پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۷
شكوه بي صداي مقام پدر در جهان
در برخي كشورهاي جهان روزي را به نام روز پدر جشن مي گيرند ، اما اين روز در تقويم، تاريخ يكساني ندارد
004389.jpg
سيد بهنام واعظي
بنيانگذار روز پدر در دانمارك زني به نام سونورا لوئيز دد بوده است. پدرخانم لوئيز، كشاورزي به نام ويليام اسمرت بوده. او بتنهايي 5 فرزندش را بزرگ كرده ضمن اينكه مزرعه اش را نيز اداره مي كرده است
دوستي داشتم كه تقريبا همسن و سال خودم بود و الان هم بايد روي تپه 40 سالگي اش باشد. گاهي اوقات او حرف هايي مي زد كه اگر كسي نمي دانست، فكر مي كرد طرف فيلسوف است. البته او هم مثل من آدم مهمي نشد، ولي تا آنجا كه از او خبر دارم او امروز مرد خانواده شده و با اصرار تام و تمام وظايف پدري اش را انجام مي دهد. تكيه كلام او اين بود: عجب سرنوشت عجيبي دارد اين نسل ما . او هميشه مي گفت: ما هميشه فقط شاهد حركت ران مرغ از جلوي چشممان از اين طرف سفره به آن طرف بوديم. زمان قديم براي پدرمان و حالا براي بچه هايمان. بارها در روز 19 ژوئن در آمريكا ياد او مي افتم. من نه جامعه شناسم، نه متخصص تربيت كودك، ولي اين را مي فهمم كه مفهوم كودكي و كودكي كردن، بزرگي و بزرگتري كردن طي اين 40-30 سال، بسيار بسيار دگرگون شده و ما (منظورم نسل ماست) طي اين تغيير در دو سر بد اين معادلات قرار گرفتيم.
من از فكر كردن به كودكي خودم و ديدن كودكي پسرانم، بسيار لذت مي برم و كاري كه مي كنم اين است؛ سكوت، تاسف و سپس يك خنده بلند از ته دل و واريزكردن اين تغييرات به حساب دگرگوني نسل ها، همراه با دگرگوني هاي جامعه.
۱۹ ژوئن در آمريكا روز پدر است و تا اينجا كه من مي بينم اين روز براي آدم هاي اينجا روزي مهم است؛ البته نه به مهمي روز مادر.
بچه ها در مدرسه كاردستي هاي مختلفي به مناسبت اين روز درست كرده اند و مطالب گوناگوني براي تشكر از پدر يا ناپدري خود در آن مي نويسند. پسر من يك كراوات كاغذي درست كرده و روي آن نوشته كه من را دوست دارد.
اگر آن دوستم را بيابم به او خواهم گفت: هيچ چيز عوض نشده، نگران جريان حركت ران مرغ سر سفره نباش، فقط شكل آن عوض شد.
كامران از آمريكا
***
پنجم ژوئن در دانمارك، هم روز قانون اساسي است و هم روز پدر. تا اين لحظه كسي به من تبريك نگفته و انگار هنوز روز پدر را به رسميت نمي شناسند.
بنيانگذار روز پدر در دانمارك زني به نام سونورا لوئيز دد بوده است. پدرخانم لوئيز، كشاورزي به نام ويليام اسمرت بوده كه در جنگ هاي داخلي آمريكا به عنوان سرباز شركت داشته است.
مادرش هنگام تولد سونورا از دنيا رفته و او با پنج بچه ديگر با پدرش تنها مي ماند. آقاي ويليام اسمرت بتنهايي اين بچه ها را بزرگ كرده و در ضمن اينكه مزرعه اش را نيز اداره مي كند.
سونورا بزرگ مي شود و پيشنهاد مي دهد كه يك روز (19 ژوئن) به نام روز پدر نامگذاري شود. اولين مراسم روز پدر در 19 ژوئن 1910 در اسپكن نزديك واشنگتن برگزار مي شود. درسال 1926، كميته روز پدر در نيويورك تشكيل شده و با پيگيري اين كميته در سال 1956، كنگره آمريكا اين روز را به رسميت مي شناسد.
مهدي از دانمارك
***
روز پدر در خارج از مرزهاي هوايي ايران نيز براي خودش جايگاهي دارد. يادم مي آيد يك روز به همراه خبرنگاراني از بلغارستان، سوريه، اردن، روماني و اوكراين راهي آلمان براي شركت در يك سمينار اقتصادي شديم. همه درگير بوديم؛ به دنبال مستنداتي براي گزارش و ارسال آن به مطبوعات بوديم.
در آلمان در راه هتل در وسيله نقليه يك همكار نشسته است به نام زيدناصر. او خبرنگار اردني و دبيرسرويس هفته نامه It the star است. پس از كمي خوش و بش و گفت وگو، شاخه گلي را كه در هواپيما به مناسبت روز پدر به من هديه داده اند را به زيد دادم و گفتم: امروز روز پدر و تولد حضرت علي عليه السلام است.
زيد اهل سنت بود و البته به امام علي عليه السلام و ساير امامان شيعه احترام مي گذاشت و از اين كار به وجد آمد. بعد از اين كار در تمام سفر، زيد به من كمك كرد تا اردن و اردني ها را بيشتر بشناسم.
خاطرات يك خبرنگار ايراني
***
براي ما تولد حضرت علي عليه السلام مظهر روز پدر است. چند سال قبل خداوند توفيق داد تا 15 روز از ماه رجب را در سفر عمره مفرده به سر ببرم. عربستان سرزمين وهابيت است كه از قضا مخالفت شديدي با حضرت علي عليه السلام دارند.
شب 13ماه رجب زائران ايراني در مدينه تصميم گرفتند تا يك مراسم مولودي خواني به افتخار حضرت علي و روز پدر برگزار كنند. همه كنار قبرستان بقيع و مجاور مسجدالنبي جمع شديم. يكي از مداحان خوش صدا شروع به مدح علي عليه السلام و خواندن شعر كرد و زائران هم دست مي زدند. چند لحظه بعد، حتي زائران غيرايراني نيز با شعف دور ما جمع شدند و آنهايي كه شيعه بودند به جمع پيوستند.
شرطه ها (پليس عربستان) اطراف ما را محاصره كردند و همه باتوم به دست بدون هيچ گونه هتك  حرمت و خشونتي، مجلس را كنترل كرده و در عين حال از جمعيت ايراني مراقبت مي كردند. در پايان مراسم، همه روز پدر را تبريك گفتند و با خواندن نماز به سمت اقامتگاه هاي خود بازگشتند.
سكينه رضايي از تهران

اعتكاف در دانشگاه ها
مساجد تعدادي از دانشگاه هاي كشور از 28 الي 30 مرداد ماه، همزمان با 13 الي 15 رجب المرجب، طي سه روز، شاهد برگزاري مراسم پرشور و معنوي اعتكاف خواهد بود.
مساجد دانشگاه هاي تهران، صنعتي اميركبير و شريف، امسال پذيراي دانشجويان معتكف عاشقي هستند كه در ايام البيض با خواندن دعاي كميل، ندبه، توسل، زيارت عاشورا و اعمال ام داوود به گفت و گو با معبود خويش مي پردازند و با برگزاري برنامه هاي متنوع قرآني، از رحمت الهي فيض مي برند. اعتكاف، يكي از سنت هاي معمول براي مسلمانان است كه از سيره رسول اكرم(ص) به يادگار مانده است. در اهميت اعتكاف و ثواب و اثرات نيكوي آن مخصوصا در دهه آخر ماه مبارك رمضان، همين بس كه مي فرمايند:  اعتكاف در يك دهه از ماه مبارك رمضان برابر با ثواب دو حج و دو عمره است.
اعتكاف عبادت ويژه ايست كه براي سالكان الي الله از اهميت خاصي برخوردارست.
در اين مراسم معنوي، معتكفان از سخنراني علما و مداحي مداحان اهل بيت (عليهم السلام) بهره مند خواهند شد و دانشجويان معتكف با هدف خودسازي و فراهم آوردن توشه اي براي آخرت و پيرايش و پالايش روح خويش اجتماع كرده و به ستايش حق تعالي و نيايش با خالق خويش مشغول مي شوند.
دانشگاه تهران
مرحله اول ثبت نام براي اعتكاف در دانشگاه تهران، از 25 ارديبهشت آغاز شد كه ويژه استادان و دانشجويان دانشگاه تهران بود، مرحله دوم كه ويژه برادران بود از اول مردادماه آغاز شد. مداحان سه روز اعتكاف در مسجد دانشگاه تهران، سعيد حداديان، مهدي سماواتي، ماشاالله عابدي و منصور نوراني و سخنرانان حجت الاسلام پناهيان، صديقي، تقويان، جاودان و احتمالا قرائتي هستند. شركت كنندگان در مراسم اعتكاف دانشگاه تهران بايد كارت اعتكاف را همراه خود داشته باشند.
دانشگاه صنعتي شريف
دانشگاه صنعتي شريف هم در كنار دانشگاه تهران امسال ميزبان دانشجويان معتكف است. ثبت نام براي حضور در مراسم اعتكاف دانشگاه شريف، از 17 مرداد ماه آغاز شد و استادان و دانشجويان اين دانشگاه در اولويت ثبت نام قرار داشتند.
دانشگاه امير كبير
مراسم پرفيض و معنوي اعتكاف در مسجد دانشگاه صنعتي اميركبير نيز برگزار مي شود. بنابراعلام مسئولان، بيش از 500 نفر از دانشگاهيان دانشگاه صنعتي اميركبير در مراسم پرفيض و معنوي اعتكاف شركت مي كنند.
دوربين تلويزيون در مراسم اعتكاف
اعتكاف عنوان برنامه اي از گروه فرهنگ و معارف شبكه 3 سيماست.
اين برنامه به مراسم معنوي اعتكاف و حالات معنوي كه در اين مراسم شركت كنندگان با آن مواجه مي شوند، مي پردازد. در اين برنامه همچنين تصاويري از چگونگي آغاز مراسم اعتكاف در مسجد دانشگاه تهران كه توسط دانشجويان و استادان دانشگاه، در محل مسجد دانشگاه برگزار مي شود، پخش مي شود.
اين برنامه به تهيه كنندگي سعيد خلج زاده و كارگرداني محمدرضا اسلاملو و بنا به اعلام روابط عمومي شبكه 3، از تاريخ 24 مرداد ماه ساعت 17 پخش مي شود.مراسم اعتكاف در دانشگاه هاي شهرهاي ديگر ايران مانند اهواز و اصفهان نيز برگزار مي شود.

آل پاچينو در برادوي
004368.jpg
آل پاچينو بهار آينده در نمايش يتيم ها ، نوشته ليل كسلر كه در برادوي روي صحنه مي رود، بازي خواهد كرد.
اين نمايش ماجراي گرفتاري دو برادر است. يكي تريت احساساتي و ديگري فيليپ ساده لوح كه در كودكي يتيم شده اند.
آنها در فيلادلفيا ، شهر عشق برادرانه، زندگي مي كنند و تريت با دزدي هاي روزانه اش خرجشان را در مي آورد. اين زندگي موقت با حضور هارولد، تاجر ميانسالي كه توسط دو برادر ربوده شده، دچار تغيير مي شود. آل پاچينو نقش هارولد را در اين نمايش بازي مي كند.
اين نمايش در اواسط دهه 1980 پس از اجراي موفقيت آميزش در تئاتر استپن وولف شيكاگو به شهرت رسيد. اين اثر در سراسر جهان ديده شده، اما تا به حال در برادوي روي صحنه نرفته است.
ماه آينده تمرين اين نمايش در تئاتر گرينوي لوس آنجلس آغاز مي  شود. اين نمايش در سالن بري مور برادوي اجرا خواهد شد. اين سالن هم اكنون ميزبان باغ وحش شيشه اي است.

باز گشت كامكارها بدون اجرا
004401.jpg
گروه موسيقي كامكارها كه دو هفته پيش با سفر به شمال كردستان عراق قصد داشت در تالار بزرگ شهر اربيل عراق به اجراي برنامه بپردازد، بدون اجراي هيچ كنسرتي به ايران بازگشت.
گروه كامكارها در اين سفر تنها به ضبط سي دي تلويزيوني اوراد اكتفا كردند.
كامكارها به دليل اينكه كردستان در وضعيت مناسبي از نظر امنيتي قرار ندارد، از برگزاري اين كنسرت منصرف شدند.
گروه كامكارها، همچنين قرار است اول اكتبر در مادريد به طور گسترده به اجراي برنامه بپردازد.
همچنين براي اولين بار اركستر سمفونيك مالمو (سوئد) با استفاده از هنرمندان گروه كامكار (ارسلان و اردشير) و آثار آنها، پنجم اكتبر (13 مهرماه) به اجراي برنامه مي پردازد.
از سويي ديگر، عثمان خليفه كه يكي از بزرگترين عودنوازان در كشورهاي عربي محسوب مي شود، يك كنسرتو براي عود و اركستر سمفونيك نوشته است و يك ماه پيش نت آن را براي ارسلان كامكار فرستاده تا آن را اجرا كند. به نظر مي رسد اين عودنواز اين قطعه كه قطعه بسيار مشكلي است و خود اميدوار به اجراي آن نبوده است را به همين خاطر براي اجرا به ارسلان كامكار سپرده است.
پيشتر گروه موسيقي كامكارها از اجرا در سالن 50 هزار نفري كلن آلمان منصرف شده بود.
هوشنگ كامكار در اين باره به ايسنا گفته بود: ما قصد داشتيم به همراه اجرا در مادريد در سالن 50 هزار نفري شهر كلن به اجراي برنامه بپردازيم، ولي به دليل ممانعت از بهره برداري احتمالي گروهك هاي سياسي مخالف، تصميم گرفتيم آن را لغو كنيم.

بيل گيتس روي صحنه تئاتر
004395.jpg
بيل گيتس، مالك شركت نرم افزاري مايكروسافت به همراه استيو جابز موسس شركت رايانه اي اپل با اجراي يك نمايش موزيكال وارد دنياي تئاتر شدند.
جشنواره نمايش موزيكال نيويورك با اجراي يك نمايش درباره دنياي رايانه و انقلاب نرم افزار كه شخصيت هاي اصلي آن گيتس و جابز است، زندگي و رقابت هاي مالكان بزرگترين شركت هاي فن آوري نوين را در صحنه تئاتر به نمايش مي گذارد.
اين جشنواره قرار است در شهريور و مهر(سپتامبر) برگزار شود. نمايش موزيكال ندز توسط هال گولدبرگ و جوردان الن دوتون از نمايشنامه نويسان و آهنگسازان مطرح برادوي آماده اجرا شده است. اين نخستين بار است كه دنياي رايانه و رقابت هاي رايانه اي در عرصه نمايش هاي موزيكال مورد توجه قرار مي گيرد .
دراين نمايش با استفاده از اجراي آهنگ هاي جذابي همانند اجازه ادغام و من يه عالمه پول گرفتم به شكلي تمثيلي نشان داده مي شود كه چگونه گيتس و جابز تلاش كردند تا غول هاي تيتان دنياي انقلاب رايانه ها را به وجود آورند.

درفرهنگسراها
مسابقه تلفني مهربان ترين پدر
مراكز منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به مناسبت فرا رسيدن خجسته زاد روز ميلاد امام علي(ع) و روز پدر، اقدام به برگزاري مسابقه تلفني مهربان ترين پدر كرده اند. به گزارش روابط عمومي منطقه جنوب، اين مسابقه بيست و دوم مردادماه الي دهم شهريور ماه در خانه هاي فرهنگ ميعاد(55032500) و خزانه (55312922) برگزار مي شود.
مشاوره خانواده
فرهنگسراي اقوام در زمينه هاي مختلف خانواده، ازدواج، تربيتي و ارائه راهكارهاي مناسب توسط متخصصان، جلسات مشاوره فردي خانواده را برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي اقوام، اين جلسات روزهاي چهارشنبه هر هفته ساعت 10صبح به صورت رايگان برگزار مي شود.
بازديد از موزه دكتر حسابي
فرهنگسراي انقلاب اقدام به برگزاري بازديد يك روزه از موزه دكتر حسابي كرده است.
همزمان با فصل تعطيلي مدارس و به منظور غني سازي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، واحد فرهنگي اين فرهنگسرا اقدام به برگزاري بازديد يك روزه از موزه دكتر حسابي كرده است.
علاقه مندان جهت ثبت نام و شركت در اين بازديد يك روزه مي توانند تا تاريخ 29/5/84 به واحد كارشناسي فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، خيابان كميل شرقي مراجعه يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 9-55419057 داخلي 111 و 112 تماس حاصل كنند.
مسابقات ويژه هفته دولت
خانه فرهنگ هاشم آباد به مناسبت هفته دولت اقدام به برگزاري مسابقه ورزشي ويژه كاركنان منطقه شرق سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران به مدت سه روز از تاريخ 2/6/84 الي 4/6/84 كرده است.
مسابقه در موضوعات شطرنج، تنيس روي ميز و آمادگي جسماني است كه ويژه كاركنان آقا و خانم منطقه شرق اجرا مي شود.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 33708923 تماس حاصل كرده يا به نشاني خيابان خاوران، سه راه هاشم آباد، انتهاي خيابان هاشم آباد مراجعه كنند.
همچنين اين خانه فرهنگ به مناسبت تولد حضرت علي (ع) اقدام به برگزاري جشن ولادت حضرت علي(ع) در تاريخ 27/5/84 براي عموم كرده است.

خواندني ها
فرازي از زندگاني سياسي حاج  آقا نورالله اصفهاني
كتاب فرازي از زندگاني سياسي حاج آقا نورالله اصفهاني به روايت اسناد به كوشش عليرضا اسماعيلي منتشر شد. در اين كتاب كه مجموعه اسناد مربوط به آيت الله نورالله اصفهاني است، اين عناوين به چشم مي خورند: راهنماي اسناد، مقدمه، اسناد و تصويرنامه اسناد. اين كتاب كه به مناسبت برگزاري همايش بزرگداشت آيت الله شهيد حاج  آقا نورالله اصفهاني در اصفهان به چاپ رسيده است، به همت عليرضا اسماعيلي با شمارگان يكهزار نسخه و 153 صفحه و با قيمت 15هزار ريال توسط سازمان فرهنگي و تفريحي شهرداري اصفهان به چاپ رسيده است.
كتاب سياه، كاخ سفيد
كتاب سياه، كاخ سفيد (در سياست خارجي بر پايه سلاح گرم)  نوشته ويلهلم دتيل با ترجمه مجتبي زرين پناه روانه بازار كتاب شد.
اين كتاب جامع و آگاه كننده كه به قلم روزنامه نگار مشهور، ويلهلم دتيل نوشته شده است، نگاهي به پشت پرده سياست خارجي ايالات متحده آمريكا از ابتداي دهه 50 قرن بيستم تا زمان حال مي اندازد و در عين حال از ديدگاه كاخ سفيد نسبت به سياست بين الملل پرده بر مي دارد.
از كودتاي سازمان سيا عليه مصدق، نخست وزير ايران سال 1332 تا جنگ هاي نيابتي در نيكاراگوئه و افغانستان، از مداخله در شيلي تا جنگ عراق و سقوط صدام حسين و پيامدهاي اين جنگ، هيچ يك از نگاه تيزبين اين محقق آلماني كه با دلايل روشن و منطقي، فريب افكار عمومي را از عوامل اصلي پيشبرد برنامه هاي كاخ سفيد مي داند ، در امان نمانده است.
اين كارشناس زبده امور ضد جاسوسي، از اهداف كاخ سفيد در بسياري از كشورها به صراحت سخن مي گويد و با طرح پرسش هاي تحريك آميز و پاسخ هاي مستدل در راه روشن نگهداشتن اذهان عمومي دنيا به منظور ممانعت از شكل گيري برنامه هاي آينده كاخ سفيد، گام هاي محكم و بلندي بر مي دارد. كتاب سياه ، كاخ سفيد در 293 صفحه با شمارگان يكهزار نسخه و با قيمت 2900 تومان توسط انتشارات قصيده سرا روانه بازار كتاب شده است.
شب شعرميلاد حيدر
خانه فرهنگ سلمان فارسي، وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به مناسبت ولادت حضرت علي (ع) شب شعري برگزار مي كند.
برنامه ادبي مذكور در تاريخ بيست و هفتم مرداد ماه، ساعت 17 عصر با حضور تعدادي از شاعران معاصر و علاقه مندان به حوزه ادبيات آئيني در اين مركز برگزار مي شود. همه ساله در ايام زاد روز ائمه اطهار ( س)، برنامه هايي با رويكردهاي ادبي، فرهنگي و... در كشور برگزار مي شود، اين شب شعر نيز با هدف ايجاد سرور در مردم بويژه اهل ادب در خجسته ايام زاد روز حضرت امير(ع) و به انگيزه برشمردن بخش هايي از فضائل حضرت با زبان لطيف و تاثيرگذار شعر برگزار خواهد شد. خانه فرهنگ سلمان فارسي در خيابان قزوين ، خيابان قلعه مرغي، خيابان يوسفي، پلاك 22 واقع شده است.

ذهن زيبا
اگر دانش داريد بگذاريد ديگران با آن شمع خود را روشن كنند.
مارگارت فولر

جديت مقصد رانزديك مي كند .
شيلر

كسي كه خلاقيت دارد ولي آموزش نمي بيند،بال دارد اما پا ندارد.
ژوزف جوبرت

موفقيت به سراغ شما نمي آيد، شما به سراغ آن مي رويد .
ماروكالينز

شبكه
فرداشب در برنامه سينما۴ فيلم سينمايي مرد عوضي ساخته آلفرد هيچكاك پخش خواهد شد.
مرد عوضي (1956) يكي ديگر از آثار تماشايي آلفرد هيچكاك، استاد دلهره است. فيلمي كه حال و هوايي درام و جنايتكارانه دارد و در رده فيلم نوآر(فيلم سياه) جاي مي گيرد. هنري فوندا، ورا مايلز و آنتوني كوايل بازيگران اصلي اين فيلم هستند. قصه فيلم براساس كتاب پرفروش ماكسول اندرسن ساخته شده است. اندرسن قصه خود را با الهام از يك ماجراي واقعي نوشت. ماجراهاي فيلم مربوط به مرد جواني به نام متي بالسترو(فوندا) مي شود كه با يك جنايتكار اشتباه گرفته مي شود. او كه بي گناه است بايد در يك مدت زمان كوتاه بي گناهي خود را ثابت كند وگرنه به عنوان يك مجرم مجازات مي شود. فيلم، تلاش هاي اين مرد براي اثبات بي گناهي اش را به تصوير مي كشد. مرد عوضي كه يك اثر سياه و سفيد است، واكنشي به بي عدالتي هاي احتمالي در سيستم عمومي قضائي است. همه آدم ها قصه هاي زيادي درباره آدم هاي بي گناهي شنيده اند كه به اشتباه متهم به ارتكاب جرم شده اند. در اين شرايط هويت اين آدم ها با هويت يك جنايتكار اشتباه گرفته مي شود. در چنين شرايطي چه اتفاقي رخ خواهد داد و سيستم قضائي چگونه راه درست خود را پيدا كرده و يك تصميم منطقي و واقع گرايانه مي گيرد؟ هيچكاك فيلم خود را به شكلي زيبا ساخته و با زباني دلنشين، سرگرم كننده و تماشايي موضوعي را مطرح مي كند كه هم تماشاگر خود را سرگرم مي كند و هم يك بحث جدي را در بين اهل فن دامن مي زند. منتقدان مرد عوضي را كابوس واقعيتي نامگذاري كرده اند كه مي تواند براي هر كسي رخ دهد، حتي براي من و شما.
فيلم روز ششم هم فردا حدود ساعت 18:30 از شبكه دوم پخش خواهد شد.
روز ششم يك كار دلهره آور اكشن علمي- تخيلي است كه به رغم حضور آرنولد شوارتزنگر در نقش اصلي آن، نمايش موفقيت آميز مالي در گيشه نمايش نداشت. راجر اسپاتيس وود، كارگردان فيلم است و قصه آن در آينده اي نزديك رخ مي دهد.
ماجراهاي قصه درباره مردي است كه همزاد كامپيوتري خود را (كه براساس شخصيت خود او شبيه سازي شده) مي بيند و پس از آن وارد دنيايي سرشار از توطئه مي شود. او مي فهمد كه همزاد شبيه سازي شده آدم ها قصد كنترل دنيا را دارند. در دنيايي كه فيلم خلق مي كند همه چيز را مي تـوان شبيه سازي كرد (حتي حيوانات خانگي و ماهي ها را) به جز انسان، شبيه سازي آدم ها كاري غيرقانوني است. اما آدام گيبسن( آرنولد) يك روز پس از آنكه از سر كار به خانه برمي گردد، متوجه مي شود همزاد او جايش را در خانه اشغال كرده است. او خانواده اش را از دست مي دهد و وارد دنيايي مي شود كه آن را نمي فهمد. حالا او نه فقط بايد جان خود را از دست آدم هاي ناشناسي كه در تعقيبش هستند نجات دهد، بلكه بايد با پيدا كردن نيروي مرموزي كه از آنها حمايت مي كند، اين نيرو را از ميان ببرد. زماني كه وي متوجه مي شود چه كساني پشت اين ماجرا هستند، او هم به اندازه تماشاگران فيلم شگفت زده مي شود. روز ششم از جمله فيلم هايي است كه سال 2000 با شكست سخت تجاري روبه رو شد، اما نمي توان بازي عالي آرنولد شوارتزنگر را انكار كرد. او در اين فيلم يكي از بهترين نقش هاي سينمايي خود را عرضه مي كند. ضعف اصلي فيلم، فيلمنامه ضعيف آن است.
در برنامه صد فيلم شبكه 3 نيز ، سينما پاراديزو ساخته جوزپه تورناتوره پخش خواهد شد.
سينما پاراديزو (1989)اثر جوزپه تورناتوره يكي از بهترين توليدات دهه 80 سينماي ايتاليا و يكي از مطرح ترين محصولات صنعت سينماست كه اين روزها لقب يك اثر كلاسيك معاصر را گرفته است. اين فيلم درام يك بار ديگر نام سينماي ايتاليا را در سطح بين المللي مطرح كرد و شور و شوق تازه اي در دل دوستداران جدي سينما ايجاد كرد.
فيلم كه با همكاري ومشاركت فرانسه توليد شده نام تورناتوره را به عنوان يك فيلمساز مولف و برجسته مطرح كرد و خود فيلم موفق شد نخل طلايي جشنواره بين المللي كن را به عنوان بهترين فيلم جشنواره، از آن خود كند.
فيلم كه تقديري از جواني و دوستي است، سينما را در راس موضوع خود دارد. فيليپ نوآره و ژاك پرن دو بازيگر برجسته سينماي فرانسه و ايتاليا نقش هاي اصلي فيلم را برعهده دارند. پرن در فيلم در نقش سالواتوره ظاهر مي شود، فيلمسازي كه با بازگشت به محل زندگي دوران كودكي خود خاطرات خوش و ناخوش گذشته را مرور مي كند. نقش كودكي سالواتوره را سالواتوره كاسيو بازي مي كند. نوآره هم در فيلم نقش آلفردو را دارد؛ يك آپاراتچي عاشق سينما.
قصه فيلم، قصه زندگي يك فيلمساز سرشناس است. او خاطرات دوران كودكي خود را به ياد مي آورد. بخش اصلي اين خاطرات مربوط به دوره اي مي شود كه او با حضور در سالن تئاتر دهكده يك فيلم سينمايي مي بيند و عاشق سينه چاك هنر هفتم مي شود. همين مسئله باعث مي  شود كه او دوستي عميقي با آپاراتچي سينما پيدا كند، اما اين همه مسئله فيلم نيست. فيلم در كنار نمايش زندگي مردم دهكده در كنار سينما، تاثير فيلم ها و قصه هاي آنان را نيز بر ذهن و روحيه جمعي مردم به نمايش مي گذارد. در اين ميان راز ناگفته اي وجود دارد كه قصه فيلم تلاش مي كند آن را به آرامي براي تماشاچي باز كند.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |