چهارشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۲
نگاهي به هزينه هاي مراقبت و پرستاري افراد مسن در سراي سالمندان
اينجا فراموشخانه نيست
002646.jpg
عكس: ساجده شريفي
فهيمه خضر حيدري
به دنيا كه مي آييم هيچ نمي دانيم زندگي برايمان چه ارمغاني دارد. پا به عرصه هستي مي گذاريم و روزها و شب ها را مي گذرانيم. هيچ معلوم نيست زندگي برايمان چه طرحي ريخته و آغاز و پايان داستان چگونه است. گاه عمر با عزت از خداوند مي گيريم و گاه بازي  هاي زندگي طوري پيش مي روند كه نمي خواهيم. گاه آنچه مي بينيم، نمي خواهيم و گاه آنچه مي خواهيم، نمي بينيم و اينچنين روزها مي گذرند: شنبه، يكشنبه، دوشنبه، ...، شنبه، يكشنبه، دوشنبه، ... و نوزاد كوچكي كه زندگي را با هزاران سلام قلبي به هزاران اتفاقي كه پازل زندگي را مي سازند آغاز كرده بود هر روز بزرگ و بزرگ تر مي شود. شادماني خدشه ناپذير كودكي مي گذرد و ناگزير زندگي در دنياي آدم بزرگ ها امتداد مي يابد. دنياي آدم بزرگ ها هم هر روز با شتابي پر هياهو بزرگ و بزرگ تر مي شود و سرانجام پيري فرا مي رسد؛ پيري نه به عنوان فصل دردناك زندگي كه به عنوان نتيجه محتوم زيستن و بخشي مهم از زندگي كه مي تواند نشاط و شادماني خاص دوران خود را داشته باشد.
وقتي كودك هستيم بدون دلسوزي، توجه و مراقبت هاي ديگران قادر به ادامه حيات نيستيم. در دوران پيري هم يك بار ديگر به اين حد از مراقبت و توجه و بخصوص مهر و دلسوزي نيازمند مي شويم، اما از سوي ديگر گرفتاري هاي زندگي در شهرهاي بزرگ، اشتغال اجتناب ناپذير تمام وقت افراد، خانه هاي كوچك و راه هاي دور پر ترافيك، امكان رسيدگي كامل به سالمندان خانواده را نمي دهد. در بسياري از موارد سالمندان ساعات طولاني در خانه تنها مي مانند. گاه خاطرات عمر رفته را رج مي زنند و گاه با برنامه هاي مناسب يا نامناسب راديو و تلويزيون ساعت هاي تنهايي خود را پر مي كنند يا ساعاتي از بعد از ظهر كه هوا اندكي خنك تر است، نيمكت هاي خالي پارك هاي كوچك و مهجور را پر مي كنند. از سوي ديگر اعضاي خانواده هم اغلب صبح با عجله از خانه خارج مي شوند؛ دانشگاه، مدرسه، اداره، شركت و هزار جور كار و گرفتاري ديگر، شب هم همه خسته باز مي گردند و همه چيز آنقدر شتابزده است كه ديگر فرصتي باقي نيست تا به ثانيه  ثانيه هاي تلخ تنهايي يكديگر بينديشند؛ جمله ها ناتمام مي ماند. روز به پايان مي رسد و پرنده قلب پدربزرگ ها و مادربزرگ ها با گلويي پر از آوازهاي نخوانده به خواب مي رود.
مزاياي زندگي دسته جمعي
به رغم همه تبليغات منفي  كه معمولا درباره خانه سالمندان مي شود، در يك نگاه دقيق و سنجش گر به موضوع درمي يابيم كه خانه هاي سالمندان در صورتي كه از هدف واقعي خود دور نشوند و از مديريتي متخصص و كاردان برخوردار باشند، ماواي دلپذيري براي سالمندان خواهند بود؛ آشياني كه ارزش معنوي آن خيلي بيش از چهار ديوار سرد و تهي يك خانه خالي است.
از سوي ديگر در آسايشگاه هاي سالمندان معمولا امكان معاشرت گسترده زنان و مردان سالمند با اشخاصي در گروه سني و موقعيت مشابه خود وجود دارد. دوستي هاي تازه شكل مي گيرد و خاطرات گذشته تجديد مي شود و چنانچه خانه سالمندان از مديريت هوشمندي برخوردار باشد،  فضاي عاطفي و رواني موجود مي تواند در تقويت روحيه اجتماعي سالمندان موثر واقع شود. تفريحات دسته جمعي و سرگرمي هاي مناسب با سن و سال، گفت و گو و معاشرت، همدردي، سهيم شدن در احساسات و تجربه هاي يكديگر و نگاه مشترك به افق هاي پيش رو از جمله مزايايي است كه حضور در فضاي مشترك با گروه همسالان به افراد سالمند مي دهد، اما آيا خانه هاي سالمندان ما از چنين ويژگي هايي برخوردارند؟ و اگر واجد چنين شرايطي باشند آيا تامين هزينه هاي اقامت در اين آسايشگاه ها براي همه سالمندان ممكن است؟
شرايط اسكان
هزينه اقامت در خانه هاي سالمندان خصوصي اغلب بسيار بالاست. در اين ميان خانه سالمندان كهريزك به دليل دولتي بودن و اداره مستقيم از طريق كمك هاي مردمي استثناست. در خانه سالمندان كهريزك تنها افراد 18 سال به بالا كه بي بضاعت و بي سرپرست هستند پذيرفته و افراد بالاي 65 سال به عنوان سالمند اسكان مي يابند. سه شاخص مهم پذيرش افراد در كهريزك عبارتند از نداشتن بيماري رواني، بي بضاعت يا بي سرپرست بودن و دارا بودن حداقل 18 سال سن. در اين آسايشگاه علاوه بر نگهداري سالمندان در بخش  ويژه،  سفرهاي سياحتي و زيارتي، مراسم مذهبي و جشن هاي مختلف براي آنها برگزار مي شود.
اما شرايط خانه سالمندان كهريزك، شرايط خاصي است. در ديگر سراهاي سالمندان كه به صورت خصوصي اداره مي شوند، ممكن است هزينه هاي سنگيني به خانواده ها تحميل شود. مرتضي پدرامي، مدير يك خانه سالمندان خصوصي مي گويد:  درباره سالمندان آنچه كه در درجه اول به آن نياز داريم، تغيير نگرش و فرهنگي است كه دوران سالمندي را دردناك و ناراحت كننده مي داند و خانه سالمندان را فراموشخانه مي پندارد، در حالي كه آسايشگاه سالمندان در جوامع امروزي، يك ضرورت اجتناب ناپذير است.
بسياري از افراد، استقبال از خانه هاي سالمندان را نوعي غربزدگي و ناشي از تفكرات غربي مي دانند، اما شرايط موجود در جامعه، نشانگر واقعياتي ديگر است. جامعه هيچ گاه متوقف نمي شود و ارزش ها مدام در حال تغيير هستند. زندگي اجتماعي، شرايط جديدي را به افراد تحميل مي كند و براي زيستن ميان همه اين تغيير و تحولات، گاه ناگزير از پرداخت هزينه هاي گزاف مادي و معنوي هستيم.
در شرايطي كه الگوي مسكن براي يك خانواده متوسط شهري، 48 متر تعريف مي شود، خانواده گسترده مفهوم خود را از دست مي دهد و كم كم به خانواده هسته اي شامل همسران و حداكثر دو فرزند نزديك مي شود. پس پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به ناحق تنها مي مانند و ارزش هايي كه بناست شان و احترام آنها را حفظ كند، كم كم به بي توجهي نسبت به آنها بدل مي شود.
اخلاق مراقبت
از ويژگي هاي مهمي كه انتظار رعايت آن در آسايشگاه ها مي رود، رعايت اخلاق مراقبت است و اخلاق مراقبت يعني توجه به جزئيات مسائل سالمنداني كه در آسايشگاه ها ساكن هستند. پدرامي مي گويد: در آسايشگاه ها، نيروي متخصص و پزشك به صورت تمام وقت يا نيمه وقت حضور دارند و حتي كادر نيمه وقت نيز دائما به صورت oncall با آسايشگاه در ارتباط هستند. از سوي ديگر پرستارها هم به صورت 24 ساعته در كنار سالمندان حضور دارند. به اين ترتيب سالمندان در آسايشگاه به هيچ وجه رها شده و دچار بي توجهي نيستند.
در اين آسايشگاه ها به طور مرتب و در فواصل معين، علائم حياتي، فشار و قند خون، شماره نبض، تنفس و ضربان قلب افراد كنترل مي شود و در صورت نياز به خدمات تخصصي پزشكي سالمند با اطلاع خانواده اش به بيمارستان يا مراكز تخصصي درمان اعزام مي شود.
اما اخلاق مراقبت، تنها به مراقبت هاي پزشكي محدود نمي شود و شايد يكي از مهمترين جنبه هاي آن، توجه به مسائل روحي و عاطفي افراد باشد. ارتباط انساني عميق و همراه با مدارا و مهر، چيزي است كه افراد بخصوص در سنين پيري بيشتر از هرچيز ديگر به آن نيازمند هستند.
مردي 70 ساله كه سه سال است در يك آسايشگاه سالمندان خصوصي به سر مي برد، مي گويد: من از وقتي كه اينجا ساكن هستم، احساس خوشايندي دارم. دوست ندارم به خانه فرزندانم بازگردم. دلم براي دوستانم در اينجا تنگ مي شود. اگر هم بروم، زود برمي گردم و هيچ دوست ندارم مزاحم زندگي و كار و فعاليت بچه هايم باشم. ما اينجا با هم تلويزيون مي بينيم، روزنامه مي خوانيم و موسيقي گوش مي دهيم و شطرنج بازي مي كنيم.
هزينه ها
خانه هاي سالمندان زير نظر سازمان بهزيستي اداره مي شوند. هزينه اسكان در خانه سالمندان كه تنها شامل هتلينگ و نرسينگ است، معمولا در همه موسسات ثابت است و 200 تا 250 هزار تومان ارزيابي مي شود، اما معمولا خدمات جانبي هم بسته به شرايط جسماني و روحي فرد سالمند وجود دارد. سلامت يا بيماري سالمند، وضعيت تغذيه او، نياز به اكسيژن تراپي، روان درماني، فيزيوتراپي، توانبخشي، سوند، همراهي براي اجابت مزاج و ... از جمله عوامل دخيل در تعيين سقف هزينه هاي نگهداري سالمندان در آسايشگاه است.
در بعضي از آسايشگاه هاي سالمندان كه ظاهرا برنامه هاي تفريحي و تغذيه مناسب تري براي سالمندان دارند، هزينه اقامت از 280 تا 380 هزار تومان متغير است. اين مبلغ البته بابت اسكان در اتاق هاي عمومي از شش تا هشت نفر دريافت مي شود و هزينه اسكان در اتاق هاي خصوصي و نيمه خصوصي با شرايط بهتر از مرز 400 هزار تومان هم مي گذرد.
پرستار در منزل
استخدام پرستار مجرب و متخصص براي نگهداري و مراقبت از سالمندان در منزل نيز امكان ديگري است كه پيش روي خانواده هاست كه البته انتخاب آن مستلزم دقت، تجربه، پختگي و مشاوره با موسسات مسئول اعزام پرستار به منازل است. دارا بودن مجوز رسمي پرستاري از سازمان بهزيستي و قوه قضائيه از شروط اصلي اعتبار اينگونه موسسات است. هزينه اعزام پرستار متخصص، مجرب و برخوردار از تضمين اعتبار به صورت 24 ساعته بين 180 تا 300 هزار تومان متغير است، اما استخدام پرستارهايي كه ساعاتي از روز را در كنار سالمند شما مي گذرانند، بسته به شرايط جسمي سالمند و ميزان نيازمندي او به خدمات مختلف پرستاري اغلب از 130 تا 140 هزار تومان هزينه دارد. اين دسته از پرستاران معمولا از 9 صبح تا 5 بعدازظهر را در كنار سالمند شما مي گذرانند. در اين جريان، قراردادي ميان شما و موسسه ارائه كننده خدمات پرستاري عقد مي شود. مدت قراردادها حداقل سه و حداكثر شش ماه است و شما موظف به پرداخت معادل نصف يا تمام حقوق يك ماه پرستار استخدام شده در قبال عقد قرارداد به عنوان كارمزد به موسسه خواهيد بود.
به اين ترتيب اين امكان وجود دارد كه سالمند عضو خانواده خود را در كنار خود يا در محيط خانه اش تحت مراقبت و توجه ويژه نگاه داريد. آنچه مسلم است ميل به دانستن، زيبايي، خودشكوفايي، مهرورزي و همراهي با آنها كه دوستشان داريم تا پايان عمر همراه ماست و محترم شمردن و به رسميت شناختن عواطف و نيازهاي ديگران از جمله افراد سالمند به روش هاي ميسر و عملي از جمله ويژگي هايي است كه هر انسان مي تواند به آن ببالد.

مخارج نگهداري فرزندان كوچك در فضاهاي رنگارنگ
كودكي در ميان جمع
002631.jpg
فاطمه شهريزفر - خانه هاي قديم پر بود از بچه هايي كه با فاصله سني نه چندان زياد به دنيا آمده بودند. كمتر مادري در بيرون از منزل مشغول به كار بود، اما به خاطر تعدد بچه ها در كنار كارهاي ريز و درشت خانه زمان زيادي به آنان تعلق نمي گرفت. در دنياي امروز پرداختن به تربيت كودكان، توجه به رفتارها، كنش ها، خواست ها و ... آنان دغدغه  همه شده است. يادگيري زبان هاي خارجي، نقاشي، موسيقي، كارهاي دستي و ... از جمله مواردي است كه اگر از كودكي آغاز شود، نه تنها بازدهي بيشتري در روند فراگيري دارد كه كودك را از نظر زماني سالها به پيش مي راند. مشغله كارهاي بيرون و درون خانه، دغدغه هاي زندگي و مشكلاتي بيشمار كه پدر و مادر با آن سر و كار دارند و بي حوصلگي پدربزرگ و مادر بزرگ هايي كه ديگر شلوغي نوه ها، اشتياق نگهداري شان را ربوده، مراقبت از كودكان را به مهد كودك ها سپرده است. فضاي متعلق به كودكان كه متناسب با روحيه و دنياي كودكي رنگ شده و آذين داده مي شود. گذشته از پدر و مادرهاي پرمشغله، مادرهاي خانه دار نيز ترجيح مي دهند، حتي به صورت نيم روز كودكان خود را به مهد كودك ها بسپارند تا كودكشان در تعامل اجتماعي با هم سن و سالهايشان بتواند از مهارت هاي اجتماعي برخوردار شود. اگرچه برخي آمارها در سالهاي قبل اعلام داشت كه حضور كودكان در مهد كودك ها باعث افزايش تندخويي و ايجاد رفتارهاي نامناسب در آنان مي شود، اما حضور مربياني كه پس از گذراندن دوره هاي روانشناسي كودك مشغول به كار در مهد كودك ها مي شوند، اين دغدغه را از ميان مي برد. چه بسا كه در صورت همبازي  شدن كودكان با بچه هاي كوچه، همسايه و فاميل بدون مراقبت و دقت بزرگترها يادگيري رفتارهاي نامناسب يا لفظ هاي ركيك افزايش مي يابد.
اخطار سفيد رنگ
مراكز نگهداري كودكان، زير نظر بهزيستي هستند و اگرچه اكثر مديريت ها خصوصي است، اما بازرسان بهزيستي در فواصل زماني نامعين به آنان سركشي مي كنند و با مشاهده تخلف يا عدم رعايت ضوابط از ادامه كار مهدكودك  جلوگيري به عمل مي آورند. هر چند نظارت بهزيستي مهم و كارساز است، اما طرح اخير آن مبني بر زدودن رنگ ها و طرح ها از ديوار مهدكودك به نفع كودكان نيست.
كودكي كه حداقل 8 ساعت خود را در فضاي محصور شده مهدكودك مي گذراند در معرض رنگ هاي شاد و نقاشي هاي متناسب با دنياي كودكي قرار گيرد بهتر است، تا اينكه در  فضايي با رنگ هاي كرم و سفيد بدون نقاشي يا با طرح هاي نامتناسب با روحيات كودك باشد. بسياري از مهدكودك ها در مقابل اين طرح بهزيستي مقاومت نشان داده اند، اما اخطارهاي پي در پي بهزيستي به مرور ديوارهاي رنگارنگ را يكدست سفيد مي كند.
نگاهي به اطراف
پيش از ثبت نام كودك بهتر است به فضاي مهدكودك، رفتار مربيان، برنامه هاي آموزشي و بازي هايي كه به آن پرداخته مي شود توجه كرد. به طور معمول استفاده از اسباب بازي هاي خطرناك يا اسباب بازي هايي كه براي كودكان بدآموزي به همراه دارد، اجتناب  مي شود. پرداختن به بازي و سرگرمي هاي گروهي نيز باعث افزايش توانايي هاي كودك در انجام فعاليت هاي گروهي مي شود. به طور معمول مهد كودك ها، برنامه هاي آموزشي گوناگوني را در برنامه خود قرار مي دهند. كلاس هاي قرآن، زبان، ورزش، سفال، نقاشي و .... برخي مهدكودك ها كه از امكانات بالاتري برخوردار هستند استخر اختصاصي كودكان در فضاي مهدكودك دارند. يك سركشي چند دقيقه اي در كلاس هاي تشكيل شده مي تواند راهنماي مناسبي براي تصميم گيري انتخاب مهدكودك باشد. برخي مهدكودك ها تنها مربياني را استخدام مي كنند كه داراي مدرك ليسانس باشند، برخي ديگر به داشتن مدرك مربيگيري بيشتر اهميت مي دهند. در بخش كلاس هاي  آموزشي نيز معمولا مدرك متناسب با تدريس كلاس درخواست مي شود، اما آنچه كه در كنار مدرك تحصيلي اهميت دارد نوع برخورد مربيان با كودك، درك  آنان از كودك و دوران كودكي و پرداختن به خواست هاي معقول كودك است.
هزينه نگهداري كودكان
مهد كودك ها 8 تا۹ ساعت به نگهداري كودكان مي پردازند و در ازاي اين زمان ماهيانه 38هزارتومان دريافت مي كنند. شهريه براي نگهداري نيم شيفت كه 4ساعت است 26هزارتومان مي شود. البته نگهداري از كودكان شيرخواره به دليل زحمت و توجه بيشتري كه مي طلبند هزينه بالاتري به دنبال دارد كه براي نيم شيفت 32هزارتومان و براي تمام شيفت 45هزارتومان است. شهريه ثابت اين مراكز بر مبناي تعرفه بهزيستي دريافت مي شود و در مناطق مختلف تفاوت چنداني نمي كند، اما هزينه كلاس هاي آموزشي را هر مركز متناسب با امكانات، مربي، فضا وخواست خود تعيين مي كند. به طور معمول اين هزينه براي كلاس هاي زبان 15 تا۲۰هزارتومان، ورزشي 6 تا۱۵هزارتومان، نقاشي 6 تا۱۰ هزارتومان، قرآن 3 تا۵هزار تومان، سفال 5 تا۷ هزارتومان و موسيقي 10تا۲۰هزارتومان هستند. البته پيش از ثبت نام كودكتان در اين كلاس هاي آموزشي حتما براي خواست و استعداد كودكتان ارزش قائل شويد، در غير اين صورت عدم علاقه مندي كودك يا نداشتن استعداد فراگيري باعث سرخوردگي او و دور ريختن پولتان مي شود. از طرف ديگر در ثبت نام كلا س هاي آموزشي افراط نكنيد. هر كودك توانايي مشخص و محدودي براي يادگيري دارد كه در كنار برنامه هاي تفريحي خود مي تواند به آن بپردازد. كودكي كه تمام روز خود را در كلاس هاي آموزشي مي گذراند نه تنها نتيجه اي از هيچ كدام نخواهد گرفت كه در ظرف زمان نه چندان درازي، دچار پرخاشگري و بي حوصلگي شده و با كوچكترين برخورد يا صحبتي به سرعت عصباني مي شود. كودكان بهترين راهنماي برخورد با خود را در اختيار بزرگترها قرار مي دهند. دنياي پاك و بي آلايش كودكي بيان را واضح مي كند، بدون خجالت زدگي يا رودربايستي. كودكان خواست ها و نيازهايشان را براحتي بر زبان مي آورند. از ديگر سو نفرت، انزجار يا عدم علاقه مندي شان را عنوان مي كنند. كمي دقت، توجه و صبر براي شنيدن حرف هايشان موانع ارتباط و شناخت كودك را از ميان بر مي دارد.

بازارچه
002637.jpg
اجاره بهاي مسكن مشكل هميشگي
روند رو به افزايش نرخ اجاره بهاي مسكن در تهران طي ماه هاي اخير، چنان بحراني ايجاد كرده كه بخش مهمي از مردم اجاره نشين با مشكل يافتن مسكن جديد مواجه شده اند. بنابر اعلام بانك مركزي در سه ماه ابتدايي سال 84، نرخ اجاره بهاي منازل 1/15 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزايش يافته است.
حميد ماجدي، كارشناس مسكن در گفت وگو با خبرگزاري ايلنا، افزايش مجدد قيمت مسكن را محتمل و تصميم گيري و سياستگذاري دولت را در مقطع كنوني ضروري دانسته و خواستار دست به كار شدن هرچه سريع تر مسئولان شد.
به گفته او، بسياري از كارشناسان مسكن پيش بيني مي كنند بخشي از درآمد نفت وارد بازار مسكن شده و به ساخت و سازها رونقي دوباره داده و به عقيده او رونق ساخت و ساز، به موازات خود، افزايش قيمت مسكن و زمين را همراه دارد و باتوجه به رابطه نرخ اجاره بها و ارزش مسكن، امكان افزايش بي حد و حصر اجاره بها وجود دارد.
بنا به نظر او، براساس معادله جهاني، افزايش نرخ مسكن پس از افزايش يكباره قيمت ها در بازار مسكن، ركودي يك و نيم ساله ايجاد شده و پس از آن روند افزايش قميت ها ادامه مي يابد.
به گفته ماجدي با وجود اينكه نرخ اجاره بها در بسياري از موارد كمتر از شش درصد كل ارزش واحد مسكوني است، اما باز هم مردم در اجاره واحدهاي مسكوني با مشكل مواجه هستند.
از سوي ديگر ولي آذروش، عضو كميسيون عمران مجلس به خبرگزاري مهر گفته است: بحث اجاره مسكن، يكي از مواردي است كه اعضاي كميسيون عمران از گذشته در حال بررسي و پيگيري آن بوده اند تا بتوانند ضوابط و مقرراتي را براي تعيين اجاره بهاي واحدهاي مسكوني تعيين كنند.
وي درباره پيگيري هاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در مورد افزايش اجاره بهاي مسكن گفت: در حال حاضر اعضاي كميسيون عمران در حال پيگيري اين موضوع هستند و قرار است جلسه اي با حضور مشاوران املاك تهران و وزارت بازرگاني براي بررسي راهكارهاي موجود و رسيدن به يك هدف مشترك كه همان تثبيت اجاره بهاست، برگزار شود.
به گفته او قرار است جلسه اي از طريق وزارت اقتصاد و دارايي براي تعيين چارچوبي مشخص براي اجاره بهاي واحدهاي مسكوني برگزار شود و اين طور نباشد كه هرسال مردم متضرر شوند.
آذروش با انتقاد از نحوه تعيين اجاره واحدهاي مسكوني گفت: در حال حاضر صاحبخانه ها بدون هيچ معيار و ضابطه اي اقدام به تعيين هر قيمتي براي واحد مسكوني خود مي كنند و اين در حالي است كه بايد ميزان اجاره بها براساس اصول مشخصي تعيين شود و لجام گسيخته نباشد.
سيدبهلول حسيني، نماينده مجلس شوراي اسلامي با مقصر خواندن وزارت مسكن و شهرسازي، دريافت عوارض از خانه هاي خالي را راهكاري ديگر براي افزايش عرضه مسكن دانست و گفت: درصورت اجراي طرح دريافت عوارض و ماليات از خانه هاي خالي، بسياري از صاحبخانه ها مجبور به عرضه واحدهاي مسكوني خود خواهند شد كه اين امر، عرضه مسكن را افزايش خواهد داد. وي با اشاره به تاثير پارامترهايي چون هزينه زندگي، تورم، قيمت مصالح ساختماني و عوامل ديگر، در قيمت اجاره بهاي مسكن گفت: تنها در صورتي مي توان اين عوامل را كنترل كرد كه به موازات آن، واحدهاي مسكوني اجاره به شرط تمليك نيز از سوي وزارت مسكن واگذار شود و اين در حالي است كه تعداد واحدهاي مسكوني اجاره به شرط تمليك بسيار محدود است و نمي تواند پاسخگوي حجم بالاي تقاضا براي مسكن باشد.
آذروش نيز با اشاره به اجراي طرح تثبيت قيمت ها در سال جاري گفت: با توجه به اينكه در ابتداي سال، افزايش قيمت كالاهاي اساسي مانند آب، برق و گاز نداشتيم، افزايش اجاره بها از سوي مالكان واحدهاي مسكوني توجيه پذير نيست. وي نظارت و بازرسي اجاره بهاي مسكن را وظيفه وزارت بازرگاني دانست و تاكيد كرد: از نظر بعد نظارتي، كنترل بر قيمت كالاها و همچنين ميزان اجاره بهاي واحدهاي مسكوني از وظايف وزارت بازرگاني است.
اما همچنان اين امكان وجود دارد كه با عدم توجه اساسي به قيمت اجاره بهاي مسكن و عدم كنترل آن، بحران مسكن در تهران تشديد شده و به ديگر شهرها نيز كشانده شود.
كفش هاي چيني در حيطه ستاد مبارزه با قاچاق كالا
پس از مدت ها كه از شكايت اتحاديه كفش دوزان تهران درخصوص ورود بي وريه كفش هاي چيني به ايران كه با قيمت هاي پايين منجر به خراب شدن بازار كفش هاي ايراني شده بودند، سرانجام بررسي ورود كفش هاي چيني به ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارزش واگذار شد. به گزارش ايسنا، علي بنايي، مخبر كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب افزود: به دنبال بررسي اين شكايت به اسكله هاي غيرمجاز رسيديم كه در مقابل آن ورود كفش هاي چيني، جزء ناچيزي محسوب مي شود. پيگيري شكايت ورود كفش هاي چيني كه توسط نمايندگان تام الاختيار چند دستگاه از جمله وزارت بازرگاني، نيروي انتظامي، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و وزارت اطلاعات صورت مي گرفت، به ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز سپرده شد و با ارسال نامه رسيدگي به ستاد فوق، اين بحث از دستور كميسيون اصل نود مجلس خارج شد. البته علي بنايي در اين خصوص اظهار داشت: در صورت اعلام گزارش جديد، مجلس آن را پيگيري خواهد كرد.

دخل و خرج
ايرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |