پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۷
ظرف هايي كه به چرخه محيط زيست بر نمي گردند
دور از زحمت شست و شو
استفاده از ظروف يك بار مصرف علاوه بر اينكه باعث ايجاد يك هزينه اضافي در سبد خانوار مي شود، در مقياس وسيع هزاران تن زباله غير قابل بازيافت توليد و خطرات غيرقابل جبراني را متوجه محيط زيست ما مي كند
004434.jpg
عكس: حسين قريب‎/ فارس
سايه يكتا
قديم ترها وقتي مادربزرگ طبق عادت هرساله در بعضي مناسبت هاي مذهبي، سوروسات شله زردپزي را مهيا مي كرد، يك بخش مهم كار، آماده كردن كاسه هاي چيني ريز و درشت و خوشگلي بود كه از شله زرد پر مي شد و در خانه همسايه ها مي رفت. همسايه ها هم شله زرد را خالي كرده، ظرف آن را مي شستند و داخل آن يك شاخه گل يا اگر داشتند نقل و شيريني مي گذاشتند و پس مي دادند. آنموقع نوه هاي مادربزرگ، هريك براي پخش كردن شله زرد بين همسايه ها پيشقدم مي شدند تا گل و شيريني ها را براي خودشان بردارند.
غذاهاي نذري در ظروف چيني اصلا جلوه ديگري داشت.
اما زمان گذشت و خيلي چيزها عوض شد. مادربزرگ ديگر خانه اش حياط  ندارد و آپارتمان نشين شده، وقتي هم شله زرد مي پزد، ديگر آنها را در كاسه هاي چيني نمي ريزد و كاسه هاي پلاستيكي يك بار مصرف جايگزين آنها شده است.
اما چه چيز باعث شد ظروف يك بار مصرف، كم كم جاي خود را در همه جا باز كرده و جايگزين انواع و اقسام ظرف هاي چيني، بلوري و... شوند؟
ظاهرا استفاده از اين ظروف هم يكي ديگر از مظاهر شهرنشين هايي است كه با كمبود وقت مواجهند.
قديم ترها وقتي مي خواستيد خارج از خانه يك غذاي سبك مثل ساندويچ بخوريد، ساندويچ هاي پيچيده شده در پوشش كاغذي و يك شيشه نوشابه روي ميز شما قرار مي گرفت، اما اگر امروزه پا به ساندويچي ها و رستوران ها بگذاريد مي بينيد تا جايي كه امكان آن بوده ظروف، يك بار مصرف و پلاستيكي است. نوشابه ها در ليوان هاي پلاستيكي يك بار مصرف ريخته مي شود، پوشش ساندويچ ها ديگر كاغذي نيست، بلكه آن هم از پلاستيك است و غير از آن هم دوباره ساندويچ و نوشابه در يك سيني پلاستيكي قرار گرفته و روي ميز شما گذاشته مي شود.
رواج ظروف يك بار مصرف پلاستيكي، آنقدر زياد شده كه حتي به جشن هاي خانگي هم راه پيدا كرده است. خانم هاي خانه دار ترجيح مي دهند به جاي استفاده از ظروف چيني، بلور و... در ميهماني ها كار خود را راحت كرده، از ظروف يك بار مصرف  استفاده كنند. آنها با اين كار تنها متحمل پرداخت هزينه اين ظروف مي شوند، اما در عوض ديگر مجبور به شست وشوي ظروف بعد از اتمام ميهماني نيستند و غير از آن هم، نگراني از بابت شكسته شدن ظروف شكستني خود ندارند.
حالا نه تنها كاسه، بشقاب و ليوان ها جاي خود را به اين ظروف داده اند، بلكه قاشق، چنگال و كاردهاي پلاستيكي هم اين روزها بسيار متداول شده است.
تصور كنيد آيا خوردن غذايي سنتي و خوشمزه در يك بشقاب پلاستيكي و با قاشق و چنگال پلاستيكي مي تواند لذتبخش باشد؟ اصلا نصف لذت خوردن خوراكي ها و زيبايي شان به تزئينات و زيبايي ظرفي است كه در آن قرار گرفته اند.
ظروف پلاستيكي در رنگ ها و مدل ها و سايزهاي مختلف، از كوچك و بزرگ در بازار موجودند. از ديس و كاسه و بشقاب و پيش دستي تا ليوان و قاشق و كارد و چنگال، با رنگ هاي سفيد، زرد، صورتي و سبز و با ضخامت هاي متفاوت بدون هيچ كسري، همه در اختيار خريدار قرار مي گيرند.
براي برگزاري يك ميهماني، شخص مي تواند از اول تا آخر با ظروف يك بار مصرف از ميهمان ها پذيرايي كند. شربت ها در ليوان هاي يك بار مصرف، ميوه ها در پيش دستي هاي يك بار مصرف و با كاردهاي يك بار مصرف، بستني در كاسه هاي كوچك و با قاشق هاي كوچك يك بار مصرف و دوباره غذا در بشقاب هاي بزرگ و ليوان هاي بزرگ هم براي نوشابه مناسب است.
ظروف يك بار مصرف با قيمت هاي نسبتا اندك در اختيار مشتري قرار مي گيرند.
از نظر مصرف كننده، استفاده از اين ظروف به زحمت استفاده از ظرف هاي شكستني مي ارزد و چون اين ظروف بعد از مصرف به يكباره و بدون شست وشو به داخل سطل هاي زباله سرازير مي شوند، پس استفاده از آنها زحمتي ندارد.
ديگر حتي در مناسبت هاي مذهبي هم مغازه هاي فروشندگان اين ظروف  پر از مشتري  مي شود، هر چند كه نذري ها در اين ظروف يك بار مصرف جلوه و زيبايي چنداني ندارد، اما اين تصور وجود دارد كه ديگر زحمت و دردسر جمع كردن ظرف ها از خانه همسايه ها و احتمال شكسته شدن آنها از بين مي رود.
ديگر زمان خوردن يك ليوان آب ميوه در ظرف هاي بزرگ و بلوري گذشته است و همه مغازه ها يك بار مصرف ها را جايگزين كرده اند، البته استفاده از اين ظروف در اماكن عمومي ممكن است باعث بالا بردن ضريب رعايت بهداشت شود، اما اين را هم بدانيد كه استفاده از ظروف پلاستيكي يك بار مصرف هر چند كه ممكن است در بعضي جهات به نفع شما باشد، اما در سطح وسيع به محيط زيست ما بسيار آسيب مي رساند و علاوه بر آن به لحاظ حفظ بهداشت و سلامتي هم در استفاده از اين ظروف بايد نكاتي را بدانيد از آن جمله اينكه استفاده از ليوان هاي يك بار مصرف از جنس پلي استايرن كه بي رنگ و شفاف هستند، براي نوشيدني هاي داغ مثل قهوه و چاي مجاز نيست و باعث ايجاد عوارض در انسان مي شود. ظروف يك بار مصرف فوم دار سفيد رنگ كه از جنس پلي استايرن هستند نبايد براي مواد غذايي خيلي داغ مثل پيتزا با 140 درجه سانتيگراد حرارت استفاده شوند. استفاده نا به جا از ظروف پلي اتيلن مي تواند موجب آزاد شدن مواد آلي و تركيبات شيميايي موجود در ديواره ظروف به داخل مواد غذايي شود كه مصرف آنها براي سلامتي مضر است. ظروف يك بار مصرف فوم دار براي مواد غذايي سرد، گرم و مرطوب مناسب است. از سوي ديگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم هر چند وقت يك بار با توجه به رواج فراوان استفاده از ظروف يك بار مصرف پلاستيكي براي نگهداري و عرضه مواد غذايي، هشدارهايي براي رعايت احتياط در استفاده از اين ظروف مي دهد. از سوي ديگر اين را هم بدانيد كه بسياري از مواد در طبيعت تجزيه مي شوند و به خودي خود بازيافت مي شوند. موجودات زنده اي كه مي ميرند يا مواد فاسدشدني از اين دسته هستند كه به آنها مواد زيست فروپاش مي گويند، براي مثال كودهايي كه در باغات ريخته مي شوند و نتيجه جمع شدن موادي مانند غذاهاي فاسد شده، آشغال ميوه ها، پوست تخم مرغ و ديگر زباله هاي تجربه ناپذير است به طور طبيعي توسط حشرات و ديگر جانوران موذي خورده مي شوند.
متاسفانه مقادير بالايي از زباله ها مانند فلزات، كائوچو و پلاستيك قابليت تجزيه ندارند و براي صدها سال تجزيه نشده و در طبيعت باقي مي مانند. حتي اگر اين مواد قطعه قطعه و خرد هم شوند باز هم نمي توانند تجزيه شوند و به مرور جو اتمسفر، زمين و آب را آلوده مي كنند.
متاسفانه بيش از 50 درصد زباله توليدي در شهرهاي بزرگ كشور ما را همين ظروف يك بار مصرف و پلاستيكي غير قابل بازيافت تشكيل مي دهند و اين امر باعث نگراني مسئولان شهري شده است.
زباله هايي كه قابل بازيافت نيستند در گودال هايي به نام محل دفن زباله مدفون مي شوند. اين زباله ها ابتدا تكه تكه و سپس له و خمير مانند مي شوند، بنابراين با اين كار زباله ها فضاي كمتري را اشغال مي كنند. اگر نتوانيم به روند بازيافت ادامه دهيم بايد روز به روز بر تعداد اين گودال ها افزوده شود، اما در اين زمينه راهكارهاي چندي هم وجود دارد كه البته تاحدي مي تواند مشكلات ناشي مواد غيرقابل بازيافت را كمرنگ كند كه يكي از آنها اختصاص سطل هاي زباله مخصوص بازيافت است، يعني قوطي هاي آلومينيومي، بطري هاي پلاستيكي، شيشه ها و كاغذ و مقوا در سطل هاي جداگانه قرار بگيرد، ديگر اينكه بعد از استفاده از كيسه هاي پلاستيكي آنها را دور نيندازيد و نگه داريد و براي دفعات بعدي از آنها استفاده كنيد. براي خريد كردن از مغازه ها به جاي بسته بندي هاي پلاستيكي، بسته بندي هاي مقوايي و كاغذي يا شيشه اي را انتخاب كنيد، به عنوان مثال براي خريد شير، پوشش هاي مقوايي در اولويت هستند، بعد از آن شيشه اي و در نهايت پلاستيكي، اما حتي الامكان از ظروف يك بار مصرف پلاستيكي استفاده نكنيد.
و اگر مجبور به استفاده از ظروف يك بار مصرف شديد بدانيد كه انواع كاغذي اين ظروف بر پلاستيكي ها ارجحيت دارد. پس از استفاده از پاكت ها و بطري هاي پلاستيكي، آنها را بشوييد و با رعايت كامل بهداشت مجددا از آنها استفاده كنيد.
ظروف يك بار مصرف كاغذي به لحاظ قيمت، تقريبا با پلاستيكي ها برابري مي كند و علاوه بر آن ظاهر زيباتري هم دارد و ضرر كمتري هم به محيط  زيست ما مي زند.
اما در مجموع استفاده از ظروف يك بار مصرف علاوه بر اينكه باعث ايجاد يك هزينه اضافي در سبد خانوار مي شود، در مقياس وسيع هزاران تن زباله غير قابل بازيافت توليد و خطرات غيرقابل جبراني را متوجه محيط زيست ما مي كند؛ محيط زيستي كه بسيار آسيب پذير بوده و قرار است جايگاه زندگي نسل هاي بعدي باشد.
اگر فقط به خاطر راحتي خودتان از ظروف يك بار مصرف پلاستيكي استفاده كنيد، ضرر كوچكي به جيب  خودتان و ضرر بزرگي به محيط زيست و اطرافيانتان زده ايد، پس تنها، اگر مجبور شديد از اين ظروف استفاده كنيد.
اگر استفاده از ظروف شيشه اي، استيل و چيني در منازل دوباره جايگاه خود را پيدا كند، اين كار مي تواند به مرور زمان گسترش يافته و به سالن هاي غذاخوري ، ادارات و سازمان ها، رستوران ها و بوفه، مراسم و جلسات و مساجد و... هم برسد تا حتي المقدور در مكان هايي كه ظرفشويي هاي مناسب براي شست وشو و آبكشي موجود است و امكان شست وشوي صحيح و ضدعفوني مناسب وجود دارد، ظروف شيشه اي، استيل و چيني سالم بدون ترك خوردگي و لب پريدگي به جاي ظروف يك بار مصرف پلاستيكي مورد استفاده قرار گيرند. اين كار كمك زيادي به كاهش هزينه ها مي كند و كمك موثرتري به حفظ محيط زيست.

كيسه هاي مصرفي روزانه
سولماز شريف- يكي از محصولات پلاستيكي كه مصرف بسيار بالايي دارد كيسه فريزر است. كل كارخانه هاي فعال در توليد اين محصول پرفروش به تعداد انگشتان يك دست هم نمي رسد، اما در همين ميزان نيز تفاوت قيمت وجود دارد، ولي از لحاظ تنوع در جنس و نوع كيفيت، مورد چشمگيري ديده نمي شود.
كيسه فريزر در اكثر موارد، كمك حال مناسبي براي كدبانوي منزل است چه مواقعي كه كارمند باشد و بسته بندي كردن مواد ضروري در آشپزخانه از مهمات به حساب مي آيد و چه زماني كه فرزندي در منزل داشته باشند كه احتياج به بردن اغذيه به مدرسه يا مهدكودك دارد. كيسه فريزر حتي زماني كه خانم خانه يا همسرش در مكاني شاغل هستند كه مجبورند ناهار يا بعضا شام خود را به همراه ببرند، به كار مي آيد.
براي زني كه كارمند و شاغل است و عصر هنگام و ساعات پاياني روز به منزل مي رسد و خستگي از صبح سركار بودن بر تنش نشسته، همين بس است كه يك غذاي آماده فريزري را گرم كند تا شامي دلچسب را در جمع خانواده صرف كنند. اين امر مستلزم آن است كه وي مواد اوليه غذاي مورد نظرش را يا بعضا خود غذا را در روز تعطيلش پخته و فريز كرده باشد.
در غير اين صورت نيز حتي اگر خانه دار باشد، بسياري از مواد غذايي طولاني مدت مثل (لوبيا باقالي) يا مواد غذايي كه فصلي هستند و بايد به قول معروف آذوقه زمستاني ذخيره كرد، به كار مي آيند.
پس بدين ترتيب نمي توان نقش كيسه فريزر را در زندگي هاي امروزه ناديده گرفت. با توجه به اشاراتي كه پيشتر در خصوص عدم استقبال كارخانه داران به توليد اين محصول شد، بايد گفت: كيسه فريزرهاي پنگوئن با 120 عدد كيسه، 350 تومان قيمت دارد. از همين دست، كيسه فريزر آني را مي توان نام برد كه با همان تعداد 120 عدد، به قيمت 500 تومان به فروش مي رسد. طبق گفته سوپرداران اين محصول به جهت تنوع طرح و شكل ظاهري و نوع بسته بندي اش گران تر از محصول قبلي است، اما چه از جهت فروش و چه از جهت كيفيت به نوعي نيست كه بتوان آن را با قيمت بيشترش، به محصول ارزان تر ترجيح داد.
محصولات متنوع در بازار فراوان هستند، اما ميزان فروششان نيز مدنظر است. معمولا در مورد اجناسي از اين قبيل كه مصرف روزانه اي را به خود اختصاص مي دهند، ميل و رغبت عمومي بر آن است كه قيمت بيشتري را بپردازند، اما در ازاي تعداد بيشتر. از ديگر محصولات آني، مي تون به كيسه فريزرهاي بسته اي اشاره كرد كه تعداد بيشتري را در خود جاي داده اند و به قيمت يكهزار و 800 تومان به فروش مي رسند.
كيسه ها علاوه بر انواع مختلف و فانتزي اش مثل كيسه  هاي مخصوص ساندويچ، كاربردهاي متفاوتي نيز دارند. كيسه زباله نيز بخش ديگري از كيسه هاي مورد مصرفي روزانه را به خود اختصاص مي دهد.
كيسه زباله هاي پنگوئن 10 عددي به قيمت 300 تومان فروخته مي شود و گروه توليدي ديگري به نام بهاره به صورت جعبه اي فروخته مي شوند كه ضخيم تر هستند و تعداد 35 تايي آن يكهزار و 250 تومان است، كيسه زباله هاي پنگوئن نيز به رغم وجود رقباي هر چند اندك در بازار فروش، از استقبال بيشتري برخوردار است.
يك نوع كيسه زباله ديگر نيز در سوپر ماركت ها وجود دارد كه تبليغات تلويزيوني مناسبي را نيز ارائه كرده اند، اين كيسه ها به نام رولي، معروف هستند، اما عنوان محصول و كارخانه اش متفاوت است. در خصوص كيسه زباله ها بايد گفت: به هر نوع و شكل، مهمترين موردي كه بايد مد نظر قرار گرفته شود، استحكام آن است. اين دسته براي نگهداري زباله هاي مرطوب بسيار مناسب و حياتي است، چرا كه در غير اين صورت امكان نشت آب زباله  به سطل آشغال و ايجاد بوي نامطبوع و بعضا وجود محيط مناسب براي رشد و نمو ميكروب ها و كرم ها به وجود مي آيد.
مي توان از كيسه زباله هاي نازك تر براي جمع آوري زباله هاي خشك استفاده كرد و براحتي و با كمترين هزينه به امر تفكيك زباله پرداخت.
كيسه هاي ذكر شده مواردي هستند كه در مصرف روزانه خانوار به حساب مي آيند، اما موارد ديگري نيز وجود دارد و هزينه بر نيست و ارتباطي به خانواده ندارد. به طور مثال براي رفتن به يك ميهماني از كيسه هاي شكيل و زيبا استفاده مي شود تا لباس ها و ملزومات ميهماني را با خود ببرند. در چنين مواردي از كيسه هايي كه به هنگام خريد هاي ماهانه، مثلا خريد پوشاك، اعم از مانتو، پيراهن، شلوار يا خريد كفش و ... داده مي شود، بايد استفاده كرد.
گفتني است نوعي كيسه زباله هاي ضخيم بدون آرمتنها در فروشگاه هاي دولتي با تعداد زياد و قيمت ارزان  به فروش مي رسد.

زاويه ديگر
طلاي سياه دردسر ساز
004407.jpg
ترغيب و تشويق مردم در جهت بازيافت مواد، بسيار مهم و اساسي است. يكي از راه ها، استفاده كمتر از موارد بسته بندي است. بهتر است در صورت نياز به بسته بندي، از موادي استفاده شود كه قابل بازيافت باشد. راه ديگر اينكه پول كمتري را براي موادي كه از كاغذهاي بازيافتي تهيه مي شوند هزينه كنيم. اگر از سطل هاي بازيافت در همه پاركينگ ها، مراكز خريد، پمپ بنزين ها، رستوران ها و مدارس نصب شود، مردم بيشتر تشويق مي شوند و اين امر به يك عمل عادي روزمره مبدل مي شود.
امروزه از 80 درصد زباله هاي قابل بازيافت فقط ميزان 11 درصد آن بازيافت مي شوند و اين در حالي است كه هر خانوار به طور متوسط سالانه يك تن زباله توليد مي كند. راه هاي بسياري هست كه ما مي توانيم با به كارگيري آنها، در بازيافت مواد در منزل و مدرسه سهيم باشيم.
۱ براي قوطي هاي آلومينيومي، بطري هاي پلاستيكي، شيشه ها و كاغذ و مقوا از سطل هاي زباله مخصوص بازيافت استفاده كنيد.
۲ به جاي دور انداختن لباس ها در صورت امكان آنها را تعمير كرده و دوباره از آنها استفاده كنيد.
۳ بعد از يك بار استفاده از كيسه هاي پلاستيكي آنها را دور نيندازيد و براي دفعات بعدي هم از آنها استفاده كنيد.
۴ از باتري هايي كه دوباره قابل شارژ كردن هستند، استفاده كنيد.
۵ حتي الامكان از ظروف يك بار مصرف استفاده نكنيد.
۶ در صورت امكان شيرهاي پاستوريزه شيشه اي خريداري كنيد.
بسياري از فروشگاه ها و كارخانه هاي بزرگ، خواستار بازخريد مواد زائد هستند، اين مواد شامل مواد قابل بازيافت مانند قوطي هاي كنسرو، بطري هاي شيشه اي و روزنامه هاي باطله هستند. اين كارخانه ها و فروشگاه ها در ازاي بازخريد اين كالاهاي دست دوم به مشتري پول پرداخت مي كنند.
برخي سازمان ها، مانند سازمان بازيافت، كيسه هاي مخصوص نگهداري مواد قابل بازيافت را در اختيار مردم قرار مي دهند.
برخي اقلام هستند كه سازمان بازيافت و كارخانه هاي بازيافت مواد آنها را دور مي ريزند، اين مواد قابل بازيافت نيستند و مورد استفاده قرار نمي گيرند. اين مواد عبارتند از مبلمان، پوشاك و لباس، وسايل و دستگاه هاي الكترونيك. اين وسايل در اختيار گروه ها و شركت هاي غير انتفاعي قرار مي گيرد تا در صورت امكان تعمير شوند يا قطعات قابل استفاده آنها در دستگاه هاي ديگر به كار رود.
شما مي توانيد با خريداري و استفاده از موادي كه قابل بازيافت و تجزيه هستند، يعني عدم استفاده از ظروف يك بار مصرف، استفاده از بطري هايي كه قابليت دوباره پر شدن دارند و استفاده مجدد از پاكت هاي پلاستيكي قابل شست وشو به سلامت محيط زيست كمك كنيد. در امر بازيافت هيچ گاه موفقيت كامل حاصل نمي شود، مگر اينكه مواد قابل بازيافت به كالاهاي قابل استفاده و مرغوب در بازار توليد شود. بدين منظور توجه داشته باشيد كه مواد قابل بازيافت را هيچ گاه با زباله هاي بي مصرف يك  جا نريزند.
موادي را كه مي توان از اين طريق توليد كرد عبارتند از: پوشاك و كفش، اسباب بازي ها و وسايل بازي در پارك هاي كودك، وسايل باغباني، موكت و زيلو، مواد مورد استفاده در ساخت زيرگلداني و صندلي هاي تاشو، روغن موتور، سطوح منزل و پيشخوان، ناودان، بسته بندي مواد، محصولات كاغذي مانند كارتن و مقوا، وسايل تميز كننده مانند جارو، برس و تي، كاغذها و پاكت هاي مورد استفاده و دستنويس در كامپيوتر. تمامي اين موارد اگر به روش صحيح از مواد قابل بازيافت تهيه شوند، علاوه بر اينكه از نظر اقتصادي بسيار به صرفه است، به حفاظت از محيط زيست هم كمك مي كند و در ضمن به لحاظ مرغوبيت هم هيچ تفاوتي با آنچه از مواد نو تهيه مي شود ندارد.
به علت سرويس دهي ناكافي جهت جمع آوري زباله جامد و همچنين عدم آگاهي زيست محيطي مردم، برخي زباله هاي جامد توليد شده به داخل رودخانه رها شده و سپس وارد تالاب مي شوند. همچنين مكاني جهت دفن زباله هاي خطرناك وجود ندارد و ظرفيت دستگاه هاي زباله سوز جهت روزانه سوز زباله هاي بيمارستاني كافي نيست. بنابراين ديدگاه، طرح كاهش ميزان زباله هاي كنترل نشده و كاهش آلودگي ناشي از زباله هاي خطرناك كارخانه ها ضروري است. حتي در مناطق شهري نيز كه زباله هاي جامد هر روز جمع آوري مي شوند، زباله ها درون رودخانه تخليه مي شوند كه اين مشكل ريشه در عادت ساكنان منطقه دارد و در طويل المدت باعث استمرار در انجام اين كار شده است. در فعاليت هايي كه در جهت ارتقاي آگاهي هاي زيست محيطي انجام گرفته، مردم به بازيافت همگاني زباله هاي قابل بازيافت نظير بطري ها، قوطي ها و كاغذ تشويق مي شوند. اين فعاليت ها به صورت ماهانه هماهنگ شده و پس از جمع آوري زباله هاي قابل بازيافت، آنها را به كارخانه هاي بازيافت زباله مي فروشند.
فرهنگسازي در جهت آمادگي مردم براي مشاركت هدفدار در محيط زيست، تفكيك زباله از مبدا، به كارگيري روش هاي علمي و نوين، تقويت ناوگان جمع آوري و حمل زباله، بهسازي و نوسازي ايستگاه هاي حمل زباله، اجراي طرح هاي بازيافت و آماده سازي مركز دفن زباله با استانداردهاي جهاني از جمله برنامه هاي شهر ما در اين حوزه است.

دريچه
ارمغان خوش طعم چيني
چاي واژه اي است چيني كه در چين و شمال هندوستان به كار مي رود و تقريبا با همان تلفظ وارد زبان فارسي شده است. بوته چاي براي نخستين بار در چين و در حدود 5هزار سال پيش شناخته شد كه بتدريج خواص درماني آن كشف شد. علاوه بر آن، از چاي براي مصارف رنگ آميزي نيز استفاده مي شده است.
پيشينه مصرف چاي در ايران به سده هفدهم ميلادي مي  رسد. جهانگردان از چايخانه هايي گفته اند كه بزرگان و توانگران در آنها جمع شده و چاي مي نوشيدند.
محمد ميرزا، معروف به كاشف السلطنه چايكار، متولد 1244 خورشيدي در تربت حيدريه كه از دارالفنون و سپس از سوربن فرانسه فارغ التحصيل شده بود، با عنوان ژنرال كنسول ايران در سال 1276 .ق مامور خدمت در هند شد. وي به عنوان سفير ايران در هندوستان در روزگار مظفر الدين شاه قاجار اولين فرد ايراني است كه با همت والاي خود و در نقش يك بازرگان فرانسوي به فراگيري شيوه كاشت و عمل آوري چاي در شمال هندوستان مبادرت كرد و طي يك سفر، 3 هزار و به روايتي 4 هزار گلدان نهال چاي را از دامنه هاي هيماليا با قطار به بمبئي و از آن جا با كشتي به بوشهر و با قاطر از بوشهر تا تهران حمل كرد. او در سال 1280 .ق براي نخستين بار در زمين هاي لاهيجان و تنكابن شروع به كشت چاي كرد. نخستين كارخانه چاي در ايران، در سال 1309 خورشيدي توسط سازمان چاي بنياد شد. هم اكنون صدها كارخانه چاي در ايران مشغول به كار هستند. شايان يادآوري است كه چاي در رديف رايج ترين و مهمترين نوشابه هاي مورد مصرف در ايران و جهان است و سهم ايران 4 تا 5/4 درصد از مصرف كل چاي جهان است.
مصرف دم كرده چاي باعث تسريع حركات تنفسي، سرعت در گردش خون، رفع خواب آلودگي، احساس تجديد نيرو، تقويت نيروي فكري، گوارش بهتر غذا و تعريق مي شود. از اين رو چاي براي رفع خستگي، ضعف عصبي، ميگرن، بيماري هاي قلبي و آسم مفيد است.
بوته چاي داراي برگ هاي ساده و گل هايي معمولا
نر- ماده و منظم است و داراي 2 گونه مهم چيني است. چاي را از سرشاخه هاي جوان و ترد شامل دو يا سه برگ و جوانه هاي ناشكفته انتهايي جدا مي كنند.
انواع چاي
تمام انواع چاي را مي توان به سه گروه عمده تخميري (چاي سياه)، تخمير نشده (چاي سبز) و نيمه تخميري (چاي اولانگ و پوچونگ) تقسيم كرد.
تركيبات چاي
تركيبات چاي عبارتند از: آب، تانن، كافئين، اسانس هاي روغني، آلبومين، قند پكتين و خاكستر.
درجه بندي چاي
چاي بعد از عمليات توليد، درجه بندي مي شود و به انواع قلمي، شكسته، باروتي و خاك چاي تقسيم مي شود.
چاي در سه رنگ سياه، سبز و قرمز توليد مي شود و هر سه نوع چاي قابض،  محرك، مسكن و مدر يا ادرارآور و معرق بوده و داراي اثرات آرامبخشي روي سلسله اعصاب است.
طرز دم كردن چاي
قبل از دم كردن چاي، هنگامي كه آن را در قوري مي ريزيد، با كمي آب جوش بشوييد (بيشتر به علت شستن تانن چاي)، سپس به مقدار كافي آب جوشيده در آن بريزيد و آن را مدت 6-5 دقيقه دم كنيد. قوري چاي بايد چيني و از نوع لعاب مرغوب و بدون سرب باشد. بعد از دم كشيدن چاي، بهتر است برگ هاي چاي را از آن جدا كنيد. در اين صورت دم كرده مطبوعي به دست خواهد آمد كه ميزان تانن آن كم است.
چند پيام بهداشتي
۱ - از دم كردن چاي در قوري استيل اكيدا خودداري شود زيرا چاي به خاطر مقدار قابل توجهي تانن با آهن قوري استيل رسوب مي دهد. 2 - برگ چاي اگر در جاي مرطوب نگهداري شود، ممكن است دچار كپك زدگي شود كه گاهي مصرف اين نوع چاي ممكن است خطراتي دربر داشته باشد. 3 - زياد خوردن چاي، خطر ناراحتي هاي گوارشي از جمله مبتلا شدن به زخم معده و اثني عشر را در افراد مستعد بيشتر مي كند. 4 - در مناطقي كه ميزان فلوئور در مواد غذايي ناياب است، مي توان كمبود آن را با خوردن چاي جبران كرد. 5- هرگز نبايد چاي را در حالت داغ مصرف كرد، به علت آنكه تانن چاي در حرارت بالا اثر بدي روي مخاط از جمله مخاط مري مي گذارد.
تقلب در چاي
گاهي چاي مصرف شده را دوباره مالش داده و خشك مي كنند و بعد از رنگ كردن با چاي سالم مخلوط كرده و مي فروشند. با روش هاي آزمايشگاهي انواع چاي تقلبي را مي توان تشخيص داد، اما يك روش ساده اين است كه برگ هاي چاي را در ليواني از آب سرد ريخته، اگر به سرعت رنگي از آن به صورت رشته هاي جدا شده مشخص شود، چاي را رنگ كرده اند.
استانداردهاي بسته بندي
استانداردهاي بسته بندي چاي به اين صورت است كه چاي بايد در بسته بندي هايي نگهداري شود كه از گرفتن عطر و طعم از بيرون و از دست دادن عطر خود چاي به بيرون جلوگيري كند.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |