سرانه فضاي سبز به 12 متر مربع مي رسد
براي اينكه ريه هاي شهر در پنج سال آينده تقويت شود، بايد سالي 230 ميليارد تومان هزينه كرد. رقم بالايي به نظر مي رسد، اما وقتي آن را با نتيجه مقايسه كنيم به اين نتيجه مي رسيم كه چنين خرجي براي سلامت جسم و روح ساكنان شهرها هزينه اضافي نيست.
مدير كل خدمات شهري سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور گفت كه در قالب برنامه پنج ساله چهارم توسعه اقتصادي و اجتماعي دولت، 500 هزار هكتار به فضاي سبز شهري كشور افزوده مي شود. ناصر حاج محمدي در حالي كه از بوستان هاي مشهد - شهري كه ميزبان همايش فضاي سبز شهري بوده است - بازديد مي كرد، گفت كه براساس اين برنامه هر سال بايد 2 ميليارد و 300 ميليون ريال اعتبار براي گسترش فضاي سبز و احداث بوستان هاي شهري هزينه شود.
به گفته او، با احداث اين ميزان فضاي سبز، سرانه فضاي سبز شهري، سه متر مربع افزايش خواهد يافت و از 9 متر مربع به 12 متر مربع خواهد رسيد.
او در ادامه صحبت هايش گستره فضاي سبز كشور را 261 هزار متر مربع اعلام كرد كه از اين ميزان 131 هزار متر مربع بوستان شهري و مابقي مربوط به كمربندهاي فضاي سبز است. درمجموع بيش از 200 بوستان بزرگ در كشور وجود دارد كه متناسب با جمعيت شهري نيست. با اين آمار و ارقام، لابد متوجه شده ايد كه چرا اينقدر در پارك ها به حفظ فضاي سبز و درختان و روشن نكردن آتش در آن اماكن تاكيد شده است. همين چند متر سبزه و درخت براي شهري چون تهران بسيار گران تمام شده است.
مصرف سوخت را با راندن در بزرگراه كم كنيد
شايد تا 10 سال پيش كسي خيلي دغدغه مصرف بالاي بنزين را نداشت. حرفي هم اگر بود بحث بر سر آلودگي هوا بود و اينكه بالاخره بايد كسي جلو توليد اين همه دود و گاز سمي را بگيرد، اما كسي اين همه خبر در روز در مورد كمبود بنزين يا مصرف بالاي آن را نمي خواند. فقط يادمان مي آيد كه مدتي با گران شدن بنزين و كمبود آن در اواخر دهه 60 و اوايل دهه 70، قيمت خودرو رنو و يكي دو خودرو كم مصرف ديگر كمي بالا رفت و اين خودروها طرفدار پيدا كرد.
اما، اين روزها وضعيت فرق زيادي كرده است. تا پيش از امسال گفته مي شد كه هر ليتر بنزين وارداتي بيش از 300 تومان براي دولت هزينه دارد و اگر افزايش قيمت نفت را منظور كنيم اين رقم بسيار بيشتر مي شود. از طرف ديگر مصرف بنزين در كشور روز به روز بيشتر مي شود. بر اساس آخرين خبرها مصرف روزانه بنزين 2/1 ميليون ليتر افزايش داشته است و طي هفته اول تيرماه حدود 640 ميليون ليتر بنزين مصرف شده است. كم كم به نظر مي رسد با اين روند افزايش مصرف، احتمالا تا چند سال آينده دولت مجبور مي شود تمام پس انداز خود را صرف خريد بنزين مصرفي كند. به همين دليل كارشناسان و سازمان هاي مرتبط مدت هاست كه راه هاي مختلف كم كردن مصرف بنزين را بررسي مي كنند. آنها در آخرين بررسي هاي خود به اين نتيجه رسيده اند كه هر چه راه هاي كشور بيشتر به آزاد راه و بزرگراه تبديل شود مصرف بنزين كمتر مي شود.
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در گزارش خود اعلام كرده است كه حركت خودروها در بزرگراه ها سرعت آنها را در حالت بهينه مصرف قرار مي دهد، در نتيجه علاوه بر جلوگيري از ترمزهاي مكرر خودرو، مصرف سوخت خودرو كاهش پيدا مي كند. در ايران بزرگراه ها تنها 7 درصد از كل راه هاي موجود در كشور را تشكيل داده است و راه هاي فرعي بيشترين مسير را نسبت به كل راه هاي كشور دارد. البته اگر قرار باشد دنبال افزايش بزرگراه هاي كشور باشيم، بايد فكري هم به حال ترافيك آنها بكنيم. ضمن اينكه بسياري از سرمايه ها نظير فضاي سبز را با معيارهاي پولي نمي توان سنجيد. علاوه بر صرف هزينه براي پرورش اين درختان و رونق اين فضاها تعلق خاطر شهروندان به اين محيط ها و اثرات جسمي و روحي آن بر ساكنان كلانشهر امري است كه با هيچ معيار مادي اندازه گيري نمي شود، ضمن اينكه وقت و نيروي انساني كه صرف افزايش، شكل گيري و نگهداري فضاهاي سبز شهري شده است هم خود نوعي هزينه محسوب مي شود.