دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۴
ستاره آسمان ميلان
كاكاي برزيلي
002046.jpg
جهانگير كوثري
ريكاردو دوگا كاكا: او نيز چون گذشتگان خود از آمريكاي جنوبي مي آيد. اگر مليت خود را اعلام نكند، به نظر مي آيد يك اسپانيولي يا ايتاليايي تمام عيار باشد. اما زماني كه توپ روي پاهايش قرار مي گيرد، نوعي فرهنگ فوتبال برزيلي از آن بيرون مي زند. كاكا مثل سياهپوستان برزيلي فوتبال بازي مي كند، نه چون پله، گارينشا و يا روماريو و رونالدو، شيوه بازي او چون كلود آلدو و سرزو است. او نيز استاد حركت هاي با توپ است. تكنيك عالي، نگاه سربالا و پاسهايي كه در عمق دفاع قادر است چون شمشير دولبه خط دفاع حريف را بشكافد و به مهاجم خودي برسد. كاكا در فوتبال پرستاره امروز برزيل ارزش هاي خود را دارد. ميلان او را كشف بزرگ خود مي داند، اما برزيلي ها معتقدند برلوسكوني او را صيد كرده است. او جايگاه ثابتي در تيم ملي برزيل پيدا كرده است و كارلوس آلبرتو كاملا به او اعتقاد پيدا كرده است.
او سير تحولات فوتبال را در نوجواني و جواني طي كرد و امروز به اين جايگاه رسيده است و حرفهايش نيز پر از تجربه است.

* از جام قهرمانان شروع كنيم. چطور آن اتفاق افتاد؟
- اين ذات فوتبال است. بعضي اوقات با به ثمررساندن گل در آخرين دقيقه صعود مي كني و ديگر اوقات هم ممكن است با ارايه بازي نه چندان جالب نيز پيروز ميدان باشي و بعضي زمان ها نيز بازي به نحوي كه ما به ليورپول باختيم، به پايان مي رسد.
* دريافت سه گل از يك تيم در شش دقيقه درحالي كه آنها حتي به دروازه ميلان نزديك هم نشده بودند و در نيمه اول خسته به نظر مي رسيدند، نظرت چيست؟
- آنها در نيمه دوم نيز از ما بهتر نبودند. تنها يك گل از سه گل آنها يعني آخري به خاطر مهارت و كار تيمي بود. دو گل ديگر هديه اي بود كه توسط خود ما نصيب آنها شد.
* منظورت اينست كه ليورپول شايسته پيروزي نبود؟
- دقيقا همين طور است. قبل از بازي فينال من سه دفعه بازي آنها را ديده بودم. بازي رفت و برگشت آنها برابر چلسي و يك بار هم برابر آرسنال. آنها خوب دفاع مي كنند و توانايي ايجاد و پيداكردن فضاهاي مناسب براي ضدحمله را دارند. آنها بازيكنان نسبتا خوبي در ميانه ميدان دارند تا مطمئن به تسلط بر ميانه ميدان باشند كه البته در بعضي بازي ها اين طور نبود. بالاخره آنها در ضربات پنالتي پيروز شدند و همين اتفاقات است كه فوتبال را به ورزش عجيب تبديل مي كند.
* در ليورپول به اضافه سرمربي آنها، بازيكنان اسپانيايي زيادي نيز وجود دارند، آيا اين بر نحوه كلي عملكرد تيم آنها تاثير گذاشته است؟
- نه به هيچ وجه. اين تيم كاملا انگليسي است.
* نظرت راجع به بعضي بازيكنان مثلا استيون جرارد چيست؟
- او خارق العاده است و هوش بسيار بالايي دارد. جرارد در مركز همه اتفاقات حضور دارد و يك كاپيتان واقعي است.
* آيا ميلان در استانبول خسته نشان داد؟
- ما هفته سخت و خسته كننده اي را پشت سر گذاشتيم. سه بازي در يك هفته و آن هم برابر فيورنتينا، آيندهوون و يوونتوس. ما از لحاظ فيزيكي كمي خسته شديم اما در استانبول شرايط خوبي داشتيم. بعد از دريافت گل مساوي حملات ما دوباره آغاز شد.
* كدام تجربه ات در جام قهرمانان را بيشتر به ياد داري؟
- بازي رفت برابر منچستر در اولدترافورد و نيز بازي رفت مرحله نيمه نهايي برابر آيندهوون.
* در كدام زمان، ميلان بيش از ديگر اوقات سال آماده بود؟
- در هر دو بازي رفت و برگشت برابر منچستر.
* كدام تيم قويترين تيم جام قهرمانان بود؟
- به جز شش دقيقه بازي فينال ما بهترين تيم بوديم. هيچ كس نمي تواند خلاف اين را بگويد.
* شگفتي سازترين تيم كدام بود؟
- بدون شك، پي اس وي آيندهوون.
* آيا نگران باخت به آيندهوون و حذف از رقابت ها نبوديد؟
- وقتي فيليپ كوكو نخستين گل خودش در نيمه دوم را به ثمر رساند، بازي با لاكرونيا را به خاطر آوردم. در آن زمان ما در بازي رفت چهار بر يك پيروز شديم اما دپورتيو بازي برگشت را چهار بر صفر برد و بازي ها بازگشت. اما در آن بازي حس مي كردم كه صعود خواهيم كرد.
* چرا دومين سال حضورت در ايتاليا به درخشاني سال قبل نبود؟
- چيزهاي زيادي تغيير كرده اند، مثل سليقه روزنامه نگاران. اگر در فصل گذشته با حركت فريبنده كسي را دريبل مي زدم روزنامه ها از من تعريف و تمجيد مي كردند و مي نوشتند كه من مي دانم كه چطور اين كار را انجام بدهم. درست است كه در اولين فصل حضورم در ايتاليا بيشتر گل زدم اما در فصل اخير بيشتر و سخت تر تمرين كردم تا در تيم اصلي حضور داشته باشم. هميشه نمي توان باعث شگفتي همه شد اما اگر به آمار توجه كنيد، امروزه عملكرد بهتري نسبت به گذشته دارم، چه در جام قهرمانان و چه در سري آ. فكر مي كنم به عنوان يك بازيكن سخت تلاش كردم و درسهاي زيادي آموختم. حركات فريبنده ديگري نيز ياد گرفتم كه فصل بعد خواهيد ديد.
* اگر با ميلان قرارداد نبسته بودي به كدام تيم ملحق مي شدي؟
- خدا را شكر مي كنم كه با ميلان قرارداد بستم زيرا اين شانس را دارم كه در تمام نقاط جهان به بازي من توجه كنند. كمتر كسي بازي هاي برزيل را از تلويزيون مي بيند چون زياد پخش نمي شود اما بازي هاي ميلان را همه مي بينند.
* فلورنتينو پرز از وقتي با تو قرارداد امضاء نكرد دوران سختي را پشت سر گذاشته. چطور شد كه به رئال نرفتي؟
- پرز پيشنهاد مناسبي به سائوپائولو نداده بود.
* رئال هر سال يك بازيكن فوق العاده را خريداري مي كند، ممكن است امسال تو را به خدمت بگيرد؟
- اميدوارم چند سالي در ميلان باقي بمانم.
002043.jpg
* آيا حذف رئال در مرحله يك هشتم پاياني تو را شگفت زده كرد؟
- اين درست طبيعت جام قهرمانان است. تيمهاي قدرتمندي در اين جام حضور دارند اما واقعيت اين است كه تعدادي از آنها حذف خواهند شد.
* فكر مي كني در كدام بازي بهترين نمايش را در ايتاليا ارائه كردي؟
- به نظرم بازي دربي برابر اينتر در فصل (۲۰۰۴)، (۲۰۰۳)، در آن بازي كه سه بر دو پيروز شديم،من  گلي را با حركت فردي به ثمر رساندم تا نتيجه دو بر دو مساوي شود.
* و بهترين گلي كه به ثمر رساندي؟
- باز هم در دو فصل قبل برابر امپولي. من از فاصله اي دور در دقيقه هشتاد و پنج گل پيروزي تيم را به ثمر رساندم.
* چه كسي نخستين نقش را در فوتبال تو ايفا كرد؟
- راي
* چطور وارد ورزش فوتبال شدي؟
- از سن نه سالگي تا زماني كه به ميلان بپيوندم در سائوپائولو بازي مي كردم.
بازي من دربعضي زمانها شبيه سرزو است. من هيچ وقت ترسي از بازي در نقاط مختلف زمين نداشتم. اگر در ميلان بيشتر درسمت راست بازي مي كنم دليلش وجود فضاي بيشتر در اين نقطه است.
* فوتبال براي تو چه معنايي دارد؟
- سرگرمي و نظم.
*نظم. شنيدن اين موضوع از يك برزيلي عجيب است!!
- مردم بعضي اوقات از فرهنگ هاي ملي خودشان پيروي نمي كنند. در واقع برزيلي هاي زيادي وجود دارند كه بيشتر اروپايي هستند تا خود اروپايي ها. مثل فالكائو، سرزو، دو نگا، راي، امرسون و بسياري ديگر.
* وقتي به ميلان رسيدي همگان فكر مي كردند كه يك برزيلي تكنيكي ديگر از راه رسيده كه زياد كار تيمي انجام نمي دهد و فقط به دريبل كردن فكر مي كند!
- مي دانم، و بعد از آن هم گفتند كه من خيلي جوان هستم تا در چنين ليگ سختي بازي كنم. اما به مرور زمان نشان دادم كه توانايي بازي در سري آ را دارم. اما به آنهايي كه مي گفتند سن من بسيار كم است بگويم كه از اينكه مسئوليت هاي زيادي در ميدان داشته باشم لذت مي برم.
* چطور اين لقب را براي خودت انتخاب كردي؟
- برادر كوچكترم نمي توانست اسم من را كه ريكاردو بود را درست بگويد به همين خاطر من را كاكا صدا كرد.
* به نظر مي رسد كه شكست برزيل در جام جهاني آينده بسيار سخت باشد.
- روي كاغذ بله، اما حادثه استانبول را هرگز نمي توان فراموش كرد. تيم برزيل هميشه به دنبال افتخار است. جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان مي تواند جام ديگري براي برزيل باشد كه شايد بتواند آن را به آساني فتح كند.
هر سال بازيكنان جديدي در برزيل ظهور مي كنند و اين بدان معني است كه شما بايد هميشه آماده باشيد و نشان دهيد كه لياقت حضور در تركيب تيم ملي را داريد. اين درست همان كاري است كه من الان انجام مي دهم يعني اثبات خودم، تا در جام جهاني آلمان جايي در تيم داشته باشم.
* تيم جديد برزيل با تركيب آدريانو، رونالدينيو و كاكا فوق العاده به نظر مي رسد...
- تيم ملي درحال تغيير است و نسل جديدي از بازيكنان در راهند.
اميدوارم روبرتو كارلوس، كافو و... ديگران در آلمان حضور داشته باشند اما براي جام جهاني ۲۰۱۰ چيزهاي زيادي تغيير خواهند كرد. نسل جديد شامل خودم، رونالدينيو، آدريانو، روبينيو، ديه گو، لوئيز فابيانو و... همگي از قرارگرفتن در تركيب تيم لذت مي برند. زمان آن رسيده تا آنها براي بدست آوردن جايي ثابت در تيم ملي تلاش كنند تا جاي بازيكناني مثل رونالدو كه در اواخر دوران بازيگري شان هستند را بگيرند.
* اگر برزيل قهرمان جام جهاني ۲۰۰۶ شود، براي ششمين بار به اين عنوان دست خواهد يافت و ركورد خود را دست نيافتني تر مي كند.
- بسيار خوب است. اگر اين اتفاق بيفتد ما براي سومين بار جام جديد (پس از ژول ريمه ۱۹۷۰) را فتح خواهيم كرد و آن را براي هميشه در خانه نگاه خواهيم داشت.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |