ويژه اي را در اقتصاد ملي و پيشبرد توريسم به خود اختصاص داده است. كاربر بودن، ارزش افزوده بالا، وابسته نبودن به تكنولوژي خارجي، اشتغالزا بودن و زود بازدهي از جمله ويژگي هاي مهم صنايع دستي است كه آن را در رابطه اي مستقيم با صنعت توريسم و جهانگردي قرار مي دهد. صنايع دستي در كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران كه از لحاظ تكنولوژي هنوز در گام هاي نخست راه هستند نقش مهمتري را برعهده دارند. از آنجا كه اين صنايع از نظر دانش فني و ملزومات، وابسته به پيشرفت هاي كشورهاي صنعتي نيستند، شايد بتوان با بهره گيري از تمام ظرفيت هاي موجود در اين زمينه و استفاده از دانش  و تجربه چندين ساله توليدكنندگان صنايع دستي به خارج كردن اقتصاد كشور از انحصار سيستم تك پايه اي نفت ياري رساند.
حميدرضا نصير ي زاده همچنين برفعاليت سازمان هاي داوطلبانه عمومي و خصوصي و موسسات مالي و نمايندگي هاي بين المللي در توسعه بنگاه هاي كوچك تاكيد مي كند و توجه همه جانبه به صنايع دستي را يكي از راه هاي جلوگيري از مهاجرت هاي دائمي و فصلي روستاييان به شهرها مي داند. علاوه بر اين سرمايه گذاري در صنايع دستي در مقايسه با ساير صنايع، مقدورتر و ساده تر صورت مي گيرد، چرا كه اين بخش كمتر نياز به سرمايه گذاري ها كلان دارد. از سوي ديگر امكان تهيه و تامين قسمت عمده مواد اوليه مصرفي در صنايع دستي از منابع داخلي نيز خود مسئله اي است كه سرمايه گذاري در اين حوزه را ساده تر مي كند.
به گفته عضو هيات علمي دانشگاه يزد، در حال حاضر حدود۵ميليون نفر در ايران در رشته صنايع دستي اشتغال دارند و حدود 2 ميليون نفر نيز در كار تهيه وتامين مواد اوليه مورد نياز اين صنايع هستند. از عمده ترين مشكلاتي كه راه توسعه صنايع دستي كشور برشمرده مي شود، وجود دلالان و واسطه ها در كار توزيع و فروش مواد اوليه و در نتيجه نوسان قيمت ها و همچنين وجود نداشتن تشكل هاي صنفي براي حمايت از صنعتگران و پشتيباني از دست اندركاران صنايع دستي است، اما به نظر مي رسد توجه به ارتباط مستقيم و تنگاتنگ رشد صنعت توريسم با رشد صنايع دستي، پاشنه آشيل اين بحث باشد. طبق آمار موجود در سال 1993، حدود۵۰۰ ميليون جهانگرد در جهان رفت و آمد داشته اند و به پيش بيني سازمان جهاني جهانگردي، شمار گردشگران در سال 2010 به۹۳۷ ميليون نفر و در سال 2020 به 1/6 ميليارد نفر خواهد رسيد. درآمد حاصل از اين صنعت در سال 1993 بالغ بر 324 ميليارد دلار و در حال حاضر 445 ميليارد دلار و در سال 2020 جهانگردان بيش از 2تريليون دلار خرج خواهند كرد. از ميان كشورهاي مختلف جهان حدود 80 درصد درآمد حاصل از جهانگردي متعلق به كشورهاي اروپايي و آمريكايي است، در حالي كه سهم آفريقا 2درصد، شرق آسيا و پاسفيك 6/1 درصد، خاورميانه۱‎/۵ درصد و جنوب آسيا تنها۰‎/۷ درصد از درآمد جهانگردي دنيا را به خوداختصاص داده اند. اين در حالي است كه ايران طي برنامه اول، ساليانه حدود يك ميليارد دلار بابت هزينه هاي مسافرت اتباع خود پرداخت كرده است. به تعبيري بهتر هر خانوار ايراني كه به طور متوسط پنج عضو دارد سالانه حدود۸۵ دلار از سهم توليد ملي خود را بابت رونق اين بخش به بازار جهاني مي دهد، بدون آنكه هيچ سهمي از اين بازار برده باشد.
سهم ايران از صنعت جهاني توريسم بسيار اندك و حتي از نسبت يكهزار نيز كمتر است و اين در شرايطي است كه كشور ما از نظر جاذبه هاي توريستي يكي از۱۰ كشور مطرح جهان است و جاذبه هاي توريستي آن از اصفهان و شيراز گرفته تا خراسان و تبريز، همدان، جزاير جنوبي و شهرهاي حاشيه خزر و ... شهره خاص و عام است. اما تا هنگامي كه جهانگردان راهي اين سرزمين نشده و با جاذبه هاي فرهنگي، هنري و توريستي آن آشنا نشوند، همه اين امكانات بالقوه به چه كار مي آيد؟ بررسي هاي آماري نشان مي دهد كه ميان شمار توريست هاي ورودي به هر كشور و ارزش صادرات صنايع دستي آن ارتباط مستقيمي وجود دارد و كشورهايي كه توريست هاي بيشتري را پذيرا شده اند، ارزش صنايع دستي صادراتي شان بالاتر از ساير كشورهاست. هم اكنون چين مقام هفتم، تركيه مقام دوازدهم، سنگاپور مقام هفدهم و تايلند مقام هجدهم را از نظر درآمد صنعت جهانگردي دارا هستند، ولي ايران پرآوازه حتي از سريلانكاي جنگ زده، ويتنام به خون غلتيده، قبرس كوچك و لبنان بحران زده عقب تر است. در سال 1996 ميلادي معادل 290 ميليون فرصت شغلي در صنعت جهانگردي وجود داشته است، اما سهم ايران درگير با معضل بيكاري از اين فرصت ها چقدر است؟ پيش بيني مي شود طي 10سال آينده حدود 100 ميليون نفر به جمع شاغلان صنعت جهانگردي اضافه شوند. چقدر از اين فرصت ها به دست اندركاران توريسم ايراني اختصاص خواهد يافت؟
جاذبه هاي توريستي و صنايع دستي ما سرانجام چه موقع فرصت اين را پيدا خواهند كرد كه به شكلي آبرومند و قابل پذيرش خود را به جامعه جهاني معرفي كنند؟

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |