چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۴ - Aug 3, 2005
نقش تكنولوژي اطلاعات پررنگ تر مي شود
آموزش ICT براي شهروندان
003795.jpg
گروه انفورماتيك _ امير بهادري نژاد: اين روزها اهميت كامپيوتر و اينترنت به حدي افزايش يافته كه دولت ها بودجه اي خاص براي آموزش اين تكنولوژي مدرن به شهروندان در نظر مي گيرند.
ديروز اعلام شد مقامات اسكاتلندي به هر يك از شهروندان اين كشور حداكثر تا سقف ۱۰۰ پوند در سال پول پرداخت مي كنند كه اين پول بايد صرف افزايش دانش آنان در مورد كامپيوتر بشود. البته اين بودجه شامل افراد بالاي ۱۸ سال مي شود.
يكي از مقامات مسئول در اسكاتلند مي گويد: اين طرح به افراد كم درآمد اجازه خواهد داد كه به افزايش اطلاعات كامپيوتري خود بپردازند در حالي كه در گذشته به دليل مواجه بودن با مشكلات مالي نمي توانستند چنين كاري انجام بدهند. در حال حاضر بسياري از مردم تصور مي كنند اطلاعات جامعي در مورد ITC دارند در حاليكه اطلاعات آنان ناقص مي باشد و بايد در كلاس هاي ITC شركت كنند.
كامپيوتر در خدمت دانش آموزان فقير
شايد باور اين موضوع دشوار باشد، اما با استفاده از كامپيوترهاي دستي مي توان هزينه هاي آموزش را در جوامع فقير كاهش داد. چنين پروژه اي اخيراً در يك دبستان در كنيا انجام شده كه اثرات مثبتي در بر داشته است. اين دبستان تنها دبستان منطقه است كه از نعمت برق برخوردار مي باشد.
از دو سال پيش زماني كه دولت، آموزش دبستان را رايگان اعلام كرد موجي از دانش آموزان محروم به مدارس هجوم آوردند كه اين موضوع دولت را با كمبود امكانات سخت افزاري مواجه كرده است. در چنين شرايطي جاي سوزن انداختن در كلاس ها نيست و هر چند دانش آموز مجبورند به صورت مشترك از يك كتاب درسي استفاده كنند. اما در كلاس پنجم وضعيت به كلي متفاوت است. در اين كلاس ۵۴ دانش آموز ۱۱ساله با استفاده از تكنولوژي مدرن تحصيل مي كنند. در اين كلاس از كتاب هاي درسي خبري نيست و به جاي آن از كامپيوترهاي جيبي استفاده مي شود. اين كامپيوترها كه از قابليت WI-FI برخوردارند از نرم افزار كد باز بهره مند هستند تا اينكه هزينه ها پايين بيايد.
در داخل اين كامپيوترهاي دستي تمام اطلاعات موجود در كتاب هاي درسي و حتي بيشتر از آن به چشم مي خورد. در اين كامپيوتر هاي آموزشي اطلاعات مكتوب، اطلاعات تصويري، فايل هاي صوتي و حتي فايل هاي ويدئويي وجود دارد كه با پخش انيميشن سرعت يادگيري دانش آموزان افزايش مي يابد.
در حال حاضر تنها محتوي كتاب هاي درسي به صورت ديجيتالي در كامپيوتر ها وجود دارد، اما اميد است در آينده اي نزديك دانش آموزان بتوانند تكاليف خود را نيز روي كامپيوتر انجام بدهند و آن را براي معلم ارسال نمايند. همچنين معلم نيز نمرات تكاليف دانش آموزان را برايشان پس بفرستد. اما به چه دليل از كامپيوترهاي دستي به جاي كامپيوتر هاي شخصي استفاده مي شود؟
يكي از مزيت هاي اين كامپيوترها قابل حمل بودن آنها مي باشد كه دانش آموز مي تواند در پايان مدرسه آن را به خانه ببرد. همچنين اين نوع كامپيوترها ارزانتر از pc هستند.
والدين به طور متوسط در سال ۱۰۰ دلار براي خريد كتاب هاي درسي هزينه مي كنند كه مجريان اين طرح الكترونيك اميدوارند كه اين مبلغ صرف خريد كامپيوتر بشود آن هم در شرايطي كه عمر كامپيوتر بر خلاف كتاب هاي درسي بيش از يك سال است.
همچنين مي توان اطلاعات ذخيره شده روي كامپيوتر را از طريق WI-FI به روز كرد. اما چگونه اطلاعات به اين دستگاهها انتقال مي يابد؟ ابتدا اطلاعات مورد نظر به فرمت دلخواه در آورده مي شود و سپس از طريق ماهواره راديويي ارزان به دستگاه گيرنده كه در مدرسه نصب شده ارسال مي گردد. در نهايت اين اطلاعات به صورت بي سيم به كامپيوترها مي رسد.
يك دانش آموز در مورد اين كاميوترها مي گويد: علاقه زيادي به اين دستگاه دارم چون مي توانم شب ها آن را به خانه ببرم و با باتري كار بكند. البته در ابتدا كار با اين كامپيوتر ها برايم دشوار بود، اما پس از توضيح معلم آسان شد.
از سوي ديگر معلمان اين مدرسه نگراني هايي را مطرح مي كنند كه جاي تامل دارد. يكي از اين نگراني ها كمبود برق در مدارس اين كشور است، آن هم با توجه به اينكه باتري كامپيوترها به شارژ طولاني نياز دارد. نگراني ديگر وضعيت جغرافيايي كنيا است كه رفت و آمد در آن مشكل است و ممكن است كه در طول مسير خانه تا مدرسه و بالعكس كامپيوتر از دست دانش آموز بيفتد و بشكند. البته قرار است در آينده براي ساخت كامپيوترها از موادي استفاده بشود كه نشكنند. اين پروژه در ۱۸ ماه اخير به صورت آزمايشي در كنيا اجرا شده و مجريان آن معتقدند كه آن را پس از تكميل مي توان در سراسر جهان پياده كرد. البته گروهي از كارشناسان با اجراي اين پروژه مخالف هستند. آنها معتقدند دانش آموزي را كه كوچكترين آشنايي با كامپيوتر ندارد نبايد به يك باره به او كامپيوتر داد.
با آنكه ممكن است تا حدودي حق با اين كارشناسان باشد، اما بايد پذيرفت كه اين شيوه يادگيري نقش تعيين كننده اي در آينده ديجيتال آفريقا خواهد داشت.

درمأموريتي بي نظير
شاتل در فضا تعمير مي شود
003798.jpg
گروه دانش: آژانس فضايي آمريكا، (ناسا) اعلام كرده است كه يكي از خدمه شاتل به زودي ماموريتي بي سابقه را براي تعمير فضاپيماي ديسكاوري كه هم اكنون در مدار زمين است آغاز خواهد كرد.
هدف اين مأموريت تراشيدن و درآوردن موادي است كه از شيارهاي ميان روكش هاي سپر ضدحرارتي واقع شده در بخش زيرين ديسكاوري بيرون زده است.
ناسا نگران است كه اين مواد زائد- كه براي پر كردن شكاف ميان روكش ها به كار مي رود- هنگام بازگشت شاتل به جو زمين باعث داغ شدن سطح زيرين شاتل فراتر از ميزان تحمل آن شود.
اين نوع تعميرات هرگز در گذشته طي پياده روي هاي فضايي انجام نشده بود.بازوي خودكار ايستگاه فضايي، كه شاتل هم اكنون به آن متصل است، يكي از سرنشينان ديسكاوري را در موقعيت مناسب قرار خواهد داد تا بتواند تعميرات لازم را انجام دهد.اين ماموريت بخشي از سومين پياده روي فضايي خدمه شاتل خواهد بود كه البته ممكن است با تاخير انجام شود تا فضانوردان براي انجام آن آمادگي بيشتري پيدا كنند.
معاون برنامه شاتل گفت: ناسا مطمئن نيست اين مواد زائد چه تاثيري در افزايش حرارت سطح شاتل به هنگام بازگشت به جو زمين خواهد داشت.
مديران ناسا پس از ارزيابي همه جوانب نتيجه گيري كردند كه انجام يك پياده روي فضايي براي برداشتن اين مواد زائد- كه خود خالي از خطر نيست- بهتر از بازگرداندن شاتل به زمين در وضعيت فعلي است.بخش تحتاني فضاپيماي شاتل در جريان بازگشت به جو زمين در معرض بيشترين حرارت قرار مي گيرد. وجود برآمدگي هايي روي اين بخش كه به نهايت صاف و صيقل خورده است مي تواند جريان هوا را حين بازگشت به جو، متلاطم كرده و باعث بالا رفتن درجه حرارت در روكش هاي سپر ضدحرارتي شاتل شود.
چاك كمپبل، از تيم آيروديناميك شاتل گفت كه اين مواد زائد مي تواند باعث افزايش درجه حرارت روكش هاي ضدحرارتي به ميزان تخميني ۱۰ تا ۳۰ درصد شود.روكش هايي كه قبلاً صدمه ديده اند به ويژه در چنين شرايطي آسيب پذير مي شوند. اين پديده همچنين مي تواند باعث ايجاد مشكلاتي در كنترل پرواز شود.
مواد پركننده شيار ميان روكش ها هم اكنون در دو نقطه واقع در زير دماغه شاتل بيرون زده اند كه طول يكي ۸/۲ سانتيمتر و ديگري تقريباً ۲/۲ سانتيمتر است.
مقام هاي ناسا مي گويند اين ربطي به صدمات ناشي از برخورد قطعات عايق به بدنه شاتل ندارد. در عوض اين مواد ممكن است در اثر ارتعاشات شديد به هنگام پرتاب لق شده و بيرون زده باشد.
در سال ۲۰۰۳ بال فضاپيماي كلمبيا در اثر برخورد يك تكه عايق (كه از مخزن سوخت خارجي جدا شده بود) صدمه ديد كه در نهايت باعث سوختن آن در اثر حرارت زياد به هنگام بازگشت به جو زمين شد.

توليد نرم افزار در ايران حمايت نمي شود
گروه انفورماتيك: چند روز قبل آماري از سوي دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني در خصوص نرم افزار، رشد ساليانه آن و فعاليت ها و توليدات داخلي در اين حوزه منتشر شد.
به گزارش خبرنگار همشهري طبق اين آمار نرخ رشد سالانه بازار نرم افزار به ۴۱ درصد رسيده است كه دست اندركاران اين شورا علت آن را به كارگيري طرح تكفا دانستند كه در آن توليد كنندگان نرم افزار و محتوا مورد حمايت هاي خاص دولت قرار گرفته اند.طبق اين گزارش در حال حاضر حدود ۵۰۰ شركت كامپيوتري در حوزه نرم افزار فعاليت دارند و نسبت سهم نر م افزار به سهم بازار IT ، ۲۵ درصد است.همچنين اين آمار حاكي از آن است كه حجم كلي بازار نرم افزار و خدمات ايران در سال گذشته ميلادي، ۴۰۰ ميليون دلار تخمين زده شده است.
اين در حالي است كه رئيس انجمن كامپيوتر ايران در گفت وگو با خبرنگار همشهري در خصوص رشد صنعت نرم افزار و وضعيت فعلي آن در كشور، اظهار داشت: اگر بخواهيم رشد نرم افزار را در كشور با احتساب وجود توانايي ها و نيروي متخصص در نظر بگيريم، رشد مثبتي نداريم.
دكتر حبيبي تصريح كرد: از لحاظ توانايي هاي علمي، ايران چيزي از دنيا كم ندارد و شايد در بين كشور ها وضعيت و جايگاه بسيار خوبي هم دارد.
سرپرست تيم برنده ربوكاپ اخير ژاپن با اشاره به موفقيت هاي جوانان ايران در مسابقات از جمله روبوكاپ اخير در كشور ژاپن و كسب مقام هاي عالي در بين كشورهاي جهان همچون مقام اول، خاطرنشان كرد: اين كه تيمي از كشور در دنيا مقام برتر را به خود اختصاص مي دهد حكايت از توانايي هاي علمي و فني در توليد نرم افزار لازم براي هدايت روباتها و امثال آن دارد كه بسيار ارزشمند است.
وي اين همه قابليت  و سطح دانش را در مقايسه با تبديل شدن آن به عمل در كشور و بهره برداري از آن قابل رضايت ندانست و بيان داشت: علت اصلي اين موضوع عدم برنامه ريزي مناسب در سطح كلان است كه تا به حال نتيجه خوبي در توليدات و صنعت نرم افزار نگرفته ايم.وي رشد ساليانه نرم افزار را مورد اشاره قرار داد و گفت: رشد خوب است، اما در مقايسه با دنيا رضايتبخش نيست.
حبيبي با اشاره به برنامه تكفا اظهار داشت: برنامه منسجمي در كشور نداشته ايم، طرح تكفا نيز در بعد فرهنگ سازي موفق، اما در برقراري زيرساخت ها ناموفق بود.
وي به بودجه ۲۰۰ ميليارد توماني براي ICT در برنامه چهارم توسعه اشاره كرد و گفت: با اين اعتبار كه در نظر گرفته شده، در حال حاضر حتي بودجه لازم براي مقالات دانشجويان كه گردآوري  كردند، نداريم.رئيس انجمن كامپيوتر ايران گفت: بيش از ۹۰ درصد شركت ها كه در زمينه نرم افزار فعال هستند، ضرر مي دهند و غالباً فاصله عميقي بين توليد كننده و مصرف كننده وجود دارد و شرايط بازار نيز مساعد نيست. وي يكي از مشكلات اين صنعت را نبود استاندارد مشخص در توليد نرم افزار معرفي كرد و گفت: مطالعاتي هم از سوي شوراي عالي انفورماتيك در اين باره صورت گرفته، اما جاي كار اجرايي دارد.
اين استاد كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف در خصوص راه حل هاي پيشنهادي براي اين حوزه اظهار داشت: بايد واحدهايي براي تبيين استانداردهاي مشخص براي توليد نرم افزار ايجاد شود و قانون كپي رايت نيز به طور كامل اجرايي شده تا از توليد كنندگان حمايت كند.وي در پايان اظهار داشت: حوزه ICT كشور كار عملي براي توسعه و به خصوص صنعت نرم افزار، فراهم سازي زيرساختارهايي چون حقوقي، تشكيلاتي و برنامه ريزي را مي طلبد.

تأثير پديده  گرم  شدن زمين  بر افزايش  قدرت  طوفانها
نتايج  تازه  ترين  پژوهشها نشان  مي  دهد گرم  شدن  آب  و هواي  زمين  قدرت  و شدت   طوفانهاي  مخرب  را افزايش  مي دهد.تجزيه  و تحليل  اطلاعات  مربوط  به  تندبادها و مدت  و شدت  آنها ثابت  كرده  است  در سي  سال  گذشته  شدت  خسارتهاي  ناشي  از طوفان  تقريباً دو برابر شده  است  در حالي  كه  دماي  سطح  آبهاي  آزاد در اين  مدت  فقط  نيم  درجه  سانتيگراد افزايش  داشته  است .اختلاف  دماي  سطح  درياها و اقيانوسها با دماي  هواي  بالاي  آنها علت  تشكيل  طوفان  است.

تابشهاي  كيهاني  مانعي  بر راه  سفرهاي  مريخي
كارشناسان  مسائل  فضا هشدار داده اند در سفر به  مريخ  ميزان  تاثير منفي  تابشهاي  كيهاني  بر فضانوردان  به  حدي  خواهد بود كه  موجب  مرگ  آنها خواهد شد.
كارشناسان  بر اين  باورند درسفر به  مريخ  فضانوردان  به حدي  هدف  بمباران  تابشهاي  كيهاني  قرار مي گيرند كه  دست  كم  از هر ده  نفر آنها يكي  بر اثر سرطان  خواهد مرد.به  گفته  پژوهشگران  اداره  مركزي  هوانوردي  امريكا خدمه  ماموريت  مريخ  همچنين  با خطر زياد ابتلا به  آب  مرواريد، ناباروري  و بروز اختلالات  ژنتيكي  در فرزندان  روبه رو هستند.

حافظه فلاش جايگزين مناسب ديسك هاي سخت
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: شما زمان زيادي را منتظر بالا آمدن كامپيوتر خود نخواهيد بود و همچنين طول عمر باتري  هاي رايانه  قابل حمل شما افزايش خواهد يافت. اين وعده ها از سوي شركت SSDS كه قصد دارد با ارائه حافظه فلاش جايگزيني براي ديسك هاي سخت باشد ارائه شده است.يك شركت در زمينه SSDS يك كارت PCI به همراه حافظه ارائه مي دهد كه به رايانه شما اين امكان را مي دهد كه از آن به عنوان يك سخت افزار استفاده كنيد. اين كارت مزايايي همچون دستيابي سريع به اطلاعات و همچنين صرفه جويي در انرژي را به شما ارائه مي كند. اين كارت نيازمند يك قدرت مستمر براي ذخيره پوشه هاي شما است. اگر از قيمت بالاي حافظه فلاش جديد صرف نظر كنيم مي توان از مزاياي آن نسبت به ديسك هاي سخت امروزي به برخورداري از انرژي كمتر و پايداري بيشتر آن اشاره كرد. مصرف انرژي كمتر اين دستگاه موجب افزايش ۳۰ دقيقه اي طول عمر باتري هاي رايانه اي شده است.شركت مايكروسافت به همكاري يك شركت ديگر قصد طراحي دستگاه hybrid براي افزايش طول عمر باتري  و كاهش زمان بالا آمدن دستگاهها دارند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |