افزايش ناوگان اتوبوسراني به تنهايي موثر نيست
با اعمال محدوديت هاي ترافيكي راه اتوبوس ها را باز كنيد
انتظار براي رسيدن اتوبوس و بعد از آن انتظار براي رسيدن سريع تر به مقصد، گاهي به حدي طولاني مي شود كه مسافران ترجيح مي دهند با سواري شخصي يا تاكسي يا حتي پياده مسير خود را طي كنند. اين تجربه هر روزه و تكراري بيشتر شهروندان تهراني است. در اين بين مديريت شهري طي 2سال گذشته تلاش كرد تا گره ترافيك تهران را باز كند. در اين پروسه مديران شهري به اين نتيجه رسيدند كه حل مشكل ترافيك تهران به تقويت و توسعه حمل ونقل عمومي درون شهري و اعمال سياست هاي محدودكننده براي تردد خودروهاي شخصي نياز دارد.
اما در نهايت كارشناسان و مسئولان شهري در مورد اين موضوع به يقيين رسيدند كه حل مشكلي چنين اساسي در پايتخت به مديريت واحد شهري و افزايش اختيارات اين بخش بستگي دارد و تا وقتي اين امر محقق نشود، تغيير چنداني در وضعيت ترافيكي تهران و همچنين كاهش آلودگي هواي آن اتفاق نخواهد افتاد، ضمن اينكه شماره گذاري روزانه 1400 دستگاه خودرو در تهران به اين معناست كه برخي سياست هاي ترافيكي و اصلاحات معابر تنها در حفظ وضعيت موجود و جلوگيري از بدتر شدن آن موثر است و وضعيت را بهتر نخواهد كرد.
سال گذشته چندين طرح ترافيكي به وسيله معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري و سازمان حمل ونقل و ترافيك تهران مطرح و در شوراي اسلامي شهر تهران بررسي شد. اين طرح هاي محدودكننده ترافيكي كه قرار بود با هماهنگي چندين سازمان و نهاد از جمله راهنمايي و رانندگي و اتوبوسراني اجرا شود، بنا بود از حجم ترافيك و آلودگي هواي تهران بكاهد، اما هيچ كدام از اين طرح ها حتي به طور آزمايشي اجرا نشد؛ نه طرح افزايش محدوده طرح ترافيك و نه طرح تردد نوبتي زوج و فرد خودروها.
عدم هماهنگي بين دستگاه هاي شهري و دولتي و نبود مديريت شهري در اجراي اين طرح ها به خوبي محسوس بود و در نهايت نتيجه اين شد كه تا رسيدن به توافق و هماهنگي كامل دستگاه ها، اين طرح ها مسكوت بماند. يكي از دلايل اجرا نشدن افزايش محدوده طرح ترافيك، نارسايي سيستم حمل ونقل عمومي و احتمال كمبود وسيله نقليه در محدوده طرح بود.
مهندس مصطفي نوريان، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در اين مورد به ايرانشهر گفت: اگر طرح زوج و فرد يا افزايش محدوده طرح ترافيك براي مدتي به طور آزمايشي اجرا مي شد، مي توانستيم دقيقا اعلام كنيم كه در اين بخش نارسايي وجود دارد يا نه، ضمن اينكه اعتقاد دارم در حال حاضر كمبودي از نظر تعداد اتوبوس در تهران وجود ندارد، بلكه بيشتر مشكل ما ترافيك سنگين و بسته بودن مسير اتوبوس هاست. در صورتي كه مسيرها ترافيك رواني داشته باشد و اتوبوس با سرعت مناسب ( 20 الي 25 كيلومتر در ساعت) حركت كند با همين اتوبوس هاي موجود مي توان به خوبي و بدون معطلي به شهروندان سرويس داد.
نوريان معتقد است تا وقتي كه وضعيت ترافيك تهران بهتر نشود، افزايش ناوگان اتوبوسراني تاثير چنداني در وضعيت سرويس دهي به شهروندان نخواهد داشت.
مهندس نوريان در اين مورد توضيح بيشتري داد: در 15ماه گذشته 2800 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسراني شد. اين تحول عظيمي در اين ناوگان بود چرا كه تا پيش از اين ۳۸۰۰، دستگاه اتوبوس داشتيم. با وجود اين و باوجود اينكه انتظار مي رفت تا سرويس دهي روزانه، از 2 ميليون و 500هزارنفر به دو برابر برسد، اما تنها يك ميليون نفر به حجم سرويس دهي روزانه اضافه شد. اين نشان از آن دارد كه اضافه كردن اتوبوس به دليل وجود ترافيك و بسته بودن مسير، تاثيري در افزايش سرعت سرويس دهي و رسيدن به ايستگاه نخواهد داشت.
مديران اتوبوسراني تهران هم مثل بسياري از مسئولان شهري تهران معتقدند كه براي ايجاد جهش در اداره شهر تهران و خدمات بهتر به شهروندان، موثرترين راه حل، تحقق مديريت واحد شهري است تا شهردار پايتخت براي دريافت مجوز واردات اتوبوس ماه ها در وزارتخانه ها سرگردان نماند و اجراي يك طرح ترافيكي آن هم به طور آزمايشي بارها به تعويق نيفتد.
ايرانشهر، گفت وگويي با مهندس مصطفي نوريان، مديرعامل شركت واحداتوبوسراني تهران در مورد وضعيت اتوبوسراني و نقش آن در ترافيك ترتيب داده است كه متن كامل آن ، هفته آينده منتشر خواهد شد.
|