يكشنبه ۱۲ تير ۱۳۸۴
فرهنگ
Front Page

گفت وگو با رئيس فرهنگسراي بهمن
فرهنگ با هم بودن
000621.jpg
ائلدار محمدزاده صديق
برنامه ريزي هاي هدفمند براي جوانان از سوي متوليان و سكان داران امور فرهنگي، ورزشي، هنري و اجتماعي سبب غني سازي و پربار شدن اوقات آنها مي شود تا آنان نيز در فضايي فرهنگي به انتخاب آنچه كه مي پسندند بپردازند و از آن جوشش و تلاش و تحرك جواني شان را جهت شكوفايي ذوقشان به كار گيرند.حضور ارگان هاي مختلف در امور مربوط به جوانان و وجود مراكز فرهنگي، هنري و ورزشي گوناگون و متنوع شايد سبب نوعي دوگانه كاري و تكرار برنامه ها شود، در صورتي كه وجود چتري به نام ستاد هماهنگي مراكز فرهنگي هنري در مناطق اين دو گانگي را از بين خواهد برد.رئيس فرهنگسراي بهمن معتقد است كه براي هم سويي در فعاليت هاي فرهنگي بايد ستاد ساماندهي امكانات و ارتباطات فرهنگي، ورزشي و هنري مناطق تشكيل شود تا سازمان ها و ارگان هاي مختلف فرهنگي با هم بودن و كار كردن در كنار يكديگر را بياموزند. طرح تشكيل اين ستاد بهانه اي شد تا به گفت وگو با «منصور احمدلو» رئيس بزرگترين فرهنگسراي كشور بپردازيم تا با توجه به اين كه در ايام اوقات فراغت به سر مي بريم، باشد كه طرح ارائه شده گامي براي آغاز حركتي در راستاي برنامه ريزي فرهنگي در بين متوليان اين حركت باشد.
* فرهنگسراي بهمن به عنوان بزرگترين فرهنگسراي ساخته شده پس از پيروزي انقلاب اسلامي در تهران است. لطفاً در خصوص گذشته اين مكان و مجموعه هاي فرهنگي هنري كه در اين فرهنگسرا گنجانده شده است، توضيح دهيد؟
- مكاني كه هم اكنون به عنوان بزرگترين مجموعه فرهنگي، ورزشي و هنري شهر تهران از آن ياد مي شود، زماني يك فضاي كشتارگاهي بود و به طور معمول روزانه بيش از ۳۰ هزار كشتار در آن صورت مي گرفت. اين فضا بالغ بر ۵۰ هزار متر مربع است كه شاخه هاي علمي، آموزشي، هنري، ورزشي و فرهنگي در آن فعال است. با توجه به جاذبه هاي ورزشي در بين جوانان، فضاي قابل توجهي از آن به مجموعه هاي ورزشي اختصاص داده شده است. سالن بدن سازي، فوتسال، بسكتبال، واليبال و حتي استخر سرپوشيده و سونا، از جمله ورزش هاي عمومي مجموعه است كه با استقبال روبه رو مي شود و بخشي به زمين چمن مصنوعي، سالن تيراندازي و بدنسازي جانبازان و در فصل هايي از سال كالسكه راني اختصاص يافته است و امكان بهره برداري براي خانم ها و آقايان در عمده اين رشته ها وجود دارد. در شاخه هاي هنري، از جمله بخش نمايشي، تجسمي و موسيقي امكانات مناسب و استانداري در فرهنگسرا ايجاد شده است، چندين پلاتو تمرين به مجموعه تالار مبارك اضافه شده است تا گروه هاي آماتور، نيمه حرفه اي و حرفه اي هر يك به طور جداگانه فضاي مناسب نياز خود را داشته باشند. درواقع به نوعي از ابتداي آغاز آموزش براي مبتديان تا اجراهاي حرفه اي فضا براي هنر نمايش وجود دارد.
در شاخه هنرهاي تجسمي چهار گالري در فرهنگسرا فعال است، گالري شماره ۱ و ،۲ شهيد آويني و گالري ريحانه كه در ماه مبارك رمضان سال گذشته افتتاح شد. گالري هاي شماره ۱ و ۲ فضاي بسيار گسترده اي براي نمايشگاه هاي بين المللي و استاني را دارد. گالري شهيد آويني و ريحانه نيز براي هنرمندان شهر تهران اختصاص يافته است. در شاخه موسيقي فضاهاي مناسب نظير تالار شهيد آويني با ۱۵۶۰ نفر گنجايش و كلاس هاي مناسب و كاملي داريم. سينما تراس چاپلين نيز به اجراهاي محدودتر اختصاص داده شده است و در كل امكان آموزش و اجرا در تمام مراحل وجود دارد و فرهنگسراي بهمن امكانات در خور نياز فرد مبتدي، نيمه حرفه اي و حرفه اي را دارد و برنامه هاي آموزشي خود را نيز براساس اين ۳ نياز تنظيم مي كند.
* در سال گذشته و در چنين ايامي شاهد اجراي جشنواره اي تحت عنوان هفته فرهنگي استان ها در فرهنگسراي بهمن بوديم كه در اين جشنواره، اقوام ايراني به معرفي آداب و رسوم، موسيقي و فرهنگ منطقه خود پرداختند، با توجه به اينكه اين جشنواره مي توانست استمرار يافته و حتي از لحاظ كمي و كيفي نيز توسعه يابد، اما امسال برگزار نشد، در اين باره توضيح دهيد؟
- بعد از بافت شناسي مطالعاتي كه سال گذشته در شهر تهران انجام شد، به اين موضوع رسيديم كه هفته هاي فرهنگي استان ها را به نوبت در فرهنگسرا برگزار نماييم. در اين هفته ها ما به نكات ريشه اي فرهنگي استان ها مي پرداختيم، تا اين كه خانواده ها در فضاي۵۰ هزار متر مربعي فرهنگسرا آداب، رسوم و سنن زندگي اصيل و اسلامي خود را براي فرزندانشان تشريح كنند. ادبيات،  هنرهاي تجسمي، صنايع دستي، غذاهاي محلي، آداب و رسوم و همچنين تكريم مفاخر علمي استان ها در دو شاخه آكادميك و حوزوي كه يكي از اساسي ترين موضوعات ما بود. بيان نقش استان ها در دفاع مقدس عمده هدف ما بود تا به جوان مهاجر امروزي بگوييم كه استان شما در اين ميدان مقاومت خوبي نشان داد. اجراي اين جشنواره نه تنها به غني سازي اوقات فراغت جوانان تهراني منجر مي شد، بلكه مسبب آن مي شد تا استان هاي كل كشور از آن حالت انزوا، انفعال و روزمرگي خارج شوند و براي شركت در جشنواره فرهنگي استان ها آن هم در بزرگترين فرهنگسراي كشور خود را آماده نمايند و در ميداني گسترده تر خود را محك بزنند. هدف ما در هفته فرهنگي استان ها شخم زدن زمين حاصلخيز فرهنگي هنري كشور بود كه موفق به اجراي آن براي دو استان آذربايجان شرقي و همدان شديم.
* پرواضح است ايجاد كانون هاي مردمي و حمايت از آنها براي برنامه هاي فرهنگي، هنري و اجتماعي سبب گسترش حضور مردم و غناي كمي و كيفي آن برنامه ها خواهد شد. درباره كانون ها، انجمن هاي مردمي و NGO هاي فرهنگسراي بهمن توضيح دهيد.
- من معتقد به ايجاد تحولات ساختاري در شاخه كانون ها هستم. در حال حاضر فقط يكي از كانون هاي ما بالغ بر ۱۴ باشگاه دارد. گستردگي كار به ساير كانون ها در سرايت است، امور كانون ها را بايد به وسيله بخش غيردولتي اداره كرد. البته با كنترل هاي لازمه هر كار، در حالي  كه در جامعه شاهد يك افراط و تفريط هستيم. اگر واگذار مي كنيم، كلاً واگذار مي كنيم و اگر در اختيار مي گيريم، كلاً در اختيار مي گيريم. تعادلي وجود ندارد، وقتي صحبت از خصوصي سازي مي شود، كاملاً خصوصي سازي مي كنند و هيچ حمايتي وجود ندارد و يا وقتي دولتي مي كنيم، تا ريزترين بخش ها را نيز زيرمجموعه دولتي مي كنيم. در امورات كانون ها بايد به شكل تشكل هاي غير دولتي تدابير جدي صورت پذيرد، وقتي مي گوييم NGO يعني Non Governmental Organiztion (سازمان هاي غيردولتي) و نه به آن صورت كه هر كسي كاري را انجام دهد و بگويد من غير دولتي هستم. در بعضي جاها نيز NOG عامل مفاخره شده است و سيستم هاي اجرايي و دولتي مي گويند كه مثلاً امسال چندين NGO را فعال كرده اند در حالي كه آنها GO هستند يعني Governmental Organization و اگر NGO باشند كه ديگر زير نظر بخش دولتي و مديريت اجرايي قرار نمي گيرند.
آسيب شناسي فرهنگي كار تشكل هاي غيردولتي بايد شناخته شود، فرهنگ تشكل هاي غيردولتي را بررسي و ضروريات يك حركت موفق غيردولتي را تمرين كنيم، تدوين كنيم و ارائه دهيم. آنچه كه از ما توقع مي رود، تمرين زيرساخت فرهنگي ايجاد كردن است كه در حال تدوين آن هستيم و در چارت جديد نيز امور كانون ها را منظور كرده ايم.
* صاحبنظران امور فرهنگي پيشرفت تمدن هر جامعه را گاهي با ميزان كتاب و نشرياتي كه چاپ و منتشر مي شود و گاهي با تعداد كتابخانه ها و ميزان مراجعين آن مي سنجند. كتابخانه هاي عمومي به عنوان سازمان آموزش و دانشگاه هميشگي هر فرد تلقي مي شود، جهت گسترش فضا كتابخانه اي و لحاظ امكانات جديد و رايانه و افزايش فضاهاي مطالعاتي و همچنين تشويق جوانان به مطالعه چه برنامه هايي در فرهنگسراي بهمن صورت پذيرفته يا صورت خواهد پذيرفت؟
- من از بدو ورود به فرهنگسراي بهمن به اين موضوع اشاره كردم، منطقه جنوب عمدتاً تشكيل شده از خانه هاي كوچك، اما انسان هاي بزرگ است و از همين خانه هاي كوچك، انسان هاي بزرگي پا به عرصه وجود گذاشته اند. اين خانه هاي كوچك و جمعيت زياد، فضاي مطالعاتي را تنگ و تاريك نشان مي دهد. امكان مطالعه در يك خانه۳۰ و۴۰ متري با چند فرزند سلب شده است، نتيجه آن خواهد بود كه بايد قرائت خانه ها را در كتابخانه هايمان گسترش دهيم. بحمدالله موفق به راه اندازي بزرگترين كتابخانه در منطقه جنوب به مساحت ۱۴۰۰ متر شديم كه بخشي به مخزن و مابقي به سالن مطالعه اختصاص يافت. اما قانع شدن در اين قصه شروع سقوط است، در عرصه مطالعه نبايد به نقطه قناعت رسيد، حد توقفي قائل نيستيم و سيستم بايد مجهز تر شود. به شرط رسيدن امكانات تكميلي آمادگي بهره برداري بهينه را داريم. اگر حمايت هاي لازم و هم آهنگي هاي لازم صورت پذيرد، غني سازي مخزن بر اساس وارد مورد نياز جوانان، مجهز كردن كتابخانه به امكانات و نرم افزارهاي مدرن تر و جديد تر و بازسازي در موارد ضروري صورت خواهد پذيرفت كه لازمه آن حمايت از سوي مراجع مسئول و هم آهنگي هاي منطقي از طريق مديريت هاي واسط است.
* با توجه به اين كه فرهنگسراي بهمن در جنوب شهرمان واقع شده است كه شايد ساكنين اين منطقه نسبت به نقاط بالاتر شهر از سطح درآمد كمتري برخوردارند و بسياري از نوجوانان و جوانان با استعداد اين منطقه نظر به همين مسأله قادر به استفاده از برخي امكانات رفاهي و همچنين برنامه هاي فرهنگي، هنري، ورزشي نباشند و با توجه به امكانات فرهنگسراي بهمن آيا تمهيداتي در اين باره صورت پذيرفته است؟
- آنچه كه ما در برنامه ريزي هايمان داشته ايم، چندين رويكرد را داراست: رويكرد محلي، منطقه اي، فرامنطقه اي، ملي و بين المللي. آنچه كه به محل منطقه برمي گردد عمده كارهاي ما را تشكيل مي دهد و بالغ بر ۶۰ درصد خدمات ما مرتبط با علاقه مندي هاي منطقه است. امكاناتي نيز داريم كه بايد به صورت فرامنطقه اي از آن استفاده نماييم. از آنجايي كه مجموعه فرهنگسراي بهمن در سطح شهر تهران بي نظير است و داراي امكانات و سالن هاي كم نظيري است، بايد به نيازمندي هاي بخش هاي ديگر نيز توجه نماييم. در بخش محلي و منطقه اي نرخ خدمات نيز متناسب با استعدادهاي منطقه اي است تا به هيچ وجه فقر مالي مانعي براي بهره برداري از فضاي فرهنگسراي بهمن نشود و مبادا شهروندي از خدمات فرهنگسرا بي بهره شود. در مواردي كه در فرهنگسرا به بخش خصوصي واگذار شده است، تخفيف هاي ويژه اي در اجاره بها به آنها داده شده است تا آنها نيز بتوانند نرخ خدمات خود را كاهش دهند. علاوه بر آن در بسياري از امور براي خانواده هاي درجه يك شاهد ۱۰۰ درصد تخفيف، جانبازان و رزمندگان ۵۰ درصد تخفيف و براي اعضاي بسيج، دانشجويان و دانش آموزان نيز ۲۵ درصد تخفيف اعمال مي شود و شيب اقتصادي را به گونه اي تنظيم كرده ايم تا عمده بهره برداري هاي منطقه اي صورت بگيرد و بر اساس نيازسنجي ها و نظرسنجي هاي صورت گرفته به فرهنگسرا رضايت و استفاده محلي و منطقه اي از فرهنگسرا را شاهد بوده ايم.
* آيا از هم اكنون هماهنگي هاي لازم جهت نيازسنجي و نظرسنجي براي اوقات فراغت سال آينده صورت پذيرفته و يا صورت خواهد پذيرفت؟
- متأسفانه در مواردي ديده مي شود كه ستادهاي مربوطه همانند ستاد حوادث غيرمترقبه تشكيل جلسه مي دهند، به طور مثال دو روز مانده به ماه مبارك رمضان تازه به ياد آن مي افتيم كه در اين ماه مبارك چه برنامه هايي بايد انجام شود، در حالي كه همه اين مناسبت هاي مبارك از قبل در تقويم وجود دارد. اگر يك دورانديشي داشته باشيم و حداقل تقويم را جلوتر ورق بزنيم، مي توانيم زودتر از آن برنامه ريزي نماييم. برنامه ريزي كه با عجله صورت مي پذيرد، كيفيت و كميت نيز نخواهد داشت و از طرفي به جاي تشويق و حمايت از برنامه ها شاهد آن هستيم كه به نوعي با سنگ اندازي و مانع تراشي، مي خواهند ترمز حركت فرهنگي ما را بگيرند و به جاي هم آهنگي، مانع تراشي نمايند، شايد فقر فرهنگي نيز به همين دليل است. اينها جزء معضلات فرهنگي است و به فرهنگ شب امتحاني برمي گردد. ديگر زمان آن رسيده تا فرهنگ شب امتحاني را تبديل به فرهنگ دورانديشي نماييم و از آن فاصله بگيريم. آينده را ببينيم و درگير اختلاف سليقه هاي دست و پاگير نشويم.

بازار فرهنگ
از عرش تا عرش
000624.jpg

تجزيه و تحليل
زندگي سياسي حضرت زهرا(س)

كتاب «از عرش تا عرش» نوشته علي محمد بشارتي، با عنوان فرعي تاريخ تحليلي ايران بعد از اسلام توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
كتاب حاضر حاصل سال هاي متمادي و طولاني مطالعه و تحقيق در تاريخ صدر اسلام است كه در ۱۵ فصل با هدف توجه بيشتر به مقاومت هاي مثال زدني حضرت زهرا(س) در پاسداري از ارزش ها نوشته شده است. علي محمد بشارتي هدف از نوشتن كتاب را ارائه يك الگوي عملي و يك روش اجرايي از افكار و اعمال و انديشه هاي حضرت زهرا(س) به عنوان يك دختر نمونه، همسر فوق العاده، مادر آسماني و خلاصه يك زن بزرگ و برجسته و يا بهتر بگويم بزرگترين و برجسته ترين زنان عالم است.
وي مي گويد: ادعا ندارد كه در اين كتاب به كشف بزرگي نائل شده و يا به كار فوق العاده اي دست زده است. اما عشق و ارادت ديرپاي و اعتقادي ما به ساحت مقدس مادرمان، سرانجام با عنايت ويژه اين مادر آسماني به تهيه اين كتاب انجاميد. اكنون اهل معنا و معرفت به خوبي مي توانند حاصل آن همه عنايت را ملاحظه كنند.
توجه نويسنده در تجزيه و تحليل زندگي حضرت زهرا عمدتاً به مسايل پس از ارتحال پيامبر اسلام محدود مي شود و همه مستندات تجزيه و تحليل ۹۵ روز آخر حيات همراه با آلام و درد و رنج حضرت زهرا(س) در كتاب، از منابع اهل سنت است.
در قسمتي از كتاب مي خوانيم: يكي از جذابيت هاي راه و رسم خداوند، ارايه الگو و اسوه است. اسلام براي نيل انسان ها به تعالي و خداي گونگي علاوه بر ارايه راه حل هاي اساسي و عملي و دقيق، به معرفي الگو و اسوه نيز پرداخته است. حضرت فاطمه زهرا(س) اسوه زنان عالم و صميمي ترين دختر، دلسوزترين مادر و فداكارترين همسر هستند. علاوه بر آن، حضرت زهرا(س) به منتهي اليه قله رفيع معنويت كه همان عبوديت مطلق حق است رسيده اند؛ مقامي كه با پاي افكار و بال و پر خيال هم نمي توان به آن نزديك شد. در والايي منزلت حضرت زهرا(س) همين قدر مي توان گفت كه خداوند با خشم حضرت زهرا خشمناك و با رضاي حضرت زهرا راضي مي شود. حضرت فاطمه ميزان خشم و خرسندي خداوند هستند.
اين كتاب در ۴۳۰ صفحه، در قطع وزيري و با قيمت ۳۰۰۰ تومان روانه بازار نشر شده است.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |