دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۸
تب داغ گوشي بازي
003753.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
شاهپور شريفي
بيش از يك دهه از همگاني شدن تكنولوژي تلفن همراه گذشت و تجمل، از داشتن خط تلفن همراه به بدست گرفتن گوشي ها سرايت كرد؛ تجملي كه اين روزها داراي يك بازار داغ است، بازار داغ تلفن همراه؛ بازاري كه همچون تمام بازارهاي سنتي ديگر براي خود آداب و رسوم دارد و فرهنگ بازار تجملي خريد گوشي هاي همراه .
چندي پس از افزايش شماره هاي واگذاري، گوشي هاي مختلف از شركت هاي گوناگون به بازار موبايل ايران سرازير شده و رونق اقتصادي خاصي را برپا كردند. اقتصادي از جنس تجمل گوشي هايي با رنگ و لعاب وكاركردهاي متنوع، يكي قابليت آهنگ گذاري داشت و ديگري مي توانست پيغام بگيرد. يكي به رايانه متصل مي شد و آن يكي قادر به فيلمبرداري از دوستان بود و رفته رفته ويترين هاي شيشه اي به گوشي هاي كوچك و بزرگ، دوربين دار و MP3دار تزئين شد و تب مد گوشي همه گير شد. امروز گوشي هاي كوچك مد مي شد و فردا گوشي هايي با صفحه هاي رنگي و بزرگ. امروز گوشي هاي كارت خور روي خط مد است و فردا گوشي هايي با صفحه هاي حساس و فينگرتاچ وكاربران ايراني، خريداران پروپاقرص مد روز گوشي هاي همراه.اين در حالي است كه كاربران ايراني تنها به خريد اين تكنولوژي ها بسنده مي كنند و به گفته كارشناسان از 100 درصد كارايي گوشي تلفن همراه خود، تنها با 2 درصد آشنا مي شوند و استفاده مي كنند و 98 درصد ديگر اين كارايي ها در حافظه هاي قدرتمند ICها زنداني مي شوند.
علاقه به كالاهاي جديد و تجملاتي در آسيايي ها، بيانگر اين نكته است كه آنها تكنولوژي روز را به خدمتگزاري علمي نمي گيرند و تنها از آنها براي راضي كردن خواست هاي جمعي خود استفاده مي كنند.
نسل جديد گوشي هاي همراه
هنوز هم خاطره آن روزها كه مردان، گوشي هاي بزرگ نوكيا 1611، نوكيا 2110 و صاايران 620 را محكم به گوش مي فشردند، از يادها نرفته است يا زماني كه با گذاشتن Hands freeها و بلندبلند صحبت كردن توجه همه را به خود جلب مي كردند كه طفلكي با خودش حرف مي زند.
گوشي هايي زمخت كه از كمربندها عمودي آويزان بود. آن زمان هنوز اپيدمي خريد گوشي تلفن همراه نبود، چراكه هنوز داشتن خط هاي گرانقيمت نيز همه گير نشده بود، حتي زنان هم در اين چرخه نبودند.
آن زمان تنها مديران بودند و گوشي هاي مديريتي، ولي حالا تلفن همراه براي بيرون آمدن از خانه يك لازمه است.
نسل اول گوشي هاي همراه، همان هايي بودند كه بعدها به گوشت كوب شناسه شدند؛ گوشي هاي سنگين كه تنها قادر به برقراري ارتباط بودند، آن هم به صورت مقطعي. نسل دوم گوشي ها كوچك شد، آنقدر كه در كف دست جاي مي گرفت و كمي زنگ هايش متفاوت شد؛ گوشي هايي كه بيشتر تغيير قيافه داده بودند نه كارايي.
نسل سوم به گوشي هايي با قابليت هاي مختلف تغيير يافت؛ گوشي هايي كه مي توانست نقش يك رايانه كوچك را در جيب شما بازي كند و اين نسل همراه با پديده SMS بازي، رونق بيشتري گرفت؛ گوشي هايي كه راحت تر مي توانست تايپ كند، مجهز به منوي فارسي بود، مي توانست عكس بگيرد و در حافظه به همراه شماره نمايش دهد و ... نسل چهارم نيز به تكميل اين تكنولوژي ها و تنوع مدل ها پرداخت، ولي به عمر كوتاهي، بازار را به نسل پنجم مي سپارد و حالا نسل پنجم، گوشي هايي مدرن مجهز به ولت متر، آلپرمتر، تست هوش، تستر خون و اسكن مغز وارد بازار خواهد شد.
اما بايد ديد اين تكنولوژي با شبكه مخابراتي كشور سازگار است يا خير؟
به هر حال تكنولوژي گوشي، روز به روز مدرن تر خواهد شد و كاربران ايراني نيز پابه پاي تكنولوژي به خريد گوشي هاي گرانقيمت مي پردازند.
زنان، خريدار گوشي هاي دردار
بعضي از گوشي هاي تلفن همراه در كشور به علت ويژگي هاي خاصي كه دارند از استقبال بيشتري برخوردار شدند. آنتن دهي خوب، ظاهر و اندازه، فرم و شكل سيستم هاي نورپردازي، دوربين و LCD، ويژگي هايي هستند كه بيشتر مورد توجه قرار مي گيرند، ولي تفاوت هاي جنسيتي كارفرمايان و حتي سني افراد بر انتخاب اين ويژگي ها بي تاثير نيست.
بنابه بررسي آمارهاي سايت موبايلستان، اولين فاكتور فروش گوشي تلفن همراه، قيمت به نسبت امكانات دستگاه همچون دوربين، صفحه نمايش رنگي و آيفون است. خريد گوشي هاي موجود در بازار نسبت به مدل و مارك، گرچه در بين زنان و مردان تفاوت چنداني ندارد، ولي بررسي آمارهاي خريد اين سايت، حاكي از آن است كه گوشي هاي دردار در بين زنان از جذابيت بيشتري برخوردار است.
بنا به آمارهاي رسمي يك شركت توليد گوشي تلفن همراه در ايران، بيش از 60 درصد ايرانيان به دنبال خريد گوشي هاي تلفن همراه دوربين دار هستند و به مرور زمان گوشي هاي دوربين دار و همراه با فن آوري جديد، بازار ايران را پر خواهد كرد.
اين در حالي است كه هنوز امكان استفاده بسياري از فن آوري هاي نوين موجود در گوشي هاي تلفن همراه از جمله انتقال عكس و اتصال به اينترنت در ايران وجود ندارد، ولي به دليل كاهش قيمت گوشي هاي دوربين دار، استقبال ايرانيان از اين مدل گوشي ها، رو به افزايش است.به هر حال مردان هم به نوبه خود نسبت به سن و وضعيت شغلي خود، از گوشي خاصي استقبال مي كنند. جوان ترها به استفاده از گوشي هاي MP3دار و داراي تجهيزات مناسب براي SMS روي آورده اند و مسن ترها نسبت به شغل خود از گوشي هاي سنگين مديريتي و مجهز به دوربين، استفاده مي كنند و زنان، مشتريان پروپاقرص گوشي هاي دردار هستند.
استفاده از تلفن هاي همراه نيز اين روزها تغيير روش يافته
Hands freeهاي بي سيم كه تمام گوش را مي پوشانند و در تيپ هاي مهندسي به كار مي روند يا استفاده از Hands freeهاي باسيم كه به دو گوش متصل شده اند و بيشتر نقش باند ضبط را ايفا مي كنند.
زنان ترجيح مي دهند گوشي هايشان را بيشتر به گردن آويزان كنند، جوان ها در دست بگيرند و مردان به كمر آويزان مي كنند، ولي بازار مد گوشي ها در پي خود به رونق پزهاي استفاده اين تكنولوژي نيز پرداخته است.
تكنولوژي متاخر، درمان افسردگي
باتوجه به علاقه زياد جوانان و نوجوانان به تلفن همراه، دانشمندان در نظر دارند از اين وسيله براي كنترل افسردگي آنها و اعلام هشدارهاي احتمالي در مورد رفتارهاي منجر به خودكشي استفاده كنند.
يك روانشناس از موسسه تحقيقاتي كودكان در ملبورن پس از اينكه موفق نشد با استفاده از پرسشنامه يا يادداشت هاي روزانه، رفتارهاي غير طبيعي نوجوانان را كنترل كند، به اين نتيجه رسيد كه از تلفن همراه براي اين بررسي استفاده كند، چراكه اين وسيله در كشورهاي پيشرفته و در حال پيشرفت، بسيار مورد علاقه نوجوانان است.
براساس اين برنامه، نوجوانان نرم افزار ويژه اي را روي گوشي خود دانلود مي كنند كه روزانه دو بار از وضعيت روحي كاربر خود وگرايش وي به حالت افسردگي پرسش مي كند.
برخي از اين پرسش ها عبارتند از اينكه آيا هم اكنون تنها هستيد؟ آيا بتازگي چيزي باعث بروز استرس در شما شده است؟ براي مقابله با اين حالت چه كرده ايد؟ در پايان هفته اطلاعات ذخيره شده روي تلفن براي پژوهشگر مربوطه ارسال مي شود. به اين ترتيب، تصويري از رفتارهاي نوجوانان ايجاد مي شود كه به متخصص امكان تشخيص بيماري و نيز درمان افسردگي را مي دهد.
گوشي هايي كه قاچاق مي شوند
به اعتقاد كارشناسان، در حالي كه شبكه هاي مخابراتي ايران جوابگوي تمام سرويس هاي اطلاعاتي و اطلاع رساني تلفن همراه نيست، گوشي هاي تلفن قاچاق نيز بر اين معضل دامن مي زنند.
گوشي هاي قاچاق واردشده به كشور نه تنها در سيستم شبكه، بلكه در سوئيچينگ و آنتن دهي دستگاه، اختلال ايجاد مي كنند.
اين در حالي است كه تا زماني كه حد و حدود و دريافت فركانس از طريق شبكه هاي پيجينگ و الكترونيك تلفن همراه مشخص نباشد و شركت مخابرات نيز نداند چند دستگاه گيرنده و فرستنده تلفن همراه از اين شبكه سرويس مي گيرند، سرويس دهي به اين خدمات بسيار مشكل است.
در حالي كه استفاده از تلفن همراه در كشور رو به افزايش و بازار خريد گوشي هاي قاچاق نيز در حال گسترش است، اين گوشي ها سيستم مخابراتي را با بازدهي نامطلوب مواجه كرده است كه به گفته محمدرضا خرمي، كارشناس انجمن صنفي فروشندگان سيم كارت تلفن همراه و نيز مديرعامل شركت قرن ارتباطات در ايسنا اين مسئله از طرف ارگان هاي نظارتي پيگيري خواهد شد.
بازاري داغ تر
در پي افزايش روزافزون مدل هاي گوشي و طي سير صعودي قيمت اين گوشي ها، در كنار بازار داغ فروش گوشي هاي آكبند، بازار داغ گوشي هاي دست دوم و گوشي هاي دزدي هم رونق يافته است؛ گوشي هايي كه در بازار موبايل به گوشي هاي بي پدر، مادر معروف شده اند.
حميد عبداللهي، يكي از فروشندگان گوشي در خيابان ملت مي گويد: روزانه بيش از ده ها گوشي مدل بالا بدون جعبه، شارژر و تجهيزات جانبي براي فروش به مغازه ها آورده مي شود.وي با تاكيد بر اينكه ما از خريد گوشي هاي بي جعبه معذوريم، ادامه داد: تنها گوشي هايي كه داراي فاكتور خريد با شماره سريال مشخص در فاكتور هستند را مي توانيم خريداري كنيم. اين فروشنده افزود: گوشي هاي دزدي با يك دهم قيمت خريد و به نصف قيمت فروخته مي شود.
عبداللهي گفت: گوشي هاي بزرگ، به دليل قرار گرفتن نامناسب در دست، بيشتر مورد سرقت قرار مي گيرند و بيشتر مراجعان به ما، براي خريد گوشي هاي دست دوم تمايل نشان مي دهند. در حالي كه قيمت گوشي هاي همراه در بازار بي رونق خريد و فروش سيم كارت خودنمايي مي كنند، ولي هنوز از استفاده بهينه تكنولوژي هاي روز در اين بازار خبري نيست.

باز ماندن تفريحات كهن از قافله مدرنيته
003711.jpg
يوسف بهمن آبادي- تفريحات مردم در گذشته هاي نه چندان دور، حول ارتباطات رو در  رو و گروهي دور مي زد. مردم در تفريحات خود به بازي هاي محلي و بومي، شب نشيني ها،  دور هم جمع شدن و... مي پرداختند كه در آن، افراد در تعامل با هم قرار مي گرفتند، اما در حال حاضر فن آوري هاي جديد نظير ضبط صوت، كامپيوتر، ماهواره، اينترنت و... جاي انسان را گرفته است و انسان امروز در تقابل كمتري با همنوع خود قرار مي گيرد. از اين منظر بايد گفت كه در تفريحات كنوني، اغلب، ماشين جاي انسان را گرفته است و چه بسا در برخي موارد، انسان ها به طور غيرمستقيم با هم وارد عرصه تفريح مي شوند. در عصر معاصر، ظهور تكنولوژي هاي مدرن، به تغيير ساختارهاي شغلي و فضاي پيرامون زندگي منجر شده است. در چنين شرايطي بود كه آداب و رسوم كهن، در ميان چالش هاي ايجاد شده، تقريبا رنگ و بوي خود را از دست داده اند. با توجه به چنين دگرگوني هايي، ممكن است اين سئوال پيش آيد كه چه تفاوتي مي توان در تفريحات گذشته يافت كه در تفريحات مدرن امروزي ديده نمي شود يا برعكس چه ويژگي هايي را در تفريحات مدرن مي توان ديد كه در تفريحات پيشين وجود نداشته است؟
علل دگرگون شدن تفريحات
با ورود تكنولوژي هاي مدرن به زندگي مردم، فضاي فيزيكي كشورها تغيير پيدا كرده است و به سوي دنيايي بدون مرز پيش مي رود. آداب و رسوم گذشته نيز، به تبع اين تغييرها، متحول شده اند. به اين ترتيب، تاكيد روي آداب و رسوم خاص چندان قابل پذيرش نيست. با اين حال، چنين واقعيتي به معني آن نيست كه سبك هاي زندگي انسان ها،  از بيخ و بن دچار گسست شده است، بلكه اين واقعيت را نمي توان از نظر دور داشت كه با پيشرفت هاي پله هاي دانش و فن آوري، آداب و رسوم كهن نيز رنگ و بوي تازه اي به خود مي گيرد و اين درحالي است كه همين پله ها تداوم پله هاي پيشيني است كه علم به مدد آنها، راه ترقي را در پيش گرفته كه ممكن است شباهت چنداني با پله هاي قبلي نداشته باشد. سعيد معيدفر، رئيس انجمن جامعه شناسي ايران، در مورد علل اين تحولات مي گويد: چون جامعه امروز، جامعه اي است كه به خاطر ساختاري كه كار، سازمان اجتماعي و توليد دارد، ما نيازمند نوآوري، خلق روش هاي جديد و توليد برنامه براي فراغت هستيم، در عين حال كه تنوع سليقه ها، انديشه ها، افكار و شخصيت ها گسترش يافته است. او مي افزايد: در گذشته خيلي از افراد، شبيه به هم بودند و خيلي با همديگر تفاوت نداشتند، حتي خانواده اگرچه به لحاظ جنسي يا سني با هم متفاوت بودند، اما به لحاظ سليقه، تفاوت چنداني نداشتند. سليقه ها به هم نزديك بود، ولي امروز عملا واحد خانواده خيلي از كاركردهايش را از دست داده است و افراد در جاهاي مختلف هستند. با شرايط جنسي و سني در ميان پيچيدگي هاي موجود در روابط اجتماعي كه آن هم، به خاطر تعدد و تكثر مشاغل و تخصص ها و متعاقب آن تعدد و تكثر سليقه ها و اميال و امثال اينها به وجود آمده است.
رابطه تفريحات و اقتصاد
مسئله ديگري كه ازسوي جامعه شناسان در رابطه با تفاوت ميان تفريحات قديم و جديد مطرح مي شود، مسئله اقتصادي است؛ اينكه مسئله اقتصادي چقدر مي توانست در انتخاب و تنوع تفريح ها موثر باشد. به اعتقاد جامعه شناسان، خود اوقات فراغت و برنامه ريزي كردن براي آن، عملا يكي از محورهاي مهم اقتصاد تلقي مي شود. رئيس انجمن جامعه شناسي ايران در اين زمينه مي گويد: اگر نگاه كنيم بخش عمده اقتصاد جامعه، حول و حوش همين برنامه ريزي براي گذراندن اوقات فراغت است؛ اينكه چقدر براي جامعه پول مبادله مي شود، چقدر در واقع اقتصاد آن جامعه از طريق توريسم، از طريق مبادله كالاهاي فرهنگي و... به گردش مي افتد. وي در خصوص رابطه اقتصاد با تفريحات گذشته و امروز مي گويد: در گذشته اوقات فراغت و تفريح چندان جنبه اقتصادي و مادي نداشت. اوقات فراغت خيلي ساده بود. فرد از هر ابزاري و از هر چيزي كه غيراقتصادي هم به حساب مي آمد، مي توانست براي گذراندن اوقات فراغت خود استفاده كند، مثلا از طريق همين گفت وگو و گپ زدن. برخي مطالعات ما نشان مي دهد كه هنوز در برخي از مناطق روستايي گب زدن دومين عامل اوقات فراغت است. از اين رو مي بينيم كه چنين تفريحاتي نه خرجي دارد، نه پولي مي خواهد و نه چيزي به گردش در مي آيد. يا مثلا در گذشته ممكن بود گاهي اوقات، جوان ها و نوجوان ها، سركوچه ها و خيابان ها چند تا سنگ را پيدا مي كردند و روي هم مي گذاشتند و كافي بود با يك چيزي كه شكل توپ داشته باشد، بازي راه بيندازند يا ديگر اينكه چند تا خط مي كشيدند و خانه بازي مي كردند كه اصلا نيازي به پول نداشت، ولي امروزه به دلايل اقتصادي و با توجه به وضعيتي كه كار ما دارد، نياز به برنامه ريزي بسيار سنگيني براي اوقات فراغت داريم. بايد فيلم ساخته شود، كتاب توليد شود، رسانه هايي توليد شوند و ... كه بتوانند كار اطلاع رساني را كه قبلا سينه  به سينه منتقل مي شد انجام دهند.
ضرورت وجود اطلاعات
در گذشته مردم براي اختصاص دادن اوقات بيكاري خود به تفريح، نياز به تكنولوژي و دانش خاصي نداشتند. اغلب تفريحات آنها در اثر تجربه از نسل هاي قبل به يادگار مي ماند، اما در تفريحات امروز جايگاه اطلاعات و دانش به عنوان امري ضروري تلقي مي شود كه با بهره گيري از تكنولوژي مدرن، اين امر ميسر شده است. معيد فر، جامعه شناس در اين زمينه مي گويد: از آنجا كه كاركرد اصلي اوقات فراغت بازگرداندن فرد به جامعه است، در نتيجه احياي قواي روحي و انگيزشي فرد در جريان است؛ فردي كه طي زندگي روزمره كاري يكنواخت انجام مي دهد- كاري كه مثل گذشته بر آن تسلط ندارد، بلكه برعكس كار است كه بر او تسلط پيدا مي كند بنابراين با گذراندن اوقات فراغت، اين زمينه ايجاد مي شود كه فرد خودش و جامعه اش را به عنوان يك كل نگاه مي كند و نه به عنوان يك جزء يا عنصر گم شده و بي مقدار در سازمان كار. وي در تشريح اين مطلب مي گويد: ما مي بينيم كه در اوقات فراغت، بيشتر از گذشته نياز به اخبار داريم،  نياز به اطلاعات داريم، نياز به آگاهي داريم، بيشتر دوست داريم به سفر و سياحت داخل يا خارج برويم و ... وي مي افزايد: از طريق سينما، فيلم، كتاب و ... در اوقات فراغت ما در معرض حيات اجتماعي زنده و پويا قرار مي گيريم؛ چيزي كه ما در محل كار به دست نمي آوريم.
تفريحات الكترونيكي
در بحث ورود تكنولوژي مدرن در عرصه زندگي روزمره مردم و گرايش جوانان به بازي هاي كامپيوتري و اينترنت كه خواه ، ناخواه روند توجه به تفريحات سنتي را كمرنگ مي كند اين سئوال پيش مي  آيد كه آيا در اين روند، فرهنگ و هويت ملي دچار گسست مي شود يا برعكس، به گسترش فرهنگ كشور مدد مي رساند؟ دكتر معيد فر، با نوعي ترديد به اين مسئله مي نگرد و مي گويد:  يكي از مواردي كه مي تواند ما را در ارتباط با هويت، حساس كند بحث كامپيوتر و اينترنت است. چرا كه برخي معتقدند؛ كار با كامپيوتر و اينترنت فرد را در يك دنياي مجازي قرار مي دهد. دنياي مجازي به اين معناست كه افراد در خود واقعي شان در صحنه روابط شركت نمي كنند و گاهي اوقات با هويت هاي پنهان يا هويت هاي غير در مقابل هم ظاهر مي شوند. وي در ادامه مي افزايد: وقتي شما در محيط اينترنت هستيد، مي توانيد خود را غير از آنچه هستيد معرفي كنيد و با ديگري گب بزنيد و ارتباط برقرار كنيد. بنابراين يك خطر اين است كه در واقع شما آن طوري كه هستيد در صحنه روابط شركت نمي كنيد. در واقع شما در روابط رو در رو كه مي تواند روابط عاطفي هم داشته باشد، محروم شده و بيشتر به يك نوع روابط عقلاني كه نوعي روابط كم مايه از نظر عاطفي است، رو به رو مي شويد. از نظر اين استاد دانشگاه حضور آدم ها در مقابل همديگر يك نوع تعلقات، ارتباطات انساني و اجتماعي به وجود مي آورد كه اين خصوصيت ممكن است از طريق اينترنت ظاهر نشود. معيدفر به مسئله ديگري اشاره مي  كند كه استفاده از تكنولوژي هاي ارتباطي جديد به عنوان يك خطر ممكن است مطرح شود. وي معتقد است: فرد اگرچه با دنياي بزرگتر از خودش ارتباط وسيع پيدا مي كند، ولي از محيط هاي كوچك خود فاصله مي گيرد. يعني از خانه كه به عنوان يكي از كانون هاي مهمي است كه فرد مي تواند در آن سازندگي داشته باشد، تاثير بگذارد و تاثير بپذيرد آسيب   مي بيند يا مثلا اين فرد از محيط كوچك ديگري مثل محله اش (هم محله اي ها، همخوني ها، همكلاسي هايش) و گروه هاي كوچك غفلت مي كند، چرا كه بايد اين وقت را از آنها بگيرد و بسپارد به آن ارتباطات ديگري كه از طريق اينترنت يا كامپيوتر برقرار مي كند. معيد فر در مقابل به گروهي از جامعه شناسان اشاره مي كند كه معتقدند: فرد وقتي با كامپيوتر بازي مي كند، نه تنها دچار انزوا و گسست نمي شود، بلكه اتفاقا در روابط اجتماعي پرمايه  تر و وسيع تري هم قرار مي گيرد، چرا كه در آن سوي مرزها با انسان هاي ديگري ارتباط برقرار مي كند و مي تواند با آنها تعامل فكري و فرهنگي داشته باشد. بنابراين با توجه به چنين نگرش هاي متفاوت و اغلب متضاد در زمينه تفريحات مدرن، نظر قطعي مفيد يا مضر بودن روي اين مسئله كه تفريحات جديد جانشين تفريحات سنتي مي شود، خالي از اشكال نيست و به اعتقاد معيد فر: بايد تحقيقات اجتماعي بيشتري در اين زمينه انجام داد. به هر حال در ميان انبوهي از تكنولوژي هاي مدرن كه مدام نو به نو مي شود، جوامعي مانند ما كه مرحله گذار به مدرن شدن را طي مي كنيم، اين تغييرها و دگرگوني ها طبيعي است، اما آنچه دغدغه حفظ هويت فرهنگ را در انديشه هاي برخي افراد و روشنفكران مطرح مي سازد، شايد اين دو فرضيه متضاد است كه به اعتقاد برخي مبادا با همه گير شدن تكنولوژي در بطن زندگي مردم، دچار نوعي گسست فرهنگي بشويم و به مرحله اي برسيم كه فاتحه فرهنگ اصيل ايراني را بخوانيم. و در مقابل چنين نگرشي، برخي ديگر بر اين باورند كه تا كي بايد سنگ گذشته مان را بر سينه بزنيم و به گذشته خود بنازيم، در حالي كه جوامع ديگر شتابان بر قله هاي پيشرفت خيمه مي زنند. اما چگونه مي توان در عين حالي كه گذشته را فرا راه آينده قرار مي دهيم، آينده اي با اقتدار نيز داشته باشيم. چگونه مي  توان بازي ها و تفريحات اصيل ايراني را در اين عرصه نوين تكنولوژي همچنان زنده نگه داشت. شايد اين گفته دكتر معيد فر جواب قانع كننده اي بر اين دغدغه باشد كه مي گويد: ما مي توانيم ورزش هاي سنتي را كه داشته ايم با يكسري ظرافت ها و ابتكاري هايي، وارد فهرست جدول ورزش هاي معمول جامعه مدرن كنيم.

نگاه
نسخه اي براي رفاه اجتماعي
فارس: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي با بيان اينكه سهم كم درآمدها از هزينه هاي سلامت كاهش مي يابد، از تدوين شاخص هاي ارزشيابي رفاه اجتماعي و كيفيت زندگي در وزارت رفاه و تامين اجتماعي خبر داد.
محمدرضا واعظ مهدوي گفت:  وزارت رفاه و تامين اجتماعي، 12 شاخص را علاوه بر 6 شاخص پيشنهادي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور براي سنجش ميزان عدالت در ابعاد مختلف اقتصادي و اجتماعي در مناطق مختلف كشور تدوين كرده و به هيئت وزيران و سازمان مديريت و برنامه ريزي جهت درج در سند توسعه استان ها پيشنهاد داده است.
وي درخصوص شاخص هاي حوزه رفاه و تامين اجتماعي كه توسط وزارت رفاه تدوين شده، افزود: اين شاخص ها عبارتند از گسترش پوشش بيمه هاي اجتماعي (درصد بيمه شدگان اصلي به جمعيت فعال) شيوع كم وزني متوسط و شديد در كودكان زير پنج سال، ميزان بيسوادي در زنان همسردار 10 تا 49 ساله، اميد به زندگي در بدو تولد، شاخص توسعه انساني، جمعيت زير خط فقر نسبي، نسبت هزينه 10 درصد ثروتمندترين به 10 درصدفقيرترين خانواده ها، نسبت هزينه 20 درصد ثروتمندترين به 20 درصد فقيرترين خانواده ها، نسبت هزينه غيرخوراكي به كل هزينه هاي خانوار، جمعيتي كه هزينه هاي درماني آنان به بيش از 40 درصد هزينه خانوار بالغ مي شود كه منظور همان هزينه هاي كمرشكن درماني است.
واعظ مهدوي در مورد توزيع منابع و امكانات بهداشتي و درماني نيز گفت: توزيع منابع و امكانات بهداشتي و درماني بايد به نحوي باشد كه شاخص مشاركت عادلانه مالي مردم به 90درصد افزايش يافته، سهم مردم از هزينه هاي سلامت حداكثر از 30 درصد افزايش نيابد و سهم خانوارهاي آسيب  پذير از هزينه هاي غيرقابل تحمل سلامت نيز به يك درصد كاهش يابد.
وي با تاكيد بر اهميت محورهاي عدالت خواهانه در جامعه امروز جهاني و همچنين در جامعه ايران تصريح كرد: مفهوم عدالت علاوه بر اينكه اخلاقي و يك ارزش ديني و اسلامي است، يك شاخص عمده توسعه اجتماعي است و براي اينكه روند توسعه در ايران در اين مفهوم قابل ارزيابي باشد، بايد اين مفهوم كمي شود.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي اضافه كرد: اين مطلب با توجه به نگرش دولت آينده در زمينه عدالت اجتماعي از اهميت مضاعفي برخوردار است.
واعظ مهدوي با تاكيد بر اهميت شاخص هاي رفاه و تامين اجتماعي در كل كشور گفت: شاخص ها در سند ملي توسعه استان ها و مقايسه شاخص در استان هاي مختلف نيز حائز اهميت ويژه اي است.
وي رويكرد برنامه چهارم به مفهوم عدالت را يك رويكرد كارآمد و داراي اثربخشي مناسب ارزيابي كرد و افزود: در برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دو گروه از شاخص ها براي ارزشيابي عدالت تعيين شده و براي ارزيابي اين شاخص ها هدفگذاري هاي كمي صورت گرفته است.
وي با دسته بندي شاخص ها به دو گروه عمومي و اختصاصي تصريح كرد: شاخص هاي عمومي ارزيابي عدالت اجتماعي بر اساس برنامه چهارم توسعه شامل نسبت 10 درصد ثروتمندترين به 10 درصد فقيرترين خانواده ها، نسبت هزينه 20 درصد بالا به 20 درصد پايين خانوار، ضريب جيني شاخص رفاه اجتماعي، شاخص توسعه انساني، درصد جمعيت زيرخط فقر نسبي (50درصد ميانه درآمدي) ميزان مرگ و مير كودكان زير پنج سال (در 1000نفر) و اميد به زندگي در بدو تولد (سال) است.
واعظ مهدوي تصريح كرد: ميزان عادلانه بودن برنامه ها در حوزه هاي مختلف بايد ارزيابي و سنجش شده و سياست هاي لازم براي دستيابي به هدف هاي عادلانه تدوين شود و به اجرا گذاشته شوند.

امروز
003708.jpg
مشكل بهداشتي۶ هزار مدرسه روستايي
سال تحصيلي آينده، خدمات بهداشتي مدارس ساماندهي مي شود و براي 6 ميليون دانش آموز، شناسنامه سلامت صادر خواهد شد.
رياض غيرتمند، مديركل دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش، به ايلنا گفت: از سال آينده در مدارسي كه مربي بهداشت دارند؛ نحوه ارائه خدمات بهداشتي دانش آموزان ارتقا پيدا مي كند و در ساير مدارس با استفاده از نيروهاي خريد خدمت، پايگاه هاي سلامت ايجاد مي شود.
وي، با اشاره به اينكه از سال تحصيلي آينده پايگاه هاي سلامت در 11 استان به صورت آزمايشي فعاليت خود را آغاز مي كنند، افزود: اين پايگاه ها، مدارسي را كه مربي بهداشت ندارند، پوشش مي دهند و بحث شناسنامه سلامت و خدمات مرتبط با سلامت را پيگيري مي كنند.
غيرتمند تصريح كرد: از سال آينده، مدارس داراي شناسنامه سلامت خواهند بود و با كمك اوليا، وضعيت بهداشت محيط آنها تغيير مي كند.
اين مقام مسئول از تصويب آئين نامه بهداشت محيط مدارس خبر داد و گفت: اين آئين نامه بعد از سالها به تصويب وزارت آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي رسيده و براي اجرا به مدارس ابلاغ شده است.
مديركل دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان كرد: اعتبارات لازم براي نوسازي مدارس بايد از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كه آئين نامه را امضا كرده،  تهيه شود تا بتوانيم شاهد بهسازي و سالم سازي محيط باشيم.
به گفته غيرتمند، در سال آينده بايد شاهد بهبود وضعيت سرويس هاي بهداشت، آبخوري، لوله كشي  صابون مايع و فضاهاي بهداشتي باشيم تا كودكان در محيط سالم درس بخوانند.
غيرتمند، با تاكيد بر اينكه مدارس هر سال دچار فرسودگي مي شوند و از نظر ايمني، بهداشت و محيط زيست نياز به بازسازي دارند، خاطرنشان كرد: با اجراي آئين نامه بهداشت محيط مدارس و تامين اعتبار، مي توان نسبت به رفع چنين مشكلاتي اقدام كرد.
مديركل دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش، گفت: در حال حاضر، 6 هزار مدرسه روستايي از نظر سرويس هاي بهداشتي مشكل دارند كه با همكاري سازمان نوسازي بايد براي سالم سازي آن اقدام كرد.
وي، با اشاره به تصويب لايحه جذب، به كارگيري و استخدام مربيان بهداشت توسط مجلس در 14 بند، افزود: ظرف دو ماه بايد آئين نامه اجرايي آن تدوين شده و به مجلس ارائه شود.
غيرتمند، گفت: در حال حاضر با كمبود 18 هزار مربي بهداشت مواجه هستيم و ما با توجه به اعتباري كه سازمان مديريت به ما اختصاص مي دهد، نسبت به جذب مربيان بهداشت اقدام مي كنيم.
زنان شاغل؛ كار زياد، مزد كم
به رغم اينكه نيمي از جمعيت ايران را زنان تشكيل مي دهند، اما اين قشر از جامعه تنها 12درصد جمعيت فعال اقتصادي را شامل مي شوند. مشاور استاندار تهران در امور بانوان، سهم زنان از كل اشتغال كشور را طي 40سال گذشته حدود 10 درصد اعلام كرده است و اين در حالي است كه در حال حاضر 8/26 درصد زنان شهري استان تهران بيكار هستند. اين آمار در حالي ارائه مي شود كه 51 درصد خانواده هاي فقير شهري و 53 درصد خانواده هاي فقير روستايي سرپرست زن دارند.
بر اساس اين گزارش، پس از محور مشاركت اقتصادي زنان با 11 ميليارد و 230 ميليون ريال، بيشترين اعتبارات به ترتيب به امور فرهنگي زنان با 7 ميليارد و 700 ميليون ريال، امور ورزشي با 3 ميليارد و 500ميليون ريال ، توسعه سازمان هاي غيردولتي زنان با 3ميليارد و 200 ميليون ريال، امور آموزشي يك ميليارد و 800 ميليون ريال و امور علمي- پژوهشي زنان با يك ميليارد و 560 ميليون ريال اختصاص داشت.
بر اساس اين گزارش نرخ رشد باسوادي مردان طي سالهاي 76 تا 82 برابر 15/5 درصد و نرخ رشد باسوادي زنان در اين دوره برابر 35/7 درصد بوده است.
هر چند كه بر اساس آمار ارائه شده فقط 12درصد از جمعيت فعال اقتصادي كشور را زنان تشكيل مي دهند، اما اين روزها اگر با كمي دقت به توليدي ها ، مراكز فروش و شركت هاي خصوصي توجه كنيم، خواهيم ديد كه هر روز آمار اشتغال زنان بالاتر مي رود.
به گفته مشاور رئيس جمهوري در امور بانوان، اكثر زنان در يك روز به اندازه دو روز كار مي كنند و سنگيني كار آنان موجب كاهش كارايي و افزايش ناراحتي هاي جسمي و روحي آنان مي  شود.
سنگيني كار و مشكلات جسمي و روحي زنان در حالي مطرح مي شود كه بيشتر زنان در سطوح پايين مديريتي اشتغال دارند.
اين روزها مسئولان و صاحبان شركت هاي خصوصي به دليل دقت نظر زنان و توجه ويژه آنها به انجام بهتر كارها، تاكيد بيشتري بر جذب زنان كارمند دارند، اما اينكه زنان كار خود را با ظرافت بيشتر انجام مي دهند، تنها بهانه جذب زنان نيست؛ بهانه و دليل مهمتر قانع بودن زنان به حداقل حقوق دريافتي است؛ زنان با كمترين دستمزد براي كارفرمايان كار مي كنند و اين امر بهترين بهانه براي جذب آنهاست.
اما اين روند در سالهاي قبل چگونه بوده است؟ بررسي حقوق و دستمزدها در مجموعه اي مشتمل بر 30 لوح متعلق به سالهاي 509 تا 494 قبل از ميلاد(دوره هخامنشيان) نشان مي دهد كه زنان در اين دوره حتي با شغل مشترك، سه برابر مردان حقوق دريافت مي كردند.

در شهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |