دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۴
نقاشي ساختمان كار پرهزينه اي است
زدودن سياهي از ديوارها
001950.jpg
فاطمه شهريز فر
اتاق هاي كثيف با لكه هاي سياه روي ديوارها ، بي شك چشم انداز نامناسبي است. محيط كاري يا خانه فرقي نمي كند، چنين منظره اي در هر جا نامطلوب است و همان گونه كه روانشناسان نيز مي گويند و بارها بر آن پافشاري كرده اند، رنگ محيط، آثار رواني عجيبي در انسان به جا مي گذارد، گاه پرخاشگري و گاه رفتار معقول با رنگ هاي در و ديوار مرتبط دانسته مي شود. در فرهنگ شرق، رنگ در تمامي مراسم و لباس ها جايگاهي خاص دارد. در برخي نقاط نيز رنگ سپيد، رنگ عزاست.
همان گونه كه در آندلس چنين است، اما صرف نظر از چنين ديدگاه هايي، زندگي شهري و اصولي در اين روزها با رنگ هاي شاد پيوند خورده است. به يك معني، آنان كه از اصل خود بريدند و رنگ را در سرزمين هاي مادري و لباس هاي سنتي خود جا گذاشتند، بار ديگر دريافتند كه بايد رنگ را همان گونه كه طبيعت ارزاني مي كند، در زندگي شهري و ماشيني نيز جاري كنند.
با اين همه، زندگي روزانه امروزي به دو فضاي جداگانه منزل و محل كار تفكيك شده است و اكثر وقت افراد – صرف نظر از اتلاف زمان هاي ممتد در ترافيك- در اين دو محيط سپري مي شود.
اگر رنگ مناسبي از لحاظ زيباشناختي و روان شناختي به محيط زندگي زده شود، نه تنها به داشتن رواني آرام و سالم منتهي مي شود كه ميزان انگيزه كاري و زندگي را نيز افزايش مي دهد. محيط هاي كاري اداري خشك با رنگ هاي شيري و كرم طي يك مقطع زماني نه چندان طولاني يكنواخت شده و كاهش انگيزه كاري را به دنبال خواهد داشت.
اگر حريم خانه ها با رنگ هاي ملايمي چون آبي رنگ آميزي شوند، پناه چند ساعته بعد از خستگي كار را با فراهم آوردن انرژي و آرامش موردنياز فراهم مي كنند، اما براي برخورداري از اين شرايط هزينه هاي نسبتا زيادي را نيز بايد پرداخت كرد كه نيمي از آن هزينه هاي مربوط به مواد اوليه و نيمي ديگر دستمزد رنگ كار است.
برخي براي آنكه از پرداخت هزينه هاي دستمزد معاف شوند، ترجيح مي دهند وظيفه رنگ آميزي را خود بر عهده بگيرند. اگر شما نيز چنين صرفه جويي را مدنظر داريد بهتر است پيش از اقدام به اين كار اطلاعات كافي درمورد رنگ كردن،  قلم موها، ميزان رنگ و روغن جلا، بتونه، تينر و... به دست آوريد تا پس از اتمام كار مجبور نشويد هزينه اضافه تري را براي رنگ آميزي مجدد متقبل شويد، اما گذشته از تنوع رنگ ها، تنوع كارخانه هاي توليدكننده نيز زياد است. به طور معمول در مغازه هاي رنگ فروشي، رنگ هاي سحر، هادي رنگ، الوان، سمن، پيكو، پارس الوان و... ديده مي شود كه در اين بين رنگ هاي سحر و هادي رنگ مقبوليت بيشتري را در بازار از آن خود كرده اند. البته هادي رنگ با نام رنگين نيز توليد مي شود.
ميزان رنگ هاي خارجي در بازار ايران بسيار كم است و تنها محصول چند شركت در بازار يافت مي شود. بهترين رنگ هاي خارجي شامل نيپون ژاپن، ژوتون آلمان و كوس تركيه است كه البته استفاده از آنها هزينه هاي هنگفتي را نيز به دنبال دارد.
علاوه بر اين رنگ هاي موجود برحسب پلاستيك و روغني قيمت متفاوتي دارند، رنگ روغني به خاطر خصوصيات خاص خود چون شفافيت، دوام بيشتر و قابل شست وشو بودن از قيمت بالاتري برخوردار است. به اين مجموعه مي توان گرانتر بودن هزينه هاي توليد چنين محصولي را نيز اضافه كرد. قيمت رنگ هاي پلاستيك به طور معمول دو سوم رنگ هاي روغني است.
نكته ديگر آنكه تفاوت قيمت ميان رنگ هاي مختلف مثل قرمز و زرد با ساير رنگ ها چندان زياد نيست.
رنگ هاي درجه يك ايراني به طور معمول تا 8سال ازطرف رنگ كار ضمانت مي شوند. برخي رنگ هاي خارجي نيز تا 20سال برگه ضمانت دارند. اين تضمين شامل مواردي چون پوسيدگي و از بين رفتن رنگ در اثر شست وشو است كه البته با تشخيص كارشناس صورت مي گيرد.
به طور معمول براي رنگ آميزي با استفاده از رنگ هاي ايراني- در صورتي كه تهيه مواد اوليه را به نقاش ساختمان واگذار كنيد- از 800 تا۱۱۰۰ تومان براي رنگ روغن و 400 تا۸۰۰ تومان براي رنگ پلاستيك به ازاي هر مترمربع هزينه در بر دارد. در صورتي كه رنگ از سوي مشتري فراهم شود، دستمزد رنگ كار براي هر متر مربع۴۰۰ تا۷۰۰ تومان هزينه در بردارد. البته اين اجرت كار علاوه بر رنگ آميزي به
زير كاري، شامل زدن روغن جلا و بتونه نيز مي شود. قيمت رنگ كردن چارچوب در و پنجره ها به صورت متري محاسبه نمي شود و معمولا به ازاي هر چارچوب 3 تا 4 هزارتومان به هزينه نقاشي ساختمان اضافه مي شود. براي رنگ هاي خارجي نيز هزينه از 3 هزار تا 46هزار تومان به ازاي هر مترمربع است. رنگ
۴۶ هزارتوماني نيپون ژاپن داراي اسانس هاي مختلفي چون ليمو، موز، پرتقال، گيلاس و شكلاتي است كه تا 2 سال پس از رنگ خوردن ديوار، بوي مطبوع رنگ در فضا استشمام مي شود.
براي رنگ آميزي ديوار از رنگ هاي گياهي نيز مي توان استفاده كرد كه علاوه بر ماندگاري زياد، خوشرنگ بوده و براي كساني كه مشكلات ريوي دارند، مناسب است. البته قيمت اين رنگ ها بسيار بالاست و براي هر متر حداقل يك ميليون تومان هزينه بايد پرداخت كرد. اما چنين رنگ هايي كاربردهاي ديگري دارند و آن مرمت آثار باستاني است، چرا كه بي شك نمي توان چنين هزينه اي را حتي براي افراد متمول، معقول دانست.
پس از رنگ كردن اگر با گذشت زمان از ظاهر در و ديوار خسته نشويد و كودكان خانه يا فاميل ديوارها را با دفتر نقاشي اشتباه نگيرند، حداقل تا۵سال نياز به نقاشي جديدي نخواهيد داشت.

زاويه ديگر
باش تا صبح دولتت بدمد!
001947.jpg
ظاهرا مشكلات تلفن همراه قرار است همچنان حل ناشده باقي بماند. بارها و بارها مسئولان و مديران مخابرات كشور در جلسات و مصاحبه هاي مختلف، وعده رفع مشكلات را داده اند. هربار هم كه خبرنگاران و اهل مطبوعات مقام مسئولي را به چالش و گفت  وگو كشيده اند، هيچ چيز جز وعده بهبود وضعيت شبكه تلفن هاي همراه دستگيرشان نشده است و در عمل در طول شش سال گذشته، هيچ اتفاقي براي حل بحران شبكه تلفن هاي همراه نيفتاده است. مسئولان مدام خبر از بهتر شدن شرايط مي دهند، ولي ظاهرا بوي بهبود اوضاع به مشام نمي رسد. پيش از اين، دكتر معتمدي، وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات وعده داده بود كه مخابرات با همكاري ساير دستگاه هاي دولتي يا خارج از دولت به رفع نواقص شبكه ارتباطات سيار خواهد پرداخت و حتي خبر خريداري يكسري تجهيزات با مجوز شوراي اقتصاد براي رفع مشكلات سيستم تلفن همراه هم داده شد و قرار بر اين شد كه به نسبت تجهيزاتي كه وارد مي شود، مشكلات شبكه برطرف و سپس واگذاري انجام شود. از سوي ديگر مسئولان وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات، قسمتي از مشكلات شبكه تلفن سيار را مربوط به طراحي هاي غلط دانسته و استاندارد نبودن تجهيزات مخابراتي به كار گرفته شده را عامل مهمي در نقص فني شبكه ارتباطي مي دانند. همه اين عوامل دست به دست هم داد تا مسئولان به اين نتيجه برسند كه تحقق شبكه 5 ميليوني تلفن همراه مستلزم استفاده از نظريات مشاوران متخصص است، اما ظاهرا همراهي مشاوران هم گره كور اين مسئله را نگشود.ورود پي درپي سوئيچ هاي جديد به شبكه، سبب ايجاد اختلالات اساسي و نارضايتي مشتركان تلفن همراه شده است. از سوي ديگر مشكل كاربران تلفن هاي همراه در شهر تهران به دليل معماري نامتجانس شهر، بيش از كاربران تلفن همراه در شهرهاي ديگر است و اين امر باتوجه به اينكه 40 درصد از ظرفيت تلفن همراه به شهر تهران اختصاص دارد، خود معضل مهمي در اداره شبكه ارتباطات سيار كشور به شمار مي رود.اما وزير ارتباطات همچنان اظهار اميدواري مي كند كه مشكلات بزودي حل خواهند شد و مشتركان كلافه و سردرگم همچنان گوشي هاي خود را از اين دست به آن دست مي دهند تا بلكه صدا كمتر قطع و وصل شود و تعداد آنتن هاي ظاهر شده روي صفحه نمايشگر كمي بيشتر شود، اما هيچ تغيير و جابه جايي سودي ندارد، چون درست در لحظه اي كه گمان مي كنيد گوشي شما در اوج آنتن دهي است، تماس قطع مي شود و صدايي كه از فرط آشنايي به صداي يكي از اعضاي خانواده شباهت پيدا كرده، مي گويد: مشترك موردنظر در دسترس نمي باشد!

دريچه
منافع كلان، منفعت فردي
نگراني ها در مورد وضعيت سوخت هاي فسيلي هر روز بيشتر مي شود. در اكثر كشورها به دليل افزايش بهاي نفت ،بهاي ساير مشتقات اين ماده استراتژيك نيز افزايش يافته است. اينكه چگونه مي توان بر چنين نگراني هايي فائق آمد و راهكارهاي عملي را در دستور كار قرار داد، بارها از سوي كارشناسان ارائه شده است، اما از آنجايي كه اكثر ايرانيان مي پندارند روي اقيانوسي از نفت زندگي مي كنند، نمي توانند تصور كنند كه اين ماده گران شود و 88 سال ديگر ذخاير نفتي به پايان برسد. شايد در لحظه اول مواجهه با چنين حقايقي عده اي مشكلات و عواقب ناشي از كمبود نفت و گراني آن را متوجه عملكرد دستگاه هاي اجرايي تلقي كنند و تمام وظايف اين حوزه را براي دولت متصور شوند، اما واقعيت فراتر از چنين نگاه هاي سطحي نگري است.
هيچ دولتي نمي تواند بدون همكاري و همياري مردم موفق باشد و سياست هايي كه در نهايت به رفاه اجتماعي مي انجامد را به اجرا گذارد. از سوي ديگر مردم نيز بدون حمايت هاي دولت نمي توانند به خواسته هاي عقلايي خود دست يابند. اين معادله دوسويه در مورد سوخت و بويژه بنزين معنايي ژرف تر مي يابد.
اقدامات انجام شده از سوي متوليان امر، گرچه هنوز به حد مطلوب نرسيده، اما به هر حال فعاليت هايي آغاز شده كه در برخي مواقع موفق نيز بوده است، مثل دادن يارانه به توليداتي نظير ترموستات يا آبگرمكن هاي خورشيدي و كاهش تعرفه هاي خودروهاي دوگانه سوز. با اينهمه مي توان اميدوار بود كه اين قافله به راه افتاده و نبايد متوقف شود، اما عده اي شايد پرسشي در ذهنشان نقش ببندد كه كاهش مصرف سوخت چه ارتباطي با هزينه هاي خانوار خواهد داشت؟ پاسخ چنين سئوالي را كساني مي توانند بدهند كه هر دو ماه يك بار قبض برق و گاز به دست، در صف هاي طويل بانك مي ايستند يا آنهايي كه براي تهيه نفت مجبورند مسافت هاي طولاني را طي طريق كنند و با ظروف سنگين مملو از سوختي بدبو جاده هاي خاكي را بپيمايند.
كاهش مصرف سوخت كه با صرفه جويي و البته بهره گيري از تكنولوژي ميسر مي شود، همان گونه كه براي كشور و اقتصاد كلان آن مفيد است، در اجزاي كوچك تر آن، يعني دخل وخرج خانواده ها نيز اثرات مثبتي به جا مي گذارد. با استفاده صحيح از مثلا چراغ گاز و خودروي شخصي متناسب با نيازهاي حقيقي، نه تنها استهلاك وسايل كاهش مي يابد بلكه چنين شيوه اي كاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد و در نهايت پول كمتري از جيب هاي نه چندان پرپول عموم شهروندان خارج مي شود. به نظر مي رسد پيش از آنكه سوخت هاي فسيلي – كه منابع تمام شدني هستند- همانند بسياري نقاط جهان از سوي دولت گران شود، شهروندان با صرفه جويي هاي عقلايي از چنين تصميمي جلوگيري كنند.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |