دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۰
مغذي و پر خاصيت، اما گران
گردو در آشپزي و شيريني پزي ايراني نقش مهمي دارد. اين ميوه از ده هزار و پانصد تا 11 هزار تومان به ازاي هر كيلو در روزهاي گرم تابستان به فروش مي رسد
002364.jpg
عكس: عطا طاهركناره
خريد گردو باتوجه به خواص سرشاري كه دارد از جمله خريدهاي ضروري خانواده است، اما متاسفانه بسياري از خانواده هاي ايراني بنابر درآمدهاي بسيار پاييني كه دارند، توان خريد چنين اغذيه مناسبي را ندارند
بازار گردو اين روزها گرم است، اما قيمت گزاف آن باعث شده بسياري از خانواده هاي ايراني نتوانند آن را مزه مزه كنند.
گردو، هميشه در سفره ايراني بخصوص در كنار سبزي و پنير حضور داشته است، تا آنجا كه درخيلي از خانواده ها حتي خوردن پنير به تنهايي و بدون گردو منع مي شود. خيلي ها معتقدند كه خوردن پنير بدون گردو باعث ضعف حافظه مي شود. در مورد خواص گردو بسيار گفته اند و شنيده ايم. گردو، يكي از اعضاي خانواده ژوگلانداسه است؛ خانواده اي كه 600 گونه دارد. جالب اينكه ميوه هاي تمامي اعضاي اين جنس خوردني است، اما هيچ يك ازآنها به اندازه ژوگلانس رژيا يا گردوي ايراني خوشمزه و به لحاظ اقتصادي ارزشمند نيست.
انواع گردو از يونان و آسياي صغير تا لبنان و ايران پراكنده  است و در سرتاسر هيماليا و كشمير به وفور يافت مي شود. برخي اقسام گردو نيز بومي شمال، مركز و جنوب آمريكا و اروپاست، اما شواهد نشان مي دهد گردوي بومي ايران داراي ارزش اقتصادي فراواني است. اين گياه علاوه بر ميوه هاي ارزشمندي كه دارد، داراي چوب كاملا صنعتي نيز هست و در اغلب اقليم هاي معتدل و معتدل سرد ايران كاشته مي شود. گاه نيز در مناطق جنگلي شمال ايران، گردوهاي خودرو ديده مي شوند.
درخت هاي گردو كه در اغلب نقاط ايران پراكنده اند در هريك از اين مناطق با اسامي متنوع و بومي خاص خود شناخته مي  شود؛ جوز، چارمغز، گردكان، اقوز، قوزدار، قز، جويز، جويزه و چوئس از جمله نام هاي بومي و محلي درخت گردو هستند.
درخت گردو، درختي است تك پايه، بلند و داراي برگ هاي مركب شانه اي با برگچه هاي وسيع. مهمترين ماده موجود در گردو نيوسين يا ژوگلان است. مغز گردو نيز سرشار از روغن، موسيلاژ، آلبومين، موادمعدني، سلولز و آب است.
گردو؛ انتقال از ايران به جهان
گردو از ايران وارد ايتاليا شد. روميان، كشت گردو را در سراسر جنوب اروپا متداول كردند و مهاجران انگليسي اين گياه را به آمريكا بردند. در اين كشور هم از گردو استقبال خوبي شد، به طوري كه امروز ايالات متحده آمريكا، بزرگترين توليدكننده گردوي جهان است.
نام انگليسي گردو Walnut از نام ژرمني آن Walnuss مشتق شده است. افسانه اي قديمي مي گويد در عصر طلايي، انسان ها روي ميوه هاي بلوط و خدايان روي ميوه هاي گردو مي زيستند، از همين جا گياه گردو ژوگلانس يا ميوه ژوپيتر ناميده شد. آمار نشان مي دهد كه سالانه 114 هزار و 450 تن گردو در دنيا توليد مي شود. آمريكا با توليد سالانه 254 هزار تن گردو، مقام نخست را در توليد اين ميوه به خود اختصاص داده است. چين، ايران، تركيه، اوكراين، روماني، هند، فرانسه، يونان و پاكستان در رتبه هاي بعدي توليد گردو در سطح جهان قرار دارند. ايران، سومين توليدكننده بزرگ گردوي جهان است و سالانه حدود 146 هزار تن گردو توليد مي كند.
مصارف گردو در ايران
گردو در آشپزي و شيريني پزي ايراني نقش مهمي دارد. بهترين راه براي به دست آوردن گرد مغز گردوي خشك كه بيشتر در شيريني پزي كاربرد دارد، گذراندن آن از چشمه ريز چرخ گوشت است. كوبيدن در هاون هم يكي از روش هاي قديمي و سنتي براي به دست آوردن گرد گردو است. مغز گردوي مناطق مختلف از لحاظ طعم و مقدار چربي يكسان نيست. گاه ممكن است رگه اي از تلخي در مغز گردو حس شود، بنابراين اغلب توصيه مي شود مغز گردو را به هنگام خريد بچشيد. برخلاف آنچه كه به نظر مي رسد، سفيدي و درشتي مغز گردو الزاما نشانه مرغوبيت و كيفيت برتر آن نيست. اين نوع گردو بيشتر ممكن است براي تركيب آجيل شيرين به مصرف برسد. البته تلخي مغز گردو بيشتر در پوست آن است. بنابراين اگر مغز گردو را قبل از مصرف كمي در آب بخيسانيد و پوست آن را بگيريد، مغز گردوي شيريني به دست مي آيد. از سوي ديگر بهتر است مغز گردو به اندازه مصرف خريداري شود، چون ماده روغني موجود در آن ممكن است سبب تغيير طعم و مزه گردو شود. گردوي مازاد بر مصرف را بايد در ظرف دربسته داخل يخچال نگه داشت تا مزه آن برنگردد. صرفنظر از اين موارد، گردو كاربرد پزشكي نيز دارد. از پوست و برگ هاي گردو معمولا براي درمان بيماري هاي پوستي استفاده شده است. پوست و برگ گردو داراي خواص تقويتي، منقبض كننده، بندآور خون و پاك كنندگي نيز هست.
علاوه براين گردو در درمان هاي مربوط به غدد لنفاوي گردن، تبخال، اگزما و بهبود زخم هاي ديرجوش نيز كاربرد دارد. پوست و پوسته ميوه گردو داراي خاصيت عرق زدايي نيز هست.
برگ گردو بوي تند و مخصوصي دارد كه اگر دچار آلرژي و حساسيت باشيد، براي شما مضر خواهد بود. در اين صورت مجبوريد به پزشك مراجعه كنيد و هزينه هاي پيش بيني نشده اي را بر دوش خانواده بگذاريد. از عصاره پوسته سبز گردو كه از طريق جوشاندن به دست مي آيد، در درمان زخم دهان و التهاب گلو هم استفاده مي كنند. چوب گردو هم در تهيه مبلمان و لوازم چوبي مرغوب به وفور استفاده مي شود كه قيمت محصولات ساخته شده از چوب اين درخت سر به فلك مي كشد. پوست گردو براي رنگ كردن موي سر نيز كاربرد دارد.
002484.jpg
قيمت در بازار گردو
اين روزها گردوي مغز شده در بازار تا كيلويي 10هزار و 500 و گاه تا 11هزار تومان به فروش مي رسد. اين گردو البته گردوي تازه نيست. گردوي تازه هر سال شهريورماه وارد بازار مي شود. قيمت گردوي سال گذشته به خاطر سرماي بيش از حدي كه به محصول گردو آسيب وارد كرده بود، گران تر از حد معمول بود. از سوي ديگر، مغز گردو در بسته بندي هاي متنوع نيز به فروش مي رسد.
بسته هاي 360 گرمي مغز گردو به مبلغ 4 هزار و 700 و بسته هاي 185 گرمي آن، 2 هزار و 250 تومان قيمت دارد.
خريد گردو باتوجه به خواص سرشاري كه دارد از جمله خريدهاي ضروري خانواده است، اما متاسفانه بسياري از خانواده هاي ايراني بنابر درآمدهاي بسيار پاييني كه دارند، توان خريد چنين اغذيه مناسبي را ندارند و به همين دليل به جاي چنين تغذيه اي به تنقلات نامناسبي چون پفك، چيپس، انواع كاكائو و شكلات مضر روي مي آورند. شايد به همين دليل است كه بسياري از همين افراد از كمبود انواع ويتامين ها رنج مي برند.
در قديم  به جاي چنين تنقلات مضري در جيب كودكان كشمش سبز و بادام بوداده يا خام و همين طور مغز گردو و پسته يافت مي شد. شايد دليل تندرستي جوانان ديروز نسبت به جوانان امروز همين امر باشد.
اگر كسي به ما بگويد جوانان روغن نباتي پربيراه نگفته است، اما چگونه مي توان با اين هزينه هاي گزاف، چنين تغذيه مناسبي را در سبد خانواده ها گنجاند؟
يكي از مغازه داران تهراني مي گويد: مردم مجبور به خريد برخي از مواد مصرفي هستند، اما به دليل نداشتن بودجه كافي از آن صرف نظر مي كنند.
او كه در مغازه اش بسته هاي كوچك 185 گرمي گردو را در قفسه ها چيده است، مي گويد: اين روزها كمتر كسي است كه بتواند گردوي مرغوب و با بسته بندي سالم و بهداشتي تهيه كند، چراكه قيمت اين نوع محصولات بسيار بيشتر از حد توان اكثر خانواده هاست.
يكي از مسائلي كه تا سالها در توليدات داخلي ناديده گرفته مي شد، مسئله نوع طرح و بسته بندي اجناس بود، اما امروز، ظاهرا اين مسئله مورد توجه توليدكنندگان داخلي قرار گرفته است، اما در اينجا هم تفاوت قيمت كيفيت بسته بندي برعهده مشتري است و به خريدار تحميل مي شود، در نتيجه خريدار نمي تواند هميشه از بسته بندي هاي بهداشتي و مناسب استفاده كند و در نتيجه در بهترين حالت مجبور به خريداري گردوهاي باز كيلويي مي شود كه ممكن است چندان هم مرغوب نباشند. با اين حال همه محدوديت هاي مصرف گردو به موارد پيش گفته خلاصه نمي شود. گراني اين گياه كه از قضا نوع مرغوب آن نام ايراني را يدك مي كشد، باعث شده اقبال عموم مردم نسبت به آن كمرنگ و كمرنگ تر شود. به عبارت ساده تر، گراني گردو سبب شده مردم كمتر بتوانند اين دانه روغني و پرفايده را در سبد مصرفي خود جاي دهند. مهمتر آنكه باچنين واقعه ناخوشايندي، يكي از معروف ترين غذاهاي ايراني رو به افول و فراموشي است؛ خورش فسنجان.
گرچه فسنجان به عنوان غذاي مجالس شناخته مي شود، اما ايرانياني كه اندكي گذر روزگار را ديده اند، بخوبي به ياد دارند كه اين خورش با برنج زعفران آجين ميان سفره هاي پرنقش و نگار جا خوش مي كرد. اين روزها گراني ماده اوليه اين خورش يعني گردو طبخ آن را در فواصل بسيار دور ميسر مي سازد و گاه نيز به ورطه فراموشي كشيده مي شود. بدين ترتيب گراني يك محصول – و در برخي موارد يك كالا – باعث حذف يكي از عناصر فرهنگي – سنتي مي شود و اين بار چنين اتفاقي گريبان گردو و يكي از غذاهاي دلچسب ايراني را گرفته است.

تحويل خانه هاي اجاره به شرط تمليك تا پايان شهريور
002370.jpg
معاون وزير مسكن با اشاره به واگذاري 60 هزار خانه در راستاي طرح اجاره به شرط تمليك گفت: قرار است تا پايان شهريور ماه، 10 هزار خانه ديگر نيز در راستاي اين طرح تحويل داده خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، فريدون درويش زاده معاون وزير مسكن در مراسم ششمين همايش انبوه سازان و دستاوردهاي 8 ساله بخش مسكن با بيان اين مطلب افزود: راهبرد، توليد مسكن و انبوه سازي در نظام جمهوري اسلامي است كه اين هدف مخصوص اين دولت نيست و تا 20 سال آينده ادامه خواهد يافت.
وي فرهنگسازي براي انبوه سازي را مهمترين فعاليت طي 8 سال گذشته دانست و تصريح كرد: امروزه انبوه سازي در قوانين كشور ثبت شده بطوري كه در طول 8 سال گذشته بيش از 5 هزار انبوه ساز كشور در قالب شركت هاي خصوصي دولتي، شركت تعاوني و صندوق هاي مسكن شكل گرفتند.
درويش زاده، هماهنگي ميان ساير عوامل توليد مانند نظام بانكي، زمين شهري و شهرسازي را از ديگر اقدامات انجام شده طي 8 سال گذشته دانست و گفت: در طول دو، سه سال گذشته حدود يك هزار و 100 ميليارد تومان توافقنامه بانكي در زمينه انبوه سازي داشته ايم و بيش از 70 درصد زمين هاي دولتي به انبوه سازان واگذار شده كه از سال جاري واگذاري زمين فردي ممنوع شده است.
وي با اشاره به اينكه در طول 8 سال گذشته، سالانه 400 هزار واحد مسكوني در كشور ساخته مي شود، تاكيد كرد: اين در حالي است كه در حال حاضر سالانه 700 هزار واحد مسكوني در كشور ساخته مي شود.
معاون وزير مسكن، اظهار داشت: براي ساخت هر مترمربع واحد مسكوني، 200 هزار تومان سرمايه گذاري لازم است بطوري كه تا 20 سال آينده، سالانه 20 هزار ميليارد تومان پول و دو ميليون شغل در بخش مسكن بايد مديريت شود.
وي خواستار تدوين و تنظيم قانون براي انبوه سازان در كشور شد و تاكيد كرد: در راستاي تهيه طرح جامع مسكن اين مسئله را پيگيري مي كنيم.
به گفته وي، در حال حاضر انبوه سازان تحت قانون نظام مهندسي هستند.
درويش زاده با اشاره به دستاوردهاي وزارت مسكن در طول 8 سال فعاليت گفت: تعداد واحدهاي مسكوني شهري از 150 هزار واحد در سال 57 به 530 هزار واحد در سال 83 رسيده است.
وي با اشاره به اينكه 50درصد توليد واحدهاي مسكوني در طول برنامه سوم توسط انبوه سازان ساخته شده است، تاكيد كرد: در راستاي تحقق اهداف، در طول برنامه سوم بيش از صددرصد اهداف محقق شده است و اين در حالي است كه اين رقم در برنامه اول توسعه 74 درصد و در برنامه دوم 92 درصد بوده است.
درويش زاده در مورد تراكم خانوار در واحد مسكوني در طول 8 سال گذشته، گفت: در حال حاضر به ازاي هر 112 خانوار، 100 واحد مسكوني وجود دارد كه اين رقم در سال 57، براي هر 123 خانوار، 100 واحد مسكوني بوده است.
وي با اشاره به اينكه تاكنون 60 هزار خانه در راستاي طرح اجاره به شرط تمليك واگذار شده است، گفت: قرار است تا پايان شهريور ماه، 10 هزار خانه ديگر نيز در راستاي اين طرح تحويل داده شود.
درويش زاده يا انتقاد از كارمزد 16درصد براي تسهيلات بانكي بخش مسكن، تاكيد كرد: در حال حاضر سقف تسهيلات بانكي از 4 ميليون به 8 ميليون بدون سپرده و 12 ميليون با سپرده رسيده است كه اين رقم بويژه براي شهرهاي بزرگ مناسب نيست.
اين در شرايطي است كه با توجه به قيمت گزاف منازل مسكوني و آپارتمان ها، بسياري از منازل به علت عدم تمكين مالي خانواده ها خالي باقي مانده يا با اجاره هاي نه چندان مناسب به آنها ارائه مي شود و خانه دار شدن جزو آرزوهاي جوانان است.

دريچه
دومين ثروتمند و پنجاهمين فقير جهان
002457.jpg
سند كاهش فقر و هدفمند كردن يارانه ها يكي از مهمترين اسناد برنامه چهارم توسعه كشور است كه گفته مي شود، مكمل چتر حمايتي اقشار آسيب پذير خواهد بود. در اين طرح سخن از توانمند كردن فقرا و آموزش آنها براي شركت در فرآيندهاي اقتصادي و كسب مشاغل پايدار است.
اين سند بر اساس تعاريف خاصي مانند فقر درآمدي، فقر نسبي، فقر مطلق و فقر غذايي در كشور اجرايي خواهد شد. يكي ديگر از اهدافي كه سند كاهش فقر دنبال مي كند، بهره مند كردن همه اقشار جامعه از يك سبد غذايي مطلوب و مورد قبول است. اجراي اين طرح البته دست كم با توجه به افزايش 9 ميليارد دلاري درآمد نفت كشور در سال 2005 از لحاظ عملي چندان ناممكن به نظر نمي رسد. مركز اطلاعات انرژي آمريكا افزايش درآمد صادرات نفت ايران در سال 2005 را نسبت به سال 2004 نزديك به 9 ميليارد دلار برآورد كرده است.
گفته مي شود كه درآمد صادرات نفت ايران در سال 2005 به 41 ميليارد دلار خواهد رسيد و به بيان ديگر 27درصد افزايش خواهد يافت، اما اگر حتي از اين افزايش پيش بيني شده هم صرفنظر كنيم، باز هم 2/32 ميليارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفتي ايران در سال 2004 مبلغ قابل توجهي است كه با اخبار فقر و بيكاري و سوءتغذيه در كشور، در تناقض و تضاد شديد قرار دارد.
درآمد صادرات نفت كشورمان در سال 2004 نيز نسبت به سال قبل از آن 35 درصد افزايش يافته بود. از سوي ديگر مركز اطلاعات انرژي آمريكا همچنين اعلام كرده است كه درآمد كشورهاي عضو اوپك تا پايان سال 2005 نسبت به سال 2004 بيش از 90 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. درآمد اين كشورها در سال 2005 در مجموع به 430 ميليارد دلار خواهد رسيد و نسبت به سال قبل 27 درصد افزايش خواهد داشت. عربستان سعودي با درآمد 150 ميليارد دلاري بيشترين درآمد را از محل صادرات نفت خام در ميان كشورهاي خاورميانه خواهد داشت و پس از اين كشور، ايران با 41 ميليارد دلار درآمد دومين كشور پردرآمد عضو اوپك است، اما از سوي ديگر بشنويد كه در دومين كشور پردرآمد عضو اوپك 40 درصد از مردم زير خط فقر زندگي مي كنند و اين كشور از لحاظ نرخ بالاي فقر بين 175 كشور جهان در رتبه پنجاهم قرار دارد. بر اساس گزارش سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) ايران هم اكنون پنجاهمين كشور فقير دنياست و فقط 49 رتبه با كشوري مثل زامبيا كه 86 درصد مردم آن زير خط فقر به سر مي برند فاصله دارد. زامبيا با داشتن بالاترين نرخ فقر در جهان رتبه نخست را در ميان كشورهاي فقير جهان دارد. علاوه بر اين، بر اساس گزارش شاخص هاي توسعه جهاني سال 2005 بانك جهاني، ايران با نرخ بيكاري 3/12 درصد در رتبه بيست و دوم نرخ بالاي بيكاري از ميان 92كشور جهان قرار دارد.
همه اين تناقض ها سبب افزايش تورم و كاهش قدرت خريد شهروندان شده است. بر اساس يك تعريف ساده، تورم به معناي افزايش پياپي نرخ ها و صعود پيوسته و خود افزاي قيمت هاست. از ديگر سو برداشت اقشار مختلف جامعه نيز از اين تورم يا گراني متفاوت است.
تورم يا گراني براي گروهي از شهروندان حقوق  بگير و آنها كه به زحمت خود را در طبقه متوسط حفظ مي كنند يا مستمندان زير خط فقر، مفهومي عيني و واقعي است، اما عده كمي از افراد جامعه كه در زمره ثروتمندان به حساب مي آيند و بويژه طبقه جديد يا آنها كه بتازگي توانسته اند راه زندگي خود را به سوي رفاه كامل و آسايش خدشه ناپذير باز كنند، هيچ گونه دركي از فقر يا گراني ندارند.
واقعيت اين است كه گراني و گرانفروشي در حيطه اقتصادي نمي گنجند. بسياري از جامعه شناسان گراني را گونه اي مثل بزهكاري مي دانند و از آن به مثابه امري خلاف اخلاق ياد مي كنند. به بيان ديگر ممكن است افراد جامعه اي با گراني كنار بيايند يا آن را تحمل كنند، ممكن است هزينه زندگي براي كل جامعه گران باشد يا درآمدهاي كل جامعه متناسب با هزينه ها نباشد، ولي تا هنگامي كه تورم هم به اين جريان اضافه نشده است، مي توان گراني را تا حدودي تحمل كرد. آنچه به عنوان يك مبحث مهم اقتصادي شناخته شده و نتيجه عملكرد مكانيزم  قيمت هاست، تورم است.
اكنون مهار نرخ تورم يكي از مهمترين مسائل كشور ماست. افزايش پي در پي تورم سبب شده است تا شرايط معيشتي براي عده زيادي از افراد جامعه دشوار شود. از سوي ديگر تورم در بازار آزاد بر ارزش خارجي ريال هم تاثير مي گذارد و ارزش پول رايج ما را براي خارجي ها بشدت پايين مي آورد. در مقابل، ارزش دلار، يورو، فرانك، ليره و ... مدام در حال صعود است. پس خانواده ايراني به سادگي نمي تواند تحت شرايطي امن و بدون دغدغه، حتي براي مدتي كوتاه به كشورهاي همسايه خود سفر كند، ولي خانواده اروپايي يا آمريكايي براحتي سفر مي كنند، سرمايه گذاري مي كنند و روابط خود را با جهان اطرافشان گسترش مي دهند. در دنياي پهناور امروز، ما دومين كشور دارنده ذخاير نفت و گاز هستيم و هر روز هم با ذخاير تازه تري از نفت و گاز مواجه مي شويم و چاه هاي تازه تري را كشف مي كنيم، ولي به جاي آنكه ارزش ريال هر روز بالا و بالاتر برود، برعكس كاهش مي يابد. شايد در يك بيان كلي بتوان گفت بزرگترين مشكلاتي كه شرايط سخت اقتصاد را براي خانواده هاي ايراني فراهم آورده است، تورم و بيكاري است. كارشناسان اقتصاد دو نوع عمده تورم را تورم ناشي از تقاضا و تورم ناشي از هزينه مي دانند كه در ايران با هر دو نوع تورم دست به گريبان هستيم. به نظر مي رسد اختصاص بخشي از درآمدهاي دولت به بخش خصوصي و حمايت كردن از فعاليت هاي اين بخش، بها دادن به توليدات داخلي و پرداخت هزينه هاي اجتماعي از سوي دولت راهكارهايي براي مهار نرخ تورم در جامعه است.

بازارچه
002448.jpg
پرورش رز هلندي در ايران
نخستين گلخانه پرورش گل رز هلندي به مساحت 2 هزار و 100 متر مربع در مجموعه دكتر بسكي در شهرستان مينودشت راه اندازي شد.
مهندس قريبي، مسئول واحد باغباني جهاد كشاورزي مينودشت گفت: اين گلخانه با 5 رقم گل لينداس، والنتين، گلداستريك، گرين پلنت و ان جوي روي پايه هاي نسترن و درسن تحت شرايط خاص و ويژه پرورش داده مي شود و بزودي اولين شاخه هاي گل رز آن در 8 رنگ مختلف به بازار مصرف عرضه مي شود.
علاوه بر اين مجري گلخانه رز هلندي شهرستان مينودشت نيز از عقد قرارداد با يك شركت هلندي براي صادرات قلمه هاي رز هلندي خبر مي دهد. گلخانه رز هلندي همچنين مشغول بازاريابي و فعاليت در بازار كل امارات براي تهيه غرفه اي براي فروش و صادرات گل هاي رز هلندي توليدي در شهرستان مينودشت است.
واگذاري
۱۵اولويت جديد تلفن همراه

شركت ارتباطات سيار، در ادامه واگذاري 6/5ميليون سيم كارت تلفن همراه به مشتركيني كه در اسفندماه سال 82 اقدام به ثبت نام كرده اند، 15 اولويت جديد شامل اولويت هاي 71 تا۸۵ را از روز چهارشنبه 29 تيرماه سال جاري واگذار خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي و امور بين المللي شركت ارتباطات سيار، ترتيب واگذاري ها به شرح زير خواهد بود:
مشتركيني كه دو رقم سمت راست فيش هاي آنها به 08، 51 و 79 ختم مي شود روزهاي 29 و 30 تيرماه، مشتركيني كه دو رقم سمت راست فيش هاي آنها به 48، 65 و 61 ختم مي شود، روزهاي يكم ودوم مردادماه، مشتركيني كه دو رقم سمت راست فيش هاي آنها به 77، 29 و 80 ختم مي شود روزهاي پنجم و ششم مردادماه، مشتركيني كه دو رقم سمت راست فيش هاي آنها به 70، 90و 39 ختم مي شود روزهاي هشتم و نهم مردادماه.
برپايه اين گزارش تمامي متقاضياني كه دو رقم سمت راست فيش هاي آنها با ارقام اعلام شده مطابقت دارد، مي توانند در تاريخ مذكور با مراجعه به دفاتر پستي محل ثبت نام نسبت به دريافت سيم كارت خود اقدام كنند.
اين گزارش مي افزايد: در اين مرحله از واگذاري ها جمعا 398 هزار و 916 عدد سيم كارت تلفن همراه به متقاضيان اعلام شده در سراسر كشور واگذار مي شود كه با احتساب شماره هاي واگذار شده قبلي، رقم كاربران شبكه ارتباطات سيار را به بيش از 6 ميليون و 700 هزار نفر مي رساند.
002445.jpg
نان آوري 50 هزار نفر با صرفه جويي در نان
فرهنگ غلط مصرف و الگوهاي نامناسب، نه تنها باعث كاهش ذخاير مي شود، بلكه كارشناسان به اين نتيجه رسيده اند كه اين بي توجهي، فرصت هاي شغلي جديد را نيز از جوانان مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمدصادق مشايخ عضو كميسيون اقتصادي مجمع امور صنفي توزيعي و خدماتي تهران با اشاره به ايجاد 50 هزار فرصت شغلي توسط جلوگيري از ضايعات نان و ميوه گفت: در صورت جلوگيري از ضايعات نان و ميوه، 50 هزار فرصت شغلي در كشور ايجاد مي شود .
وي با تاكيد بر آشنايي واحدهاي صنفي با الگوي مصرف ادامه داد: تصميم داريم توجه به الگوي مصرف را از آموزش و پرورش آغاز كنيم تا خانواده ها از طريق فرزندانشان الگوي مصرف را مدنظر قرار دهند.
عضو كميسيون اقتصادي اصناف، با اشاره به اشاعه فرهنگ مصرف و جلوگيري از ضايعات مواد غذايي از طريق صدا و سيما و دانشگاه ها، خاطرنشان كرد: بهينه سازي و چگونگي مصرف بايد با الگوي مصرف سبد خانوار همراه باشد.
ابوالقاسم شيرازي، رئيس اتحاديه صنف توليدكنندگان پوشاك تهران نيز با تاكيد بر اينكه بايد حداقل هايي براي مصرف مشخص كنيم، گفت: بايد تعريف صحيحي از مصرف داشته باشيم.
رئيس كميسيون اقتصادي اصناف افزود: مردم بيش از مصرف خريداري مي كنند كه اين امر اسراف را درپي دارد. 50 تا 60 درصد فرهنگ غلط مصرف بعد از انقلاب به وجود آمده است.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |