چهارشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۲
پرونده هاي نيمه باز
برخي معتقدند ناوگان هواپيمايي ايران چندان كار آمد نيست ولي مدير عامل ايران اير هم حرف هايي براي گفتن دارد
002601.jpg
سعيده امين
گزارش ها در مورد خريد هواپيماهاي تشريفاتي، خريداري توپولوف 204 و نيز تاخيرات پروازي و همچنين اتهامات مالي به مديران اين شركت، وضعيت اين شركت هواپيمايي مادر را در وضعيت خطيري قرار داده است
حرف و حديث ها در مورد شركت هواپيمايي ايران (هواپيمايي ملي) در آستانه بركناري مهندس كشاورزيان، مديرعامل ايران اير داغ تر شده است؛ شركت ايران اير كه چه در آستانه انتخابات رياست جمهوري و چه بعد از آن تحت تاثير تحول مديريتي قرار گرفته است.
گزارش ها در مورد خريد هواپيماهاي تشريفاتي، خريداري توپولوف 204 كه اصلا سابقه خوبي در صنعت حمل و نقل هوايي كشورمان ندارد و نيز تاخيرات پروازي و همچنين اتهامات مالي به مديران اين شركت، وضعيت اين شركت هواپيمايي مادر را در وضعيت خطيري قرار داده است.
اگرچه درچند سال اخير، خطوط هواپيمايي داخلي و خارجي جديدي به ناوگان هوايي كشور ملحق شده است، اما به طور كلي همگان اذعان مي كنند كه سيستم حمل و نقل هواپيمايي، بويژه در بخش مسافربري چندان كارآمدنيست.
توپولوف هاي دردسرساز
خريد پنج فروند توپولوف 204 از اسفند سال 82 در مسكو آغاز شد و تاكنون هم ادامه دارد، اما مدتي است كه خريد اين پنج فروند هواپيما مسكوت مانده است. خريد اين هواپيما از اين رو از همان ابتدا دستخوش جنجال هاي اطلاع رساني شد كه كارشناسان معتقدند شركت ايران اير اين هواپيماها را گران تر از قيمت تمام شده خريداري خواهد كرد. مهندس تابعين، كارشناس هواپيمايي و عضو مشاور در هيات مديره سابق ايران اير مي گويد: ابتدا قرار بود هر كدام از اين هواپيماها به قيمت 20 ميليون دلار از روسيه خريداري شود، اما در آخرين مرحله طرفين بر سر قيمت 40 ميليون دلار به توافق رسيدند.
به گفته وي به دليل اشكال فني، فعلا كشاورزيان، مديرعامل ايران اير اعلام كرده است كه معامله توپولوف ها موقتا معلق مانده است.
از طرفي اشكالات فني موتور اين هواپيما و عدم تطبيق سيستم اويونيكي آن با شرايط آب و هوايي ايران، صداي اعتراض تعدادي از كارشناسان هواپيمايي و صاحبان فن را درآورده است. مهندس تابعين مي گويد: موتور توپولوف 204، ساخت شركت روسي است و براي شرايط آب و هوايي سردسيري ساخته شده است. اين در حالي است كه در فصول گرم سال بدون شك موتور اين هواپيما هنگام نشستن و برخاستن دچار اشكال جدي مي شود.
همچنين شركت روسي حاضر نشده است كه شروط ايران را براي خدمات پس از فروش اين هواپيماها بپذيرد. گفتني است كه دولت ايران براي بخش موتور توپولوف 204 حدود 9 شرط تعيين كرده است. از جمله اينكه روس ها بايد روي اين هواپيما موتور استاندارد شده PS-90A را نصب كنند.
ايران خواسته است كه روس ها دوره عمر اجزاي اصلي موتور PS-90A را كه حداقل يكهزار و۹۶۳ دور است به 3 هزار تا 3 هزار و 500 دور افزايش بدهند.تطبيق موتور اين هواپيما با شرايط آب و هوايي ايران، از شروط ديگر شركت ايران اير است.
با اين وجود، روسيه حاضر نيست با برخي از شروط ضروري اين شركت براي استاندارد كردن اين هواپيماها موافقت كند.
مهندس كشاورزيان كه نوك پيكان اتهامات بيشتر به سمت اوست به عنوان مديرعامل ايران اير و فردي كه در بطن رويدادهاي ايران اير قرار دارد مي گويد: خريد توپولوف هاي 204 فعلا به دليل اشكالات موتور متوقف شده است و ما تا با طرف روسي چه از لحاظ قيمت، چه موتور و نگهداري از هواپيما به يك توافق دو طرفه و اطمينان نسبي نرسيم هواپيما را خريداري نخواهيم كرد. به اعتقاد مهندس كشاورزيان موتور
نـصب شـده روي توپولوف هاي 204 به اعتقاد كارشناسان ما براي شرايط آب و هوايي ايران نامناسب است. وي مي گويد: طرف روسي با همكاري آمريكايي ها روي موتور اين توپولوف  كار كرده و نوع اصلاح شده آن را ساخته، اما حاضر نيست موتور اصلاح شده اين توپولف را به ايران بدهد. به هر حال اين يكي از مواردي است كه باعث معلق ماندن جريان مذاكرات ايران و روس ها شده است.
بدقولي  سوجرما
از سوي ديگر سرانجام دولت فرانسه براي تحويل دو فروند هواپيماي تشريفاتي دولت، آب پاكي را روي دست هيات مديره شركت ايران اير ريخت. آذرماه سال قبل بود. مديرعامل اين شركت به همراه يك هيات كارشناسي به فرانسه رفتند تا در مورد خريد دو فروند ايرباس 200-321 به مذاكره بنشينند. در وهله اول شركت فرانسوي سوجرما، مبلغ 59 ميليون دلار از ايران دريافت كرد تا قبل از پايان سال 83 اين هواپيماها را به ايران تحويل بدهد، اما پس از مدتي تعلل در تحويل اين هواپيما، سرانجام فرانسه اعلام كرد كه به دليل تعهد به قانون داماتو (تحريم ايران) حاضر به پرداخت اين هواپيماي تشريفاتي كه داراي لوكس ترين لوازم زندگي است، نيست. تابعين در اين رابطه مي گويد: در حال حاضر شركت ايران اير هيچ اقدامي را براي بازگرداندن اين پول ها به ايران به عمل نياورده است و فرانسوي ها نيز اصلا قضيه را به روي خود نمي آورند.
گفته مي شود شركت ايران اير هواپيماهاي تشريفاتي را براي دولت خريداري كرده است. اين موضوع كه دولت در حال حاضر يك بوئينگ 737 تشريفاتي (VIP) در اختيار دارد كه تنها يك هفتم عمر مفيد خود يعني 4 هزار و 500 ساعت پرواز كرده است و ديگر نيازي به خريداري دو هواپيماي ديگر نيست، نمايندگان مجلس ششم را به تحقيق و تفحص وادار كرد. اما در نهايت نه دولت و نه شركت ايران اير، هيچ كدام از تصميم خود منصرف نشدند. با گذشت نزديك به يك سال از تحويل اين پول به شركت فرانسوي سوجرما هنوز اين شركت اقدام به بازپرداخت بدهي خود به ايران نكرده است.
سه سال قبل، ايران يك تجربه مشابه را با يك شركت فرانسوي تجربه كرد كه شركت فرانسوي حاضر به تحويل هواپيماها نشد. البته در آن تجربه، ايران توانست مبلغ اوليه را از اين شركت پس بگيرد.
كشاورزيان، مدير عامل هما در توضيح اين مسئله مي گويد: ما در حال پيگيري هستيم كه پولمان را از شركت فرانسوي تحويل بگيريم يا هواپيما را كه البته امكان تحويل هواپيما خيلي بيشتر است. به گفته وي خوشبختانه شركت سوجرما يك شركت معتبر است و ما نگران از بين رفتن 59 ميليون دلارمان نيستيم.
وي در پاسخ به اينكه چرا اين شركت از ابتدا قرارداد شرايط تحريم را مد نظر قرار نداده است، يادآور شد: ما هم اين گله را از طرف فرانسوي  كرديم، اما آنها گفتند كه مشكلات ما تنها مسائل حقوقي تحريم نيست، چون در حال حاضر شرايط سياسي نيز در اين زمينه دخل و تصرف دارد. آنها در آن زمان به شرايط حقوقي اين معامله فكر مي كردند، اما شرايط فشار سياسي را ناديده گرفتند.
ايرباس هاي بي مصرف!
يكي از بحث برانگيزترين اقدامات شركت هما در زمان مهندس كشاورزيان، خريد شش ايرباس مستعمل از تركيه بود كه پس از ورود به ناوگان هواپيمايي كشور، پنج فروند از آنها به انبار فرستاده و عملا از رده خارج شد.
تابعين يادآور مي شود: عملا فقط يكي از اين هواپيماها فعال است و سنگيني حمل و نقل مسافران را به دوش مي كشد و تا پايان شهريورماه به احتمال زياد همان يك فروند نيز در انبار به مابقي ملحق مي شود.
وي ادامه مي دهد: بارها كارشناسان هشدار داده بودند توپولوف هاي 204 به سرنوشت ايرباس هاي تركيه دچار مي شوند، اما مديرعامل ايران اير به اين هشدارها توجهي نمي كند.
اما كشاورزيان چنين اعتقادي ندارد، وي مي گويد: حدود 4 سال است كه اين ايرباس ها در مسير بين المللي و داخلي، عمره و حج پرواز مي كردند. براي چند فروند آن اشكالات مربوط به موتور پيش آمد، ما هم براي تعمير موتورها دچار اشكال شديم و در حال حاضر اين دو سه فروند فعاليت عملياتي ندارند.
وي بلامصرف ماندن 5 فروند ايرباس در انبار را رد كرد و گفت: آنها 2 يا 3 فروند هستند و ثانيا در انبار نيستند، بلكه در گوشه اي قرار دارند.
نزديك به 92 هواپيماي فعال در ناوگان هواپيمايي ايران وجود دارد كه از اين تعداد، 42 فروند آن متعلق به شركت ايران اير است. 32 هواپيما در تملك ايران اير و 12 هواپيما نيز استيجاري است. به گفته اهالي فن، نزديك به 90 درصد از اين هواپيماها فرسوده و با عمر بالاي 13 سال است.
مهندس تابعين با انتقاد به عدم نوسازي ناوگان هواپيمايي و بهانه قانون داماتو مي گويد: فرسودگي ناوگان هواپيمايي ايران تنها به علت قانون داماتو نيست، بلكه سوء مديريت شركت هاي هواپيمايي است. چطور يك سازمان هواپيمايي ديگر اقدام به خريد ايرباس 330 پيشرفته مربوط به سالهاي 2001 و 2002 از اروپا كرده است و شش فروند از اين هواپيماها را در ناوگان خود جا داده است، اما نوبت به ايران اير كه مي رسد، قانون داماتو بهانه دست برخي مي دهد. اگر قانون داماتو هست، براي شركت هاي ديگر نيز هست.
بهر حال وضعيت هواپيمايي كشور در آستانه تغيير مديريت آن در شرايط مطلوبي به سر نمي برد و بايد در مورد آن كاري كرد.كشاورزيان هر گونه استعفا و بركناري از سمت مديريت عاملي هما را رد كرد و گفت: رفتن من از شركت هواپيمايي ايران اير صرفا يك شايعه است، چون بنده اخيرا براي دومين بار به سمت مدير عاملي منصوب شدم و تا وقتي نيز كه دولت جديد سركار بيايد به فعاليت خود ادامه مي دهم تا تصميمات مقتضي از طرف دولت جديد اتخاذ شود.

موزه سينما از علي نصيريان تقدير كرد
پس از نيم قرن فعاليت هنري
002595.jpg
پس از دريافت نشان فرهنگ و هنر از سوي رئيس جمهور توسط
علي نصيريان، موزه سينماي ايران نيز از اين بازيگر ارزنده سينماي ايران تقدير كرد.
علي نصيريان تاكنون بارها از سوي مجامع و محافل مختلف هنري مورد تقدير قرار گرفته است. او هفته گذشته به همراه 14 نفر ديگر از مردان برتر علم و ادب و سياست نشان فرهنگ و هنر را از سيد محمد خاتمي دريافت كرد و مورد تقدير قرار گرفت. مراسم تقدير او در موزه سينما نيز پس از بزرگداشت مشابهي كه براي عزت الله انتظامي گرفته شد، در دستور كار قرار گرفت.
به گفته مهدي سليمي مديرعامل موزه سينماي ايران، علي نصيريان بايد مورد تقدير قرار بگيرد به دليل اينكه در ربع قرن با مردم سرزمين خود با صداقت زندگي كرده است. از تالار سنگلج تا فيلم گاو؛ از گاو تا سربداران؛ بازتابنده و برتابنده شادي ها و غم هاي اين ملت بوده و با بوي پيراهن يوسف دفاع مقدس آنان را ارج نهاده است. اگر سينماي معنويت گراي ايران اكنون به عنوان يكي از مهمترين شاخصه هاي فرهنگي اين سرزمين كهن محسوب مي شود، نتيجه كوشش هاي فرهيختگاني نظير علي نصيريان است.
علي نصيريان آثار به يادماندني فراواني در عرصه سينما، تئاتر و تلويزيون ايران دارد. او هرگز به بازي در هر كاري تن نداده و سعي كرده تا جايي كه
مي شود، شان و منزلت خود را حفظ كند.
علي نصيريان سال 1313 در تهران متولد و سال 1335 از هنرستان بازيگري تهران فارغ التحصيل شد.او سالها كارمند اداره تئاتر وزارت فرهنگ و هنر بود، وي در همين فاصله نزد افرادي چون حسين خيرخواه، دكتر مهدي نامدار، مطيع الدوله حجازي، اسماعيل مهرتاش، معز ديوان فكري، حبيب يغمايي و شاهين سركيسيان، دانش بازيگري خود را تكميل كرد.
وي سال 1331 فعاليت تئاتري خود را با بازي در نمايش هايي چون بلبل سرگشته، امير ارسلان، بنگاه تئاترال، بازرس، آگهي ازدواج، پهلوان كچل، هالو و چپ به دست هاي ورزيل ادامه داد.
در سال 1335 جايزة نخستين مسابقة نمايشنامه نويسي رابراي نمايش بلبل سرگشته دريافت كرد، و در فاصله سالهاي (1339 - 1334) همزمان با فعاليت تلويزيون ايران در كانال سوم، در تعداد كثيري نمايش زنده، كه توسط گروه تئاتر ادارة هنرهاي دراماتيك اجرا مي شد، بازي كرد و همراه دوستانش موجب شدند كه نمايش به خانه هاي مردم راه يابد. گاو (داريوش مهرجويي، 1348)  نخستين فيلمي است كه علي نصيريان و دوستانش (عزت الله انتظامي و جعفر والي)   در آن به ايفاي نقش پرداختند. نصيريان فيلم
بعدي اش را در سال 1349 مجدداً براي داريوش مهرجويي بازي كرد. او هم چنين با مهرجويي در نوشتن فيلمنامه آقاي هالو مشاركت كرد.
او فعاليت هاي سينمايي خود را با فيلم هايي چون پستچي ، مهرگياه ، سرايدار، فصل خون ، آفتاب نشين ها، جايزه ، كمال الملك، كفش هاي ميرزا نوروز، جاده هاي سرد، ناخدا خورشيد، شير سنگي، سالهاي خاكستري، روز باشكوه، بوي پيراهن يوسف، ديوانه اي از قفس پريد، شاه خاموش و جزيره آهني ادامه داد.
نصيريان در سال 1380 از سوي شبكه چهار سيما به عنوان يكي از چهره هاي ماندگار در رشته بازيگري تئاتر و سينما برگزيده شد.

پيشخوان
002613.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز از تهديد رژيم صهيونيستي مبني بر حمله به نوار غزه خبر داد. در مقابل محمود عباس،  رئيس تشكيلات خودگردان نسبت به هجوم رژيم صهيونيستي به نوار غزه هشدار داده و گفته است در صورت حمله به غزه همه چيز به پايان مي رسد. اين روزنامه تفهيم اتهام صدام حسين، ديكتاتور سابق عراق را براي عنوان يكي ديگر از تيترهاي خود برگزيده است. در اين جلسه صدام رسما به اتهام كشتار شيعيان در روستاي دوجبال در شمال بغداد در سال 1982 تفهيم اتهام شد.
002661.jpg
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست عكس اول خود را به تصاوير انتشار يافته از مظنونان به عمليات تروريستي لندن اختصاص داده است.
تصوير محمد صديق خان 30 ساله، جرمان ليندساي 19 ساله، حسيب حسين 18 ساله و شهزاد تنوير 22 ساله در ساعت 7:20 صبح روز پنج شنبه هفتم ژوئيه در ايستگاه راه آهن دو تن از طريق دوربين مدار بسته گرفته شده است.
002628.jpg
ليبراسيون
روزنامه ليبراسيون چاپ فرانسه تيتر اول خود را به سوءقصدهاي عراق اختصاص داده است.
اين روزنامه با اشاره به حملات روز يكشنبه در شهر بغداد آن حملات را با بيش از 100 كشته پرتلفات ترين حوادث مرگبار از ماه فوريه تاكنون دانست.
002625.jpg
لاناسيون
روزنامه لاناسيون خبر و عكس اول خود را به مسئله قاچاق مواد مخدر از طريق هوا اختصاص داده است. اين روزنامه چاپ آرژانتين از رديابي 120 هواپيماي حامل مواد مخدر از سوي پليس اين كشور طي يك سال اخير خبر داده است. اكثر اين هواپيماها از مبدا بوليوي و پاراگوئه به سمت آرژانتين پرواز كرده بودند.

ذهن زيبا
پيش از هر چيز نخست بدان چه مي خواهي.
فرديناند فوخ

بردن، همه چيزنيست، اما تلاش براي بردن چرا.
ونيس لومباردي

اگرخاموش بنشيني تا ديگران به سخنت آورند، بهترازآن است كه سخن بگويي وخاموشت كنند.
سقراط

سعادتمند كسي است كه به مشكلات و مصائب زندگي لبخندبزند.
شكسپير

شبكه
امشب حدود ساعت 23:30 مي توانيد فيلم سينمايي باغبان ساخته راوي چوپرا و محصول كشور هندوستان را تماشا كنيد. اين فيلم، داستان پدر و مادري فداكار و مهربان (با بازي آميتا باچان و هماماليني) است كه اميدوارند در پيري، 4 فرزندشان آنها را زير سايه خود گرفته و از آنها مراقبت كنند، اما زمانه سرنوشت ديگري براي آنها رقم مي زند و وقتي پدر خانواده با مشكلات مالي مواجه مي شود، فرزندان رفتار دور از انتظاري با آنها مي كنند.
پدر و مادر در مدت اقامت پيش هر يك از فرزندانشان، با رفتار و برخورد تند پسرها و عروس هاي خود رو به رو مي شوند. پدر خانواده نيز به درخواست يك دوست، تصميم مي گيرد قصه زندگي اش را به صورت يك كتاب بنويسد. اين كتاب بسرعت پرفروش شده و وضعيت مالي پدر دوباره رو به راه مي شود. بچه ها نيز با ديدن اين وضع مجددا به سراغ پدر و مادرشان مي روند، اما اين بار پدر، آنها را از خود مي راند. امشب قسمتي ديگر از سريال فصل زرد نيز حدود ساعت 22:15 از شبكه اول پخش خواهد شد. در اين قسمت مهشيد با مهارت زيادي به پروانه القا مي كند كه بسته هاي قرص اكس براي مصرف مادرش است و او ناچار است به علت بيماري از اين قرص ها استفاده كند. پروانه نيز از سوءظن خود نسبت به مهشيد شرمسار مي شود و اين مسئله دوستي او و مهشيد را محكم تر مي كند. در ابتداي ترم به علت غيبت هاي غير موجه از ورود پروانه به خوابگاه جلوگيري مي شود و بناچار پروانه دعوت مهشيد را براي زندگي مشترك در خانه  او مي پذيرد و اين آغاز ماجراهاي تازه اي است...
از سوي ديگر امشب حدود ساعت 21 قسمت ديگري از مجموعه ايراني تا غروب نيز از شبكه دو پخش خواهد شد. در اين قسمت دكتر به پيشنهاد حاج علينقلي و وكيلش، فكر سفر به سرش مي زند و راهي ولايت مي شود تا حلاليت بطلبد، ولي با اقداماتي كه دامادش به همراه زني به نام سهيلا مي كنند، ماموران ماشين دكتر را در بين راه متوقف مي كنند و به اتهام سرقت او را در بازداشتگاه نگه مي دارند. داماد دكتر و آن زن با گرفتن حكم جلب سيار به سراغ دكتر مي آيند و ...
امشب حدود ساعت 19 نيز قسمت ديگري از مجموعه خارجي حامي وحش از شبكه تهران پخش خواهد شد.

در شهر
شاهكار كودكان كم توان ذهني
نقاشي كودكان كم توان ذهني در گالري شاهد به گفته تعدادي از بازديدكنندگان شاهكار بود. آنهايي كه كمي از نقاشي سر در مي آوردند هر كدام روي نقاشي ها اسم سبك خاصي را مي بردند كه از همه بيشتر سبك اكسپرسيونيسم براي آنهايي كه از نقاشي سر در نمي آوردند آشنا بود. 39 نقاشي جذاب از 22 كودك كم توان ذهني  نشان داد كه كم تواني ذهني به معناي ناتواني نيست و اين كودكان چنان مي توانند خود را در جامعه در ميان من و شما جا كنند گويي نه اينكه بيماري هاي مختلف ذهني آنها را از درون جامعه به بيرون پرت كرده است. گالري شاهد تا پنج شنبه 30تيرماه در خيابان وليعصر(عج) ميزبان شهروندان تهراني خواهد بود.
بازي درماني
خانه فرهنگ شيخ هادي وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، اتاق بازي درماني ويژه كودكان را افتتاح كرد.
اتاق بازي درماني، روزهاي چهارشنبه هر هفته از ساعت 9:30 الي 14 تحت نظر كارشناسان علوم رفتاري پذيراي كودكان 11-4 سال است. علاقه مندان مي توانند هر هفته به نشاني خيابان وليعصر(ع)، نرسيده به خيابان جمهوري، كوچه وزيري، مراجعه و جهت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 8-6498597 تماس حاصل كنند.
مشاوره فردي و گروهي
مراكز منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران در راستاي فعاليت هاي نهضت فرهنگي تابستان 84 و به منظور ارتقاي دانش خانواده ها اقدام به برگزاري جلسات هفتگي مشاوره فردي و گروهي كرده است.اين جلسات با حضور كارشناسان و استادهاي مشاوره در خانه هاي فرهنگ سلمان فارسي (5645389)، تلاش (5008100)، ميعاد (5032500) به صورت رايگان برگزار مي شود.
نقد و بررسي كتاب زن
خانه فرهنگ تلاش، وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران اقدام به برگزاري جلسه نقد و بررسي كتاب زن با شماره نفس كرده است.اين جلسه با حضور نويسنده كتاب ليلا آهني در تاريخ سي ام تيرماه از ساعت 18-16 برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت شركت در اين جلسه مي توانند به نشاني: خاني آباد نو، بلوار ميلاد، خيابان شهرداري، جنب پارك 22 بهمن مراجعه كنند يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن  هاي 5008100 تماس حاصل كنند.

خبرسازان
ايرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |