دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۲
در شهر
Front Page

مبارزه جدي با رشوه خواري در ايران
نظام اداري روغنكاري مي خواهد
003336.jpg
دو دهه پيش، بويژه در فضاي خاص دوران دفاع مقدس كافي بود بگويند فلاني رشوه داده يا رشوه گرفته تا همه به چشم ديگري به او نگاه كنند مثل موجود كثيفي كه با هيچ آبي تطهير نمي شود
محمد مطلق
سازمان جهاني مبارزه با فساد (TI) كه هر ساله ميزان آلودگي اقتصادي كشورهاي جهان را بررسي و اعلام مي كند، طي گزارشي از وضعيت فساد اقتصادي سال 2004، فنلاند را پاك ترين و هائيتي و بنگلادش را آلوده ترين كشورها عنوان كرده و در ميان 144 كشور آلوده رتبه 88 را به ايران اختصاص داده است. گفتني است رشوه و جابه جايي پول هاي كثيف از جمله شاخص هاي مهم براي سنجش ميزان كثيفي يك اقتصاد در نظر گرفته مي شود، در اين ميان پديده پول كثيف و پولشويي مي تواند بحثي كاملا اقتصادي تلقي شود، اما رشوه، پيش از آنكه در حوزه اقتصاد قابل بررسي باشد،  موضوعي اجتماعي است، موضوعي كه در صورت شيوع، ابتدا بستر اجتماع و بعد تمامي حوزه هاي زيربخش آن را مانند فرهنگ، اقتصاد، سياست و البته اخلاق فردي و اجتماعي آلوده خواهد كرد. در مورد رشوه تعاريف و تعابير گوناگوني وجود دارد، يكي از اين تعاريف مي گويد: نظام هماهنگ دريافت و پرداخت در سيستم  ناهماهنگ نظام اداري   كه اين هماهنگي مي تواند نوعي طعنه به حساب آيد. يعني زماني كه نظام اداري نمي تواند در سيستم هاي دريافت و پرداخت، پاسخگويي به موقع و قانونمند، ايجاد فضاي امن براي كاركنان، تنبيه و پاداش و نظارت بر عملكرد درون سازماني خود هوشمندانه رفتار كند، مناسبات مستقيم و منفي و به تعبيري هوشمندانه ميان كاركنان و ارباب رجوع برقرار مي شود كه در اين ميان مناسبت بده - بستان وجه نقد، نقشي حياتي و تعيين كننده دارد. البته هنوز تئوريسين ها به توافق نرسيده اند كه استفاده از انواع رانت ها و وعده و وعيد دادن براي تسهيل امور در ادارات كه در آن درخواست شيريني و زيرميزي و عمل بده - بستان مستقيما مطرح نمي شود نيز جزو مصاديق رشوه مي تواند باشد يا خير؟ اما هر چه هست مي توان اندكي اميدوار بود كه اين پديده صرفا خاص كشور ما نيست و 144 كشور ديگر در ليست آلودگي اقتصادي قرار دارند.
همايش ها و گردهمايي هاي رشوه
وقتي به پيكاسو مي گويند در مورد نارسايي هاي فرهنگي اسپانيا چه عقيده اي داري و آيا اساسا چنين پديده اي وجود دارد يا نه؟ مي گويد اگر وجود نداشت، شما راجع به آن از من نمي پرسيديد و اصلا اين همه در موردش حرف زده نمي شد (!) از اين نگاه، حرف زدن در مورد چيزي، اولين دليل حضور آن چيز مي تواند باشد و شايد هم به قول ژاك دريدا اولين دليل غياب آن (!) به هر حال نگراني از پديده رشوه كار را به جايي كشانده كه براي مبارزه با آن بايد اين همه مطلب نوشته شود، سخنراني شود، كنگره برگزار شود و نشست هاي تخصصي و گردهمايي هاي پيشگيري از رشوه و رشوه خواري شكل گيرد، چنانچه 14 تيرماه اولين دور گردهمايي مبارزه با رشوه در سازمان هاي دولتي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كليد خورد و آئين نامه مبارزه با فساد و رشوه در ادارات هم حاصل اين نشست بود كه اميدواريم اجرا شود.
در اين آئين نامه آمده است اگر رشوه اي در يكي از ادارات دولتي صورت گيرد، در مرحله اول مدير آن اداره تذكر كتبي خواهد گرفت و در صورت تكرار در مرحله دوم و سوم اين مدير شش ماه تا دو سال از كار خود عزل خواهد شد.
معاون توسعه، مديريت و منابع انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي به صراحت اعلام كرد كه مطالعات و نظرسنجي هاي انجام شده، نشان مي دهد  در زمينه مهار پديده رشوه گيري موفق عمل نكرده ايم و با وجود تمام تلاش ها در زمينه مبارزه با فساد اداري در چند سال اخير، شاهد افزايش رشوه در برخي دستگاه هاي دولتي هستيم.
حال پرسش اين است كه با وجود مبارزه دين مبين اسلام با رشوه، نظر صريح مراجع تقليد، تاكيد قانون و كراهت اين عمل نزد فرهنگ غني ايراني، چرا نتوانسته ايم پديده رشوه دهي و رشوه گيري را از ريشه بسوزانيم، فرهنگ پيشگيري و مبارزه با آن را دروني كنيم و آيا مي توان اميدوار بود كه بخشنامه ها و آئين نامه ها كه ضرب و زورشان محكم تر از اصل قانون نيست، موفق به ريشه كني رشوه شويم؟ اساسا چه انگيزه هاي عميقي وجود دارد كه مي تواند اين همه مانع را دور بزند؟
چندي پيش نيروي انتظامي رسما از گشوده شدن 36هزار پرونده رشوه گيري خبر داد و البته 955 نفر از پرسنل خود را نيز به دليل آلوده بودن به رشوه اخراج كرد، جالب آنكه سقف انتقال پول از رشوه دهنده به رشوه گيرنده در مجموع 36 هزار مورد، 200 ميليون تومان عنوان شده بود.
در فصل 11 قانون مجازات جرايم نيروهاي مسلح آمده است كه اگر يك نظامي براي خودداري از انجام ندادن فعلي كه جزئي از وظايف اوست، وجهي را دريافت كند، حتي اگر آن فعل خلاف قانون نباشد، مرتكب جرم شده است. مثلا گرفتن المثني شناسنامه خلاف قانون نيست، ولي اگر به يك نظامي براي گرفتن المثني پولي داده شود، جرم محسوب مي شود.
در فصل يازدهم در قانون مجازات اسلامي نيز در چند ماده به بحث ارتشا پرداخته شده و مجازاتي براي آن در نظر گرفته شده است؛ مطابق ماده 592 اين قانون هر كس عالما و عامدا براي اقدام به امري يا امتناع از انجام امري كه از وظايف اشخاص مقرر در قانون است وجه يا مالي يا سندي پرداخت كند، در حكم رشوه دهنده است و به عنوان مجازات، علاوه بر ضبط مال ناشي از ارتشا به حبس از 6 ماه تا 3 سال و 74 ضربه شلاق محكوم مي شود، مطابق قانون تشديد مجازات مرتكبان ارتشا و اختلاف و كلاهبرداري برابر ماده 3 اين قانون، مجازات هر يك از مستخدمان و ماموران دولتي اعم از قضائي و اداري برحسب ميزان مال اخذ شده متفاوت بوده و علاوه بر حبس، جزاي نقدي و شلاق، به انفصال از خدمات دولتي نيز محكوم مي شوند.
مقام معظم رهبري نيز صريحا مي فرمايند: هيچ يك از مراجعه كنندگان به ادارات حق ندارند براي انجام كار خود پول يا خدمتي را به طور غير قانوني به كارمند اداري كه مكلف به خدمت به مراجعان است، ارائه دهند، همچنين كارمندان ادارات هم كه از نظر قانوني موظف به انجام كار مردم هستند، حق ندارند هيچ گونه مبلغي را به طور غير قانوني در برابر انجام كار مراجعه كنندگان درخواست يا دريافت كنند و جايز نيست در اين مال تصرف نمايند، بلكه بايد آن را به صاحبانش باز گردانند.
ايشان حتي در مورد پديده هديه به كاركنان ادارات كه مي تواند مصداقي از رشوه تلقي مي شود مي فرمايند: هديه در محيط كار و از جانب ارباب رجوع، يكي از خطرناكترين چيزهاست و هر چه بيشتر از آن اجتناب كنيد، به صرفه دنيا و آخرت شما خواهد بود.
ريشه ارتشا و راهكارهاي مبارزه با آن
همچنان كه عنوان شد ناتواني سيستم اداري در پيشگيري و مبارزه با ارتشا، كار را به جايي كشاندكه سازمان مديريت و برنامه ريزي براي آن يك گردهمايي راهبردي تشكيل داده و آئين نامه اي را هم به تصويب برساند و البته پيش از اين گردهمايي ذهن ما با همايش آسيب هاي اجتماعي و چالش هاي رشوه خواري نيز آشناست. به هر ترتيب در اين آئين نامه براي پيشگيري از ارتشا موارد زير عنوان شده است: شفاف سازي مراحل انجام خدمات رساني مناسب به مردم، توسعه و فن آوري اداري، اصلاح و كوتاه كردن روش هاي انجام خدمات رساني، انتخاب بازرس يا بازرسان، تشويق افراد به گزارش دادن در اين باره و پيش بيني حق فسخ براي دستگاه هاي اجرايي در قرارداد با اشخاص حقيقي وحقوقي.
به علاوه كاركنان دستگاه هاي دولتي نيز موظف شده اند براي مبارزه با رشوه مشخصات فرد يا افراد پيشنهاد كننده رشوه را به هيات هاي رسيدگي به تخلفات اداري گزارش دهند.
در اين آئين نامه آمده است كه دستگاه ها مي توانند حداكثر به 40 درصد از بازرساني كه خدمات برجسته اي براي پيگيري و كشف موارد تخلف انجام مي دهند، يك ماه حقوق و مزايا علاوه بر پاداش پايان سال به عنوان پاداش پرداخت كنند.
براساس بند ي اين آئين نامه تعداد بازرسان هر دستگاه نبايد از نيم درصد كل كاركنان تجاوز كند و براي موارد خاص با تاييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، اين درصد قابل افزايش است.
دكتر محمدامين نوري، كارشناس مديريت و مسائل اجتماعي مي گويد: متاسفانه ناامني اقتصادي، افت و خيزهاي تند مالي، شكاف هاي شديد طبقاتي و مسائلي از اين دست تا حدودي ارزش ها و هنجارهاي اجتماعي ما را در رابطه با حرمت ارتشا جابه جا كرده است، يعني فرهنگ عمومي ديگر آن واكنش هاي تند را نسبت به پديده رشوه خواري از خود نشان نمي دهد و اندكي با تنبلي و بي ميلي عمل مي كند و در بعضي موارد هم هيچ عكس العملي ندارد. در حالي كه دو دهه پيش، بويژه در فضاي خاص دوران دفاع مقدس كافي بود بگويند فلاني رشوه داده يا رشوه گرفته تا همه به چشم ديگري به او نگاه كنند، مثل موجود كثيفي كه با هيچ آبي تطهير نمي شود، اما حالا تا حدودي اين وضعيت عوض شده، يعني كسي كه بتواند با رشوه كار خود را پيش ببرد و حتي درخواست هاي نابجاي خود را عملي كند،گاه آدم زرنگي محسوب مي شود. بنابراين در اولين قدم بايد سعي كنيم دوباره آن فرهنگ ستيزه جويي با رشوه و كراهت ارتشا را زنده كنيم. وي به مكانيزم فرسوده ادارات نيز اشاره مي كند و در تاييد نگاه گردهمايي مبارزه با ارتشا كه در آن به توسعه و فن آوري اداري و كوتاه كردن روش هاي انجام خدمات رساني تاكيد شده است، مي گويد: در روش قديمي يا به عبارتي كلاسيك نظام اداري، ارباب رجوع بايد با كارمند به شكل مستقيم رو در رو شود و اين خود علاوه بر اتلاف وقت، صرف هزينه، ايجاد ترافيك مراجعان و به همين ميزان ايجاد ترافيك كاري باعث مي شود كه خطر پيشنهاد رشوه در هر شكل ممكن بالا برود، در حالي كه با اصلاح سيستم اداري و مدرن كردن ساختار، تا حد قابل ملاحظه اي مي توانيم از آن جلوگيري كنيم. وي هر دو بخش اصلاح ساختار و مدرن كردن مكانيزم اداري را به اين شكل توضيح مي دهد: ببينيد(!) تلفن گويا يكي از ساده ترين ابزار مدرن براي پاسخگويي است كه متاسفانه به خوبي از آن بهره گيري نكرده ايم و از سوي ديگر مردم باز ترجيح مي دهند از روش قديمي تر رودر رو شدن با كارمندان استفاده كنند، يعني يك شهروند در يك شهر دور افتاده خود را به زحمت مي اندازد، به پايتخت مي آيد تا مثلا در فلان وزارتخانه روند كارش را پيگيري كند و بداند كه پرونده اش در چه مرحله اي است و بعد وقتي مراجعه مي كند، با آن ذهنيتي هم كه از گيرهاي چرخه كار اداري دارد و البته از ديگران هم شنيده كه احتمالا پرداخت وجه با نام شيريني و غيره مي تواند چند پله كارش را جلو بيندازد، خطر لغزيدن در ارتشا براي او به وجود مي آيد، در حالي كه مي تواند راحت در خانه اش بنشيند و با يك تلفن، كسب اطلاع كند و در صورت لزوم نيز به بازرسان اطلاع دهد كه مثلا چه دليلي براي اين همه تعويق وجود دارد.
از سوي ديگر همراه با مدرن كردن ساختار و بهره وري از فن آوري روز براي پاسخگويي بايد پروسه چرخه كار و آن چيزي كه بدان ديوان سالاري و كاغذبازي مي گوييم، اصلاح شود و در واقع نظام اداري را روغن كاري كنيم تا كارها هر چه سريع تر به نتيجه برسد و اين مستلزم يك نگاه تازه به سيستم اداري، مديريت و بيش از همه پايبندي به منشور اخلاقي است.
بسياري از شهروندان و كارشناسان، منشور اخلاقي و ليست كردن وظايف يك سازمان را در برابر ديدگان ارباب رجوع يكي از مهمترين اقدامات براي جلوگيري از ارتشا ارزيابي مي كنندكه همزمان با سال پاسخگويي انجام شد، اما هنوز خلاء ديگري به نام فعال شدن واحدهاي بازرسي در سازمان ها و ادارات وجود دارد كه از يك سو قدرت اعتراض ارباب رجوع را نسبت به كند شدن عمدي چرخه كار يا درخواست رشوه كاسته و از سوي ديگر به كاركنان اين اطمينان را مي دهد كه گويا خبري نيست و هرآنچه كه به عنوان منشور اخلاقي و مسئوليت هاي سازمان و افراد آن ليست شده، چندان هم نمي تواند جنبه عملي به خود بگيرد، اما آيا وجود نيم درصد كاركنان يك سازمان به عنوان بازرس، طبق آخرين آئين نامه سازمان مديريت و بازرسي مي تواند اين خلاء بزرگ را پر كند؟

امروز
آموزش هاي حرفه اي به جوانان
003318.jpg
كشور براي پيشرفت و توسعه، با توجه به تكنولوژي جديد و شرايط موجود به كسب مهارت و آموزش هاي لازم نياز دارد كه در اينجا سازمان فني و حرفه اي نقشي موثر دارد.
ناصر خالقي، وزير كار و امور اجتماعي در چهارمين همايش مربيان، كارمندان و مديران سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور با بيان اينكه از ميان نهادهاي آموزشي كشور سازمان آموزش فني و حرفه اي تنها نهادي است كه تعطيلي نداشته، افزود: اين سازمان به دليل نياز بيش از پيش كشور به مهارت آموزي، در طول سال به اين امر پرداخته است.
خالقي افزود: امروز سهم آموزش هاي فني و حرفه اي در توسعه به عنوان يك معيار و نمادي در سنجش رتبه كشور و موفقيت يا نبود موفقيت روند توسعه لحاظ مي شود.
وي مهارت و مهارت آموزي را هويت سازمان آموزش فني و حرفه اي عنوان و تاكيد كرد: اين امر در قالب دوره هاي مختلف ثابت و سيار ضمن كار در آموزشگاه هاي آزاد و مراكز ديگر اجرا مي شود.
او با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته در هشت سال گذشته، تصريح كرد: در حال حاضر، حجم بالايي از جمعيت جوان كشور فاقد مهارت است و به صورت معضلي براي حل بيكاري در كشور تبديل شده و از سوي ديگر به دليل نبود مهارت در ميان جوانان چالش هاي مختلفي پديد آمده است.
خالقي گفت: تمامي مسئولان كشور نيز اولويت اول براي حل بيكاري را آموزش هاي فني و حرفه اي مي دانند و به منظور گسترش اين امر، فعاليت هاي گوناگوني انجام مي دهند.
وي تلاش براي توسعه كمي و كيفي آموزش ها و مهارت ها را ضروري دانست و ادامه داد: اين تلاش ها بايد نيازهاي بازار كار را مورد توجه قرار دهند.
وزير كار و امور اجتماعي با اشاره به طرح اعطاي وام به جويندگان كار گفت: اينگونه طرح ها زماني موفق خواهند شد كه در كنار آن جويندگان، داراي مهارت باشند تا با حمايت هاي مالي دولت بتوانند به كاري شايسته دست يابند.
وي ادامه داد: در صورتي كه طرح اعطاي وام با مهارت آموزي همراه نباشد، در آينده با بيكاري و بدكاري مواجه خواهيم شد كه وام دريافتي براي آموزش را در ساير بخش هاي زندگي خود هزينه كرده اند.
وي با اشاره به روند و پروسه حضور ايران در بازارهاي جهاني، موفقيت در اين امر را مستلزم تقويت مهارت در بخش هاي توليدي، صنعتي و خدماتي دانست و گفت: با وجود تكنولوژي جديد و شرايط روز، موفقيت و توسعه يافتگي جز با تقويت آموزش هاي فني و حرفه اي ميسر نمي شود.
ناصر خالقي با اشاره به طرح هاي مختلفي كه در سالهاي اخير براي توسعه كمي و كيفي آموزش هاي فني و حرفه اي صورت گرفته است، گفت: متاسفانه تلاش ها از جمله 182 استاندارد جديد در امر پژوهش، يكهزار و۵۳۳ استاندارد مربيگري و 90 عنوان درسي جديد به اطلاع مردم نرسيده، اما در آينده نتيجه خدمات مشخص خواهد شد.
وي از تصويب طرح ساماندهي كارگران ساختماني و ارائه شناسنامه مهارت در هيات دولت خبر داد و گفت: براساس اين طرح تمام كارگران ساختماني بايد بزودي به مهارت هاي موردنياز مجهز شوند.
امروزه در كشورمان با گروه زيادي از جوانان جوياي كار روبه رو هستيم، هرچند گفته مي شود عوامل بسياري بر بروز بيكاري اثر مي گذارد اما به نظر مي رسد، يكي از بزرگترين مشكلات موجود، نداشتن مهارت در ميان جوانان است. با كمي دقت مي توان دريافت كه طي كردن دوره هاي كارآموزي بهترين روش براي دستيابي به يك شغل مناسب است.
استعداديابي جوانان در زمينه هاي متفاوت اولين گام براي پرورش توانايي هاي آنان در زمينه هاي گوناگون است. با توجه به هزينه اي كه دولت در زمينه آموزش مهارت به جوانان صرف مي كند، ارتباط ميان علاقه مندي هاي آنان به رشته آموزشي مورد نظر، مهمترين شرط است.

نگاه
ايدز و اعتياد تزريقي
ايدز پديده اي نيست كه از آن به عنوان يك بحران ياد كنيم، اما اعتياد چرا، چون حتي براساس آمارهاي غيررسمي و در وخيم ترين حالت بيش از 25 هزار نفر ايدزي در كشور نداريم، در حالي كه تعداد معتادان با خوشبينانه ترين نگاه هم 2 تا 3ميليون است.
با اين همه برخورد دو موضوع فوق چيزي فراتر از پديده هاي ايدز و اعتياد را پي ريزي مي كند؛ پديده اي كه از آن به نام اعتياد تزريقي و انتقال ايدز از تزريق معتادان تزريقي ياد مي كنيم. براساس آمارهاي رسمي درحال حاضر سهم ايدز از اعتياد به 62درصد رسيده و اين درحالي است كه موفقيت در كنترل آن به نسبت دهه اول انقلاب كه 18 درصد بوده، هم اكنون به 43درصد رسيده است.
به نقل از علي هاشمي دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، 89 درصد مردم نسبت به مصرف مواد مخدر نگاه منفي دارند،  در عين حال كه 7 درصد نيز ارزيابي شان به دلايل مختلف مثبت و گاه توام با احترام است.
در يك ارزيابي ملي در مورد دلايل مصرف مواد مخدر معلوم شد كه 18 درصد مردم چنين رويكردي را ناشي از دوستان ناباب مي دانند. همچنين 4/16 درصد خانواده معتاد، 16 درصد كار و زندگي، 4/15 درصد بيكاري و 4/13 درصد هم خانواده هاي مطلقه را علت گرايش به اعتياد عنوان كرده اند و اما ايدز؛
نشانگان نقص ايمني اكتسابي AIDS بر اثر تخريب ياخته هاي دستگاه ايمني بدن ناشي از ويروس HIV براي اولين بار در سال 1981 ميلادي در افراد بالغ جواني ديده شد كه دچار نقص هاي ايمني مادرزادي نبودند و به همين دليل پزشكان، اين شكل از نقص ايمني بدن را ايدز نام گذاشتند و پس از آن، ويروس HIV رسما وارد حيات بشر شد.
براساس آمار در طول 20 سال گذشته بيش از 22ميليون نفر در اثر ابتلا به ايدز جان باخته اند و براساس آخرين گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني تخمين زده مي شود كه در حال حاضر بيش از 37 ميليون انسان در سراسر جهان به عفونت HIV مبتلا باشند كه بسياري از آنان حتي از وجود بيماري خويش آگاهي ندارند.
آمارها نشان مي دهد در طول سال 2000، حدود 3/5 ميليون مورد جديد از اين بيماري در دنيا گزارش شده كه اكثرا در كشورهاي درحال توسعه بوده است.
ايدز در ايران براي اولين بار در سال 1366 مشاهده شد، آن هم در كودكي 6 ساله مبتلا به بيماري هموفيلي كه از فاكتورهاي خون آلوده به ويروس وارداتي از اروپا استفاده كرده بود و طبق آمارهاي غيررسمي تاكنون بيش از 25 هزار نفر مبتلا به ايدز در كشور وجود دارد، اما جالب آنكه انتقال ويروس HIV در ايران بيش از ساير موارد از طريق اعتياد تزريقي صورت مي گيرد،  چنانچه طبق آمارهاي اعلام شده از دهه 70 تاكنون 63 درصد مبتلايان به بيماري ايدز در كشور را جمعيت معتادان تزريقي تشكيل داده اند.
نتيجه نهايي اينكه،  جوانان 25 تا 34 سال با غلبه جمعيتي مردان و با بيشترين راه انتقال اعتياد تزريقي، آمار اصلي معتادان و ايدزي هاي كشور را تشكيل مي دهند، اما با اين پديده خطرناك كه خود از تركيب دو پديده ديگر يعني اعتياد تزريقي و ايدز به وجود آمده است و هر لحظه مثل يك بمب چندزمانه عمل مي كند، چه بايد كرد؟ آيا سرنگ رايگان آخرين راه حل است؟
گويا جز اين، چند راه حل ديگر هم وجود دارد. دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، يكي از اين راه حل ها را در نگهداري ارزان معتادان مي داند: در حالت عادي يك معتاد حدود 4 هزارتومان هزينه دارد، اما نگهداري او با ماده متادون 120 تومان تمام مي شود كه به اين ترتيب مي توان به ارزش افزوده قاچاق مواد مخدر ضربه شديدي وارد كرد.
اما پيشگيري هميشه قابل اطمينان تر از درمان است، چنانچه دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز همين اعتقاد را دارد: نگاه فرهنگي و پيشگيرانه،  برخورد مددكارانه و درماني، مقابله با قاچاقچيان و برخورد پليسي از اولويت هاي كشور و محوري ترين سياست 20 ساله آينده براي پيشگيري از اعتياد اعلام شده است.

|  ايرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |
|  علمي  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |