چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۴ - Aug 3, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): ديروزت از دست رفته
و فردايت مشكوك است، و امروزت مغتنم؛
پس اين فرصت ممكن را درياب.
غرر الحكم/۲۲۵
امروز با حافظ
در غنچه اي هنوز و صدت عندليب هست
روي تو كس نديد و هزارت رقيب هست
چون من در آن ديار هزاران غريب هست
گر آمدم به كوي تو چندان غريب نيست
جشنواره لوكارنو امروز با سينماي ايران آغاز مي شود
ايرنا: برنامه  پنجاه  و هشتمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  لوكارنو با فيلم  ايراني ما همه  خوبيم  نخستين  ساخته  بلند بيژن  ميرباقري ، امروز چهارشنبه۱۲ مردادماه  در سوييس آغاز مي شود.
جشنواره  بين المللي  فيلم  لوكارنو كه  در رديف  ۱۰ جشنواره الف  جهان  قراردارد، از ۱۲ تا ۲۲ مردادماه  در سوييس  برگزار مي شود.بنياد سينمايي  فارابي  روز سه شنبه  گزارش  داد: فيلم  ما همه  خوبيم  كه  قبلادر بيست  و سومين  جشنواره  بين المللي  فجر خوش  درخشيد در لوكارنو روي  پرده مي رود.
ميرباقري  از كارگردانان  حوزه  كوتاه  و مستند است  كه  با فيلم  ما همه خوبيم  براي  نخستين  بار در بخش  مسابقه  سينماي  ايران  جشنواره  فجر حضورداشت .
اين  فيلم  با مضمون  اجتماعي ، داستان  جمشيد پسر خارج نشين  خانواده عباس  است  كه  پيغامي مي فرستد.
همه  ما خوبيم  با موضوعي  متفاوت  دربرگيرنده  احوالات  پيدا و نهان  هريك  ازاعضاي  خانواده  است .
آهو خردمند، محسن  قاضي  مرادي ، پروين  شاهين  خو، ليلا زارعي ، مليكاامامي و علي  رشوند دراين  فيلم  نقش آفريني  كرده اند.

جلسه نقد و بررسي آثار «نادر ابراهيمي» برگزار شد
ايسنا: در جلسه نقد و بررسي آثار نظري نادر ابراهيمي، چهار اثر اين نويسنده شامل مقدمه اي براي گرايش و پيرايش كتابهاي كودكان، مقدمه اي بر فارسي نويسي براي كودكان، مقدمه اي بر مراحل خلق و توليد ادبيات كودكان و مقدمه اي بر مصورسازي كتاب كودكان، تحليل شد.
در اين جلسه توران ميرهادي در توصيف ويژگي هاي اين نويسنده گفت: اين نويسنده سه مرحله نگارش، پژوهش و تدريس را پشت سرگذاشته است، گفت: ابراهيمي احترام و مسؤوليت زيادي در برابر بچه ها قايل بود و به هيچ وجه حاضر نبوده و نيست كه كار بچه ها را دست كم بگيرد.
وي همچنين با اشاره به كتاب مقدمه اي بر مراحل خلق و توليد ادبيات كودكان اين نويسنده گفت: نادر ابراهيمي در اين كتاب فقط نويسنده نيست، بلكه نويسنده اي است كه پژوهشگر مي شود.
او در نگارش اين كار سه وظيفه خلق و توليد اثر را به عنوان يك نويسنده، پژوهش و تحقيق را به عنوان يك پژوهشگر و انتقال آن را به نسل هاي بعد، به عنوان يك مدرس، به خوبي انجام داده است.
وي نادر ابراهيمي  را ازجمله نويسندگاني قلمداد كرد كه در آثارش و آنچه در بعد تئوري حوزه كتاب كودك مطرح كرده، فاصله معنا داري ندارد و گفت: او نوشتن ادبيات كودك را يك علم و فن مي دانست و همين به پيشرفت كار او كمك كرد.
افتخاري از ديگر حاضران در جلسه نيز به وضعيت آماري كتابهاي اين نويسنده نام آشنا پرداخت و گفت: آثار نادر ابراهيمي را مي توان در دو مرحله قبل و بعد از انقلاب مورد تحليل قرار داد.
او در بخش كودكان و نوجوانان ۱۹ اثر قبل از انقلاب و ۴۵ اثر را بعد از انقلاب تحرير كرده است و در بخش بزرگسالان ۱۶ اثر را قبل از انقلاب و ۳۲ اثر را پس از انقلاب خلق كرده است.
وي تأكيد كرد: با توجه به حجم و عمق كاري اين نويسنده، جا دارد كتابشناسي آثار او انجام شود و كليد واژه ها و نمايه سازي هاي آثار او مشخص شود و در اختيار اهل فن قرار گيرد.

نمايشنامه خواني به مناسبت روز خبرنگار
به مناسبت روز خبرنگار، شنبه و يكشنبه ۱۵و ۱۶ مرداد دبير سرويس فرهنگي هنري روزنامه خبر در باغ فرهنگسراي نياوران نمايشنامه خواني مي كند.
در نهمين جلسه نمايشنامه خواني نياوران، «زيرزمين» با نويسندگي و كارگرداني «آرش عباسي» روخواني مي شود.
محمد عسگري، رويا دعوتي و شيرين اسد اللهي نقش خوانها و ايزد مهرآفرين دستيار كارگردان اين اثر هستند.

اجراي ريچارد دوم باز هم به تعويق افتاد
اجراي نمايش ريچارد دوم نوشته ويليام شكسپير به كارگرداني تاجبخش فناييان بازهم به تعويق افتاد.
به گزارش ايسنا، اين نمايش قرار بود از ۲ مرداد ماه در تالار وحدت اجرا شود اما به دليل آماده نبودن دكور و نيز تداخل با جشنواره موسيقي بانوان، اجراي نمايش به ۱۳ مرداد موكول شد.
تاجبخش فناييان، كارگردان اين نمايش كه پيش از اين بارها از طولاني شدن زمان تمرين گروه اين نمايش اظهار گله مندي كرده بود، به ايسنا گفت: گروه من از نظر روحي كاملا فرسوده شده اند و حتي خود من نيز قدرت روحي خود را از دست داده ام چون زمان طولاني تمرينات تمام انرژي ما را گرفته است.وي ادامه داد: تالار وحدت، چندين منظوره است و متاسفانه ويژه تئاتر نيست و روز به روز هم وظايفش نسبت به برنامه هاي متنوع بيشتر مي شود.
به گفته وي، تئاتر همچون قايقي است كه تحت تاثير امواج ديگر برنامه هاي تالار وحدت قرار مي گيرد.
فناييان خاطرنشان كرد: مسئولان تالار وحدت هم تقصيري ندارند چون به هر حال برنامه ها با يكديگر تداخل پيدا مي كنند در حالي كه اگر تالار، مختص يك برنامه خاص بود، قابل برنامه ريزي بود.
لازم به يادآوري است در آغاز قرار بود ريچارد دوم خرداد ماه در تالار وحدت اجرا شود اما مقرر شد نمايش بانوي خيال كه توليد مستقل بنياد رودكي بود، در آن زمان به روي صحنه رود و به دنبال تاخير در اجراي اين نمايش بود كه زمان اجراي نمايش ريچارد دوم باز هم به تعويق افتاد و سرانجام قرار شد اين نمايش از آخر همين هفته به روي صحنه برود.

نمايشگاه نقاشي
نمايشگاهي از نقاشي هاي زهره حاتمي پور و عده اي از هنرجويان نقاشي با همكاري معاونت فرهنگي و اجتماعي منطقه ۱۵ در نگارخانه ابراهيمي نژاد، واقع در تقاطع نبرد _ آهنگ در بزرگراه شهيد محلاتي برگزار شده است.

برگي از تاريخ
استقرار قوم ايراني در جنوب روسيه
سوم اوت (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۸۳۷ ميلادي بابك خرم دين رهبر يك جنبش انقلابي كه در آذربايجان و مناطق شمالغربي ايران بر ضد خلافت عباسي به پا خاسته بود و دردسر بزرگي براي خليفه وقت ايجاد كرده بود، در ارمنستان دستگير شد و به سامرا پايتخت تازه المعتصم انتقال يافت و در آنجا پس از تحمل شديدترين شكنجه ها، در چهارم ژانويه سال ۸۳۸ مقتول شد. به دستور معتصم، سر بابك را براي ترساندن ايرانيان استقلال طلب به خراسان فرستادند و جسدش را در سامرا به دار آويختند كه مدت ها همچنان بر دار باقي ماند. در سال ۱۴۹۲ كريستوفر كلمبوس (كريستف كلمب) با سه كشتي و گروهي كه بيشترشان را زندانيان تشكيل مي دادند سفر دريايي تاريخي خود را از بندر «پالوس دو لا فرونترا» اسپانيا آغاز كرد. وي كه متوجه كروي بودن زمين شده بود مي خواست كه از راه درياهاي غرب خود را به هند برساند، زيرا پرتغالي ها قبلاً راه درياهاي شرق (جنوب آفريقا) را يافته بودند. كلمبوس ۷۱ روز بعد به جزاير آنتيل در قاره آمريكا رسيد و گمان كرد كه به نزديكي هند رسيده است و بوميان اين جزاير را كه مردمي آرام و بي آزار بودند، هنديان ناميد كه باقي مانده است. در سال ۱۷۸۳ كوه «آساما» در ژاپن آتشفشان كرد و ۳۵ هزار تن از ساكنان اطراف را كشت. در سال ۱۸۴۳ روزنامه «رفورم» با هدف پاسداري از دمكراسي فرانسه در پاريس تأسيس شد. در سال ۱۹۷۵ يك جت بوئينگ ۷۰۷ (قديمي ترين نوع جت مسافربر كه اينك عمدتاً از رده خارج شده اند) در اقادير مراكش به كوه اصابت كرد و ۱۸۸ تن كشته شدند. در سال ۱۹۷۲ قرارداد محدود كردن شبكه دفاع ضد موشك باليستيك (ا.ام.بي.) ميان شوروي و آمريكا امضاء شد كه در سال ۲۰۰۲ آمريكا از آن بيرون آمد. از همان آغاز كار هم اين قرارداد مورد ايراد اصحاب نظر قرار گرفته بود. در سال ۱۹۸۱ سيزده هزار تن كاركنان ترافيك هوايي در آمريكا با هدف دريافت دستمزد بيشتر دست به اعتصاب زدند و به اخطار رونالد ريگان رئيس جمهوري وقت كه به كار بازگردند توجه نكردند و در نتيجه همگي اخراج شدند.
و اينك برگ امروز: مهاجرت سكاها (به نوشته مورخان يونان باستان: «سيتي ها» كه يك قوم ايراني بودند) به جنوب روسيه در تابستان ۷۰۰ سال پيش از ميلاد پايان يافت. سكاها از سغد و بقيه نقاط تاجيكستان امروز و مناطق اطرافشان به حركت درآمده بودند. دسته اي از آنان راهي جنوب شده بودند كه در سيستان مستقر شده اند و نام سيستان (سكاستان \سكستان) از نام اين قوم گرفته شده است. سكاها در پي پارس ها، مادها و پارت ها كه يك قبيله آريايي را تشكيل مي دادند از آسياي ميانه وارد مناطق جنوبي تر فلات ايران و جنوب روسيه شده بودند. مادها قبلاً پس از عبور از جنوب روسيه خود را به شمال غربي فلات ايران رسانده بودند. سكاهاي مهاجر كوشيدند كه وارد منطقه اي كه امروز مسكو نام دارد نشوند زيرا كه اين منطقه قبلاً توسط اقوام فينو يوگريك كه غير آريايي بودند اشغال شده بود. اين دو قوم از اورال به حركت در آمده بودند و اينك عمدتاً در فنلاند و استوني زندگي مي كنند. از خصوصيات اقوام ايراني از جمله سكاها اين بود كه از اسب براي سواري استفاده و با كمان تيراندازي مي كردند و مردگان را در اطاقكي در طبقه بالا (دخمه) قرار مي دادند و اين رسم تا افتادن فلات ايران به دست اعراب مسلمان ادامه داشت. از خصوصيات ديگر قوم ايراني علاقه مندي وافر به بستگان و متعهد بودن به نگهداري از سالخوردگان فاميل، حفظ پاكيزگي بدن و محيط، پوشش كامل بدن و پرهيز از فساد و دروغ بود. كمانداران را «سكوزا» مي خواندند كه واژه اسكود (موشك ساخت روسيه) از همان كلمه گرفته شده است. بسياري از مردمان ساكن ميان دو رود «دن» و «دنيپر» با اين كه چند قرن حكومت مغول ها را تحمل كردند، هنوز واژه هاي پارسي باستان را به كار مي برند و رسوم كهن قوم ايراني را مراعات مي كنند.
www.iranianshistoryonthisday.com

مجموعه «ميراث تصوف» منتشر شد
گروه ادب و هنر: مجموعه دوجلدي ميراث تصوف به ويراستاري لئونارد لويزن و با ترجمه دكتر مجدالدين كيواني، از سوي نشر مركز به بازار كتاب راه يافت.
نويسندگان اين مجموعه ۱۵۰۰ صفحه اي از اسلام شناسان، ايران شناسان و آشنايان حوزه عرفان و تصوف در نقاط مختلف جهان اند كه آثار خود را در سه همايش بين المللي كه در دهه ۹۰ در واشنگتن و لندن برگزار شد، عرضه كرده بودند.
كانون توجه و محور تمامي مقالات ارائه شده در اين مجموعه، به تصوف ايران اشاره دارد كه بعدها در اطراف اين سرزمين گسترش يافت و از نقاطي چون تركيه، هندوستان و آسياي مركزي سر برآورد.
به گفته دكتر مجدالدين كيواني كه پيش از اين نيز در زمينه عرفان ايران و اسلام آثار متعددي را ترجمه كرده و خود در انتخاب و ترجمه اين مقالات با لويزن همفكري كاري داشته است، اين مجموعه در اصل سه مجلد بود كه به دليل وجود برخي آثار كامل از نويسندگان اين مقالات درباره آن موضوع، به زبان فارسي، از ترجمه آنها خودداري شده است.
نشر مركز پيش از اين ۱۲ اثر مهم از جمله حلاج، خواجه عبدالله انصاري، شيخ محمود شبستري، شيخ ابوالحسن خرقاني، روزبهان بقلي، عزيز نسفي و ... را در حوزه عرفان و تصوف انتشار داده بود.

پاسخ به پرسش پزشكي
۲ پاسخ: فعاليت بيش از حد تيروئيد ، بيماري كبد
دكتر روزنفلد به دو سئوال پزشكي پاسخ داده كه خلاصه پاسخ هاي او از اين قرار است:
كاهش وزن، حالت اضطراب، احساس خستگي، بي نظمي ،تپش قلب و برآمده به نظر رسيدن چشم از علائم عمده پركاري غده تيروئيد است.
كساني كه دچار تورم (بالا آمدن) شكم، و به زردي گراييدن پوست و چشم شوند بايد بي درنگ به دكتر بشتابند زيرا كه اين علائم خبر از مشكلات كبد مي دهد.

بهارستان
سوگند _ ۹
سوگند به فرشتگاني كه جان ها را به آساني مي گيرند
و سوگند به فرشتگاني كه شناورند
و سوگند به فرشتگاني كه بر ديوان پيشي مي گيرند
و سوگند به آنها كه تدبير كارها مي كنند
قرآن مجيد _ ترجمه عبدالمحمد آيتي

تازه هاي دنياي رسانه ها
اظهارات ژنرال هاي چين، سعودي كشوري به نام فرد، ضروري نبودن بمباران اتمي ژاپن، برائت پس از ۱۹ سال زندان و خطر دود سيگار براي جوانان
نگاهي به صفحات روزنامه هاي محلي آمريكا كه بيش از روزنامه هاي سراسري به اصول ژورناليسم وفادار مانده و هدفشان برآورده ساختن نياز مخاطبان است و كمتر آلوده سياست بازي ها مي شوند، نه تنها جالب، بلكه نوعي آموزش روزنامه نگاري و روزنامه خواني است. سه شنبه (ديروز) در روزنامه هاي محلي آمريكا كه برخي از آنها تيراژ بالاي نيم ميليون نسخه در روز دارند و هر بامداد، پيش از ساعت شش به منازل رسانده مي شوند اين مطالب به چشم مي خورد:
چند ژنرال چين در مناطق هفتگانه نظامي اين كشور به مناسبت يكم اوت و ۷۸ ساله شدن ارتش آزاديبخش خلق در برابر واحدهايشان سخنراني كردند، از جمله ژنرال «پنگ گوانگ جيان» گفته است تفكر دوران جنگ سرد هنوز جهان را ترك نگفته و آمريكا نمي خواهد كشورهاي ديگر سريعاً پيشرفت كنند. بنابراين، در چنين وضعيتي، نظاميان چين بايد همانند سال هاي گذشته حرف شنو و پيرو آموزش هاي حزب كمونيست باشند. با وجود اين، ما همچنان به قولي كه نزديك به چهل سال پيش رهبرمان «مائو» به جهانيان داد متعهد هستيم و نخستين كشوري نخواهيم بود كه از سلاح اتمي استفاده كند. ژنرال ديگر گفته است: تقويت بنيه نظامي چين يك حق مشروع است. در اين دنياي بي قاعده و بي ثبات، تقويت ارتش آزاديبخش خلق لازم است و ما در اين راه به حرف هاي ديگران اعتنا نمي كنيم و امنيت وطن را به صلاحديد ديگران وابسته نمي سازيم. ژنرال «فو تينگ گويي» يكي ديگر از افسران ارشد در نطق خود از افراد ارتش آزاديبخش خلق خواست كه بر يكپارچگي و آمادگي خود بيافزايند زيرا كه هنوز جنبش هاي سوسياليستي از سوي نيروهايي تهديد مي شوند و جهان آن طور كه بايد، امن نيست.
- ساعت ۲ بامداد اول اوت فهد بن عبدالعزيز آل سعود ۸۲ ساله كه برجاي برادرش خالد نشسته و ۲۳ سال سلطنت كرده بود، در پي يك رشته بيماري درگذشت و عبدالله برادر ۸۱ ساله اش به عنوان پنجمين سلطان كشور سعودي زمام امور را به دست گرفت. اين كشور كه يك چهارم ذخاير نفت جهان را در دل دارد پس از كشور چند هزار نفري ليختن اشتاين، تنها مملكت جهان است كه نام فرد (سعود) بر آن گذارده شده است و آن دسته از پسران عبدالعزيز آل سعود كه مادرانشان از يك قبيله بوده اند تا كنون يكي پس از ديگري سلطان آن شده اند. اين كشور داراي پارلمان نيست و تا پيدايش نفت، بيشتر مردم آن صحرا نشين بودند. فهد دوست بسيار نزديك آمريكا بود و در زمان او بود كه نيروهاي آمريكا در كشور سعودي مستقر شدند. فهد همچنين در چند مورد به خواست واشنگتن توليد نفت را تا به آن حد افزايش داد كه بهاي هر بشكه نفت خام به ده دلار رسيد.
بيشتر تاريخدانان كه به مناسبت شصتمين سالروز بمباران اتمي هيروشيما (ششم اوت) مقاله نوشته و مصاحبه كرده اند گفته اند كه اين بمباران كه باعث رقابت اتمي ميان ملل شده و جهانيان را بر روي بمب ساعتي نشانده است، عملي غير ضروري بود زيرا كه پس از شكست آلمان، ژاپن كه فاقد مواد خام است نمي توانست براي مدتي طولاني به جنگ ادامه دهد. دكتر «گار آلپرووتيز» استاد تاريخ در دانشگاه دولتي مريلند و مؤلف كتاب «تصميم اتمي» منتشره در سال ۱۹۹۵ كه پرونده هاي محرمانه نظامي ژاپن را مطالعه كرده، گفته است: ورود شوروي به جنگ عليه ژاپن پس از شكست هيتلر، ژاپني ها را بيش تر از احتمال بمباران اتمي ترسانده بود و آماده مذاكره پيرامون شرايط ترك مخاصمه بودند كه مورد حمله اتمي آمريكا قرار گرفتند. ژاپني ها از آن مي ترسيدند كه شوروي كه همسايه آنان بود كشورشان را متصرّف شود. اعلاميه پاياني كنفرانس پوتسدام كه اول اوت ۱۹۴۵ انتشار يافت و حكايت از تقسيم آلمان داشت، ژاپني ها را بيش از پيش ترسانده بود و بيم آنها از تقسيم شدن كشورشان بود زيرا كه اطمينان داشتند كه به تنهايي نمي توانند با دنيا بجنگند و بالاخره شكست خواهند خورد. بنابراين بمباران اتمي ضرورت نداشت.
توماس دزول پس از گذراندن ۱۹ سال در زندان پنسيلوانيا، اول اوت آزاد شد. وي كه داراي دو فرزند است اينك ۴۶ ساله است. توماس در سال ۱۹۸۶ به اتهام تجاوز به عنف به يك زن بيمار در بيمارستان پيتسبورگ دستگير شده بود و با اين كه به قيد سوگند گفته بود كه بي گناه است، هيأت منصفه دادگاه او را مجرم شناخته و قاضي بالاجبار او را محكوم كرده بود. وي آزادي خود را نتيجه پيشرفت علم و آزمايش «دي. ان.ا.» مي داند كه ماه گذشته ثابت كرد كه او متجاوز به عنف نبوده است. عبور او از راهرو بيمارستان در ساعتي كه زن بيمار گفته بود در تاريكي مورد تجاوز قرار گرفته باعث دستگيري توماس شده بود. توماس پس از خروج از زندان بر ضد پليس و بازپرس وقت به دادگاه فدرال (سراسري) دادخواست داده كه بي دقتي كرده بودند. به علاوه، اينك ايالت پنسيلوانيا بايد غرامت اتلاف ۱۹ سال عمر او را محاسبه كند و از جيب مردم (ماليات دهندگان) بپردازد زيرا كه طبق قانون، دولت بايد اشتباه قاضي را جبران كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پاطلا
توپ كه دست او مي رسيد، تير دروازه را هم دريبل مي زد. بچه هاي محل، پاطلا صدايش مي زدند. از جبهه كه برگشت؛ كسي ديگر نتوانست روي پاي او قيمتي بگذارد.
حسن پرسا

گشتي در دنياي خبرها
اشتباه شركت برق
بروكسل: شركت برق بلژيك به اهالي يكي از شهرهاي اين كشور غرامت پرداخت خواهد كرد. دو روز پيش ناگهان اهالي شهر متوجه شدند كه از دستگاه هاي تلفن، فكس، ويدئو و ماشين لباسشويي آنها دود بلند مي شود. داستان از اين قرار بود كه شركت برق محلي به اشتباه ولتاژ ۲۲۰ را به ۳۸۰ افزايش داده بود به همين دليل به وسايل برقي مردم آسيب رسيد.
بازسازي تنديس لنين
برلين: گروهي از نمايندگان چپگراي برلين خواهان بازگشت تنديس غول پيكر لنين به خيابان هاي اين شهر شده اند. تا پيش از سال ۱۹۹۱ تنديس ۱۹ متري لنين در بخش شرقي شهر برلين نصب بود اما پس از آن به يك جنگل در اطراف شهر انتقال يافت و تكه تكه شد. اين نمايندگان معتقدند بازسازي و نصب مجدد اين مجسمه باعث جذب جهانگرد خواهد شد.
ازدواج در دادگاه
كاليفرنيا: يك متهم در همان دادگاهي كه محاكمه شده بود ازدواج كرد. اين مردكه به جرم قتل با چاقو در دادگاه محاكمه مي شد پس از پايان جلسه، دختر مورد علاقه خود را در همان سالن دادگاه به عقد درآورد؛ آن هم در شرايطي كه دستبند به دست و لباس زندان بر تن داشت. گفته مي شود اين مرد به اعدام يا حبس ابد محكوم خواهد شد.
راننده ترسو
بوي متعفن قارچ
برلين: بوي تعفن يك قارچ در آلمان منجر به جستجوي گسترده پليس شد. با توجه به اينكه شهروندان از بوي تعفن در بخشي از جنگل درسدن شكايت كرده بودند، پليس به منطقه اعزام شد و جستجو براي كشف يك جسد احتمالي را آغاز كرد اما مأموران پس از چند ساعت تلاش متوجه شدند كه اين بو ناشي از يك قارچ بسيار بزرگ است و جسدي در كار نيست.
سيدني: دو هفته پيش پليس استراليا از مردم اين كشور خواست بلافاصله پس از مشاهده اج
سيدني: دو هفته پيش پليس استراليا از مردم اين كشور خواست بلافاصله پس از مشاهده اجسام مشكوك پليس را خبر كنند. به همين دليل روز گذشته پس از اينكه يك راننده اتوبوس با بسته اي مشكوك داخل اين وسيله نقليه مواجه شد، بلافاصله پليس را خبر كرد چون از اين بسته صداهاي عجيب پخش مي شد. به هر حال پليس پس از پايان عمليات متوجه شد كه داخل بسته يك كوسن صوتي قرار داشته و بمبي در كار نبست.
شناگر ماهر
سن فرانسيسكو: روز گذشته مسابقه جالبي در سن فرانسيسكو برگزار شد كه طي آن شركت كنندگان مسير ۲ كيلومتري زندان آلكاتراز تا ساحل را شنا كردند. در اين رقابت نفس گير كه در آب هاي سرد انجام مي شد ۵۰۰ نفر شركت داشتند كه يك سگ موفق شد زودتر از بسياري از شركت كنندگان از خط پايان عبور كند. اين سگ در مجموع رتبه هفتاد و دوم را به خود اختصاص داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۳۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۴ دقيقه

گل و گياه
كامليا
003858.jpg
نام علمي: Camellia Sasanqua Hirgu
خانواده: THEACEAE
اين واريته درختچه اي هميشه سبز با گل هاي قرمزرنگ و معطر، نسبتاً پر گلبرگ به قطر ۵ سانتي متر كه اوايل پائيز تا اواسط زمستان ظاهر مي شوند. برگها سبز تيره، بسيار براق و بشدت دندانه دار هستند. براي كاشت در گلدان يا گلجاي هاي بزرگ در پاسيوها، بالكنها و پنجره هاي آفتابگير مناسب است.
نيازها: مكان گرم و آفتابي، خاك داراي زهكشي خوب با PH خنثي تا اسيدي، پس از پايان گلدهي مي توان آن را هرس فرم نمود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق قلمه چوب سخت يا نيمه رسيده از اواسط تابستان تا اواسط زمستان يا پيوندزدن در آخر زمستان يا اول بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |