دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۸
ابتكار تازه شيميدان ها براي پاكيزگي شهري
مصالح ساختماني هوشمند براي شهرها
با به كارگيري فن آوري هاي پيشين و نيز ابتكار مهندسان سوئدي، مي توان نسل نويني از مصالح را به وجود آورد. مصالح جديد قادرند به هنگام قرارگيري در معرض نور خورشيد يا باران، آلودگي ها را بشويند و در خود حل كنند
003714.jpg
ترجمه: فرهاد رضائي
شكوفايي جمعيت و روند شهري شدن پس از انقلاب صنعتي، هجومي از انواع آلاينده ها و مواد سمي خطرناك را براي شهرنشينان سراسر جهان به همراه آورده است و از اين رو، دانشمندان همواره در پي يافتن راهكارهاي جديد، از اختراع و توليد مبدل هاي كاتاليستي گرفته تا به كارگيري سوخت هاي جانشين، براي كاهش انتشار آلاينده ها توام با ايجاد شرايط بهتر براي زندگي جوامع ساكن در شهرهاي بزرگ بوده اند.
در اين ميان، تازه ترين اختراع دنياي علم را دانشمندان سوئدي و فنلاندي به جهان معرفي كرده اند؛ به طوري كه اينك پس از سالها توجه به يافتن راهكارهاي جديد مرتبط با موتورها و لوله هاي اگزوز، پژوهشگران ايده جديدي را در اين زمينه مطرح كرده اند.
آنها بتازگي موفق به توليد مصالح ساختماني هوشمند و شگفت انگيزي شده اند كه پس از قرارگيري در ساختار خانه ها و ساختمان هاي شهري، قادرند به ميزان قابل توجهي از آلودگي عظيم شهرها بكاهند.
ديوارهاي هوشمند
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از استكهلم، دانشمندان سوئدي همراه با پژوهشگران فنلاندي، مواد و مصالح ساختماني هوشمندي توليد كرده اند كه مي تواند به پاكيزگي شهرهاي بزرگ و كاهش آلودگي هوا در آنها كمك كند.
بر اساس اين گزارش، پيش از اين نيز مواد خود پاك شونده اي براي ساخت پنجره ها و ديوار حمام ها ساخته شده بود و اينك با به كارگيري فن آوري هاي پيشين و نيز ابتكار جديد مهندسان سوئدي، مي توان نسل نويني از مصالح و ساختارهاي شهري را بويژه در كلانشهرهاي آلوده به وجود آورد.
به گفته دانشمندان سوئدي، مصالح ساختماني جديد قادرند به هنگام قرارگيري در معرض نور خورشيد يا باران، آلودگي ها را بشويند و در خود حل كنند.
كارين پترسون ، سخنگوي شركت ساختماني بزرگ سوئد موسوم به شركت اسكانسكا ، مي گويد: در آغاز، به دنبال ساخت ديوارهاي سيماني ويژه اي بوديم كه آلاينده هاي خروجي از اگزوز خودروها را بويژه در داخل تونل ها كه انبوهي از مواد آلاينده در آنجا متمركز مي شود، از ميان بردارد و سپس مشاهده كرديم كه محصول توليد شده را مي توان افزون بر اهداف اوليه، در ساختار انواع ساختمان ها و بناهاي شهري نيز به كار گرفت و از ويژگي هاي منحصر به فرد آنها در پاكيزه سازي محيط استفاده كرد.
مهندسان و محققان شركت اسكانسا كه دفتر مركزي آن در شهر استكهلم، پايتخت سوئد قرار دارد، فعاليت پژوهشي اخير خود را در چارچوب بخشي از يك پروژه سوئدي- فنلاندي به ارزش يك ميليون و 700 هزار دلار انجام داده اند. اين پروژه به منظور توليد سيمان كاتاليستي و تركيبات بتوني جديد با پوشش اكسيد تيتانيوم براي پوشش و نماي ساختمان ها طراحي و اجرا شد.
اكسيد تيتانيوم تركيب شيميايي ويژه اي است كه اغلب در رنگ هاي سفيد و خميردندان ها مورد استفاده قرار مي گيرد. به گفته شيميدان ها، اين ماده داراي خواص و ويژگي هاي منحصر به فردي است؛ به طوري كه به هنگام قرارگيري در معرض اشعه ماوراي بنفش نور خورشيد، به يك ماده بشدت فعال و واكنش پذير تبديل مي شود.
پژوهشگران سوئدي تصريح مي كنند كه اين ويژگي اكسيد تيتانيوم سبب مي شود تابش اشعه ماوراي بنفش به آن، موجب ايجاد يك واكنش كاتاليتيك شود كه نتيجه اين روند، تخريب مولكول هاي انواع آلاينده ها از جمله اكسيدهاي نيتروژن خواهد بود.
گفتنـــــي است اكسيدهاي نيتروژن در فرآيند احتراق سوخت هاي فسيلي منتشر مي شوند و به هنگام تركيب شدن با برخي تركيبات آلي فرار موجود در هوا، دود- مه خطرناكي را در شهرها به وجود مي آورند. كارشناسان بهداشتي همواره هشدار مي دهند قرارگرفتن در معرض غلظت بالايي از اكسيدهاي نيتروژن، مشكلات تنفسي بسيار خطرناك و حادي را براي شهروندان ايجاد مي كند، البته بررسي ها نشان داده است كه اين آلاينده ها به راحتي و با بارش يك باران، از هوا حذف مي شوند.
ساختمان هاي پاك و درخشان
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، واكنش كاتاليتيك ايجاد شده در مصالح ساختماني جديد خواص مهم ديگري نيز دارد؛ به طوري كه واكنش پذير شدن و فعاليت شيميايي شديد اين مواد در مجاورت اشعه ماوراي بنفش، مي تواند از چسبيدن باكتري ها و كثيفي ها بر روي ديوار ها و ساختمان ها جلوگيري كند و سبب مي شود تا اين آلودگي ها با بارش يك باران، به آساني از روي ديوارها شسته و پاك شوند.
بو- اريك اريكسون ، رئيس بخش تحقيقات شركت سمنتا كه گوشه اي ديگر از اجراي اين پروژه را به عهده داشته است، مي گويد: محصولات جانبي به وجود آمده، در پي وقوع اين واكنش شيميايي كه فرآيند فتوكاتاليز نام دارد، بي خطر هستند.
وي مي افزايد: در واقع نوع محصولات جانبي ايجاد شده در جريان اين واكنش، بستگي به نوع تركيباتي دارد كه در جريان آن وارد شده و در واكنش شركت دارند؛ به طوري كه مولكول هاي كربن دار تركيبات آلي درگير در اين واكنش به دي اكسيد كربن و آب تبديل مي شوند، در حالي كه از مولكول هاي انواع اكسيدهاي نيتروژن، سرانجام نمك هاي نيتراته بر جاي خواهد ماند.
اين گزارش مي افزايد كه پيشبرد تحقيقات اخير در اين حوزه، به لطف ظهورانقلاب نانوتكنولوژيكي در شاخه هاي گوناگون علوم امكانپذير شده است، به گونه اي كه اينك مهندسان و شيميدان ها در سطوح مولكولي به دستكاري و تغيير تركيبات مصالح ساختماني مي پردازند تا بتوانند خواص و ويژگي هاي مطلوب و مورد نظر خود را در اين دسته از مواد به وجود آورند.
به گفته دانشمندان، به كارگيري موادي مانند اكسيدتيتانيوم در ساختار مصالح ساختماني، فقط زماني به نتيجه مطلوب خواهد انجاميد كه لايه بسيار نازكي از آن را به عنوان پوشش مصالح، مورد استفاده قرار دهند و در واقع دستيابي به اين هدف، در مقياس ميكروسكوپي بايد به اجرا درآيد.
توليد گسترده و انبوه مصالح خودپاك شونده و استفاده گسترده از آنها در ساختار ساختمان ها و پنجره ها در مناطق گوناگون، سبب مي شود كه از اين پس بتوانيم در شهرهايي زندگي كنيم كه از نما و سيماي بسيار تميز، پاكيزه و درخشاني برخوردارند و نيازي به تميز كردن نماي ديوارها و پنجره ها به طور دوره اي وجود نخواهد داشت.
گزارش آسوشيتدپرس مي افزايد كه تاكنون، چندين ساختمان مدرن از جمله مارونوچي بيلدينگ در توكيوي ژاپن از اكسيد تيتانيوم و آجرهاي فتوكاتاليك پوشيده شده اند تا نقش مهم و برجسته خود را در پاكيزگي شهري و كاهش آلاينده هاي پايتخت ژاپن ايفا كنند.
مهندسان سوئدي تاكيد مي كنند كه جلوگيري از تغيير رنگ و شفافيت نما و ظاهر ساختمان ها كه در اثر وقوع واكنش هاي شيميايي گوناگون ميان انواع آلاينده ها و سطح مصالح ساختماني صورت مي گيرد، از ديگر ويژگي ها و فوايدي به شمار مي رود كه استفاده از اين مواد جديد در پي خواهد داشت.
همچنين پژوهشگران براي آزمايش تركيبات جديد خود، 75 هزار متر مربع از سطح خيابان هاي اطراف شهر ميلان ايتاليا را با سيمان فتوكاتاليك پوشانده اند كه نتيجه اين آزمايش ها بسيار موفقيت آميز بوده است. به گفته آنان، در نتيجه انجام اين آزمايش در حومه شهر ميلان، سطح اكسيد نيتروژن تا بيش از 60 درصد كاهش يافته است كه البته اين امر تا اندازه اي نيز به شرايط آب و هوايي منطقه بستگي دارد.
همچنين انجام تجربه مشابهي در فرانسه، سبب كاهش غلظت اكسيد نيتروژن به ميزان 20 تا 60 درصد بر سطوح ديوارهاي مجهز به سيمان فتوكاتاليك در مقايسه با ديوارهاي حاوي مصالح معمولي شده است.
بر اساس اين گزارش، ارائه نتايج بسيار درخشان و قابل توجه در اين زمينه، سرانجام اتحاديه اروپا را براي سرمايه گذاري در اين عرصه تشويق كرد و اين اتحاديه در سال ميلادي گذشته، مبلغ 2 ميليارد و 270 ميليون دلار را براي پيشبرد پروژه توليد مصالح ساختماني هوشمند به منظور كاهش غلظت اكسيدهاي نيتروژن و مواد سمي ديگري همچون بنزن در شهرها اختصاص داد.
منبع: آسوشيتدپرس

فيزيك به ياري باستان شناسي مي شتابد
كشف اسرار باستاني با اشعه ايكس
بخش اعظم آنچه قبايل باستان بر ديواره غارها و سطح سنگ ها حكاكي كرده اند، در اثر انواع فرسايش هاي اقليمي همچون باد، آب و آلاينده ها از بين رفته يا در حال ويراني است. از اين رو، پژوهشگران دانشگاه كرنل روش ويژه اي را براي آشكارسازي و بازخواني اين آثار باستاني و كهن ابداع كرده اند.
به گزارش پايگاه اينترنتي لايو ساينس ، دراكو نام يكي از لوح هاي قديمي است كه بازخواني آن در كانون توجه دانشمندان دانشگاه كرنل قرار گرفته و اعتقاد بر اين است كه قوانين آتن باستان روي اين لوح به رمز حكاكي شده است.
بر اساس اين گزارش، محققان براي پي بردن به اسرار اين لوح قديمي، تكنيك علمي نويني را با بهره گيري از پرتوهاي اشعه ايكس پايه گذاري كرده اند كه مي تواند در موارد مشابه و فراوان ديگر نيز به ياري باستان شناسان بشتابد.
در واقع، نقش و كاربرد اين تكنيك جديد هنگامي بيشتر نمايان مي شود كه در نظر آوريم هم اكنون فقط در كشور يونان، دست كم نيم ميليون كتيبه و لوح سنگي حكاكي شده به زبان لاتين وجود دارد كه در معرض ويراني و نابودي قرار داشته و خواندن دقيق و كشف اسرار نهفته در آنها مستلزم به كارگيري اين روش علمي جديد و كاربردي است. پروفسور كوين كلينتون ، استاد دانشگاه كرنل كه در ابداع اين تكنيك نوين همكاري داشته است، مي گويد: به سبب وجود اطلاعات و ديتاي گذشته روي اين لوح ها و سنگ نوشته ها، آنها نزد تاريخ دانان، باستانشناسان يا متخصصان هر رشته ديگري كه با گذشته و عهد باستان در ارتباط هستند، بسيار ارزشمند و فوق العاده گرانبها ست.
بر اساس اين گزارش، متخصصان اين دانشگاه موفق به توسعه و تكميل روشي شده اند كه بر پايه آن، از فرآيندي موسوم به تصويربرداي فلورسنت اشعه ايكس براي بازيافت و بازخواني خطوط و نقوش محو شده از روي لوح ها و سنگ ها استفاده مي شود. به اين ترتيب، دانشمندان دستگاه ويژه اي ساخته اند كه مي تواند پرتوهايي از اشعه ايكس با قدرتي افزون بر يك ميليون برابر قوت پرتوهاي استفاده شده توسط پزشكان براي تصويربرداري از استخوان ها توليد كند. اين دستگاه مي تواند بازتاب انتشار انرژي از اتم هاي موجود روي سطح لوح ها را رديابي و تصويربرداري كند و اين تصوير بر اساس طول موج هاي متفاوت انتشار يافته از اتم هاي گوناگون روي ، آهن يا ساير عناصر موجود روي لوح مورد نظر ايجاد مي شود.
به گفته تاريخ دانان، در زمان هاي بسيار قديم، اغلب از ابزارهاي آهني براي تراش دادن سنگ ها و نوشتن خطوط و كشيدن نقوش روي آنان استفاده مي شد. به اين ترتيب، نوشته هاي ايجاد شده روي سنگ ها حاوي اكسيدها و سولفيدهاي فلزي است و زماني كه آثار ديداري آنها از روي سنگ ها محو مي شود، به ياري رديابي اين اكسيدها و سولفيدهاي فلزي مي توان تصوير پنهان ديگري را از اين آثار نمايان ساخت. محققان دانشگاه كرنل به منظور آزمايش تكنيك ابداعي خود، تاكنون 100 لوح سنگي را به اين روش مورد بررسي قرار داده اند و نتايج حاصل از اين آزمايش ها، بسيار اميدواركننده و درخشان بوده است.

پركارتر از همه
مهدي صارمي فر- ليونهارت اويلر(1783- 1707) بزرگترين دانشمند سويسي، يكي از سه رياضيدان برجسته تاريخ و پركارترين دانشمند تمام اعصار بود. وقتي كه در سال 1911 انتشار مجموعه آثار وي آغاز شد، تخمين زده شد كه اين مجموعه به بيش از 100 جلدكتاب بزرگ نياز دارد. او البته استاد نگارش رياضيات به زباني ساده وگويا بود و سرشار از ايده هاي فراوان و پهنه وسيع مطالب درنوشته هايش. آراگو، فيزيك دان فرانسوي، در وصف وي گفته كه اويلر محاسبه مي كرد؛ به همان راحتي كه انسان نفس مي كشد يا عقاب در باد به پرواز در مي آيد! باوجود آنكه اويلر ظرف 17سال پايان عمرش از نابينايي مطلق رنج مي برد، به ياري حافظه قوي و كمك شاگردانش در نگارش افكار او، بيشترين بازده علمي را در همين دوران از خود نشان داد.
اويلر در بازل سويس به دنيا آمد. وي در دانشگاه، شاگرد يوهان برنولي معروف بود اما بزودي از استاد پيشي گرفت. وي عضو فرهنگستان علوم برلين و سن پترزبورگ بود. او انساني فرهيخته و اديب بود و با آثار كلاسيك ادبيات غرب، آشنايي كامل داشت (انييد و يرژيل را كاملا حفظ بود) وي به چندين زبان زنده دنيا، فيزيولوژي، پزشكي، گياهشناسي، جغرافي و همه زمينه هاي فيزيك تسلط داشت و باوجود 13فرزند، زندگي خصوصي آرامي  داشت.
گرچه وي معلم نبود، اما تاثيري عميق روي همه معلمان رياضي بعد از خود گذاشت. اين اغراق نيست كه تمامي كتب حساب ديفرانسيل و انتگرال (حسابان) كه از سال 1748 به بعد منتشر شده، اساسا كپي كتاب اويلر يا حتي كپي كپي كتاب اويلر هستند. اين كتاب كه جمع آوري تمام آثار گذشتگان وي است، در عين حال سرشار از ايده هاي ناب اويلر است. او هندسه تحليلي را تكميل كرده و تعميم داد و برخورد تحليلي با مسائل مثلثات را در رياضيات مطرح كرد. وي باني بررسي هاي عميقي در مورد توابع Lnx و ex است.
رواج نماد e براي عدد 71000/2 و ? براي 1400/3 و i براي 1-?در بين رياضيدان ها به خاطر آثار وي است. او در رابطه شگفت انگيز 1-= e اين اعداد را به هم مربوط ساخت. اين عبارت رياضي حالت خاصي از معادله مشهور اويلر است كه توابع نمايي و مثلثاتي را به هم پيوند مي دهد. نشانه هاي sin و cos و f براي تابع و? براي جمع نيز توسط او صورت گرفته است. او مسائل خاص و عيني را به نظريه هاي كلي و مجرد كه امروزه متداول است ترجيح مي داد و بصيرت كم نظير او با كشف روابط بين فرمول هاي به ظاهر بي ارتباط، راه هاي بسياري به سوي مباحث جديد آناليز گشود. روش هاي تقليل مرتبه در معادلات ديفرانسيل و مفهوم عامل انتگرال ساز( ضريب اويلر) از نظريات مهم وي در معادلات ديفرانسيل بود. كشف توابع گاما و بتا كه امروزه در فيزيك بسيار كاربرد دارند، مديون انتگرال هاي اويلري هستند. ثابت اويلر (?) كه مهمترين عدد خاص رياضي بعد از ? و e است را وي معرفي كرد.
اويلر پيش از تولد فوريه، با سري فوريه كاركرد و پيش از تولد بسل، توابع بسل را در حل ارتعاشات غشاي دايروي به كاربرد و پيش از تولد لايلاس، از تبديلات لايلاس براي حل معادلات ديفرانسيل استفاده كرد!
اولين اثبات قضيه فرما و استفاده از سري همساز در اثبات قضيه اقليدسي از آن اوست. هرچند پي و پايه اصلي مكانيك كلاسيك را نيوتن گذاشت، اما معمار اين بناي شكوهمند اويلر است. ايده جرم نقطه اي را او به صراحت به كار برد و اولين كسي بود كه شتاب ذره متحرك را روي منحني مطالعه كرد. موفقيت هاي او در فيزيك رياضي چنان عظيم، زياد و تاثيرگذار بوده كه اكثر اكتشافاتش را ابدا به او نسبت ندادند! با اين حال معادلات حركت براي جسم صلب، معادله هيدروديناميكي اويلر براي سيالات تراكم ناپذير ايده آل و قانون اويلر براي خمش تيرهاي كشسال همه به نام او خوانده مي شود. گاهي ايده هاي او چنان هيجان انگيز بوده كه معاصرانش، آمادگي پذيرش آنها را نداشتند مثلا فشار تشعشعي براي نظريه پايداري ستاره ها، يك قرن قبل از آنكه فرمول بندي نهايي الكترو مغناطيسي توسط ماكسول كامل شود، ازآن جمله است.
اويلر، شكسپير رياضيات بود. كار او جهاني است و سرشار از جزئيات نبوغ آميز كه بسختي مي توان به كنه آن رسيد.
منابع:
۱ - معادلات ديفرانسيل و كاربرد آنها، جورج ف سيمونز
۲ - www.wihipedia.org

پيشخوان
003747.jpg
ژورنال دو ديمانش
روزنامه ژورنال دو ديمانش خبر اول خود را به بهبود وضعيت انتقال مسافر توسط قطارهاي بين شهري فرانسه (TGV) اختصاص داده است. به نوشته اين روزنامه چاپ فرانسه، طي روزهاي آخر هفته گذشته، 3 ميليون مسافر از طريق خطوط راه آهن در سراسر فرانسه جا به جا شدند و زمان مسافرت هاي بين شهري نيز ربع ساعت كاهش يافت. اين روزنامه همچنين موضوع پيروزي چهار بر يك پاري سن ژرمن بر تيم فوتبال متز را براي عكس اول خود برگزيد. لازم به ذكر است كه پاري سن ژرمن با كسب اين پيروزي توفاني، در صدر جدول رقابت هاي ليگ دسته اول فرانسه (لاشامپيونه) قرار گرفته است.
003735.jpg
ال موندو
روزنامه اسپانيايي زبان ال موندو موضوع عكس اول خود را به ديدار خوان كارلوس، پادشاه اسپانيا با ملك عبدالله، پادشاه جديد عربستان اختصاص داده است. اين روزنامه نوشته است: ملك عبدالله كه با جورج بوش پدر، رئيس جمهور سابق آمريكا و ديك چني، معاون رئيس جمهور آمريكا در حال گفت و گو بود، پس از مشاهده پادشاه اسپانيا، گفت و گوي خويش را به طور ناگهاني با مقامات آمريكايي قطع كرد و به استقبال خوان كارلوس كه هميشه ملك فهد پادشاه سابق عربستان را برادر خود مي ناميد، شتافت.
003717.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز تيتر خبر دوم خود را به تعويق جلسه گروه هاي مختلف عراقي اختصاص داده است. جلسه رهبران گرو ه هاي مختلف سياسي عراق به منظور يافتن راهي براي رفع اختلاف نظر درباره متن قانون اساسي دائم در اين كشور به مدت سه روز به تعويق افتاد. بر اساس برنامه زمانبندي شده در صورتي كه متن قانون اساسي تا روز 15 اوت تكميل شود، راه براي برگزاري همه پرسي عمومي جهت تصويب آن در ماه اكتبر هموار خواهد شد.
003726.jpg
چاينا ديلي
روزنامه چاينا ديلي از دستگيري يك روزنامه نگار هنگ كنگي به اتهام جاسوسي براي سازمان هاي اطلاعاتي تايوان خبر داده است.
چينگ چئونگ، 55 ساله كه خبرنگار ارشد روزنامه استريت تايمز در هنگ كنگ بود، متهم است كه به مدت پنج سال براي تايوان جاسوسي مي كرده و اسناد و اطلاعات محرمانه را در اختيار ماموران تايواني قرار مي داده است.

خبر
پيري مطلوب
برخلاف عقيده رايج، ورزش كردن نمي تواند از سرعت روند پيري بكاهد، اما همچنان كه دانشمندان آمريكايي مي گويند، ورزش مستمر در طول زندگي مي تواند در سنين پيري به شما اين شانس و فرصت را بدهد كه از بدن سالمي برخوردار باشيد و زندگي مستقلي را در سنين كهنسالي تجربه كنيد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، نتايج تحقيقات جديد نشانگر آن است كه با پير شدن انسان، ظرفيت انجام ورزش هاي آئروبيك يا به عبارتي ميزان اكسيژن مصرف شده در جريان تمرين و نرمش، با گذر از هر دهه عمر كاهش مي يابد.
بر اساس اين گزارش، دانشمندان تاكيد مي  كنند كه اين كاهش ظرفيت اكسيژن گيري مي تواند كهولت و پيري را تشديد كند و اين امر نقش بسيار مهمي در چگونه سپري كردن دوران پيري و كهنسالي خواهد داشت.
پژوهشگران آمريكايي تصريح كرده اند انجام ورزش مداوم و مستمر در طول زندگي، مي تواند نقش مهمي در خوب و مطلوب سپري كردن سنين پيري داشته باشد، با وجود اين نبايد فراموش كرد كه اين ورزش ها و تمرينات قادر به كاهش سرعت روند پيري يا متوقف ساختن آن نخواهند بود.
ريزمدارهاي جديد
فيزيك دانان دانشگاه پنسيلوانيا در تلاش براي خلق ريز لوله هاي جديدي براي توليد كالاهاي الكترونيك جديد، بر مانع مهمي فايق آمدند.
به گزارش پايگاه اينترنتي دانشگاه پنسيلوانيا ايالات متحده آمريكا، پژوهشگران اين دانشگاه در مقاله جديد خود كه در شماره ماه اوت ژورنال نيچر متريالز انتشار مي يابد، به توصيف روشي براي ساخت گروه جديدي از ريز لوله ها پرداخته اند كه به طور كلي از اتم هاي كربن ساخته مي شوند و مي توانند براي توليد مدارهاي الكترونيك جديد مورد استفاده قرار گيرند.
بر اساس اين گزارش، فيزيك دانان آمريكايي مي گويند به جاي استفاده مستقيم از ريزلوله ها در توليد مدارها، با بهره گيري از اين روش مي توان تراشه هاي نيمه رسانا را درون سوسپانسيوني از نانو- لوله ها غوطه ور ساخت و مدارهاي الكترونيك پيشرفته اي را به اين طريق به وجود آورد.
اين مدارهاي بسيار ظريف از خواص شگفت آوري در زمينه هاي گوناگون از جمله سرعت عملكرد، انعطاف پذيري و نيز ابعاد، برخوردار هستند و مي توانند در توليد ريز پردازنده هاي محاسبه گر نوين به كار گرفته شوند.
خروجي گاوها!
محققان آمريكايي در يك آزمايشگاه كوچك در مزرعه اي واقع در كاليفرنيا، به منظور يافتن پاسخي علمي و دقيق براي يكي از پرسش هاي مهم صنعت كشاورزي آمريكا، طرح ويژه اي را در دستور كار خود قرار داده اند: يك گاو چه ميزان گاز يا تركيبات ارگانيك فرار (VOCs) از خود خارج مي كند؟
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا كه سرگرم اجراي اين طرح هستند، اعلام كردند: گاوها بسيار كمتر از آنچه تاكنون تصور مي شد اين قبيل تركيبات را از خود خارج مي كنند و از اين رو، سهم آنان در آثار و پيامدهاي اقليمي و آب و هوايي كمتر از ميزان تصور شده است.
بر اساس اين گزارش، مسئولان مربوطه تاكنون سهم هر گاو از اين انتشار را 8/5 كيلوگرم در سال در نظر مي گرفتند و قصد دارند امسال با بازنگري در اين رقم، آن را 3/9 كيلوگرم در سال منظور كنند، اما ارائه نتيجه نهايي از سوي دانشگاه كاليفرنيا مي تواند شبهه ها را در اين زمينه برطرف كند.
امروزه افزون بر 3 ميليون گاو در ايالت كاليفرنيا زندگي مي كنند و گاز هاي خروجي از آنان يكي از فاكتورهاي مهم در محاسبات اقليمي و محيطي به شمار مي رود.
عجيب ترين ماده جهان
۵۴۳ دانشمند با استفاده از روش ايجاد برخورد سريع ميان اتم هاي طلا، موفق به باز توليد يكي از عجيب ترين اشكال مواد جهان در آزمايشگاه شدند. به گزارش پايگاه اينترنتي يو.سي. ديويس نيوز ، اين ماده عجيب، كوارك- گلون پلاسما نام دارد و به گفته فيزيكدانان، اين شكل از ماده در نخستين ميكروثانيه هاي وقوع انفجار بزرگ (بيگ بنگ) در گيتي وجود داشته است.
بر اساس اين گزارش، شماري از دانشمندان بر اين باورند كه ممكن است هنوز اين شكل از ماده در كانون و هسته بسيار چگال ستارگان دوردست باقي مانده باشد.
كسب اين دستاورد بسيار بزرگ در باز توليد يكي از عجيب ترين ذرات ريز اتمي شناخته شده، مي تواند به فيزيك دانان كمك كند تا درك بيشتري از نخستين لحظات شكل گيري جهان و وضعيت حاكم بر آن به دست آورند و پاسخي براي برخي از پرسش ها و معماهاي كهن خود بيابند.

علمي
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |