پنجره هاي هوشمند
دانشمندان دانشگاه UCL لندن اخيرا پوشش هايي را براي شيشه هاي ساختماني و نيز اتومبيل ها اختراع كرده اند كه به طرزي خودكار قادرند درجه حرارت را براي بهره برداران در حد مطلوب نگاه دارند. اين پوشش ها به طرزي هوشمندانه ميزان انرژي جذبي را از نور خورشيد و ميزان انعكاس آن را تنظيم مي كنند، اين بدان معناست كه با توجه به درجه حرارات، كاربر مي تواند محيطي گرم يا خنك داشته باشد.
شيشه هاي معمول براي اين منظور جلوي حرارت و برودت را به طور يكسان سد مي كنند، ولي پوشش جديد كه از مشتقات دي اكسيد واناديم تهيه شده، تمامي طول موج هاي مرئي را از خود عبور مي دهد. اين نكته از تاريك شدن فضاهايي كه شيشه هايي با پوشش جديد دارند جلوگيري خواهد كرد.
مترو يك فضاي فرهنگي است!
يك متروسوار با يك تاكسي سوار يا اتوبوس سوار از نظر نوع نگاه تفاوت هايي دارد، اين چيزي است كه با كمي گردش در سالن هاي پيچ در پيچ مترو مي توان ديد. مديريت مترو در كنار مسائل رايج در مقوله حمل و نقل جمعي مسافر در مختصات وسيع يك ابرشهر بايد يك متروسوار را به خوبي بشناسد و مديريتي از نوع مديريت فضا- رفتار را ساري سازد.
آنچه در معنايي نو مي تواند يك مترو فرهنگي يا
cultural subway را به واقعيت نزديك كند، در ابتدا تشخيص پتانسيل فوق العاده بالاي يك متروسوار به خصوص در تهران، از جهت ارتباط با مقوله
هم كنش هاي فضايي ـ فرهنگي است.فضاي ايستگاه ها و پايانه هاي مترو حتي در وضعيت موجود با اعمال صحيح مديريت كالبدي ـ فضايي به خوبي مي تواند ميزبان انواع تئاترهاي خياباني (مترويي) يا Subway Theater، نمايشگاه هاي مترويي يا Subway Exhibition، گالري ها، كنسرت هاي كوچك غيررسمي و برنامه هايي از اين دست باشد.
ماشيني براي زندگي
مكان بر اشيا مقدم است و هر چيزي در هر جايي در مكان قرار دارد. لزوم مكانمندي، دراين است كه افراد نيازمند آن هستند تا روي هم تاثير بگذارند و در خلق روابط با اشيا، آن را به كار ببندند.
ما نيازمند آن هستيم تا محدوده شخصيتمان را در ارتباط با جهاني كه ما را احاطه كرده است درك كنيم. فضا براساس يكسري رشته هاي ذاتي و اصلي استوار است كه اين رشته هاي اصلي، متغيرهايي براي فعاليت هاي اصلي و مهم را به ما مي دهند. ما در فضا و زمان مشخص به دنيا آمده ايم و در ميان روابط و تاثيرات متقابل، ميان ديگر مردمان، با موقعيت هايي كه در آن واقع شده ايم رشد مي كنيم....
تارنگار www.tkithouse.com به معرفي خانه اي هوشمند مي پردازد كه مي توان آن را كه به صورت پيش ساخته در دسترس است در زماني اندك سر هم كرد.
اين خانه به اعتقاد سازندگان آن ترجماني اين زماني از انديشه خانه به مثابه ماشيني براي زندگي، معماري مدرن است.
مزاري از آبي ماورا
آرامگاه كمال الملك در جوار آرامگاه عطار نيشابوري و در ميان باغي در حومه شهر نيشابور واقع است و در سمت غرب آرامگاه خيام و به فاصله دو كيلومتري از آن واقع است. طراح اين بناي يادبود هوشنگ سيحون است.اين بنا در نقشه از دو مدول (پيمون) مربعي شكل تشكيل شده است و مستطيلي با تناسب يك بر دو را مي سازند. اضلاع مربع در نما با يك قوس نيم دايره خودنمايي مي كنند؛ حجم بنا از قوس هايي متقاطع كه روي اقطار مربع زده شده اند پديد آمده كه اين قوس هاي متقاطع، طاق هاي چهاربخش را كه در معماري سنتي ايران بسيار ديده شده اند، تداعي مي كنند و احتمالا منبع الهام طراح نيز بوده است.
هتل 100 ميليون دلاري در استانبول
گروه كمپينزكي كه يك هولدينگ آلماني با سابقه اي حدود 120 ساله است، مالك مجموعه اي از هتل ها و مراكز تفريحي لوكس در اروپا، آسيا و خاور ميانه بوده، به خصوص در سالهاي اخير حجم عظيمي از سرمايه هاي خود را به امارات متحده عربي و تركيه انتقال داده است.
برنامه ريزان كمپينزكي در جست وجوي فرصت هاي جديد سرمايه گذاري در خاورميانه هستند.
هفته گذشته، كمپينزكي از بزرگترين شركت هاي مالك هتل هاي لوكس در جهان، ساخت برج هايي دوقلو در استانبول را كه قرار است به مجموعه اي از هتل، دفاتر تجاري، مركز خريد و بخش هاي تفريحي لوكس 7 ستاره اختصاص يابد، آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار روزنامه حريت تركيه، اين مجموعه كه پيش بيني مي شود بالغ بر 100 مليون دلار هزينه داشته باشد در قالب دو برج 27 طبقه مشابه در سال 2007 ميلادي به بهره برداري خواهد رسيد و توانايي مقابله با زلزله اي 9 ريشتري را خواهد داشت.