ساماندهي زباله باز هم خواسته اول
اين براي چندمين بار است كه مركز ارتباط مردمي 137 شهرداري تهران، آمار خواسته هاي شهروندان را منتشر مي كند و اين بار هم ساماندهي معضل زباله، اولين خواسته شهروندان است. در حالي كه شهرداري روزانه 700 تن زباله توليد شده در شهر را دفع يا بازيافت مي كند، شهروندان همچنان خواستار توجه بيشتر به اين بخش هستند. بنابر آمار و ارقام واحد 137 شهرداري تهران، ساماندهي سه معضل شهري اعم از زباله، سدمعبر و لكه گيري آسفالت خيابان ها درصدر خواسته هاي تماس گيرندگان با اين واحد در تيرماه بوده است.
در طول ماه گذشته، واحد 137 شهرداري تهران، 8 هزار و 942 پيام از شهروندان دريافت كرده است كه از اين تعداد 5869، 1985، 248 و 415 پيام به ترتيب مربوط به حوزه هاي فعاليت معاونت هاي خدمات شهري، فني و عمراني، شهرسازي و معماري و حمل و نقل و ترافيك بوده است و در مجموع بيشترين پيام ها به حوزه خدمات شهري با 6/65 درصد برمي گردد.
همچنين ميانگين پيام ها براي هر منطقه 406 مورد بوده است و از بين شهرداري هاي مناطق نيز بيشترين پيام مردمي با 1065 مورد مربوط به شهرداري منطقه 4 و كمترين پيام با 64 مورد به منطقه 22 تعلق داشت.
بنابر گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مشكلات مطرح شده در حوزه خدمات شهري عمدتا پيرامون زباله و سد معبر و معاونت فني و عمراني درخصوص لكه گيري آسفالت بوده است. همچنين در دو حوزه شهرسازي و حمل و نقل و ترافيك نيز به ترتيب زمين هاي باير و نصب سرعت گير از موضوعاتي بوده كه به منظور رفع آنها، شهروندان تهراني در تيرماه با واحد 137 تماس گرفتند.
جداول خياباني 10 ميليارد توماني
وقتي قرار است سالانه بيش از 100 ميليارد ريال صرف توليد و نصب جداول درخيابان ها شود، چرا بايد كيفيت و ماندگاري بخشي از آنها آنقدر پايين باشد كه موجب اتلاف منابع شود؟
مهندس محمد علي آبادي، معاون فني و عمراني شهرداري تهران اينگونه به اين سئوال پاسخ مي دهد: متاسفانه دلايل متعددي مثل عدم تخصص كافي توليدكنندگان، تعدد مراكز توليد، امكانات ضعيف و بدوي توليدكنندگان و... در پايين آمدن كيفيت و محصولات توليد شده توسط اين مراكز موثر است. بر همين اساس از حدود 20 ماه پيش، برنامه ريزي و اقدام درخصوص ايجاد انگيزه و فعال كردن بخش خصوصي متخصص و علاقه مند در دستور كار قرار گرفت كه هم اكنون به ثمر نشسته و طي همين هفته، اولين و مجهزترين كارخانه اختصاصي توليد مكانيزه قطعات بتني و جداول خياباني كشور با سرمايه گذاري بالغ بر 25 ميليارد ريال توسط بخش خصوصي و با پيگيري، حمايت و پشتيباني شهرداري تهران نصب و راه اندازي خواهد شد.
علي آبادي با اشاره به اينكه تا پايان سال جاري، حداقل پنج كارخانه و مركز ديگر توليد اين نوع جداول و قطعات به بهره برداري مي رسد، مي گويد: با بهره برداري از اين مراكز، تمامي جداول مورد استفاده در شهر تهران الزاما از نوع جداول مرغوب توليد شده در اينگونه مراكز پيشرفته مكانيزه خواهد بود كه اين امر موجب صرفه جويي مناسبي در منابع عمراني شهر خواهد شد.
معاون شهردار تهران، ابراز اميدواري مي كند كه در آينده با ايجاد شرايط مساعد براي سرمايه گذاري بخش خصوصي مولد در سراسر كشور، شاهد تحولي بنيادين در ارتقاي كيفيت مواد و مصالح مورد نياز مصارف عمراني و ساختماني در راستاي حفظ منابع ملي كشور باشيم.
اتوبوس دو برابر فضاي سبز ده برابر
افزايش حمل و نقل عمومي و فضاي سبز دو نكته اي است كه مديريت شهري نمي تواند از آنها چشم پوشي كند. شايد به همين خاطر است كه در تهران و ساير كلانشهرها، اين روزها توجه بيشتري به اين دو حوزه شده است.
شهردار شيراز گفته: طي برنامه پيش بيني شده در آينده اي نزديك شهر شيراز داراي 1400 دستگاه اتوبوس خواهد شد كه اين تعداد، دو برابر اتوبوس هاي فعلي است.
مهندس صمد رجا افزود: در برنامه اي كه تدوين شده است، عمليات اجرايي خط دوم مترو نيز به احتمال زياد امسال آغاز خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه فضاي سبز شهري كه هم اكنون بالغ بر 1300 هكتار است، به 13 هزار هكتار افزايش مي يابد، اظهار داشت: شهرداري شيراز در امر زيتون كاري در منطقه برمشور مقام نمونه كشور را به دست آورده است.
رجا در ادامه يادآور شد: اميدواريم در دولت جديد و رياست جمهوري دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهور محبوب و منتخب، با عنايت خاصي كه ايشان به شهرداري ها داشته و خواهند داشت، بتوانيم با در اختيار داشتن امكانات بيشتري در جهت رفاه عمومي و خدمات دهي به شهروندان گام هاي اساسي برداريم.