دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۰
بوم الگوها در خدمت شهرسازي مدرن
طرح هاي بوم شناختي براي آينده
002379.jpg
ترجمه: فرهاد رضائي
تصويري كه مك دونا از شهرهاي جديد ارائه مي دهد، به بهشت موعود مي ماند. همه شهرنشينان مي توانند به سوي پارك هاي فراوان شهر به حركت درآيند و بدون اينكه در ترافيك شهر سرگردان شوند، از فضاي سبز پارك ها لذت ببرند
تب شهري شدن بويژه در چندين دهه اخير، سيل عظيمي از انسان ها و قبايل را به سوي شهرها سرازير كرده است. امروزه، شهرهاي كوچك و بزرگ گوناگوني در گوشه و كنار جهان وجود دارد و هر يك از آنها از سيما و جلوه منحصر به فردي برخوردار است. اما براستي چه سرنوشتي در انتظار شهرهاي ماست؟ آيا تاكنون تصور كرده ايد كه شهر هاي آينده چه سيمايي خواهند داشت؟ اين موضوع بويژه مورد علاقه كساني است كه در استوديو هاي هاليوود سرگرم تهيه فيلم هايي درباره چشم انداز آينده بشر هستند. در چنين فيلم هايي مي توان گوشه اي از تصور و تخيل انسان را درباره شهرهاي آينده مشاهده كرد؛ مناظري كه در آنها برج هاي شيشه اي يا فلزي سر به فلك كشيده اند، اتومبيل هاي پرنده از سويي به سوي ديگر در حركتند و همه چيز در اطراف ما از فن آوري هاي هوشمند و پيشرفته بهره مند است.
در اين تصاوير زيبا، اثري از محله هاي كثيف و
زاغه نشينان به چشم نمي خورد و آنچه مشاهده مي شود سراسر مدرن و تكنولوژيك است. اما نظر ارائه شده از سوي گروهي از متفكران برجسته در جهان معماري و طراحي، مقداري با اين تصاوير متفاوت است و شايد بتوان رنگ واقعيت را بيشتر در اين نظرهاي كارشناسانه ديد. رابرت نوويرث، نويسنده كتاب شهر سايه ها، مي گويد: سالانه حدود 70 ميليون نفر يا به بيان ديگر، در هر دقيقه 170 نفر در سراسر جهان، از روستاها و مناطق غير شهري به شهرهاي كوچك و بزرگ مهاجرت مي كنند. بسياري از اين مهاجران كه تازه پا به محيط شهري نهاده اند، در محله هاي فقير نشين حاشيه و حومه شهرها خانه خود را بنا مي كنند و زاغه نشيني را در پيش مي گيرند. بر اساس آمارهاي موجود، در سال ميلادي جاري در حدود يك ميليارد نفر از اين گونه نو مهاجران شهرنشين در سراسر جهان وجود دارند و كارشناسان پيش بيني مي كنند اين تعداد تا سال 2050 ميلادي، به 3 ميليارد نفر برسد.
با رسيدن به چنين وضعي در سال 2050، ديگر نمي توان مناظري به زيبايي فيلم هاي هاليوود در سراسر دنيا مشاهده كرد، بلكه ممكن است شهرهاي آينده به شكل كاروانسراهاي بزرگي درآيند كه محل
آمد و شد سيل عظيمي از كارگران و جمعيت انبوهي از زاغه نشينان ساكن در حومه شهرها هستند؛ شهرهايي مملو از خانه هاي پست و كلبه هاي سيماني محروم از فن آوري هاي مدرن و پيشرفته كه نيازهاي پايه و اساسي انسان ها در آنها تامين نمي شود.
در چنين دورنماي ناخوشايندي، آب بهداشتي و سالم و نيز برق و ساير خدمات ضروري در اختيار همگان نخواهد بود و جمعيت بشر در انبوه زباله ها و آلاينده هاي ناشي از مصرف انواع سوخت هاي انرژي زا غرق خواهد شد.
همچنان كه رابرت نوويرث در كنفرانس TED (فناوري، سرگرمي و طراحي) در آكسفورد انگلستان بر آن تاكيد كرد، اين تصاوير در واقع دورنما و چشم اندازي ناخوشايند از محله هاي ما و چيزهايي است كه در آينده در همسايگي خويش خواهيم ديد و با آنها زندگي خود را به پيش خواهيم برد.
به گفته برخي از كارشناسان، شهرها بايد از قابليت جذب و به كارگيري اين سيل بي امان مهاجران برخوردار باشند و آنان را به منظور ايجاد زيستگاه هاي شهري مدرن و شايسته به كار گيرند، زيرا اين مهاجران به سرعت به ساكنان جديد شهرها و شهرنشينان تازه تبديل مي شوند و آينده شهرها را تغيير مي دهند. به بيان ديگر، چشم انداز و دورنماي شهرهاي اين سياره در گرو شيوه و الگوي فرآيند شهري شدن و نيز رفتار نو شهرنشيناني است كه روز به روز با شتابي فزاينده بر شمار آنان افزوده مي شود.
جهان پيمايي در چند ثانيه
فرآيند جهاني شدن توانسته است با ارائه وعده كار و فرصت شغلي، شمار فراواني از روستانشينان را به صورث مستمر و پيوسته به سوي شهرها و زيستگاه هاي شهري بكشاند و اين روند مهاجرت را بدون وقفه حفظ كند.
اما چالش واقعي از آنجايي شكل مي گيرد كه با وجود تداوم اين مهاجرت پايدار، شهرها نتوانسته اند خود را با آن وفق دهند و از نظر فيزيكي، احساسي يا رواني، نيازهاي شهرنشيناني كه شمار آنان هر لحظه افزايش مي يابد را فراهم كنند. در واقع، اين روند به هيچ وجه پايدار نيست و شهرها اين توان را ندارند كه به شيوه اي پايدار، امكان زندگي سالم و بدون مشكل را در اختيار همه ساكنان خود قرار دهند. جهاني شدن و تبديل اين سياره به دهكده اي كوچك را مي توان با چند بار كليك كردن در وب سايت گوگل به وضوح مشاهده كرد؛ به طوري كه مي توانيد سراسر جهان را در كسري از ثانيه بپيماييد، شهرهاي كوچك و بزرگ را بر روي صفحه كوچك كامپيوتر خود بنگريد و اطلاعات كامل و روزآمدي را درباره هر يك به دست آوريد. همچنين اين پايگاه اينترنتي به شما اجازه مي دهد تا با استفاده از هزاران تصوير ماهواره اي، نگاهي واقعي تر و دقيق تر از بالا بر شهر يا منطقه مورد علاقه خود بيفكنيد و با آن از نزديك آشنا شويد.
اما براستي بهره گيري از تصاوير ماهواره اي و سركشيدن در گوشه و كنار جهان را چه مي توان ناميد؟ آيا جز اين است كه اين عمل را پيش از هر چيز ديگر مي توان مظهر و جلوه بارزي از جاه طلبي بشر به شمار آورد؟
روز به روز فاصله ها در ميان جوامع كوچك و كوچك تر مي شود و جهان ما بيشتر به شكل يك دهكده سر بر مي آورد و در اين ميان، مهندسان و كارشناسان شهري بايد خود را براي بازگرداندن پايداري به اين زيستگاه هاي شلوغ و پر جمعيت فراهم كنند.
شهرهاي جديد در چين
يك طراح شهري بين المللي مشهور و پرآوازه به نام ويليام مك دونا، كه در زمينه معماري پايدار در شهرها شهرت دارد، بر اين باور است كه ما فقط هنگامي
مي توانيم درباره آينده شهرهايمان فكر كنيم كه به هدف و ماهيت و مفهوم انسان به عنوان يك گونه زنده (هومو ساپينس) بينديشيم. نكته اساسي و قابل توجه براي طراحان شهرهاي آينده اين است كه شهرهاي جديد چگونه بايد به حقوق انسان به عنوان گونه هومو ساپينس و نيز ساير گونه ها و زيستمندان احترام بگذارند و به آنها عشق بورزند؟!
ايده هاي مك دونا درباره شهرهاي آينده تاكنون در كشور چين پياده شده؛ جايي كه شركت وي ساخت 7 شهر جديد و كامل را عهده دار بوده است. كتاب وي نيز با توجه به سياست دولت چين براي تأمين 400 ميليون مسكن جديد در مدت 12 سال آينده، نگاشته شده است. اين طراح شهري، الگوهاي پايداري بر پايه قوانين و اصول بوم شناختي براي ساخت شهرهاي جديد و ساختمان هاي زيستگاه  هاي شهري ارائه داده است كه افزون بر در نظر گرفتن جوانب گوناگوني همچون قيمت تمام شده ساختمان ها، نما و ظاهر بيروني آنان و نيز عملكرد و كارايي اين بناها، به موارد بسيار مهم ديگري نيز مانند شهرسازي و شهرنشيني بر پايه هوشمندي بوم شناختي و همچنين عدالت اجتماعي نيز توجه مي كند.
به گفته مك دونا، هدف از ارائه اين ايده ها و طرح هاي نوين، ايجاد دنيايي سالم و ايمن براي زندگي است؛ دنيايي كه از آب و هواي سالم و بهداشتي برخوردار است.
وي مي گويد: جهان بويژه در چد دهه اخير، شاهد  برتري و غلبه سوخت هاي فسيلي بر زندگي انسان ها بوده و اين وضعيت بر زندگي ساير موجودات اين سياره نيز سايه افكنده است. شهرهاي آينده بايد ثمره و نتيجه هنر، هوشمندي و مهارت بشر باشند و در اين زمينه بايد فلسفه جديدي را پيشه ساخت.
مك دونا تصريح مي كند شهرهاي جديد بايد از قابليت رشد برخوردار باشند، زيرا روند رشد جمعيت بشر همچنان ادامه دارد و اين جمعيت تا تثبيت راه درازي در پيش دارد. همچنين شهرهاي نوين بسان يك درخت، باغ يا جنگل، بايد بتوانند به راحتي در هواي آزاد و پاكيزه نفس بكشند و از منظر بوم شناختي، سالم و بي عيب باشند.
شهرهاي جديد در سراسر جهان بايد بتوانند در چارچوبي پايدار، از منابع انرژي بهره گيرند و زباله ها و ضايعات خود را به گونه اي دفع كنند كه به تخريب زيستگاه ها و نابودي موجودات زنده نينجامد.
به گفته اين كارشناس معماري شهري، رشد در علم زيست شناسي، فرآيند خوب و مطلوبي به شمار مي رود و ما بايد با توجه به قوانين زيست شناختي ونيز اصول بوم شناختي، به گونه اي عمل كنيم كه سيستم عامل و سازكار عملكردي خوب و مناسبي را براي شهرهاي رشديابنده خود فراهم آوريم و پايداري را در اين زيستگاه ها تثبيت كنيم.
توليد انرژي از زباله
تصويري كه مك دونا از شهرهاي جديد ارائه مي دهد، به بهشت موعود مي ماند. همه شهرنشينان مي توانند به سوي پارك هاي فراوان شهر به حركت درآيند و بدون اينكه در ترافيك شهر سرگردان شوند، از فضاي سبز پارك ها لذت ببرند. در چنين شهري، ساختمان ها در طول روز به خوبي با نور خورشيد روشن مي شوند ونيازي به روشن كردن لامپ ها ندارند و همچنين دانشگاه ها در مركز شهر جاي مي گيرند.
در شهرهاي نويني كه او به تصوير مي كشد، ساختمان ها و هر چه در اطراف آنهاست، همچون موجودات زيست شناختي و در حال رشد، به زندگي ادامه مي دهند و با انجام فتوسنتز انرژي مورد نياز خود را توليد مي كنند. در اين شهر به گفته مك دونا، زباله ها و ضايعات خانگي منبع مهم و ارزشمندي براي توليد انرژي به شمار مي رود، براي پخت و پز از گاز متان استفاده  شده و يك چهارم متان مورد نياز براي پخت و پز در چنين شهري از طريق فاضلاب تامين مي شود.
همچنين در شهرهاي طراحي شده به وسيله مك دونا، انرژي خورشيدي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و به گفته وي، چين در آينده نزديك به بزرگ ترين كارخانه خورشيدي دنيا بدل خواهد شد.
در اين شهر، خاك هاي روي سقف ساختمان ها به مكان مناسبي براي رشد گياهان سبز بدل مي شوند؛ گياهاني كه سبزي را به زيستگاه انسان بازمي   گردانند و اكسيژن توليد شده به وسيله آنها امكان تنفس سالم را براي شهرنشينان فراهم مي آورد.
اينك كه رشد افسارگسيخته جمعيت بشر بر روي سياره كوچك زمين همچنان ادامه دارد، اسكان جمعيت اين گونه زنده در آينده نزديك نيازمند ساخت شهرهايي خواهد بود كه از ظرفيت هاي بسيار بالايي برخوردار باشند و براي دستيابي به اين هدف بزرگ، گريزي از توجه دقيق به قواعد و اصول بوم شناختي و زيست شناختي در طراحي و ساخت شهرهاي جديد نخواهد بود.

شايد هيچ گاه جهان را نشناسيم
002385.jpg
ريچارد داوكينز يكي از بزرگان عصر ما ست. نظريات او گاه چنان انقلابي و عجيب به نظر مي سد كه فهم آن نيازمند تفكري عميق درباره ايده ها و استدلال هايش است. آنچه در پي مي آيد، گوشه اي از سخنراني اخير وي در يك كنفرانس بين المللي است كه شايد براي خواننده ايراني كه با سابقه ايده هاي وي چندان آشنا نيست، زياد مفهوم نباشد. با وجود اين، اين متن مي تواند سرآغازي بر توجه بيشتر به شيوه نگرش اين انديشمند بزرگ به جهاني باشد كه عمر خود را در آن به پايان مي بريم.
جهان شناخت ناپذير
جهاني كه در آن زندگي مي كنيم ممكن است بسيار عجيب تر از آن چيزي باشد كه بتوانيم آن را درك كنيم و به فهم آن نايل آييم.
اين جمله در واقع هشداري است كه دانشمند برجسته و معروف جهان، پروفسور ريچارد داوكينز آن را در سخنراني افتتاحيه نشست اخير جمعي از متفكران بزرگ دنيا در آكسفورد انگلستان ايراد كرد.
ريچارد داوكينز كه هم اكنون به عنوان پروفسور فهم عمومي علم، سرگرم تدريس در دانشگاه آكسفورد است، سالها پيش با انتشار كتاب معروف خود به نام ژن خودخواه به شهرت فراواني رسيد و با
منتشر شدن سلسه كتاب هاي علمي و عامه فهم او، آوازه ايده ها و عقايدش سراسر زمين را درنورديد.
وي بتازگي در كنفرانس جهاني كارشناسان فن آوري، سرگرمي و طراحي (TED) كه براي بحث و تبادل نظر درباره آينده اين سياره و بشر در آكسفورد گرد هم آمده بودند، تاكيد كرد: ما در مقياس و بخش كوچكي از واقعيت زندگي مي كنيم كه خود آن را آفريده ايم.
داوكينز در سخنراني خود با عنوان قدرت مم (پي نوشت 1)، به توصيف روش ها و شيوه هايي پرداخت كه انسان ها با ياري آن، واقعيت هاي خويش را به منظور منطقي جلوه دادن و عقلاني كردن پيچيدگي بيكران جهان پيرامون خود اختراع مي كنند و اين عمل را با خلق ايده هايي همچون نظريه كوانتومي در علم فيزيك انجام مي دهند؛ نظرياتي كه خارج از فهم بيشتر انسان هاست. وي در اين سخنراني، از حاضران پرسيد:آيا چيزي راجع به جهان وجود دارد كه براي هميشه در فراسوي قدرت درك و فهم ما باقي بماند؟ داوكينز در ادامه افزود: كسب دستاوردهاي موفقيت آميز در عرصه علم و دانش بشر، با موارد عجيب و غريب و فزاينده اي از اين جهان رو به رو مي شود.
به گفته وي، هر گونه زنده در واقع از يك واقعيت متفاوت باسايرين برخوردار است. گونه ها و موجودات زنده هر كدام با يك نرم افزار متفاوت عمل مي كنند و با بهره گيري از آن، احساس راحتي و آرامش را براي خود به ارمغان مي آورند.
داوكينز تاكيد كرد: به سبب آنكه گونه هاي زنده مختلف در مدل هاي متفاوتي از جهان زندگي مي كنند، تنوع و گوناگوني حيران كننده و حيرت آوري از جهان هاي واقعي وجود دارد و جهان ما در واقع شبيه به محدوده باريكي از يك طيف وسيع الكترومغناطيسي است كه آن را مشاهده مي كنيم؛ محدوده باريك و كوچكي از واقعيت.
مغز ويژه، نگرش خاص
به گفته پروفسور داوكينز، مغز ما انسان ها در راستايي تكامل يافته است كه بتواند به ما براي تداوم زندگي و حفظ بقا در اين مقياس كوچك از واقعيت جهان كمك كند. براي مثال، انسان چنين مي پندارد كه سنگ ها و كريستال ها به طور كامل جامد هستند، در حالي كه بخش اعظم آنها يعني فواصل ميان اتمي را فضاي خالي پر كرده و اين فقط گوشه كوچكي از شيوه نگرش ما به جهان و اختراع واقعيتي مطابق ميل خود از دنياي پيرامون است. اين استاد دانشگاه آكسفورد مي گويد شيوه تفكر و نگرش مغز ما در رويارويي با جهان اطراف، به ما كمك مي كند تا دنياي كوچك ويژه خود را رديابي و تصوير كرده و دنيا را از دريچه ويژه خويش مشاهده كنيم؛ دنيايي كه در آن اثري از مشاهده عيني اتم ها نيست.
وي در ادامه سخنراني خود مي افزايد: به سبب آنكه ما در چنين دنياي محدودي زندگي مي كنيم، از بخش بسيار عظيم و بزرگي از آن غافليم و نمي توانيم چنين بپنداريم كه ما و ساير گونه هاي زنده زمين، تنها موجودات زنده اين جهانيم.
چنين بشري در اين گوشه از جهان، با مهندسي مجدد مغز خود، از خويش يك رياضيدان و نابغه بزرگ مي سازد و در انديشه سفر در زمان و بازگشت به زماني بر مي آيد كه سياره زمين در زير پاي دايناسورهاي غول پيكر به لرزه در مي آمد.
پي نوشت 1: Meme: ريچارد داوكينز براي نخستين بار به معرفي ممها پرداخت و نشان داد همانطور كه ژنها در تكامل
زيست شناختي و نيز ايجاد و گسترش صفات جديد نقش دارند، ممها نيز در تكامل اجتماعي نقش دارند. هر يك از ايده ها و باورهاي ما درواقع يك مم است كه مي تواند با تكثير شدن در ميان جمعيت، به سرعت توسعه و گسترش يابد.

خبر
002391.jpg
توليد برق از مرغ و خروس
مهندسان يك شركت آمريكايي موفق به طراحي و ساخت دستگاهي شدند كه مي تواند از فضولات مرغ و خروس ها، گاز و برق توليد كند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از شيكاگو، يكي از مهندسان ارشد مؤسسه فناوري گاز در ايلينويز اعلام كرد: ساخت چنين دستگاهي، فضولات مرغ و خروس ها را به يك منبع ارزشمند براي توليد انرژي تبديل مي كند. هدف از طراحي و ساخت اين دستگاه، يافتن روشي پاك و غير آلاينده براي پاكسازي و استفاده از ميليارد ها كيلوگرم فضولاتي است كه اين پرنده هر ساله در ايالات متحده آمريكا وارد محيط مي كند. بر اساس اين گزارش، بخش اعظم اين فضولات هم اكنون به عنوان كود براي تقويت خاك مزارع آمريكا استفاده مي شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مدل ساده اي از اين دستگاه كه فقط داراي توانايي توليد گاز از اين فضولات است، تا پايان سال ميلادي جاري براي مصرف تجاري آماده خواهد شد. همچنين با آماده شدن نسخه كامل اين دستگاه براي توليد گاز، برق و كود تا چند سال آينده، اين نمونه به توليد انبوه و تجاري خواهد رسيد و وارد بازار خواهد شد.
002400.jpg
مسن ترين سلول هاي بدن
اگر بالا رفتن سن را با عاقل شدن مرتبط بدانيم، مي توان گفت كه سلول هاي عصبي از عاقل ترين سلول هاي بدن انسان هستند.
گزارش انتشار يافته در نشريه نيچر حاكي است سلول هاي عصبي از جمله سلول هايي هستند كه عمر بسيار طولاني دارند.
بر اساس اين گزارش، پژوهشگران سوئدي با بهره گيري از سيستم تعيين عمر به وسيله كربن راديواكتيو كه از گذشته براي تعيين سن اشياي تاريخي، اجساد موميايي و يا فسيل هاي كشف شده استفاده مي شد، به بررسي DNA سلول هاي گوناگون پرداختند و دريافتند سلول هاي عصبي در مقايسه با سايرين از عمر بسيار زيادي برخوردارند. در اين گزارش به عمر دقيق سلول هاي عصبي اشاره اي نشده است.
يادداشت هاي نيوتن
مجموعه اي از يادداشت هاي سر ايزاك نيوتن، رياضي دان و فيزيكدان بزرگ انگليسي در قرن 17 ميلادي، در حالي كشف شد كه دانشمندان مي پنداشتند اين دستخط ها براي هميشه ناپديد شده است. به گزارش خبرگزاري رويترز، اين يادداشت ها كه درباره كيمياگري نگاشته شده است، نخستين بار در سال 1727 پس از مرگ نيوتن كشف و سپس در يك حراجي در سال 1936 به قيمت 27 دلار فروخته و ناپديد شد. اين دستخط  هاي ارزشمند به هنگام فهرست برداري از دستخط هاي موجود در آكادمي دانشمندان برتر بريتانيا وابسته به انجمن سلطنتي بار ديگر كشف شده است.
002406.jpg
از دايناسورها تا پرندگان
محققان دانشگاه اوهايو و دانشگاه هاروارد پس از بررسي فسيل هاي تازه كشف شده از دايناسورها اعلام كردند: اين خزندگان غول پيكر همچون پرندگان تنفس مي كرده اند و اين كشف تازه، گواه ديگري بر اين نكته است كه پرندگان در واقع از دايناسورها منشا گرفته اند و بر روي زمين ظاهر شده اند.
به گزارش نشريه نيچر، استخوان هاي ميان تهي دايناسورها امكان ايجاد پاكت هاي هوايي ويژه براي گذران يك زندگي پر انرژي را در اختيار آنان قرار مي  داده است.
بر اساس اين گزارش، استخوان هاي دايناسورها داراي انباره ها و ذخيره گاه هاي هواست و اين سيستم، اجازه انجام متابوليسم و سوخت و ساز سريع را به هنگام نياز و فعاليت شديد، در اختيار اين موجودات غول پيكر قرار داده است.
002367.jpg
رشد اقتصادي چين وآلودگي زيست محيطي
ايالات متحده به دليل فعاليت هاي صنعتي و همچنين استفاده وسيع از اتومبيل هاي شخصي، به تنهايي توليد كننده حدود 22 درصد از تمامي گازهاي گلخانه اي در جهان است، اما دولت آن كشور از پيوستن به پيمان كيوتو كه خواستار تلاش مشترك تمامي كشورها در كاهش ميزان آلودگي زيست محيطي است، خودداري ورزيده است. مسئله آلودگي زيست محيطي از جمله موضوعات اصلي در اجلاس سران گروه 8 كشور صنعتي جهان است كه در اسكاتلند برگزار شده و با تظاهرات گسترده از جمله از سوي منتقدان دولت آمريكا به دليل خودداري از پيوستن به پيمان كيوتو همراه بوده است. كشورهاي اتحاديه اروپا حدود 13 درصد از مجموع گازهاي گلخانه اي جهان را توليد مي كنند و چين مسئول ايجاد حدود 12 درصد از اين مقدار است. يكي از عوامل اصلي آلوده ساز در چين كاربرد وسيع زغال سنگ در صنايع و نيروگاه ها و استفاده روز افزون از خودروهاي شخصي است كه نتيجه رشد سريع اقتصاد اين كشور بوده است.
002403.jpg
سفر به گذشته
به گفته يك متخصص فيزيك نظري، يكي از دشوارترين موانع سفر به زمان گذشته، از ميان برداشته شد و راه حل اين مشكل، چيزي نيست جز شكل يك دونات!
به گزارش نشريه نيچر، سفر در زمان از زماني كه پروفسور آينشتين نظريه نسبيت خود را ارائه داد، به لحاظ نظري امكانپذير شده است. آينشتين به خوبي توصيف كرد كه فضا و زمان چگونه در مجاورت يك جسم بسيار ثقيل خميده و منحرف مي شوند و نشان داد اجسام يا موجوداتي كه با سرعت نزديك به سرعت نور به حركت در مي آيند، گذر زمان را آهسته تر از سايرين تجربه مي كنند. در اين ميان، فيزيك دانان معتقدند كه سفر به آينده به لحظ نظري، بسيار عملي تر از سفر به گذشته است و همچنان كه پاول ديويس، فيزيكدان نظري دانشگاه مكواري در سيدني استراليا مي گويد، مدل اصلي سفر به گذشته شامل حركت كردن در درون يك حفره در زمان و فضاست كه ميانبري ميان دو نقطه دور دست در فضا به شمار مي رود. فيزيكدانان تاكيد مي كنند بر اساس نظريه نسبيت آينشتين، فضا مي تواند به اندازه اي خميده شود كه ميدان گرانشي شبيه به يك دونات با اندازه دلخواه به وجود آورد و در اين خميدگي است كه فضا و زمان به سوي عقب و پس خويش انحنا بر مي دارند و امكان سفر به گذشته را در اختيار انسان قرار مي دهند.
آتشي در دل اقيانوس
بتازگي توجه زمين شناسان ژاپني به سوي ستوني از بخار جلب شده است كه از دل اقيانوس آرام به بيرون مي جهد و نشان از فعاليت يك آتشفشان زير آبي دارد. به گزارش خبرگزاري بي.بي.سي، خروج اين بخار سبب تشكيل يك ابر يك كيلومتري در فاصله يك هزار و 120 كيلومتري جنوب شرقي توكيو شده و نگراني هايي را براي تردد كشتي ها به وجود آورده است. بر اساس اين گزارش، چنين پديده اي مي تواند نويدبخش ظهور تدريجي يك جزيره تازه در اين منطقه از اقيانوس آرام باشد.
002409.jpg
روبات ماشين
مهندسان آمريكايي موفق به ساخت يك روبات ماشين ويژه شدند كه مي تواند بدون هيچگونه حادثه اي رانندگي كند. به گزارش خبرگزاري بي بي سي، اين روبات ماشين در آزمايشات موفق به انجام 7 ساعت رانندگي در ميدان مسابقه بدون بروز هيچ گونه سانحه اي شده است كه آمار جالب توجهي به شمار مي رود. براساس اين گزارش، اين روبات تاكنون 322 كيلومتر رانندگي موفق داشته است. اين پروژه تحت نظر سازمان هاي دفاعي ايالات متحده به نتيجه رسيده است.
تكامل اسب ها
شواهد ژنتيك به دست آمده، پرتو بيشتري بر اسرار مربوط به منشا اسب ها در دنياي جديد افكنده است.
پژوهشگران دانشگاه آدلايد در استراليا با بيان اين مطلب، تصريح كردند: تا كنون چنين تصور مي شد كه همزمان با پايان يافتن عصر بزرگ يخبندان، آمريكاي شمالي در حدود 11 هزار سال پيش زيستگاه 50 گونه و زيرگونه مختلف از انواع اسب ها شده است.آنها مي افزايند نتايج حاصل از بررسي ماده ژنتيك اين جانوران نشان مي دهد كه داستان تكامل آنان تا اندازه اي متفاوت با داستان هاي پذيرفته شده امروزي است و اسب ها در اين دوره فقط از 2 گونه مختلف منشا گرفته اند.
002412.jpg
فسيل 550 ميليون ساله
پژوهشگران موفق به كشف فسيل هايي از موجودات زنده آبزي شدند كه 550 ميليون سال پيش در اقيانوس هاي زمين زندگي مي كردند. گزارش انتشار يافته در نشريه پيشرفت هاي آكادمي ملي علوم آمريكا حاكي است اين فسيل ها متعلق به برخي از ابتدايي ترين اشكال پيچيده حيات شكل گرفته روي سياره زمين در چند صد ميليون سال پيش هستند.بر اساس اين گزارش، اين فسيل ها كه بسيار خوب حفظ شده اند، از منطقه جنوب چين و از سنگ هاي آهكي زير زمين بيرون آورده شده اند.

علمي
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |