صبا شاد فر
پخش تيزرهايي با هدف جذب گردشگر و معرفي جاذبه هاي جغرافيايي ايران، يكي دو هفته است از شبكه هاي معتبر خارجي آغاز شده و اين مي تواند به معرفي جغرافياي چهارفصل كشورمان در جهان كمك كند
پيگيران شبكه هاي خبري جهان، يكي دو هفته اي مي شود كه خارج از بخش اخبار كه اصولا با نگاه يك طرفه اي نيز به ايران همراه است، تصويري تازه از كشورمان مي بينند. تصويري زيبا و جذاب كه شايد در اين سالها كمتر به چشم اين بينندگان خورده باشد ؛ پخش تيزرهاي گردشگري ايران از شبكه هايي چون بي.بي.سي و العربيه در اين چند هفته، نگاه هاي زيادي را به خودش جلب كرده است.
با استانداردهاي جهاني
در سالهاي اخير و در پي تمايل چند شبكه خبري خارجي براي ارائه تصاويري كوتاه از جاذبه هاي توريستي كشورهاي مختلف، تيزرهايي با اين هدف روي آنتن اين شبكه ها مي رفت، ولي هميشه جاي ايران خالي بود؛ كشوري كه بنا به گفته خيلي ها، از جذاب ترين كشورهاي جهان براي توريست هاو گردشگران است. نكته قابل اشاره در آنچه كه روي آنتن مي رفت، تفاوت هاي كيفي آثار در مقايسه با آثار كشورهايي بود كه درباره شان تيزر ساخته مي شد و خيلي زود مشخص شد كه برنامه سازان خود شبكه ها هستند كه با سفر به كشورهاي مختلف، اين تيزرها را مي سازند. يكي از دلايلي كه كار براي ايران در اين زمينه عقب افتاده بود، تمايل براي ساخت اين تيزرها در داخل بود و سرانجام در فرصت كوتاه باقيمانده تا زمان تحويل تيزرها، كار به مهدي كرم پور واگذار شد؛ يكي از چهره هاي نسل جوان فيلمسازي كه در اين سالها تجربه زيادي در زمينه ساخت كليپ و تيزر اندوخته است و البته سال گذشته نخستين فيلم سينمايي بلندش با نام جايي ديگر در سينماهاي سراسر كشور روي پرده رفت.
تيزرهاي ايران بايد با كيفيتي به شبكه ها ارائه مي شد كه با سيستم پخش آنها همخواني داشته باشد؛ نوعي استاندارد جهاني كه معمولا در ايران و برنامه سازي هاي ما چندان رعايت نمي شود. كرم پور در اين باره مي گويد: جدا از اين مسئله كه ما بايد رسانه تلويزيون و نوع كاركرد آن را در نظر مي گرفتيم، مسئله استانداردهاي پخش هم مطرح بود؛ هم درتصوير و هم در صدا؛ ما بايد از كادرهاي استاندارد و ميكس استريو استفاده مي كرديم تا كار در شبكه اي مثل بي.بي.سي قابل پخش باشد. براي پخش هر چيزي در اين شبكه ها، كار بايد به لحاظ كيفي، كد مخصوص بگيرد و بارها اتفاق افتاده كه كارهاي ساخته شده در خارج از شبكه، موفق به دريافت كد نمي شوند، ولي تيزرهاي ساخته شده ما در 3 روز، موفق به دريافت كد پخش شدند و بلافاصله روي آنتن رفتند.
هدف: جذب گردشگر
ارائه يك كار براي معرفي جفرافياي ايران، چندان ساده به نظر نمي رسد؛ از يك سو مسئله انتخاب جاذبه ها مطرح است و از سوي ديگر تسلط بر مناطق مختلف. كرم پور پيش از اين در زماني كه كار عكاسي را به شكل جدي انجام مي داده، دوبار تجربه سفر به دور ايران را داشته و جز اين، يك مستند نيز در كويرهاي ايران ساخته است و براي همين، چندان با مناطق مختلف ايران بيگانه نيست، اما در مورد انتخاب لوكيشن ها به خلاف آنچه كه در اين موارد مطرح مي شود، وي هدف ديگري را مدنظر قرار داده: نگاه ما براي ساخت اين تيزرها، مسئله ميراث فرهنگي نبود، يعني قصد نداشتيم مقولات ملي و بناهاي تاريخي را به نمايش بگذاريم. هدف، نگاهي تازه به مقوله گردشگري بود و ارائه تصويري امروزي از آنچه كه در ايران اين سالها جريان دارد. يك تصوير جذاب كه بتواند گردشگران را به سمت ايران جلب كند.
با چنين نگاهي مسير سفر به گونه اي انتخاب مي شود كه از مناظري چون كوير، جنگل و مرداب يعني همه داشته هاي جغرافيايي چهار فصل ايران تصويربرداري شود. گروه فيلمبرداري به مدت 15 روز با بهترين دوربين D.V موجود در ايران و با امكانات كامل از كويرهاي كاشان، ابيانه، اصفهان و گلپايگان كارشان را آغاز مي كنند و پس از حضور در جمع عشاير مناطق سميرم و بروجن راهي شمال كشور مي شوند تا در بندر انزلي، ماسوله، خلخال و چند شهر ديگر تصاوير جنگل، مرداب و دريا را ثبت كنند؛ كاري كه با همكاري خوب افراد مسئول در شهرهاي مختلف و گروهي كه همراه كرم پور بوده، طبق برنامه و بسرعت انجام مي شود.
مسير سفر به گونه اي انتخاب مي شود كه از مناظري چون كوير، جنگل و مرداب، يعني همه داشته هاي جغرافيايي چهار فصل ايران تصويربرداري شود؛ از كويرهاي كاشان، ابيانه و اصفهان تا شمال كشور
يك خاطره تلخ
فارغ از مسئله خود تيزرها، اتفاقي چند روز پس از پايان كار، همه گروه را با غمي سنگين رو به رو كرد. درگذشت كاظم شهبازي، تصويربردار اين سري كارها چند روز پس از آغاز تدوين، سبب شد كه تيزرهاي گردشگري، آخرين اثري باشد كه از شهبازي به يادگار مانده است. كرم پور درباره كار با شهبازي مي گويد: او بهترين تصويربرداري بود كه در ايران كار مي كرد و افتخار مي كنم كه آخرين كارش را در كنار من بود. فيلمبرداري صبور و خوش اخلاق كه در زمينه رنگ و نور بيشتر نقاشي مي كرد تا فيلمبرداري. حالا پخش تصاوير شهبازي از بزرگترين شبكه هاي خبري جهان شايد يادگاري باشد از آخرين كار او كه در سراسر جهان پخش مي شود.
ارائه يك تصوير تازه
پخش مكرر تيزرهاي گردشگري ايران، از يكسو مي تواند به ارائه تصوير بهتري از ايران در سطح جهاني بينجامد و از سوي ديگر به جذب گردشگر در ايران كمك كند. كرم پور درباره ارائه اين تصوير مي گويد: در وضع فعلي با توجه به فشارهاي خارجي روي ايران، پخش اين تيزرها را در چنين حجمي بايد به فال نيك گرفت. ما كاري در سطح استانداردهاي خارجي ارائه داديم و براي همين هم تا اينجاي كار، چند شبكه ديگر هم تقاضاي پخش آنها را كرده اند و كارهاي ديگري هم خواسته اند. با اين شكل فكر مي كنم تصويري كه از ايران در اين سطح ارائه مي شود تصويري جذاب باشد و اميدوارم كه دولت جديد هم پيگيرانه اين مسئله را دنبال كند. وي در مورد نوع كارش و تصويري كه به گردشگر خارجي ارائه داده نيز مي گويد: اين يك تصوير تميز از ايران است. تصويري واقعي و برخلاف آنچه كه به بيننده خارجي القا مي شود و ايران را كشوري حامي تروريسم معرفي مي كنند. سعي فراواني كرديم كه در تصاوير اين تيزرها و نريشن هاي روي آن، اين مسئله را رعايت كنيم. ايران سرزمين شعر و ادبيات وعرفان است، نه يك حامي تروريسم و اين چيزي است كه همه جهان بايد آن را بدانند.