چهارشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۲
احمد صابر ظفرقندي، شهردار منطقه 12 از حوزه مسئوليت خود مي گويد
موزه اي به وسعت يك شهر
002616.jpg
عكس ها: علي اكبر شيرژيان
آزاده بهشتي
طرح هاي مصوب 30 سال پيش جوابگوي نيازهاي امروز تهران نيست، بخصوص براي منطقه اي مانند منطقه 12 كه داراي ابنيه تاريخي و فرهنگي است. اين اولين جمله اي است كه شهردار منطقه 12 در برخورد با موضوع بافت هاي تاريخي منطقه اش مي گويد.
زماني كه راهروي پيچ در پيچ شهرداري منطقه 12 تا اتاق شهردار را طي مي كنيم، بيش از هرچيز به ساختمان تاريخي خود شهرداري فكر مي كنيم. نماي داخلي كاملا مدرن و به روز شده است، اما در ابتداي در ورودي ستون هاي كلفت و پيچ در پيچ بيش از هر زمان ديگر يادآور قهوه قاجار و چكمه پوش هاي رضاخان و گذرهاي تنگ و باريك است كه زن چادر چاقچور به سر از كنار ديوار آن مي گذرد.
از راهروهاي باريك شهرداري مي گذريم و در طبقه پنجم به شهرداري مي رسيم كه بيش از هر شهردار ديگري درگير مسائل و معضلات شهري است.
آقاي ظفرقندي به عنوان اولين سئوال، تفكيك درصدي يا مساحتي بين نواحي مختلف منطقه 12 مي توان انجام داد.
۲۵ درصد از مساحت 16 كيلومتر مربعي منطقه 12، شبكه دسترسي است كه با احتساب اين موضوع مساحت خالص آن در حدود 12 كيلومتر مربع است كه شامل كاربري هاي مسكوني، تجاري، اداري و خدماتي است.
۳۰ درصد - حدود 5 كيلومتر - واحدهاي اين منطقه داراي ارزش هاي تاريخي، فرهنگي و مذهبي است كه علاوه بر اين 30 درصد از ساختمان ها متعلق به نهادهاي حكومتي اعم از نظامي و اداري است.
آيا با توجه به قدمت اين منطقه طرح تفصيلي براي اين منطقه پيش بيني كرده ايد؟
طرح تفصيلي كه براي منطقه 12 و در كل براي شهر تهران ديده شده است، سابقه 30 ساله اي دارد كه از زمان خود مي توانست بر اساس آن طرح هاي خدماتي هم داشته باشد، اما امروز وضعيت تهران و بخصوص منطقه 12 به گونه اي است كه طرح هاي مصوب 30 سال پيش پاسخگوي نيازهاي آن نيست.
جداي از بحث طرح  تفصيلي توجه به بناهاي تاريخي در اين منطقه با توجه به گسترگي آنها چگونه بوده است؟
بناهاي تاريخي در صورتي با ارزش مي مانند كه نگهداري شوند و به طور مستمر از آنها نگهداري شود در صورتي كه از بعد از انقلاب اسلامي در حفظ و نگهداري آثار و ابنيه تاريخي چندان دقت نشده است، به طوري كه امروز شاهد مخروبه و متروكه شدن اين آثار هستيم.
در خصوص نگهداري ساختمان هاي تاريخي مي توان به 3 بخش عمده اشاره كرد. در اولين حالت ساختمان هاي فرسوده تاريخي با هزينه اي قابل مرمت و بازسازي است، در حالت دوم با هزينه بيشتر مي توان اين ساختمان ها را بازسازي كرد و در آخرين وضعيت، ساختمان ها غير قابل نگهداري هستند. در حالت اول و دوم، در دو برنامه كوتاه مدت خسارت كمتري به ساختمان هاي با ارزش وارد شده، اما با هزينه اي مي توان اين خسارت ها را جبران كرد.
نقش شهرداري ها در نگهداري ساختمان هاي تاريخي و ارزشي چيست؟
شهرداري ها در نگهداري ساختمان هاي ميراثي، ارزشي و فرهنگي ماموريت اصلي ندارند. سازمان مستقلي با اعتبارات مستقل وظيفه دارد تا با تملك اين ساختمان ها از آنها نگهداري كند. شهرداري ها هم در كنار اين سازمان در ارتباط با مساعدت هايي كه مي تواند انجام دهد يا مجوزهايي كه مي توانند بدهند وارد عمل مي شوند كه در طول اين چند سال، خصوصا 2 سال اخير شهرداري ها در بسياري از قسمت ها راسا وارد عمل شده، ساختمان هاي با ارزش را خريداري كرده اند.
به غير از ابنيه تاريخي، بافت هاي فرسوده منطقه 12 در چه وضعيتي قرار دارد؟
بافت فرسوده اي كه ما مي توانيم در كل منطقه 12 نام ببريم همان 30 درصدي است كه مجموعه 16 كيلومتري منطقه را تحت پوشش قرار مي دهد، اما تفاوتي كه بين بافت هاي فرسوده اين منطقه با ساير مناطق هست، وجود ساختمان هاي با ارزش تاريخي، فرهنگي و مذهبي است.
در مناطق ديگر بافت هاي فرسوده اي وجود دارد كه مي توان گفت تنها شامل بافت هاي مسكوني است، اما تمايز منطقه 12 در اختلاط ساختمان فرهنگي و تاريخي با ساختمان هاي مسكوني است.
متولي اصلي بافت هاي فرسوده كيست؟
وزارت مسكن و شهرسازي سياستگذار و متولي اصلي بافت هاي فرسوده در كشور است كه توقع ما هم ساماندهي و سياستگذاري براي احياي اين بافت ها در منطقه 12 است كه در اين بين شهرداري ها هم وظايف قانوني دارند كه البته به تنهايي قادر به انجام آن نيستند و نياز به تسهيلات ملي و عمومي دارند.
موثرترين عامل در كنار شهرداري و وزارت مسكن چيست؟
بانك ها به عنوان يكي از منابع مهم مالي مي توانند نقش موثري در اين بين داشته باشند، يعني با فرض اينكه سياست دولت به بازسازي، تخريب و نوسازي بافت فرسوده اي قرار بگيرد، نبايد بانك ها با وام هايي با بهره سنگين، قدرت بازسازي را از افراد بگيرند. بايد قوانين و تسهيلات با هم همسويي داشته باشد تا افراد به بازسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده ترغيب شوند.
002664.jpg
در مقابل تسهيلات شهرداري وزارت مسكن و شهرسازي نيز از طريق وام هايي كه در اختيار دارد در كنار بانك ها بايد به كمك شهرداري بيايند تا شعار تبديل و احياي بافت هاي فرسوده به واقعيت نزديك شود
فعاليت هاي انجام شده از سوي شهرداري براي ايجاد تسهيلات در مورد اين منطقه چه بوده است؟
محله سيروس به عنوان فرسوده ترين محله، منطقه اي است كه طبق كميسيون ماده پنج شوراي اسلامي شهر تهران و برخي از مصوبات، تسهيلات ويژه اي را براي مردم در اين محله ايجاد كرده است تا آنجا كه پرداخت عوارض زيربنا و براي ساختمان هاي چهار يا پنج طبقه، عوارض پايين در نظر گرفته شده است تا مردم تشويق شوند در بازسازي بافت هاي تاريخي مشاركت كنند.
در حال حاضر مصوبه اي داريم كه اگر فردي پلاك هايي را در بافت هاي فرسوده تجميع كند، از دو پلاك بالاتر تا حدود 70 درصد تخفيف عوارض مصوب شامل او مي شود.
در مقابل اين تسهيلات شهرداري، وزارت مسكن و شهرسازي نيز از طريق وام هايي كه در اختيار دارد، در كنار بانك ها بايد به كمك شهرداري بيايند تا شعار تبديل و احياي بافت هاي فرسوده به واقعيت نزديك شود.
تعيين كننده سياست هاي رسيدگي به ابنيه تاريخي در منطقه 12مشخصا، چه سازماني است؟
ما در اين زمينه تصميم گير نيستيم، اما شريك چرا. توليت بافت هاي تاريخي با توجه به كارهاي كارشناسي به عهده سازمان ميراث فرهنگي است، اما امروزه تعامل و مشاركت بين شهرداري و ميراث توانسته نتيجه خوبي را به دنبال داشته باشد.
تعامل و مشاركت شهرداري، شوراي شهر و سازمان ميراث فرهنگي در چه سطحي است؟
همكاري به اين صورت است كه ابتدا شناسايي ساختمان ها در سه اولويتي كه مطرح كرديم، صورت مي گيرد. در بخش نگهداري و مرمت، اين شناسايي توسط سازمان ميراث انجام مي شود و شهرداري و شوراي اسلامي شهر هم در جهت آن حركت مي كنند، البته شنيدم قرار است بودجه اي براي اين كار پيش بيني كنند كه براي نگهداري ساختمان ها، كمك بزرگي است. سازمان ميراث هم به تنهايي نمي تواند اين كار را انجام دهد، چون آنقدر اين بافت ها گسترده است كه اگر تمام اعتبارات پنج ساله را هم فقط در منطقه 12 متمركز كنند، باز احتمال مي دهم قادر نباشند كار را به انجام برسانند. قطعا در چنين كارهايي، حميت ملي لازم است.
ببينيد ما اگر بخواهيم يك ساختمان با متري 250 هزار تومان بسازيم، بهترين ساختمان را مي توانيم بسازيم، اما بازسازي ساختماني مثل ابوسعيد به دليل قديمي بودن حداقل چيزي حدود متري 600 هزار تومان هزينه دربرداشته، يعني دو برابر چيزي كه براي ساختمان نو نياز است. اين كار نياز به اعتبار سنگيني دارد. يقين دارم به دليل شكل كار و تعاملي كه ميان سازمان ميراث و شوراي شهر ايجاد شده، اثرات خوبي را در نگهداري اين بافت تاريخي شاهد باشيم.از سال گذشته باتوجه به اينكه استفاده ازانواع مصالح در انتقال قدمت تاريخي نقش ويژه اي داشته است، سياست بر اين اساس گذاشته شد تا ساخت بنا بر اساس مصالحي باشد كه يادآور بناهاي تاريخي و قديمي باشد و شهروندان بر اساس كميسيون ماده پنج موظفند در طراحي ساختمان از نوع خاصي مصالح استفاده كنند كه شكل سنتي خود را داشته باشد.
يكي از مراكز جذب توريسم در تهران، بازار است، اما آتش سوزي هاي مكرر آن تا حدودي از جلوه آن كم كرده و علاوه بر اين مشكلاتي را براي شهروندان ايجاد كرده است، دليل اين موضوع چيست؟
به جرات مي توان گفت عامل آتش سوزي هاي بازار به هيچ عنوان بافت فرسوده نيست. يك ساختمان كهنه به تنهايي عامل آتش سوزي نيست. بخش عمده اي از اين آتش سوزي ها نه به دليل تغيير كاربري، بلكه به خاطر بي احتياطي ها اتفاق افتاده است.
سال گذشته آتش سوزي در اثر قطعي برق اتفاق افتاد. برق رفت، مغازه درش بسته شد، برق آمد و در اثر رفت و آمد برق، جرقه ايجاد شد. كولر روشن بوده، اين باعث شد كه سيم كشي فرسوده داخل مغازه توان رفت و برگشت برق را نداشته باشد و تبديل به آتش سوزي شود.
آيا امكان تعريض خيابان ها و گذرهاي بازار براي دسترسي سريع تر آتش نشانان به محل آتش سوزي وجود دارد؟
بازار يك بافت تاريخي دارد، تعريض در بازار و بافت تاريخي، يك جراحي كور است. در برخي از كشورهاي اروپايي، توليد خودرو را بر اساس بافت تاريخي انجام مي دهند، براي اينكه بافت تاريخي حفظ شود. وقتي مشكلي پيش مي آيد، به جاي اينكه برويم روي بخش علت ها، در بخش معلول ها كار مي كنيم. بي احتياطي در بازار، يك عامل بزرگ است كه كل مغازه ها و حجره هايي كه در بازار هستند از وضعيت مطلوبي برخوردار نيستند. در مورد فرهنگ زندگي در منطقه 12 بايد حساسيت نشان بدهيم.
امروز بازار شاهد كالاي وارداتي است. از يك ميليون نفري كه در طول روز در منطقه 12 تردد دارند، نزديك به 300 تا 400 هزار نفر در محدوده بازار هستند.
براي آينده اين محدوده چه كاري كرديد؟
طرح تفصيلي بازار مراحل پاياني خود را گذرانده و آماده ارسال به كميسيون ماده 5 است. اين طرح تفصيلي به ما كمك مي كند كه از اين به بعد مردم و افرادي كه در محدوده 110 هكتاري بازار هستند، براي تخريب، نوسازي و بازسازي و جابه جايي راحت تر تصميم بگيرند. در عين حال بحراني ترين نقاط را در منطقه 12 شناسايي خواهيم كرد و طرح تفصيلي جديدي را براي آن تهيه مي كنيم كه اين دو نقطه يكي بازار است و يكي محله عودلاجان.
در طرح آينده بازار، فضاي 40 هكتاري براي فضاي خدماتي ايجاد خواهيم كرد. وقتي در 110 هكتار، 40 هكتار فضا براي خدمات ارائه شود، مشكلات كمتر مي شود. از طرفي اماكني مانند ايستگاه هاي آتش نشاني، جايگاه خود را پيدا مي كنند. ساختمان هايي كه تغيير كاربري پيدا كرده اند، به صورت كلان جايگاه خود را در فضاي محيطي بازار به صورت غير افقي پيدا خواهند كرد، يعني فضاهاي تجاري در جاهاي خودمتمركز ايجاد مي شوند.
بعد از تصويب كميسيون ماده 5، شاهد اين خواهيم بود كه بازار با تحول ويژه اي روبه رو شود.
باتوجه به وجود فضاهاي موجود براي جلب توريسم، چه برنامه اي را پيش بيني كرده ايد؟
در اين منطقه، فضاهاي كمي براي جلب توريسم نداريم. يكي از مسائلي كه با سازمان ميراث طرح شده و تعامل اين قضيه هم انجام شده، اين است كه منطقه 12 را به صورت 24 ساعته فعال كنيم. منطقه 12 به دليل تجاري بودن از ساعت پنج عصر به بعد، تقريبا تخليه است و حالت غير قابل استفاده اي پيدا مي كند، در صورتي كه پتانسيل هاي زيادي در اين منطقه وجود دارد، مانند پارك شهر كه نزديك به 250 هزار متر مربع است و از قديمي ترين و قشنگ ترين پارك هاي تهران است كه خوب نگهداري شده، كاخ گلستان، باغ ملي، ساختمان هاي موزه پست را داريم. اينها بايد فعال باشد و زنده شود.
براساس مصوبه 137 جلسه شوراي اسلامي در تاريخ 16/1/84 مبني بر چگونگي مشاركت شهرداري تهران در ساماندهي بافت هاي تاريخي، مذهبي و فرهنگي با همكاري كميسيون فرهنگي شورا و سازمان ميراث فرهنگي، تجديد ساختار مركزي تاريخي تهران را در سطح باروي دوم به مساحت 24 كيلومتر در دستور كار قرار گرفته است. 16 كيلومتر آن متعلق به منطقه 12 است و بخش ديگر آن در منطقه 11 قرار دارد. در صورتي كه در روز به دليل ترافيك، امكان استفاده از فضاهاي مختلف تاريخي و فرهنگي را نداريم، بايد فضاي مناسبي را در شب براي توريسم ايجاد كنيم.
آيا براي اين موضوع، برنامه ويژه اي داريد؟
ما بازار تهران را نمي توانستيم به صورت سابق رها كنيم. براي آن يك طرح اولويت دار تعريف كرديم كه حداقل براي جلب توريسم فضاي آلوده را به سمت بهبود حركت دهيم. كف سازي بازار را در سال 84-83 انجام داديم. در نظرسنجي ما از خارجي ها براي ورود به بازار اين يك حركت بسيار موثر بود. در طول روز، ورود موتورسوار را به محدوده بازار ممنوع كرديم. پليس محله را در 12 تا 14 نقطه ورودي بازار مستقر كرديم كه دائم كنترل حساب شده و بابرنامه اي داشته باشند. فضاي بازار در مقايسه با يك سال گذشته خود زمين تا آسمان فرق مي كند.
اگر در سال 82، 12 نفر در روز براي بازديد از بازار مي آمدند، امسال در روز، بالاي 30 تا 40 نفر را در محيط بازار آمار داريم. استفاده از كاخ گلستان ديگر در حوزه مسئوليتي ما نيست، ولي پيشنهاد ما به ميراث اين بوده تا از اين فضا استفاده كند و اداره اي با اين فضاها برخورد نكند.
شهرداري تهران براي اطلاع رساني به مردم در زمينه امكاناتي كه براي احياي بافت هاي فرسوده و تاريخي در اين منطقه وجود دارد، چه كرده است؟
شهرداري تهران در اين بخش تا حدودي وظايف خود را انجام داده است، حتي فراتر از آن چيزي كه شما تصور كنيد، عمل كرده. در حقيقت بايد بررسي كرد كه چرا زمينه براي حضور نيست. بخشي از منطقه 12 تجاري است كه در آن سكونت نيست، در محدوده منطقه 12، 11 يا 12 هكتار تجاري و بازار را مي توانيم تعريف كنيم. از اين 16 كيلومتر مابقي به عنوان بافت مسكوني، تاريخي و اماكن عمومي مطرح است و ما فراتر از آن اطلاع رساني كه فكر مي كنيد، رفته ايم. خيلي از مصوبات شوراي اسلامي شهر را به مساجد مي فرستيم. روابط عمومي خيلي از اين مصوبات را به شوراي محلي مثل امامزاده يحيي فرستاده و حتي بعضي اوقات صحبت هاي ما را نقد مي كنند. ما فراتر از آن چيزي كه ارتباطات و اطلاع رساني در آن تعريف مي شود، حركت كرده ايم.

راپورت خبرنگار
حق با كيست؟
002649.jpg
همواره رسم اينچنين بوده كه افزايش امكانات در راستاي كاستن از مشكلات انجام مي گرفته و نتيجه نيز چيزي جز اين نبوده است، اما اين بار قضيه وارونه شده است. يعني اينكه امكانات تازه تر باعث افزايش دغدغه ها و درگيري هايي تازه شده است.
ماجرا از آنجا آغاز شد كه شركت ايران خودرو، سمند را به عنوان خودرو ملي توليد و روانه بازار كرد. قاعدتا وقتي خودرويي ملي نام گرفت، بعضي ويژگي ها و خصوصيات را نسبت به ساير خودروها پيدا مي كند. مثلا اينكه تاكسي ها نيز بايد از نوع خودرو ملي باشند و اين اتفاق در مورد سمند هم افتاد و اين خودرو به عنوان تاكسي جايگزين پيكان هاي از رده خارجي شد كه راهي كوره هاي ذوب آهن مي شدند.
اين تاكسي نو رسيده روزهاي اول خيلي دردانه بود و به خودش مي باليد و جز با كورس هاي دربست به كسي سواري نمي داد، اما كم كم با افزايش تعداد اين تاكسي ها، رانندگان آنها مجبور شدند كه با مسافران كنار بيايند. ديگر سمندها هم قبل از رسيدن به مسافر بوق مي زدند و حداكثر سعي خود را مي كردند كه پنج مسافر را به هر شكلي كه شده كنار هم جاي بدهند و همين ماجرا باعث شد كه اندك اندك لذت تازگي كه به مسافران دست مي داد عادي شود و كم كم مسافران به اين فكر بيفتند كه خب! حالا كه چي؟ ما كه راحت نباشيم، چه فرغون و چه  هواپيما و باقي حرف ها. بله! مسافر ايراني عادت كرده بود كه بتواند روي صندلي هاي مسطح پيكان راحت بنشيند، ولي صندلي هاي حجيم و فرم دار سمند اين اجازه را به او نمي داد و به همين دليل بعضي رانندگان تاكسي متوجه شدند كه به اين ترتيب اين تاكسي جديد سود چنداني براي آنها ندارد و به همان پيكان رجوع كردند، اما اين روزها با افزايش گرماي هوا، معضل ديگري نيز به مشكلات قبلي افزوده شده است.
از يك طرف مسافران انتظار دارند كه راننده ها كولر خودرو را روشن كنند و از طرف ديگر رانندگان در حالي كه خودشان هم از گرماي طاقت فرساي پشت شيشه خودرو كلافه هستند،  به هزار و يك دليل منطقي و غير منطقي حاضر به اين كار نيستند. عمده ترين دليل رانندگان هم اين است كه با توجه به اينكه بخش قابل توجهي از انرژي موتور خودرو صرف تامين نيروي لازمه كولر مي شود، اگر بخواهند از صبح تا شب و در حالي كه 5 يا 6 نفر سوار خودرو هستند آن را روشن كنند، خودرو دچار استهلاك شديدي خواهد شد.
حالا شما در نظر بگيريد در حالي كه مسافر و راننده هر دو از گرما عصبي و كلافه هستند، چنين جنگي نيز پيش بيايد و راننده و مسافر به جان هم بيفتند، اما راستي حق با كيست؟ هر دو طرف ماجرا حق دارند و همين نكته قضاوت را سخت مي كند. وقتي در نظر بگيريم كه يك راننده تاكسي با هزار مشكل و به زور وام و قسط، يك خودرو سمند را جايگزين پيكان كرده كه هزينه هايش يك دهم هزينه هاي سمند بوده، بايد به او حق بدهيم. كافي است موتور يا سيستم برق خودرو هم به خرج بيفتد.
باز هم تاكيد مي كنم كه مسافر به لحاظ شرايط روحي و جسمي حق دارد كه بتواند از امكانات موجود استفاده كند، ولي بهتر است در همان لحظه كه از دست راننده عصباني است از خود بپرسد كه آيا تعادلي بين درخواستش با كرايه اي كه به راننده مي دهد وجود دارد يا نه؟ پاسخ اين سئوال را هم با قياسي بين كرايه تاكسي هاي ما و ديگران مي توان دريافت. مسافران تاكسي در ديگر كشورها براي تامين درخواست هايشان هزينه خيلي بيشتري مي پردازند، ضمن اينكه هميشه به صورت دربست از تاكسي استفاده مي كنند.
بهتر است براي پرهيز از مشكلاتي از اين قبيل، به مولفه هايي كه براي پردازش فرهنگ شهرنشيني لازم داريم، بپردازيم و تا آن موقع براي اينكه مشكلات كمتري داشته باشيم، خود را به جاي طرف مقابلي كه از او انتظار داريم، بگذاريم.

كلانشهر
پليس ساختمان مشهد كوتاه نمي آيد
002652.jpg
مثل اينكه قرار نيست كلانشهرهاي كشور هم در جلوگيري از ساخت و سازهاي غير مجاز كوتاه بيايند.
مدير پليس ساختمان شهرداري مشهد گفت : گشت هاي ويژه شهرداري مشهد هر روز به تمام نقاط شهري كه در آن ساخت و سازهايي انجام مي گيرد سركشي مي كنند.
مجيد محمدي فر در گفت و گويي افزود : در حال حاضر در سيزده منطقه شهرداري مشهد گروههاي ويژه گشت زني با پشتيباني هاي لازم، شبانه روز به مناطق و مكان هايي كه ساخت و سازي در حال انجام باشد سركشي كرده و در صورت مشاهده، با موارد تخلف برخورد مي كنند.
وي گفت : جلوگيري از تخلف ساختماني ، صدور اخطاريه، جمع آوري ابزار و مصالح، جمع آوري ديوار، پلمپ واحدهاي غيرمجاز. رفع پلمپ، ارسال پرونده به كميسيون ماده صد ، اجراي احكام قلع بنا ، ابلاغ آرا و جلوگيري ازعدم احداث طبقات غيرمجاز از جمله مهمترين ماموريت هاي پليس ساختمان شهرداري مشهد مي باشد.
مدير پليس ساختمان شهرداري مشهد همچنين از جمع آوري و تخريب يك هزارو 800 بناي در حال احداث ، تخريب هشت بناي غيرمجاز و جلوگيري از تغيير كاربري يك هزار مورد در مشهد خبرداد.

از شهر
002577.jpg
برنامه هاي تابستاني پارك ترافيك
تابستان كه مي شود ساعت خواب بچه ها تغيير مي كند، پس اشكالي ندارد اگر برنامه هاي پارك آموزش ترافيك پونك به صورت شبانه اجرا شود.
همزمان با تعطيلات تابستاني دانش آموزان، پارك آموزش ترافيك هر شب از ساعت 19 تا 20:30 با اجراي برنامه هاي ويژه ميزبان كودكان و خانواده هاي آنهاست.
اين برنامه ها در راستاي وظايف آموزش سازمان حمل ونقل و ترافيك تهران و به منظور ارتقاي فرهنگ ترافيك در جهت بهبود رفتارهاي ترافيكي و آگاهي بخش به كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
همچنين نمايش هاي آموزنده همراه با مسابقات و اهداي جوايز ويژه جهت آموزش و پر كردن اوقات فراغت از ديگر برنامه هاي در نظر گرفته شده سازمان ترافيك براي اين ايام است.
يادتان باشد كه استفاده از اين برنامه ها رايگان است و هيچ بهانه اي براي شانه خالي كردن والدين محترم از بردن كودكانشان به اين پارك وجود ندارد.
002640.jpg
روش هاي جديد در مبارزه با موش هاي جديد
اين موش هاي تهراني هم بد جوري گرگ شده اند و ديگر نمي توان با روش هاي قديمي به شكار آنها رفت.
در طرح مكمل مبارزه با موش كه در ادامه طرح فراگير وضربتي مبارزه با موش در تابستان 83 از بيستم تيرماه آغاز و به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت، براي اولين بار روش هاي فيزيكي و مكانيكي به جاي روش هاي شيميايي به كار مي رود. در طرح مكمل با توجه به نقايص طرح هاي فراگير به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه 15، در طرح مكمل با توجه به نقايص طرح هاي فراگير به راهكارهايي نظير تهيه دستورالعمل مجزا براي هر منطقه با در نظر گرفتن شرايط خاص محيطي، لايروبي مسيل ها و انهار و حذف باقي مانده تنه درختان قطع شده از كف انهار و ترميم بافت جوي ها، استفاده بهينه از مشاركت هاي مردمي، همگام كردن مباحث اجرايي و تحقيقاتي تاكيد شده است .
بنابر اين گزارش، هدف از اجراي اين طرح، كنترل و كاهش جمعيت موش در فصل مساعد زاد و ولد، دخيل نمودن تمامي سازمان ها و ارگان هاي تاثيرگذار در اين امر، استمرار استفاده از مبارزه تلقيني عليه موش به جاي مبارزه شيميايي ، ارتقاي سطح بهداشت عمومي ، آموزش و اطلاع رساني به هنگام و جلب مشاركت عمومي عنوان شده است .
همين گزارش حاكي است ، طرح مكمل در شش فاز، برنامه ريزي، اطلاع رساني، آماده سازي، اجرا، پايش و پاياني به اجرا در مي آيد.
شايان ذكر است ، منطقه 15 شهرداري با بهره مندي از يك نفر مسئول ساماندهي ، يك نفر ناظر مقيم، يك كارشناس، هفت تكنيسين، 14 كارگر، چهار خودرو با راننده و با برپايي 10 پايگاه در سطح ميادين و معابر منطقه، 5 هزار پاكت حمل لاشه، 6 هزار تخته پلاكارد ، 9 هزار بروشور ، 40 پوستر ، 5 هزار راهنماي استفاده از تله كشنده و 2 هزار تله چسبي طرح مكمل را آغاز كرده است.
002607.jpg
مراجعه بيش از 6 هزار خودرو به مراكز معاينه فني
طي يك هفته گذشته بر اساس اعلام ستاد مركزي معاينه فني خودرو طي هفته گذشته حدود 6 هزارو 331 خودرو به مراكز شش گانه معاينه فني مراجعه كرده اند و بيش از 40 درصد ظرفيت اين مراكز پر بوده است .
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، بر اساس اعلام ستاد مركزي معاينه فني خودرو، طي هفته گذشته فقط حدود 40 درصد ظرفيت مراكز معاينه فني خودروها مورد استفاده قرار گرفته است كه در اين ميان مركز معاينه فني بيهقي و نيايش پركارترين مراكز بوده اند .
بنا به اين گزارش از 6 هزار و 331 دستگاه خودرويي كه در هفته گذشته به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه كرده اند، مركزمعاينه فني بيهقي با يكهزار و 829 مراجعه خودرو، نيايش با يكهزار و 70 ، سراج با يكهزار و 54، آبشناسان با 842، الغدير با 772 و شكوفه با 764 مراجعه ، به ترتيب بيشترين مراجعات را از سوي شهروندان تهراني داشته اند.
عقد رايگان عروس و دامادهاي تهراني
در يك اقدام فرهنگي و پسنديده قرار است 2 هزار عروس و داماد تهراني به مناسب ولادت با سعادت حضرت فاطمه (س) و بزرگداشت مقام زن به صورت رايگان به عقد يكديگر درآيند.
موسسه مهر و ماه، وابسته به سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران اين طرح را با هدف ترويج ازدواج آسان و تحكيم بنيان خانواده و با بهره گيري از ساده زيستي بانوي بزرگ اسلام به اجرا درمي آورد.
اين موسسه از تمامي شهروندان جوان تهراني كه قصد دارند به عقد يكديگر درآيند، دعوت كرده است تا جهت استفاده از تسهيلات ويژه در نظرگرفته شده تماس حاصل كنند.
اين طرح معنوي قرار است از پنجم مرداد ماه و همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) آغاز شود.

شهر آرا
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
علمي
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |